22 Mayıs 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

22 Mayıs 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

HALKIN GÖZÜ HALKIN KULAĞI HALKİNDİLİ Sene 2 — No 654 Mançuri, Geniş Bir Bir Harp Sahası Halini Aldı,Her AnBir Hâdiseden Korkuluyor Moskova, (Hususi) — Mançu- ride, kıyam erbabımn elindeki mıntaka Üüzerinde uçan Japon tayyareleri Jeneral Li - Hay - Şunin Mangun istasyonu civarın- da bulunan karargâhını bombar- dıman etmişlerdir. Baombardıman esnasında kıra- ha muavini Li-Suy-Çan maktul düşmüştür. Gelen habeffer, Mançuride vaziyetin — gittikçe — fenalaştığını bildirmektedir. Buraya, yeni Ja- pon takviye kuvvetleri gelmesine rağmen daha fazlasının da gön- derilmesi bekleniyor. Bir Çin Jan Darki Nankin (Hususi) — Röyter mu- habirinin verdiği haberlere göre, Japon kuvvetleri, kısa zamanda başına binlerce taraftar toplmıya muvaffak olan Çinli bir kadının faaliyetinden — şikâyetçidirler ve onu ele geçirmek için ellerin- den gelen gayreti serfediyorlar. Muhabirin verdiği mılüınıtı Son P; v.ı. İşteri telefonut bııııııı m P VA — PAZAR -2 Mıyıı 1932 u.. işleri tolafonur — İstanbal — 8020.! Fiatı 5 kuruş Rus - Japon İhtilâfı Japon Başvekll Vekâletine getirilen Baron Takahaşi göre, bu kız, Rusyada darülfü- nun tahsilini ikmal etmiş, Çin-Ja- pon ihitlâfı patlak verdiği zaman Vilâdivostoka gelmiş, bir müddet grada kalmış, sonra Mançuriye geçmiştir. (Devmı 11 inci sayfada) M. Venizelos Birdenbire Niçin İstifa Etti? Yeni Kabineyi Tekrar Cümhuriyet Taraftarları Teşkil Edecektir wi — Venizelosun - riyasetinde bulundugu Yunan kabinesi istifa etti. Anadolu Ajansının dün gece yarisı tebliğ ettiği haber bundan ibarettir. Fakat gelen husust haberlere ? £ mazaran Meb'usan — Meclisinde dolgun bir — ekseriyete istinat eden Venizelos Kabinesinin .sti- fası basit bir meseleden ibaret değildir. Yunanistanın mali vazi- yeti müşkül bir mahiyet arzet- miye başladığı gündenberi mem- leket buhranlı bir safhaya gir- mişti. Bu müşkül safhada M. Veni- zelos, meleketi mali siyaset nok- tasından müttehit göstermek için çok uğraşmış, fakat — muhalefet artisinin — çıkardığı — engellerle rşılaşmıştır. Bugünkü istifanın esas sebe- bini bünda aramak lâzımdır. Son Vaziyete dair Atinadan aldığımız haberleri yazıyoruz: Atina, 22 (Hususi) — M. Ve- Nizelos kabinesinin istifası matbu- &t tarafından muhtelif şekillerde tefsir edilmektedir. Meb'us intihabatının yaklaş- Ması, istifanın müstacel bir şekil almasına sebep olduğu tarzında Mütalealar dermeyan ediliyor. Yeni intihabat esnasında idare şekli meselesinin muhalefet tarafından mevzuu bahsedilip edilmiyeceği hakkında M. Venizelosun kısa bir zaman evvel sorduğu — suallere Mmuhalefet partisinin €evap ver- —memesi ve matbuat kanunu İâyiha- Başvekâlet hıkkında Isml (İleri sürülen Jeneral Kondilis sının şiddetli protesto ve tenkit- istifayı arasında lere maruz kalması da tacil eden sebepler zikrolunuyor. Reisicömhur M. Zaimis — M. Venizelosu — istifadan vazgeçirt- meye çok uğraşmış, fakat' Veni- zelos ısrar etmiştir. Atina, 22 (Hususi) — M. Ve- nizelosun tekrar kabine riyase- tinde kalması için muhtelif ihti- maller derpiş olunuyor. Ezcümle Kanunu Esasi mücibince Meclisin feshi ile eylülde yapılması mu- karrer — intihabalın tacili, yine Meclisin feshile renksiz bir kabine teşkili ve intihabatın oylülde icrası gibi şekiller mevzuu bahsediliyor. (Devamı 3 üncü sayfada ) —— Londra, 22 (Hususi)— Uzak Şarka dair san gelen haber heyecan vermekten uzak de- ölldir. Siyas! mehalilin ehem- miyetle karşıladığı bu haber- lere göre, Japonyada harp taratları bir kabinenin iktidar mevkline gelmesi için ortada bariz bir müşkülât eseri Ja- pon faşistleri tarafından giri- şilen mücadelenin neticesine heyecanla intizar ediliyor. k-——.—-——J ıukedebılccegı için beni müte- İpekiş Dün İpekiş mağazası açıldıktan sonra bir alış, veriş sahnesi “ İpekiş »in Beyoğlu mağa- zası dün saat beş buçukta açık mıştır. Mağazada şimdilik yalnız ipek kravat ve ipek kumaşlar satılacaktır. Bu aylar zarfında İstanbul semtinde ve Ankarada da birer mağaza açılacaktır. Büyük ve mümtaz bir kalaba- lk dünkü küşat resminde bu- kunmuştur. — Krögerin Kasasın- da Türk Bonoları Berlinde çıkan Berliner Tagb- lat gazetesinde şayamı — hayret bir haber okunmuştur. Bu Alman gazetesi, müntebir kibrit kıralı Krögerin kasasında 17 buçuk milyon dölâr kıymetinde Türk hazine bonoları bulunduğunu yaz- maktadır. Ölümünden sonra çok karışık bir adam olduğu anlaşı- lan - kibrit kıralının kasasında evvelce başka hükümetlere ait sahte bonolar da — bulunmuştu. Bize ait olduğu yazılan bu bo- noların hakiki mahiyeti henüz Mmeçhul'olduğuna göre ciddi bir tahkik Tâzım gelmektedir. Iinğiıiz Sefiri Sir Jorj |Klerkın Bir Mektubu Hindistanda Şimdiye Kadar Muhtar Bir Hükümet Niçin Teşekkul Edememiştir I!hıılkt:ım!n vukua gelen hâdiseler tile “Son Posta,, da muhte- ber ve yazılar intişar etti vo ediyor. Bunlardan bir tanesi, r Jorj Klerk Cenaplarını mütacesir » Hem kendi noktai nazarından lııın de İng lıı.mıın hık 1» rine ıırıf oti göndermiştir. ve ilân olduguuı göre Sefir nin bu mektubunu da aynen vi vazife biliyoruz: 30 Nisan tarihli “Son Posta,, | gazetesinde İngilizler Hintlileri nasıl avutup aldatıyorlar,, başlığı altında bir makale nazarı dik- katimi celbetti. Mezkür makale İngiltere hükümetinin Hindistan- | daki hakiki siyaseti hakkında bu memleketin karilerini hataya essir. eder. Malâmu âlileri olduğu veçbile İngiltere hükümeti, — müstakbel Hindistan hükümeti için elyevm hazırlanmakta olan yeni kanunu esasinin siyasi — şeraitine — dair bir itilâf husule getirmek için Hindular ile Hindistandaki İslâm- Iırın duçar - oldukları mü.ıkı'ılnı Sefir Sir Jorj Klerk Cenapları izale etmek maksadile muvakkat bir plân tertip ve tanzim etmeyi deruhte eylemiştir. (Devamı 9 uncu sayfada ) | Foça Sahillerinde Bir Ka- çakçı Motörü Yakalandı İzmir, ( Hususi ) — Evvelki gece Foça açıklarında birkaç Yunan motörünün dnlııtıîı ve balık avladığı mahalli zabıtası tarafından tasbit edilmiştir. Foça Limasında bulunmakta olan rüsumatın kaçakçı motörlerinden biri zabıtanın da iştirakile derhal avlanmakta olan Yunan motörlerinin üzerine gitmiş, motörler kaçmıya başlamışlar. Fakat içlerinde (Svangelistre) ismindeki motör av aletlerini toplarken yakalanmıştır. Yakalanan motörün kaptanı, diğer motörlerle firar etmiştir. Ele geçenler dört tayfadır. Motör Foça limanına getirilmiş; içindeki (350) kilo balık satılmak Üzere İzmire gönderilmiştir. Adit takibata başlanmıştır. Adnan Başvekil Paşayı götüren Tevere vapuru Başvekil Paşa ile refikaları | Roma sefirliğine tayin — olunan Hf., Hariciye vekili ve refikaları | İzmir meb'usu Vasıf Bey de ile kerimeleri bu sabah Ankara- | vardır. Tevere vapuru — doğru dan şehrimize gelmişlerdir. Baş- Brendiziye hareket etmektedir. vekil Paşa Haydarpaşa istasyo- | Seyahat on iki gün sürecek, nunda hükümet erkânı tarafından | Romada dört gün kalınacaktır. karşılanmış (ve askeri müfreze- * de selâm tesmini ifa etmiştir.| Başvekil — Paşa — Ankaradan Başvekil Paşa, Hariciye Vekili | hareketinde vekiller, meb'uslar, ve kendilerine refakat edecek | hükümet erkânı tarafından - teşyi zevat doğruca, Roma seyahatine | edilmiş, Gazi Nz. de teşyie ge- l tahsis olunan Tevere vapuruna | mişler ve Etimes'ut istasyonuna l geçmişlerdir. Bu zevat arasında | kadar trende kalmışlardır.