January 1, 1934 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 28

January 1, 1934 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 28

inı ele geçirecek bir nmele Tır- selâhiyetlerini artürmk ve Avam kamara kası ekseriyetinin kanımi yoldan yapmnk isteyeceği rejim tadilâtmı yine kanul yoldan önlemek ürere Lorâ Salisbury tarafından verilen lüyihadır 1932 şenesinin metropollar karargâhımdan görünüşünü bu saretle .hulâsa ettikten sonra ayni yıl xarfındı. milli kurtaluş hareketlerinin ne kadar yol almış, olduğunu tetkik edebiliriz Bir kerc milli kurtulas davasına karşı bizzat metropolların buyük bir ehem- miyet vermeğe başlamaları davanın her gün daha fazla ilerlediğine ve ol- han siyaselinin unsurları arasında gittikçe ön plâna geçtiğine delâlet eder () Gorci milletlerin kurtuluşları ve istiklâlleri ile pek yakından alh- kadar gözüken Almanya, İtalya ve Japonya gibi metropoller, bütün metro- poller gibi ny ysamanda şiddetli bir emperyalirnı davası güden memleket- lerdir. Ve bunların milli kurluluşu karşı taraftar gözükmeleri, nihayet, bir- birleri aleyhine taklp ettikleri siyaselle munzam Lbir politika silâhı bulum durmak içindir. Yalnır milli kurtuluşun kudretli devletlerin dahi teneztü len kullandıkları bir silih mevkilini nlması, küovvet ve ehemmmniyetini gittik- çe tanıtmakta olduğuna hir dolildir. Onunlu hiç bir ulükaları olmaması lâ- zım memlekellerin ona karşı gösterdikleri iltifatları bariz bir surette art- tırmaları, 1933 yılımın güze çarpan hususiyetlerinden biri olmuştur. Kadra, garek münferit yazılarında, gerek «İnkılân ve Kadrosda Marksizınin edhan ihtilili tezini tahlil ve tenkit ederken, ehemmiyetle işaret etimişti ki, bizzat Karl Murt duhi dahil almak üzere bütün marksistlerin ihmal ettik leri millet katelogirisi ve buna dayanaruk mücadelesini yapan milli kurtu- luş, cihanın mukadderatını tayin davasında gittikçe ön plâna geçerek smıf nazariyesinin zerilemcsi ve lasliye edilmesi nisbetinde kuvvetlenip inkişaf edecektir. Bunun iktısıdi bir mueyyldesi olmak üzerede, keza bütün neşri- yalında, istihsal vasıtalarının s«mıflar atasında sakip değiştir melerinin de- Zil, milletler urasında adilâne hir surette dazılmalarının ileri bir clhan ni- zamını yaratacağını iİlcri surmüştü Sınıf nazariyesi yerine millet ve milli kurtuluş naxariyesi ve Şu yahut bu &1 nıf eline verilmiş bir sileri istihsal vasıtaları temerküzü» yerine milletler araşında ndilâne bir surette Latbik edilmiş bir «istihsal vasıtaları tevezzüüs gimdiye kadar hiç bir memlekette hiç bir yıhıs yahul fikr? sistem tarafin- dan dokunulmamış bir mevzudur. Bu iki prensip noktası ilk defa olarak Türk inkılüpçıları larafı y ifade edilmiş ve ilk defa olarak Türk inkılâ- bının hamle ve muvuffukiıyetlerinde temsil olunmuştur. 1938 senesi, en siyade bu noktalar lehine deliller yetiştirmekle geçmiştir. Sınıf nazariyesi, Ortaavrupayı kaplayan fasist dalgası altında ve genlİşçe ölçüde bir Bartelemi gecesi tekniğinin zoru İle, kanlı bir tasliyeye uğramıştır. Ve sosyalizmin ifade etliği içmanı sınıflara hülünerek parçalamnmış bir mil- letin her hangi bir sımıfına nit bir imtiyaz olmaktan çıkarak yaşaması için içindeki tozalları yenmek mecburlyetinde olan yeni millet katezorisinin İk şartmı teşkil etmiştir. O kadar ki, yaşamakla. olduğfumuz asırnda, en mu- vazeneli, en vahdetli ve en kuyvvetli millelinm farikası sımıf tezatlarına en (1) 2$ numaralı Kadro'da buna nit bir yatı vardır 28 yıl bü