1 Ocak 1934 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 7

1 Ocak 1934 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 7

n m! re- ik rıe İleri memleketlerde bütün mücadele hunların etrafında dönüyor. Liberal kapitalizmin bütün çırpınması, yüksek teknik ve sermaye unsuru üstünde mülkiyetini elden kaçırmamak, proletaryanın bütün mücadelesi bu unsur üstünde mülkiyetini tesiz etmek, fa- şizmin bütün cehti ayni unsur üstünde faşist mülkiyeti müdafaa ve teyit etmek içindir. Eğer ileri bir cemiyette yüksek teknik ve büyük sermaye üstündeki mülkiyet şeklini meselâ yirmi dört sa at içinde yirmi dört dela değiştirebilirseniz, 0 cemiyetin içtima!i keyfiyetine yirmi dürt saatte yirmi dört sekil vermiş olursunuz. Devletin bir milli sanayi sistemini, bizzat kendi hâkim kuruculuk ve benimseyicilik rolü altında yaratması işi, harp sonu devrinde doğan ve bu devre has olan bir milli kurtuluş hareketinin asli ve tarihi bir zaruretidir. Bu zaruret hattâ yalnız Türkiye için değil, imperyalizmin asırlık tahakkümüne karşı bir milli kurtuluş cida- line giren bütün geri ve sanayiden mahrum memleketler için de ayni derecede bir zarurettir. Bu zaruretin nazari izahı üstünde (1) burada ayrıca durmaya lüzum görmiyoruz. Yaşadığımız günlerin hattâ lâlettayin günlük telgraf haberleri bile bize bu hususta bütün ikna edici materyel- leri bol bol verecek kadar zengin ve manalıdır. Meselâ 9-Kânunusani-1934 tarihli Son Posta gazetesinin sekizin ci sahifesini açalım. Bu sahifenin iki büyük sutunu Çindeki sana- yilesme hareketine tahsis edilmiştir. Bu hareket hakkındaki taf silât Londra menselidir ve bu tafsilâtta Çindeki sanayileşme plâ- nının ana batları çizildikteri sonra bu keararın İngilterede uyan- dırdığı telâş ve heyecan arlatılıyor. Bu tslgraf haberine göre milli Çin hükümeti şimdiya kadar açık bir paxar ve bir hammad- de memleketi olan Çinin sanayileştirilmesine karar vermistir. Bunun için de devlet elile bir sıra sanayi müesseseleri meydana getirilecektir. İlkiş olarak kömür ve bakır madenleri işletilecek bir demir sanayii tesis olunacak ve ayrıca bir çok fabrikalar (1) Bu nazari izah hokkında Kadronun telüxkizine mullüali olmak İsteyen - ler şu bahisleri okuyebilirler İnzilâp ve Kadro'dan: MÜlİ aermeyenin tarakümü hahsi ve mill! kurtuluş harekelinin ono, prensipleri, sahife 114-138: Yasan Bevket düreyya,