23 Mayıs 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

23 Mayıs 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

Tertip heyetimiz salı günü içtima ediyor Yarış; etrafında çok büyük bir alâka uyandırmıştır Tertip ettiğimiz otomobil ya- rışının günü yaklaşıyor. Halka ve bu sporun meraklıları arasın- da çok büyük bir alâka var. He- veskirlar telefonla hemen her müsabakaya ait bir çok taf- silât soruyor ve müsabakaya mek isteyen acentelerin salı gü nü heyeti tertihiye içtimarna mümessil göndermeleri ilân o- Tumur. Yarış nasıl olacak Yarışın nereden nereye icra olunacağı, iştirak şartları ve ka. tegoriler şunlardır: Isket sporuna ufak bir yardım e- debilmemizdir. Avrupada hemen her şehirde bu nevi yarışlar çok sik yapılmakta ve büyük faide- | dolayı Türkiye Turing otomobil | klübü ve gazetemiz toprakları lere Turing İdübü ve Milliyet gazetesi tarafından omükâfatlar tır. Kayıt şersiti yakında gaze- temizde intişar edecetkir. Amatörler ve şoförler tarihi olacak olan bu ilk yarışa iştirak ediniz. Her markadan birinci gele cek otomobillere mükâfat ver- Mazot istihsal edebil- meğe çalışacağız.. Ticaret odası bu hususta Linyit madenlerinde tetkikat yapıyor Ticaret odası fedil işlenmeyen mebzul mikdarda linyit madeni mevcut bu- lunmaktadır. Yol kesenler AKHİSAR, 21 — Salihli civarın. da iki şakinin yol kestikleri haber a mış, vak'a mahalline jandarmalar gönderilmiştir. Ticaret odası umumi kâtibi Vehbi Bey Kaçakçılarla mücadele Sir Eric Drummond sefir mi oluyor? PARİS, 22 (A.A.) — Paris ve Londra'da deveran eden bir şayiaya nazaran Sir Eric Drum mond'un Cemiyeti Akvamın ey lâlde aktedeceği içtimadan son ra İngilterenin Paris sefaretin- de Lord Tyrell'e halef olacağı rivavet edilmektedir. İ Putnam, Avrupadaki zevcesine MILLİYET PAZARTESİ 23 o MAYIS BERLİN, 22 (A.A) Frankfurter Zeintung gazetesi, yeti tes'it ediyor z ie 22 A. A. — Ri dün Mr. | ten sonra yeni bir siyasetin meb ” İdeini teşkil edeceğini yazıyor. Bu konferansta derpiş edilecek , yalnız bir azmü cesaret | müzakerenin şeklini bulmak me misali vermiş olmıyorsunuz ayni | selesi tabiatile büyük bir ehem- zamanda şimdiye kadar erkekler | miyeti haiz olacaktır. Devlet a- alam ilan Oz gula | damları başlıca alâkadar iki dev da erkeklerle müsavi bir kabili- | Je yette bulunduklarının misalini | pişe mecbur olacaklardır. Bu i- im imge ki devlet Fransa ile Alman; e "* İder, Almanya'nın vaziyeti Bâle Bazhart'm muvaffakiyeti, Amer | mütehassıslarınn raporile taay terlit etmiştir. — Mumaileyhanım | yün etmiş bulunmaktadır. AL rını deruhte ettiği zannolunan M. | iltihak edip etmemek hususunda| Tince vaziyet şudur: henüz bir karar vermemiştir. Be | Hiç bir Fransız hükümeti Ce da lan hesaplara göre Mrs | mahiri Müttahideye tediyat yap a e bil deye ik Döker kikada tamam olmuştur. Alman tamirat bedelinden sar- Dün Pariste bekleniyordu fmazar etmek mevkiinde değil- LE BOURGET 22 A.A. — Dün | dir. Bö le bir şey teklif etmek hususi otomobiller kadm tayyare: | met derhal devrilecektir. Frank çi Farkın yea iii ber | furtor Zeltung gazetesi, Alman m ” ibaşvekilinin, Reichstag'da irat eee e | miş olduğu mutuktan, Fransa 'Cemahiri müttehidenin & Paris | nın müvacehesinde bulunduğu — iye “ği a kamer, muadeleye Almanyanın alâka. yarda. Bire 'ransızlar da | sızlık göstermeyeceği ve bu me zamanda hazır bulunmakta ri liler. Tayyarecinin gece inmesi | 9cJ8Yi bel için muavenetini esir ihtimaline mebni her türlü hazır- | gemiyeceği meticesini istihraç lıklar yapılmıştı. Büyük bir kala- | etmektedir. Bundan başka, Lav balık arasında intizamı muhafa- | anne konferansı, yalnız tami- ya için lâzım gelen tedbirler alın | rat meselesini halletmenin kâfi ver balanuyordu. lee © geçtiği | olmayacağı ve beynelmilel teş- halde tayyareciden hiçbir haber | iki mesainin ancak diğer mese alınmıyordu. Hafif bir o yağmur | leleri ve bilhassa dünyanın sü- yakıyordu. Saat 16 da bir radro | rüklenmiş bulunduğu. mütbiş İn çarı bi. gümrük li meseesini e em Günün kahramanı ——e—— Hindistan ta, in Ear- | hart, bu denizi iki defa geçen ye- | güne kadın tayyarecidir. Mumaileyka, birinci sey: 1928 senesinde Wilmer ve in refakatinde yapmıştı. Amelia Earhart, 34 yaşındadır. Son gün- lerde gayri resmi olarak Autogi- te ile 6075 metre katederek re- ine muvaffak olmuştur. Cemabiri müttehidedeki ismi La- 'dy Lind'dir. Geçen sene © maruf muharrir ve kâşif Putman ileiz. divaç etmiştir. Mumaileyh vezce- sinin bahri muhiti asmak teşebbü süne muvafakat etmiş bulunmak li ta idi Amelia Earhart, bir kanat d. besile doğrudan doğruya Paris” inememiş olduğundan dolayı mü- tecssif olduğunu beyan etmiştir. Gelecek hafta Londra'ya gidecek i müddetince devam €- ları hafifçe rahatsız olmuştur. Spor İdman cemiyetleri ittifakının tebliği ANKARA, 22 (A.A.) —İd man cemiyetleri ittifakı merke- zi umumisince tebliğ edilen be- yannamenin neşri esasında bazı satırların noksan çıktığı görül. düğünden tashihen mezkür teb liği neşrediyoruz: Türkiye İdman cemiyetleri ittifakı umumi merkezinden teb liğ olunmuştur: 932 nisan zarfında İstanbula Macar milli takımı olmadığı ve maçları İstanbul mıntakası mer kez heyetinin milli olarak kabul etmediği ve futbol federasyonu nun fazla hasılat getirmek mak. sadile maçları Olimpiyat gazete sine devrettiği ifadesini havi vi tanbul mıntaka merkez heyeti birinci reisi Orhan imzasile ga- mumi merkezce memur edilen a zadan Mahmut ve atletizm fede rasyonu reisi Bürhanettin Bey. derasyonu reisi Hamdi Emin B. tarafından ibraz olunan vesik. lar ve İstanbul mıntakası “ kez heyetinin izahnamesi Tür. gelen Macar futbol takımının! bu takımla İstanbul'da yapılan | İş | daren yakin lerin verdikleri tetkik raporu ve | merbutu vesikalar ile futbol fe! Saw | Vaziyeti İngiliz sefiri Mr. George D. Klerk, İngilterenin Hindistan siya setini izah için bir mektup neşret miştir. Sefir bu mektubunda müs takbel Hindistan o bükümeti için an yeni kanunu itine dair bir İ ler ile Hindistan'daki islâmların duçar oldukları müşkilâti © izah etmek maksadile muvakkat bir i plân tertibini deruhte ettiğini, ve iki defa Londrs'da toplanan Yu- varlak Masa konferansmda Hin- duler ile islâmlarm teşrii mecli- sin teşkili, nezaretlerin tevzi ve taksimi meselerinde itilâf edeme diklerini izah ettikten sonra di- İ yor ki: Şimdilik İngiltere hükü. İ meki iki muvazi siyasi battı takip etmektedir. İ 1 — Muhtar idare teskilâtıne tamamlamak için Hintlilere ke. mali tevecühle yardım etmek, 2 — Kanun ve nizamın kuvvet» li fakat âdilâne surette muhafa- İ zasını temin eylemek. İkinci hat. & hareketin tahakkuku vadisinde İngiltere hükümeti bir ihtlâlci muhalefet ile | £ karşılaşmıştır. Nite. için boykot ilânı, vergi tediyesin- den imtina, unf ve şiddet, fesada tahrik ve teşvik gibi ber | türlü | vasıtaya tevessül etti. Bu ihtilâl. İ cuyane hatekete rmukavemet et- mek için bu sene bazı hususi ni- zamlar veya kavanin kabul. ve İ tasdik edildi. Bu sayede şimdi | Hindistanda iki sone evvelkinden İ daha ziyade sükünet hüküm sür. | mektedir. Ayni zamanda yeni ka- | pusu esasiyi mümkün olduğu ka. ya koymak için yonların munveneti ile kan: sasi işi ilerletilmiştir.” umu g- | - | arasında nizami şekilde yapıl. mış beynelmilel maç olduğu, İs tanbul mırtakası merkez beye- İtinin hususatı fenniyede mafev ki olan futbol federasyonunun haysiyet ve salâhiyetine, teşki. lâtın disiplin ruhuna tecavüz et | tiği ve bu meselede birinci dere cede alâkadar futbol federasyo- nunun bu husustaki vaziyetinin kiye idman cemiyetleri ittifakı Pdürüst ve nizami olduğu ve u- umumi merkez heyetinin son iç | mumi merkezin istinafen tetki. timamda tetkik olunmuş ve bu | kine tabi kararlar ittihazına sa- maçların Macar profesyonel mil | lâhiyeti bulurduğu müşahede 18 #elreme ile Türk wiih d 1 ei- | Lausanne konferansın harp-| | | öğleye doğru müteaddit taksi ve | niyetini izhar edecek olan hükü | ! | HARICİ HABERLER Kadın , Laussanne Oo | Almanya'da Tayyareciyi (Konferansı | Siyasi Tebrik İ Fransa ve Alman. | Hadiseler Amerika muvaffakı-| ya'nın vaziyeti? İPrusya 'başvekilinin istifasından sonra BERLİN, 22 A. Hambourg'da münt sosyalistlerin naşi burger Tagablatt baş muharriri M. Albert Krebs'i jeneral | Von Sehleicher aleyhinde gazetesinde bir makale yazmış (olduğundan dolayı vazifesinden © azletmiştir. M. Albert Krebs, bundan başka Hitler'in emri mucibince müfrit — Hitler, nasyonal efkârı Ham- letin vaziyetini sarahaten der- | fırkadan ihraç odilccctkir. Siyasi vaziyel BERLİN, 22 A.A. — Bu haf- ta Almanya'da ehemmiyetli siya si bâdiseler vuku bulmuştur. Ev. velâ Prusya'nın yeni (diyetinin İ zevci olan ve bu seyahat masrafla | manya tediyat yapmak imkânı. | teşekkülü, saniyen Almanya'yı a- na malik değildir. Fransaya “| lâkadar eden hükümet ve siyaset meselelerine ait o müzakerelere tekrar başlanacağını gösterecek olan mareşal | Hindenbourg'un Berlin'e avdeti ve nihayet birçok protestolar yapılmasını mucip ola cak yeni vergi emirnamelerinin neşri bu hâdiseler meyanında bu- lunacaktır. Prusya'nın yeni parlâmentosu aşılıncıya kadar Nazis'ler ile mer kez fırkaları arasında Prusya'nın müstakbel hükümet temerküzü hakkında bir uzlaşma — ukuuna intizar edilmemelidir. Siyasi fırkalar — parlâmente grupları tarafından yapılan mü- zakereler bu intiba teyit etmek- tedir. Prusya merkez fırkası, Al manya bükümelinin £ siyasetile Prusya'daki merkez (o fırkasının vaziyeti arasmda mevcut bulunan rabıta ve münasebet üzerinde ye- niden israr eylemiştir. Müfritlerin Berlindeki | naşiri efkârları olan Der Angriff gaze- tesinde, Hitler'in sağ kolu mesa- besinde olan meb'us | Goebbels, Reichatag'ın bile feshini ve yeni — bat yapılmasmı istemekte- Maamafib merkez fırkası yeni bir Prusya hükümetinin teşekkü- lü için resmi müzakerelere giriş- mek teşebbüsünü almakta ve Na- zis'ler de bu hususta daha bü- yük bir istical gösterememektedir ler. Bunların hattâ pek yakında yapılacak olan Oldenburg ve Hes 3e tesrii intihabatınm neticelerini beklemeği tercih ettikleri de söy- lenmektedir. Fakat hükümet temerküzü me- selesinden başka Prusya | diyet meclisi yeni reisinin intihabı key- bu suretle her zaman için Reichs- tag'ın feshine sebep olabilmek im kânını temin eylemek arzusunda. dırlar, Merkez fırkası, Nazis'ler için Diyet meclisi riyaseti hakkını tanımakta, bunun için de müfrit- lerin adedi ekseriyet kuvvetlerini göz önünde bulundurmaktadır. Fakat parlâmentonun mukadde- ratını Nazis'lerin eline bırakması muhtemel olan Başvekâlet maka- ramı onlara terketmeğe karar ver iş bulun. ” yetleri dün hitam bulmuş ve Prusya i , parlâmento reisine kabinenin istifasını tevdi etmiştir. Severing » Braun hükümeti, va- ziyeti hazıra muv: inde me- #aili cariyeyi muvakkaten tedvir edecektir. Fakat böyle bir fasılaj dir, Harici siyaset hakkında ehem- miyetli beyanatta bulunacak olan 'M. Brüning'in izahatını dinlemek “ | üzere salı günü toplanacak olan Reichstaz hariciye encümeninin içtimar da dikkate şayandır. Müzakereler taamül mucibince hafi olarak yapılacaktır. M. Curtlus Rusya'ya gidiyor RİGA, 22 A.A. — Almanya sabık hariciye nazırı M. Curtius, Riga'da kısa bir ikametten sonra dün, Moskova ve Leningrad'a mü teveccihen hareket etmiştir. Japonya'da kabine buhranı TOKİO, 22 (A.A.) — İmpe rator Prens Saion.Ji ile yaptığı bir mülâkattan sonra Corde as- keri valisi Jeneral Makososato' yu saraya davet etmiştir. Yeni kabinenin teşkili için imperator tarafından ittihaz edilen ilk ka- rar budur. Zelzelede 6 kişi öldü SAN SALVADOR, 22 (A. A.) — Şiddetli bir hareketi arz, San - Juan ve Osulutan şehirle- rini sarsmış ve bir çok mebani- Yi hasara uğratmıştır. 6 kişi ğİ- arın devamı mümkün değil. |. l “Büyuk bir kumandan, asil bir düşman, Reisicümhur Hz.ne İngiltere hükümeti tara. fından hediye edilen kitap.. rularak İngiltere Harbiye neza reti tarafından Çanakkale barbi ANKARA, 22 (A.A.) — 7 “Büyük bir kumandan, hakkında naşrolunan kitabı al | Hazretleri tarafından kabul buy refine “Türkiye cümhuriyeti reisi “Gazi Mustafa Kemal “Hazretlerine “Haşmetlâ İngiltere kralınm “Hükümeti tarafından “Takdim kılınmıştır. giltere büyük elçisi Sir. Corç| “Asil bir düşman, Klark cenapları Reisicümhur 'e âlicenap bir dost kümeti namına şu hitabe ile ken | dilerine takdim etmiştir: Ismet Pş.nın Tevere vapurun- dan Gazi Hz.ne telgrafı ANKARA, 22 (Telefonla) — İsmet Paşa Tevcre vapurundan Reisicümhur Hezretlerine âtideki telgrafı çekmiştir: “İstanbul. dan büyük dost memlekete hareket ederken memleketin mukad. deratını o kadar büyük isabet ve her an daha ziyade tebarüz eden bir irade ve metanetle saadetlere sevkeden milli reisimize benim vö arkadaşlarımın sarsılmaz tazimle merbutiyetlerini ve ita atlerini ifade etmeğe müsaraat ederim. Reisicümhur Hazretleri de âtideki cevabı vermişlerdir: “Dost memlekete seyahatinizde size ve cümle arkadaşlarınıza sürur ve âfiyetler diler gözlerinizden öperim.” Kreuger'in kasasında çıkan 17,5 milyon liralık hazine bonoları ANKARA, 22 (Telefonla) — Kibrit şirketi hükümetimize 16 milyon dolarlık bir avans vermeği taahhüt etmişti. Bu paradan hükümetimiz 8,5 milyon dolarmı almış bulunuyor. Krugerin ka- en çıkan 17,5 milyon liralık hazine bonosu bu paranm kar. ğıdır. Kreuger şirketinin borcu tıktan sonraki borçu 686 milyon 500 bin kurona baliğ olmakta- dır. Kreugerin şahsi borçu da 517 milyon kurondur. 16 mart 336 dan sonra tekaüde sevkedilenlerin vaziyeti ANKARA, 22 (Telefonla) — Sakıt hükümetçe 16 Mart 33€ tarihinden sonra her ne suretle olursa olsun, tekaüde sevkedilip te tahsis edilen tekaüt maaşını almak suretile filen mütekait va. ziyetine geçmiş olanların tekaütlüklerinin muteber olacağına da. ir hükümet Milet Meclisine bir kanun lâyihası tevdi etmiştir. Muvakkat ticaret muahedeleri akdine dair kanun tadil ediliyor ANKARA, 22 (Telefonla) — Kat'i ticaret muahedeleri akdi için müzakereye başlanmış veya başlanacak devletlerle muvak: kat itilâflar akdine dair olan kanunun birinci maddesinin ikinci fıkrasının aşağıdaki veçhile tadilini hükümet Meclise bir lâyiha tevdii suretile teklif etmişti “Bu suretle bir veya birkaç defada olarak aktedilecek muvak- / kat ticari itilâfların müsveddesi 934 senesi mayıs gayesini teca. İvüz edemez. İ © Malümdur ki halen mer'i olan kanunun hükümete verdiği sa- lâhiyet için tayin ettiği azami müddet bu mayıs nihayetinde hi- tama ermektedir. Mevcut muvakkat ticaret muahedelerinin bu ta rihten sonra kendiliğinden münfesih olması İâzem ir, Hükümet bu yeni teklifi ile salâhiyetinin iki sene daha temdidini istemiş oluyor, Atinadaki grev bitti ATİNA, 22 (A.A.) — Posta, Telgrof ve Telefon grevi niha. yet bulmuştur. Rus-Romen hududunda BUKREŞ, 22 (A.A). — Havas ajansı bildiriyor: Dniester nehrinde, içinde bir Romen muhafızı bulunan bir kayık sulara ka pılmış ve nehrin ortalarına doğru sürüklenmiştir. Kayıkta bulu. nan Romen hudut muhafızı Sovyet hudut muhafızları tarafından öldürülmüştür. Bir Mısır gazetesinin yalan haberi tekzip edildi ANKARA, 22 (A.A.) — Kahirede münteşir Elbelâğ gazeter nin 13-4-932 tarihli nüshasında “Türk çeteleri Suriye hududun. da” serlavhası altında görülen yazı hakikate tamamile mugayir. dir. Tekzip olunur. amam Emir Faysalin Ber- Tayyareciler lindeki ziyaretleri kongresi BERLİN, 22 (A.A.) —Baş| OROMA,22(A.A.) — Atlas vekil M. Brüning, Hicaz Kralı- | denizini geçen tayyareciler bey- nelmilel kongresi bugün saat 11,15 te Capitole'da açılmıştır. Roma valisi ile M. Mussolini, kongreyi selâmlamışlar ve Ma. car tayyarecileri Endrez ve Bit- tay'n ölümlerile (neticelenen müthiş kazayı yâdeylemişlerdir Atlas Okyanusunu ilk geçen tayyareci Brown, kongre azası nm oğlu Emir Faysal'ı hususi bir surette kabul etmiştir. Res- mi kabulde Emir Faysal, Hicaz kralınn Mareşal Hindenburg'a hitaben hattı destiyle yazmış ol duğu bir mektubu teydi etmiş. tir. Ziyaret esnasında Alman milli müdafaa ordusunun bir kıt'ası resmi ihtiramı ifa STOKHOLM, 22 A.A, — Krevger şirketinin alacağı çık.” 4 ve aıle TT AE TRT —3 # bat MESSE EPP DEERE *İ Er