23 Aralık 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

23 Aralık 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Ekonomi On ayda yaptığımız ithalât ve ihracat Ofisin hazırladığı bir istatistik İhracat Ofisi tarafından bu nenin ilk 10 aymda Türkiye- idhalât ve ihracatta bulun- ğu başlıca memleketlere ait ik hazırlanmıştır. Şa ı dikkat olan bu istatistiği tığı gemi halatları ve palamar- ların birer nümunesini Ticaret 20 42 130 40 132 2/43 47 17 00 50 legiliz lirası Dolar Liret Berlin Ticaret odasından O- taç gelen bir raporda Ham- İez kuru meyve piyasası va- Siyeti hakkında şu malümat ve "İİmektedir: Piyasada mevcut Mal istekli satılmaktadır. İs- thsal piyasaları yükselmeğe Meyalidir. İstihsal memleketle her vaporla yeni mal gönder Nektedirler, Bu vaziyet fiatleri NI sene iyi olduğundan İzmir 1 yükselmeğe meyal- » İstihsal memleketleri her rla iyeni'mal gö ler. Bu vaziyet fiatleri biraz iştır, İran üzümleri Ham ya “vâsil olmak üzeredir. itibarile bu üzümler bu se iyi olduğundan İzmir üzüm | b dey ven tiplerin bundan | iteessir olmasından endişe e lmektedir. İ Yerli halatlar Amasrada bir imalâthane Tahvilât İ, Dahili D. Muvahhade | A. Demiryolu | Alan Mecidiye Rank-ot ... Sanayi birliğinde dün fabrikacılar toplandı | i İçtimada tahdit kararının sanayi | üzerindeki tesirleri görüşüldü İİçtima münakaşalı oldu. Sanayi birliği kâtibi | umumisi Ankaraya gidecek Sanayi birliğinde dünkü içtima dün | ni kararnameye merbut listeler le tamamen temin edilemedi- ğinden bu fabrikaların kismi mühimmi faaliyetlerini tatil et- mek zaruretile karşılaşmışlar. dır. Dünkü içtima bu vaziyet se bebile yapılmakta idi. İçtimada bulunan fabrikatörler birinci kararnamede, memlekette mev cut ve müesses sınai müessese İstanbul fabrikatörle; mayi birliğinde iç yaptılar. İktisat Vekâleti müşaviri Ekrem Beyin İştirak ettiği bu içtimada lâtın tahdidi münasebetile is olan ve Türk sanayini Yakmdan alâkadar eden lar üzerinde görüşülmüş Yor aye Türkiye. | siye edecektir. ii İsketler o ithalât T.L. ihracat TL. S söylemi Paris borsası 72721203 2673887 sele zaya | martesi günü haber verilmiş o- 1071979 o 9572206İ lan salâh, muvakkat olmuştur. 2572991 . ZI6L98| Dün yeniden ağırlık galebe çal / s4 : “ o “ğine © soner | miştir. Celsenin hiç bir aninde| gi 1042462 225.155 | borsada inhitata karşı bir ak- yesin 83.534 | sülümel hâsıl olmamış ve bor- 16001826 © 257448IZ 1w077/ O ces929 | s8 en aşağı fiatlarda kapanmış 6196837 3AT583| tar, Rantlarda bir mebze tered- yaşa iye düt görülmüştür, Gümüş para 4800554 © apesaı | değişmemiştir. azar GS 202724 © TAMETSI “ Memleketler 149E7A0? GM Borsa fiatları Hamburg kuru meyva Kambiyo piyasası Fransız frangı 06/00 MİLLİYET Belediyede Kasap Dükkânları Talimatnameye riayet etmediklerinden teftiş edilecekler.. Belediye, kaymakamlıklara riayet etmedikleri görülmüş- tür, Etler kalın kâğıtlara sarıl- BA 23 KANUNUEVVEL apur şirketleri bir birlik yap 1931 Mahkemelerde Kara Ali çetesi dün “ müdafaasını yaptı Vekiline nazaran bu adamlar kuzu gibi masumdurlar Karar 7 kânunusanide verilecek.. odasma göndermiştir. Oda a-| makta, ve dükkânlarda küçük) Dön ağ metöelere bu yerli halatları tav | parçalar halinde etler bulme| Je hanı Si oem ee maktadır. Halbuki parça halin | mesine devam edildi. Mahke- de et satmak memnudur. me senelerden beri görülme- et dolaplarının telleri ve came- miş bir halde daha sabahın sa- PARİS, 22 (A.A.) — Cu-| kânlar muntazam değildir. Kay | at onunda hınca hınç doldu, sa makamlar kasap dükkânların: | atler geçtikçe bu kecafet daha âni surette teftiş a sl ziyade arttı, Saat bire doğru ise nizama uymayan dükkân 8 ir, Avni Beyin Evkaf müdürüne cevabı İstanbul Evkaf müdürü Ni- yazi Bey belediye azasından Avni Beyin beyanatına cevap vererek Evkaftan devredilen suların ıslah ve tamiri için sar fedilen bir milyon lirayı bele- diyenin nereden bulduğunu sor muştu, Dün Avni Bey Niyazi Beye tekrar cevap vererek de. miştir ki: — Muhtelif senelerdeki teki ki hesap raporları tetkik edilir se bu paranın nasıl sarfedildiği anlaşılır. Bu para milyonlarca Vira kıymetinde olan bentlere tamirat yolunda sarfedilmiştir. Size bu hususta bilâhara daha mufassal cevap verebilirim.,, Belediye ilâncılık yapacak Şehir dahilinde elektrik vesa ire ile ilânlar yapmak üzere be- lediye bir şirketle yeniden te- masa girişmiştir. Bu hususta bazı anlaşmalar olmuştur. Darülbedayi talimat- namesi Darülbedayi ıslah komisyo- nu dün belediye reisi ve vali Muhiddin Beyin riyasetinde iç- #ima etmiş ve vücuda getirile- cek talimatnameyi müzakere etmiştir. Sular renkli şişelerde satılmıyacak Gazoz ve memba (sularmın renkli şişeler içinde satılmama sı için belediye bir sene müh- let vermişti. Bu mühlet bittiği halde gazoz ve memba suları- man elyevm renkli ve siyah şişe İer içinde satıldığı görülmüş- tür, Belediye yeniden altı ay , mühlet vermiştir. Kitap sevenler cemiyeti hakkında konferans Güzel > San'atlar akademisi san'at tarihi muallimi Burhan Ümit Bey tarafından önümüz- deki perşembe günü saat üçte Fındıklıda Güzel San'atlar a- kademisi konferans salonunda tesis edilmek üzere bulunen “Kitap Sevenler Cemiyeti,, hak kında bir konferans verilecek- tir. Muhterem “halkımızm bu konferansa teşrifleri rica olu- nur, ———— çin her türlü tesi ım yapıla» cağı yakında olduğunu söyle- diler. Fabrikatörler bilhassa el de mevcut ve 932 haziranına kadar muteber mevaddı iptida iye cetveline istinaden Avrupa ya sipariş verdiklerini söyle- mekte, bu mallardan bir kısmı- nm gümrüklerde kaldığından ve bir kısmının da gelmek üze- re olmasından şikâyet etmekte idiler. Fabrikatörler odemire bağladıkları milyonlarca serve- tn mevaddı iptidaiye ihtiyacı temin edilmedi e volmak üzere olduğunu $öylü- yorlardı. Dünkü içtima çok münakaşa lı olmuş ve saatlerce devam miştir, Neticede mevcut milli müesseselerin kapanmama: re Sanayi ler için idhalât kararnameşile si Nazmi Nuri Beyin âcilen An | | | katlinden iki mahkemenin bütün lerine şiddetle ceza kesecekler. | bacalarmı, balkonlarını açmak zarureti hasıl oldu. Fakat kala balık gittikçe arttığından imah keme salonuna jandarma cel- bedildi ve kürsünün basamak- larma kadar halkın girmesine müsaade edildi. , Sant 1,45 te 6 jandarmanın muhafa: altmda 7 mazmun salona getirilmiş, tem saat iki- de de Hasan Lütfi, reis vekili Nusrat, ve aza Asım Beylerden müteşekkil heyeti hakime sa- lona girerek makamlarını işgal İ etti, İddia makamını da Bürha- nettin Bey işgal etti, İçi taklım tıklım dolu salon- da çıt yoktu.Kara Ali önüne ba- kıyor, arkasında oturan Pala Hüseyin etrafı süzüyor, Koca Hüseyin mütemadiyen esni- yor, Katil Ahmet ellerini dizle- fi arasma sıkıştırmış, mütevek kil duruyor, Kara Alinin kar- deşinin oğlu Halilde pek laü- bali vaziyette oturduğu yere rahatça yerleşmeye çehayor du. Kara Alien ön iger mahkümlâr onun arkasında, otu ruyorlard, Kara Alinin mpjida- faa vekili VW: üzerine dosyalarını kik ediyordu. Reisin Vedat Be ye hitap eden sesi işidildi: — Buyurun Söz sizindir... Vedat Bey; muhterem heyeti hükime! diye söylemeğe ve id- din makamının delâili tadil ede rek, edebiyat yaparak iddiana- mesini serdettiğinden bahsede rek iki buçuk saat devam eden müdafaasını yaptı. 30, 31 açmış; tet- Mümin Ağanın, 929 senesi mâzan bayramının ikinci gecesi öldürülen İbrahim © Ağanın, en son katledilmiş olan Çoban Kör Hasanın katilleri hâdise. sinde Kara Ali Ağanm hiç bir alâkası olmadığını, teşvik etme diğini, emretmediğini, «esasen basta olan ve şırmga ile'tağdi ye edilen maznunun bu adamla rın öldürülmesinde de bir-men- faati garazi olmadığını; mü vekkilinin bir melek kadar ma | sum ve bigürah olduğunu, İb- rahimle Hasan, Katil Ahmedin in ve garazı üzerine öl Kara Ali Ağanın bu cinayetlerden değil vukuun | den evvel vukuundan sonra bi- le baberi olmadığını, Müminin esnayi katlinde İştanbuldâ te- davide bulunduğunu söyledi ve mahkemeye Kara buçuk ay evvel is kân edildiğine ( dair resmi bir vesika takdim etti. Vedat Beyin o müdafaasını müteakıp reis mazmunlara sor- du: — Bir diyeceğiniz var mı? Kara Ali Ağa kalktı. Ağlaya rak: — Efendim, dedi, bir buçuk senedir yatıyorum. 55 yaşinda- yım, Şimdiye kadar bir güna- hım, bir tim yoktuda, şimdi mi hepsi meydana çıkı- yor? Diğer maznunlardan Halil: — Adaletin tecellisini bekli- yorum. dedi. lemediler, İddia makammı işgal eden Bürhaneddin Bey ayağa kalktı: Bey masanın | Diğer maznunlar bir şey söy | — Müdafaam bitmiştir efen dinı, dedi, fakat Bürhaneddin Bey son sözün müdafaa vekili- ne ait olacağını tekrar etti ve reisin müsaadesi üzerine çok be liğ bir ifadeyle Müdafaa vekili- nin iddianamede edebiyat yapıl dığı cümlesine: — Vekil Beyin müdafaası, hâkimlerin karar sureti, iddia- name, hasılı bu bahis etrafında söylenen sözler unutulmamalı ki birer edebiyatı adliye nümu- leridir. Dedi ve sözlerine de- vamla Kara Ali Ağanm cina- İ yetleri ikamda yegâne müşev- vik vaziyetinde olduğunu, bu cinayetleri tegallüp ve tehakkü ünü için ika ettirdiğini mahkeme huzu- runda bile Ağalarının yanında bendelerinin iyetinden daha beliğ bir şahit aranamayacağ nı, Kara Ali Ağanın tevkifin- den sonra Darica havalisinin sükün ve asayişe kavuştuğunu, bu noktayı mahkemede şahitle rin söylediği gibi ceraim ista- tistiklerinin ceraimin yüzde bire indiğini gösterdiğini söy- ledi ve: — İddiayı sabıkımızda ısrar €deriz efendim, diye idam tale binde ısrar etti. Bürhaneddin Beyin sözleri müdafaa vekilini çok sinirlen- dirmişti, Ayağa < kalktı, Maz- nunların mahkeme huzurunda- ki vaziyetlerinin makamı riyi setin emrü işaretile tayin edil- diğini, Kara Alinin tevkifinden sonra ceraimin hiç te azalmadı ğını, Kara Alinin » iskânndan tevkifine kadar yedi buçuk s€- ne geçtiği halde ancak 3 cina- yet ka; ini, halbuki Ka ra Alinin tevkifinden sonra bir buçuk sene geçtiği halde iki ci nayet olduğunu söyledi ve ada letin tecellisi talebile sözlerini bitirdi. Heyeti hâkime bundan sonra muhakemenin hitammı tefhim etti, Karar kânunusani- nin yedinci günü tefhim edile- cektir, Meyhaneciyi öldüren mahküm oldu Galatada meyhaneci Yorgiyi | öldürmekle maznun Nâzım a- | ğrr ceza mahkemesinde cere- yan eden muhakemesi neticesin | de dün mahküm edilmiştir. İ ğer hapse mahküm olmuştur. Film kazası için ! keşif yapıldı Dün Zincirlikuyuda Kaçakçı lar filmi çevrilirken zuhura ge len bir kişinin ölümü ve bir ki işnin ağır surette yaralanmasi- le neticelenen kaza mahallinde keşif yapılmıştır. Bir gazete aleyhine dava “Eğlencelik” isimli gazete « leşbine. miiddei umemilikçe müstehcen neşriyat davası ika- me edilmiştir. e——— Aero klüp Cumaya açılıyor Yeni t edilen Asro Klubün küşat resmi cuma günü icra edile cek ve bu münasebetle bir çay ziya A ME edilmiş olan Beyoğlunda İs- tiklal caddesinde o “Ambassadeur ” kabvehanesi üzerindeki üç katlı dai- re mükemmel surette tefriş edilmiş- Burada bir kutüpane tesis edil. diği gibi bir lokanta ve bar Ameri- ken de açılacaki Klübe duhuliye ücreti on, aylık aidat ta bir hiradır. Fakat gençlerin yyarecilikle oturmak cesaretini göstermeğe | İ belen g izim 17 sene 6 ay 11 gün a-| Jr rutubetten müteessir olma mak istiyorlar Vilâyette Kaçakçılık Hakkında Dahiliye Vekâleti mühim bir tamim gönderdi.. ürü Kaya yetimi ze de kaçakçılarla mücadele hakkında mühim bir tamim gelmiştir. Şükrü Kaya Bey bu tamim- de son yaptığı seyahatte gördü ğü vaka'lardan bahisle kaçakçı Irkla vilâyetlerle o ehemmiyetli mücadele edilmesi bildirmitir. Vilâyet bu tamimi alâkadarla- ra tebliğ etmiştir. Yalovada mektepler Yalova Kaymakamı dün vali muavini Fazlı Beyi ziyaret et- miştir. Aldığımız melümata gö re, Akköy, Safranköy, Kuru- köy, Gacık, Aşağı Kocadere köylerinde köy kanununun tat bikr suretile halkın da yardımı ile işer katlı ve üçer dershim- neli ilk mektepler yapılmıştır. Kitap sevenler cemiyeti Dün vilâyete Kitap Sevenler İ cemiyeti namı ile bir cemiyet İteşkili için müracaat vaki ol- muştur. Çaycıların Teşebbüsü İktısat vekâleti vaziyeti yeniden tetkik edecek 1932 senesi ilk üç aylık kon- tenjan listesinde çay idhalâtma/ yer verilmediğinden dolayı An karaya giden çay tacirleri heye ti avdet etmek üzeredir. Heyet İktisat vekâletile temas ederek üç ay çay idhal edilmediği tak dirde hâdis olacak vaziyeti i- zah etmişlerdir. Aldığımız ma- lümata nazaran İktisat vekâle ti vaziyetin tetkik edileceğini heyete temin etmiştir. Şehri- i çay tüccarları çay me- inin bir büsnü neticeye va racağından emin bulunmak! dırlar. Bunun için kendi ifi lerine nazaran, ellerinde stok mal bulunmamasma rağmen, fiatleri fazla yükseltmemekte- dirler, Çay tüccarının yaptıkla- rı hesaba nazaran toptan satış- lar yapılmadığı. takdirde elde mevcut çay stoku ancak on, ni- bayet on beş gün kifayet ede- cek bir mikdardadır. Bu mev- sim çay mevsimi olduğu için esasen fazla stok bulundurul- ması mutaş olmayan çay sto- ku bu kadar azdır. Çay tüccarı ü e bulunan çayla- rın bile iki aylık ihtiyacı karşı- ayamayacağı kanatindedirler. Gümrükte bulunan bu çayla- İ sından endişe edilmektedir. El lerinde stok bulunmayan (çay İ tacirleri vaki olan siparişleri ka bul edememektedirler, Eroin satarken.. Üsküdarda oturan Ahmet is minde birisi ötekine berikine eroim sattığı haber alınmış ve polisçe cürmü meşhut yapıla- rak, Ahmet'in üzerinde bir kaç paket eroin bulunmuştur. Ah- met hakkında tahkikat yapıl- maktadır. birleşeceği Maarifte Tamim Feshedildi mi? e Maarif başmüfettişi- nin bu hususta malümatı yok Ecnebi ve ekalliyet mektep- İerine pazar tatili hakkında gön derilen tamimiri “Maarif“vekâle ” ti tarafından bu mekteplere gönderilen ikinci bir tamimle hükmünün feshedildiğini dün. kü gazeteler bir Ankara haberi olarak yazıyorlardı. Dün bu hususta kendisine müracaat et iği üfettiş Hilmi B. inci tamimden malü . Vekâleten ce- vap bekliyorum. Hali intizarda yım.,, Esnaf Aidatı Aylık değil, badema senelik alınacak Esnaf cemiyetlerinin aidat şekli sene başından itibaren ye ni bir şekle girecektir. 1932 se mesinde bütün küçük esnaf Ti- caret odasma kaydolunmağa mecbur tutulmaktadırlar, Bina enaleyh küçük esnaf cemiyetle rinden maada ayrıca bir de O- daya kayıt ücreti vermek mec- buriyetinde kalacaklardır. Ce- miyetler mürakabe bürosu kü- çük esnafın fazla maddi külfete girmemesi için yeni bir formül bulmuştur. Yeni şekle nazaran esnaf cemiyetlerine aidatların aylık olarak değil senelik ola- yak verecektir. Aidat mikdarı azaltılacak, bu suretle Oda ai- Adil Bey Ankaraya gitti Maliye Heyeti teftişiye reisi ve borsa komiseri Adil Bey dün âni olarak Ankaraya hareket etmiştir. Adil Beyin bu seyaha tinin kaçakçılıkla mücadele ka- nunu ile alâkadar olduğu tah- min edilmektedir. Bu yeni ka- nun projesinde para kaçakçılığı hakkında da mühim hükümler bulunduğu söylenmektedir. Albania vapuru kurtarıldı Çanakkale civarmda karaya oturan Albania vapuru yüzdü- rülmüştür, iŞ Fatihte musakkafat tahriri bitiriliyor Fatih kazasında faaliyette bu lunan musakkafat komisyonla. rından bir kısmı tabrir ettikleri mahallelerin cetvellerini tan- zim ederek Fatih malmüdürlü- ğüne vermişlerdir. Malmüdür- lüğü de bu cetvelleri ait olduk- ları Maliye tahsil şubelerine göndermiş ve Maliye tahsil şu beleri de emlâk sahiplerine teb ligata başlamışlradır. Komis- nlar sy nihayetinde (bütün kaza dahilindeki emlâki tahrir etmiş olacaklardır. Bu komis- yonlar kânunusaniden itibaren Eminönü kazasının tabririne başlayacaklardır. Ve komisyon lara, 2 tahrir komisyonu daha ilâve edilerek 19 komisyona ib lâğ edilecektir. Her nahiyede bir komisyon çalışacaktır. Vapur şirketlerinin söyleniyor Bu şirkete Seyrisefainin de iştirak etmesi muhtemeldir Türk span gireli lr vee De ön Bundan bir müddet evvel Anka- raya giden Vapurcular birliği reisi Lütfi Bey bu hususta İktisat vekâ- letile temas etmiştir. Söylendiğine ir, | göre İktisat vekiletince vapureula füle çıkmasına muhakkak mazarile bakılmaktadır. Hatti bu şirkete Sey risefainin de iştirak edeceği söylen- mektedir. Şimdi yalnız Karadeniz hattina ayda 24 sefer yapılmaktadır. Bu se ferlerin sekizini Seyrisefain vapurla: rı yapmaktadır. Bu seferler Karada.