14 Haziran 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

14 Haziran 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Ekonomi Balkan tütün konfe-| ransı bu ay Ancak konferansın ne gün topla- nacağı henüz tesbit edilmedi | ret odası çok güzel ve memleket i- Balkanlar tütün konferansı bu ay toplanacaktır Konferansın inikadı için / bir tarih miştir. Yunan ve Bul | içinde şehrimizde tesbit edil gar murahhasları geldiği zaman içti malara başlanacaktır Balkan tütün konferansında tü tün ticaret ve sanayiinde Balkanla rı alâkadı üzerinde görüşülecektir. Fakat r eden bilcümle mevzular bil. hassa Atina konferansinda da mev- | halle tütün züu bahrolar, fakat bir şekli raptedilemeyen Balkanlarda tahdidi meselesi üzerinde görüşüle- cektir Yaptığı ususi tahkikata nar evvelce tütün ziraatimizi tah- dit ettiğimiz için noklaj nazarımız tahdidin aleyhindedir Bankalada merhun tütünler Tütün inhisar idaresi bankalara için | Man mafil şimdiye kadar hiç bir müesse- merhun tütünlerin mubayaası faaliyete devam etmektedir. senin tütünü mubayaa edilmem İnhi Hüseyin Beyin tütünlerini bey'eti yalnız vayene elmiş Beyle rin fiati üzerinde anlaşacak- tir. İnhisar idaresi Hüseyin tüt tir, Akaliiyet hastahaneleri Ticaret kastile teşekkül ve tedi- süs etmiş bütün müessese ve şirket- ler Ticaret odasına kayıt olunmağa mecburdur. Fakat ekalliyet hastane İeri şimdiye kada bu kaydın her ne dense hariçinde kalmışlardır. Bun- lar fikri ticaretle tesi> edildiğim: ve birer Hesret müeseesi — olduklarına snzaran, Odaya kaydedimeleri sumlu görülmektedir. Otomobillerde türk halıları lan bir müddet evvel lü Tica Öleceğini bilen adam kim miş? Beşiktaşta Muradiye mal lesinde Dergâh sokağında 66 unüralı hanede oluran 67 Yüş Tarnıda arabacı Kara Mehmet | Efendinin, gördüğü bir rüya- | dan sonra mezarını hazırlattı; "| ni ve ertesi gün ölerek bir gün evvel açtırdığı mezara göm düğünü yazmıştık. Beşiktaşta Akaretler cadde- kahvecilik eden arabacı d Kara kardeşi Ali Ef Kara Mehmed diyor ki: > Biraderim 68 yaşında i Ve harbi umumiden evvel ar bacılık yapardı. Harbi umumi den sonra arabacılığı bırak Kendisi şi e kadar teehhü ğ Birlikte oturu duk. Kardeşim daima mide âyet ederdi. Fakat yazdığı gibi dört I, üç ay evvel öl dü. Mütedeyyin bir adamdı, ve ederdi. vefatın- dan bir gün evvel gayet iyi gi rüştüğü Dolmabahçe | Taksim | su yolcusu Ali Efendiye kah- vede tesadüf etmiş, mezar ha- zırlattığını söylemiş ve bize de vasiyetini söylemişti: “Ben ö- lürsem Yahya Efendi dergâhı- na defnedin,, demişti. Zaten bi zim orada aile kabristanımız vardır, Ve vasiyeti mucibince kendisini oraya defnettik. Ölü münden evvel artık doktor ge tirilmemesini ve öleceğini söy- lemişti. Fakat biz yine doktor gelirtmiştik. Doktorlar muaye ne neticesinde sui hazimden ve fat ettiğine dair rapor verdiler. Kendisi uzun müddet evinde yatmış değildir. Daima ayakta | geze sokağa çı » yolcusu Ali Efendi de di yor ki: Kara Mehmet Ef. ile, gayet iyi tanışırız. Bundan üç ay ev- vel kahvede otururken yanıma | geldi. ve bana: “Ben Yahya Ef ıdan geliyorum, me- İ lüğü bunu şimdilik yalnız İstanbul İ sı komiseri Adil Bey bu içtimada bu | | bütün esnafa bu kısa j zarımı , hazırlattım.,, demişti. " Kaçakçılık yapan toplanıyor | çin faydalı bir teşebbüse görüşmişti. Bu teşekbüs Fort Türk hahlarının kullanılmasını otomobillerinde te min içindi, Ford'un İstanbul fabrikası müdür da monte edilen otomobiller için muvafık görmüş ve merkezi umumi- nin reyine müracaat elmiştir | Adil Bey Londraya gidecek Osmanlı Bankası hey'eti umumi- ndrada top nanlı Banka yesi bu ayın 23 ünde İanacaktır, Borsa ve O lunmak üzere yakmda Londra'ya gi decektir. | | Kambiyo Borsası isterim 1090 | Kuron 15,84 Dolar 0,47, Frank 12,06,00 Drahmi 36,41 Frank |. 243,12 x Leva 65,10 Dinar © Florin 1,17.30 | Çervoneç 1068 007,00 N75 26, Alin Mecidiye U Banknot Borsa | harici Esham ve Tahvilâtın nevi İstikrazı dahili 96 Düyunu muvahlinde 63,00 İkramiyeli Demiryolları © 4,00 a laalaaea aaa ai Cemiyetler Esnaf cüzdanları Müddetin temdidi lâzım geliyor Esnaf cemiyetlerine mukay- yel esnaf ve san'at erbabı bu â- Yin 15 ine kadar muayene cüz- danlarını almak mecburiyetin- dedirler. Fakat adetleri elli bini bulan müddet | zarfında cüzdanlarını tevzi he- men hemen imkânsız bulun- maktadır. Bunun için Ticaret müdüri- yeti muayenenin bu aydan son ra yapılması için Belediye ile temasa girişmişti, Büyükdere otobüsleri Taksimden Büyükdereye otobüs işletilmeğe başlanması üzerine, şeh- iğer semtlerindeki otabüsçüler. arabalarını daha kazanclı olan bu mıntakaya getirmektedirler. Burada. yolun istiabından fazla otobüs işle mesi belediyenin nazarı — dikkatini | celbelmiştir. Belediye yeni yapmak- | ta olduğu otobüsler talimatnamesin de mintakalardaki otobüs adedini tesbit edecektir. Kadıköyde 30 oto- büs işleyecektir Gömülcüne mübadele müşavirliği Gömülcüne tali mübadele komisyonu müşavirliğine tayin edilmiş olan sabık mübadele müşaviri Fuat Beydün yeni memuriyetine başlamak üzere şehrimizden Gömülcüneye ha- zarımı hazırlattım, dün akşam | rüya gördüm, yarın öleceğim. rüyamda bana “git, kabrini ha- zırla,, dediler, ben artık ken- dimden ümidimi kestim ve me Bu söz üzerine benden ayrıl dı. Sonre işittim ki vefat et- miş MİLLİYET Vilâyette Demiryollar Yeni şekil Vilâyete bildirildi Devlet Demiryolları manlar müdü: Bin ilga olunduğu dün vilâyete bildirilmiştir. Bunlardan ve hi Demiryolları in- İ şant işlerine Nafia Vekâletine merbut Demiryolları müdüri: yeti umumiyesi bakacaktır. manlar da buraya merbut ola caktır. İşletme işi de umum müdürlüğü ünvanını a- larak, doğrudan doğruya Na fiaya raptolunmuştur. Şubeleri teft ş Defterdar Şefik B., dün Ma- liye şubelerini teftiş etmiştir. Bir memura işten elçekti: Maliye hey'eti teftişiyesi bir müddetten beri Defterdarlıkta teftişat yapmakta idi. Teftişte bazı memurların va zifelerini sui istimal ettiği gö- rülmüş ve görülen lüzum üzeri ne bir tetkik memuruna işten el çektirilmiştir. Pasta Elbirliğile başarılan iş Paket postahanesinin bozulmuş ve binlerce paket yı gılıp kalmıştı. Muayene yekü- nu bir aralık 6000 i bulmuştu. Her gün yeni gelen paketler bu yekünu biraz daha kabartıyor- du. Nihayet posta idarelerinin müştereken ları tedbirler sayesinde geçen bir buçuk aylık müddet zarfın da bütün stoku muayene edile- rek eshabına teslim edilmişti Dün gürlük paketler de sürat- le muayene edildiğinden mua: yene heyetleri boş kalmışlar- dır. Bü neticeyi alan gümrük ve posta baş müdürleri mütekabi- erini tebrik etmişler aldık- Hicaz ile kıymetli mektup muamelâtı Hicazla şimdiye metli mektup teatisi yapılma- yordu. Tarafeyh” arasında hâ. sıl olan son anlaşma üzerine posta kişelerinde Hicaz” içi kıymetli mektup kabulüne baş | lanmıştır. Tapuda bir veda Iktisat Vekâleti ziraat müs- teşarlığına tayin edilen Tapu müdürü umumisi Atıf B. vilâ yetler Tapu © müdürlüklerile şehrimiz Tapu mudurine ve me mur arkadaşlarına bir veda ta- mimi göndermiştir. Bir çocuğu beygir çiğnedi Kuleli mektebi hademesin- den Ahmet ağa dün bir beygire binerek Talimhane caddesin- | den geçerken, 12 yaşında Ab dullah isminde bir çocuğu çiğ- iş, çocuk ünsitsiz bir halde zükür hastahanesine nakledil- miştir. Küçük Haberler Büyükderede yüzme havuzu yapılıyor Şirketi Hayriye halkın Boğaziçi ne rağbetini artirmak için, Büyükde rede hükümet konağı önündeki kı. sımda büyük bir yüzme havuzu sahilde bir eğlence yeri ve yaptıracaktır. Denizde sahilden © itibaren 15 metre ilerisinde ve 50 metre uzunlu ğunda bir tahtaperde çevrilecektir. Sahildeki arazi Mustafa Arif © Rey namında bir zata ait Burası 5 se. ne müddetle isticar edilmiştir. De- nizde ve karada bütü; zarfında yapılacaktır. Havuzda muh gazine tesisat bir ay telif yarışlar ve yüzme müsabakala. rı tertip edilecek, deniz ve gece mü- samereleri verilecektir. İnşaata ya. kında başlanacaktır. Kongre Süleymaniye Tetbiyci Bedeniye Yurdundan: Yurdumuz umumi kon gresi 19 haziran cuma sabahı saat 10 da Yurdun Şehzadebaşı Letafet Apartımanındaki binasında aktedi- leceğinden bilümum azanm teşrifle. İ ri rica olunur eti umumiyesi | İşletme | | ral Dölarasın 20,000 lira değerinde | olduğu iddia edilen bazı | sızlık malı bile bile satın almak cür- | mile Ağırceza mahkemesine sevke posta | idaresine devrinden sonra işler | ve gümrük | kadar kıy- | İ Biğanı meydana çıkarmışlardır. İ mı takibe memur etmiştir. Sahte sergi madalya- ve | PAZAR 14 HAZİ| çalınan Ceneralin halılarını satın alan dükkâncılar beraet ettiler İ komisyonu Cene Muhtelit mübadele sabık reislerinden müteveffa halılarile gümüş takımları çalınmıştı. Bunları çalan ceneralın kavaslığım yapan Marko isminde biri olduğu anlaşıl mış ve ikinci cezada görülen muha- esinde Marko hapis ceza- sına mahküm olmuştu. Markonun çaldığı halıları Abdü- laziz ve Murtaza isminde iki tüccara sattığı tesbit edilmiş ve bunlar, hur- keme ni dilmişlerdi. Dün bunların muhake mesine başlanmış ve bir celsede in taç edilmiştir Dinlenen şahitlerden antikacı Al ber Et. bildikleri; — Ceneral Dölara, halıya çok me- raklı idi. Nerede kıymetli bir. halı görse hemen kapatırdı. Ben birkaç defa kendisine halı sattığım için €- vindeki balıların hepsini bilirim. — Kaç parça hahsı vardı? şöyle anlattı: — Tamam 43 parça, — Ne.cins halı idi bunlar... Kördes, Uşak, Buhara, Tebriz, Sine, daha birçok çeşitlerden halı vardı. Benim sattığım halılar o kadar | kıymetli değildi. Bir tanesini 20 li- raya almıştım, — Sonra kaca sattmız cenerala? Gülerek: — Yetiniş liraya yaniya elli Tira | kazandim!:; | oi bu hali n evraka nazaran ceneral r İspanyadaki Barselon mü zesine hediye etmek üzre topliyor Afyon kaçıran bir | fabrika kapatıldı Elyevm fabrikada 700,000 lira kıymetinde Sıhhiye vekâleti müfettişleri bü yük bir afyön mürekkebatı kaçalıçı. | Cenevre'de toplanan afyon mürek kebatı tahdidi konferansında cezayı muhaddirenin, ve pantapan gibi afyon mürekkebö- tını, hiç bir veçhile gayri şekilde harice dair tekrar taahhüde gi yani merfin, sroin şıkarılmayacağına İmişti. öteden beri bir ket daha arttırmıştır. Vekâlet son defa meler müfettişi İsmail | Hakkı #yon mürekkebatı kaça Sıhhiye vekâleti de bu işe verdiği ehemmiyeti ec Ismail Hakki Bey bu işe büyük bir ehemmiyet vermiş, diğer taraf- tön Sıhhiye vekili Refik Bey de bu işle bizzat meşgul olmağa başlamış tar, ları meselesi Geçen nüshamızda Londrada açı- lün 930 ticaret ve sanayi sergisine ait madalyaları taklit edenler bulun- duğunu ve bunlar hakkında poliçe tahkikat yapıldığını yazmıştık. An- cak polis bu: sahtekârliği yapanlar hakkındaki tahkikatını şehrimizde bu nevi işlerle tamik iğin, meşgul | olanların da malümatlarına müraca- | at etmek lüzumunu hissetmiştir. Ma lümatları edilenlerden biri de M. Kalvo Koresti'dir. Poli malümatına müracaat etti vatin sahtekdirlikla alâka ları lâzım gelmiyeceğine göre, | M. Kalve Koresti'nin de ifadesi alım. | makla beraber bu işle alâkadar oldu ğu zehabının tevellüt nüracaat bu ze olma. edemiyeceği bedihidir. Diğer taraftan M. Kalve bi e gönderdiği bir mektupta diyor | | Kırk senelik eski bir bankacı ve | tüccar sıfatıyla arzederim ! ve kadar Londra'ya ait hiç bir sergi Ceneral Dolara'nın | İ ni ileri sürerek tecziyelerini istedi, İ reye cevap gelmediği için muhal İ vul şüphe üzerine açtırılmış ve için | tindeki 1400 kilo mal olduğu halde RAN 1931 halıları muş, Vefatından bir müddet kavası Marke, hepsini birer okutmuş. sonra ikişer | haleilei malü Diğer şahitler, halıların kıymetleri hakkında müspet mat verememişlerdir. Müdd, maznunların halıları hırsızlık mal olup olmadığını tahkik etmedikleri. mumi iddianamesinde Hey'eti hakime, halıların mesruk mal olduğunu bilerek satın aldıkları hakkında delail olmadığından her i- ki maznunun da beraetlerine kürar verdi. Avukatlar içtima kaldı Avukatların kendilerine tarhedil- i 300 ira kazanç | ine itiraz ve bu hususta icap | eden teşebbüzatta bulunmak üzre a- zadan bazıları tarafından verilen tak | rir üzerine dün baroda bir o içtima #ktedileceğini yazmıştık. Baronun | Önü. | müzdeki salı günü yapılacaktır. © | Tahliye edildi Ağopyan hanmdaki iştial facrası içtima: dün yapılamamıştır. nım mes'ulleri film © komisyoncusu | İstelyanos biraderlerle çırak Yaninin dün Ağır cezada muhakemelerine devam: edil miş, fakat belediyeye yazılan tezke- Emil İstelyanos, Yorgi me diğer bir güne bırakılmıştır Mahkeme dünkü celsede mevkuf bulunan Emil İstelyanosun 2009 li- ra kefalet verebildiği takdirde tahli. yesine karar vermiştir mal vardır Nihayet İsmail Hakkı Bey Eyipte Taranta efendinin bu işle meşgul ci. | duğunu ve birkaç gün evvel 300 ki. lo morfini kaçırttığını tesbit etmiş. tir. Bundan üç gün sonra Sirkeci iş tasyonunda kaçırılmak istenen ö kilo morfin ve eroin yakalanmış v. bunun da ayni müesseseye ait oldu- ğu anlaşılmıştır. Birkaç gü gene Sirkeci garda, “Edirne'ye” damgası bulunan üç ba de 87 kilo morfin ve eroin bulun- rüşt Bunun üzerine Sıhhiye vekâleti. | nin errile içinde 700,000 lira kiyme Eyipteki fabrika kapatılmıştır. İ imza verdikten Aldığımız malümatn © nazaran, Taranto efendi de bu vaziyet karşı. | smda vekâlet aleyhine dava ikame etmişti İ Maarifte Ihraç meselesi bugün göri şülecek Tıp fakültesinden ihraç edi. | len müderris Rasim Âli Beyin evrakı emanetten fakülte riya. setine gönderilmi, Tip fa- kültesi meclisi müderrisini bu gün içtima ederek bu mesele; yeniden tetkik edecektir. Fakültenin bu müderrisi ih- raçta ısrar edeceği zannedil- mektedir. Eğer vekâlet Rasim | Âli Beyi fakültede ipkaya ka- rar verirse, fakültedeki | diğer müderrislerden bazılarının is- tifa edecekleri söylenmektedir. — m | ile münasebağım olmadığı gibi bu serginin madalyalarını da hayatımda hiç görmemiş ve bu hususta hiç bir müesseseye ne madalya teklif etmiş | ne de vermişimdir. Belediyede Hayvanlar için Belediye mezarlıklar yaptıracak Belediye hayvanlar için de me sarlıklar yaptırmağı karar vermiş tir. Ölen tayin edilen yerlere yvanlar şehrin haricinde gömülecekler dir. Bu gibi mahaller dört duvar ile | kapatılacak, harice hayvan gönül! Belediye baytar müdür- | lüğü hayvan mezarhıklarınn lerde tesis edilmesi lâzım geleceği hakkında tetkikat yapmaktadır. Yeniden lüks otomobil geldi mi? Dünkü güzetelerden biri beledi. vere yenin tek taksi — talimatnamesinin tatbikinden sonra bazı yolsuzluklar olduğunu, yeniden memleketimize birçok lüks otomobil girdiği yordu. Dün belediye reis Hümit Beyden bu meseleyi sorduk Bize dedi ki: — Böyle bir şeyden © habe: yoktur. Vaziyetin dereceyi sıhha anlamak için tahkikat yaptıracağız. Muhasebei hususiye hey'eti fenniyesi Muhasebeyi hususiye hey'eti fen- piyesi de belediye fen müdüriyetine raptedilmiştir. Mezkür bey'eti niye dün belediyeye taşınmıştır. Metruk bir rum mezarlığı Kadıköyünde altı yol ağzın- da bir Rum mezarlığı vardır. | Bu mezarlığa takriben kırk se | nedenberi ölü gömülmemiştir. Bundan on beş sene evvel de bu mezarlığın caddeye isabet eden kısmına 17 dükkân ve bi- Ba yapılmıştır. Yeni Belediye kanunu met. ruk mezarlıklara vaz'ı yet et mek hakkını Belediyelere ve- rince, İstanbul Belediyesi de diğerleri meyanında bu mezar- ğı da almak istemiştir. Bun- dan telâşa düşen Rum kilisesi ve mütevellileri Belediye aley- hine dava ikame etmişlerdir. Bu davanın rüyetine yakında başlanacaktır. Cuma tatili Berberler yeni bir formül buldular Berberler idaresi cuma tatilinin temini için yeniden faaliyete geçmiş- tir. Cemiyet hey'eti idaresi haf ta tatili için yeni bir formi bulmuştur. Berberler cuma gü- nü öğleden sonra ve cumartesi öğleden evvel olmak üzere bir tatil şeklini münasip görmekte | ve bazı mükarre dirler. Bütün berber esnafı bu eni şekle razı olduklarma dair sonra, millet meclisine müracaat edilecek- İ tir. Cemiyet hey'eti idaresi fen. | cemiyeti hey'eti | karada bulunan bir morfin fabrikası dün kapatıldı Soruy oruz! NOBu sıcak meral İİ Boğazın serin havasın İl can atanlar, bu yaz İİ Büyükdereye haylı rağ İl bet göstriyorlar. Bu rağ beli gören bazı müteşeğ hisler otobüsler tedari ederek bahalı taksi oto mobillerile rekabete baş iadılar ve filhakika ucu. İ müşteri götürdükleri içi, halktan otobüslerine bü yük bir rağbet gördüle, Ancak insanlar fazl para kazanmak meylin den kendilerini kurtira madıklarına göre, bil otobüsler tıklım teki İ yolcu aliyor. Büyükder, | yolu ise hem dardır, hem: İ de bir çok noktalarınd. | dehlikeli iğvicaçları var. | dır. | O Belediye bu otobüsle, in bir talimatname ha zırlayor. Otobüsün sahip leri bu talimatnameyi göre keyiflerine göre fazl la para ve yolen alama: yacaklar, Lâkin talimat name çıkıpta tatbik mev kiine konuncaya kadar otobüs sahipleri istedik: leri gibi hareket etmek. te serbest bulunuyorlar. Şu halde talimatnatnamal çıkıncaya kadar yolcula her hangi !bir tehlikayıl karşı sişorlasız bulun maktadır. Acaba o va, kadar bir kaza olurd. bir çek canlar yanarsa; “Ne yapalım; talimatna me daha çıkmamıştı, mi denilecek? Bu suali & lediyenin bu işle alaka: dar makamına z Soruyur.. | Tahlisiye muhasebeci Ankaraya gitti i Tahlisiye idaresi muhase | müdürü Nazım Bey dün An | raya gitmiştir. Mumaileyh A idare üm müdürü Necmettin Beyle 4 İlikte, idarenin kat'i bütçi | mecliste müzakere | edilirk | Ankarada kalacaktır. | bunun için bir içtima yapı rat ittihaz miştir. ; Berberler mektebi | | Berberler cemiyetinin berl | mektebi gelecek ay başında | İrisata başlayacaktır, Bakırköydeki Zincirlikuyu caddesi bir toz deryası halini almış ve bu tozlar bütün Bakırköyüne yağıyormuş ! — Yahu bu ne hal un çuvalına mı girdiniz? — Yok canım Bakırköyüne İ caddesinden şöyle bir dolaştık, gitmiştik, Zincirli; geldik / a