19 Kasım 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

19 Kasım 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

MİLLİYET JEEMBE 19 TEŞRİNİSANI "Ecnebi mektepler teftiş edilecek.. Mahkemelerde Ekonomi Yunanistanda itha- lâtı tahdit ediyor Hangi eşyanın tahdidi lâzım gei- diği tetkik edilmektedir Yunan hükümeti idhalâtın tahdidi ile milli iktisadın tak- viyesi meselesini tetkik etmek üzere Atina ticaret (odasında bir komisyon teşkil etmiş- tir, Bu komisyon Yunanistana idhal olunan maddelerden han gilerinin tahdide tâbi olabilece ğini tetkik etmektedir. Komis- yon bir çok tali komisyonlara ayrılmıştır. Mensuğat komisyo nun bir çok muabedelerle bağ- k bulunduğundan mensucatın tahdide tâbi tutulamayacağı ne ticesine varılmıştır. Fransaya yumurta ithalâtı meselesi Dünkü nüshamızda Ajansın Fransaya ihraç edilecek Yu- murtalar hakkında bir senar mı neşretmiştik. Bu telgrafta Basen kontenjan listesindeki yumurtanın tükendiğini, bina- enaleyh Fransaya 932 senesi bidayetine kadar yumurta id- hal edilemeyeceği bildiriliyor- du, Halbuki Fransanm resmi © gazetesinde intişar eden karar Bamede teşrinisani için tesbit edilen kabuklu yumurta konten İanr- 3460 kental, ve kânunu- &vvelde 5000 kentaldir. Her kontenjana dahil olan yumurta nım aynı ay zarfında Fransaya Zirmesi şarttır. Yalnız Fransa- Ya İl teşrinisaniden itibaren girecek yumurtaların üzerinde Tesmi mühür bulunması da şart tar. Hattâ bu yüzden gönderi- len bir kısım yumurtamız izde edilmiştir. Ofis bu meseleyi tahkik etmektedir. Ticari mukavelelerde bir kayt İhracat ofisi ihracat tacirle- rine bir tamim göndererek, ya- pPacakları mukavelelere “İşbu Mmukavelenameden tahaddüs €- decek ihtilâfat beynelmilel ti- <aret odası hakem heyeti tara- fından hal ve fasledilecektir.,, eklinde bir fıkra konulmasmı tavsiye etmiştir. Bu takdirde âhtilâflar en kısa ve kolay şekil de halledilecektir, Baldeki yün konfe- ransı dağıldı Bal şehrinde toplanan bey- elmilel yedinci yün konferan- & nihayet bulmuştur. Bu konfe *; tansta tetkik edilen bir rapora | Gazaran dünya yün buhranının sebepleri mali ve iktısadi sebep r sarfmazar edilirse istihsa- Vât fazlalığı ve istihlâk azlığın dan tevellüt etmektedir. “Yün İstihsalâtı harpten evvelkine na İİ Yaran yüzde yirmi tezayüt gös termiştir, Buna mukabil istih- Mikât tezayüt etmemiştir. Kambiyoları tahdit eden memleketlerde PARIS, 18 (A.A.) — Fran- $a ile kambiyolarm tabi olduk- İ raç ettiğimiz memleketin biz- muayyen mikdarda eşya e mecburiyeti konulmuş- ik bu madde, ticaret mu kaveleleri bu gün cari olmakta »lan memleketlere teşmil edil- Mmeyecektir. Bu itibarla Türki- Yenin,ihracatını tamamile koru Yan memleketlerden sayılması kabil değildir. Fakat şimdilik smen ve bilâbara daha büyük yeis bu gayenin teminine doğru gidilmektedir ve gidile- tektir. Şu iptidai mülâhazalardan sonra bir de kararnamenin tat- bikindan tevellüt edebilecek va #iyeti gözönüne getireyim. Ka- Yârnamenin tatbiki bazı mah- zorlar tevlit edecektir diyenler Vardır. Bu mahzurları şu suret | e tasnif kabildir: 1 — Fiatle- ları ahkâm teslim edilen malla ra ait tediyatı felce uğratan memleketler arasında bir taviz rejimi vücude getirmenin ame- K usullerini e tetkik maksadile milli iktsat cemiyeti binası mühim bir içtima yapılmıştır. Teati edilen noktai pazarlar ne ticesinde bir formül bulunmuş- tur. Bu formül, meşru menafie hiz etmek ve ticaret teamül lerini ihlâl etmemek ve yeni hiç bir teşkilât ihdas eylememek suretile bu tavizi tahakkuk et- tirecek mahiyette görülmekte- dir. Cemiyet aynı zamanda ta viz muamelelerime iştiraki ar- zu edilen müesseseler ve teşki- lâtlarla hemen temas etmeğe mmur edilmiştir. Almanya şeker istihsa- lâtını tahdit ediyor BERLİN, 18 (A.A.) — Şe ker fabrikaları nezdinde yapı- lan tahkikattan bu sene pancar lardaki şeker muhteviyatmın geçen seneye nazara yüzde bir nisbetinde fazla olduğunu mey dana çıkarmıştır. Binaenaleyh tasfiyehaneler, teşerinievvelde derpiş edildiğinden az mikdar- da pancar tasfiye edeceklerdir. Muamele görecek olan 14 mil yon kental pancar 1,525,000 kental, yani geçen seneden yüz de kırk nisbetinde noksan ham şeker verecektir. İstihlâkü mahsus şehir istihsalâtı ihti. mal 13,5 milyon kentala baliğ | olacaktır. 1929 - 1930 senesin- de 22,5 milyon idi. Italyaya gelen altın CENEVRE, 18 (A.A.) — Conte Rosso posta vapuru İtal yan bankasına sit olmak üzere Cenevreden 96 fıçı içinde altın getirmiştir. Fransanın dahili ve harici ticareti PARİS, 18 (A.A.) — 1931 senesinin ilk on ayı zarfında idhalât 36,501 milyon franktan ibaret bulunmuştur Bu mikdar da 1930 senesinin aynı devresi ne nazaran 7232 milyonluk bir tenakus vardır. İhracat 25,939 milyona baliğ olmuştur. Bu ye künda 1930 senesinin aynı dev tesin nazaran 10,222 milyonluk bir tenakus vardır. —— emer — Kaçak Etler Dün Mecidiye köyünden et alanlar çevrildi Belediye kaçak (etler hakkında şiddetli tedabir almıştır. Şişli civarm, 'da Mecidiye köyünde bazı kasaplar &t satmakta ve Şişli ehalisi ucuz et alınakta idi. iye memurları bu kasap dükkünlarından çıkan müş terilerden bir kısmını tevisif ederek karakola götürmüştür. Bunlar istiç- vap edildikten sonra serbest berakıl. | K maşlardır. rin artması. 2 — ü ta mal getirip diğer tüccarlara mâni olmak ve inhisar tevlit etmek 3 — Mevsim idhalâtın- da kargaşalık olabilmesi, Eğer yakından bakılırsa bu üç mah- Zurun mahiyetleri öğrenilebilir ve ittihazı zaruri mukabil ted- birler kolayca vazolunal Fiatlerin artması bahsinde söylenecek şudur:Evet giren ec nebi malı gittikçe nedret kesbe derse fiati de artacaktır. An- cak biz, vazettiğimiz yeni siste mi, Türkiyenin istihlâk kudre- tini azaltmak maksadile değil, belki Türkiyenin istibsalini art tırmak maksadile yapıyoruz. Idbalâtı o nedretleştirmekten maksat, dahilde ayni şeyleri i- mal edelimdir. Dahilde aynı şeyleri aynen imal edemiyor- sak onların yerine kaim olacak Belediyede Satılık Mezarlıklar İlk asri mezarlık Şişli- | de yapılacak Belediye mezaslıklar müdür lüğü satılacak bütün mezarlık- larm tesbitini ikmal etmiştir. Bu mezarlıklar hazirana kadar satılacaktır. Hazirandan sonra asri mezarlıkların ve gasılhane lerin inşasına başlanacaktır. Çubukçular mezarlığı 12500 Yiraya satılığa çıkarılmıştır. Me aarlıklar müdürü Süleyman B. dün mühendislerle beraber Şiş iye giderek ilk yapılacak asri mezarlığın yeri hakkında tetki katta bulunmuştur. Lokantalar ucuzlaya- cakmış Belediye iktisat müdürlüğü bir müddetten beri Tokantala- rn fiatleri hakkmda tetkikat yapmakta idi. Bu tetkikat neti- cesine göre, lokantalarda ye- üçaysonra bariz bir surette ucuzlayacaktır. L.okan- talar birer fiat listesi tanzim ©- derek belediyeye tasdik ettir- mişlerdir. Şubatta şehir mecli- si bu listelerdeki fiatlara göre her lokantaya küşat ve cuma ruhsatiyesi tarhına karar vere- cektir, Listelerdeki fiatleri yük sek olan lokantalara ona göre ruhsatiye tarhedilecekir. Lo- kantalar da daha az resim ver- mek için fiatlerde tenzilât ya- pacaklardır. Her lokanta az re- sim vermek için bir sınıf aşağı inecek ve binnetice yemek fiat İ lerini ona göre tanzim edecek- tr. Gazi köprüsü Gazi köprüsü için kambiyo müsaadesi geldiği halde xt ta derhal başlanamıy Belediye münakasa şartlarını vesair muameleyi tamamen ik- mal etmiştir. Fakat münakasa- nın ilânına umumi meclisin ka» İ rar vermesi lözim gelmektedir. | Meclis ise şubatta içtima edece | ğinden münakasanm mart için de ilânı ümit edilmektedir. Mü nakasa müddeti ise altı aydır. İnşaat için alât ve saire celbi ve inşaata başlanması ancak bir sene sonra kabil olabilecektir. Eski harfli taksiler Bazı otomobillerin taksi sa- atlerinde hâlâ Arap harflerile yazı ve rakamlar olduğu naza- rı dikkati celbetmiştir. Bunla. İrm derhal tadil ettirilmesi ve İ alâkadarlardan ceza almması tekarrür etmiştir. Kadıköy iskele meydanlığı Satılığa çıkarılan Kadıköy iskelesinin i meydana kimse müşteri çıkmamıştır. Be lediye bu meydanı ifraz ettire- rek parça parça satmağa karar vermiş ve senetlerini çıkartınış tr, Taksim meydanında mektep ve karakol Taksim meydanı emlâk şir- i bir mektep ve bir karakol ek üzere kâfi miktar yi pekâl Külliyen istihlâk edilmemesi ta lep edilen şeyler, havyar; gibi vazgeçilmesi omümkün olan lüks emteadır. Şu halde, dahili imalât art- tıkça, hariçten nedret halinde gelecek eşyanın fiati de yavaş yavaş inecektir. Ve bu eşya, Türk imalâtile nefaset farkı ve gümrük mikdarından ibaret bir fiat tefadulu gösterecektir. İ- malâtımızın artması ve keyfi- yetçe yükselmesi derecesinde de bu iki unsurun tesirleri mü tenasiben azalacaktır. Nihayet ayni veya müşabih o nefaset- te mal imalettiğimiz ogün yerli ve ecnebi malı arasındaki fiat farkı her gümrüklü malla yerli malın fist münasebetin- den başka türlü fiat rabıtası arzetmeyecektir. Yerli imalâtı Maarifte Mekteplerın Bir şarap meclisinde | Teftişi çıkan cinayet Abdurrahmanı nasıl öldürmüşlerdi Tayyare baytamı günü Abdur- rahman, Enik, Agop isminde üç ar- kişi Taksim aptesaneleri arkasında- ki bir yerde oturap şarap içiyor larmış. Bu içki esnasında meclise Abdurahmanm kardeşi Hüsnü gir- miş, selim vermiş, fakat Agop bu se- lâma küfürle mulabele etmiştir. Hüsnü bu küfürden müteessir ol- muş, fakat mukabeleye Tüzum gör- meyerek çıkmış gitmiş, fakat bu s6- fer Ahdurrahinan kardeşine küfüre- dilmesine İeramıştır. — Bir Ermei Bir Türke küfüre demez, diyerek Agobu puylamış bir de tokat atmıştır. Faik te bu muameleye kızmış: — Aşobun kalbini kırdın, diye Abdurralımanla kavgaya başlamış. Abdurrahmanın ile neticelenmiştir. Dün ağır cezada bu bâdisenin faillerinin mubakeme- sine RM Ahdurrahmanı > Pi in ölümle neticelenen bu kav- gaya iştirskten marnımen bükimle. rin huzurunu Tahkikat evrakı okundu. o Faik Abdurrahmanm arkadaşı olduğunu çi — Onu ben öldü İsim öL dürdüğünü de bütin iliş tum, diyordu. Agop ta: — Faik öldürdü,, demiyor. Yalnız ellerinde bıçak vardı, ve olduğumun farkında değildim, diyordu. Şahit olarak Abdurahmanın kar- Marmaradaki Musademe Dün de mürettebattan bir kısmı isticvap edildi Le Loing - vapurları müsademesine ait tahkikata devam edilmekedir. a Tahkikat; müddei umumi mua- vinlerinden Salâhattin Beyle zabıta müştereken ifa etmektedikler. Dün de batan vapurun mürette. batından bir kısmını isticvap edilmiş lerdir. Müsademe bakirmda henüz deniz ticaret müdürlüğünden rapor istenil memiştir. | m da arsa tefrik ederek belediye- ye vermiştir. Bozuk taksiler Polis altıncı şubeye otomo- biller hakkında bazı şikâyetler olmuştur. Bir kısım otomobil. ler ayni mesafede Ogündüz ve gece ayrı ayrı ücret aldıkları, taksilerin bozuk olduğu iddia edilmektedir. Belediye hakika- ten bu otomobillerin gece zam- mından da fazla para alıp al- madıklarmı tahkik etmektedir. Tarlabaşı caddesi tamir edilecek Taksim tarafından gelirken otomobiller Tarlabaşından do- laşmaktadırlar Son zamanlarda bu yol çok harap lan, burasının yeniden yapılması te- karrür etmiş ve İngiliz sarayı- nm önüne kadar olan kısım 48 bin ihale edilmiş! himaye ederken aradığımız ga ye de bundan ibaretti. İkinci mahzur olarak serde- dilen, inhisar tevlit etmek fik- rine gelirce, eğer tatbikatta ha kikaten böyle bir vaziyet hâ- sıl olacak olursa yapılacak şey basittir. İdhalât tüccarlarının | imtidadı mahdut idhal kuvvetleri malümdur. Bu kuvvetle mütenasip olarak tüc car arasında da ayrıca bir kon- tenjans usulü tatbiki gayri mümkün değildir. Yani evvelce mahdut idhalât yapan bir tüc- carm yeni vaziyetten İstifade kasdile ayrıca ve büyük mikyas larda idhalât yapmağa kalkıştı. ğı ve bu cereyanım taammüm ettiği görülürse, idhalât tüccar ları arasmda ayrıca bir dahili kontenjantman yapmak kabil- dir. Nihayet üçüncü mahzur ola- hiye yaşında Vasil, Var- dabet isminde üç kişi dinlendi. Asıl vak'ada bulunan ve kâtibin elinden bıçağını alan Halide tebligat yapıla- mamıştı.. Halide tebligat yapılması, Ayo- bun yaşının tayini için muhakeme 23 hâmunvevvele kaldı. Meyhanedeki cinayet Galatada Topçularda meyhaneci Yorgiyi öldürmek ve ameleden Meh medi yaralamakla maznun Nazminin muhakemesine dün devam edilmiştir. ranir eme ağ semra dederken maznunun insan yaralama yı kendisine iş edindiğini söylemiş, hâkimler ayni maznunun 336 sene sinde de ağırceza mahkemesinde zev esini katle teşebbüsten | yedibuçuk edildiğini, 337 senesinde çıkan af kanunu ile cezası- Yorginin zevcesine bir şey deyip i soruldur — Biri iki yaşında, biri beş buçuk iki çocuğum var. Ben hastane- Malülleri Ankaraya bir heyet gönderiyorlar Harp malâlleri cemiyeti mer kezi umumisi yakmda Ankara ya bir heyet göndermeğe karar vermiştir. Bu heyet bilhassa Malülgaziler yurdunun bir an evvel tesisi için erkânı barbiyei umumiye reisi Müşir Fevzi Pa şa Hazretlerinin bu husustaki kame bir an evvel tahak- . Zaten mev cut küme da bu cihet tes- bit edilmiştir. Merkezi umumi nin en fazla ehemmiyet verdiği meselelerden biride Taavün sandığı tesisidir. Malülgaziler senelerden beri muhtekirlerin elinde oyuncak olmakta ve ala- cakları maaşların yarısından fazlası bu muhtekirlere kap- tırmaktadırlar. Senede 100 lira borç alan bir malâl buna muka bil 120 ilâ 150 Jlira faiz vermek mecburiyetinde ni Kâtibi umumi Recep Bey de taavün sandığının tesisi için harp ma» lâllerine mevcudiyetile yardım edeceğini vadetmiştir. Heyet bundan başka tütün ve bilümum inhisar bayilikleri me selesinin de malüller için kabili istifade bir hale konması için sarfı mesai edecektir. M. Rivas Muhtelit mübadele komisyonu bitaraf azasından M. Rivas, Pero'ye sefir tain edilmiştir. M. Rivas me rak serdedilen mevsim idhalâ. tındaki muhtemel kargaşalık, fikrimizce diğer mülâhazalara nazaran en ehemmiyetlisidir. Filhakika bazı idhalât emteamı zın idhalât mevsimi evvelâ mu ayyendir. Saniyen bu mevsimin tur, Bu nevi oemteanm o idha- linde gerek bir liman içinde ve gerek bütün İimanlarımızın mecmuunda bazı ittıratsız vazi yetler hâdis olabilir. İdhal işi #ıraya bineceğine ve konten- jans mikdarları dolduktan son- ra yeniden idhalât yapmak, şe- raite göre, bazan uzayacağına göre, mevsimi kaçırmak veya mevsimden âzami istifade ede- memek imkânları olabilir. Bu takdirlerde gümrüklere seri ve usul tahtında çalışmaktan baş- ka bir şey düşmeyeceği gibi, a- ei Akalliyet mektepleri- nin teftişi için 10 müfettiş.. Şehrimizdeki ecnebi ve ekal- liyet mekteplerinin teftişatı 18- yıkile yapılabilmek için bu mekteplerin Jisanlarıma âşina ve evsafı haiz yeniden on mü- fettiş alınacaktır. Fakat şimdi- ye kadar bu evsafı haiz kimse mürscaat etmediğinden yeni- den müfettiş alınmasından vaz geçilmiştir. Maarif teftişleri Maarif vekâleti umumi mü- fettişleri badema senede iki de fa ve vekâletin emrile teftişe çı kacaklardır. Müfettişler şehri- İ mizde toplanmışlardır. Yakım- da şarki ve cenubi Anadoluya teftişe çıkacaklardır. 37 Davutpaşa orta mektep müdürü Davutpaşa orta mektebi mü > Salâhattin Bey fazifesin- den alınmıştır. in ni gin alındığı malüm değildir. Da vutpaşaya yeni bir müdür ta- yin edilecektir. Mektepli kasketi giyen mektepsizler Son zamanlarda mektep tale besi olmayan bazı kimselerin mektepli kasketi taşıdıkları gö rülmektedir. Bu gibi kimseler hakkında polis müdürlüğü vası tasile takibat yapılacak ve bun lar menedilecektir. Darülfünun emini rahatsız Darülfünun emini Muammer Raşit Bey rahatsız bulunduğun dan bir kaç günden beri maka mma gelememektedir. Muam- mer Beye seri afiyet temeğni © deriz. Vilâyette Bakırköy Otobüsü Şark şimendifer kum- panyası şikâyetçi | unpanyanın imtiyaz mıntakası olan mahalde dur- maktadır ve bu kupaya nt ile- yi eüreşirmelnedir. Vliyer teki a bulu Küçük Haberler # Fatih kazasında malâllerle şehit aile ve yetimlerine tütün ikramiyesi olarak 25 günde 400 bono verilmiştir. Geriye ka lan 250 ikramiye hamiline de üç gün zarfında bonoları verile cek ve komisyon dağılacaktır. * İstanbul baricinde bulu- nan gayri mübadillere ait bono larım mahalli ziraat bankaları vasıtasile tevzi takarrür etmiş tir, sıl meselenin ruhu, iki ayda bir ilân edileceği anlaşılan konten jJanman sisteminin hakiki tica- ri vaziyete uygun olması oldu- ğuna göre, bu ilânmda nâzik bir hesapla yapılması icap ede- ir. Hülâsa mevcut denilen mah- zurlar izale edilebilir ve izale edilecektir, Asıl iş, büyük olan gayenin teminidir. O gaye bir taraftan paramızın korunması, diğer taraftan Türk milleti is- nin inkişafıdır. Türkiyenin âcil iktisadi gayelerinin birincileri- ni teşkil eden bu iki ehemmi- yetli hedefin temini Türkiye ye, hem iktısadi istikrar ve hem de bu emin istikrar zemini üze- rine oturabilecek kuvvetli ve Türkiyenin şerefile mütenasip bir sanayi tesisi imkânını bah- Poliste Şüpheli Bir ölüm Madam Olganın cesedi mezardan çıkarıldı Beyoğlunda Kabristanı sokağında" oturan İbrahim B. zevcesi NL ganım sıkıt neticesi öldüğü müddei- urmumiliğe ihbar edilmiş, ceset me zardan çıkarılarak morga naklolun. muşta, di anla bi ür Olganın annesi ilc kız kardeşi ve ç0- cuğu aldığı iddia edilen doktor | İsta istiçvap lardır. Bu husustaki tahkikata 5 vam edilmekte; Ahırkapıda bulunan ceset Ahırkapıda bulunan hüviyeti meç pe eren tahkikatı devam etmek. Cesedin hüviyeti henüz tesbit e- dilememiştir. Ya'nız tahkikat ink şal etmekte olduğu, bazı izler ve © emegi elde edildiği haber verilmek — e —— Üç aylıklarını Almıyanlar Müfettişler sebeplerini tetkike başladılar Eytam, eramil ve mütekaidi- nin kânünvevvel, kânunusani ve şubat aylarına ait üç aylıkla rının bordroları malmüdürlük- larince tanzim edilmiştir. Maaş lar bir senelik küsuratla bera- ber tediye edilecektir... Cetvel- lerin bu ayın yirmi beşinden i- tibaren defterdarlıkça ilân edil- mesi muhtemeldir. Kânunuev- velin ilk gününden itibaren ma aşların tevziatına başlanacak- tır. Maaşlar malmüdürlükleri- ne merbut maaş tevzi yerlerin- de verilecektir. Malmüdürlükle rinde haziran ve eylül maaş yok lamalarını yaptırmayan eshabı vizdir. Haber aldığımıza göre, gerek haziran ve gerekze eylül üçer aylık yoklamalarını mal müdürlüklerine müracaat ede- rek yaptırmayanlar bu yekün nazarı dikkati celbetmiştir. A- demi müracaat sebepleri tetkik edilmektedir. Maliye müfettiş- leri bu gibi sahabi maaşın ey. velce vermiş oldukları ilmü ha berleri tetkike başlamışlardır. DE e bei Aidat vermeyen doktorlar Etibba odası haysiyet diva- nı bugün saat 14 te bazı mese- leleri görüşmek için toplana- caktır, Divan aynı zamanda mü kerrer ihtara rağmen aidatını tediye etmemekte ısrar eden a- zanın muhakemelerine baka- caktır, Maliye müsteşarı Ankaraya döndü Geçen gün Avrupadan av- det eden Maliye müsteşarı Ali Rıza B. dün Ankaraya gitmiş- tir. Fırka kongreleri C. H. Fırkası Eminönü na- hiyesinde tevhit edilen Hocapa şa ve Harbiye ocakları pe sini teşrinisaninin 22 inci zar günü saat 16 da irili ti şedecektir, Bu itibarladır ki (ik tısadiyatımızı koruma kararna mesi) adını taşıyan son karar- nameye onun hakiki tesirini na zarı dikkate alarak şu surette de ad vermek kabildir: (İktısa- diyatımızı koruma ve inkişaf et tirme kararnamesi) Kararnamenin mahiyetini bir çokları pasif mahiyette, yalnız koruma mahiyetinde görüyor, Hayır! Kararnamede bir de ak- tif mahiyet, müteadi mahiyet vardır, Kararnamenin kıymeti- ni bu ikinci unsuru göz önüne getirmeden hakkiyle takdir et- mek kabil olamaz. Biz, bu ikin ci mütaadi unsura asıl (hedef) ünvanını veriyor, ve koruma un surunu hedef için bir (vasıta) olarak telâkki ediyoruz. Biüderriz Nizameddin ÂLİ akik iy