22 Mayıs 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

22 Mayıs 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

22 MAYIS 1932 7 inci sene No. 2254 NUSHASI 5 İtalyaya ğ | Giderken... Siirt meb'usu: MAHMUT Başvekil Paşa; bugün İtal. yaya gidiyor. Bu seyahatte Rusya seyahati gibi Şen sene tekarrür etmişti, Şüp- he yok ki, Rusyadaki temas ve konuşmaların çok faydası oldu. Roma seyahatinin de ayni kuv- vette faydalar doğuracağını u- muyoruz. Biz, bütün bu temas ve münasebetlerden şunu bekli. yoruz: Memleketlerimiz arasın. da devamlı bir sulh,sıkı bir dost İuk ve iktisadi münasebetler yolunda her gün bi mesafe almak... Türkiyenin mil Ni ve umumi politikasının ana hatları bellidir, açıktır. Muh- terem İsmet Paşanın, bu poli- tikadaki hulüs ve samimiyeti en iyi temsil ve ifade edecek mümtaz bir şahsiyet olduğunu ise, yerli ve yabancı herkes tas- dik eder. Rusya seyahati hem hariçte, hem dahilde manasız dedikodu lara yol açmıştı. Derpiş edilen ihtimaller arasında gayrişuuri olanları da çoktu. Vatandaş lar arasında, Türkiyede reji- min bile değiştirileceğine ina- nanlar oldu. Bu rivayetlere ina nanlar; memleketimiz için böy- le bir zaruret olup olmadığını bile düşünmüyorlardı. Vakıa hakikatin anlaşılması için çok zaman geçmedi. Fakat nede olsa, tabrikâtçıların telkinatına uyan bazı vatandaşlar bir kaç gün tereddüt ve endişe içinde yaşadılar. Bir memlekette halk smıf- ları arasında hak, hâkimiyet, imtiyaz noktasından bir fark o. İursa o memlekette ihtilâl mev- Zuu, rejim mücadelesi var, de- | mektir. Halbuki (o Türkiyede böyle bir mücadele mevzuu yok tur. Onun için bizde, bir sınıfı diğer bir smıfın aleyhine tah. rile-etmenin yeri olmaz. Bun- dan başka Cümhuriyet Halk fırkası programmın bir madde. sinde her sınıf halkın ayni de- recede terfihi esası kabul edil. miştir. Bu madde, hükümet ve icra mevkiinde bulunan fırka âzasınm göz önünden ayırma. dıkları bir mevzudur. Rusyanın tuttuğu yol; ken. di vaziyetine, kendi tarihine ve siyasi icaplarma uyan bir şey- dir. Ayni şeraiti bizim memle. ket için tasavvur etmek gayri mümkündür. Esasen Rusyada yeni rejimi doğuran siyasi â. millerden başka esaslı bir ta- kım içtimsi ve iktısadi âmiller de mevcuttur. Bundan başka bu rejimin tamamen muvaffak olduğunu da iddia etmek güç- tür. Nihai zaferden emin ola- bilmek için biraz daha nikbin olmak lâzımdır. Rusya büyük bir memlekettir. Her türlü bey- Belmilel münasebetleri bir tara- fa bırakarak kendi başıma, yal. ız kendi vesaitile e yaşamayı düşünebilir. Davasının esası bu- dur. Türkiyeye gelince: Siyasi, coğrafi, di bir çok sebep- ler dolayısile; tecerrüt halinde, beynelmilel münasebetler hari. cinde yaşayamaz. Rusyada bolşevizmi nasıl ki; dahili ve tarihi bazı zaruretler doğurdise, İtalyada da faşizmi doğuran âmiller (e aynidir. Her İki rejim; mana ve gaye itiba- rile tamamen mak istediği bi: emi, öbürü kıyasıya öldürmek istiyor. Ga- Yelerinden sarfı nazar, her iki memleket, bilhassa sanayi ve iktısat sahasında büyük işler tahakkuk ettirmişlerdir. Acaba İş sahasındaki bu muvaffakiyet in âmilleri nedir? Kana mizce bu âmillerin başında, u- Mumi faaliyetin müntazam ve Muayyen bir programa bağlan. Ması, programın tatbikatın. ve tekniğe müstenit si lam metotlar takip olunması. dır. Son yazılarımızda Rusya- ım rejimini değil, bazı metot- rma almalıyız, demekten kas- tettiğimiz mai metotlardan isi : Bu metotlardan istifade etmek, Devamı altıncı sahifede) KURUŞTUR Bu sabah Başvekili hâmilen İtalyaya müteveccihen limanımızdan hareket edecek olan Tevere vapuru Başvekil busabah geli- yor ve Romaya gidiyor İsmet Paşaya muazzam bir teşyi merasimi yapılacaktır Paşa, İtalya seyahatinden 12 haziranda avdet etmiş olacaktır - Gazi Hz. Başvekili Etimesut'a kadar teşyi ettiler ANKARA, 21 (Telefonla) — İsmet Paşa refakatlerinde relikaları Harrmefendi ile Ha- riciye Vekili Tevfik Rüştü B. reikaları Hanımefendi ve ke- rimeleri Emel Hanım ile heye timizin diğer âzaları bu akşam k' trenle İstanbula hareket e mişlerdir. Gazi Hazretleri de Başvekil | Haşayı teşyi. için istasyona | inmişler ve ayni — trenle Eti- mes'uda kadar İsmet Paşa ile birlikte gitmişlerdir. Meclis | © reisi Kâzım Paşa Dahiliye ve- kili Şükrü Kaya Bey de İsmet Paşaya çiftliğe kadar refakat etmişlerdir. Başvekil Paşanın gaybubeti esnasında kendisine Sıhhiye vekili, Hariciye vekiline, Dayi Devamı altıncı sahifede) Resmi küşatla hazır bulunan zevattan bir grup. İpekten bu kadar en- fes şey yapılabilir! İpekişin dün teşhir ettiği ilk kumaş ları herkes harikulâde buldu.. İpekiş, dün saat 17 de Beyoğ lundaki muvakkat mağazasının süslü vitrinlerinden | İstanbul halkına ilk selâmını gönderdi. Mübalâğasız denilebilir ki iklâl caddesini dolduran ka. iğın hemen yarısı, İpekiş mağazasının önünde toplanmış lardı, Halk arasında sabırsızlık git. tikçe artıyordu. Henüz muayyen saat gelme- diği için kapalı duran kepenkle. ri kaldırarak içeri girmek isti Satış şubesi açıldı yenler vardı. Halkın bu tehacü- (öN mü karşısında mağazayı beş da kika evvel açmaktan başka çare kalmamıştı. Devamı altıncı sahifede) Humaşların başında,. İz İleğin içinden üzerind Konferans Başlıyor Bu hafta konferans- lar verilmek suretile li tezahürat yapılacak Tahir Beyin izahat ve beyanatı Dün başlaması mukarrer olan Bal- kan Tezahürat Haftası, Yügoslav murahhaslarının bugün şehrimize vasıl olacakları anlaşılması üzerine bir gün tehir edilmiştir, Bu suretle bugün başlıyacak olan hafta, 26 ma- yis perşembe gününe kadar devam edecelitir. Bu hafta zarfında Türk Balkan Birliği Gurupu, şehrimizde Balkan memleketlerini alâkadar © den ticari, sinai ve iktisadi mesele- ler etrafında tezahürat yapacak,kon- verdirecektir. Tezahürati Dün gelen Yayoslavya murahhasları idare edecek olan “Türk Ralkan Bir. liği İstanbul şubesi müdürü “Tahir B. dün kendisile görüşen muharriri- mize şunları söylemiştir: — “ Bugün (dün) Yugonlavya Devamı altıncı sahifede) Vasıf Bey Roma sefiri oldu ve hareket etti ANKARA, 21 (Milliyet) — Cevat Beyin vefatı üzerine Ro- ma büyük elçiliğimize İzmir meb” usu ve Millet Meclisi reis! vekil. lerinden büyük elçi Vasıf Beyin tayini tekarrür etmiş ve Vasıf B. beyetimizle birlikte Romaya ha- reket etmiştir Teşyi merasimi çok samimi ve parlak olmuştur. Bir define Bulundu —e— Çömlek içinde Ya- vuz ve Kanuninin liraları Define nasıl bulundu? Küğutane'de Silâhtarağa yo- lunda bir çömlek içinde eski za- mana ait bir define bulunmuş. tur, Silâhtarağa yolunda çalışan Belediye amelesinden Celâl, Ab dullah, Ahmet, Ali, Osman Se- fer, İbrahim yolu kazarlarken bir çömlek bulmuşlardır. Çöm- indeki arma. sından Bizans devrine ait oldu- ğu anlaşılan ve Mecidiye “cesa- metinde üç gümüş sikke, üzerle rinde Sultan Selim, Sultan Sö. leyman yazılı iki ufak altın, Sul tan Selim zamanına ait ve eski beş paralıklar cesametinde 849 adet gümüş çıkmıştır. Verilen malümata nazaran 'a- mele bunları aralarmda taksim için uyuşamadıklarından iş jan- iştir. Bulunan üzeler idare. Grupu İ| Takas lâyihasını tasdik İİ ve kabul etti ANKARA, 21. A. 4A— Güm) İhmriyet Halk #erkasr grupu bu-|İl İcün öğleden evve Afyon Meb'w- | İlsu Ali Beyin riyasetinde içtima etmiş ve Başvekil İsmet Paşa Hazretlerinin seyahatleri müğa- İsebetiyle Fırka arkadaşlarına ve damı müteakip Büyük Millet Meclisinde mlrakeresine başlan. sag olan tokas kanın Jâyihası Bir sefirimizi Kaybettik Varşova büyük elçimiz Cevat B. irtihal etti ANKARA, 21 (A.A.) — Var şova büyük elçiliğinden Roma bü yük elçiliğine tayin edilmiş olan Cevat Bey bugün Varşovada ve- fat etmiştir. Cevat Beyin vefatı beri hi ve Ankara maha filinde büyük bir teessür ve tocs- süfle karşılanmıştır. VARŞOVA, 21 (A.A.) — Tür kiye Büyük elçisi Cevat Bey uzun bir rahatsızlıktan sonra o bagün Varşovada vefat etmiştir . MİLLİYET — Cevat Beyin uzun- bir rahatarzlığı müteakıp irtihali cidden elim olmuştur. Merhum güzide şahsiyetile Hariciyemiz için kıymetli bir varlık teşkil e- den diplomatlarımızdandı. Cevat Bey hariciyenin en kı Merham Cevat Bey let Meclisi hükümeti ve Cümhuri yet Türkiyesi zamanında (Paris, Atina, Tokyo ve Varşova sefaret lerinde bulunmuştu. Biraderi Bolu meb'usu Hasan Cemil ve Memduh Beylere tazi- yetlerimizi beyan ederiz. Takas Komisyonu Kanun lâyihası mec- liste kabul edildi Müvazene vergisi lâyihası pazartesi görüşülecek ANKARA, 21. A. A — B. M. Mec isi bugün reis vekili Hasan Beyin riyasetinde toplanmış ve B. M. Mec Tisi bütçesinde 1060 liralık münakale yapılması hakknıdaki kanunu kabul eylemiştir. Devlet demiryolları ve limanları işletme umum müdürlüğü 1932 se- nesi bütçesinin bir hafta sonra mü zakeresi kabul edilmiş ve takas ko- misyona teşkiline ait kanun lâyiha- sının müzakeresi yapılarak kabul e- dilmiştr Buna nazaran bedeli devlet bütçe- sine, hususi, mülhak ve belediye büt Devamı altıncı sahifede ) Sirt Meb'usu MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü ETEM İZZET Şayet evdeki pazar çarşıya uyarsa.. Üç çocuklu ve orta halli bir ailenin İstanbul. daki masrafı 137 lira. İzmir ile İstanbul arasında ne fark var? İzmir Ticart odasın yaptı” | ğı hesaplara nazaran, İzmirde baba, ana ve üç çocuktan mü. rekkep orta halli bir ai . da 114 lira 33 kuruşla geçinebi- leceklerini tesbit ettiğini odün yazmıştık. İstanbul Ticaret odası da ö- İİ|| teden beri İstanbulun “geçinme endeksi” ni neşretmektedir.Son endekse nazaran, İstanbulda ay ni nüfusta orta halli bir aile ay- da 137 lira 31 kuruş 49 santim. le geçinebilmektedir. Yapılan endekste bu ailenin bir ayda yiyecek ve içecek mad- delerine 45 lira, 14 kuruş, 85 santim, yakma, aydınlatma ve temizleme maddelerine 11 lira, 95 kuruş, giyecek eşya ve ev eş- yasma 33 lira 82 kuruş, ev kira sma 25 İira, sizara, vesaiti nak- liye, doktor ve ecza için 13 75 kuruş, tasarruf ve sigorta i- Devamı altıncı sahifede) Şaşılacak bir haber Bu hesap ve bu bonolar da nerden çıktı? Maliye vekâletinin derhal tav. zih etmesi lâzım gelen mesele.. Kibrit kralının müessesesinde 17,5 milyon dolarlık Türk hazine bonosu varmış!, Kreuger'in bütün marifetleri | nin 6 mayıs tarihli nüshasında öldükten sonra meydana çıktı: | Nevyorktan alınmış bir haber Öleceği güne kadar düryanm en büyük maliyecisi olduğu zannedi len bu adamm öldükten sonra mahir bir dolandırıcı olduğu am- Taşıldı. Bir aralık İtalya hükümetinin hazine bonolarını taklit ettiği söy lenmişti.. İtalya hükümeti bunu tekzip etti. Son posta ile gelen yoktur. Berliner Tapblat gazetesi bizi | Acaba bu bonolar da İtalyan bo- alâkadar eden bir haber neşret- | noları gibi sahte bonolar mıdır? mektedir. Bu Alman gazetesi | Devamı altıncı sahifede) A Otomobil yarışı! Match Corporation'un 17 buçuk milyon dolarlık Türk hazine bo- nolarına sahip olduğu (o bildiril. ve merak uyandırdı Tertip heyeti dün toplandı, salı günü de toplanacak.. Gazetemizin tertip ettiği büyük otomobil yarışı mem- lekette çok mühim bir alâka uyandırmıştır. Avrupanın her şehrinde ayda beş altı defa yapıl nevi yarışlar çok heyecanlı olur ve binlerce meraklı zevkle takip edilir. Bu noktayı nazarı itibara e Turing otomobil klübü ve gazetemiz, topraklarımız. de de bu sporun revacımı temin etmek için böyle bir isabaka ihzar etmiştir. Yarış üç kategori üzerine yapılacaktır. Şimdiye kadar böyle bir müsabakanm tertip edilmemiş olması halkta umu- mi meraki tahrik etmiş ve herkes 17 haziran tarihini sabırsızlıkla beklemeğe başlamıştır. Bu vesile ile artık de sık sık otomobil yarışları yapılacak ve zaten bugün mü- him bir yekün tutan otomebil meraklıları daha fazlalaşa- caktır. Bu işle meşgul olan tertip heyeti dün içtima etmiş ve ya» rış talimatnamesini hazırlamakla meğgul olmuştur. Tertip heyeti salı günü saat on ikide Türkiye Turing oto- mobil klübünde toplanarak fenni komite ile talimatnameyi ve handikapa ait nizamatı tesbit edecektir. Acentelere Her markadan birinci gelecek otomobillere mükâfat ver- Devamı 6 ncı sahifede)