1 Ocak 1934 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 8

1 Ocak 1934 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 8

kurulacaktır. Bu kurulacak fabrikaların başınada bir şeker, bir kâğıt ve bir de cam fabrikası vardır. Bunlardan sonra bir de ke ten mensuct fabrikası, alkol fabrikaları yapılacaklır. Hattâ bir makina inşaat ve bir otomobil fabrikası kurulması da plân için- dedir. Bu suretle tedricen Yang-Çe-Kiyang vadisi büyük bir sa nayi sahası olacaktır. Telgrafın ikinci' kismında Çin devletinin kuracağı bu fabrikalara ait malzemenin salın alınması için Çin Sanayi Nezareti müsteşarı Mösyö Hovang-Han-Jo'nun Avrupaya hareket ettizi yazılmakta ve nihayet bugüne kadar büyük sunayi memleketlerinin mamul emtaası için en garantili bir pazar olan Cinin bu sanayilesşme ka rararının bilhassa Londrada uyandırdığı telâş lasvir olunmakta- dır, Bu telgrafı taşıyan sütunların ortasında da Çinde yapılan ye- ni buğday silolarının resimleri vardır. Şimdi birde ayni gazetenin üçüncü sahifesini açalım. Bu sahifede de iki büyük sütun Türki yenin sanayileşme hareketine ve devlelin yeni sanayi plânına tahsis olunmuştur. İktısat Vekili Celâl Beyin buna ait beyanatı göze çarpıcı harflerle hulâsa edilmistir. Bu beyanata görede şim- diye kadar «ham madde ihraç cden bir memleket olan Türkiye yi artık kendine lâzım olan mamul maddeleri kendi içinde yapan bir memleket haline getirmek lâzımdr.» Bunun için de Türkiye milli hükümeti bir sıra sanayi müesseselerinin devlet elile yapıl masına karar vermiştir. İlk işler meyanında kömür ve bakır madenleri işledilecek, bir de mir sanayii tesis olunacak ve ayrıca bir çok fabrikalar kurulacak- tır. Bu kurulacak fabrikaların başımda şeker, cam, kâğıt fabrika- sı vardır. Bunlardan hbaşka büyük mensucat fabrikaları ve bil- hassa bir kendir fabrikası tesis olunacaktır. Yine ayni gazetenin mütemmim haberlerine göre İktısat Vekili- miz bu fabrikalara ait tesisat işleri etrafında tetkiklerde bulun- mak üzere memleketin muhtelif noktalarında seyahata çıkacak- bır. : Türkiyenin kurmakta olduğu yeni fabrikalardan bir kısmına ait malzemeyi mübayaa etmek üzerede İş Bankası Müditi Umumi vekilinin daha bir kaç hafta evvel Avrupaya hareket ettiği ma- lümdur. Hulâsa ayni günkü bir gazetenin muhtelif sütunlarında çıkan bu N Ç y — H —— & baee'” İeri aei »dt — di Uğak a aa H