22 Mayıs 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

22 Mayıs 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Ekonomi Mıntaka Ticaret oda- ları kongresi Bu defaki senelik kongrede görüş ülmek üzere iki rapor hazırlandı İstanbul Ticaret müdürlüğü Buntakası dahilindeki Ticaret o©- daları kongresi için hazırlıklara Bu dei senelik o kongred. müzakere edilmek üzere iki ra Bor hazırlanmıştır. Bunlardan bi- rincisi İstanbul Ticaret odası kâ- tibi umumisi Vebbi Beye aittir ve Ticaret odaları nizamnamelerin- de tecrübelerden alınan neticele- ve göre yapılabilecek tadilâta da- İkinci rapor Hakkı Nezihi Bey tarafından hazırlanmıştır ve ihra- catımızın tezyidi, İs maş tenkisi noktasından Od bor- salar ve Ofisin eme zu gelen müşterek mesaiye dairdir. Geliboluda balıkçılık Gelibolu, öteden beri | balıkçı- hık âleminde mühim bir mevki al- muştur. Harpten evvel müteaddit balık konserve fabrikalarma ve tuzla- mahanelere malik bulunan ek ka sabamızın balıkçılıktaki eski kiini alabilmesi için akli dır. Aldığımız malümata naza- ran, balıkçılık enstitüsü Gelibolu sularında tetkikat yapacak ve Ge Wbolu balıkçılarma muzahir ola- caktır. Sahte İngiliz evrakı| nakdiyeleri Borsa ve Osmanlı Bankası komi- serliğinden: İngiltere bankasına süt İ BORSA | 21 Mayıs 1932 Akşam Fiatları Tahvilât Elektrik Tramvay Tünel Rahim Anadolu 1 45,50 mM 18 Zatümessli #1, — .— Şark d. yolları 310 in ..5 D. Muvakbilde 42,00 Gümrükler | 650 vE T, askeriye İzmir Belediye istikrazi Esbam Terkoi 10,6 Çimerte Ar & Ünyon dey. 10— Suk dey. s0 Balya 180 Şark m. eca. 240 Telecom 18 hazla Asndli Reji Sir. ha 1 16,— Umum gora 1030 2.40 Çek fintları Proj Viyana Madrit Eerlin Varşova Peyte aa “m çe 160$ 404078 S5 1,029 .. 40305 Lİ 206,5 167,50 Pari kendra Nüyork. Milan Brüksel Atina Cinevre Bükreş Selya 6041 $ Belgrat Amsterdam 1,1732,55 Moskova 4749 Nukut (satış) Kuruş 30 1d sa- *..— pe 24— Tim 1 gile, A 1 pezeta 4 mark tali 1 pesşo A ley 20 dinar 1 Çemoveç 3 Alın 1 Mecidiye 1 Bankmo 20— 40 £ Belçika 113 3 örabini 42 91 İsviçte #38, 10 Kva * Yı Mori © “88, 2; kor Çek) 12— Bn yoktur. Ben güzelin ver olduğuna ve asırdan asıra, cemiyetlen cemiye- te ancak tezahürlerinin değişti #ine kaniim . Bunu kabul etme- yince insanın fevkalâde bön, ilâ- Sihaye aldatılması o mümkün bi 'en zümrenin gerek zaman, ge tek mekân itibarile kendi cemi- yetlerinden büsbütün ayrı Yetlerin eserlerinden heyecan al- dıkları, yalnız tasalluf saikasile değil, hakikaten heyecan aldık- ları o muhakkaktır. e Cemiyetin san'at telâkkilerinden ayrı, onla- va tâbi olmıyan bir “güzel, yok- sa bugün Sofoklis'i Shakespeare'i, Dostoyevski'yi, biribirinden ayırt bir liralık ve on şilinlik ingiliz evra- kı nakdiyesinin mahirane bir suret- te taklit edilerek (her tarafa sürül- mekte olduğu ve hakiki banknotlar dan tefriki pek müşleğl | bulunduğu ve amillerinin meydana çıkarılması İ için mahalli Hükümetince Hizrmge- İ len tedbirlerin ittihaz edilmiş oldu- ğu Londra Büyük elçiliğimizin iş'a- rına atfen Maliye Vekâletinden bil- dirilmiştir. Mayısın ilk on beş bgününde ihracatımız Gümrükler | istatietik müdüriyeti mayıs ayının ilk on beş günü zar- fında mühim ihracat İimanlarımız- İ dan başlıca ihracat maddelerimizin ihraç vaziyetlerini — tesbit etmiştir. Yapılan istatistiğe (göre ilk on beş gün zarfmdaki ihracat 1.839.425 W- ralık bir kiymet tedir. İ Nisanın ilk on beş günü zarfında- İ ki ihracat 2954042 lira tutmakta olmasa göre mayıstaki ihracatı miz 1.114.617 Bra noksan olmuş- tur. Mayısın ilk on beş günlük başlıca ihracatını m gösteriyoruz. Kıymet Lir | pcir Fındık (Kabuklu) Fındık (kabuksuz) Pamuk tohutme Zeytin yağı Tütün Palanmıt Palamut hüâsa, Afyon Kereste Pamuk Maden kömürü Nisan ilk on beş ihracatımızın tezayüt ler şunlardır: Yumurta misanm ilk on beş günü içinde BL5.026 liralık olarak ihraç edildiği halde mayısta 468.401 liralık ihracat vukubalmuş- tur. Av derileri 82795 lira kadar bir tezayüt görülmektedir. Kabuk- suz fındık ihracatı 41.199 tütün ih- raeatı 500434 pamuk ihracatı 352.494 maden kömürü ihracatı da 85.995 lira bir fazlalık göstermekte dir. Buna mukabil arpa ihracatından 38.482 üzüm rende 21.256 b. ralık noksan vardır. Mayts aymın ilk onbeş günlük v0 tün ihracatı nisana nazaran 500.434 ve pamuk ihrsentr da 382484 “lira noksandır. a 9 Tevfik Salim Paşa Ankaradan döndü Etibba muhadenet cemiyeti re- isi Dr. Tevfik Salim Pş. Ankara- dan avdet etmiştir. Tevfik Salim Pş. dün kendisile görüşen bir mu harririmize demiştir ki: “.— Ankaraya, etihba muhade- net ve verem £ cemiyetlerine sit bazı işler için gitmiştim. Bu işleri gördüm ve avdet ettim. Doktorla Fın kazanç vergisi o meselesinde yeni bir safha yoktur. Tabii safha sında iş devam etmektedir.” tur ve mwhtelif cemiyetlerin muhtelif zamanlarda eser leri sevdirten şey, haddi zatında mevcut olan güzelin onlarda te- emiş, ar. Bu haddi zatında mevcut gü- zelin ne olduğu susline, “İnsan,, iye cevap ( verebiliriz. Andre Gide'in Edipos'unun dediği gibi, “her sunlin mukadder cevabı in- san'dır,,; çünkü , biz insanız ve aklımıza © gelebilecek her sual, insanda doğduğu için yine ceva- bını insanda bulur. Yunan şairle inin eserleri imsanı söyledikleri için, Acem miayatürleri bize in- sandan haber verdikleri için gü- zeldir; bütün ayrılıklara rağmen onları sırasıkı birleştiren o nokta işte budur. Fakat bunu kabul etmek için MIWLİYET PAZAR 27 ; MAYIS Ticaret odası iki mühim rapor hazırladı Maarifte İdman Şenlikleri Yarın Eanarbakcendi prova yapılacak Liseler idman şenlikleri için yarın Fenerbahçe stadında umu - mi bir prova yapılacaktır. İdman bayramına 10 bin talebe iştirak edecektir. Harakâtı Selim © Sırrı B. idare edecektir. Şenliklerin ic“ rası için Fener sahası 100 liraya kiralanmıştır. Türk lisesi Kemal Zülfi Bey tarafından Türk lisesi isimli bir lise açılaca- ğı haber almıştır. Lise önümüzdeki ders senesi başınde ve Şehzadebaşında açıla- caktır. Bu ilim ve irfan yuvasının bü- tün asri im ve sıhhat tesisatını havi olmasına bilhassa gayret €- dilmektedir. Mektep müsamere- leri için Maarif yelekli geçen sene Deşrettiği mektep leri talimatnamesi ike her mektep temsil edeceği piyesleri ve göstereceği numaraları evvel- den Maarif idaresine tasdik ettir. mesi lâzımdır. Son günlerde mü- samere veren bazı (o mekteplerin bu kayda riayet etmedikleri an- laşılmıştır. Maarif müdürlüğü bu hususta bütün mekteplerin şiddet le nazarı dikkatini celbetmeğe ka rar vermiştir. On mektebe altmış muallim alınacak Önümüzdeki ders senesi başın- da yeniden açılacak 10 ilk mek- tep için lâzım gelen 60 muallim tahsisatını hususi idare kabul et miştir, Maarif müdürlüğü bu 60 muallimi, muallim mektepplerin- den bu sene mezun ardan intihap edecektir. Bu hurusta lâ- zım gelen muameleye başlanmış” br. Yeni 10 mektepten bir kısmı yeni inşa edilen binalarda açıla» €ak, bir kısmı için de kira ile bi- na tutulacaktır. Uzak semtlerde ço- cuk tenezzühleri Yeniden bazı | çocuk velileri Maarif idaresine müracaat ede- rek ilk mektepte okuyan, henüz pek küçük olan çocuklarının te- pezzüh © maksadile, semtlerine hayli uzak ve deniz aşırı yerlere götürüldüğünden şikâyet etmişler e ep Gy mektep idarelerinin nazarı dikka tini celbedecektir. Hilâliahmer Haftası Mayıs 23 te başlayıp sonunda bitecek iahmer cemiyeti 23 mayıs pa kadar devam etmek üzre mayısın son haftasını Hilâliabmer haftası ittihaz etmiştir. , Bu vesileden istifade edilerek, Hi kın cemiyeti aza kaydedilmeleri ri- edilecektir. ———— Zeki Mesut yy Diyaribekir O meb'usa Zeki Mes'ut Bey zatülcenpten rahat- sz bulunuyordu. İstihbarımıza nazaran Zeki Mes'ut Beyin ra- hatsızlığı hafiflemiş (ve kendisi nekahat devresine girmiştir. Ze» ki Mes'ut Beye bir an evvel iadei afiyet ve sıhhat temenni ederiz. rılıklarma rağmen gene Fi gibi bir adam olduğunu, ikisinin Bize benzediğini ve hepimizin ni- bayet en esaslı onoktalarda bir Çinli ile birleştiğimizi kabul et- mek lâzımdır. Cemiyet farkları- nm Meal biribirinden büsbü- tün ayri mahlüklar hâline getir. diğini & SİliN ödeslür big “almaz insanın her devirde ve her yerde “cemiyet kurmuş ve cemiyetsiz yaşıyamaz bir hayvan” olduğuna dikkat etmelidir. Sadece bu ben- zeyiş daha birtakım benzeyişler doğurmaz mı? İsmail Hakkı Be- yin ei aldığım parçanm | Yamyamlar Arasında Uzun müddet kal- muş bir Amerikalı şehrimize geldi Amerikan mühendislerinden Mr. A, N: D. Ataya isminde bir zat şebrimize gel miştir. Mensup olduğu müessese için şubeler ve a- centeler temin etmek üzere se- yahat © etmekte olan Mr. Attaya Garbi Afrika sa- illerinde şayanı dikkat bir seya- hat yapmıştır. Mr Attaya seyahati ni bize şu suret le anlatıyor: N. D. Ataya — Avrupa'da seyahatini bitir dikten sonra İspanya'dan Afri ritanya ve Senegal sahillerinde dolaştıktan sonra Fransız Suda- nında Bamaka'ya uğradım. Ora dan Portekiz, Fransız Gine'leri Liberya Cumhuriyetini, Altın v: Fildişi sahillerini dolaştım. Seya- hatimin en şayanı dikkat ie buralarda geçti. Altın sahili Dahomey'e gitmek için hiç Bi na kil vasıtası yoktur. Bu yolan bir kısmını insan sırtında geçtim; Bu ralarda zenciler beygir yerine kaim oluyor. Burada bir müddet yerli zenciler arasmda © kaldım. Bu zenciler kismen vahşet halin de yaşamakla beraber, Avrupa ve Amerikalıların her türlü arzu- larmı yerine getirirler i kendilerine, hiç görmedikleri ve- lev ehemmiyetsiz. olsa bile, İle şey verecek olursanız anları türlü hizmetinizi peer irsi niz. Belcika Kongo'sunda Goril cinsinden maymunlar vardır. Bun lar muazzam cüsseli ve insanlar Goril maymununun 640 kilo sikletinde olduğunu gördüm. Bu havalide, bilhassa sahilden birak içerilerde yerli kabileler arasında yamyam | İk el'an zail olmamıştır. Bu kabi- leler, kendi arazilerini tecavüz ©- den diğer kabile ofradından ak dıkları esirleri, buyük tezahuratı muteakip kesip yerler. Fakat be yaz ve medeni İnsanlara hiç bir zararları dokunmaz, Rivayet edil diğine göre bazı kabileler ele ge- girdikleri beyaz kadınları da yer- lermiş! Bu bavalinin en büyük derdi hastalıktır. Malarya'dan maada sinek ısırmasından zuhur . eden bazı hastalıklar vardır ki bir ene bi için bunlardan tahaffuz pek müşküldür, Ben hir çok tetbirlere tevessül ettiğim halde bir kaç de- fa hastalandım.” ğradığı memleket aziyetin pek fena olduğunu, şehrimizde iktısadi tet kikatta bulunacağını söylemiştir. Mr. Attaya bund lhassa <i iktisat müderrisi idi. Beyoğlu Telefonları Ancak temmuzda otomatik olacak Beyoğlu tarafının otomatik te- lefonları mayıstan itibaren başla- yacaktı. Fakat bazı nevakısın ik- mali için otomatik tesisatın daha iki ay işleyemiyeceği anlaşılımış- bır. Beyoğlu tarafında temmuzda telefonlar muhakkak otomatik o - larak işlemeğe başlayacaktır. gelmiş insanların eserlerinden is- tifade edebileceğimiz de kendili- ginden çıkar. İnsan mademki her devirde esasen ” 9 halde kendimizden evvelkilerin eserle- rinde, zevahirin altını görebilir. sek, gene kendimizi buluruz. Pek ehemmiyetli olan bu meziyeti el. de etmek için de gene muhtelif zamanlarda ve cemiyetlerde vü yoktur; handle insanı cemiyetinin zeva- hirine bürünmüştür. Hiç bir ce- siyetin mah oluyan, sadece in- san olan bir mablük mevcut de- ğildir; ona ancak Eflâtun'un Mi- sal Alemi'nde tesadüf olunabilir. Fakat bu insan bepimizin içinde, yani perdenin arkasında vardır. “Perde kalkmen ne sen kalırım, ne de ben” yatarım, modelini mazide 4 numaralı | Kontenjan Bu defaki kontenjan da bazı hususiyetler var Yeni çıkan 4 numaralı konten- jan kararnamesi esaslı hususiyet- leri ihtiva etmektedir. Temmuz, ağustos ve eylül ayla rına mahsus listelerin merbut ol. duğu dört numaralı © kararname ile şeker ve kahve ithalâtı konten jan harici bırakılmaktadır. Şeker ve kahve ithalâtı ancak ihraç mal larmazla rak yaj tik ve balı ihracatımız karşılık ola- rak gösterilmiştir. Bu vaziyete nazaran ihraç mal- larımızı almağı ithalâtçı istedi, hal edebilecektir. Bu arz temamile hususi mübadele Binde ola: i len takas mukaveleleri ile alâka- dar bulunmayacaktır. Yeni mason Mahafili Merkez ittihaz etmek üzre bina arayor.. Yeni teşekkül eden mason mahfi- bi, Cemiyetler kanununa tevfikan &- dare heyeti intibabını yapmış, henüz bir içtima aktetmiştir. Mahfil mer. kezi ittihaz edilmek üzere, Bey: da bina aranmaktadır. Bina dulıtan ve tefriş edildikten sonra res mi küşadı yapılacak ve faaliyete ge- çilecektir. Yeni mahfil kâtibi umu- misi avukat İbrahim B. kendisile gö rüşen muharririmize şunları söyle- miş Bizim için esas, her şey gi- bi masonluğun da evvelâ milli, son- ra beynelmilel olmasıdır. Bunun i- in camiamıza intitap © edilebilmesi için nizamnamei dahilimize bilhassa Şu esası koyduk: Masonuk evsaf ve şeraftini haiz ber Türk ile Türkçe kenaşalan > Türke harsimi edenler mahfilimize intişap e- debili Yeni mahfilin aleni teşekkülünü, masonluğun şimdiye kadar gizli ce- reyan eden Adap ve erkânile kabili telif görmiyenler olduğunu söyli- Masonluk, bidayette, kili- Flas isyan (duyanların, tama- men insani gayelerle kurdukları bir teşekküldir. Bunun için, mensupla- rnm düçari takibat olmamaları, faa i am etmemesini Masonluğun i lame halde, esas itibarile m yl olmuştur. Bunun ie ahli bidat ( addettiği gizli faaliyetlere Tüzum görmemek- tedir.” Hapishanede ders okuyanlar Dün İstanbul umumi hapi- sanesi mektebinde ders gören el Hi beş mahküm kıraat, hesap derslerinden imtihanlarını ver- mişlerdir. Az zamanda elde edi len netice pek ziyade memnu- niyeti mucip olmuştur, İmti- han olanlara resmen okur yazar vesikaları (o tevdi edilecektir. Mektebin tesisi o mahkümlarm ruh ve ahlâkları üzerinde pek bariz bir surette hüsnü tesir ha sıl etmekte olduğu görülmekte yani değişmez insanı göstermek arzusunu maziden alacak, mazi- Bin eserlerini tetkik o asıl mevzu- u sezmek ve sezdirebilmek kabi- Hiyetini elde edecek, fakat İbda anında ber şeyi unutmak İudre- tini de gösterecektir. wz taklidinden başka bir $ey yar pamıyorlar; fakat dikkat edin, maziyi hiç bilmiyenler de, içinde yaşadıkları cemiyetin cansız bir ağir li başka ne Yapablk irki yani fotoğraf ile ike tifa etmek de kabildir. O zaman san'atkâr, zamanının arzularmı in sonra zamanı ile bes rabor göçüp giden bir fani olur. İsmail Hakkı Beyin sevmediğini, içinde san'atin ebedi olması arzusunu duyduğunu ya” Pe) ke elik | Vilâyette Maaşatın Tevhidi Bu hususta dün yeni bir tebliğ geldi Devlet memurları maaşatının tevhit ve teadülü hakkındaki ka- tefsiri Bu tefsire göre: Devlet memur m. hit ve tendülüne dair numaralı kanunun beşinci madde sinin mutlak ve umumi hükümleri mülhak ve hususi bütçelere dahil bulunan maaşlı ve daimi ücretli tedris hizmetlerine şamildir. Fazlı Bey umumi müfettişlik baş ine tayin edilen & Vali muavini Fazlı Bey bazı hususi iş- leri için bu salı günü İzmire gide- çek ve bir hafta kadar kalacak “aziz Bey avdetten sonra hazi- ranın onuna doğru Diyarıbekir'e hareket edecektir . Müruru zaman mı? Bir akşam gazetesi Beyoğlu kazası dahilinde mürürü zamana, uğramış mühim mikdarda vergi borcu bulunduğunu / yazmıştır. Defterdarlıktan sorduk. Bu habe rin doğru olmadığı cevabı verildi. Defterdarlık tayinleri Eminönü tahsil memuru Bur- hanettin Bey Fatih mal müdürlü- ğü icra memurluğuna ve Yediku- Te tahsil memuru Mehanet Bey de Eminönüne tayin edilmişlerdir. Balkan Ticaret ofisi Konferanstaki komi te bir proje hazırladı mevcut olmasa idi insan o arzuyu duyamazdı; ve yahut ki o arzuyu duyduğu için, esasen mevcut ol- masa dahi haddi zatında güzeli yaratır. Bunların ikisi de bir ne- ticeye varır. ... Bu hafta İsmail Hakkı Beyin o güzel yazısını tamamile tahlil et- #ikten sonra münekkit ve müter- cim Reşat Nuri Beyin 13 mayıs tarihli Hakimiyeti Milliye'de çi- kan “Ümanizm" makalesinden de bahsetmek istiyordum. Bunu bir başka defaya bırakıyorum. Reşat Nuri Beyin fikirleri ara sında benim düşündüklerimi teyit edenlerin bulunmasına çok mem nun oldum. Bir zamanlar Türki- ye'de lâtince ve yunanca okutul- masını Belediyede Ayaspaşa Mezarlığı Yarın kei keşif yapılacak Ayaspaşa mezarlığı meselesi için yeni teşkil edilen ehli vukuf yarın mezarlık mahalline gide rek keşif yapacaktır. Bu mezark fın, belediyeye haber verilmeksi zin metre murabbaı 7 liradan 30 liraya kadar satıldığı tespit edil: miştir, Mezarlığın mesahası 50 bin metre murabba: olduğuna göre satıştan bir milyon liraya yakın para kazanıldığı anlaşılmıştır. Be lediye Evkafı da dava edecektir. Adaya güya elek- trik verildi Ada halkı mahalli kaymakam hığa müracaat ederek evlerine hâ lâ elektrik verilmediğinden şikâ- yet etmişlerdir. Kaymakamlık va riyeti belediyeye bildirmiştir. Be lediye bu hususta tetkikat yapar caktır. Filhkaika Adaya ceryan veri leli bir kaç ay olduğu halde, he- süz evlerde elektrik yoktur. Ada da bir kaç resmi daire ile büyük caddelerde bir iki lüroba yanmak tadır. Sayfiye mevsimi de bulül ettiği halde elektriksizlik çok müskülât mucip olmaktadır. Ak dığımız. malümata göre, “ evlere elektrik vermek için cereyan şe bekesinin bir çok masraflarla ge nişletilmesi lâzımdır. Şirket ise Ada halkının ekserisinin sayfiye olarak bir kaç ay oturduklarmı nazarı itibare aldığından yeniden masraf yapmağı göze aldırma: maktadır. Mezarlıkların devir muamelesi Belediye kanunu mucibince şehir dahilindeki bütün mezarlık lar Evkaftan belediyeye devre dilmiştir. Halen, kanunen beledi ye bütün mezarlıklara sahip bulu muyorsa da devir muamelelerinin merasimi henüz yapılmadığından mezarlık satışında müşkilâla uğ” ramaktadır Belediye tekrar Evkafa müra- cnat ederek bu muamelelerin bir an evvel ikmalini istemiştir. Halde eğlence yeri Bir sermayedar Kadıköy hali için belediyeye müracaat etmiş- tir. Bu sermayedar halim” âçinde bazı tadilât yaparak burada asri eğlence yerleri tesir etmek iste- mektedir. Bundan başka © balim harici kısmında da asri reklâm ve afişajlar yapılması için tesisat vücude getirilecektir . Belediye bu teklifi tetkik et- mektedir. Yıldızdaki merasim köşkü liyeye devri tekarrür etmiştir. Bu Balkan i haftası vessire büyük merasimlere tahsis edile. cektir. Sarayın diğer kısımları ile bahçe gene belediyenin | elinde kalacaktır. l Belediye bu saraydan ve bahçe den istifade etmek için bazı şekil. ler düşünmektedir. Bazı maaBperilir baş kayerlere gönderildi İstanbul umumi ki mahpuslardan eat tanesi Tekir. dağı, 10 tanesi 30 ta- nesi Edirne'ye makledilmişlerdir. Bu nakil keyfiyeti daha ziyade asayiş noktasından © yapılmıştır. bu adamların ekserisi ü .. rarkeş ve serkeş adamlardır. ması, fikrin yanlışlığına delâlet | etmez amma bir dostun ona sadık kaldığını haber vermesi insanı “ vindiriyor. ğ Nurullah AYA © Hamiş — Dil meselesi haklem- da Peyami Safa Beyin bana ver. diği cevapları okudum. Eskilerine yeni bir şey ilâve etmemiş ve ash sormak istediğim noktaya dokun mamış: “Avrupalıların türkçeden tercüme edip edemiyecekleri bir mesele teşkil etmez, çünkü onlar bizim medeniyetimizi almak arzu sunu göstermiyorlar. Halbuki biz onların medeniyetini almak istiyo