5 Kasım 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

5 Kasım 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Ekonomi Bir kaç gündür borsada sukut e den İngiliz lirası dün tekrar tereffüe şlamıştar. İngiliz İirası evvelki gün borsa- da 775 kuruşa kadar düşmüştü. Bu sekuta sebebi Avrupa'nın mabtelif borsalarından gelen telgrafların İn- iliz'in sukutunu bildirmesi netice *i idi. Gelen kurlar bunu teyit etti ği için borsada İngiliz lirası sukuta başlamıştı, Evvelki günkü sukuttan sonra Sün borsada İngiliz lirası 791 ku- Yaşta açılmıştır. İngiliz bir | aralık kuruşa yükseldikten sonra, ayni Üntte kapanmıştır. Dün borsada ancak 9300 İngiliz rası muamele görmüştür. Fr: #erinden de 3,0704000 muamse! müşter, Gelen malümata göre Paris borsa- sndu da İngiliz tekror yükselmeğe başlamış ve dün 12 de 95,40 frank- tan muamele görmüştür. BERLİN, 3 A.A, — Bugün 93,50 mga kadar düşen İngiliz lirasının Yeniden tenezzülü Alman iktısadi /e mali mahafilinde çok © heyecan yanmasına sebep olmuştur. Berlin- de; İngiliz lirasının sukutumun, yan kında tatbiki melhuz bulunan güm- Yük tarifesi dolayısile şimdiden faz- çalışan İ ha M. Mac Donald'ın beyanatı LONDRA, 3 AA — M. Mac Dumpi olup olmadığı hakkındaki suale de: yar, buma ihtimal vermiyorum” Sevabında bulunmuştur. Hariçteki başlıca müşterilerimiz Ofisin hazırladığı bir östatisi Bazaran, memleketimizin mütareke den beri hariçteki başlıca müşterile- Bile ithalâtta bulunduğu memleket- değişmemiştir. Ancak ithalât ye İhracatın ehemmiyeti itibarile yer- er değişmiştir. Bu tahavvülâl göstermek için 1926 eylülü ile 1930 arasındaki dev. Yeyi ele almak lâzundır. Türkiyeye bu devre zarfında ithalâtia — bulunan şen memicketler ehemmiyet iti- berile o Almanya, İtalya, İngiltere, Fransa ve Çekoslovakya'dır. Bu devrenin bidayetinde, yani 1926 da İtalya 37,1 milyon Türk K- Faux ithalâtı ile birinci mevkii alı Yordu. İtalya'dan sonra sorasile İn- giltere 33, Almanya 32,3 ve Fransa #21 milyonla gelmekte idi. Halbuki Türkiye. 'nin müşterileri arasında 1926 senesinde İtalya birinci, Ame dikka ikinci, Almanya üçüncü Fransa dördüncü ve İngiltere beşinci mev- kü işgal etmektedir. Yunan milli bankası- nın iskonto fiatı Yunan milli bankası meclisi 30 teşrinievvel'de aktedilen bir içtima- da iskonto fiatını yüzde 12 den 11 © tenzil etmiştir. Banka bu hususta bir beyanna- We neşretmiştir. Yunan İlktısat na Zr bu tenezzüle sebep olarak bir ambiyo Borsası 0478000 aron ASİ 12,05 | Pezeta — siese| Frank B. B. 1000) Zieti | Drahımi e. Penzü © 3,0300 m e BA Frank 38287 İngiliz lirası tekrar yükselmeğe başladı | Dün 796 kuruşa kadar yüksele- rek, 791 kuruşta kapandı taraftan iktisadi vaziyetteki selâbı, | dan ere intihabının lir. diğer taraftan İı neticesini gösti Viyana sergisine iştirak edeceğiz z z il meyanında üçüncü derecede ehem- miyeti haiz bulunan beynelmilel nü- muneler sergisine iştirak edecektir. Ofis iştirak hazırlıklarına başlamış- tir, Bir haftalık üzüm ve incir ihracatımız Son hafta zarfında İzmir mnta- kasından üzüm ihracatımız 1186605 kilodur, Mevsim bidayetinden teşri- mievvel sonuna kadar ihracatımız 13 bin 546 tondur. Geçen sene aynı müddet zarfmda üzüm ihracatı 19 tondu. Son haftanm incir ihracatı 1,212,242 kilodur. Mevsim bidaye- yetindenberi ihracatımız 15,222 ton- dur, Geçen sene 14,809 tondu. Bu sene incir ihracatımız geçen seneye nisbetle fazladır. Buğday vaziyeti Roma beynelmilel ziraat enetitü- sünün neşrettiği en son rapora ma-| yem zaran umumi buğday vaziyeti şudur Avrupa istihsalâtı 375 milyon kan tal, şimali Amerika istihealâtı 310 milyon kental, Asya 109 milyon, Şimali Afrika 19 milyon kentaldir. Rusya'ya gelince: Bu memleket bağ day zeredilen sahayı 37 milyon hek- tara çıkarmıştır. Üzüm, incir IZMIR, 4 (A.A.) — Bugün 34 kuruştan 48 buçule kuruşa kadar 322 çuval üzüm ve 9 kuruştan 20 kuruşa kadar 519 çuval incir ve 730 kuruş- tan 800 kuruşa kadar 619 okka af- yom satılmıştır, Atina borsası ATİNA 3 (A.A.) — İhtimal ve- rildiğine göre Atina borsası 15 teş- rinisaniye kadar kapalı kalacaktır. İngilterede yakında tat- bik edilecek gümrük tarifeleri VARŞOVA, 3 (A.A.) — İngiliz hafazakârlarınm kazanmış olduk ları muzafferiyet üzerine Lehistan gazeteleri, Büyük Britanyanın ya- kında tatbikina hazırlandığı gümrük tarifelerinden memleket için husulü melhuz tehlikeler dolaymile endişele rini izhar ediyorlar. Bu gazeteler, yeni hükümetin - İngiliz kömürlerile madeni mamulât ve dokumacılığı için yeni ihracat menbaları arayaca- ını ve dominyonlara uzun zaman- dan beri arzu ettiği şeyleri, yani ha- riçten idhal edilen zahire ve et için gümrük resmi alınması hakkını vere ceğini yazmakta ve bu suretle Lo? histan mahsulâte Avusturalya, Ye. ni Zelanda, Kanada ve Cenubi Ari. ka gibi memleketlerle gayri müsavi şerait dairesinde vukun gelen bir mücadeleye girmiş bulunacğını ilâve eylemektedir. — Rusya buğday ihracına devam ediyor PARIS, 3 (A.A.) — Sovyet Rus ya sefareti matbunt kalemi, Canada dan gelen ve Rusyanın bu sene ve gelecek sene buğday ihraç etmekten istinkâf edeceğine dair olan haberin asl ve esas olmadığını beyan et. tedir. Reichsbankın bilancosu BERLİN 3 (A.A) — Reichs- 31 ieyeinievvel tarihindeki bu sabah il i yüzde 26,9a | mukabil iki 29/4 olmak suretile bir ayi göstermektedir. Altın ve döviz karşılığı tenezzülü yalnız Za mark olmuştur. Bunun 1,144,500,000 mark altn mecnun, ye a ez e İİ Machade, Rio şehri için yarış atları Maaritte Yanan Mektep ——— Açıktaki talebe yerleştiriliyor Süleymaniyede yanan 8 in- €i ilk mektepten açıkta kalan 450 talebeyi yerleştirmek için © civarda yeni bir bina aran- makta idi. Fakat o civarda mü- nasip bir bina bulunamadığın- yeni mektep açılmasından sarfı nazar edilmiştir. ” Açıkta kalan talebenin İstan bul 7, 6, 5 inci ilk mekteplerde tahsillerine devam etmeleri te- başlayacaklardır. Darülfünun divanı toplandı Darülfünun divanı dün saat 15 de içtima etti, Talebe müra caatları ve sair idare mesaili görüşüldü. Divan geç vakit da- gıldı. Pazar günü tekrar topla mılacak ve gazetecilik mektebi tetkikatma devam edilecektir, Spor Lik maçları İstanbul Futbol Heyetinden! 6/11/5931 Cuma günü (Taksim icra edilecek lik maç- ları, İkinci Takımlar: Süleymaniye - Beykoz saat 10;30 hakem Emin Bey. Fı . iktaş 11,45 ha- AR Mağ, m Birinci Takımlar: Süleymaniye - Beykoz 13 hakem Cemal Bey. l Fenerbahçe - Beşiktaş 14,45 ha- kem Niyazi Bey. Adnan Beyin istifası Senelerden beri Vefa idman Yurdu'nun idare heyetinde bu: lunmuş olan ve mezkür klübe çok kaymettar hizmette bulun- muş olan Adnan Bey Vefa klü bünden istifa etmiştir. Yarış atları PARIS, 3 (A.A.) — Madam Pau la Machado, dün Saint -Cloud'ta bir yarış kazanan Edipce ismindeki hay vanı 30,100 franga satın almıştır. Bu dişi tay derhal Brezilyaya gönderile cek ve orada daima yarışlarda çalış mağa devam edecektir, M, Paula mübayaasına devam etmek niyetinde İ dir. Boks müsabakaları KANSAS - CİTY, 3 (AA) — Orta ağır cihan boks şampiyonu Maxie Rasenbloom Amerikalı Batt- Bing Bozo'yu on iki ravuntluk bir maçta sayı hesabile mağlüp etmiştir. SPERİNG - FİELD (Missouri) A (A.A.) — Young Stribling, Woca (Texas) h Fred Fitzsimmons'u yedi defn yere düşürdükten sonra nakavt ls mağlüp etmiştir. Kadınlar arasında eskrim LONDRA, 4 (A.A.) — Hutton- Cup mükâfatı için kadınlar arasında Pöstâüe Kris ki perakende satıcılar Bu satıcıları barakaların niçin ve'neden yıktırıldı? Dün matbaamıza Nazmi, Abdüs- | miş ve eğer 10 dakika zarfında ser- samet, Hüseyin, İsmail, £ Ertuğrul, Bekir, Mustafa, Avram, | Simanto, Ziya, Hasan, Arşak, Marko, Nafiz, Şökrü, Hasanbaba, Zekeriya, o Ah- met, Şevket, Mebhret isminde 20 kişi geldi. Istanbul postancsj karşısındaki Meydanak sergisini tuttuklarını söyliyen bu efendiler sergi kurduk- ları inahalli Evkaftan kiralamış ol - malarına, 700 küsur lira da dipozito vermiş bulunmalarına rağmen, kay» makamlık tarafından evvelki akşam sergilerinin yıktırılmış — olduğunu, kendilerinin “kâr ve © kişiplerinden olduklarını anlattılar, Anlattıklarına göre kayıakam Bey kendilerine 10 dakika izin ver - gilerini kaldırmazlarsa yıktıracağını söylemiş ve hakikaten 10 dakika sonra da yıktırmıştır. Keyfiyeti kaymakam beyden biz- zat tahkik ettik, Kaymakam Beyin verdiği izakata nazaran, bu esnaf kâr ve kisiplerinden menedilmiş de- Zillerdir, Yalnız sergilerini Evkaf- tan kiraladıkları yere değil, belediye ye ait olan trotuvar üzerine kurduk larından Belediye kalkın gelip geç- mesine mahsus olan irotuvarın bo- şaltılmasmı, sergilerin 1 metre geri- ye kurulmasını kendilerine tebliğ et miş, fakat bu tebliğe riayet edilme- miştir. Bunlar trotuvardan bir met- re geride olan ve tahtı isticarlarında bulunan mahalde serilerini açabile- ceklerdir. Bartında Cücahuriyet bayramı BARTIN, ( ) — Cürh- riyet Bayramı ila büyük mera simle tes'it edildi, Bütün mektep ta- lobelerinin, Bartıtıdki bütün İçt- mai, İktisadi teşekieillerin velhâsil bötün kadın, erkek; çocuk binlerce halkın iştirak ettiği | Muazzam bir kütle, Hükümet konağı önünde yap- tığı içtimada müteaddit zevatın nu- tuklarile Cümhuriyete merbutiyet ve ebedi sadakatlerini te'yit ve onun banişine minet ve şükran hislerini alenen izhar etmişlerdir. Bu büyük, Bayramı kutlulamak için sabahleyin sokaklara dökülen Halk, gece yarılarına kadar izhar şadımanı etmiştir. Gece mektep tale besinin iştirakile tertip edilen büyük feneralayı kasabayı bir meş'aleye çe- virmiştir. Yer yer tertip olunan eğ- leneceler, ziyafetlerin başmda C. H. Fırkasınin tertip ettiği toplantı zik. re şayandır. Sovyet ve Bulgar münasebatı SOFYA, 2 (Milliyet) — Bir kaç günden beri Sofyada Moskuva- da ikamet eden Mingizof / isminde bir Bulgar âlimi bulunmaktadır. Bu zat Sovyetlerle Bulgaristan arasında ticari münasebatın indesi hususunda gayri resmi bir vazife almış bulun- maktadır. Rusya bi? Bulgar limanın da, tercihan Varnada kesif bir tica- ri mübadeleye amade bulunmakta. dır. Sovyetler bilhassa mensucat, zülyağı, sebze tohumu ve | Bulgar tütünü alacak ve bunu mukabil Bul- garistana ber türlü rekabet fiatm- dan daha ucuz olarak petrol inşaat kerestesi ve saire verecektir. Ticari imünasebatın iadesi için Rusyaya bir Bulgar ticaret heyeti gönderilecek. tör. M. Mingiref'un ayni zamanda edildiği anlaşılmaktadır. Bulgaristanda yüzlerce tevkifat SOFYA, 2 (Milliyet) — 30 - 31( Nicolas Kofardiieff intihar etmiştir. teşrinievvel gecesi Sofyada iki ko.) Zabıta Sofyada ve taşrada yüzlerce münist tevkif edilmiştir. Bu komü. | tevkifat yapmıştır. Polis vasi mik nistlerden bir tanesi Rusyadan gel - yasta bir komünist teşkilâtimi mey» miş bulunmaktadır. Her iki komü- yapılan eskrim müsabakalarınm ne- ticeleri şunlardır: İkinci parti: Hiç hir mağlübiyete uğramaksızın birin. 6G, Arbuthnott (İngiltere), Mile Turgis (Fransız şampiyonu), bir mağlübiyetle ikinci; Miss Godden ve Pollock Smith (İngiltere), müsa- vi olarak her biri ikişer mağlübiyet- üncü, bu şampiyonlar dö Kelile dabildirler. o Danimarkalı Mile Barding, dört mağlübiyetle be- şinci olmuş ve dömifinale ayrılmm- muştar, m li 1,276,300/000 marktn. Evrakı nakdi ye İodavülü 383,800,000 mark ziya- de ile 5,167,200,000 marka yüksel miştir. Çek ve senet cüzdanı hetabı da 448,700000 mark fazlalıkla 4,351,900,000 marklıl bir tereffü kay detmiştir. Bu cüzdanın şişkinliği, evrakı makdiye tedavülünün tezayü- dü ve bunlardan mütevellit bilinço- nun gerginliği kismen ay sonu vade lerinden ileri gelmektedir. Mahefili maliye, cüzdan ve evrakı nakdiye te davülünün şişkinliğini eylül vâdele. rinin teşrinievvel ayı zarfında tama men massedilmemiş olmasına atfet. mektedir, ia te teslim olmamak için müda. faada bulunmuşlar ve ancak yaralan, dıktan sonra teslim olmuşlardır. Son dakikada bunlardan Polise nazaran dara çıkarmış olduğu kanaatinde dir, Zabıta uzun zamandan beri bu teşkilât faaliyetini yakından takip etmekteydi. Rusyadan memuren iki komüniztin geldiğini de bu suretle merkezi komite azasından bulunan | haber almıştır. Himayei Etfal cemiyeti heyeti merkeziyesi dün bir içtima Aâkdetmiştir. Bu içtimada Himayei Etfalin faaliyeti hakkında ve verilecek senelik balo etratınde bazı kararlar verilmiştir. Mahkemelerde Müddeiumumi Mahküm oldu Çatalca müddeiumu- misi dört aya mahküm oldu Mahtelif kimselere hakarette bu- lünmak, dayak atmak, © kanunsuz hapse tekmale maddelerinden mazmun sabık Çatalen Müddeiume- mini Ferit Demir Bey”; hakkında Ağır ceza mahkemesi dün kararını vermiştir. Ferit Demir Bey, İskân memuru Zihni Ef. halıkmda kanun hilâfma hareket etmesinden 2 aya, Muhtar Kadri EF, yi tahkirden bir aya, Şerefeddin EE. ye hakaretten bir aya, ve cürümlerin içtimar dala yaile bu cezalar birleştirilerek dört ay müddetle hapis cezama mah küm olmuş.ve cezası mahkemece te- cil edilmiştir. İstidasını yazdıracak Altmışlık Ayse Hanms, bir oto- mobil çiğnemiş. Kadmncağızı bay- gin bir halde (o Haseki hastanesine kaldırmışlar. Ayşe H. hastanede bir türlü ifade verememiş: — Kafam yerinde değil... bir şey çarptı, yere düştüm, ondan sonrası - nı bilmiyorum! demiş, durmuş. Kafası yerine geldiği zaman ken disini otomobiline çiğneten şoförü teşhis etmiş: — Hah bu idi... temam tamam, saçları tıpkı böyle sarı idi... demiş. Ayşe H.-dün ükinci ceza mahkeme sinde, mazmun mevkiinde bulunan şoförle bir ağız kavgasma başlamak üzre idi: — Hadi, badi... pek âlâ sendin. Gözüme mi inanayın, sana mı? Ta- bil susturdular, Evrak arasında Ay- 46 H. m istidası yoktu. Reis sordu: — Sen istida vermedin mi? Ayşe H. inliyerek ayağa kalktı: — İşte söylüyorum ya. Yazılı kâğıt olup ta ne olacak? — Olmaz, istida lâzım... Ayşe H. yerden temenma etti: — Allaha ısmarladık Beyefendi... Jetidayı yazdırır öyle gelirim! Bir utun macerası Davut Ef, ye komşusu Müzeyyen BL. emanet bir ut bırakmış, Ut etra- fında rivayetler muhtelif: Davut EF, ye yöre ut, bir buçuk liradan fazla etmez. Müzeyyen Hanıma göre 20 Bralık maldır, Davut EF, dün mah- kemede anlatıyordu: — Efendim Müzeyyen H. bu utu Bodestene götürmüş. Bir buçuk bi- radan fazla vermemişler. Alıp bize getirdi. Bir buçuk lirayı sen ver, ba- ri yabancıya gitmesin, dedi. Ben de peki dedim. O günler elim biraz dar dı, utun parasını veremedim. Mö- zeyyen H. da gelip almadı. Bir gün dört yaşındaki oğlum, utun Üstüne basıp param parça etmiş. İstediği bir buçak lirayı param olsun verece ğim, İnkâr etmiyorum ki... Müzeyyen H. istidasmda böyle Vilâyette Çiçek Sergisi Bu seneki sergi çok büyük olacaktır Geçen sene açılan meyvacılık ve içekçilik sergisi çok © rağbet gör müştü, Bu sebeple Vilâyet Ziraat Odası bu seneki serginin daha bü. yük olması için şimdiden istihzarata başlamıştır. maktadır, esmer — Verem mücadelesi Verem mücadelesi tarafmdan dış Erenköyünde — Muhiddin paşa köş- künde tesisi tekarrür eden ve otuz Belediyede Gazi Köprüsü İnşaata ancak sonba- harda başlanacak Gazi köprüsünün ihalesine vu. mumi meclis bu ay içinde ka- rar verdiği takdirde merasimi kanuniye müddeti ancak mayıs ta hitam bulacaktır. Diğer bazı muamelâtın da ikmali kaç ay daha geçmesi cektir. Bu vaziyette köprünün inşasma ancak sonbahara doğ- vu başlanabilecektir. Bandırmadaki parke taşı ocakları Belediye Bandırmadaki pat ke taşı ocaklarını * kiralayarak işletmek tasavvurundadır. Bu hususta tetkikat yapılım: dır. İstanbulda belediye parke taşlarını oldukça pabahya al. maktadır. Bandırma taş ocak- ları işletildiği takdirde Anado. lu belddiyelerine de taş satıla- bilecektir. Parke taşı olmıyan bazı Balkan devletlerine de taş yabi edilmesi kabil görülmek- tedir. Poliste Tevbih ettiği için Kasımpaşada oturan Seyritefnin memurlarından Selim efendi Seyri. sefain fabrilnamda müstahdem Sü. Ieyman tarafından sokak ortasındı serhedilmiştir. Hâdisenin sebebi o Süleymanın kendisine tevbihkârane sözler söylü. yen Selim efendiye kızmış olması. dır. Zabıta Süleymen halkında tak” Bat yapmaktadır. Denizde çarpışma Sarıyerde oturan Mustafa kapta. min motörü dün sabah İstanbuldan Sarıyere giderken Sait Halim paşa yalısı önünde demirli bulunan Balık “ inin tr, Eeee lamak! sy parçalanmış, Kosti denize düğmü de kurtarıkmıştar. AZE Yangınlar Evvelki gece sant 2,30 da Sirile Gide tavukçu Yordanm dükiğititidan yangın çıkmış, sö tir.” Balıkpazarında İstimatın öcjha- nesinden de yangın çıkmış, İtfaiye kapıyı kırıp içeri girerek yazin; söndürmüştür. Hamamcılar cemiye- tinde intihap Hamamcılar cemiyeti idare heyeti intihabı dün cemiyetin Sahırmçlı handaki merkezinde yapılmıştır. örmek Moskova sefirimiz sergide siya Hariciye komiseri M. Lit. vinof'la birlikte şehir m'ze gelmiş o lan Meskova büyük Ragıp Bey dü, y zönci yldöcümü —— Bugün 14-19 arasında açıktır. Duhuliye yoktur. Türk gazetecilği kitabın-