21 Ekim 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

21 Ekim 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

En EM : Gelecek sene İngiliz bütçesinde daha çok büyük açığa intizar etmek lâzımdır —4— İngilteredeki buhran kre- ii muamelâtı ve bankacılık iti barile tahlil edilen illerin- başka diğer âmilleri de var Kr, Bunları bütçe açıkları, tedi İye muvazenesi açıkları, toptan e perakende fiatler arasında: i nisbetsizlik, şomaj, ihraca- m azalması, imparatorluk 0 İzası arasındaki iktisadi ahenk- ik, İngilterenin gümrük po itikasında yalnız kalması diye tadat mümkündür. Bütçe açığı deyip geçmeme İli, mikdarı bu sene yetmiş mil İyon ise de bütün tahminler ge sene için 170 milyon İn- giliz lirası açık olacağı mer- ezindedir. Bütçedeki sakatlık yalnız bu değildir. Bu olsa bel İki tasarrufat ile derhal çaresi bulunur. Fakat ire bütçesi essamda hastadır. Takri i müvazenesini bozmakta, çünkü mikdarı 300 milyonu geçen 86- nevi faizlerin bir kısmı mem ğer taraftan halkın vergiyi eda kabiliyetini azaltmakta ve mil Hi istihsal sermayesini daralt- maktadır. Tediye müvazenesindeki . ise bundan da fazla olacağı an laşılan açıkları ihracat yekü- nunu ithalâtın nısfma indirmiş olmasma rağmen tediye mü- vazenelerinin aktif olduğunu iddi edenler ve açığın İngiliz ticareti bahriyesi hasılatile ec- nebi seyyahlar ve hariçteki İn- giliz sermayesi temettüatı sa- yesinde kapandığını . umanlar dahi bu son senelerde vaziye- tin değiştiğini ve bu seneki çığın 100 milyonu geçeceğini kabub ediyorlar . Ticaret ve tediyat muvaze- neleri açığının ne acı şeyler ol duğunu biliriz. İthalât karşılık sız kalmağa başladı mı, mem- leketin altlarını vererek veya iktisadi bünyesinden fedakâr- lik ederek kan aldırma ameliye sine uğraması zaruri olur. Şüp hesiz kan ziyaı bünye için teh likeli bir şeydir.. Eşya fiatlerine gelince, İn- gilterede toptan fiatlerde 924 ten beri devam eden tenezzül B30 senesinde de yüzde beş ka dar yine tenezzül kaydetti. Hal buki perakende satışlarda fiat- ler nisbetsiz derecede yüksek- liğini muhafaza eyledi. O su- retle ki 1913 senesi fiatlerini 100 itibar edersek İngilterede 930 da toptan satış fiatleri va- sati 120 perakende fiatler ii 160 raddesinde kaldı. rük farka karşı tedbir alınma- ir. Meselâ Fransada isebu ark yüzde yirmiyi geçmedi. Her memlekette çok mühim 'lan toptan fiatlerle perakende iatler arasında büyük bir fark mrakılmaması meselesi, bizde le çok itinaya lâyık bir mevzu dur, Çünkü toptan iptidai mad deler veya iaşe fintleri tenez- zül ederken eğer aynı nisbette perakende fiatlerde düşmüyor - sa bunun ticareti müstehlik ta bakanın aleyhine bazı mutavas sıtlarda kalıyor demektir ki bu kudretinin felâketin takip etmemesi kabil olmaz. Halbuki toptan fiatler ucuzlamış iken perakende ola- rak ta ucuzlarsa müstehlik ta- bakanın aynı para ile fazla eş- ya alabilmesi ve fazla istihlâk yapabilmesi imkânı açılmış © lur ki bu binnetice talebin art- masına, fiatlerinde bir temev- vüçten sonra yükselmesine sa- ik olur. Ekseriya kolaylıkla geçiş- tirilen buhranlar, bu nevi iktı- sadi âmillerin mütevazin faa- liyetleri sayesinde (o fevkalâde tedbirler alınmasını icap ettir. meden geçenleridir ki millet- lerin iktrsadi hayatlarında na- dir vak' değildir. Böylelikle perakende fiatle- rin yüksekliği de şimdiki İngi liz buhranını hazırlayan âmil- lerden biri oldu. o Bu sebeple fabrikalar amele ücretini kese- mediler, çünkü perakende fiat ler pahalı olmakta devam etti. Fakat amelenin mikdarmı azal tarak istihsallerini daralttılar, yahut makineyi tezyit ile aynı istihsali az amele ile yapmağa gi Bundan ali mey dana çıktı. Şömörler çoğaldı, adetleri 200 binden iki buçuk milyonu çabuk geçti. Diğer taraftan İngilterede perakende eşya fiatinin harp- ten evvelki yüze nazaran vasa ti 160 olması, amele ücretleri- nin de harpten (o evvelki 100 € nazaran vasati 170 e kadar çık masını İcap ettirmiştir. Buna mesai saattlerinin > tenkis edilmiş olmasını edersek Avrupada yalnız İngil terede âmelenin harpten evvel kine nazaran daha çok ücret al dığı meydana çıkar. İngiltere- de 100 olarak tediye edilen sây ücreti İsviçrede 77, Holandada 87, Almanyada 78 ve Fransa da da buna kariptir . Diğer memleketlere naza- ran İngilterede pek pahalı olan amele ücreti ile harice rekabet mecburiyeti altında daima şen toptan istihsalât fiatlerini mukayese edince de bu fiatle- rin harpten evvelki yüze naza- ran bugün İngilretede vasati 120 raddesinde iken amele üç- retinin tarpten evvelki yüze na İ zaran 170 e çıkmış olduğunu görüyoruz. Aradaki bu fark müstahsil fabrikacının veya İngiliz emti- ası kullanan müstehliklerin za rarınıa yükleniyor demektir ki bu sebeple İngilterenin esaslı san'atlerini ve ihracatının nıs- fını teşkil eden kömür, demir, pamuk, yün, makine sanayii is tihsallerini azaltmağa mecbur olmuşlar veya rasyonalizasyon dediğirniz türlü (tedbirler ile masraflarını kısmağa çalışmış- lardır, Bu vaziyet te İngiliz emtia- sının rekabet © meydanlarında tamamen muvaffak olamaması nı, ihracatın azalmasını ve ti- ikiısadi kronik Türk Buğdayı Buğdayımız bu sene ucuz. | stanbulda iyi buğdaym okka- 14,5 kuruşa. Bu çok ehemmi etli bir meseledir. Çünkü köy inün eline son derece cüz'i pa a geçiyor. Bu yılın mahsulü, dört ay vwel, fazla gösterildi, Kırk iilyon kental (Bir kental yüz ilodur) dan bahsolundu. Son- a tahmin indirildi. Geçen yı- n otuz milyon kentalından yüzde on kadar fazladır den- di, 33 milyonda karar kılındı. Başka memleketlerde (kadar) sözü yoktur. Onlarda Ağus- tos ve Eylül aylarında mah- sul belli olur. Yüzde yarım hata ile ilân edilir. Fakat biz- de maalesef ne tahmin şirket- leri var, ne hülkümet cihazmda bu işe mahsus teşkilât. Bu yüzden biç bir yıl mahsulümü- zü bilmiyoruz. Her yıl iktıs; Almanyada Karışıklık Hitler taraftarlarının muazzam nümayişleri BERLİN 19 (A.A) — Hitler müfrit Miyetçilerden yetmiş beş bin Branevick'de geçit resmi yaptırmıştır. Be geçit resmi bittikten sonra Sosyalist mil- Miyetçilerie işçiler arasmda vuku bulan yarpışmalar meticesimde 160 kiyi yaralan mii BRUNSVİCK, 19 (A.A) — Hitler te saftarlarmın nümayişleri vahim karışık» likler çıkmasını mücip olmuştar. Welt mentag gazetesinin yazdığını güre işle. rinden İ kişisi hastahaneye yatırmış ol mak üzere 160 yaralı sayıldığı söyleniyor. Bu gazete Hitlerci çetelerin amele mahal lerinde mukabelei bilm ve akımlar tattip ederek bütün sokakları çevirmek, camları kırmak, meskenler üzerin ataş et mek ve kaldırımları sökmek suretile bö- tün Brumavick şehrini dehşete ilka eylemiş olun bu bidiselerden telgrafla haberdar etmiştir. HANOVRE 18 (A.A.) — Bremavick'ten gelen 100 kadar Nazis, üniforma taşımak memnuiyeti hilâfına hareket etmiş oldukla rondan dolayı tevkif edilmişlerdir. Bunlar sürmü meşhuttan dolayı mahkemeye sev kedilmişlerdir. Camiül-Ezher şeyhine suikast KAHİRE, 19 (ALA) — Camiül - Ez- | ber şeyhini namaz kılayken öldürmek ü sere gözlize camiye (girerek bir köyede pusu kurmuş olan 4 yı ellik hay- dut zabıta tarafından vaktile yakalanmış suikast teşebbüsü bu sürette meticesiz kal maştar, M. Mac Donald'ın bir beyannamesi LONDRA 19 (A.A) — M. Mac Do nakl intihabat mücadelepi delayısile nev rettiği yani bir beyannamede ül mete itimat reyi vermelerini müntahiple- rinden interniş ve demiştir kiz “hili hü kümet başlıca üç geyeyi elde etmeğe ça- luşmaktadır. Bunlardan biri İngilir Kirası fintinin müstakar bir halde bulundurulma s1, zincisi ücret mizamsın düzeltilmesi, üçüncüsü de harpten sonra yapılan borç lar hakkında beynelesilel itilâfler yapılma sıdır. Harp borçları alacaklı * milletleri müşkül bir imevkie ve sekintıya düşürmek, borçhu milletleri de mali noktai mazardan mahvetmek suretile bütün dünya ücareti üzerinde çok Kelketli neticeler ve tesirler hüsil etmiştir... Granada'da kir bomba GRANAD, 19 (AA) <- San Ceciliş Külisesine yakın bir yerde bir bomba patlamıştır. Kilisenin ön tarafı ehemmiyet li surette hasara uğramış, civardaki bina ların camları kerulemıştar. İspanyol maliye erkâ- nından biri hapiste MADRİT, 19 (ALA) — Fas Maliye iş leri müdürü M. Valverde birkaç günden beri üntülân eöhmetile ittiham ediliyordu. Ve hattâ hapiste bulunduğuna dair bir şa disina sorulan bir suale Başvekil kaçamak hı bir cevap vermiş olduğundan iyi malâ- mat almakta olan mahafil bundan muma. ülyhin hakikaten hapiste olduğu neticesi: | ni istihraç etmektedir. Edison'un tabutu önünde WEST - ORANGE, 20YA.A.) — Edi. sonun aşık bir tabut içinde mekte olan eesedinin bulunduğu lâburatu var de kütüphaaema dar 10009 belediye reisi M. Walker cenaze alayının yapılacağı yarınki gün saat 19 da her ta- safta bir dakika müddetle ışekların söndü rüleceğini beyan etmiştir. Amerikada banka buhranı NEVYORK, 19 (A.A.) — Amerikanın ibtelif yerlerinde yeniden 11 banka gi. ni kapamışlardar. Bu bankalardaki melek öl Dee İla 4 —ektadır. caret muvazenesindeki açığın çoğalmasını intaç etmiş! v.s. di zaaf içinde kalıyoruz. İstanbula iki aydır gelen buğday vagonlarmın istatis- tiklerine bakılırsa, bu yıl ge- çenden fazla buğday gelmiş- tir. Fiatların düşmesine bir | sebep budur. Bir de dünya buğday fiatın düşmesinden dolayı Türk buğdayı ayrıca düşüyor. Fakat bazı iktisadi mahfellerimiz, o buğdayın bu- günkü fiatlara kadar nasıl dü- şebileceğini izah edemiyorlar. Diyorlar ki, mümkün değil Türk buğdayı İstanbulda 8 ku ruştan aşağı düşmez. Buğday gümrüğü okkada bu miktara muadil olduğuna göre. Türk Berline Davet Alman başvekili, Musolini'yi Berline davet ediyor BERLİN 19 (AA) — M. Brüning Almanyanın Roma sefiri vasıtasi- le Mi, Mumsolini'yi Berline davet etmiştir. İtalyan bükümeti reisi, M. Brüning'e be- M. eylediğini ve yakında icra edeceği seya- hate kendisini öemsile Hariciye Nazırı beyan etmiştir. M. Gren dünüm sey: 25 va 28 teşrimimvvel olarak tesbit lr, Nazıra relikası ve Hariciye erkânendan birçok sevat refa kat edeci Duçe, M. Grandi'yi kabul etti ROMA, 19 (A.A.) — M. Grandi, bu memur ettiği sabah Duçe tarafından kabul edilmiş ve | kendisine Cenevrede Çin - Japon ihtilâf na iştimalar hakkımda ma: Mont-Ceni felâketi SODİGEN, 19 (A.A) — Öğle vaktine baliğ olmuştur. La Recorde faciası kurbanları NİMES, 19 (A.A) — Paromen yakı nında batan La Record'un 5 tayfasının alubeti meşboldür. Tutalmuş olan 3 tüy. la geçen vapurlara iki defe işaret vermiş lerse de deniz dalgelı olduğundan kendi- lerini görterememişlerdir. Kaza mahallin de kayıklar dolaşmaktadır, Geminin kap- | Gemi on | tanı kaybolanlar arasındadır. ton hacminde ve yirmi beş metre tallinde ez Westphalie madenle- rinde bir facia BERLİN 19 (A.Â.) — Westphal Sadinçen havalisindeki Menternis maden lerinde sant 80'da yirldetli bir grizo ine Gilikn olmuştur, Felâkete uğrayan maden lerden şimdiye kadar öç ölü ile 18 yarak sayılmıştır. Hükümet makamları toprak altında kalan ameri mihdarım bildirmek ven etli etmektedir. Madenleri bünre si mümesalileri weMonteanle madenleri müdürleri kaza miahallinde bulunmaktan darlar. Fransız Gi bir tebiiği NEVYORK, 20 (AA, kas Nevyorktaki bankı bir tebliğte semebi merkez bankala “ Mançuri Ihtilâfı Japonlar tahliye için yeni şartlar koyuyorlar TOKLO, 20 (AA) — Japonyanın Man- gerideki askerleri çeri çekmeden 1 — Japonya ve Çin mülki temamiyet leri hakkında teminat olmak üzere biri birine taarruz ve tecavüzde bulunma yı harçılıklı surette taahhüt edeceklerdir. 2 — Boykotaj tedbiri de dahil olduğu balde Japonya ve Japonlar aleyhindeki her türlü düşmanca hareketlere nihayet verilecektir. 3 — Japonların mal ve car yet ve selmeti bakkında teminat verilecek ür. 4 — Japon parasile olan demiryollar in edilacek mikdarı Mançuride demiryolları inşası hakkın» cut bulunan öhtilâflar Çin ından tanınacaktır. aa ait arazinin icen mukaveleler bil olduğu balde me doğan bı nmacaktır İhtilâş etrafında CENEVRE 19 (AA) — Gin » Japon geçen günlein bet Çin hükümeti tarafından ta ibüllınm sit olarak binliğini takip eden mikbinliğin bu sabah hi içtima bür tesir busul baü olduğu anl lerden biri iumu ve Tokis hükümetinin Cemize yaman ihtilâfen tseviyesi hususundaki dahalesini birkaç saatten beri daha muva bik bir surette telâkki ettiğinin görülme- si; ve üküncüni de, pazar alışamı matbsata tevzi edilmiş bulunan Japon muhturaam- | en mevcudiyeti gahede edilmiş olma Yoskirama tarafında M. Biri nota vaziyetin yakında salih kesbetmesi imama ileri zaafa uğratmış oldu. ğu halde bu akşam matbuata tevzi edilen mahtıranın görülmüş olduğu üzere şani- alâkayı calip belki nalı muhtevi bulunması iyi neticeler elde edebilmesi ümidinin husulünü mucip ol- muştur. Japon heyeti murahhasası bu muhtıra ile iltilâfım tesviyesi işin kendi derpiş edilmiş bukman şekil ve Varsa dair üdetn şartlar konmuş bulunmak taydı, Mi. Briand, Japon muhturasına ver- miş olduğu cevapta, Japon hükümetinin Cemiyeti Akvamla teşriki mesaide bulun masıaz takdir eylediğini beyan ederek mec Birin, Japonyanın düşündüğü gibi vakit ve hale uygun olmak sebeplerinin misak ah- yet ve salik sahası ki'mevdaat hakkında elyevm tediye edil | sekte olan yüzde bir buçuk misbtindeki | falzin memnuniyeti mucip bir hadde olma dığı, Nevyork püyasasda alt: yüz mil yon dolar raddesimde besnp bakiyesri bu lunan Fransız bankasının yukarda ileri gece niz mikdarı arttırılmayacak olursa ba hesap bakiyeleri içim başka bir sarf ve istifade ciheti arayacağını. bildirmiştir. arılar; yüzde ikiye çıkarıl- olup olmayacağı hususun: da aynı fikirde bulunmaktadırlar, Mısırda bir suikast KAHİRE, 19 (A.A.) —Sıt kr Paşanm azucasının oğlu ve Ghorayob belediye roisi meç- hul bir şahıs tarafından rovel- ver kurşunu ile öldürülmüştür. Zabıta katili aramaktadır. Bu cinayete saik olan sebep he nüz öğrenilmemiştir . Berlinde işsizler ve fakirlere yardım BERLİN 19 A.A. — Önümüzde- ki hafta başlıyacak olan kış münase betile yardım Faaliyeti, işsizlere 900,000 ekmek ve patates vesikası verilmesini derpiş etmekte. dir, Bu vesikalar ucuz fistin patates ve ekmek satın alınak hakkını bah. şetnktedir. buğdayı da gümrükten a; inemez diyorlar. Mademki in- miştir, işin içinde mutlaka ih- tikâr gibi bir şeyler vardır, di- ye ilâve ediyorlar. Acaba öyle mi? Fikrimizce bu mülâhaza ha talıdır, Gümrük, hariçten içe- riye buğday girmesin diyedir. Yoksa ecnebi buğdayın içeriye girmemesi temin olunduktan sonra, dahili buğday fiatmı gümrük ile istikrar ettirmek kabil değildir. Bu fiat pek âlâ düşer. Dahilde fazlı sik talep, pek âlâ dayının fiatını indiri: o kadar indirir ki, bu fiat, sı- fakirlere ve | fından vazedilen hukuki mahiyeti haiz me selelerin muhafaza olundullarını işaret eylemiştir. M. Brland'ın 15 teşrimisvvel tarihli mektubu ile Amerikanın daveti se- İ bep ve şartlarını izah eylemekte idi, Neti €e itibarile M. Briand, ântide vazadilmesi melhuz olan hukuki meselelerin şimdiden tetkiklerinin lüzumsez olduğu dir. Böyle bir tetkik, meclisin 15 tep | tarihinde vermiş olduğu reyleri biç webeti ihtiva etmeyecektir. Bi. Brland, Japonyanm meclisin — Japon İ sekini nararlarını kemali eheramiyetle bet kik etmekte olduğunu ve Cemiyeti Ak» vam misakı hilifmda hareket edememek ururarında bulunduğunu takdir. edeceği kanaatini izhar eylemiştir. kellog misakı NEVYORK 19 (A.A.) — Amerika bü künetinin Maçuride Çin ve Japon ara- sında devam etmekte olan muhasematın. önüne geçmek için Kellog misakını ihtar etmek üzere Cemiyeti Akvam meclisi aza hak etmiş olduğu bildirilmiştir. İ Maamafih Amerikanın Çin « Japon itildir İ meselesinden ileri gitmekten istinkâf ede ceği söylenmektedir. Aleni içtima tehir ediidi CENEVRE 19 (A.A) — Japon mat- bunlmın aldığı vasiyet ve Pazar akşama Beşredilen Japon muhtırası daba müsajt bir hava vücude getirmiş olduğunda nM. Brand Cemiyeti Akvam medisinin bu sa du daha muvafık telâkikelre ait unsrla | Gecenin İstanbul belediyesi (o tarafından dün akşam Balkan konferansı mu- rahhasları şerefine Tokatlıyan ote linde 350 kişilik parlak bir ziyafet verilmiştir. Ziyafette Hariciye Vekili Tev- | ik Rüştü Bey, Balkan murahasla- nan ve Bulgur güzetecileri, İstanbul | gn Başmuharrirleri bulunmuşlardır. Nataklar rafından bir nutuk irad edilmiştir. Muhittin Bey nutkunda Balkan mu- rahhaslarma © beyanı İ ve ikinci Balkan konferansının İs- tanbulda toplanmasını memnuniyet- le karşıladığını söylemiştir. Müteakiben Arnavut heyeti na mına bir nutuk söylenmiş, İstanbul belediyesi tarafından gösterilen mi safirperverliğe karşı teşekkür edil miştir. Bundan sonra Bulgar murabhası bir nutuk söyliyerek konferansın İs- İ tanbulda aktedilmesini mes'ut bir) hâdise olarak telâkki ettiğini beyan | etmiş ve Gazi Hazretlerinin şeref- lerine idarci ekdah eylemiştir. Yunanistan namına Selânik be- | lediye reisi o tarafından bir nutuk söylenmiştir. Hatip nutkunda ken- disinin İstanbulda yabancı olmadı- ğını, İstanbulda birçok © zamanlar bulunduğunu, burada çalıştığını söyledikten sonra bu dakikada bü- yük bir heyecan duyduğunu ilâve etmiştir. Selinik belediye reisi konforan- | sın İstanbulda aktedilmiş olmasın- dan mütevellit memnuniyetlerini iz- har ettikten sonra Atina vilâyetinin belediyeleri namma İstanbul bele diyesine teşekkür etmiş, Ankara nın seri inkişafını : hakla, bu inkişafm Türk sandetine bir nümu- ne par ettiğini beyan © ettiktem sonra, Balkan mefküresi, Gazi Haz Bulgar kral ve kr San Rossore şatosuna gideceklerdir. Bir çok yerlerd | Trakıyaya isabet etmektedir. İzmirde üzüm satışı IZMIR, 20 (A.A) — Bugün 30 kuruştan 56 kuruşa kadar 2133 çu- val üzüm ve 10 kuruştan 32 kuruşa kadar 2296 çuval incir satılmıştır. bah yapman kararlaştırılmış olan aleni içtiması -hüsusi mükülemeler esnasında yeni bir gayret hamlesi gösterilmesini te- Changhayda karışıklıklar TOKİO 19 (AA) — Japon sleyhtar. biğe harsaktini müşevviklerinin sorar üre- rine 5000 Çinli 18 teşriniervel tarihinde Changbai'daki Japon mensucat fabrikaar- öt mişlar ve bir Japon yaralamışlardır. Süktina inde için mevcut polis kuvvetleri kâfi olmadeğımden bir Japon bahriye kıt'ası müdahaleye mecbur Taarras anbah saat 10 da baş Öğleden sonra saat 16 da takrir ben 2000 Çinliden mürekkep çeteler, tab- rikayı müdafa eden bahriye askerlerile temaslarına devam ederek dağılmaktan imtina eylemişlerdir. Vasiyet vehametini muhafaza etmektedir. e; Bülağiye elman; baplirı Ye Ziyafette Vali Muhittin Bey ta- hoşamedi | Belediyenin nraklıdğ lar şerefine ziyafeti İDün akşamki ziyafette çok samimi nutuklar irad edilmiştir en büyük sürprizi retleri, İsmet Paşa ve Hariciye v8 kili şereflerine içmiştir. “Kadın is'ediğini yaptırıra Gecenin en büyük sürprizi Re 'manya heyeti murahhasası namı nutuk söyliyen bir Hanım olmuf tur. Bu Hanım irticalen ve e | bir heyecanla irat ettiği | mutikund İ Balkan mefküresinin sulh mefköre| İ si olduğunu © söylemiş, burada ki) dınların oynaması lâzım geldiği r* lü zikrederek: — Kadın istediğini yaptırır. Demiş ve kadınları bu > İ etrafında toplanmağa davet etmi | tir. İstanbula ilânı aşk Müteakiben Yugoslavya namınt mösyö Topaloviç İstanbul | şelirinf ilânı aşk eder surette sözler söyl miş ve İstanbulun tabii bir Balkan payıtahtı olduğunu bildirmiştir. Muzaffer B.in nutku İç, Papia vom rülfünun ede biyat fakültesi reisi Muzaffer Bef | Türk heyeti | söz söyliyerek Balkan mek için en iyi çare Balkan milletlere kabul ettirmektir... Her nutku müteakip hatibin mef sup olduğu tnilletlerin marşları ça” lendi. Nihayet Tevfik © Rüştü Bey İ& yam ederek Balkan (milletleri ve Balkan devletleri reisleri © şerefini idarei ekdah etmiştir. aliçesi Venedikte VENEDİK, 20 (A.A.) — Bulgar kral ve Kraliçesi buraya vâsıl olmu” lardır. Kral ve Kraliçe İtalyan hükümdar ailesinin siyevm bulunduğU e yağmur yağdı İngilterede işsizler PARİS 26 (A.A.) — Beynelmi rette tertip ve tesbiti imkânı tet kik etmek üzere 1931 senesinde bi Çinde Japonlar aley- hinde galeyan CENEVRE, 20 (AA) — baş göstermiş olan galeyan ve kât endişe uyandıracak bir vüs'st peyda etmiştir. Çinde bir takım emil liyetçi cemiyetler Japonyayn ve Jar ponlara karşı vâsi mikyasta fili bif iktısad boykot tertip etmektedirler” fıra kadar yaklaşabil Gümrük, sadece, Romanya, Bulgarya, Amerika buğdayla- rmın Türk hudutlarına yaklaş- mamasını temin için konmuş bir maniadır. Bununla güm- rük kapıları, hariçten dahile doğru olan buğday hareketine karşı sıkıca kapanmış olur. Fakat bu surette dahilde (ka- palı bir iktisat sahası) hasıl olur. Bu saha içinde buğday fiatmın o hareketi hür ve ser- besttir. Gümrük seviyesinin al tında olmak üzere, yani 8 ruşun altında olarak aşağı doğ ru mütemadiyen düşebilir. Bu nun derecesini münhasıran da- hili istihsal ve istihlâk nispeti tayin eder. Biz, bugünkü ve muhtemel olan yarınki fiat sukutunu, gayri tabii görmüyoruz, bu hâ diseyi sadece satış teşkilâtı. mızın mevcut olmamasına, da hili satış tarzımızın anarşik olmasına atfediyoruz. Para âleminde “Altın, kâğıt parann esa- sıdır,, diyen Fransa ve Ame- rika harıl harıl altın toplu- yor. Dünyadaki mevcut altı. nın dörtte üçü bu iki mem- lekettedir. Son zamanda iki- sinin de arasında rekabet baş- ladı. Fransa, ki, ber politik# altıma müncer olur, zihniyetini taşımaktadır, & Amerikadan denk denk altın alıyor. Yalnıf son haftalarda, o Amerika'da Fransa'ya 200 milyon Türk fi rası kıymetinde altın gitmi” Bir iki küçük memleket var, İsviçre, Hollanda gibi onlarda da altın toplamak hıf sı Fransa'dan geriye kalmıyor” Fakat tabii çok daha mikyasta olarak. Son zamanda, altına bağl olan memleketlerde bir korkü uyandı. İngilizler'in vaziyeti” ne Yani günün birinde altımdan ayrı