1 Mayıs 1932 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 27

1 Mayıs 1932 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 27

vermek istiyorsa, yani bu anlaşma ile Rus ve lTürk milletle- rinin bütün dünyaya gıllüğyışsız. mubadelenin ilk nümunesini göstermelerini istiyorsa, bizimle bir “piyasa anlaşması, — değil, bir “istihsal anlaşması,, yapar. Bunu, izah edelim. Bizim de prensipimiz, “mamul madde,, ithalâtımızı, günün bi- rinde, ancak memleketimizde kabili istihsal olmıyan madde- lere inhisar ettirmektir. Bizim de prensipimiz,m emleketimizi bir- an evvel ileri ve modern teknikle teçhiz etmek, yani “istih- sal vasıtaları, ithalâtına germi vermektir. KRusya'nın bize yapacağı “emtia kredisi, , asıl bu fasla girecektir. Krediyi ödemek için bizim kendisine yapacağımız ihracat ise, bugün ve ilerisi için, ancak spesilik zirai maddeler ve bazı hammad- deler olabilir. Bize makina ve tesisat satan Rusya, bugün dahi bilir ki, Türkiye, “büyük istihsal vasıtaları,, istihsaline salih bir mem- leket değildir. Binaenaleyh, gerek ilk tesisât yerekse yedek- leme ve yenileme bakımından, biz, bize sanayi teçhizatımızı satanlara, pazarız. Gayet tabitdir ki, Böyle bir bağlanmanın karşısında bir mukabil bağlanma olmalıdır, Yani, emtia kre- disini ödemek için buyün ihraç edeceğimiz apesilik (sade bi- zim topraklarımızda yetişebilir) zirat emtiamız Rusya için yalnız bugüne mahsus değil daimi bir ihtiyaca tekabül et- melidir. Yani, bu gibi emtiamız bakımından. Rusya da, bizim daimi pazarımız olmalıdır. Öyle ki, iki memleket arasındaki mal mubadeleleri, inkılâplarımızın ateşinde dövülmüş dostluk gibi, müddet ve muvakkatlik kaydinden beri olsun ve masun kalsın. Bir kere, ayni malın rakipleri olmıyalım. Olmak ıztırarında isek, anlaşarak ve beraber satalım. Rusya 160 milyondur, Biz , şimdilik 14 milyon canız. Herhangi bir maddenin müş- terek müstahsilleri olsak bile, aradaki nüfus farkı, bizim le- himize bir ihracat kontenjanı bırakılmasına daima müzsaittir. © Bu seferki anlaşma için, 8 milyon dolar kadar gönülsüz bir miklar tespit edilmiştir. Rusya, bir tek fabrikasını 50 — 100 milyon dolardan aşağı kurmıyan memlekettir. Başlangıç için ufak bir rakamın daha makul olduğzunu kabul ederiz. Fakat 15 genelik dostluğun "tecelli etmesi payı,, öyle zannediyoruz 27