18 Haziran 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

18 Haziran 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

ME ağ GE ei © bir alâka göstermişti. Her YI ET TTTTIE em El Gürkii Yazan: M. Yavuz Artemis kimdi ? Artemis, Bizans tarihinin bir tim- sali ve bir çok imperatorlara hizmet etmiş bir kadındı iç sahili teyan eden Lakonya ihtilâlini pan — çok mine. gördüğünü söy- yaşını kadın lerken ri sulanı; m i ği aleyor? ) — Ve hükmi" o vakit Prenses Eleni, Haliç sahilin- © de ufak bir evde oturuyordu. Sinyor Kontarino henüz ken Eleni üç gündenberi bu u- fak evde oturmaktan sıkılmış- tı. Şehir dahilinde kara ve de- niz kolları her tarafta Eleni'yi taharri etmekle meşguldü. Sultan Mehmet ateş püskü- rüyordu. — Eleni ölmemiştir.. Onu mutlaka bulmalıyım. Diyerek her gün kolların ade dini arttırıyordu. Sinyor Kontarino, Eleni'nin hizmetine bakmak üzere, otur- duğu eve gizlice iki cariye gön dermişti. Evde ayrıca, yüz ya- şında (Artemis) isminde bir kadın vardı, Artemis, Bizans tarihinin canlı bir timsali denecek kadar malümat sahibi, ve bir çok im- peratörlere hizmet etmiş akıllı bir kadındı. Prenses Eleni, canı sıkıldığı zaman (Ârtemis)i karşısına a- lir: —Bana eski ve meraklı vak'a ları anlat! , Silme ihtiyarı merakla din lerdi. o yönlerde (Trakya) havali sinde LAKONYA beyliği mü- him bir hâdiseye sahne olmuş- tu. Henüz yeni Türklere intikal eden Lakonya'da Türk idare- sinden memnun olmıyan müta assıp Trakyalılar Türk beyine karşı daima isyan ederlerdi. O günlerde Fatih'in Lâkon- ya havalisine gönderdiği kuv- vetler asileri tedip ettikten son ra (Lâkedemonya) valisi Teo- doros'ün üzerine yürümeğe baş İamışlardı. Sultan Mehmed'in Sırp sefe rinde tedip edilen bu adam, bi- lâbare halkı teşvik ederek yeni Türk valisini öldürtmüş ve ye- ni, Trakya'da ce reyan eden bu hâdisata büyük kika ihtiyar (Artemis) le ü şür, onun malümatından istifa- de ederdi. Artemis, (Bizans) ın zaptın- dan evvel Türklerin bu havali- de senelerce mücadele ettikleri ni ve nihayet Lâkonya beyliği- © nin Türklere haraçgüzar oldu- gunu, (Bayazıt) Beyin buralar da çok büyük nam bıraktığını anlatmıştı. Artemis, senelerce evvel ce- Şark vilâyetleri mah- sulâtı için bir şirket TRABZON, 16. (A.A.) — Şark vilâyetleri hayvanatı ile yumurta ve meyvelerin nefaset © ve tazeliğini muhafaza sureti- le ihraç edecek tesisat vücude getirmek üzere bir milyon lira sermayeli bir şirket teşkiline te şebbüs olunmuştur. Bu şirkete hükümetin iki yüz bin lira ile — iştirak edeceği, Trabzonun 200 bin, Erzurumun iki yüz bin ile dahil olacakları ve diğer kasa- baların da ceman 30 bin lira te zin edecekleri vadolunmakta- Bu teşebbüsün meydana ge- tirilmesine çalışılmaktadır. Trabzonda balık yağı ihracatı TRABZON, 16 (A.A.) — Trabzon balık yağı Fabrikası külliyetli ihracat yapmaktadır. © Fabrika, balik derisi istihsaline çalışmaktadır. (Pol Mamonas) isminde inat- çı bir Makedonyalıydı. Bayazıt Bey o esnada bütün kuvvetleri- ni Bizans surları önünde topla- mıştı. Lakonya hâkimine bir hey'et gönderdiği zaman Trak- yalılar derhal Türklere inkiyat etmişlerdi. Bayazıt Bey Trak- yayı ve Anadoluyu titretmişti. (Bizans)ı da öyle kolaylıkla a- labileceğini zannediyordu. Bu esnada Bizans hanedanını huzu runa davet etmişti. Bizanslılar uzun müzakere ve münakaşa- lardan sonra bu davete icabet ettiler. Bayazıt Beyin çadırına gelen hey'et arasında Bizans imparatoru Manuel de vardı. Bayazıt Bey ayni saatte Lake- demonya valisi Teodoros'u da çağırmıştı. Teodoros, Yıldı- rım'ın huzuruna geldiği zaman orada kardeşi imparator Manu eli'de görünce hayretler içinde kalmıştı, İki kardeş, Türklerin tuzağına düşürüldüğünü zanne derek müthiş bir korku içinde titremişlerdi. Halbı ki, Yıldı- rım Bayazıt, bat eder, mazdı. Bu işi fazla kan dökük. meden halletmeği düşünmüştü. İmparator Manucl, Bayazıt'a karşı çok muti görünmekle be raber, şehri teslim edemiyeceği si genç Yuanis Paleologos ta gelmişti. Yuanis, Bayazıt Beye daha fazla itaatkâr görünmüş- tü. Yuanis, vefat eden büyük kardeşleri o (Andronikos) un oğluydu. Yuanis: “Bizans tah- rip edilecek bir memleket de- ğildir!,, demişti. Manuel şehrin müdafaasına taraftardı. Baya. zıt Bey hanedana hitaben şu | sözleri söylemişti: “.— Haraçgüzarlarıma teca- vüz edilmiş.. Ben bu cürete ta- hammül edemem. Buna siddet- li bir ceza lâzım. Bu cezaya im- paratorun kardeşi (Teodoros) tan başlıyacağım. Kendisini şimdi (serbes (o bırakıyorum. Memleketine döndüğü zaman Lakedemonya'nın ve kendi ma likânesinin Türkler eline geçti- ğini görecektir!, Teodoros için bu ceza kâfidir. Kardeşi Manu- Pe gelince, Türkler Bizans ka pıları önüne yastıklarnı koydu İar.. Kapıdan içeriye girinceye kadar burada bekliyecekler... Hepiniz serbessiniz!,, Bayazıt Bey bu tehdidi yaptıktan sonra imparator o Manuel'le yeğeni Yuanis'i serbes bıraktı.. Fakat, Teodoros'u bir müddet yanın- da alıkoymuştu. Bayazıt Bey Teodoros'tan (Argus) beldesi- ni istiyordu. (Bitmedi) Muamele vergisi tah- kikatı bitirildi ANKARA, 16 — Bütçe encüme. ni muamele vergisi hakkındaki tet- kikatını ikmal etmiştir. 10 bin liraya kadar muamele yapan o müesseseler vergiden istisna edilmiş, mevaddı iptidaiye için yüzde 20 tenzilât ka- bul olunmuştur. Maamafih sanayi erbabı bü tadi- lüt da kâfi görmediklerinden sana- yici meb'uslar mecliste fikirlerini i- zah edeceklerdir. İhraç olunacak mallar da vergiden istisna edilmiş- tir. Çeşme malmüdürü IZMİR, 16 — Çeşme mal müdü- rü Asım Bey, bir mübadile teffiz e dilen han işinde yolsuzluk görüldü ünden, işten el çektirilmiştir. Çok çocuklu aileler ANKARA, 16 — Çok çocuklu silelere yapılacak olan yardım ile verilecek madalya tasarruf mecburi- yeti dolaymile gelecek seneye tehir edilmiştir. MİLLİYET PERŞEMBE 18 .M. Briand'a şiddetli hücumlar Trabzon ve Polathan Fransız barlameçiczupia ve ayan meclisinde yeni reisicümhurun mektubu okunmuştur Tenkitlere rağmen.. Laval kabinesine iti- mat beyan edildi PARİS 16 (A.A.) — Bugün ikindi üzeri Laval kabinesi mec lisle temas etmiştir. Mcelis fev kalâde kalabalıktı. Meclise M. Çin riyaset etmiştir. Reisi cümhur M. Doumer'in mektu- bunu M. Laval okumuştur. Di- ğer taraftan âyan meclisi de içtima etmiştir. Burada Reisi- cümhurun mektubunu M, Be- rard okumuştur. PARİS 16 (A.A.) — Meb usan meclisi, M. Franklin Bou- illon'un takririni ittifakla der- hal karar vermiş- tir, Franklin Bouillon, M. Bri- anda şiddetle hücum ederek Meclis ekseriyetinin iki sene- den beri Başvekile itimat reyi ve M., Brianda karşı mücadele etmesinin hakiki bir vicdan bor cu olduğunu söylemiş, bazı na- zırların M. Briand aleyhinde rey vermeği taahhüt ettiklerini iddia eylemiştir, (Protesto ses leri) M: Franklin Boullon bundan sonra uzun uzadiye Breslav nü mayişlerinden © bahsetmiştir. Mumaileyh, sağ cenahı bu nü- mayişin manasını anlamamış olmakla ittiham ve muaheze et M. Franklin Bouillon : “Şimdi her şey bit miştir. 3 sene mücadele ettim, çarpıştım, Artık mücadele et- mek istemiyorum. , Bundan sonra Hindenburg'- un Versailles muahedesinin çiz miş olduğu hudutlar söylemiş olduğu “Meş'um hu- dutlar,, tabirini hatırlatmıştır. M. Franklin Bouillon ne nihayet verirken milli ğe hitap ve müracaat etmiştir. Müteakıben cümhuriyet per- ver sosyalistlerden o M. Borel kürsüye gelerek sağ cenah men suplarına hükümetin ne harici siyasetine, ne lâik kanunlara, ne de içtimai sigortalara müza heret etmeleri tavsiyesinde bu- lunmuştur. M. Bonnevay, kseriyetin re- yini muhafaza ve M. Briandın s ni tasvip edeceğini; çünkü mumaileyhin bir sulh si yaseti istediğini ve bu siyase- tin milletin büyük bir ekseriye tinin his ve arzusuna tevaffuk etmekte bulunduğunu söylemiş tir, Celse saat 18,10 da tatil edil miştir. M. Bowisson . komünistlerin müzakeratı, grevler hakkında- ki istizaha nakletmek teşebbüs lerini bastırmak mecburiyetin- de kalmıştır. M. Laval bundan sonra mec- İisi bir kiyaset eseri gösterme- 8 meclisin son ükümete müzahe ret etmiş olduğunu hatırlatmış ve şimdiye kadar harici işlere bu kadar karışmamış olduğunu söylemiştir. Bir nezaretin değil, hüküme tin harici siyaseti vardır. Bina enaleyh Başvekil , M. Brianda dair olan müzakerattaM Frank lin Bouillonu takip edemiyecek tir, M. Laval'e cevap veren M. Franklin Bouillon, M. Briandın Cenevredeki hattı hareketini şiddetle tenkit etmiştir. M. Bri- and, buna karşı protestoda bu lunmuştur, M, Franklin Bowil- lon, alelâde müzakereye geçil- mesini talep etmiş, M. Laval bunu reddederek Braety takri- ini ileri sürerek itimat mesele- sini mevzuu bahsetmiştir. Bu sırada M. Herriot müda- hale ederek M. Briandm şimdi- ki kabinede istenilennüfuza ma etmiş- lik olmayışına teessi BİPLOMAT p ya e | Buhran Alâmeti Garip bir siyaset âleminde yaşıyo ruz vesselâm... Mac Donald avam kamarasına arazi vergisinin tadili için bir kanun lâyihası vermiş. Lâ- yihanın bazı maddeleri parlâmento tarafından reddedilmiş. Yani hükü- met akalliyette kalmış, Fakat Mac Donald bunu hükümete karşı itimat- sızlık telâkki etmeyerek istifa etme- miş, lâyihayı meclisin arzusuna te- vafuk edecek şekilde tadil etmiş ve mesele kalmadı demiş. Parlemanter usul” ile idare edi- len memleketlerde bu mümkün de- ğildi. En ufuk sebeplerle hükümet- ler iktidardan çekilirdi. Fakat harp- ten sonra hisler iptal edildi. Kalpler katılaştı.. Hükümetler vurdumduy- maz oldu. Hani softayı yorganı ya: demiş; şimdi de parlemanter idare- lerde hükümetler dört el ile iktidara sarılıyor. Mac Donald ilk iktidara geldiği zamanfmecliste on üç defa akalliyette kalmıştı. Mac Donald, hiç aldırış etmedi. Nihayet on dör- düncü defa doğrudan doğruya ade- mi itimat reyi beyan edilince, meclisi feshetti. Ve intihabatta o kay- bettikten sonra iktidardan çekildi. Eski zamanlarda İngilterede bir hükümeti iskat etmek için Başveki- lin maaşından bir ingiliz lirası ten- kis edilirdi. Mac Donald, Başveki- let sandalyasına öyle yapışmıştır ki, | Mü z KE Si a tünderi para da vermeğe hazır gibi görünüyor. Öyle maaşmdan bir lir diyorlar. Belki bu yapışkanlık ta buhran altmetlerinin biridir. 3 M. Mellon İngilterede LONDRA 16 (A.A.) — A. merika Maliye Nazırı M, Mel- lon, Mauretanis vapuru ile Piymouth'a gelmiştir. Avrupa- ya gitmeden evvel Londraya uğramak niyetindedir. Avusturya kabinesi istifa etti VİYANA 1 6(A.A.) — Na- zırlar meclisi Reisicümhura ka binenin istifasını vermiştir. Grandduc Pierre öldü ANTİLBES 17 (A.A) — Grand duc Nikolanın biraderi Grand duc Pierre saat 2,30 da vefat etmiştir. tek bir siyaseti olduğumu tek- rar etmiştir. Z Reyler Meelis, bir kaç müdahaleden sonra M. Franklin Bouillonun takririni reye koyarak reddet- miştir... Bundan sonra hükümetin tek if ettiği ruznamenin, harici si- yasetin tasvibini mutazammın olan kısmını müteakiben 261 reye karşı 312 reyle heyeti u- munliyesini kabul etmiştir. Bir hadise Müzakerattan sonra mera- sim avlusunda kısa ve sade bir hâdise cereyan etmiştir. Muha- lif nezaretlere ait otomobillerin şoförleri aralarında para topla» yarak bir gül buketi ile kırmızı İeylâk buketi satın almışlar ve bunu mavi, beyaz, kırmızı renk li bir kordelâ ile bağlayarak M. Brianda takdim etmişlerdir. Bu ketin üzerine raptedilmiş olan kâğıtta şu sözler yazılı idi: “Bütün kalbimizi, mevcudi- yetimizde ihtizaz eden ne varsa Onu size veriyoruz. Sizi sevi- yor ve size teşekkür ediyoruz.,, M. Briand, kendiliğinden ya, pılan bu tezahürden pek müte- hassis olarak şoförlere teşek- kür etmiştir Bu hafta başında Avam kamarasında ne olacaksa olacak! LONDRA 16 (A.A.) — A- vam kamarasında, maliye kanu nunun müzakeresine devam ©- lunacağı sırada M. Snowden, ğini söylemiştir. Avam kamara sı hükümetin teklifini kabul ©- derek liberallerin hakkında ta- dil takriri verdikleri 20 inci maddenin müzakeresine geç- Müzakerenin daha bidayetin Snowden liberallerin ver nun üçüncü defa mevzu olacağını bildirmiştir. Bu beyanat meb'uslar arasında müstehzi nidalarla karşılanmış Bu madde tadil edilmiş ol- duğu halde önümüzdeki hafta bidayetinde Ayam kamarasına gelecektir. Avusturyaya mali yardım meselesi PARIS, 16 (A.A.) — Nazırlar meclisi bugün Reisicümhur M. Dou- mer'in riyasetinde © toplanmıştır. Mecdis Fransa hükücmeti ve Fran- sız piyasası tarafından - tasarruf er- babının menafii nazarı itibare alın- mak şartile « Avusturyaya teminat mukabilinde ödünç para ve avans . | verilmesi imkânları halkında tetki- katta bulunmuştur. Sevil'de örfi idare kaldırıldı SEVİLLE, 16 (A.A.) — Vaziyet- te fevkalâde sükün has olmaştur. Hükümet erkânı Seville ve Cadix'de örfi idareyi kaldırmağa karar vermiş tir. Anlaşacaklar mı? LONDRA, 16 (A.A.) — Başve- kil M. Mac Donald ile M. Lloyd George arasmda yeni” bir anlaşma temini müzakere yapılınakta ol- duğu söylenmektedir. M. Brüning'in beyanatı BERLİN, 16 (A.A.) — Başvekil MM. Brününg fırka reislerile müzakere lerine devam göm a Reisehtağ pe bütçe encümeninin toplanmasına kat'i sarette muarız olduğunu söyle miştir, Ezeli münazaa LONDRA 16 (A.A.) — Önümüz deki hafta maden sanayii için en va him haftalardan biri olacağı zanne- diliyor. Zira aagari ücretin tesbiti ve bazı sınıflar için ücretlerin bir mik- dar tezyidi hususunda bir itilâf hasıl olmak icap ediyor. Eğer maden sa- bipleri uzlaşmağa yanaşacak olurlar #2 maden amelesi federasyonları hü kümetin asgari ücreti temin edecek bir kanun lâyıhası tevdi etmesini ta- lep edecek, bu da otomatik surette yedi saatlik mesai esasına rücu et- mek olacaktır. M. Doumer'i tebrikler PARIS. 16 (A.A.) — Reisicüm- burluk vazaifi öliyesine © başlaması münasebetile M. Dowmer, bir çok devlet reislerinden tebriknameler al. müşter, Müşarünileyh, bütün bunla. Fa hemen mukabele ve teşekkür et- miştir. Amerikanın güzellik kraliçesi GALVESTON 16 (A.A.)— | 1931 Avrupa güzelli kkraliçesi ne karşı cihan güzellik krali liğini müdafaa etmek üzere merika kendi . güzelini intihap etmiştir, Kraliçenin ismi Anne Lee Patterron'dur, Yaşı 18 dir ve Kentuclay'da doğmuştur. karanlıkta kaldı TRABZON 17 (A.A.) — Üç günden beri yizli yağmurlar dinmiştir. Tütün ve diğer mal ğmakta olan ât yağmurlı dan çok istifade etmiştir. Şimdi kuraklıktan ekilemeyen yer ekilmektedir. Yağmur bazı yerlerde çok şiddetli yağmış, mey erazide seller husule getirmiştir. Taşan derelerden bazı yol geçilmez bir hale gelmiştir. Zarar ve hasar yok gibidir. Yağmur elektrik tesisatında cereyanın kesilmesine sebebi; vermiş, bu yüzden dün Trabzon ve Polathane karanlıkta kalas tır. Cereyanın verilmesine çalışılıyor. Denizli borsasında DENİZLİ 17 (A.A.) — Bu halta zahire borsasında buğd 5 buçuk ilâ 6 kuruş 30 para, çavdar 4 ilâ 4 kuruş 10 para, susı 16, yapağı 45, ipek böceği kozası 90 ilâ 113 kuruştan muam- örmüştür. ÂİR unun 100 kiloluk çuvalı 10 birinci, 9 ikino üçüncü 7 dördüncü 5 liradan satılmıştır Raşit Rıza ve arkadaşları Edirnede EDİRN E17 (A.A.) — Yunanistandan muvaffakıyetle « nen Raşit Rıza Bey ve arkadaşları dün şehrimize gelerek Cü huriyet sineması bahçesinde tem$illerine başlamıştır. über Am Ga Cebeliherekette CEBELİBEREKET (Mil Diyet) — Vali Ziya Bey bazı ideri ve hududa ait meselelerin halı islahiyeye gitti ve av det etti. * Toprakkalede Yamalı çift- liğinde İbrahim namında birisi karısmı mavzer tüfengile öldür dü ve katil yakalandı. * Ceyhanda Faris oğlu Mus- tafa, lokantacı Muhsin ve Yu- suf Efendiler Ahmet Ağanm lokantasmda bir masada içki i- çerlerken, sarhoşluk saikasile ederek Yusuf Efendi Efendiyi sağ elinden tabanca ile yaraladı ve yaka- landı. * Gazi Antep meb'usu Ku lnç Ali ve İş bankası müdürü umumisi Celâl Beyler buradan Antebe geçtiler. * 30 kadar hayvanat sahiple rinden üçünü katlederek hay- vanları Süriyede satan dört ka til yakalandı. Sayım vergisi ANKARA, 17 — Sayım, miras ve intikal vergileri lâyihal nin encümence tetkikleri bitirili tir. yihasında bir çift koşum hayı olanlardan vergi alınmaması | dini © sui istimallere yol açar şüncesile kabul etmemiş, buna | kabil verginin misbetlerini indir: tir, Lâyihanın son kat'i şekline g mandalardan bu sene 150, gele sene 125, koyun ve diğer davar vanatından 932 senesinden itiba ellişer, domuzdan 200 kuruş at caktır, meclis hey'eti umumiyesine inti Masraf bütçesine kuponlar konulan 5 milyon lira encüme getiremez miyiz ? Istanbula gelecek Yunan muhtel şimdiden çalışmağa başladı Şehrimizde yapılacak olan Yunan mubhteliti - İstanbul muhteliti maçlarına pek az bir zaman kaldı. Yunanlıların bu maçlara çok ehemmiyet verdik lerini gelen gazetelerden ve al- dığımız mektuplardan anlıyo- ruz. Yunanlılar kendilerini bu- rada temsil edecek olan tâkı- mın azami kuvvette olması için hususi ve fenni bir komite teş- kil etmişler ve takımlarını se- çip çalışmağa başlamışlardır. Bunlara mukabil biz ne yapı yoruz ve ne yaptık? Bir şey yapmadık ve bu gidişle galiba bir şey yapacağımız da yok. Öyle kendisinden çok istifa- de edeceğimiz takımlar durur- ken neden böyle bir şey kazan mayıp buna mukabil çok şey- ler ziyan ettiğimiz takımları getiriyoruz. Bu gelen Ayntraht takımı hangi gaye için şehrimi ze gelirilmiştir. Oyunu içinse fazla bir şey yok. Alman fütbo İünü memleketimize göster- mekse ona da bu takımın hak- kı yek. Öyleise. niçin Ayn- traht takımının İstanbula geti rildiğini sormak benim olduğu her sporcunun vazifesi ve akkıdır. Bunu getireceklerine dünya fütbolünde yer almış ve mem- leketimize getirilirse -netice ne olursa olsun- fütbolümüzün terakkisine fevkalâde yardım edecek olan (Hungarya) takı- mı: -bize müracaat ettiği hal de. neden get imiyor. Eğer bu pâra meselesi ise; fevkalâde olmayan bir takımı buraya geti rip, 800 dolar vereceğimize de ederdik? 1927 senesine Slâvya m sonra şehrimiz Türkiye böyle bir takım di görmemiştir. Slâvyadan etti istifade meydandadır. | den fütbolün terakkisi için ç şılmıyor? Slâvya şehrim mağlüp olduktan sonra Ball larda bir mevkiimiz oldu Türk fütbolünun korkula bir tarzda neşvü nema buldu anlaşıldı. Bu mevkiimizi gı Slâvyalılara medyunduk, Çi kü onlar bize yeni fütbolü mağlübiyetlerinden bir kaç ne evvel öğretmişlerdi. Şimdiki halde temmuz si larmda karşılaşacağımız. nanlılara avantajımız varı Çünkü buraya onları temsil den iki takım gelmiş ve biz lara faik olduğumuzu kazan ğımız maçlarla isbat ettik, 7 biidir ki onlar bunu hazmede yorlar ve temmuz maçları i a ciddi surette hazırlanıy Elimizde Hungarya gibi ç kuvvetli bir hoca varken, | den istifade etmeyelim? £ halde Fener, Galatasaray, | şiktaş muhteliti bunu düşü rek bu takımı © getirirlerse ç istifade ederler o ve yeni oy sistemini öğrenirler, ve bunl temmuzda karşılaşacakları hirde Yunan omuhteliti fal hakikatte Yunan Milli takı; na karşı muvaffakıyetle tatl ederlerse mutlak bir galibi; daha kazanmış oluruz. Binaenaleyh Hungaryalıl getirmekte her ne bahasına bunun üzerine bir mikdar daha | lursa olsun tereddüt etmem: ilâve edip (Hungarya) yı getir seydik, acaba daha mı az istifa Muhteşem ÖZDEM el İİİ