3 Kasım 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 7

3 Kasım 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 7

İktibaslar Mançuri nasıl ve ne biçim memlekettir? - Kopenhogda çıkan SONDAG'dan » Yirmi yedi senelik bir fası- ladan sonra, Çinin © mıntakai imaliyesinde bulunan Mançu- riyi ele geçirmek için çetin bir mücadele tekrar başladı. Rusyanın Büyük Okyanu- gösterdiği de- nidane gayret, üncü Aelksandır zama- a inşa edilen Siberya şi- iferi ile bir hakikat ol- du. Büyük istepleri ve” bakir ormanları geçen bu demiryolu sa varmak içi nani m şimal denizi ile Büyük Okya- | nusu birleştirmiş oldu. Çar diplomasisi Vi ku, Rus hududundaki na birleştirmek içi metinden Mançuri demiryolu geçirmek imtiyazı almıştı. Rakip devletlerin pro testolarına rağmen, Çar dip- i bu muvaffakıyeti elde «Onun içindir ki, bu de- miryolunun Çinin şimalinden geçer. Fakat Vlâdivostoka va rıca, Rusya, Napolyon gil On ikinci Şarl gibi, bir düş manla karşılaştı: Kış* &. Demiryolu siyaseti Filvaki Vlâdivostok lima- nı senenin altı ayında buzlar- İs mahsurdur. o Binaenaleyh Rusya, arzu edilen hedefe var mak için, mazarlarmı daha u- zağa, yani buzla mahsur ol mıyan cenup limanlarına çevir Ve Çin hükümetinden yeni imtiyazlar aldı. Bu suretle yeni bir hat Mançuriyi geçti. Hi bin'den sonra geniş ( bataklık araziyi bilmürur Mukdene ve oradan da ikiye ayrılarak biri Koraya diğeri Porartr'e indi. Çinin muvafakati ile Porar- tür bir Rus kalesi ve bir Rus limanı oldu. Bu hattın inşası, bittabi hattım geçtiği yerlerde Rus nüfuzunu da tamim etti. Yani diğer bir tabirle Mançu ri Rus mmtakai nüfuzu oldu. Hattın muhafazası ve nakliya tm emniyeti için buralara Rus kıtaatı gönderildi. İtiraf etme li ki, buradaki Rus (o idaresi acılık göstermedi. Çin ve Ma çuri halkı ağırlık hissetmedi Mançuride olduğu © kad Korada Rus nüfuzunun böyle gün geçtikçe, artmasma Ja- ponya müsamahakâr bir nazar İn bakamazlardı. Çünkü nüfus fazlasmı nereye ( dökeceğini bilemiyen © Japonya, çoktan Koraya ve Mançuriye göz koy muş bulunuyordu. Rusya'nım Asyada eski ra- kibi olan İngilterenin de yar- dımı ile, Japonlar (oyeni bir umde ilân ettiler: “Asya, Asya llarındır., Buumde milliyet cereyan- larmın da O yardımı ile adeta bir harp sayhasr haline girdi. Rus-Japon muhareb si Rus heyülâsmmn Asyadaki yolunu kapamak maksadile, kü çük Japonya, 1904 şubatında büyük Rusya'ya ilânı harp et ti, Porartür denizden ve kara- dan derhal muhasara altma al- dı. Cenuptan ilerliyen: Japon ordusu, demiryolu (boyunca yavaş yavaş ric'at eden Rus or dusunu bilâ tevakkuf © takip etti. Ve dünya (tarihinde ilk defa olmak üzere yeni bir mu- harebe tarzı başladı: Siper mu harebesi! 1904 Ağustosunda Japon- lar Liyao - Yang'a (girdiler, Aynı sene içinde (o büyük bir Rus taarruzu akim kaldı. 1905 senesi bidayetinde Ruslar Har bine doğru ric'at ederek Muk deni tahliyeye mecbur oldu- lar, Porartür zaptolundu ve Ço- şima © muharebesinde de Rus filosu tamamen mahvedildi. Amerikan © Reisicümhuru Roosevelt'in müdafaası üzeri- ne sulh müzakerelerine girişil- di ve Japonyanın galibiyeti ok tasından bir sulh aktedildi. Bu suretle Rusya yalnız Koradan değil, Mançuri arazisindeki bütün Himanlarından vaz geç- Japonya da o tarihten son- ra, düveli munzzama meyanr- na girdi. Kora Japonların eli- ne geçti. Porartür bir Japon şehri ve limanı haline kalbedil di. Bütün Mançuri ise hattın şarkında ve gerbinde © Japon mmtakai nüfuzu addedildi. Galibiyetten istifade . eden İ Japonlar, derhal bulunduklari yerde kökleştiler. Çinliler memnun değil ! Bu tebeddül, bidayette | pu bir mukavemetine maruz | serisi Çinli olan yerlilerin a- dı, Rusların yumuş sine mazaran, Japonların sert, faal ideröleri ve tevessü kabili yetleri Mançuri ahali -| na halde sinirine dokundu. Ev bir kaç bin jandarma ve 8 le görünürken ve halkın işleri- me hiç karışmazken, bütün bunların aksini lar. Japonyanın fazla yeni araziye aktı. Tüccar, avu- | kat, memur, doktor, hoca gün geçtikçe yerli halkın aleyhine şehirlerin ön güzel yerlerini iş gal ettiler, Tabiidir ki, yerliler bundan hiç memnun olmadı. lar. Bu hoşnutsuzluk Mançuride değil, bütün arttı. Yeryer ihtilâller, dahi muharebeler ve bunu takip e- den kıtlıklar başladı. Uzun 36- | pelerini hep böyle yaşamış o- | lan Mançuri, bügün bolşevik tahrikâtına en müsait bir ze- mindir, Rusya, Çin ve Japonya Japonya bir taraftan yerli halkı muhacerete mecbur ede rek, diğer taraftan da yerleri- ne Japonları getirerek, bu ha- valiyi fazla nüfus o sayesinde bilfiil istilâ etmiş vaziyete geç ti. Onun içindir ki, bugün Ja pon kıtaatı Mançuride her şeh re girebilmiştir. | ya; 1 Japonlar | Diğer taraftan Japonların Mançurideki menafii o kadar azimdir ki, hattâ icap ederse, bu menafii silâhla da müdafaa mecburiyetindedir. Birkaç Japon zabitinin, bil hassa yüzbaşı Nakamora'nın (ki Çinliler böyle bir yüzbaşı olmadığını iddia © ediyorlar) Japonya'ya silâhla mü- dafaada bulunmak için mükem mel bir vesile teşkil etti. Çin- liler ise, Jap oo zabitlerinin katlini müdaha e için uydurul muş bir masal addetmektedir- ler. Yeni vaziyet Artık mücadele başlamış demektir. Mançuriye tesahup için 1904 ve 1905 te nasıl Ja- | ponlarla Ruslar karşı karşıya geldilerse, şimdi de Japonya ile Çin karşı karşıya bulunmak- tadırlar. Bu vaziyet (o u- mumi harpten sonra sulh le. hine hayli çalışmış olan Cemi- yeti Akvama da çetin bir im- tihan geçirtecektir. Söylemeğe hacet | yok ki, Çin - Japon ihtilâı Rusya'yı alâkasiz bırakamaz. Rusya Si berya hududu boyunda ve ileri sinde geçen her hâdiseyi dik- katle takip ediyor. Çar Rusya 8ı olsun, Bolşevik Rusyası ol- sun, Ruslar için burada değiş miş bir siyaset yoktur. Ayni harsı takip eden Japonya, Çin | ve Rusya, Mançuri o denilen | bu zengin ganimete abanmış | bir vaziyettedirler. | Binaen- aleyh Asyanm bu (tarafında dünya sulhu çetin bir tehlike geçirmektedir. Mukden 1904 te olduğu gibi Mançu- rinin eski payıtahtı olan Muk- den rekabetlerin toplandığı bir şehirdir. Mançuride demiryolu boyundaki bü şehirler gibi, Mukden de. iki kısımdan mü- rekkeptir: Biri demiryolu tasyonünun etrafında yen modern şehi lesine sinmiş eski şehir! Modern şehir, eskiden Rus larındı. Şimdi — Japonlarımdır ve eski şehirden daha büyük- tür. Bütün fabrikalar ve mü- esseseler yeni şehirdedir. Bura $ı, kanalizasyonu ve sairesile her türlü sıhhi vasıtaları olan MİLLİYET Çapras kelimleer f 1845 6.7.8 9 iyi AİN A İİİ STAR RİN DEMİ | :l : Yeni şekil Soldan sağa ek (7) Zehir — Dua (4) Tütün kokan yer (6) | Paşa suyunu Font boru esası üzerinden şehir tesisatı ilebir| SALI 3 “YEŞRİNİSANI 1931 ittihadı Milli TÜRK. SİGORTA ŞİRKETİ Harik ve hayat üzerine sigorta muamelesi icra eyleriz. Sigortaları halk için mbsait geraiti havidir Merkezi idaresi; Galâtada Ünyon Hanında Acentası bulunmayan şehirlerde acenta aranmaktadır G © gi i Muallim Mubahat Bey tarafından Tercüme edilen Ameli Hâyat Alimi (HERBERT N. GASSON) 'ün L BÜRO ve YENİ MÜSTERİ BULMAK SAN'ATİ üzel bir kilde intişar etmiştir; Bütün İş ma tavsiye ederiz Tevzi paahallli: Milliyet Matbaası. b ami “ silik izmit Belediye Da- iresinden: Bedeli keşfi (250800) lira (15) kuruş olup musaddak pro- jesine nazaran hattı haricisi on ilç kilometro olan İzmite cari 3 — Mersa (5) Alçak (5) | likte ve kapalı zarf usulile 30 Teşrinievvel 931 tarihinden iti 4 — Vermek (3) (3) Sunl (2) 5 — Mektup (4) Yemek (2) 6 — Uzuv (2) Olgun değil (3) Takım (3) 7 — Süvari kadın (6) Yı lan (3) 8 — İnatçı (4) Dinlenmek 0 ( 9 — Yetişir (3) Tabanca (5) 10 — Sopa (3) 11 — Işaret (3) Alimler (5) Yukardan aşağı 1 — Para dairesi (6) Kül | han beyi (4) 2 — Zan, tahmin (4) Yuva w 3 — Geminin barındığı yer (5) Bir peygamber (4) 4 — Bizi doğuran (3) Bir- ler (4) İçilecek şey (2) 5 — İbadet (5) Kadim ka yık (3) n 6 — Beygir (2) Çingene is i (4 v9 nlar 7 — Keder (4) (8) 8 — Kızlar (5) | İstirham (4 ) 9 — Temiz (3) Cenupde- 11 — Komik bir sinema ar tisti (5) Yeni neşriyat: Orman ve av Türkiye Ormancılar cemiyeti ta- rafından neyredilmekte olan orman Ve av mocmmnasının tammmuz nüshası neşrolunmuştur. ——————. bir şehirdir. Ve azameti eski şehri gün geçtikçe 8 mektedir. Burada (o Rusların bıraktıklarını tamamile Japon- laştırmak için yirmi sene kâfi gelmiştir, Mukdene giden bir seyyah sathi bir nazarla, bu şehirdeki Japon hâkimiyeti ni görür. Bütün yüksek memu riyetler Japonların — elindedir. Halbuki yerliler eski süfli hiz- metlerde istihdam edilirler. Bir muhteşem Japon mağaza- larına, bir de yerlilerin bara- kadan ibaret süfli dükkânları- na bakmak bir fikir vermeğe içtimaiyenin en aşağı kısmındadı sokak süpürü: dir, Mukden kapılarında eski Mançuri hanedanının muhte- şem kabirleri vardır. Fakat bunlara kimse bakmaz ve za- manın eli burasmı yavaş ya- vaş tahrip etmektedir. Görülüyor ki, eski saltanat lar asrın icabatına mahvolmağa mahküm bulunu- | Feryat | baren bir ay müddetle münakasaya vazolunmuştur. 1 — Münakasa Belediyelerce yapılacak müzayede ve mü- nakasa nizamnamesi ahkâmuna tabidir. 2 — İhale, 30 Teşrinisani 931 tarihine müsadif Pazartesi gü nü saat 15 te İzmit Belediye dairesinde icra edilecektir, 3 — Talipler muhammen keşif bedeli üzerinden yüzde yedi buçuk nisbetinde teminatı muvakkate akçelerini nakden ve ya- hut Devletçe muteber tanınmış bir bankanm teminat mektubu- nu ve ehliyeti fenniyelerini münakasâ şartnamesinde gösterilen esaslar dairesinde tevdi edeceklerdir. 4 — Arzu edenlere proje ve teferruatı ile münakasa şartna- mesi ve mukavele süretleri yirmi beş #ra bedel mukabilinde İzmit belediyesinde verilecektir. $ — Mütemmim malümat almak istiyenler İzmit, İstanbul ve Ankara Belediyelerinde mevcut proje ve teferruatını tetikik edebileceklerdir. 6— lr muvazzah adreslerini ihtiva edecek ve pullu olarak imza edecekleri teklifnamelerini (İzmit belediyesi tara- fından tanzitğ ve ilân edilen Paşa suyunun Font boru ile şehre isale ve tevziatı hakkımdaki tesisata ait mevcut o ve musadda! bilimum plân, resim, keşifname, şartname, mukavelename ve hesabat ve teferruatı münderecatına tamamen ittıla hasıl ey- lediğimden mezkür tesisatı mevcut ve musaddak proje ve te- ferruatındaki şerait dairesinde ve bu hususta tanzim ve teati olunacak eaukavelename tarihinden itibaren on sekiz ay zarfın da,..... . .Türk Lirası bedeli maktu mukabilinde vücude geti- rip belediyeye ahkâmı mahsusası mucibince teslim eylemeği kabul ve teahhüt eylerim) şeklinde tanzim edeceklerdir. 7 — Talipler, deruhte edecekleri işbu su tesisatını başara- bilecek fenni ve mali iktidarı haiz bulunduklarına dair maruf ve müteber müessesatı maliyeden verilmiş mali vesikalarla müteber fenni vesaik ile beraber münderecatlarma ittıla ve ta- mamen kabul edildiğine dair altları imza edilmiş şartname, mu kavelename, keşifname, plân, resim, proje ve şeraiti fenniye lâyihası ve hesabatı fenniye cetvelini teklifnamelerine leffen İtâ edecekleri ilân olunur. (3492). İstanbul Gümrükleri mu- ..... hafaza müdürlüğünden: KAM ee em 2 KAKA Alemdar Sıhhat Yurdu dahili ve | narkoz hekimi | Dr. Süleyman Sırrı Her türlü dahili hastalıkları her zaman yurtta muayene sas: İstanbul dördüncü İcra memur! Zundan: Aristotelis efendinin Kons veresesindeki alacağından dolayı mahcuz bulunan Üsküdarda Rum Mehr Watin Polizo efendi etpaşa mahal ve İ2 numaralarla mürakkam zanın mrsıf hissesi kırk gün müd. mevkii müzayedeye vazo k bin iki yüz lira bedelle külerek kaldırıldığı ve halen me İmüştür. Mezkâr İ gayri menkülün me | mürabbamda olup temami binayi İ ihtiva etmektedir. Binanın beden di yarları kârgir ve metin olup dahili bölme divarlarnın kısmı âzamı ve merdiven ve döşeme «ve taras katı mın cidarı ahşap olup zemini kâğir İ volta ve etrafı duvar korkuluklu ve İ kısmen ahşap salaş o örtülü ve yan sikağa tarası mubtevidir zemin ka- tt sokak cihetinde istor ve demir yapraklı zemini çimento döşeli ve arka kısımdan ahşap bölme ile tef. rik edilmiş mağazadır. Arkada 2c- İ mini çimento yan tarafdaki sokağa sir kapusu bulunan makine vaz ve işlemeye salih mahal haleh ar- diye olarak istimal. edilir | birinci katta büyük ve yekpare bir salon üzerinde dört odabir helâ ikinci katta taras kartı olup çimento tara- tan maada bir oda bir sofa ve ayri- ca bir çatı arası mevcuttür, ve hali“ hazır sıva ve badana ve çimento ta- miratı yapılmakta olduğu görülmüş tür, Mezkür gayri menkil “halen boştur, hududu bir tarafı çöp iskele si sokağı diğer tarafı Asım ve Mus- tafa Eşref Bey hane ve bahçesi arka sı çıkmaz sokak ön tarafı mezkür tarik ile mahduttur temamının kıy- #peti muhammenesi 18837 lira olup talip olanların kıymeti muhamme- esinin yarısının yüzde onu nisbe- tinde pey akçasını alarak 927/6914 dosya numarasile saat 14 ten 16 ya kadar 5-12931 (tarihinde İstanbul dördüncü icra memurluğuna müra- caat eylemeleri ve fazla malâmatın dosyasında bulunduğu ilân olunur. Beyoğlu İkinci Hukuk Hâkimli- inden: Kasımpaşada Camii kebir mahallesinde Yeniçeşme caddesinde 10 No. lu Hanede Penbe ve Halime hanımlara . Mehmet efendi ile müştereken mütasarrıt bulunduğunuz Kasımpa- şada Camii kebir mahallesinde Yeni çeşme caddesindel0 No.lu hane hük men İzalei şuyuu zımnında satılağa çıkarılarak yevmi müzayedeyi gös- terir ilân süretinin mahali ikametin zin eoeçhuluna binaen tarafınıza teb liğ kılmamadığı mübaşir tarafından verilen meşruhattan anlaşılması ü- #erine bu baptaki tebligatın ilânen yapılmasına karar verilmiş olduğun dan müzayede günü olan 10-12-931 tarihine müsadif Pöriembe, saat 15 de satış memüru huzurunda hazır bulunmanız ve yakut selâhiyyettar vekil göndermeniz tebliğ mekamına kaim olmak üzre keyfiyet ilân olu- nur 1 — İstanbul Gümrükleri Muhafaza Müdürlüğünün buhar-. la müteharrik gemileri için ihtiyacı olan 1200 ton lavamarin maden kömürü Kapalı zarfla kırdırmağa konulmuştur. 2 — Kırdırma şartları kâğıdının tastikli suretleri Ankarada Gümrükler Umum Müdürlüğü Levazım Müdürlüğü kalemin- den, İstanbulda Gümrükler Muhafaza Müdürlüğünden alına- caktır. 3 — Kırdırma İstanbul Gümrükleri Muhafaza Müdürlüğüm- de kurulacak alım satın komisyonu tarafından yapılacaktır, 4 — Kırdırma 8-11-931 tarihine raslıyan o pazar günü saat on dörttedir. $5 — Teklif mektupları kanundaki hükümlere göre gün ve saatinden evvel İstanbul Muhafaza Müdürlüğü komisyona ve- üüdakitii 6 — Kırdırmaya girecekler miünakasa kanununda zikredi- len bilcümle hakkında vesika göstereceklerdir. 7 — Heristekli, biçilmiş, bedelin 947,5 ğu olan 1530 lira mu- vakkat güvenmelerile, «teminat» belli saatten evvel komisyo- na gelmeleri. $ — Örneği şartnamesindedir. İstekliler orada görebilirler. 9 — Belli olan saatte tutulması âdet olan zabıt kâğıdı dol- durulduktan sonra hiç bir teklif kabul edilmiyecektir. (3231). İstanbul Asliye mahkemesi Birin- ci ticaret dairesinden: W. Stroink ve şürekâsi ticarethanesi vekili İs- tanbulda Sadıkıye hanmda avukat İsmail Agâh beyin mahkemeye va- ki müracaatında müvekkilinin bö- mili bulunduğu İstanbulda tüccar- dan İsak Varon mahtumları tarafın dan kabul ve imza edilmiş ve 10/1, 15/2, 5/3, 15/3, 25/5 ve 31/3/1932 tarihlerinde tediyesi muktezi beş kıt'ası elli ve birisi 6//16/2 ingiliz lirası ki cem'an 315/16/Z İngiliz li- Tası muhtevi altı kıt'a poliçe zayi edildiğinden iptale karar itası ta lep ve dava edilmesi üzerine mezkür poliçeler kimin yedinde ise kırk beş gün zarfında mahkemeye ibraz “İ etmesi lüzumunun ve ibraz edilme- diği takdirde iptaline karar verile- teğinin gazetelerle ilânma ve tedi- ye edilmemesi lüzumunun da muha- tabına tebliğine mahkemece karar verilmiş olduğundan keyfiyet Türk Ticaret kanununun 638 inci madde- sine tevfiken ilân olunur. ve tedavi! şa caddesinde 10-8 sz 313 metre | zit ağa maha'leinin Aksatsy end. desinde eski 71 yeni 65/67 (in kayderi fazla bahç Aanenin ve y Topakpı yoku: yeni 57-59 müm: numara bap mezkürde müddetle müzaye Bunlardan aralarında sre iki kısır lup sağ tarafta, İ bir matbah beş kağı ve Hikmet İanım hane ve bah İ gesi ve Tahir ağa vereseleri hane ve İ bahçesi sol tarafı Na İ reseleri ve bahçesile odalı İ ar ön tarafı tramvay cadı | dut 425 dörtyüz yirmi beş metre ter biinde araziden iki yüz yirmi sekiz metre murabhar bir katlı matoah da- bil olmak üzre bina mütebakisi bah gedir 65-67 numaralı binanın tama- , mını kıymeti muhammenesi üçbin dörtyüz doksan iki buçuk ira Yeni 57-59 numaralı hane; iki kiz samdan ibaret olup bir taşlık iki merdiven akı üç gömülü küp bir dolap üç r matbah sekiz oda bir köz bir sofa iki merdiven başı bir koridor bir sandık odası ve İ bir camekân bölme oda ve elektrik tesisatını havi olup bahçede meyve- İ W ve meyvesiz ağaçlar mevcuttur borçlu ve hissedar Ayse hanım Sa- kindir. Hududu: sağ tarafı Mehmet efen- di hane ve bahçesi ve odalar çıkma- zı sol tarafı Tahir ağa vereseleri ha nesi arkası Naime hanım veteseleri- ne ait hane ve bahçe ön tarafı Top- kapı yokuştile mahduddur 200 me— tre törbiinde araziden yüz yirmi ye di metre mürabba: hane mütebakisi bahçedir bu hanenin tamamının kıy seti muhammenesi ikibin on beş li- radır talip olanlar kıymeti muham. menesinin hisselere müsip mikdar nın yüzde onu nisbetinde pey ak- gelerini alarak 928/5853 dosya nu- marasile 5-12-931 tarihinde saat 14 ten 16 ya kadar İstanbul dördüncü icra memurluğuna müracat eleme leri ve fazla malümatn dosyasında © bulunduğu ilân olunur. Üsküdar Hukuk Hökimliğinden: Üsküdarde Sultan tepede Hacı Has 'na hatun mahallesinde elmascı 60— kağında 3 No. lu hanede mükim Ne- dime hanım tarafından kocası Paşa limanında gaz deposunda Rusya mültecilerinden Halil efendi aleyhi ne ikame olunan boşanma davasın- dan dolayı gönderilen dava arzuha- li öüreti mümaileyhin üç ay mükad dem gaz deposundan çıkarak gitti- ği ve fakat nereye gittiği ve ikamet gâh meçhul bulunduğu beyanla bi- la tebliğ izde kılınmasına binaen i- İnen tebliğat icrasına karar veril- diğinden bu baptaki istidaya on gün zarfında cevap vermesi ve kendisi nin istimai için tayin kılman S-İZ- 931 tarihine müsadif salı görü Sint on buçukta mahkemeye gelmesi için dava arzuhali sureti ile davetiye mahkeme diyanhanesine talik kılın dığından tebliğ makamına kaim “ol mak üzere keyfiyet gazete ile de i- lin olunur. Kartal İcrasından: Niedar hanı mın Kirkor efendi © veresesi Anik Ağya ve Zabel Nücmin Papazyan ve Sofya hanımlar zimmetlerinde alacağı olan (16200) kuruş maa ma- sarifi;, icraiyenin temini İstifası i- gin bir kıt'a müdayene senedi mi. cibince vefacn ferağ bulunan Pen- dikte kariye civarda 5887-25 No, du beher zirat yirmi beş kuruştan öç kıt'a arsa açık arttırma İle 9-12. 031 tarihinde saat 15 te satılacağın- dan talip olanların yevmi mezkürda ve şartnamesini görmek isteyenle rin 10-11-9031 tarihinden itibaren Kartal Sulh icrasına müracaat eyle meleri ilân olunur, Zayi - Mensup olduğum güzel san'at lar akademisinden aldığım ehliyet nameyi zayi eylediğimden artık hük mü kalmamış olduğu ilin olunur