16 Mayıs 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

16 Mayıs 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

LET TENİ No: 5 Ahmet harıl harıl Hi- ristoyu arayordu.. “Haydi, çabuk, diyorum.. Du- racak vaktimiz yok..,, — Hüsrev Yedikule zindan- larında ölmemiş miydi ? — Ölmüş biliyorduk. Hai- büki sağ imiş! — Hayâi canım, bu işte bir yanlışlık olacak, Padişah giz- 4 hazine igim herkesi avutmak fstiyor, — Doğru keşfetti! Ben de bu fikirdeyim, Bir başkası lâfa karıştı: — Budalalar! Hüsrev zin- dandan kaçmıştı... Onu öldü mü zannediyorsunuz? İhtiyar bir adam cevap ver- di: Ben de öyle işitmiştim... Eğer Hüsrev dirilirse, (Eyüp Sultan) a bir koyun, adağım olsun... — Hüsrevle ne alış var, baba..? yar, sevincinin sebebini verişin — Muh. ada sehit olan Diricik oğlum onun yanında öl müştü, Tam kendisini bulup konuşa cağım sırada zavallı delikan- liyı zindana attılar, Oğlumun e son sözlerini öğ- renemedim. Hüsrevi görür sem, oğlumu görmüş gibi se- vineceğim. Sokakta 'bi neş'e ve sürur meydana doğru başladı. en halk kitlesi içinde Fatih yürümeğe #.. Sakızlı Ahmet, Balık paza- rında harıl harıl, balıkçı Hiris toyu arayordu, Ahmet, saraydan o çıkarken Zerefşanı görmemişti . Hiristo dükkânmda oturur- ken, hemşerisi Ahmetle karşı- laştı: — Bu telâşın ne Ahmet ağa soluk soluğa... tıkanacaksın. Abmet terini silerek o dük- kânın kapısma tutundu. — Bir bardak su ver..! Hiristo, Ahmedi bu kadar te lâşlı görmemişti Mutlaka efendimiz sofra- da balık istiyor değil mi? — Sus be adam,. Hüsrev af- “olundu.! Haydi, koş (haber ve isto hayretle hemşerisi- nin yüzüne baktı! — Af mı..? — Haydi çabuk diyorum. Duracak vaktimiz yok.. Sultan Mehmet kendisini (Kostan- tin) in gizli hazinesini bulma- ğa memur etti. Hiristo, sevincinden balık kitlesini devirdi. — Doğru söylüyorsun, il mi Ahmet? — Bu işe yalan hayvan? Haydi yürü... Düş önüme. Seninle beraber gideceğim. Yolda konuşuyorlardı: — Nasıl oldu bu iş, Ahmet? — Hiç sorma, Hiristo! Hüs rev, çok talili bir gençmiş... A “i Paşa imdadına yetişti. de- sığar mı, örmek için beklemek lâ- zımdı., Koşarak sana geldim.. — Padişah memnun mu? — Cok memnun... Fakat, Fa #h bu gizli hazineye neden bu kadar ehemmiyet verdi bilmi- yorum. Hiristo manâlı bir tebessüm le başmı salladı; - Onun sırrmi ve sebebini bilirim, — Bu işin #uri ne olabilir..? — Hüsrev çok zengin ola- biliyorsun, -- Keostantinin vasiyetname .si de o gizli hazinede mahfuz- dur. İstanbulun toprakları al “onda gömülü o kadar çok ser- ,kvar-ki.. Bunlardan elbette Yazan: M, Yavuz Hüsrev de istifaşle edeci sr Hiristo, Sakızlı Ahmetle bir likte (Haliç) teki eve vardık- ları zaman Hüsrev deniz kena ya balık tutmakla meşgul- lü. Hüsreve meseleyi anlattılar, Hiristo: — Zengin olacaksın, talili de likanlı.. Sakın beni unutma! Diyerek Hüsrevin boynuna sarıldı, Ahmet bu işe Zerefşanla A- li Paşanm sebep olduğunu an- lattı. — Koca kahraman, dedi, şu hazineyi de bulursan, artık, padişahın sağ eli kadar kıymet li olacaksın! Hüsrev, geçmiş günleri ha- tırlamağa çalıştı: — Şimdi gözümün önüne ge Wiyor, dedi, Romoson partasa doğru kazdığımız o lâğımdan | bir gece (Bizanslılar) m içine kadar sokulmuştum. (Kostan- tin) in kıymetli eşyasını nere ye gömdüğünü (Lukas Nota- ras) a anlatıyordu. Tarif etti- | ği yeri acaba şimdi bula bile- Mİ CİVÜF cancamna İLLİYET CUMARTESİ M 16 MAYIS 1931 HARİCİ HABERLER.. Protesto İngiliz memurları da karışıyor Mısır kralı Birinci Fuat Mısırda imtihabata başlan- mış, Gelen haberler vaziyetin iyiliğine şehadet edecek gibi değildir. Bilâkis bu intihabı | meşru addetmeyen muhalifler le ne bahasına olursa olsun is- tediği gibi bir parlamento teş cek miyim? O gün öğleden sonra, Fatih | meydanında şu iradeyi okü- dular: | “İstanbul halkına malâm | ola ki: Muhasara esnasında bü | yük yararlığı görülen ve yer altından ilk defa (Bizansldar) ' ım içine girmeğe ve esrarını an | lamağa muvaffak olan Hüsrev | vaktile bir iftiraya uğrayarak Yedikule zindanına atılmıştı. Zindanda öldü * zannedilen | Hüsrevin o vakit zindanda öl- | düğü muhakkak isede ahiren verilen malümata göre kendisi nin hâli firarda ve elyevm ha- yatta bulunduğu iddia edildi- ginden merkumun vatanına karşı gösterdiği fedakârlık ve | hizmetler nazarı dikkate alına- | rak atfedilmiştir. Bitmedi semer Hakikat meyda- na çıktı Mirgün oğlu Paskal isminde bir firarinin en son mübadele | itilâfnamesi aktedildikten son- | ra İstanbula geldiği halde ken disini İstanbuldan hiç çıkma- miş gibi göstererek etabli vesi- kasr aldığımı ve 100 bin lira kıy metindeki emlâkin istirdat et- mek üzere bulunduğunu evvel- ce yazılmıştı. Tetkikat neticesinde Mirgün oğlu Paskalm irae ettiği nü- fus teskeresinin ve Türkiyeden ayrılmadığına dair ibraz ettiği vesaikin sahte olduğu anlaşıl- mış ve keyfiyet muhtelit müba dele komisyonuna - bildirilmiş- tir, Muhtelit mübadele komisyo- nu tekrar tetkikata başlamış ve bu seferki tetkikatta sahtekâr- İk tahakkuk etmiştir . Geçen gün içtima eden muh telit mübadele reisler komisyo nu Mirgün Paskala evvelce ve rilmiş olan etabli vesikasının iptaline, yapılmış olan eski tef viz muamelesinin mecrayi ki nunisinde cereyan etmiş oldu- ğuna ve ipkasıma, etabli vesika sı verildiği zaman iadesi talep edilen emlâkinin metrük . ola- rak hazineye intikaline karar vermiştir. “ Mirgün oğlu Paskalm hazi- neye intikaline karar verilen emlâki Emin camii apartımanı öle Kadıköyünde iki büyük ev ve Bılık pazarında beş dükkân Öne, kil ettirerek istediği gibi hükü meti muhafaza etmek emelin- de olan şimdiki hükümet ara- sındaki mücadelenin ne kadar şiddetli olacağı anlaşılıyor. Milli bir tırka olan Vefdile şimdiki Sitkı Paşa hükümetine muhalif olan Ahrar fırkası bu mücadelede müttehit bir cephe arzediyor. Bu mücadele şimdi başlamış değildir. Geçen par- lamento dağılıp kanunu esasi ve intihap kanunu değiştiril- dikten beri muhalefet ile Sıtkı Paşa hükümeti arasında müca dele devam ediyor. «Fakat bittabi hükümet inti- habatı yaptırmağa karar ver- dikten sonra bu mücadele de git gide şiddet peyda etmeğe başlamıştır. Muhalifler gayri meşru tanı dıkları bu intihabata iştirak et meyeceklerini ilân etmekte ge cikmeyeceklerdir. Fakat ge rek Vefdin ve gerek bu mil fırka birlikte harekete — karar vermiş Ahrar fırkasının vaziye ti sadece Sıtkı Paşa hükümeti nin yaptırmak istediği intiha- bata iştirak etmemekten ibaret değildir. Muhalifler intihaba- tn gayri meşru olduğunu ve halkın da iştirak etmemesi i- cap ettiğini ileri sürerek mem İ leket efkârı umumiyesini bu yolda hazirlamak istiyorlar. İşte o mümayişler, gayretler hep bunun içindir. Muhalifler bir meydana toplanıp maksat ' arrnı müdafaa için bir içtima aktetmeğe muvaffak olama- yorlar. Halbuki bu tazyik'art- tıkça asabiyet te artıyor. 'ntihabat aleyhindeki müca delede Mısır Hanımları da e- hemmiyetli * bir rol oynamak- tan geri durmuyorlar. 923 te yapılan kanunu esasi milletin reyi alısmadan ve millet vekil leri dağıldıktan sonra istendi- ği gibi değiştirilmiştir. Kanu- nu esasiye tamamile riayet e- dilmedikçe gayri meşru hükö- mete karşı mücadeleden geri kalmamak kararına Mısır ka- dınları da iştirak edip o yolda çalışıyorlar. Fakat Mısırın dahi” işleri demek olan bu halle cereyan ederken öradaki İngilizlerin aldığı vaziyet nedir?... Kahire- de zahıtanın merbut olduğu en büyük polis âmiri olan Russel Paşa bir İngilizdir. İngiliz hi kümeti Mısırın dahili karşı tamamile bitaraf kalaca- ğını her vesile . ile söylediği halde 'bir tekim İngiliz polis memurlarının Mısırda imtiha- bat aleyhinde yapılan hareket lerde nümayişçilere / karşı bir vaziyet aldıkları görülmüştür. | ortaya Pangalos meselesi mi | İ çekıyor?.. Yeniden bir İ için değil, fakat hir gazete mu İ şundan ibarettir: Pangalos ve Atina mektubu Pangalos bir iş beceremedi. Atina; (Milliyet) — Gene | takım | rivayetlerden ve teşebbüsler. | den bahsedilip duruyor. Fa-| kat hemen söylemeli ki ciddi bir şey yoktur. Biz bu dediko- dulara ehemmiyet verdiğimiz e habiri sıfatile burada olup bi- ten şeyleri bildirmek vazifesi- le bu mektubumuzu Pangalos bahsine hasrediyoruz. İlk gün çikan rivâyete göre hakikaten ortada ciddi düşünülmesi lâ- zım gelen bir vak'a varmış | zannedildi. Halbuki mesele taraftarları hükümeti devir- mek için bir harekette buluna- caklarmış. Polis tahkikatı bu- nu göstermiş. Polis daha ya- kından > tahkikata Pangalos ile dostlarını nünden ayırmıyormuş, Ortada mühim bir şey yok. lisin vazifesi uyanık oli İşte şimdi de bö; Yunanistan'ın sabık törü Pangalos düşeli kaç sene oldu.. Fakat her vakıt ta dinden bahsettirip duruyor. Rivayete bakılırsa Panga- los gene harekete geçerek hü- i devi için gün bile tayin etmişti: 8 Mayısta saat 11 buçukla 14 buçuk arasında herşey olup bitecekti Polişhumu öğrenince sabah tan itibaren tedbirler almış, sokaklarda mütrezeler dolaş mağa başlamıştır. Polis bir ta kım binâları bomba ile berha- ! va edeciği haber verilen Pan galos ftarmı bu suretle ta kip üyeniz İşte bu sırada Omanya meydanında bir el silâh atıl mıştır. Silâhı atan adam hay- karıyordu: — Yaşasın ihtilâl, Polis derhal bu adamı tev- kif etti, Fakat tevkif edilme- den evvel bir polis memuruna bir el silâM | atmıştır. Tevkif edilen bu adam Antonopolos isminde biridir ki 926 da Pan- galos diktatör iken onu öldü mek istemişti. Sonra Panga- los ile dost olmuştur. Bunun- la beraber başka bir adam da- ha tevkif edilmiştir. Tevkif e- dilen bu şahıs üzerinde bir takım evrak da bulunmuştur. Bu kâğıtlarda Yunan milleti ihtilâle tahrik ediliyordu. Be- yannamelerin altında bir de şöyle imza vardır; “Yunan bir | liği ihtilâl komitesi. Bu sırada oraya gelen Pan- | galos” ibık yaveri de tev-! kif edilmiştir. İ Nihayet bu kadar gürültü- | lerden sonra anlaşldı ki bu iş | sadece tahaf ve * Tülünç olan | bir hâdisedir. Öyle Pangaloe' | un rol. oynıyacağı zamanlar ar | tık geçmiştir. Muhalitler bu hususta Mısırda ki İngiliz mümesili ile zabıta | kumandan: nezdinde ee da bulunmuşlardır. KAHİRE 14 (A.A.) — Öğ- leye doğru yeniden bir takım karğaşaliklar olmuştur. Polis, otobüslerle bir treni ateşe ver- meğe kalkışan - halk üzerine ateş açmağa mecbur olmuştur. Bir çok kişi ölmüştür. Polis memurlarının bir raporuna na zaran bugünkü hâdiseler esna sında 10 kişi ölmüş 86 kişi ya- ralanmıştır. KAHİRE 14 (A.A.) — İnti- habat'bugün başlamıştır. Dün takriben beş bin kadar grevci Bulak ve Shubra'da bir takım hâdiseler ve kargaşalıklar ih- das et'mişlerdir. .Halkın taşa tutmakta olduğu polislere yar dım etmek üzere vak'a mahal- Jine süyari ve piyade kıt'aları gönderilmiştir. ) rı tarafından umumiyetle fi Mısırda mücadele şiddetlendi Intihabata başlandı. Fakat rah etmemekte ısrar ediyorlar muhalifler işti- Fransada M.Briand mesaisine devam ediyor PARİS, 14 (A.A) — Hükü- metin tebriklerine cevap veren M. Doumer şu sözleri söylemiş tir; — Bana bahşetmiş olduğu büyük şereften dolayı parlâ- menoya teşekkür ederim. Fran sanm ötedenberi takip edilmek te olan ve parlâmento tarafın- dan tasvip olunan sulh siyaseti ne sadık olduğunu söylemekle onun fikir ve hissine tercüman olduğumu zannediyorum. Dünkü intihabın neticesi do layısile, M. Briand sabahleyin toplanmış olan nazırlar mecli- sinde istifa etmek niyet ve ta- savvurunu izhar eylemiştir. PARİS, 14 (A.A) — Nazır lar meclisinde M. Briand hari e nazırlığından istifasını ver miştir. Lâkin bütün arkadaşla ri ne iştirak olunan M, Laval, M. Briandın Cenevreye giderek ge rek Avrupa birliği komisyonun da ve gerek Cemiyeti akvam meclisinde Fransanm menafi- ini müdafaa etmesi için fevkalâ de ısrar etmiştir. M. Briand, buna muvafakat etmiştir. Mumaileyh saat21,50 de refakatinde M. Poncet ol- duğu halde Cenevreye gidecek tir, PARİS, 14 (A.A) — M. Bri İ and, gazetecilere beyanatta bu lunarak istifasını Avrupa birli ği komitesi reisi sıfatmm ken disine tahmil etmekte olduğu İ vazifeleri ihtar eden arkadaşla rının ssrarı üzerine geri almış olduğunu söylemiştir . PARİS, 14 (A.A) — Nazır lar meclisi, M Briandile 'M. Poncet'nin Avrupa birliği ko- Mmitesi ile Cemiyeti Akvam mec lisinde Fransayı temsil etmek üzere Cenevreye o gitmelerine karar vermiştir, Cenevre içtimaları CENEVRE, 14 (A.A) —İ- talya, “ Gümrük mütarekesi,, denilen 1930 tarihli ticaret mu- kavelenamesinin tekrar ele alı narak mer'iyet mevkiine konul ması çarelerinin düşünülmesi hususunun Avrüpa kömisyonu nun ruznamesince ithal edilme- i talep etmiştir. Ispanyada yeni vaziyet MADRİD, 14 (A.A) — Neş redilen bir karamame, sabık kralın bütün hususi emlâkinin müsaderesini natık bulunmak- ta ve diger karaname de 12 ni- san belediye intiha,batının fes holunmuş olduğu yerlerde ye- Bi intihahatın icrası tarihini 31 mayıs olarak tesbit etmekte- dir. Iranda zelzele TAHRAN, 14 (A.A)— Teb rizde şiddetli zelzele olmuştur. Bir takım kimselerin telef ol- duğu ve hasarat vuku buldu- gu söyleniyor. Tatsilât yoktur, TAHRAN 14 (A.A) — Hu duda yakın olan Zangazur ha- valisinde, bilhasa şiddetli ol- muşolan zelzele neticesinde bir çok evler harap olmuştur. Telâş ve korku içinde olan halk açık hayada kamp kurmuştur. | ! | Gazi Hz. ve çifçi meb'uslar ANKARA, 15 (Telefon) — Küçük kerimelerinin evlenme leri münasebetile Müşir Fevzi Paşa Fiz. tarafından verilen sü vareye Gazi Hz.de iştirak etmişlerdir. Stivare geç vakte kadat neş'eli bir hava içinde vam eylemiştir. Reisiciümhur Hz, kendi ki fetlerile süvareye gelen çif meb'uslarla hasbühalde bult müş ve onları büfeye davet mişlerdir. Ankara ilkbahar at yarışları ANKARA, 15 (A.A.)— İlk bahar at yarışlarının ikincisi bugün yapılmıştır. 3 yaşmdaki tayların 1100 metre mesafelik | koşusuna 7 tay girmiştir. Birin | iliği, Emir Salih Efendinin | Ümidi, ikinciliği Kâmil Efendi nin Misvesketi, üçüncülüğü baytar yüzbaşısı Hilmi Beyin Güler Muveyti kazanmıştır. Bu koşunun birinciye verdi- | ği ikramiye 400 liradır. İkinei koşu, 3 yaşında ve daha yukarı yaşta haliskan İngilizlere mah sustu, Mesafesi 2000 metre idi. | Beş at iştirak edenbu koşuda, | birinciliği Akif Beyin Andro- | nikosu, ikinciliği Celâl Beyin | Folespuvarı kazanmıştır . Birinciye 400 lira ikramiye | şti ha yukarı yaşta yerli ve ar hayvanlara mahsus idi, Bu şuya 6 hayvan girmiştir. Me fesi 1800 metre olan bu koş da; birinciliği Kâmil Efendi Nasi; ikinciliği Emin EEfe İdinin Sinarı üçüncülüğü Fİ ret Beyin Mlatayı kazanmıştı Dördüncü koşu 3 ve daha | karı yaşta halis kan İngilizi arasında yapıldı. Mesafesi2 metre i Birinciliği Ahmet Beyin D kurtu, ikinciliği Fikret Beyi Firiki kazanmıtşır, Beşinci koşu 4 ve daha yul Tı yaşta yerli ve arap hayvanli arasında yapıldı. Mesafesi20l metre idi Birinciliği Kenan Beyin Si dası, ikinciliği Prens Halim E Azılı ve iki tabancal şerir nasıl yakalandı Doğru yolda heyecanlı bir takip! Şimdiye kadar bir çok cerh, | polise silâh atmak, cami ve medrese kurşunlarını çalmakla maznun ve müteaddit kereler Zabıta memurlarına ateş ede- rek kaçmağa muvaffak olan Vedat nihayet yakasını, polisin eline kaptırmıştır, Vedat, çifte silâh kullanan derhal ateş eden bir sabıkalı ol duğu için son yakalanması da çok güç olmuştur. Vedatı arayan memurlar ara sında bulunan polis ikinci şube si ikinci kısım taharri komiser muavinlerinden Rifat ve Hulü- si Efendiler iki gece evvel Ve- dadın Galatadaki tiyatroya gel diğini haber almışlar ve icap €- den tertibatı da ittihaz eylemiş terdir, Vedat bütün teyakkuzuna rağmen, geç vakit tiyatrodan çıkmış ve doğru yolda ilerleme ğe başlamıştır. Takipte bulunan iki memur- da Vedadm arkasından ilerle- miş ve durmasını ihtar etmişler dir, Vedat, bu ihtar karşısında ta şıdığı tabancalardan birini çe- kerek ateşe başlamıştır. Vedadın ateşi karşısında me murlar da, ihafe kasdile ateş açınışlardır. Vedat, ayni zamanda da iyi bir koşucu olduğu için, bir ta- raftan ateş etmekle beraber, di ğer taraftan da sür'atle kaçma ga başlamıştır. Fakat memur- lar, bir türlü yakasını bırakma- mış nihayet yılmadan çalışan | bu iki memur Vedadı yakalama | ğa muvaffak olmuşlardır. Derhal, kelepçe ellerine ge- girilmiş ve üzeri taharri edilmiş tir, Bu taharriyat neticesinde iki bir kaç dir- bulunarak | müsadere edilmiştira. İ Karısını yaraladı Galatada Lülecilerde amele Yasin, karısı Hamide H. la kav ga etmiş, bıçakla başından ya- | ralatmıştır. Yazıhane camı Beyoğlunda Perapalas oteli | karşısında Tuna seyahat acen- | tası Tahir B, in evvelki gece 20 lira kıymetindeki yazihane camı karıdmıştır. Tahkikat ne- ticesinde bunun Mehmet Hal isminde biri tarafından kırıl! ği anlaşılmıştır. Hakkında kibat yapılmaktadır. İhtiyar, tramvayda düştü Nişantaşında oturan Abdİğİ rahman isminde bir ihtiyar tramvayla giderken Tepeba da atlamak istemiş, nıüvaz: sini kaybederek düşmüş kut neticesinde başından ya | lanmıştır. Kız simitçiyi yaralad Muharrem isminde biri döl İ simit satarak o Feriköyüne geçmekte iken Kâmil ağar kızı Fahriye bir taş atmış, mitçi başından yaralanmıştı Cürmü meşhut halin? yakalandı Sirkecide kabzımal Cemil # dün Taksimden geçerken kalı yankesicilerden Hıfzı nına yaklaşarak parasmı mak istemiş isede"cürmü me hut halinde yakalanmıştır. Silâh attığı için Tahmil, tahliye şirketi lesinden Hasan evvelki Tophanede silâh attığı için kalanmıştır. Salıh Ef.nin 125 liras Giresunlu Bela, BE. biri evvelki gece Tophane Hamidin kahv N İ cebindeki 125 lirası /tır. Tahkikat yapılmaktadır. Hikmet Bey be raet etti ESKİŞEHİR 15 /” M.) Mübayin karar lar verdikleri ic diasilc .mahke mel temyizce icra kılımmakt? olan Bandırma ağır ceza reisi Hikmet azal Tevfik ve azö mülâzem; Ali ğ B. ler hakların- daki muhake: me dün bitmiş ” ve mumailey- G,smet # hin beraat etmişlerdir.