14 Temmuz 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 4

14 Temmuz 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 4

t 4 Milliyet Asrın umdesi “Milliyet” tir. 14 TEMMUZ 1931 İDAREHANE — Ankara eadde- o: 100 Telgraf adresi: Milliyet, | Hstanbal, Telefon numaraları: 24311 — 24312 — 24313 ABONE ÜCRETLERİ G Türkiye için Hariç için aylığı © 400 kuruş 800 kuruş ö 750 z 1400 Gelen evrak geri verilmez Müddeti geçen nushalar 10 kuruş tur. Gazete ve matbaaya işler için müdiriyete müracaat edilir. Gazetemiz ilânların mes'uliyetini kabul etmez. Bugünkü Hava Dün azami hararet 30, asgari BI derece idi. Bu- gün ruzgâr mutedil poy- rar, hava ekseriyetle açık- Sen fransızca bilmezsin Karşımızdakinin velev beli de oslun bir bilgi veya zaafını keşfettik mi bu ha kikati hiç bir şeye feda etme- iz... Her şeyi gözümüze alır, anun cihaletini mutlaka yüzü- ne vururuz. Bu bir nevi kabada yılıktır ki; deyme muharrirler ondan vez geçmezler!.. Son günlerde gazetelerde bu çeşit münakaşalar arttı.. He le bunlardan biri haftanın en dört gününde mutlaka inin yüzüne fransızca bilmedi ğini vuruyor. Bu fransızca bah sini kurcalayan zatlar acaba bir fransızca dersanesi mi aç- mak niyetindedirler.? Öyle ise talebe celbetmek için daha s8- vimli bir sistem takip edilebi- lir, Kaldı ki; bu birbirlerinin fransızca bilmediğini binlerce kari önünde bağıran zevat yek diğerile sıkı sıkı ahbaptırlar da.... Bir acı kahvenin kırk yıl hakkı vardır. Darbı meseli söy lene söylene eskidi de mi hük- mü düştü.? . İnsan dostunun bir kusuru- mu görürse bunun tashihini ga zete sütunlarında mı yapar? Bir dostun benim pantolonu- mun münasebetsiz bir yerinde bir delik görse gelip kulağı- ma: — Pantalonunda delik var. Diktir!.. diyecek yere, gazete- de bana hitaben: Aizizim! Ben sana böyle çü- rük kumaştan pantalon yaptır ma demedim mi idi 1. İşte delindi!.. diye açık mek- tup mu yazmalıdır? Benim anladığım esaslı bir nokta var. Ulu orta lâf edebil- mek için fransızca bilmek ne zamandan beri şart oldu!.. Ha- riciyede memuriyet mi alıyo- ruz?... Etem isminde Üsküdarlı san atkâr bir dostum vardı. Bir gün vapurla Emirgân ön “Milliyet,in Edebi emi : — IKINCİ Silâhla iddia editmiyen hak »e şereflerin bir mâna ifade et- telkine kapılmadan kendiliğin- den kavraya bilirdi. Türk 1920 senesinde bera ber yaşadığı milletlerden yük. sek olduğunu bu kararıyla is- bat etti. Ermeni, Amerikalılardan is- tiklâl rica ediyor. Rum Atina- dan imdat bekliyor, Arap Al- lenbi, ordularının kendisine €s- ki saltanatını iade £ edeceğini zannediyordu. Türk, dört sene kan döken, tâ Karpat dağlarına kadar gi- “dip Fransuva Jozefi Rus baskı- Mlmmndan kurtaran Türk, bugün de kendi şerefini ve ocağını kur okuyor, karısı Meliha Hanım bir şeyler dikiyordu. Bir aralık Cemil Bey burnunu çekerek, başını gazeteden kaldırdı: —Yahu, tuhaf bir koku var, bez kokusuna benziyor. Karısı da havayı kokladı — Evet, dedi, bez kokusu- Kendi elbiselerine baktılı | sağa sola baktıl Meliha H | ayağa kalktı, öteki odalara gi | ti. Bir de yatak odasına girdiği İ zaman ne görsün, küçük Faik elinde bir kibrit kutusu perdele ri tutuşturmağa çalışıyor. — Hay melun çocuk hey! Evi mi yi öldürecek beni... Meliha Hanım, şiddetle ço- cuğun elindeki kibriti aldı. Ka- rısmm feryadını işiden muştu, Hadiseyi anlayınca, kü- çük Fayığı bir temiz döğdü. Faik, kızarmış yüzünü oğuş- turduktan sonra: — Ne yapayım? merak et- tim. yangın nasıl oluyor, onu lerinden geçerken bizimle otu- ran bir arkadaşımız ona takıl- mak istedi... dedi kit — Şu yalıları görüyor mu- sun Etem!, — Evet!, Amma şu beyaz büyük ya kları?.. — Evet görüyorum.. — Bunların hiç biri benim değil! item ciddi bir taaccüp tavri le cevap verdi — Yan, ln yokmuş! Fransızca bilmeyenlere çıkı- şan bu ahbaplara bi: Almanca bilir mi — Hayır... — İngilizce? — Hayır? — Rusca?., — Hayır, — İtalyanca? — Hayır.. —Maşallah yalu1.. ne çok lisan bilmiyorsunuz?. dese yeri değil midir? izin ne, bildiğimizi allah ne çok ya falso yapmayalım ve bildiğimiz mâkamlardan ga gel okumak ödetimizdi Niçin seversiniz ? Bizim aşk anketi devam edi- yor. İki güne evvel Doktor Ab- dullah Cevdet Beyin cevabı çıktı. Eğer bir şey anlayal nizse aşkolsun!.. Görülüyor ki; doktorun aşk hakkındaki fikri de anlaşılır şey değil... Yalnız bir nokta var ki; onu ap açık yazmış, Anketçi soruyor: — Niçin seversiniz?. tor cevap veriyor: — Tabiat baharda niçin ye- şillenirse onun için!.. Bu cevabi okuyunca (yeşil- lenme) diye avamın aşk ıstılah ları arasmda mevcut kelime- nin mânasını anladım... demek doktor bey de yeşilleniyor!.. 38 KISIM — Bürhan Cahit | tarmak için ayağa kalkmıştı. |, Bu kıyamın önünde (Guro) İ nun Parisli delikanlıları (Al lebni) nin Afrika devşirmesi uydurma askerleri, Miralay (Bremon) nun Fransız eblisesi i i ermeni çeteleri nasıl Bütün sevkulceyş merkezle- ri galip devletlerin muzaffer orduları tarafından tutulmuş, silâh depoları mühürlenmiş, topları kamalarından ayrılmış, ordusu dağılmış, eli ayağı bağ- lanmış olan Türk milleti bir ta Ze ordu çıkarmak için hiç zah- met çekmedi. Boğuşmasını bilen bir mille- tin kıyam etmesi için otuz böş- lik krop topları, fabrikadan ye ni çıkmış ingiliz tüfekleri ara- acaksın? Bu çocuk | Cemil | Bey de gazetösini bırakıp koş- | Gençlik öğrenmek isteyor Cemil Bey salonda gazete | görecektim, dedi. | masına hacet yoktur. MILLIYET Bu safiyane olduğu kadar müthiş itiraf anasını da, baba- sını da dondurdu. Faik ta o ak- şam yemeksiz kalmakla al tem tamir etmiş oldu, Hâdiseden üç gün sonra şey tan çocuk, mutbahtaki muslu- ğun dı zami bir itina ice kapadı ve musluğu da ola ildiğine kadar açtı çok geçme den hasıl alanneticeyi meninun ve mesunt seyrediyordu. Su ya | vaş yavaş taştı, o mutbahmm içi bir göl halincinkilip (edince, yerde ne varsa, hepsi de yüz- meğe başladı Fakat apartımanm alt katın dakiler, gayri muntazır bir duş altında kalınca kıyametler kop tu. Yukarıdan gelen su aşağı katta ne yatak, ne çarşaf, ne ki lim, ne kitap, hiç bir şey bırak | mamıştır. Cemil Beyden bağıra bağıra zarar ve ziyan istiyorlar dı Küçük Faik boynu bükük bir vaziyette köşeye büzülmüş kavgayı seyrediyordu. Hâdise ma emken yatıştırılınca, sı ra çocuğa geldi. Bittabi temiz | bir dayak daha yedi. Faik to- | katlandıkça: — Ne yapayım, tufan nasıl oluyor, onu görmek istedim, di yordu. Cemil Bey, bu işin dayakla | halledilemeyeceğini * anlayınca bir az da nasihat bir de gelip bizim fikrimizi sor. Sen bir şey öğrenmek istedin. | de, biz “olmaz” mı dedik? Halbuki Faik o fikirde değil di. Yapmak istediği şeyi söyle se, ne anasının, we babasının müsâade etmeyeceklerini bili- yordu. Fakat: — Artık merak etmeyin, öğ | renecek şeylerin çoğunu öğren | dim, dedi. Cemil B. ve Meliha bu son sözü memnuniyetle telâkki et- | tler ve geniş bir nefes aldılar. Çocuğun elinden çektiklerine artık bir nihayet geliyordu. Faik bir hafta meleklere bile nümunsi imtisal olacak derece de uslu oturdu. Mütemadiyen | düşünüyordu. Anası babası, ni hayet bu çılgın kal şuur de | nilen şeyin nümalanmağa yüz tuttuğunu tahmin ederek haz. lanıyorlardı. Bir hafta sonra kapıda oynar ken, Cemil Beyin arkadaşların dan İrfan Bey ziyarete geldi. Faik hemen İrfan Beyin kuca- ğına atıldı. Yavaşça: — Oh, İrfan Bey ne iyi etti niz de geldiniz. Gelin, gelin, bir şey göstereceğim, de- i. — Ne göstereceksin Faik? — Siz gelin! | — Peki beni nereye götürü- yorsun? — Siz gelin dedimya, sür- piri İrfan Bey, çocuğu takip etti. Faik banyo salonunun O önüne gelince, kapıyı birdenbire açtı ve İrfan Beyi hızla içeriye ittik ten sonra, kapıyı kapayıverdi. En büyük zafer düşmanın elindeki silâhı alıp onu kendi silâhile mağlüp etmektir. Bunu ancak Türk askeri yap muştur. Cenup cephesine inersk va- ziyeti eline alan Miralay Celâl | daha bu mıntakada tamamile | askeri bir hareket yapmadan | milli kuvvetlerin, Urfa'ya ka- | dar gelen ve Ermeni, Arap gö- nüllüleri tarafından istikbâl e- dilen bir fransız kıt'asını ta- İ mamile imha ettiklerini Namık Bey ismini taşıyan bir kahra- | manın bu hareketi idare ettiği- Bi öğrendi. Bir genç kahraman da (Ayın | tap) da Fransızları ihata etmiş bir mamuresinde Amerikalı bir Mis hayrathane açmış, Ermeni çocuklarını büyütüyor, Jene- ral Guro'nun ordusunda bir ta- bur kumandanı buradaki sey- yar Arap asiretlerile Türk'e a TEMMUZ SALI 14 Çapras kelimeler > oenivej yp İnmiiz miami N> m Yeni şekil Soldan sağa 1 — Sövmek (5) Çabuk değil (5) 2 — Büyük (4). Damar suyu (3) | İçilecek şey (2) 3 — Görmek (5). Edat (3). 4 — Fransızca aşk (4) KE (2) Yüksek (3). 8 — Efsane (5). 6 — Edat (3). Terbiye (2). Bir 4). (4). Göz (8). 9 — Semt (4). Başına T ilâve &- din, içine tütün koyun (5). 10 — irk (3). Yuva (2). Su (2). 11 — Tabanca (5). Yukardan aşağı 1 — Dahili uzuv (9). 2 — Meyva (4). Samimi ON 3 — İtalyada şehir (6). Yapmak (4). 4 — Emirler (5). İstida (5). 5 — Sesini çıkarma (3) 6 — Şehir (6). 7 — Nida (2). Uruv (2). Kulesi meşhur eski bir şehir (5). 8 — Birden bire (3), Dil (5) 9 — Notn (2). Uzuv (4). 10 — Bal (4). Maksat (5). 11 — Işaret (2). Ayak diremek (4). Hicap (2) değil Sonra babasını çağırdı: — Baba, baba.. Gel bak, gel bak, ne göreceksin? Bu sırada banyo odasında Fayığın annesi çırçıplak banyo da bulunduğu için, böyle bir- denbire bir erksk içeriye girdi- ği zaman manzarayı tasavvur edin. Kadın ne yapacağını şa- şırmış, İrfan Bey ne söyliyece- Cemil Bey banyo odasinm kapısını açıp, çırçıplak karısını İrfan Beyle görünce şaşırdı. Za vallı İrfan Bey: — Beni affe liyordu, Küçük denbi kapadı.. Faik te arkadan hiç istifi bozmadan şu cevabı verdi: — Cinayet nasıl olur görmek istiyordum baba! SEM diye keke. aik beni buraya soktu, kapıyı onu karşı mukavele imzalıyorlardı. Miralay Celâl ilk iş olarak milli mücadeleyi bu cephede te sis eden genç kahramanlar ara sında askeri tertibat yaparak müdafaa hattını birleştirdi. Türk Adana'yı hemen kâmi- len işgal eden Fransız ordusu- geride bıraktığı geniş Arap kesinde kendi öz vatanında miş gibi hiç ihtiyat tedbirleri almağa lüzum görmeden hare- ket ediyordu. Düşmanın yardımcıları Arap | aşiretleri, casusları da ermeni geteleri idi, Fransız kuvvetleri Ehli sali- | bin Şark seferlerinde buralarda | bıraktıkları tarih harabelerine tesadüf ettikçe gururlanıyor, (Tuloz) rahiplerinin, (Alp) şövaliyelerinin gelip geçtikleri bu toprakları benimsiyorlardı. Hakikatta aradaki fark şu idi. Asırlarca evvel (Kudüs) da- vası için Anadoluya ve Arabis- tana akan Garp sil zaman bütün bir müslüman kit lesine çarpıp kıfılmışlardı. bir. | 1931 hat Hanım, sinde Hatice H., da Nimet Hanım lerinden Mehmet Emin Bey 56 57 59 Merkez kumandanlığı 60 sı 62 6 Ga 65 46 67 6s ! Maslak mahallesi Fethi B., nan B., 6 7 2 5 75 76 7 78 79 80 81 Otel Brisrol İsmail B., 82 Bayazıt Camcr Ali mahal Nail H., m 85 8 86 87 88 s9 Ankara Hailimiyeti Mil Ankara evkaf umum mü 9ı » 93 Ayhan H., di 95 de Ahmet Emin B., Piyangomuz Kur'aya iştirak edecek olanların fiş numaralarını neşrediyoruz Yeşilköy mühendis mektebi sokağı doktor Sadettin B. Edirne Çeşme sokak numara 8 Kâmiran B., Eyipsultanda Merkez perukârr Necip Fuat B Fatih Haydarda 3 numarada Didar Hanım, Eyip Otakçılar numara 38 Refik B., Galata Hızır oğlu Han Kemal B. Beyoğlu Tünel civarında 86 numara Saim B., Samatya Hacı Hamza mahallesi merdivenli çeşme sokak 19 Saba | Süleymaniye Alipaşa yokuşu Maslak sokak 11 numara Bekir B Musevi mektebi aluncı sınıf talebesinden 5 Koska Mimar Kemalettin numara 8 Ihsan B., Taksim Cümbhuriyet meydanı 54 numara (Talia H Kurtuluş Nalbant sokak 78 numara Ahmet Şevki B. Kadıköy Mimar Sadrettin sokak Meb'us Ferit Celâl Beyin hane- Davit Ef. Pangaltı Feriköy tayyareci Fethi sokak 12 < 1 numaralı apartıman- Yeşildirek çorap fabrikası ustası İbrahim zade Hasan Ürfi Bey Melek Muhiddin H. Pangaltı Erkeneğon caddesi 195 No. Kadıköy Ebeönü sokak No: 14 İhsan Bey Kalamış No: 28 mimar Selim Zeki Bey Melek Muhiddin Hanım Pangaltı Erketefon caddesi 195 Ne Şehzadebaşı Balaban mahallesi 27 No. Bedin Hanım Deniz fabrikaları heyeti fenniyesinde Zeki Bey 58 Kadıköy Kalamış 9 No, Turhan Bey emir zabiti Yüzbaşı Zeki Bey Aksaray Haseki caddesi Bostan mahallesi 32 No. Lâtif Bg Macar Zirsat mektebi Mösyö Velter, Kadıköy Bahariye caddesi 99 nutnara Seniha Hakkı H., Karamürsel askerlik şubesi veisi Hüsamettin B., Balcıyan han 55 numara Artın Balyan Et, Küçük Bebek 31 numara Azade H., Altuni zade Şehislâm sokağı?! numaralı köşkte Ahmet B., Eskişehir birinci tayyare taburu 21 inci bölük gedikli pilot Ad Göztepe esbak Maliye Nazırı Ferit Paşa köşkü Muzaffer B., Selâmsızda Maliye şubesi tehsildar kâtibi Halit B., Erenköy İstasyon karşısında Mümtaz R., Erenköy İstasyon karşısında Tulüi B., Bayazıt Tnvşantaşı mahallesi Yenidevir sokak 3-8 mumara SalmB., Pangulir Linzo aparbımanı 3 numara Öğüt Nihat B., Şeliremaneti Fuat Paşa türbesi karşısında numara 32 Dilşat H., Kadıköy Sakız ağacı 21 numara Ata B., Asmalı Mescit Papazyan apartıman numara 11 Boğos EF. 13 cumara Şahabettin B., Ortaköy Hamidiye sokak 26 numara Fâhamet H., Fatih Draman mahallesi Çeşme sokak 9-11 numara Ali Mazhar B., 834Ğehve asliye mahkemesi hukuk hâkimi Nail B. kerimesi Naşide Adapazarı Aziziye mahallesi 124 numara bakkal İnzettin B, Ankara Jandarma umum kumandanlığı mutemedi Rüştü B., Kuzguncuk Nakkaş tepe numara 62 İhsan B., 90 Bakırköy Fazlı Paşa akareileri 69 numara Şen zade Atıf B., Osmanl, Bankası İstanbul şubesi Reşat Tevfik B., Ankara Hâkimiyeti Milliye matbaası arkasında Soğuk kuyuda bak kal Mehmet Efendi vasıtasile sabık muallime Refia H., Ankara Yenişehir Seddülbahir caddesi doktor Fuat Bey kerimesi İş Bankası memurlarından Zeki Kadri B., Ankara İstanbul kuyumcusu Mahmut Bey vasıtasile numara 161 6 Ankara İstasyon büfesi Hüseyin Remzi B., 97 Balıkesir K. 1. T. 40 A Nermi Bey oteli Nejat B., ( Devamı var ) İ Ittinadı Milli Türk Sigorta Şirketi Harik ve hayat üzerine sigorta muamelesi icra eyleriz. Sigortaları halk için müsait şeraiti havidir. | Merke: Şimdi Fransız ve İngiliz lâhlarına Araplar ( yol açıyor, Ermeniler de kılavuzluk edi. yordu. Miralay Celâl Anadoludaki işgal kuvvetleri kumandanının gizli bir emrini elde etmişti. Bu emirnamede işgal mınta- kasındaki , Ermeni, gürcü ve kürt olanlara serbest mua- mele edilmesi, Türklerin sıkı bir dikkat altında bulundurul. | ması tavsiye ediliyordu. âdiseler de bunu kuv- vetlendiriyordu. Adananın köylerine kadar Türkelere karşı sert bir müca- dele ve tethiş başlamıştı. (Erivan) dan (Toros) lara kadar hayal i kurmak iddiasile dünyanın her tarafından akın akın gelen Er- meniler teşkil ettikleri gönül- | lü alayları silâhsız, müdafaa- sız Türk köylerine hücum edi- yorlardı . Cenup mıntakalarındaki A- rap aşiretleri bu sefer de İngi- (liz altınlarile maaşa bağlanmış la. idaresi: Calatada Ü: Acentası kulunmayan şehirlerde acenta aranmaktadır. Telefon: Beyoğlu — 2003 nyon Hanında Hacılar şeyhler “sönük” de (Şam) da (Halep) te eski Mı- sır'ın şehvet ve sefahat âlem- lerini yaşayan Fransız zabitle- rine hizmet ediyorlardı. Bütün bu havalide bu toprak İ ları işgal eden Avrupalı asker- lerin yalnız bir düşmanı vardı: Türk, Ve hakiki Türk Arap mın! kası üzerindeki aşiretler, H. fenin cihat ilân edip ecnebi or- hai karşı harekete getir- mek istediği bu Arap kabilele- ri yine Türklere karşı gazve yapıyor, Türk köylerini talâ ediyor, şeyhler, seyyitler sü Ici tahire mensup şerifler bu nankör çöller içinde Mekke'ye | şimendifer yapan, susuz Arap göllerine Darende, Niğde, Er- zurum köylüsünün bakırını sa- tıp su getiren Türk'e karşı lâ- net kasideleri okuyorlardı; Türk Milli kiyamını o kes. kin şuur ve idareyi veren tarihi levhalardan biri de işte cenup mıntakalarının bu elim manza- rası idi, Mivala Dl3N be ve | | Teşekkür Birader ve pederimiz Cimcoz Beyin ebediyete i layısile gerek bizzat cenazeji rak eden ve gerek bilvasitil taziyet eden zevatı kirama arzı teşekkür ve ihtiram kün olamayacağından arel sıtasile minnettarlı eyleriz efendi. Manken tatbik İrem Tatbikat iyatı Müdüriyeli yen etibbaya (Ms tatbikat) kursu 1 ağustef cumartesi gününden itibİ başlıyacaktır, devem istiyen etibbanın cum! pazartesi ve perşembe İeri saat 10-12 arasında ladiye Muavini Doktor a Beye müracaat etmi rica olunur. A ROSEMAİLİ Diş Macunu | ri beyazlatır, diş enleri nassalank vetlendirir, emsali ve güzel koku temayüz eder. Satıcınızda Ri MAİL bulunmadığı takdirde İ meccanen bir nümünelik göğl tilmek üzere adresinizi bize dirinizz fis lezzet Pervanidis ve Hazapisi) Asla 0, Galata, İstan Çekirge bastanesi asal mütehassıslığına tayin eği Gülhane | asabiye seririf baş mua Dr. Riza Remi Bey Ulu Cami, Maksem desindeki yeni muayeni mesinde hastalarını kabi başlamıştır. Darüşşa ya Talel Alınıyor 1 —Kayıt muamelesi temmuzdan 15 ağustosa) dar devam edecek ve ağustosta ) kayıtlar kapal caktır. (kayıt muamelesi zar, salı, perşembe gül saat ondan on yediye kaf yapılır ) 2 — Mektebe kabul ları şunlardır: A — Anadan, veya yalnız babadan ve muhtaç olmak. 1 B İlk © mekti dördüncü sınıfına terfi et ve ya bu derecede tahsil müş olmak. C — Emrazdan salim * her suretle tahsile elverif olmak. 3 — Yaşı 10'dan ve 13 den yukarı olman 4 — Bu şartları haiz o lar arasında Türkçe, kıraf İmlâ ve hesaptan yapılafi müsabaka imtihanını kaz mak, 5 — Müsabakayı nanlar, alınacak talebe darından fazla ise bunla! tâbi olacağı kurayı boş çö memek. 6 — Talipler ilk mürsf atlarında hüviyet cüzdaf rını (Nüfus kâğıdını) Mekti vesikaları ve âzami bir #İ nelik çiçek aşısı vesikal sıhhat raporu ve 3 adet | babadi ki * tografi getireceklerdir. sinde çalışmağa başlamışlı. .».. (Kukan) aşiretleri atlı! evvelki gece Fransiz işgali tında kalan Türk köyünü b rak ahalisini katliâm etmi eşya ve hayvanlarını türmüşlerdi. Fransız kumandanlığı dinde yapılan şikâyete verilmemiştir, Miralay Celâlin işgal kasındaki teşkilâtından ali raporlar Fransız askerleri Arap aşiretlerinin ve intikam alaylarının Tü karşı açtıkları kanlı mü. yi hattâ teşvik ettiğini isb diyordu. Halbuki mukabele etmek teyen Türk silâhının karşi onlardan evvel Fransız leri çıkıyordu. Fakat, ana hatları, mill yamı ilân eden Büyük Meclisince çizilen Türk V8' dutları üzerinde bir #9 ordusu harekete gö$”