18 Haziran 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

18 Haziran 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Teftiş Mülkiye müfettişleri tahkikatla *meşgul Mülkiye müfettişleri muhte- | hf işlerin tahkikat sile meşgul olmaktadır. Bir kısım müfet- Adliyede Avukatlar Dünde kazanç vergisi meselesini tetkik ettiler Baro inzibat meclisi dün de toplanarak kazanç vergisine karşı yapılacak itirazlara esas Ekonomi Lüks otomobillerde yanlış telâkkiler Soruyoruz! Belediyenin bir kaç cenaze otomobili var ve bunlarla ölüler, defne- dilmek üzere mezarlığa götürülüyor. Her medeni şshirde Bu böyle oldu- ğuna ve sühuleti görül- Paraya tamaan çırak Salihi öldürenler Pahalının bazı y Son günlerde gazetelerde ©- omobil münakaşaları devam €- diyor, Lüks otomobiller aley- hinde her keste tabii bir his var dır. Fakat lüks ne demek oldu- ğu ve tatbikatta bunun ne gibi bir manayi haiz olabileceği pek azlarına malümdur. Otomobil | işlerinde- bir mütehassıs bir © muharı ize bu hususta şu Ç tafsilâtı vermiştir: © “Memleketimizde maattees- süf nevi fikri ve buna müstenit mukavemet ve işletme hesapla rı zihinlerde © Her şeyin en ucuzunun müba- Yaasına meyledilir ve daha pa- halının netice itibarile daba çok ucuza gelebileceği daima hesap edilmez. Neticede ucuza gelen pahalıya lüks namı veren ; ler az değildir. Bir otomobil ve kamyonda a- ranacak vasıflar şunlardır: 1 — Nakliyatı kilometre ba- $ına azami ucuza mal etmesi. 2 — Ömrünün ve amortis- man müdd. uzun olması, tekrar satılması icap ettiği za- Man ilk mübayaa fiatinin az bir Zararla satılabilmesi. 3 — oYlda arıza vermemesi ve frenle diğer hususatının ta- « mamile şayanı itimat olması. 4 — Mümkün olduğu kadar istirahat ve zevki temin etme- si, Otomobil istihsal. edil memleketlerde ucuz bir otome bille daha sağlam ve daha pa- halı bir otomobil arasında pek çok fiat farkı vardır. Fakat o- tomebil memleketimize gelin- ceye kadar ucuz ve mutavassıt sınıflardaki otomobillere aşağı yukarı ayni masraflar inzimam €der ki, bunlar da ambalâj, fab ba nakliye, sigorta, deniz nakli yesi, tahliye, gümrük, muame- vergisi, oktrucva ve sairedir. Bu suretle her otomobil istih- #al yerindeki satış fiatınm iki misline çıkar ve ucuz bir oto- mobille mutavassıt bir otomo- © bil arasındaki fiat farkı pek © Mahdul bir nisbete tenezzül © © der | | i Otomabil ve kamyon nakliye esaplarında ilk mübayaa Zaten her şey demek değil iken, k fiat farkınm ayni masraflı Mir ve parça masrafı, eskime müddeti, tekrar satışta elde edi İccek fiat pek mühim bir mevki tutar. Hesap pek sarihtir. Bir arkadaşım, üç sene 3700 liraya Satın aldığı mutavassıt ve sa lam bir otomobili geçen gün liraya satmıştır. Bu mü. “ct zarfında parça ve tamir pa- Fası olarak 250 lira sarfetmiştir emek ki işletme masrafından kat'i nazar, üç senelik nakliye muştur ki, takside bunu defa- la çıkarmıştır. Bu arkadaş 2500 liraya ucuz bir otomobil A anna ar Kambiyo Borsası Msterilu 1030,00, Kuron 13:0500 Dolard.47,12,50| Şiline — 3,35,80 Frank 12.06.00 | Pozeta 4,6850 Üret © 02,00” | Re mark 1,0, Frankl 5025 Zi Ur: Leya İDinar 26,70,50 #lorin 1.17,30 | Çervoneç 1088 aa Altın 905,00 Nine Mecidiye 54,00 İS OL Banknot © 26200 Esham ve Tahvilâtn nevi *ikrazı dahili “6 unu muvahhade 64,50 temiyeli Demiryolları 4,60 yer tutmamıştır. | #ka mahallinden deniz kenarı: | a 1450 liraya mal ol | erlerde çok ucuz olduğunu hesap etmek lâzımdır | alsaydı üç senede mutlaka lâa- kal bin lira tamir ve parça mas raf tedecek ve üç senelik ucuz otomobili 300 liraya satmaya- caktı. Demek ki daha emniyet ve istirahat temin etmek ve tak side daha az müşteri celbetmek şartile üç senelik nakliye kendi sine 3309 liraya mal'olacaktı. İşten anlayan her adam, ben zin sarfiyatı sz otomobilin memlekete girmesine taraftar- , dır. Halbuki fazla benzin sarfi- İ yatı fazla kuvvetin neticesidir. İ kısmen fena yollarında mutla- | ka fazla kuvvete ihtiyaç var- dır. Bunun neticesidir ki az ben zin sarfiyatı üzerine yapılan ve az kuvveti olan Avrupa oto mobilleri birer birer memleketi mizden çekilmiş & ve meydan | kuvvet üzerine yapılan Ameri- İ ka otomobillerine kalmıştır. A İ merika otomobillerinden de az kuvvetli motör kullanmağı tec rübe eden otomobiller memle- ketimizde muvaffakıyetsizliğe uğramışlardır. ? Ucuz otomobil, az benzin sar fiyatı kelimelerile ifade edilen maksatlar memleketimizde 88- nelerden beri tecrübeden geç- miş ve işten anlayanlar sırf tec İ rübe neticesinde muayyen neti İ celere varmışlardır.Mesele lüks İ otomobil | az veya çok benzin sarfiyatı diye iki kelime ile izah edilmeyecek kâdar muğlak ve ihtisasa mühtaçtır. İşi bilen a- 'damların masa başında yapa- cakları hesap mutlaka pahalı- min ucuz olduğunu iki kere iki gibi isbat edecektir. Bu sözler bittabi mahdut fiat ve derece farklarına göre söylenmiştir. Gi lüks addedilebilecek o- tonobillerin o memleketimize İ girmesi zaten mevcut gümrük İ kanununa nazaran imkân hari- cinde gibidir. Bu kanuna naza- ran sıkleti iki bin kilo olan bir lüks otomobilden kilo başma 250 kuruş gümrük alınıyor ki mahallinde 5000 liraya satılan bu sınıf kira otomobil mömle- ketimize girmek için altı bin li ra mikdarında gümrük ve mun- mele vergisi vermek mecburiye tindedir.., Fındık rekoltesi Ticaret borsasının yaplığı tetki- kata nazaran, Trab. on mınakasında fındık mahsulü bilhassa sahilden 15 kilometre içeride yüzde 70kadar ha sara uğramıştır. azami yüzde kırkır.. Bu mıntakada bu sene fındık rekoltesinin 230 bin kilo kadar olacağı tahmin edilmsek- tedir. İ Adil Bey bugün Lon- draya gidiyor Osmanlı Bankası heyeti umumi- yesi bu ayın 23 ünde Lendrs'da top İanacektır. ü zamanda Osmanlı Bankası olan Borsa komiseri Adil Bey burünkü ekspresle Kondraya gidecektir. Adil Beyin bu seyahati 15 gün kadar devam edecektir. Macar maslahatgüzarı ofise geldi Macar maslâbatgüzarı dün İh yacat ofisine gelerek o Macaristanla aramızdaki ticaret işlerini velisi efkârda bulunmuştur Oda ikinci reisliği Ticaret odası ikinci reisi Necip Boy kesreti meşguliyetinden dolayı bu vazifeden istifa etmişti. Necip Bey vaki olan israr ricalar karşısında istifasından fors gat etmiştir. Hamburg piyasasında Türk fındıkları Ihracat ofisinin Hamburyt: dığı malümeta mezarı — Hanıbury piyasasında Türk fondılilarma krş talep çoğalmıştır. Rus fındıklarının Memleketimizin ve yokuşlu ve, müda | ve | ! 1 |“ ize mntakasında basar miktarı | Memurlar çalışmaktadırlar. | | Alman hudutları dahilinde azami tes İ enret borsası olmak üzere azanın şifahi mü- talealarını kabul ve tetkike de vam etmiştir. Bu mütalca ve noktai nazarlar tetkik edildik- ten sonra hükümet merkezinde teşebbüsatta bulunmak üzere Ankaraya gönderilecek heyet etrafında kat'i bir karar verile cektir, Alo mecmuası toplattırıldı “Alo!,, isimli mecmuanın dördüncü nüshası müddei umu milikçe görülen lüzum üzerine | toplattırılmıştır. - Mecmuanın bu nüshasındaki Ademle Hav- yayı tanzir eden çıplı ii müstehcen mahiyettegörülmüş tür. Mecmua aleyhindeki tahki kata dördüncü müstatik Salih Bey vaz'ıyet etmiştir. arifte Edebiyat talebesinin tetkik seyahati Edebiyat fakültesi talebesi bugün müderrislerin refakatin de İzmire bir tetkik seyahatine çıkacaklardır; Dikiş muallimliği imtihanı kımı muallimi ölmak isteyenle- rin imtihanı dün kız muallim mektebinde yapılmıştır. İmti- hana 7 Hanım dahil olmuştur. Veremliler artıyor 931 senesi kânunusani, şubat mart aylarında vilâyet verem dispanserine üç ay zarfında 4074 hasta müracaat etmiştir. Nisanda 1523, mayısta 1970 kişidir. * Dispansere © mü- racaat eden fıkaraya ilâçları meccanen verilmektedir. Verem | leri tahakkuk eden mühtaç has | talara hilâliahmer (tarafından | iki ay müddetle 100 dirhem et ve iki yumurta verilmektedir. | Bunlardan resmen müracaat e- denlere hastahanelere . yatırıl- mak üzere rapor verilmektedir. i iklere nazaran, son 7za- manlarda veremin arttığı mü- şahede edilmektedir. Devir ikmal ediliyor Mülga zat maaşları muhasip / liğinin muamelâtını mal müdür | lüklerin devir için Kadıköy mal müdürü Salâhaddin Beyin riya seti altında maliye tal şube lerinden tefrik edilen bir kısım Evrakın tefriki ikmal edil miştir, Bu günden itibaren ev. | rak ve defterler: - ait oldukları | mal müdürlükleri | vastıasile devrehnacaktır. Eshabı meza- Tih cumartesi gününden itiba- ren avans ve istihkak bordrola rını ve cüzdalarını doğrudan doğruya mal müdürlüklerinden arayacaklardır. miştir, Türk fndıkları 160 şinline müamele görmektedir. Ihracat tacirlerinin Avrupa seyahati Ofisin tertip ettiği ihracat tacir. leri seyahati büyük biralâka uyandır maktadır. Almanya konsül jeneralı dün O. | fise bu seyahatta Türk tacirlerinin hilâl göreceğine dair teminat ver- miştir. Ticaret borsası gene parasız kaldı Aldığımız malümata nazaran, Ti- | Ağustosta o Odadan | 4000 lira daha istikraz — edecektir. Bu suretle borsanın Odaya 21,000 Jirayı bulmaktadır. borcu | Maamfih Bortanin vaziyetini | İ pist civarında pek kürtabça bir vak'a Aradan unutulacak kadar zaman geçmedi birkaç ay evvel, Çemberlitaşta işkembeci Vasil is- minde bir ihtiyarın £ dükkânından 200 lira parası aşırıliıştn. Parayı 8- şiranlar Vasilin çırallığın — yapan Salih ile Naim isminde iki çocuktu. | Salih ve Naim bu parayı çaldıktan | sonra ortadan kaybolmuşlardı. Eğer | araya kanlı bir cinayet karışmamış | olsa, belki de bu adi hırsızlık vak'a- | * unutulup gidecekti, Fakat çirak Salih, ustasından 'çaldığı bu parayı vahalça sarfetmek kısmet olmadan Ali çavuş isminde birine kaptırmış- b. İşkembeci Vasil, çekmecesini bo- şaltan Salihin kendi köyü olan Çek- mecedeki Arnavutköyüne kaçmış 0- lacağını düşünerek, izini bulabilirim köylülerin devam ettiği kahveye gi- derek Salihi soruşturmağa başlamış. Bir gün gene böyle başıma gelenleri | anlatırken kahvede Ali çavuş ismin | İ de biri Vasilin kulağına sadra şifa | verir bir haber fısıldamış: — Sen hiç merak etme, demiş, ben Salihi elimle sana teslim edece- ğim! Vasil o kadar sevinmiş ki he- men oracıkta Ali çavuşla pazarlığa | girişerek, kendisine 17 İira para ver | miş. Ali çavuş, o akşam Arsavut. | köyüne giderek Salihi bulmuş. İşi | anlatmış. Salih: İ — Aman, başlayınca: — Korkma, demiş, eğer aldığın paranın 100 lirasını verirsen senin çrink İnler vape G5 ! Salih, buna razı olmuş.dakat Ali | çavuş hemen ertesi gür geri kalan | parayı da almanın bir çaresini Bul. “| muş. Ali çavuş, bir taraftan da Sa- | lihi durmayıp tehdit edermiş: — Parayı benim aldığımı söyledi- ğim gibi kendini yok bil! Salik te korkusundan ses çıkaramazmış. Salihin köyde Hüseyin isminde bir kayınbiraderi var. Salih bir gece bu Hüseyinin evine gidiyor. Hüse- | ne yaparız? diğe telâşa | kıza feci Evvelki akşam Emirgânda çok | çirkin bir hâdise olmuş, dört Liz bir kızı dağa kaldırmışlar ve hay- vanca tecavüzde bulunmuşlardır. Emirgünda Prens Mehmet Ali ile otu. 21 ya. sında Meliha isininde bir kızı var- dar. Meliha evvelki akşam öteden be- ri seviştiği bir gençle İstiriye yolu üzerinde dolaşırken, civardaki Ko- ruda bir müddet oturmuşlardır. tinyede oturan dört Lâz bu iki cin harekütmu terassüt ediyorlarmış. Gençler evlerine gitmek üzere topla ip kalktıkları zaman, dördü birden yerlerinden fırlamışlar, ve kızı İsu- <aklayıp dağa sürüklemişlerdir. Kızın yanındaki genç vaziyetten körkarak kaçmıştır. Lâzlar kızın fer yadına rağmen, her türlü © şenaatı iern etmişlerdir. Kızım feryadına Mısırlı İsmail paşanın bahçesinde bulunan korucular yetişmişler © ve kızı pek feci vaziyette Lâzların elin den kurtarıp ailesine teslim etmiş- lerdir. Fakat feliket bu kadarla kal- mamış, kızın annesi hâdiseye mutta- 5 olur olmaz dili tutulmuştur, Vak?. ays polisler vazıyet etmiştir, Tahki. kat yapılmakta, Lâzlar aranmakta dır, Karakola nasıl götürüldü Dün Yenicamide Löküncüler ko- olmuş, bir satıs 3 polis memurunu dövmüştür. Sabıkalı görühundan Yusuf mey. DAŞ Muhakemelerine başlandı. Taam- müden katilden tecziyeleri istendi İ Şahitlerden bazıları Hüseyinin Sa- yin Ali çavuşla ahbaplığı ilerlettiği ertesi sabah dağa odun kesmeğe git- mek için aralarında karar veriyor- | lar. Salihi de ne olur ne olmaz be- raber alıyorlar. Domuzderesi dedik. leri mevkide Salihin üzerine gaflet basarak bir kenarda uyuya kalıyor. İki şerir şeni emellerini tatbilia koy- mak için bu uykuyu fırsat büliyor- lar, Hüseyin, uykuda bulunan Sali. hin üzerine çullanıyor. Ali çavuşun dx yardımile çocuğu © boğuyorlar. Sonra cesedini bir dere kenarına sü | rükliyerek orada kendi haline terke orlar. Aradan uzun bir o zaman geçiyor. Genç Salihin cesedi iskelet haline geliyor. Manda güden çoban. lar, nasılsa bu cesedi görüp jandar- İ maya haber veriyorlar, İş meydana çıkıyor. Hüseyinle Ali çavuş yakar lanarak adalet huzuruna çıkarılıyor. Hüseyinle Ali çavuşun dün Ağır cezada muhakemeleri çok © şayanı dikkat oldu. Maznunlardan Ali ça vuş, hapisanedeki © mahkümlerdan birçok müdafaa şahidi göstermişti. Dünkü celsede bunlar © dinlenildi. | Bihi uş değil kendisimin öldür dü af ettiğini söylediler, Di ğerleri birşey bilmiyorlardı. Müddei umumi Cemil Bey iddia- mamesinde cinayelin © müştereken yapıldığını ileri sürerek, her ki maz nunun da taammüden katilden tec- ziyelerini, ancak faili muayyen olma | Jan müfettiş Hilmi Bey tefti- tişler belediye işlerini tetkik e- diyorlar . t bu teftiş bir ihbar ve itimalden değil, usulen ya- pılan teftişlerdir. Teftiş için Şileye gitmiş o- şatını ikmal ederek gelmiştir. Müfettiş Müfit Bey de Anka | raya gitmiştir. | Terkostan şikâyet Dün vilâyete bir şahıs.müra caat etmiş ve Terkosun, suyu kesmekle beraber ceza aldığın- dan şikâyette bulunmuştur. Vilâyet tahkikata başlamış- tir. : şehrimize | Cemiyetler Kadıköy fıkaraperver cemiyeti kongresi Kadıköy Türk fıkara'perver cemiyeti cuma günü Kadıkö- yünde Kumluktaki Halk fırka sı merkez salonunda senelik kongresini aktedecektir. Harp malülleri Harp malülleri cemiyeti kon gresi cuma günü saat 14 te Da rülfünun konferans salonunda icra edilecektir. | Tamir olunacak | | camiler ! Evkaf idaresi 28 bin lira sar- | dığından cezalarının o nispette azal- tlmasını istedi, Muhakeme karar i- çin başka güne kaldı, Arkadaşını öldüren Şileli Hüseyin ismindeki arkadaşını öl düren Şileli Salihin muhakemesine dün devam edilmiştir. Müddei umu mi Salihin 15 sene hapse mahkümi- yetini icap ettirecek madde ile tec- ziyesini istemiştir. Muhakeme karar için kalmıştır. Emirgânda genç bir. tecavüz sna konmuş, 2137 numarah polis Naci efendi de, tablayı yol üstünden kaldırmasını söylemiştir. Yusuf bu emri dinlemiyerek tablasını kald - mamış, bunun üzerine merkeze da- vet edilince, onu da kabul etmemiş- tir. Naci efendi bunun üzerine mer- keze gitmiş, Ekrem efendi isminde bir polisle tekrar gelerek, o Yusufu zorla karakola götürmek istemiştir. Yusuf böyle iki polis tarafından mer keze götürülmek istenilinen, kızmış ve kavgaya başlıyarak Naci efendiyi tokatlamıştır. Ekrem efendi de ta- banca çekmeğe teşebbüs etmiş, Yu- suf tabancayı polisin elinden almış- tw. Bunun üzerine vak'a mahalline komiser muavini Şevket efendi yetiş mis, üş polis Yusufu güç belâ bir otomobile atmışlar ve karakola getir mişlerdir. Maamafih yapılan tahki- kat bu üç polisin hareketlerinde hak sız olduğunu göstermektedir. Ali Rıza beyin ölümü Pangaltıdaki evinde ölü olarak bulunan Ali Rıza Beyin cesedine morgta otopsi yapılmış, fakat -ölü Dün sebebi anlaşılamamıştır. Morg Ali Ruza Beyin ahışasını tahlil etme- &e kanrar vermiştir. Arabacının nâşı bulundu Dün sabah Sirkeci sahillerinde bir erkek nâşı bulunmuştur. Papı- lan tahkikatta bu nâşın evvelki gün kendisini Un kapanı o köprüsünden file Lâleli ve 8 bin liraya Bey- lerbeyi, 1500 bin lira sarfile de İ Ortaköy camilerini tamir etti- İ recektir. Tamirat keşifleri ya- | İ pılmıştır. | Mısırlı tayyareci Bir kaç gün evvel şehrimize gelen ve buradan da Bükreşe giden Mısır tayyarecilerinden Ulvi Bey daha ileri gitmeyerek şehrimize avdet etmişti. Mu- maileyh dün Yeşilköy tayyare istasyonunda tayyaresinin mo- törünü muayeneden geçirmiş ve hareket edebilecek vaziyet- te olduğunu görmüştür. Ülvi Bey bu gün olmazsa yarın mem leketine müteveccihen şehri- mizden hareket edecektir. Amasra kömürleri | AMASRA, — Maden ocakları ilk kömürünü çıkarmıştır. Bu kömürler Esat Paşanın Dökük oca | karılarak vapura yükletilmiştir. Bu | münasebetle merasim yapılmıştır. | m çi dır. . denize atan araba tamircisi Hamdi <fendinin cesedi olduğu . anlaşılmış- VA ga Amasra kömürlerinde yüzde23 hava | rü Abdülkadir Bey sun'i telkih gan, (20) katran, 10 naftalin var- | yapmak üzere dün | gitmiştir. / Karsta kar yağıyor ve Anadolunun bazı tarafla" rında soğuklar devam ediyormuş ! | düğüne göre, cenazenin otomobillerle o nakline kimse bir şey deyemer. Fakat her medeni mem. leketite insan hayatına daha ziyade kıymel ve- rildiği için, zabıta ve| Adliye doktorluklarının du bir kaç hasta otomo- | billeri vardır. Bir yerde bir cerh vak'ası olu bir adam yaralandığı zaman bu otomobil, dok- voru hömilen derhal ye- tişir, müdavatı evveliye serian yapılır ve yaralı icap ederse bu otomo- bile alınarak vakıt ge- girilmeden hastaneye kal- Şİ dırılır. Bu suretle fazla kan ziyaının, uzvfteşev- vüşlerin insan hayatına mal olmaması için ge- çen kıymetli dakikalar- dan istifade imkânı ha- sıl olur. Bir polis hasta otomoe- bili çalıştığı müddeliçe kim bilir kaç kişinin hayatını kurtarmıştır? Halbuki bizde zabıta doktoru ya köhne bir motosiklete takılmış saydkarla yahut o bulun- mazsa tramvayla vak'a mahalline — gidiyormuş. Hasta otomobilinde oi- eczanesi ve i altında bu- lunmadığından, ekseriya yaralıya hiç bir şey ya- pamıyor ve âçiz bir se- yirci vaziyetinde kali- yormuş. Bu yüzden de İstan- bulda kim bilir kaç kişi, kurtarılması imkânı var- ken, ölüp gidiyor? Mes'- ul makamlar medeni ol- mak iddiasında bulunan bir şehirde insan haya- tına bukadar mı kiymet verirler, diye Soruyoruz! Sun'i telkih Vilâyet aygır deposu Yalovaya