1 Ocak 1934 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 12

1 Ocak 1934 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 12

yoda telâşlar, heyecanlar uyandıracak; iktısat nazırları, iktısat mürmessilleri yeni yeni makinaların, yeni yeni muhacereti için vapurlara binccekler, monsucat fabrikaları, şeker fabrikaları, kâğıt fabrikaları, cam fabrikaları buralarda açılırken ötelerde kapanacak; hulâsa, bir buçuk asırdır süren bir tarihi haksızlık ni- hayet bulup, bir buçuk asırdır beklenen bir tarihi adalet artık ye- rine gelecektir. Milli kurtuluş hareketlerinin en ileri ve en lâyik mümessili olan Türkiye siyaseten kayıtsız ve sartsız bir istiklâlin nasıl ideal bir örneği ve bir yol göstericisi ise, iktısaden kayıtsız ve şartsız bir istiklâlin de ayni suretle bütün yeni milletler için öncüsü ve örne ğgidir. Türkiye, yeni milli kuruluş plânına vücut verirken yüksek tekni- ği ön safa almak ve bu yüksek tekniğin mücessem ifadesi olan büyük sanayi sistemi üstünde devletin hâkim mülkiyctini tesis etmekle, yeni insaniyete, devlet idaresinde siyas? idrakin tam ve uzak görücü bir misalini de veriyor. Bu misal, tarihin ta bilinme- yen devirlerinden beri devlet idare eden ve bütün tariht dönüm noktalarında en ileri zaruretlere intibak etmesini bilen zinde ve seyyal Türk zekâsına ve kabiliyetine yaraşan bir hamledir. İnkılâbımızın dinamik vasfı, Türk devletinin, hâdisatın pe- şirider sürüklenen değil, hâdisatın önünde koşan, yani daima ya şıiyan ve daima yürüyen bir devlet olmasını zaten tabii kılmıştır. Beş senelik iktısadi plânda bu vasıf, sadece, yeni, falrat tabii bir tecellisini daha buluyor. TTT A AAT TT Plânlılık, yeni devlet iktısadının vasfıdır.