7 Kasım 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

7 Kasım 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

MİLLİYET CUMARTESİ 7 TEŞRİNİSANI 1931 “Sarraflar gene bono satın almağa başladılar (Ekonomi "Bir fındık ofisi tesis * edilmek isteniyor İu ofis fındık ihracatımızı tanzım hgresinde böyle bir ofisi isine de lüzum gösterilmiş- Giresun, Ordu, Trabzon gi İstihsal mıntakaları arasm- hi irtibat tesis edilmek Fındık ofisi, dünya fındık İleri ve alacakları vaziyeti da alâkadar ticaret evle © günü gününe malümat tecektir. Ofis ayni zaman- fındık tacirleri arasında bir lik teşkiline çalışacaktır. Şimdiki halde fındık tacirle irasında rekabet vardır. Bir alıcının ısına muh. *# fındık tacirleri (| çıkıyor, hareket fiatlerin düşmesine *p oluyor. Fındık ofisi, tacirlerimize iş işlerinde rehber olacak, 'ılara karşı olan © vaziyeti viye edecektir, İktısat vekâleti diğer taraf fındık ziraatinin ıslahı için daha ziyade ehemmiyet ecektir. Bunun için merkezi Trab- da olmak üzere, fmdık zi- tişlerine bakan bir daireye yaç görülmektedir. Bugün şerait altında Trabzon, Gi in, Ordu vilâyetlerindeki at fen memurları, fındık atile ayrı ayrı meşgul olu- lar, Fındık mütehassısı wz Trabzon vilâyetlerinde armaktadır. Fındık ziraat dairesi muh- * vilâyetlerdeki mesaiyi bir irecek, isi bir elden idare sektir, Sanayi mıntakası itanbuldaki sanayi erbabı i- mir »lediyesinde reisi Sezai Beg ile bir ihtilâf MİR, 6. (Hususi) — Şehir disi azası evvelki gün Halk casında bir grup içtimai tılar, Öğrendiğime göre bu nada belediyenin İş Banka- an istikraz ettiği iki mil ilira meselesi görüşülmüş- .zadan bazıları bu paranın iz sarfedilmiş olduğunu emişlerdir. undan sonra itimat mesele- ye konmuş ve Sezai B.(11) rşı (12) ademi itimat reyi ştar. szai Beyin bu vaziyet karşı 'a istifa ettiği şayi olmuş- la bu haber doğru d mirde tütün müba- yaatına başlandı mir gazetelerinden: Tü. inhisar idaresinin mübayaa surları evvelki günden it *n başmüdürlük mntıkası- muhtelif semtlerinde O tü- mübayeasına başlamışlar. Evvelâ piyasa açılmamış . Urla ve Seferhisarda tü- mübaycasma başlanmıştır. rimizdeki alâkadarlar tü- mübaycasımda verilen fiat selesi hakkında hiçbir | şey İememektedirler. Müba- t hakkında her gün müdü- ti umumiyeye telgrafla ma at verilecektir. Kazalara ya n tebligat üzerine kazalı da mübaycata başlanmıştır. bayeat; umum müdürlük. im ve tesbit edilmiş o- tlaimatnamede mevzu fiat. üzerinden icra olunmakta- Rozet hasılatı /erem Mücadele Cemiyeti- .Cümhuriyet bayramı mü. ebetile dağttığı rozet hası tesbit edilmiştir. Bu ha bin lira tutmustur ile meşgul olacaktır çin bir sanayi mıntakası tesisi düşünülüyor Bu mıntakanı tesisi hususunda emlâk banka- sının yazdım etmesi muhtemel- dir. Ambalaj kâğıdı fabrikası Çekoslovakyalı bir malt grup < memleketimizde Oçok kullanılan şeffaf ve renk- hi ambalaj kâadı © yap- | mak üzere bir fabrika açmıya İ teşebbüs etmiş ve İla temasa geçmiştir. sir racat eşyamız için yeni formül Romanya ve Yunanistan hü kümetleri bazı ihraç mallarınm ihracını prim vererek teşvik et- mektedir. İktisat Vekâletinin hariçte en çok rekabete maruz olan tütün, tiftik, üzüm ve diğer ihraç mal larımızın teşviki için yeni for- Alman borsaları hâlâ kapalı BERLİN, 5. A, A, — Ber. lin borsa müdüriyeti, Alman borsalarının tekrar açılması hu susu ile iştigal etmiştir. Müdi- riyet şimdiye kadar (yapılmış ve fakat semere vermemiş © lan teşebbüsleri tadat etmekte ve borsaların kapalı kalı zun müddet devam etti; e dirde bundan memleket için hâsıl olacak meş'um neticelere hükümetin nazarı dikkatini cel beylemektedir. Müdiriyet tem- muz ayına ait tasviye muame- leleri için mükaddema © tespit edilmiş olan 16 teşrinisani ta- rihini 10 kânunuevvele tehir et miştir. Hukuk Talebe Cemiyeti Dün senelik kongresini akdetti Hukuk talebe cemiyeti senelik kongresini dün sabah saat onda eski Türkocağı binasında yapmıştır. Cele se eski idare heyeti reisi Rıza Nur Bey tarafından açılmış, bir sene zâr- finda vefat eden arkadşlarm tazizi hüterası için bir dakikalık * süküttan sonra, divan riyaset imtihabı yapıl- mış, riyasete Vedat ve Sahir Beyler, kâtipliklere Süleyman, Ercüment Beyler seçilmişlerdir. Kongrede bir senelik mesai raporları hülâsa edil. miş, bazı münakaşaları müteakıp bu faliyet takdir ve tasvip olunarak, yeni idare heyetinin gençlik ve spor hareketlerile daha yakından alâka- dar olması temenni olunmuş ve içti maa nihayet verilmiştir. Ticaret odasının tebliğleri Ticaret odası Balkan mem- leketlerindeki ticari hareketler hakkında alâkadar tacirlere teb liğler göndermeğe başlamıştır. Evvelki gün biri tütün diğeri de buğday meselesine dair iki tebliğ gönderilmiştir. Tütün tebliği şudur: < Macar tütün rejisi mümessil. leri bu ay nihayetinde Yuna- nistana gideceklerdir. Yunan- larla macarlar arasında yeni bir ticaret muahedesi yapılmış tır. Bu Omuahede mücibi Macarlar, Yunanlılardan 300 bin kilo tütün alacaklardır. Buğdaya ait tebliğin hülâ. sası'da şudur: Romanaya ihracat tacirleri ne prim vermek suretile buğ- day ihracatını artırmıştır. Bu suretle Romanyada ii il miyen pek az mi Geçenlerde Adliyede müba- şirlik imtihanı yapılmış, 40 ki- şi girmişti. Bunlardan (15) ki şi muvaffak © olmuştur. Mün hal yerlere tavin edilecekler dir âkadarlar- | müller aradığı söylenmektedir. | | belediyeye Belediyede Kömür ve Odun Şehrin ihtıyacından çok fazla mikdardadır Belediyece yapılan tetkika- ta göre şehrimizde ihtiyaçtan çok fazla miktarda odun var- dır. Geçen, hatta evvelki 36- neden kalmış mal olduğu gibi bu senede pek çok odun gelmiş tir, Bundan başka halkın büyük bir kısmı maden kömürü o ve kok kullanmaktadır. Bu yüz- den odur sarfiyatı azalmıştır. Belediyenin kanaatine göre fiatlar yükselmiyecek, düşecek tir. Mamafih - sebebsiz (yere zam yapanlar olursa bunlar ce zaya çarptırılacaktır. Ahşap kereste depoları! Şehir içindeki ahşap kereste depoları bilhassa eski kereste- ciler yangın yerinde hâlâ mev- cuttur, Belediye, şehir içinde ahşap larmı çok tehli den bunların is- timlâkine karar verilmiş, bu hu susta şehir meclisinden müsaa- de ve tahsisat istemiştir. Şehir meclisi bu (o tahsisatı verirse mevcut mağazalar istimlâk e- dilecek ve bundan sonra ahşap kereste mağazası açılmâsına müsaade edilmiyecektir. Esnaf tarifeleri Belediye, esnaf tarifelerinin tasnifine başlamıştır. Son gün lerde yeniden dükkân açanlar da tarifelerinin tasdiki için müracaat etmiye başlamışlardır. — eee ——— Millet mekteplerinde Teşrinisani iptidasından be ri her mahallelerde Millet mek- tepleri açılmış ve derslere baş- lanmıştır, Mektepler iki kısım. dır. (A) ve (B) kısımları.(A) kısmı hiç okuyup O yazma bil- miyenlere mahsustur, (B) kıs- mına girecek olanlar (A) kıs- mı bitirenlerdir. (B) kısmında yurt bilgisi, ta rih, coğrafya gibi dersler oku- tuluyor. Bu sene, (B) kısmına öbet, geçen seneden çok faz- lir. (A) kısmı daha tenhadır. Buda geçen sene bir çok kim- selerin bu kısmı bitirmesinden ileri geliyor. Bu suretle okuyup yazma bilmeyenler vek az kal. mış ektir, —>— Hilâliahmer için bir müsamere Hilâliahmerin Aksaray şu- besi tarafından bu ayın yirmi ikisinde Şehzadebaşında Ferah tiyatrosunda bir müsamere ter. tip edilecektir. Müsamerenin hasılâtile Aksaray dahilindeki fakirlere muavenet edilecektir. Müsamerenin o mükemmel ol- ması için şimdiden kazırlıklara başlanmıştır. , İngiliz sefiri dün Ankaradan geldi İngiliz sefiri Sir Corç Klark cenaplari dün Ankaradan gel. miştir, Sefir. cenapları Pendikte trenden inerek bazı İngiliz ai- lelerile birlikte avlanmak üze- re Alemdağına gitmiştir, Sir Corç Klark yarın Anka- raya avdet edecektir. e Dünkü trenle Danimarka sefiri M. Schau cenapları da gelmiştir. Akdenizde fırtına var Dün gelmesi beklenen Fran sız bandıralı OAnkora vapuru Akdenizdeki fırtına yüzünden gelememiştir. Ankoranın ancak bugün muvasalet edebileceği tahmin edilmektedir. Kahire polis müdürü Ankaradan geldi Geçenlerde Ankaraya giden Kahire polis müdürü Mr, Bo- ker dün şehrimize gelmiştir, Polis teşkilâtimız hakkinda etkikatta bulunan Mr. Böker salı günü Mısıra hareket öde. | dan yapılan tahakatülarz hari cektir İ etmiştir. | Vilâyette Büyükdere Fidanlığı Vilâyet fidanlığın tesisine başladı mşıtır. İlk bahara kadar toprağın kazılması temizlen- mesi, tohu mtasfiyesi yapıla- | cak mevsimine göre ekilecek, fidanlar dikilecektir. Memleke- timizin muhtelif mahallerinde yetişen nadir omeyva ağaç rından nümunelikler getirile- rek fidanlığa dikileceği gibi A- vrupanın bazı yerlerinden de fidanlar celbedilecektir. Bono Satışı Sarraflar da bono topla- mağa başladılar Piyasada Gayri mübadille- re ait bonoların satışı yeniden hararetlenmiştir. Evvelce bono almakla meş gul bulunanlar, birkaç komis yoncudan ibaret iken, son gün lerde Galatadaki sarrafların mühim bir kısmı da bono alım ve satımını günlük işler meya nına ithal etmişlerdir, Bnlar yüz liralık Obonoları 24 liradan toplanmaktadır. Yalnız bir gayri mübadil ta- rafından evvelki gün 10,000 liralık bono bu süretle yok ba- basıma elden çıkarılmıştır. Türk Dayinler Vekili Zekâi Bey Paristen Ankaraya gidece, Türk dayinler | vekili Zekâi B. Paristen şehrimize gelmiş- tir, Zeküi B. yakında Ankaraya giderek hükümetle temasta bu- eldi, Zekâi B. düyünu umumiye meselesinde yeni bir vaziyet olmadığını söylemiştir. “Türk dayinler vekili, dayinlerle yapı lacak müzakerat hakkında ade- mi malümat beyan etmiştir, elm İrtihal Hariciye Vekâleti şifre i başkâtibi Pertev Şevki Beyin bir müddetten beri rahatsız olan refika- sı Melek Hanımın ahiren Ankarada yapılan mühim bir ameliyat netice. sinde ve pek genç yaşında vefat ey lediği teessürle haber alınmıştır. Ai- esine beyanı taziyet eyleriz.. —— Cumhuriyet gençler mahfelininin temsilleri Dün saat on beşte Cumhu- riyet gençler mahfili temaşa şubesi afından C, H. F. Beyoğlu i de getirilen mere verilmiştir. Amatör genç lerden terekküp eden temsil heyeti evvelâ Müçteba Salâ- haddin Bey tarafından telif e- dilen “Yağ kandili,; piyesini temsil etmişler ve çok muvaf- fak olmuşlardır. Bundan sonra Reşit Asım Beyin “Seni boğarım,, kome- disi temsil edilmiş ve çok al. kışlnamıştır. Matbuat sergisinde Galatasaray lisesinde açı. lan Türk Matbuat sergisi çok rağbet ve alâka celbetmektedir. Dün sergiyi ziyaret edenler 1000'den fazladır. Ziyaretçi: ler arasında bir çok ecnebiler de vardır. Japon âlimi Atinaya itti gı Geçenlerde şehrimize gelen maruf Japon âlimi Tokyo Da rülfünunu Arkeoloji ve mine- raloji (o profesörü M. Takeşi İşi Mura dün Atina'ya hareket M. Takeşi Muro, Darülfünunumuzun fen fakül- tesini ziyaret ederek memleke timizin madenleri ve arz taba kaları hakkında izahat almış ve tetkik ettiği maden nümu. peleri arasında zunpara taşile bilhassa alâl olarak nümu ne almıştır. n profesü ne müderris Malik Bey tarafın tası hediye edilmiştir, RR İunduktan sonra Parise'avdet Çalgılı gazinoda saz faslı... Şişeler gidip geliyor, hafif hafif ayak temposile gözler süzülmeğe başlayor... Ne içeceksin diye soran yok !— Tanımadın mı filânca hafızı?—İstanbulda en çok kira getiren nedir?— Bir hazin maceradır seni aldılar elden.. — Küfeci soruyor: Götürelim mi beyim? Locada iki arkadaşız. Fa- i kat oturduğumuz locadan, göz lerimizle bir şey o seyretmiyo- ruz. Eğer istifade oeden, bir haz duyan yerimiz varsa, oda kulaklarımız.. Çünkü, bu bir tiyatro loca- sı değil. Bütün duvarları, ta vandan yere kadar acel acayip resimlerle süslenmiş übil hem de Ekstra - Kübik bir sa- lon.. Karşımızda, kırmızı ve- lur perdeli bir sahne.. Sahne- de, on kadar çalgıcı ve okuyu- cu.. Kiminin elinde ut, kimi- nin elinde keman, kiminin e linde kanun, o kiminin elinde tanbur, kiminin elinde cüm- büş.. Bir cümbüştür gidiyor ha- salı. Beyaz örtülü masalarm üs- tünde yanan abajorların orta ğa donuk ve esrarlı bir ziya ağıttığı loş salonun içinde, yanındakile konuşan tek kişi yok.. Herkes kulak kesilmiş. Garsonların şuraya buraya meze dolu tepsilerle gidip gel dikleri ancak fark ediliyor. Herifler, o kadar | alışkın ki, müşteriye ne içeceklerini sormağa bile lüzum görmüyor lar. Masanm birine oturdunuz mu, hemen önünüze kapalı şi- şe rakı geliyor. i Arkadaşım garsona sordu: — m rakı istediğimizi nereden anladın? Garson, (o pişkinlerdenmiş, güli — Burada başkası sarmaz ki?... Beyim... Tabii raki içe- zeksiniz. Garsonun hakkı yok değil. Nerede bey hey varsa orada mey olmalı.. Bizim alaturka sazımız, kim ne derse desin, tok karnı na dinlenmez. İnsanı çok geç meden uyku basar. Halbuki şöyle birkaç kadeh parlatınca, iş hemen değişir. Hele şişenin dibi görünüp te hani şu şai- rin: Öyle sermestim ki idrak etmezem dün ya nadir, Men kimem, ski olan kimdir, mayü sah ba nedir? Dediği haller zuhur edince hafif hafif ayak temposile ka- rışık mırıltılar arasında, göz- ler süzülmeğe başlar. Artık, bundan sonra çalgıcı, isterse terse çiftetelliye girişsin, ister se zurna ile peşrev yapsın, vız- gelir. o Marifet, bu dereceyi bulmaktadır. Etrafımızdakiler, bizden çok evvel geldikleri için, belli ki kafaları iyice düzmüşler, Hemen herkes çakır keyif. Bereket versin, sululuk eden yok. Müşterilerin hepsi akıl. İk uslu adamlar. Çalgıcıya be şer liralık pangonotu gönderip şarkı siparişine kalkan tosun- cuklar, meydanda görünmü- yorlar. Rivayete göre böyleleri, içeri alınmıyormuş. Salon, biraz tenha ama, zarar yok. Müşteri az olsun, öz olsun. Birkaç hanım var ki hiç te fe. na okumuyorlar. Erkeklerden de sesi güzel olanlar var. Böy le umumi yerlerde şarkı oku- yan erkeklerden kimi sorsanız alacağınız cevap şudur: — Tanımadın mı, hafız fi- lân?.. — Ya şu? — O da hafız filânca.. Arkadaşım, benim hayret eder gibi bir vaziyet aldığımı görünce dedi ki: Azizim, sen gaflet için- desin! — Neden? Neden olacak. Hafızlar de le devri, Samur, ve anber dev ri, şimdi de hafızlar devri.. Yalan da değil hani.. Vak- tile isimleri ancak cami köşe- lerinde duyulan huffazı hoş elhan efendiler, bugün Allah versin paraya para demiyor- lar. Bu akşam bir mecliste, yarm gece bir ahbap evindi — Kuzum.. Hatır için ne o lur? o Mukaddemesile bir iki gazel falan derken (o çabucak meşhur oluveriyorlar, Muhterem hafız efendiler, sakın gücenmesinler. Meşru kazançlarına gözümüz yok. Yalnız onlar da şunu itiraf et- sinler ki İstanbulda hiç bir a- partıman, güzel bir ses kadar kira getirmiyor. Ne ise... Geçelim. o Malüm ya, zenginin (malı züğürtün çenesini yorarmış... Arkadaşımla, bir aralık, şuradan buradan konuşurken, sazda son çıkan “Mazi” adlı bir tangoya başladı. Herkesin gönlünde bir ars- lan yatır, diye tevekkeli mi söylemişler? angonun eri yanık yerine sira gelmişti: Bir hazin maceraaadır, Seni aldılar el...den! Eller bahtiyar oooldu.. Hadi bir alkış.. Hem de ne candan bir alkış.. Alkışlıyan - lardan çoğunun kalbinde belli ki böyle hazin bir maceranın hatırası var. Elden kaptır: sevgililerin hay: çalgıcı rın bir haylı alkış toplamasına vesile oldu. Dedik ya.. Rakı meclisinde alaturka $az, sarıyor vesse- lâm.. İnsan, bir kere © iradesini kaybetti mi, artık filânm ha- tırasına deyip boşaltıyor, fa lanca şeyin aşkına diyip boşal tıyor. Ve nihayet: Nim sun peymaneyi, adi tamam ettin benit Caddeye çıktığımız zaman, vakit gece yarısı idi. o Sırtını duvara dayamış, çıplak ayak- hı bir küfeci, içerden sadlana- rak çıkanlara, ellerinde taşı nacak bir paket olmadığı hal- de göz ucile bakarak manalı manalı soruyor; — Götürelim mi Beyim?.. Ben, bunu derhal üzerime alarak ceyap verdim: — Hacet yek.. Biz kendimize gideriz. kendi M. S. Caddeortasında boylu boyuna yatan adam Ancak ismini söyleyebilen bu ada- mı kimin yaraladığı tahkik ediliyor Dün gece Beşiktaşta İhla- mur caddesinde devriye gezen polis memurları caddenin orta- sında boylu boyuna yatmakta olan bir adam görmüşler, ya- nma yaklaştıkları ozaman ba. şından ağır sürette yaralı oldu. ğunu anlamışlar, derhal hasta neye kaldırmışlardır. Adam ifade verememiş, yal- nız isminin Ahmet Hamdi ol- duğunu söylemiştir. Polis bu yaralinm £ hüviyetini ve nasıl yaralandığını tahkik etmekte- Otomobil kazaları iktaşta ahçılık eden Hi Rb kızı Medi- ha caddenin bir tarafından di. ğer tarafma geçerken 2539 nu- maralı otomobilin altında kal- mış ve başından yaralanmıştır. Şoför kazayi müteakip kaçmış- tır. Maçkapalas önünde kestane satmakta olan Muhsin dün $0- för o Mühittinin idaresindeki 1440 numaralı otomobilin altın da kalmış, başından ve muhte. Hf yerlerinden © yaralanmıştır. Şoför yakalanmış, Muhsin has. taneye kaldırılmıştır. Dört Mehmet beşinci adaşlarını yaraladılar Ali oğlu Mehmet, İsmail oğ- lu Mehmet, Süleyman oğlu Mehmet, İbrahim oğlu Meh- met isminde 4 adaş bir olmuş- lar Mustafa oğlu Mehmet is- mindeki bir adaşlartnin 75 li sm aşırmışlardır. Bu vaka Üs- | küdarda Boyacı sokağında ol- muştur, Sekiz randevu evi kapatıldı Polis müdüriyeti kısmı ahlâ. kisi gizli randevuculuk © yapan ev ve oteller hakkında şiddetle takibata devam ediyor. Beyoğlunda muhtelif semt- lerde bu şekilde 8 ev daha mey dana çıkarılmıştır. Buralarda bulunan münasebetsiz kadmlar muayeneye sevkedilmiş, evle- rin sahipleri hakkında kanuni takibata başlanmıştır. İzmirde yeni hapisane İzmirde inşa edilecek Umu- mi hapishane için Karantina ü- zerinde Arap Hasan mevkiin- de nâtamam Muallim mektebi binası muvafık görülmüştür. Bina hayli yükselmiştir. Bunun bazı tadilâtla umumi hapisha- ne olarak inşası kararlastırıl mıştır, Bir Bulgar opereti geliyor Bir Bulgar operet heyeti ya- kında şehrimize gelerek temsil ler verecektir. Şehrimize ilk İ defa olarak gelecek olan Bul- gar operet heyetinin temsilleri Fransız tiyatrosunda verilecek tir. Heyet Bulgarların koope. ratif tiyatrosundadır. Urfa valisi şehrimizde Urfa adri Paşa dün Toros ekspresile mezunen şeb rimize gelmişti Luft Hanza mümessille ri Ankaradan geldiler Hükümetimizle temasta bu lunan Luft Hanza Alman tay yare şirketi mümessilleri dün müsait bir hale ifrağ etmek ü zere hükümete teklifatta bu- hunmuştur. ...