18 Kasım 1930 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

18 Kasım 1930 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Gümr Vilâyette Muhtarlar K. evvelde intihap yapılacaktır İntihap talimatnamesinde bazı tadilât yapılıyor 1930 senesi hey'eti ihtiyari- Ye intihabatı için “hazırlıklara lanmak üzeredir. İntihabata kânunyevvelde başlanacaktır. Yalnız Vilâyet İarafından talimatnamede bazı tadilât ypılmaktadır. Aldığımız malümata göre Muhtar ve ihtiyar hey'etleri â- Zar ayni mahallede mukim 2e- Yattan olacaktır. Devlet ve Osmanlı bankaları memurları Osmanlı Bankası memurları İz kâmilen Devlet Bankası his- Se senedatma iştirake karar ver Mişlerdir. Papas mevkuf mu? Bir Ermeni papasının polis Müdiriyetine celbolunduğu ve casusluk meselesi ile alâka- bulunduğu yazılmıştı. Meseleyi Vali muavini Faz- İk, Polis müdürü Ali Rıza Bey- len sorduk. Aldığımız malümate göre örülen lüzum üzerine Pangal- ti Ermeni papası Dacat Efendi- hin ifadesine müracaat edilmiş- tir. Kendisi serbestir. Mesele bundan ibarettir. Yeni bir san'at Beden hareketile şiir ve musiki temsili Haber aldığımıza göre ya- kında şehrimize bir san'atkâr hey'eti gelecektir. Bu hey'etin hususiyeti beden harekâtı ile fikir ve hisleri ifade etmektir. san'ata “Eüryihmie” (örit- Mi) namı verilmektedir. Bu ye- ni bir sen'at olup (bildiğimiz danstan büsbütün başkadır. Be- den harekâtma tıpkı bir musiki Veya bir şiir ahengi vermek ka- bil olduğu bu suretle görülmüş tür. Hülâsa fikir ve hisleri be- “en harekâtı ile ifadeye muvaf- İak olan bu san'at bu harekât Sayesinde musikişinasın o veya Birin duygu ve düşüncelerini Wlatmaktadır. Bu san'at uzun senelerdenbe fi yapılan tetkikatın neticesi- ir, Okunan bir şiir veya çalınan bir musiki parçasının refakatile Yapılan “öritmi” harekâtı bunu Beyredenler üzerinde tesirri ve intiba bırakmaktadır. Yukarıda yazdığımız gibi bu Yeni san'atı temsil eden san'at- kârlardan bir kafile yakında şeh ler vermişlerdir. Kadın sün'atkârlardan mürekkep olan bu hey'et ayın 24-26 sında Fran Wz tiyatrosunda temsillerini ve Tecektir, Kibar mahafile men- up hanımlar tarafından ve şai- | İtil azam Abdüllah Hâmit B. in riyaseti altında bir hey'et teşkil edilmiştir. San'atkâr he- Y'eti büyük şaiirin bu yeni san'- At: selâmlayan bir manzumesini temsil edecektir. ——— “Mensucat kongresine lüzum görülmedi Bundan bir müddet evel Milli İktisat ve Tasarruf cemiyeti- Bin delâletile Ticaret odasınca İstanbulda sonbaharda bir umu Mİ mensucat kongresinin top- İânması takarrür etmiş ve bu işe İr komisyon memur edilmişt”. Sonbahar gelip geçtiği halde bu komisyon hiç içtima edeme- Tıp hocaları M. Osman Beyin makalesinden çok müteessirler Asabiye doktorunun hücumlarını neye at- fediyorlar Doktor Mazhar Osman B. bir makale neşrederek tıp fa- kültesinin vaziyetinden bahse- derken Tıp fakültesinde hoca olmadığından bahsetmiştir. Da ha bazı şeylerden babseden bu makale Darülfünun mabhafilin- de derin teessürü mucip olmuş- tur. Görüştüğümüz birçok Tıp fakliltesi hocaları demişlerdir — Biz Mazhâr Osman Beyle münakaşaya girmek istemiyo- ruz. Söyleyecek sözümüz yok- tur.” Bir müderris demiştir ki: — Hakikaten doktorun bu yazıları çok tecavlizkâranedir. Derülfünunun şerefile oynamak tır. Mazhar Osman B. gene kendi mecmuasında çok hürmet gösterdiği, üstat dediği müder- rislere tecavüz etmektedir. Tıp fakültesinde hoca yok £ diyor. Halbuki Süreyya Ali Beye âlim diye birçok yazıları çıkmıştır. Şimdi de âlim hoca, iyi hoca yok diyor. Şunu söyliyeyim ki Mazhar Osman B. içinde bulun İmadığı bütün müesseseleri fena diye tavsif eder. Vakit vakit İher tarafa çatar. Orijinalite ol- sun diye bu kadar keyfi hare- ket hattâ biraz da zemmü kadeh! tir. Başka memleketlerde olsa, İdoktoru bu kadar söyletmezler. Çok haris bir adam olduğun- dan her yerd” kendisinin de bu- İunmasmı..# -, Hocası Rasit Tahsin Beye bile çatıyor, çin- kü onun kürsüsüne göz dikmi tır. Fakültede müderris olama- ması bütün bu hücumları yaptı- rıyor. Halbuki kendisi daha a- grej€ bile olmamıştır. Tabitdir ki hocasmı kürsüden o indirip onu çıkarmazlar,” Bulgar Kıralı Ânka- raya geliyormu? Söylendiğine göre, bulgar kra Boris ve kraliçe Civanni haz- retleri memleketimize bir sevva İhat yapmağa ve Ankaraya gide İrek Gazi hazretlerini ziyarete karar vermişlerdir. Seyahatin ne zaman yapılaca ğı malüm değildir. Maamafih Bulgar sefaretine de bu hususta melümat gelmemiştir. Hüseyin Cahit B. Ankara, 17 — Hüseyin Cahit | Beyin Sanayi ve Maadin banka sı meclisi idare reisliğine inti- | karrür etmiştir. Bu karar, âli tasdike arzolun mak üzeredir. Polislere mezuniyet Polis müdiriyeti; kendi me- murlarına haftada bir defa izin verilmesini diğer günler kat'i- yen vazifeleri başından ayrılma maları kararlaştırmıştır. Emniyeti umumiye müdüri- yeti bu kararı tasvip etmemiştir Polis müdüriyetine Emniye- ti umumiye müdüriyeti her po- Bs memuruna öğleiyn 2 saat, akşam Zsaatizin verilmesini emretmiştir. Evvelce polis memuru olmak için 126 kişi müdiriyete mür#- *İcaat etmiş fakat kadroda yer ol madığı için istidalar 3 üncü şu- bede hıfzedilmişti. Dahiliye vekâletince bu isti- da sahiplerinden 109 kişinin po Tise alınması takarrür etmiş ve polis müdüriyetine emir veril miştir, İncir hastalıklarile mücadele Amerikada ihtisas tahsil e- | bap ve tayini heyeti vekilece te| Miştir. Nihayet komisyon 4za-)den ve Aydın incir hastalıkları bir kaçı Ticaret odasına r şeklinde bir mektup gön- rmişlerdir, Mektupta bu kongreden bir yüce çıkmayacağından emin ik lunduklarını binaenaleyh böy pi vir kongreye lüzum olmadığı azmaktadırlar mücadele şefliğine tayin edilen Nadir Bey bu hususta uzun bir rapor hazırlamış ve İktisat ve- killiğine takdim etmiştir. Rapor vekillikçe tetkik edile cek ve icap eden tetbirlerin it- tihazı nazarı dirkate almacak-| tr İLLİYE Temsiller Bu sene tiyatroya rağbet fazla Raşit Riza B. tiyatro mek- tebi için ne diyor? Bu sene tiyatro mevsimi çok hararetlidir, Gittikçe artan temsil hey'et lerinin hepsi de kendi hallerine göre rağbet buluyorlar. Son tetkikata göre, Anado- luda da hemen her tarafta tiya- tro eksik değil. Fakat miktarı üç yüze baliğ olan bu sözde ti- yatrolar tuluat kumpanyaları dan ibarettir. İşin en garip heti bu gelişi güzel teşekkülle- rin ekserisinin, hakiki tiyatrola- rın yalnız isimlerini değil, pi- yeslerini de benimseyerek tem- sile kalkışmalarıdır. Hattâ bu yüzden asıl tiyatro (o hey'etleri turneye çıktıkları zaman müş- kilâta maruz kalmaktadır. Son günlerde rahatsızlığı do- layısile temsillerini tehir eden san'atkâr Raşit Rıza B. bir mu- harririmize demiştir ki: — Temsil hey'etlerinin art- mış olması mucibi memnuniyet tir, Bütün Türkiye için daha hattâ (30) hey'et olsa faideli olur. Yeter ki bu hey'etler bir hizmet yapabilecek şekilde top- lansınlar, Alaylılar meselesi! Muhiddin B. Şehremanetine geldiği zaman tiyatro mektebi yapmak fikrini ortaya koymuş ve beni de çağırıp muallimler meyanına tayin ettiğini söyle- mişti. Ozaman ben kendilerine arzı mazeret ederek ne okuyaca ğımızı bilen bir koca bulurlarsa lütfen bizi de okutmalarını ken- dilerinden rica etmiştim. Ozamandanberi demek bu hocayı bulmuşlar ki bu fikri ge- ne ortaya çıkardılar. Bence bugüne kadar san'at- kârlar alaydan yetişme idi. Bir iki sene sonra mektepten me- zun alaylılar yetişecektir. Hal buki evvelce rica ettiğim — gibi Muhiddin B. Avrupaya her se- ne istidadı melhuz gençlerden birkaçı gönderilseydi bugün ti- yatro mektebini tesis edecek bir kaç eleman elimizde buluna- caktı. Mektebe müracaatlar arasm- da hiç yok denecek (o kadaraz kadın bulunması çok şayanı na- zardır. Halbuki sahne bugün ka dınlarını bekliyor.” Raşit Rıza B. arkadaşları İ- le birlikte yakında Atinaya gi- derek temsiller verecek, sonra Kıbrıs tarikile Adanaya ve ora- dan da Ankaraya gidecektir. Temsil hey'eti Mart iptida-| sında tekrar şehrimize gelerek Eliza hanımın iştirakile veni bir sezon açacaktır. Eliza hanım dün gelen bir mektubunda şubata kadar İstan bula avdet edeceğini bildirmek- tedir. Raşit Rıza B. san'atkârlarn münakkitlere karşı sinirlenmesi doğru olmadığı, bilâkis memnu niyetle telâkki ederek hataları tashih etmek lâzım geldiği ka- naatindedir. Sinema ve tiyatrolarda yangın tertibatı Sinema ve tiyatro gibi umu- mi yerlerde yangın ihtimaline karşı su depoları bulundurulma sı karar altına almmıştur. Mevsim dolayısile artık bu gibi yerlerde kalabalık fazlâla- şacağı için, bu emre şimdiye ka dar ne derece riayet edilip edil- mediği tetkik olunmağa başlan mıştır. Sinema ve tiyatrolar vüs âtine göre muhtelif cesâame'te su deposu bulundurmağa mec- bur tutulacaklardır. Teftiş neti- cesinde henüz depo tesis etmi- yen müesseselere, kısa bir müh let verilecek ve bu müddet zar fında da ihmal gösterirlerse, haklarında belediye emrine ade mi itaat cürmünden dolayı taki bat yapılacaktır. : ambiyo fiatleri Dün borsada İngiliz lirası 1030 kuruşta açılmış ve gene ay ni fiatte kapanmıştır. Liret 904 altın 914 kuruştan İmuamele görmüştür. T SALI 15 Ziya Bey Dün Ankaradan İ avdet etti Terkos işi halledilmek üzeredir Terkos meselesi (o hakkında Nafıa vekâletile temas etmek üzere geçenlerde Ankaraya gi- dn belediye fen işleri o müdürü Zıya B. avdet etmiştir. Mumai- leyh dün belediyeye gelmemiş- - İtir. Maamafih terkos şirketi va- #iyetinin yakmda tavazzuh ede ceği ümit edilmektedir. Beledi- ye reis muavini Hâmit B. henüz Ankaradan gelmemiştir. Hâ- mit B. in barem . çedveli işile meşgul olmak üzere haraketini bir iki gün tehir ettiği zannolun maktadır. Belediye makine şube- sinde tahkikat Belediye, makine ve sanayi şubesinde makine tamir ve mü- bayaası hususunda bazı yolsuz- İuklarn vukuu ihbar edildiğin- den hey'eti teftişiyece tahkika- ta başlanmıştır. Sarayburnuna tramvay Tramvay hattının Saraybur- nuna kadar temdidine lüzum gösteren Belediye hattın yapıl- masını tramvay şirketinden İs- temiştir, , Bu takdirde tramvaylar sirke cide manevra yapmıyacaklar- dır. Hat Sarayburnuna kadar temdit edilecektir, Inhisarlarda Tütün inhisar müdürünün beyanatı Tütün inhisârı umumi müdü- rü Behçet Bey şimdiki idarenin eskisinden fazla memur kullan dığı tenkit! karşı atideki beyanat! ümüğtür : — Tütün”inhisar idaresinin vazifesi rejiye nazaran artmış- i tütün sarfederdi. Biz senede 11 milyon kilo tütün sarfediyoruz. Eski idare köyler köylerde kaçak tütün satılması na razı olurdu. Türkiyede kırk binden fazla köy vardır. Biz 22 bin köyde satış teşkilâtı yaptık. Bu teşkilâtımı? daha çok geniş liyocektir. Köylünün ayağına kadar si- garagötürmek için tabii teşkilâ ta ihtiyaç vardır. Anadolunun Wer tarafında depolar açtık. Da ha da açacağız. İste bu teşkilât aradaki farkı doğuruyor. Bun- dax başka eski idareye nazaran fabrikalarımız, oimalâthanele: n idare etmek için memurlara ihtiyaç vardır. Behçet Bey Ankaraya gidiyor Tütün inhisarı müdürü umu misi Behçet Bey yarm Ankara- ya gidecektir. Mumaileyh Ankaraya yeni senenin ile barem (o teşkilâtına ait kadroları da götürmektedir. Behçet Bey (o Ankarada bir hafta kalacaktır. EE ek iL Tamir edilen gemilerin muayenesi Memleketimiz limanlarında ki havuzlarda tamir edilen ge- akip ticareti bahriye müdüriye ti tarafndan muayene edilme- den denize indirilmiyecektir.Bu husus alâkadarlara tebliğ edil- miştir. Badema aksi hareket e- denler tecziye edilecektir. Ayasofya kubbesindeki sızıntıların tamiri İ — Ayasofya camiinin © şimali İşarki cephesindeki kubbe arala- yağmur sızıntıları görül- düğünden kurşunların tamirine başlanmıştır. Gerek burada ve gerek Fatih ve saire gibi bazı büyük camilerdeki kırık camla- rm tamiri için de müdiriyeti u- mümiyeden ayrıca tahsisat is- tenmistir. Gelir gelmez bunla- rin da tamirine başlanacaletır EŞRİNİSANI miler, tamiratın hitamını müte- | 1930 Suistimal Gümrük ambarında bir ipekli sandık Dışarı çıkarılarak satılır- ken yakalandı Gümrük idaresi bir kısım gümrük memurları tarafmdan yapılan bir sui istimale vaziyet ederek tahkikata başlamıştır. Bu sui istimal ve kaçakcılık Sirkeci gümrüğünde- olmuştur. Sirkeci gümrüğü ambar ve an- trepolarında eskidenberi kalmış eşyayı tesbite memur komisyon azası ambarlardan birinde bir sandık ipekli kumaş bulmuşlar. Ambarın tenha olması bazı â- damları zihnini çalmış olacak ki bu bir sandık eşyayı deftere kaydedecek yerde dışarı çıkarıp satmağı tercih etmişler. Fakat bu sırada mesele ha- ber almarak tahkikata başlan- mıştır. Gümrük baş müdürünün cevabı Dünkü akşam rüfekamızdan biri gümrüklerde eshabı mesa- lihe çıkarılan müşkilâttan bah- sederek gümrük © Baş müdürü Seyfi Beyin gazetemizde bu 2e- vatm şikâyette bulunmaları yo lundaki beyanatına itiraz edil. mekte ve “kime şikâyet edil- sin? Bu taktirde daha çok müş- kilât çıkarılır” denilmektedir. Bu hususta dün bir muhar- ririmize Seyfi B. demiştir ki: — Komisyoncular eğer daha fazla müşkilât görecekleri endi- şesile rüşvet vermek yoluna sa- pıyorlarsa bu takdirde rüşvet a- lanlarla teşriki mesai ediyorlar demektedir. Bir komisyoncular — birliği vardır. Eğer menfaatlerini gö- zeterek bu birlik hey'eti umu- miye halinde faaliyete geçerse mesele kalmaz ve bizim vazife- miz teshil edilmiş olur. Ankara ziraat sergisi Ankarada 5 kânunusanide a- çılacak 20 kânunusaniye kadar devam edecek olan milli iktisat ve tasarruf cemiyeti ziraat ser- gisi ihzaratma başlanmıştır. Bu sergiye gönderilecek eş- yanın nakli Devlet Demiryolla rında yüzde 62,5 tenzilâtla nak Gümrük muamelesi sergi ma hallinde yapılacaktır. Sergiye etirilip te gümrüğe tabi mevat için altı ay zarfında ihraç edil- mek üzere gümrük resmi maka mında bir bankaya garanti mek tabu verilecektir... Dekoratörler Güzel sanatler'e giriyor Türk dekoratörleri yüzel Sa- İnatlar birliğine “Sanayii tezyi- rimiz çoğalmıştır. Tabii bumla-İniye şubesi,, halinde iltihak et-|da Tokatlıyanda bir çay zıyafe- meğe karar vermişlerdir Müessese — dekoratörleri perşembe günü Güzel Sanatlar birliğinde toplanmağa davet et mişlerdir. * Bu içtimada yeni şübelerinin idare heyeti intihap olunacak- e Çimento borsaya alınacak Ticaret borsasına yeniden ba zı maddelerin dahil olması tet- kik edilmektedir. Bu işle meş- gul olan komisyon çimentonun da borsada muamele görmesini muvafık bulmuştur. Çimento borsaya dahil olursa çimento satışları borsa komiser İliği tarafından kontrol edilecek, ihtikâra ve tröst teşkilâtina meydan verilmiyecektir. Çimento fabrikaları çimento- nun borsaya dahil olmasına iti- ediyorlar. “İl tedrisat müfettişliği imtihanı İlk tedrisat müfettişliğine talip olanların imtihanı perşem be günü saat İ4te muallim mektebinde yapılacaktır. İmti- ükte bir suiistimal meydana çıkarılıyor Kenan Bey, Hikmet Beye tarziye vermedim, diyor Avukat Kenan Ömer Bey feragat hâdisesini nasıl anlatıyor? İ . Müddeiumumi Kenan B. le İsabık müstantik Hikmet B, ara- sındaki davanm, Hikmet B. in feragatı üzerine sukut ettiği ma lümdur. Hikmet B., Kenan B. in ken- disine tarziye verdiği için dava dan feragat ettiğini - iddia et- mekte ve gazetelere bu maalde mektuplar yollâmaktadır. Müd- deiumumi Kenan B, bu iddiaya karşı dün şunları söylemiştir: — Hikmet B. in devam eden alır almaz Hikmet Beyi © gör- müş, sebep itibarile münasebet siz bularak kendilerinden fera- gat rica etmiştim. Mürafan 7a- manında da, şimdi de bu kana- atte sabit olduğu için bu tav- siyeyi emektar bir adliyeci Sr fatile kendi vazifei içtimaiyem de dahil gördüğüm içindir ki | Adliyenin iki rüknü arasındaki dedikoduların muhakeme salon larına intikalini istemedim. Ve muhakeme esnasında (şahsen ifadatına son bir mukabele Ol- buricayı teyit ettim. o Mürafga mak üzere şu ciheti beyan ede- haricinde tarziye şartile feragat rim ki kimseye tarziye verme. edileceğini söylediği zaman or- dim. Ve kimseyi tarziye verme- tada tarziyeyi mucip fiilin vü ğe tevkil etmedim. Hikmet B.,'cuduna kani olsam vekâleti ka şu sarih vaziyet karşısında da- bul etmezdim, dedim. Hâdiseyi vasını tecdit kudretine kendisi- kendi zaviyei, rüyeti dahilinde ni sahip görüyorsa muktezasını| hikâye ettiği zaman müekkilim ifada bittabi serbesttir.” Kenan B. in anlattığı (şekilde Kenan B, namına tarziye ver ,bir hâdise vukuunu da kabul et diği iddia olunan sabık Âdliye miyor mukabelesinde — bulün- müsteşarı Kenan Ömer B. de; tarziye dahil olmadığı için vazi diyor ki: oldu. Zaten vekâletimde itayı “— Hikmet B.in intişar e-| taziye dahil olmadığı için vazi- den mektuplarını okudum, şah- | femi sui istimal bittabi elimden sıma taallük eden (o kısımlarını|de gelmezdi. Hikmet B.in fe- gördüm. ragat suretile tezahür eden hüs Mumailey te pekâlâ tahat-|nii niyetinin işi matbuat sütum- tur ederler ki vazifei vekâleti (larına dökmekle aksi hâsrl oldu- kabulden evvel bu davayı haber ğunu görerek müteessirim.” —— Adliyevekili| Mübadele Dünkü trenle Muvaffak B.in yeni Ankaradan geldi memuriyeti Gamba günü avdet Avdet eden Rumların edecektir emlâki Muhtelit mübadele komisyö” Adliye vekili Yusuf Kemal B. dün sabahki ekspresle Anka ra'dan şehrimize gelmiş ve doğ- ruca hanesine inmiştir. Vekil B. in seyahatı hususidir. Yusuf Kemal B.ı kanunlarımızda ya- pılacak tadilât hakkındaki su- alimize cevaben komisyonla- rın kemali ehemmiyetle faaliyet lerine devam ettiğini söylemiş- tir. Adliye vekili çarşamba veya Perşembe günü Ankaraya döne cektir, nu müşavirlerinden Muvaffak Beyin 6 ncı tali mübadele ko- misyonu riyasetine tayini inha edilmiştir. Dün bir gazetede aile reisle- ri İstanbulda bulunduğu için av det eden Rumların firari mali diye evvelce vazıyet edilen mal armı istirdat için müradaat ve Ankara itilâfnamesinin bir mağ desini bu suretle sui istimal et tikleri yazılmıştı. Komisyon #- zasından bir zat bu hususta de miştir ki: — Havadiste her halde bir yanlışlık olacaktır. Çünkü An- Kara itlâfnamesi İstanbula av- det eden Rumların mallarının iadesini emretmektedir. Hattâ bunların malları başkalarma teffiz edilmiş, fakat tapoya T: tedilmemiş olanlar iade edilec: Tapoya raptedilmiş olanlar da tazmin edilecektir. Hukuk talebesi cemiyeti kongresi Dartilfünun hukuk fakültesi cemiyeti cuma günü saat 9,9 Ke ini aktedecektir. Kon grede, talebe birliği de görüşü lecektir. Darülfünun emini şerefine ziyafet Darülfünun hukuk fakültesi talebesi yeni emin o Muammer Raşit B. şerefine yarın saat 16 ti verecektir. Fakir çocukların iaşesine başlandı Hilâliahmerin ilk mektepler- deki fakir çocuklara yemek tev ziatı bu günden itibaren İstan- bul ve Beyoğlu cihetlerindeki ilk mekteplere de teşmil edile- > bü teşkilâta girdi Boğaziçi klü ağir Boğaziçi klübü mülessisleri İhanlar tahriri ve şifahi olmak üzere iki kısımdır. Talipler ay- |; çerkezi Beylerbeyinde olan rıca bir mektebi teftiş ederek) çe 928 de küşat edilen Boğaziçi bir rapor vereceklerdir. İmtihan | klübü iki senelik spor faaliye- evrakı tetkik için doğruca ve-İtinden iyi neticeler almaktadır. kâlete gönderilecektir. Boğaziçi klübü bu sene resmi İmtihana talip olanlar 14 er-İmaçlara ve musabakalara gire- bek waatlimdir. hilmek için federasyona müraca| i at etmiş ve Türkiye idman ce miyetleri ittifakı tarafından Bo gaziçi klübü federe edilmiştir. Boğaziçi kulübü bu sene Fe- ner sitadında icra edilen Tik maclarına iştirak edecektir. Dalai iğnemi