25 Temmuz 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

25 Temmuz 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Ekonomi Mamma, İzmirde Ticaret Odasının tan ettiği bir rapora nazaran, ydın havalisinde 13000, Ma- havalisinde 12000 ki cem'- İzmir mmtakasında 25,000 İya pamuk istihsal edilmiş- » 1929 senesinde bu miktar bin balya idi. Mıntaka dahilinde pamuğu irdeğinden ayıran 44 fabri- vardır. Bunlarm iki tanesi irde ve mütebakisi de müte Errik on yedi kaza merkezinde « En çoğu Aydın Nazilli ve kirkağaçtadır. Burada olduğu bi bu fabrikalar Zeytinyağı, Sİbi başka işler de çıkarmak dir. Hepsinin 132 amelesi var İzmirin pamuk iplik fabrika- Şunlardır: i İzmir Şark sanayi şirketi ip- « fabrikası 37 senedenberi fa- “Yettedir. Kuvvei muharrike- 1000 beygir kuvvetindedir. ,000) masurası vardır. Er- kadın 520 amele istihdam *r. 244 numaralarda bir bu- milyon kiloluk iş yapabi- Ve 7 bin balya sarfeder. İ- alâtını halı çözgüsüne ve el #âhlarıma sevkeder. Kaput i imaline başlamış ve 1 mil- 250000 metre çıkarmıştır. « İzmir pamuk Türk anonim itketi: 1912 senesinde tesis €- iştir. Motörü 1250 beygir Türkiye pamuk rekoltesi va- ati 35 milyon kilodur bunun milyon kilosu ihraç edilip Sigorta tarifele Ne kadar pamuk işleyebiliyoruz ? Türkiyenin vasati rekoltesi 35 milyon kilodur. Bunun 15 ilyon kilosunu ihraç edebiliyoruz | gerisi dahilde istihlâk ediliyor yon kadar düşüyor. Türkiye fabrikalarında umu- dır. Yalmız İstanbul Bakırköy vapılır. Fabrikaların kabiliyeti imaliyeleri şudur: Senevi kabiliyeti imaliye İz- İ mirde 6,000,000, Adanada 8 milyon, İstanbulda 2,000,000 metredir. Sigorta tarifeleri Sigorta tarifelerinin bir sene için temdit edildiği yazılmıştı. Ticaret müdiriyetinden verilen malümata göre sigorta tarifele- ri üç ay için temdit edilmiştir. İ Bu müddet zarfında sigorta komisyonu mevcut sigorta ta- rifelerini tanzim edecektir. Yeni tarifelerde esasir rette değişiklik olacaktır. diye kadar yangın ve nakliye te rifelerinin ağır olduğundan si- kâyet edilmiştir. Bilhassa Tica ret Odaları kongresinde nakli- ye tarifelerinin yüksek olduğu mevzuu bahsedilmiştir. Bundan başka tarifelerden &n ziyade vapurcular da şikâ- yet etmişlerdir. tisat Vekâletine gönd i bir raporda deniz sigorta tarifele- rinin pek yüksek olduğunu bil- dirmişti. Avrupadan yeni satın alınan bir vapur orada daha az sigorta parası verdiği halde, burada daha yüksek sigortaya tâbi tutuluyor. Iktisat Vekâleti bütün bu şikâyetleri nazarı itibara almış, sigorta tarifelerinde tâdilât ya pılmasını münasip görmüştür. 3 kişiyi hâmil bir motör kayboldu Yapılan bütün taharriyata rağmen ne motör, ne içindekiler bulunamadılar Dün gece Hayırsızada açıklarında çi bir deniz kazası olmuştur. Kadı Üğünde oturan Mahmut ey ak: na ailesinden Küniye ve Makbule Fevsi Beye ait motöre bi- Sezinek üzere denize açılmış- dır. Motör adalar açıklarında do- 'trlken birden bire makine bozul- "UE ve matör rüzgâra kapılarak ha “siz ada açıklarına doğru yürük” meğe başlarıştır. Kazazedeler hda öçıklarında bir üddet uğraşmışların da motörü ?a ir ödememişlerdir. ve istinmdada lamızlardır. Saat 19 raddelerinde *adüfen oradan geçmekte olan bir ndale, feryadı duyarak © molöre elaşımış ve motörde bulunan Kâ- ?€ ve Makbule Hanımları alıp Bur adasına çıkarmıştır. Sandal kü ik ve hava fırtınalı olduğundan ei * erkekler sandala sığmamışlar, »törde kalmışlardır. Bu sada rüzgür daha fazlalaş- '* makinesiz ve küreksiz kalan mo r dalgalar arasında sürüklenip kay star, Sandal Burgaz adasına çıkınca Kâ vE ve Makbule Hanımlar zabıtaya #râcaat etmişlerdir. Burgaz adasın » bir motör çıkarılarak Hayırsız » civarında ve diğer adalar açıkla da saatlerce taharriyat e yapılmış de kazazede motörü bulmak ka- tar. Bozuk motörün dalgalar arasında parçalanıp battığı ve yahut ta sula ein akıntısına kapılarak açıklara doğ ru sürüklendiği tahmin edilmekte- dir. Adalar açıklarında ve Moda sa- billerinde uzun müddet tabarriyat- yapılmış ise de kazazede motöre da ie bir iz elde edilememiştir. Zabıta tahkikat ve taharriyata devam et- mektedir. Tren dün bir arabayı parçaladı Pendikte Yayıkçı sokağında 19 numaralı evde oturan 43 yaş larında Ali oğlu Mehmet Ağa, dün, Tuzla ile Pendik arasında Tenmiye denilen tren geçidin- 'den arabası ile geçerken, çalı lar arasında birdenbire peyda olan banliyö treninin önünden güç kurtulmuş ve lokomotif a- rabanın arka tekerleklerini par çalıyarak geçmiştir. Mehmet A ğa başından, kolundan ve göğ- sünden hafifçe yaralanmış ve tp fakültesine kaldırılmıştır. Tahkikat yapılıyor. Banyoda soyulanlar Dün Floryada Solaryom pa- las plâjımda eğlentiye gidenler bir yankesicinin azizliğine uğra mışlardır. Solaryom palasta diş doktoru Bedri Beyin Kabinesi- ne hırsız girmiş, 25 Tira çalmış, Osmanlı Bankası memurların- dan Hayri Kemal Beyin kabine ki fabrikalar hissesine 25 mil- miyetle kaput bezi yapılmakta fabrikasında fantazi renkli bez Vapurcular birliği vaktile ik | ri e Belediyede Devredilen Mezarlıklar Şimdiye kadar 1000 mezarlık devredildi Şimdiye kadar ancak 1000 kadar mezarlık belediyeye devredilmiştir. Komisyonlar müştereken mezarlık aramakta ve belediye defterine kay» detmelidirler. Mezarlıklar müdürlüğü nüfus ve müsakafat tabririne sit cetvelleri getirerek buralardan da mezarlıklar bulmaktadır. Bu işin daha bir sene süreceği tahmin edilmektedir. Işportalarda satılan müzahrefat Son günlerde sokaklarda işporta- lar içinde kavrulmuş fındık, Jeblebi, kuru üzüm ve sajrenin toz ve top. cakla karışık ve mülevvez bir halde satıldıkları belediye tarafndan yapı lan sıhhi muayeneler neticesinde an aşılmıştır. Bu kabil yemişler zabitai beledi- ye tarafından sık sık imha edildik- leri halde bazı kazalarda buna rin- yet edilmediği ve bu şeylerin satıl- masında müsamaha edildiği görül müştür. Belediye bir tamimle bütün kay- makamlıkdara keyfiyeti bildirmiştir. Bu tamimde belediye reisliği: çok emrazın zuhur ve sirayotine ve İ binmenaleyh sıhhati umumiyenin teh | likeye girmesine sebep olan bu mah zurun serian izalesi ve devamlı tef- tişat ve takibat ile ahkâmı kanuni” yei belediyenin tatbiki, bildirilmiş- ir, Teftişler İ Bir müddetten beri | belediyede mülkiye müfettişleri tarafından yapı İ lan teftişler neticesinde belediye tef tiş heyetinin de faaliyeti etrafında tetkikalin bulunmuştu. Son günlerde ittihaz edilen kara ra göre belediye müfettişleri mesa- ilerini mahdut sahalara inhisar et- tirmeyecekler, belediye şubelerinin işlerini adım adım takip edecekler, muamelâttaki aksaklıklara dair dai re şeflerinin nazarı dikkatini celbe- decekler ve kanunların, mukarrera- tm tatbikımi temin edeceklerdir. Bozuk teraziler B. M. Meclisinde kabul edilen öl. | güler kanunu yakında tatbik edile- cektir. Kanun tatbik edildikten sonra el terazileri de kaldırılacak, seyyar sa tıcılar da dahil olduğu halde bütün alış verişler sabit terazilerle yapıla- Bu terazi ve ölçülerin kanun muh teviyatma göre tadili için bir müd. det verilecektir. sine de hırsız 10 lira çal | mış, Rus ticaret mümessilliği muhasibi Yusuf Eyip Efendi. nin kabinesine de hırsız girmiş, 30 lira çalmıştır. Hepsi Solaryom palasta 80- yulan bu müşteriler Bakırköy merkezine müracaatle hırsızın yakalanmasını talep etmişler, fakat hırsızı yakalatmağa mu-| vaffak olamamışlardır . Kiralık bisiklet hırsızı Taksim taksisi şoför muavin lerinden Hasan dün Talimane meydanında Apik ismindeki bi sikletçiden kiraladığı bisikleti alıp kaçmış, Fakat ayni bisiklet le Eminönünde dolaşırken ya- kalanmıştır. Sandalcıya ne oldu? Anadoluhisarında Yeni ma- halle Baalıkhane sokağında o- turan sandalcı Mehmedin Gül Cemal ismindeki sandalı dün Sarayburnunda rüsumat me murları tarafından boş bir hal- de bulumnuş, içinde 5 güğüm süt olduğu görülmüş, sandal sahib Mehmedin akıbeti öğre- nilememiştir. Iki tayfa boğuluyordu Bir kay yü söyal ; Mazüsöde bir Yunan vapurunu yedeğine takarak Pireye götüren Ege | Beyazıt arasında kira ile 18 — İİİ Maarijfte Terzilik Mektebi Maarif vekâleti tevsie karar verdi Maarif Vekâleti şehrimizde- ki terzilik mektebinin talebe kadrosunu genişletmeğe karar vermiştir. Önümüzdeki ders se nesi mektebe geçen senekinden daha fazla talebe alınacaktır. Mekept için Sultanahmetle 20 odalı büyükçe bir bina aran- maktadır. Talebe birliğinde Milli Türk talebe birl re heyeti pazartesi gü lâde bir içtima yaparak bir sene lik mesaiyi tetkik ve tespit ede ceklerdir. 20 Darülfünunlu Bul- garistana gidiyor Darülfünun fen fakültesi tale besinden 20 bir kafile bu akşam Bulgaristana hareket e- deceklerdir. Talebemiz Bulgaristanda 20 gün kalacaklar, tetkikat yapa- caklardır. Kafilede dört de ha- nım talebe vardır, veee — Deyin ilmühaberleri Maliye vekâleti, defterdarlık ve mes'ul mahasipliklerden, 459 numa ralı mahsubu umümi kanunun neş- vi tarihinden mahsup müddetinin hi tamı olan 31 mayıs 931 tarihine ka dar istihkak sahiplerine kaç kuruş luk deyin ilmühaberi verildiğini ve bu ilmühaberler muhteviyatından ne kadarının mahsubu yapılmış ve ne kadar bakiye kalmış olduğunu 5ö- muştur. Vekölet ikinci tamiminde, 31 ma- yıs 931 tarihine kadar mahsup *dil meyi cahabı yedinde kalan deyin il mühaberlerinin mahaybuna imkân olmadığı gibi 459 numaralı kanunla müracaat müddeti olarak kabul edi- len mayıs 1926 geyekine kadar mü iacaat vesikası almamış olduğu hal- de ımatluplarım şimdiye kadar deyin deyin ilmühaberlerine rabtettirme- miş olanlara da artık deyin ilmüba berleri verilmeyeceğini bildirmiştir. Ancak mayıs 931 nihayetine kadar deyin ilmühaberleri almış ve fakat mahsup ettirmemiş ve yahut mayıs lanların bir haziran 931 den itibaren 31 mayıs 932 tarihine kadar müra- "cat edebilecekleri tebliğ edilmiştir. re iken bin müşkülât ile kurta- rılmışlardır Sandal ve muşam. | balar batmıştır. Bedava sinema seyrederken Çarşıkapıda Feyzi ati lisesi bahçesindeki yazlık sinemayı seyretmek üzere tramvay cad. desindeki ağaçların üzerine çık mış olan biri birdenbire düş müş, ağır surette Yaralanmış, Cerrahpaşa hastanesine kaldı. rılmış, ifade veremediği için hüviyeti tespit edilememiştir, Mevcruhun yarası ağırdır, Yangın Dün öğleden sonra Ni, şında Karayol sokağılan EE sal Hanımın 124 numaralı «- vinden yangın çıkmış, itfaiye tarafında sirayetie meydan ve- rilmeden söndürülmüştür, Yan gının nasıl çıktığı tahkik edil. mektedir. Otomobil kazası Fatihte Çarşambapazarında oturan 70 yaşında Şerif- Haa ma dün şoför Mahmut Şevke. tin idaresindeki 1530 numaralı otomobil çarpmış, ağır surette mecruhiyetine sebebiyet ver. miştir. Mecruh Kadın Cerrah. vapuru dün Salıpazarı açıkların da demirli iken bir sandal vapu run bordosuna yanaşarak mu- şamba vermek istemiş, fakat bu esnada sandal suların cere- tayfalardan yanına paşa hastanesine kaldırılmıştır. Cerh Timoni sokağında oturan O hans kızı Mari dün dostu Şip- şak Halit ile kavga etmiş, Ha. lit Mariyi bıçakla kalçasından yaralayarak kaçmıştır. saslı surette tenzil “edilecek... kal al emie gi, V Istanbul cuma günleri nasıl eğleniyor? Fenerbahçede deniz safası Kayalıklara çıkarak oradan güm diye kendilerini denize fırlatanlar, türlü sesler çıkararak dolaşanlar Hava, hiç te temmuza yakı- şır bir hava değil! Ortalık toz duman içinde. .. Ağustosun ya rısı yaz, yarısı kış derlerdi. Sa- temmuza da şamil 7. Rüzgârm önüne ka- tılan bulutlar, sağdan sola, sol- dan sağa —meşhur kar manzu- mesinde olduğu gibi —erzan ve girizan oynaşıp duruyorlar. Yağmur yağmıyacağını bil sem, yaz ortasında böyle kapalı hava cana minnet amma.. Bu ş$ yağmuru gösteriyor. eme lâzım.. Karpuz kabuğu denize ü mü, düşmedi mi? Artık soğuk suda pervasız banyo alı- nabilir, Peki amma, nereye gitmeli?. Cadde bostanı plâjı pek kalaba- lık oluyormuş amma, geç ora- sını. .. Moda, Kalamış? Ha.. Bakın, buraları biraz aklıma ya tar gibi oldu. Hele Fenerbahçenin, Marma raya karşı uzamış bir kalp şek- lini alan manzarası gözümün ö- nüne gelince, derhal kararımı Kadıköy vapuru yolcularını benüz boşaltmıştı. Vapurların hareket zamanını gösteren bü- yük saat, (7,35) in üzerirde du ruyordu. Aman, acele sol 1 meri vapur şi len yükünü ölem, Yukarki güğertede ni | sılsa boş bir sedir bulabildim. Biraz geç kalsaymışım, Burası da elden gidecekmiş. Deniz, bi- | raz salıntılı amma, bu kadarına tahammül edilir. Ya lodos es- se?.. Mini mini paketinin bir kena moyosu- şın bir kızcağız, dudaklarını ismet cıgarası sıkıştır. mış, iri yarı esmer, Adolf Men- ju bıyıklı bir gençle şakalaşı- yor. A canım., Biraz sabretse- niz de, bu gıcıklayıcı şakaları deniz hamamında yapsanız ol. maz mı? Amma, ne yapsınlar... Bel- i ki ikisi de hararetli şeyler.. Vapur, Kadıköy iskelsins yana şir yanaşmaz, âdeta bütün yol- | cular, birden havalandılar. Da- | racık ösyyar iskele üstünden | yüz kişi ayni zamanda geçebi- Tir mi? Tabii geçemedi. Ve içlerin- den bir kaçı, hani ramak kaldı ki denize yuvarlansınlar. Diyeceksiniz ki bu ramak ta nedir? Ben, biliyor muyum ki size söyliyeyim: Ramak işte. .. İskeleden belediye dairesine giden caddenin iki tarafı, oto- büslerden görünmüyor. Haspa- lar, nede çoğalmış ya... Ara- larında da dehşetli rekabet var, Biri bağırıyor: — Suadiye on beşe! On be- şe Süzdiyel Öteki, biraz daha külüstür olan arabasının gözden kaçmı- yan kusurlarını örtmek için ce vap veriyor; Fenere uzaktan İsterse yağ» | — On iki buçuğa götürüyo- ruz, . Suadiye on iki buçuğa... —Bostancı, Fener, Kalamış.. Artık beğen beğen de han, sini istersen ona bin. .. Kalamı- şa götüren atsbüslerden bi de bir oturumluk yer buluncıya kadar akla karayı seçtim desem yalan söylememiş olurum. Zavallı arabacılar, fedakâr beygirlerinin © boyunlarındaki boşalmış yem torbasına mah- zun mahzun bakarken, ötede karınlarını benzinle şişiren bu korkunç makineler, burunların- dan solryan mefret birer hay- ya gibi sıra sıra yola düzüldü- Kadıköyle Fenerbahçe ara- sındaki mesafe, otobüsle altı yedi dakika sürdü sürmedi. Birde baktık ki Fenere gel- mişiz! Kalamışın deniz hamam ları, daha erkenden yüzgeçlerle dolmuş... İskelenin iki başı, Fenerbah- çe yolu, sağa sola dümen kıran tenteli sandallardan geçilmi- yor. Denizde taze fındık yiye- rek kabuklarını biribirlerinin yüzüne fırlatan çocuklar, çırıl çıplak, boş buldukları sandala atlayıp kürekleri ele alıyorlar. Fenerbahçeye © yaklaşınca manzara daha mahrem!.. Kalabalıkta denize girmek is temiyenler aradıkları tenha kö- şeyi burada buluyorlar. Ka lıklara çıkıp oradan kendilerini Bir madde hakkında maliyenin tamimi Hukuk usulu muhakemeleri kanuntınun 414 üncü maddesin de müddei ve müddenaleyhle- rin talebi üzerine istima oluna- cak şahit ve ehli hibrenin veya keşif ve saire gibi muamelenin icrası için tarafeynden birinden alımacak paranın mahkeme vez nesine teslim olunacağı yazılı. dır. Maliye Vekâleti, muhase- bei umumiye kanunu, devlet? a it bütün para işlerinin bir mu- hasibin hes: ithalini ömir bulunduğundan bahisle bu gibi Pal hesaplarnın, mahallin mu hasibi vaziyette olan mal me. murlarıcâ verilmesini ve parala rın mutemet sıfatile mahkeme kalemleri başkâtipleri tarafın: dan resmi makbuz mukabilin- mimen tebliğ'eai b yaf ka de ahzü sarfı lâzım geleceğini tamimen tebliğ etmiştir. Rumlara iade edilecek emlâk ANKARA 24 — Son Türk - Yu. nan itilaf mucibince Rumlara inde olunacak emlâk hakkında hazırlanan kanun löyihas: bütce ve Adliye en. sümenlerinde tetkik edildi. bakış ve sahillerinde yıkananlar — güm diye suları niçine fırlatan. lar, türlü sesler çıkararak açık. ta dolaşanlar. .. Daha neler ve kimler yok!.. Hâ ir deniz âlemi ki, dey me ki Coğrafya ıstılahında yarıma. da diye anılan yerlerin belki en küçüğü burasıdır. Fakat yarı. madalar içinde, bundan daha se vimlisine kolay kolay “rast ge linmez. Fenerbahçede bir de gazini vi me nedense dol ti a... İhtimal, vakit eri , duğundandır. mr Ben, zengin olsam, burada, denize doğru uzayan bir set ü- İ zerinde, kendime güzel bir. köşk yapardım. Amma, düşü- | Bün bir kere, yanar döner de. niz fenerine karşı, gözlerini a- çıp kapıyan bin bir yıldıza kar- şı; mehabetli gecelerde ağaçla rm esrarlı fısıltılarını dinliye rek burada ne şairâne, bir ömür sürülür!.. Ne demişler: Hulya olmasa fukara helâk olurdu. Öyle ise ey kariler. . Yaşasın hulya!.. M. S. Iki yankesici mahke- meye verildi Polis ikinci şube müdiriyeti Acem Kâzım ve İbrahim isim- lerinde iki sabıkalı yankesici ya vak adliyeye teslim etmiş Bu iki sabıkalı hakkındaki adliye tahkikatına mevkuf ola- rak devam edilmekte idi. Müs- tantik bunlar hakkındaki tah. kikatını ikmal ederek 3 üncü ceza mahkemesine vermiştir. Kâzım ve İbrahimin 3 üncü ce. © za mahkemesinde mevkufen © muhakemeleri yapılacaktır. Bir kumaş ticaretanesi iflâs etti Galatada Topçular caddesinde © pey zanıandan beri kumaş tüccarlı ğt yapan Tayhman müessesesi iflâş | etmiştir. Mücssesenin borca rivayet lere nazaran 7-8 bin lira raddesinde dir. ve böyle bir müessesenin bu ka- dar bir borç karşısında iflâs iste, mesi, piyasayı hayrete düşürmüş. tür. Müessesenin malları satılacak- tir, Sür'atli giden otomobil ve otobüsler hir çok feci kazalara sebebiyet vermekte olduğundan belediye bu kazalara mani olmek için ciddi tedabir arayormuş!