24 Mayıs 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

24 Mayıs 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Sahip ve Başmlszriri Siirt Meb'usu MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü ETEM İZZET SALI 24 MAYIS 1932 7 inci sene No. 2256 NUSHASI S5 KURUŞTUR Buhranı Komşu Yunani: Mmüddetten beri zebunu bulun- duğu mali buhrana ansızın bir de siyasi buhran inzimam etti. Senelerden beri (o Yunanistanı kendine mahsus maharet ve di- tayetle idare eden Başvekil M. Venizelos istifa etti. Venizelo- Sun istifası, kendisine müzahir *lan mecliste ademi itimat re- lmış olmasından ileri gelme teşkili müşküldür. Başvekil iki âmilin tesiri altında iktidarı bı- Takmağa karar vermiştir: 1 — Alacaklı olan devletlerin stana mali müzaherette müşkül zamanda kendisile teş- tiki mesai etmekten istinkâf et. i meleri, yani idare mes'uliyetine İ iştirakten çekinmeleri. Yunanistanın beynelmilel ta- ahhüdatı bugünkü tediye kabi- İiyetinin çok fevkindedir. Y Ban hükümeti beynelmilel piya ulardan para istikraz etmek ko İay olduğu bir zamanda bu va- Ziyetten istifade etmiştir. Gerçi Yunan devleti aldığı paraları | İsraf etmemiştir. Yakın veya u- İ zak bir istikbalde mühim seme- İ reler vereceğine kanaati olan teşebbüslere yatırmış ve möm- İeketin Oimarma sarfetmiştir. Fakat bugün bazan ağır şerait İile alman bu paraların kupon- larını tediye etmek mümkün de Tİ ğildir. enaleyh Venizelos Cemiyeti oAkvamdan istim- İ dat etmiştir. Bir kısım borç- ların tecili ve yeniden bir mik- dar da mali yardım gelmediği #( takdirde Yunanistanm çok müş İ kül bir vaziyete düşeceğini ve İ kendisinin de istifa edeceğini 4 bil şti. Cemiyeti Akvamın mali ko İİ mitesi, Yunanistanın vaziyeti tetkikten sonra müphem suret- te yardım tavsiyesinde bulun- | muştu, Komitenin bu raporu Ce | miyeti Akvam meclisinin son ,| telsesinde Bulgaristan'ın, Macaristan'ın (ove (o Avustur Ya'nın © vaziyetlerile bera- ber müzakere edildi. Cemiyeti Akvam Bulgaristana yarım ya- | malak bir yardımda bulunma; kararlaştırmış ise de Yunani: tana beklenen muaveneti yap- 4 madı. Binaenaleyh Venizelosun andan istifası mevzuu ba is idi. Başvekilin o zamandan beri iktidarı muhafazada devam et- mesine âmil olan mülâhaza, müşkül bir zamanda vazife ba- Yından kaçmış olmak gibi bir it tiham altında kalmaması idi. Ve eğer muhalif fırkalar kendi *ine zahir olsaydı, 16 Haziran- da toplanacak olan Lausanne tamirat konfetansının arefesin- de iktidardan çekilecek değ Fakat muhalefet, Venizelos ti tafından teşriki mesai için yapı lan teklifleri reddetti. Kabine- Ye iştirak teklifini kabul etme- di, Ve cihan buhranının doğur- duğu bir vaziyetin mes'uliyeti. hi Venizelosa tahmil etmek için ATİNA, 23. (Hususi — Gece yarısmdan son- İsmet Pş. ve Ha- iciye Vekilini hamil o- lan Tevere vapuru bu. Ismet Paşa Atinada Yunan Reisicümhuru ve M.) Venizelosla uzun müddet görüştü. ) gün saat ilde Pire li- manın muvaselet etmiş- tir. Tevere limana girer girmez hariciye nazırı M. | Mihalakopulos ve harici- | ye nezareti'umum müdü- İri mM. vapura giderek İsmet Pş. ve Ha- riciye Vekilini selâmla- mışlardır. M. Venizelos İ siyle İsmet Pş.ya bir rahatsız bulunduğundan vapura gidememiş, M. Mihalakopulos o vasıta - M. Venizelos mektu- bunda rahatsızlığı dola- yısile İsmet Pş. ile görü- şemediğinden son derece mektup göndermiştir. İ müteessir bulunduğunu vi beyan ettikten sonra iyi seyahatlar temennisinde bulunmuştur. (Devam 6 mc: sahifede) B A Müvazene vergisinin mecliste müzakeresi ikmal edildi Türk gemi kurtarma ve posta Vapurculuğu hakkındaki Lâyihalar dün meclise verildi. İhtısat Vekili Mustafa Şeref Bey —eeemameeeaemeaaeaaaaaseseeaaaaaesseesemeaeeseeeerarieeasasaeeeei sikii eeeeme Balkan Ticaret odası | Yeni konten. teşkil Bu oda Balkan ANKARA, 23 (Telefon) — Türk Gemi Kurtarma Anonim Şirketi teşkili hakkında hükü- metçe bir kanun lâyihası hazır. lanarak Millet Meclisine tevdi edilmiştir. Bu lâyihanın ihtiva ettiği esaslara göre İstanbul ve Çanakkale boğazları mıntakala rında vuku bulacak gemi kur- tarma işlerini inhi altına al- iletmek ve sa Türk kara sularında ve Ta açık denizlerle ecnebi ida kazazede gemileri ve #elerini ve yolcu ve müret tebatımı kurtarmak , bunlara yardım etmek ve çekmek gibi iş İeri yapmak üzere Türk Gemi Kurtarma Anonim Şirketi na. mında bir şirket teşkiline hükü met mezun olacaktır. Sermayesi Şirketin esas sermayesi behe ri 50 Türk lirası kıymeti itibari (Devamı 6 ncı sahifede) edildi ticaretinde iyi | bir nâzım olacaktır.. Murahhaslar dün Haliçteki muhtelif fabrikalarda tetkikatta bulundular Mecliste Kabul edilen Kanunlar | —— İ ANKARA, 23. AA — B. Mec- isi bugün Reis Vekili Hasan Beyin riyasetinde toplanarak dev- İlet demiryolları ve Bimanlar U. Müdürlüğü 1932 bütçesini müze- kere etmiştir. Bütçe encümeni mazbata muharriri Kemal Zaim Bey ileri sürülen mütalealara ce- İvap vererek Mudanya iskelesi hakkında bütçeye | vazedilmiş o- lan hükmün teşkilâtr esasiye ka- nunu ile tezat teşkil “etmediğini, Eskişehir mektebinin Maarif Ce- wiyetine devrinde ear? ret bulun- duğunu ve bu maksaif”: bütçeye mevze 30.bin İiralık tahsisalın İmektebin vaziyetinin değişmesin den wütevellit intikal devresi i- İçin lüzumlu olduğünu söyle miş ve Devlet Demiryolları ida. ile “diğer demiryolları | (Devamı 6 ıncı sahifede) jan listesi e ve şekere mukabil tütün ANKARA, 23 (Telefon) — Yeni kontenjan kararnamesi Resmi Gazetede intişar etmiş. tir. Şeker ve kahve (o idhali bir temmuzdan itibaren serbest tu İ tulmuş ve A listesine konmuş- tur. Ancak idhal edilecek kahve mukabilinde ve muadil kıymet. te memleket mahsulât ve bil- hassa Türk tütünü ihracı meş- ruttur, İşbu muamelenin sureti | tatbikı ayrıca neşir ve ilân edi- lecektir. Bu kararnameye göre İstan. İ ve kadastro fen heyeti reisi tarafeyn | Verilmezse.. Keşif Yapıldı Ayazpaşa mezarlı- ğının hudut- ları tetkik edildi Ayaspaşa mezarlığı mahallinde tetkikat yapacak ehli vukuf heyeti dün bir keşif yapmıştır. Keşfe ev- kaf ve belediye mühendisleri, tapu avukatları iştirak etmişlerdir. Dün kü keşifte mezarlığın hudutları ve | mesahayı sathiyesi tetkik edilmiş. tir. Ehli vukuf heyeti raporunu mah yarma aFırtınalı, sinirli, heye- ve davayı yürütecektir. Tarziye canlı bir toplanma.. Gayrimübadiller dün toplandı. > lar, idare heyetini ıskat ettiler! Altı ây boykot cezası tatbik edilecek.. | Macarlarla yapılan milli maçtan sonra Futbol federasyo nu aleyhinde İs tanbul Mıntaka merkezi bir be yanname neşre- derek bu maçla. rm milli olmadı ğını ve sırf Olim piyat mecmuası na para kazan. dırmak için bu şekle sokulduğu nu efkâri umu. miyeye tebliğ &t ORHAN BEY mişti. Bu hareket üzerine Fut- bol federasyonunun İstanbul mıntakası merkez heyeti hak. kında bir sene boykot cezası ver diği de malümdur. Gayrimübadiller, örülmemiş bir vası içinde açıldı. Celâl Nuri Bey, top esbabını izah için kürsüye çı! Bu sırada asabiyet bir kat d den şunları söyledi: Mıntaka merkez heyeti bu cezaya merkezi umumi nezdin- de itiraz etmişti, Merkezi umu- mi son içlimamda vaziyeti tet- kik ederek mntaka heyetini muhti bulmuş ve heyet azası- nın imzaları altında gazetelerle Futbol Çarşamba günü tekrar toplanılacak - Bi? resim alınırken heyecana düşenler.. dün öğle- den sonra saat 14 te Halkevin- de çok gürültülü bir içtima yap | | maz akdetmiştir. Bu içtima, gay tılar. Celse, şimdiye kadar em. | rimübadiller cemiyetinin ne kos iyet ha | gresidir, ne de fevkal — Gayrimübadiller cemiyeti İbir teşebbüs yapmış ve bu içti- de bir içi timadır. Sizi buraya davet et. lantının | tik. İçtimada bir tek maddenin müzakeresi için toplanmış oldu ğ#umuzu unutmayalım! Kimse artmıştı. Celâl Nuri Bey, kürsü | söz almadan mütalca beyan Devamı 4 üncü sahifede) Tütün depoları nasıl sigorta edilecek? Son yangınlardan zarara uğrayan sigortacılar dün vaziyeti görüştüler.. Şebrimizdeki sigorta şirketleri de | polara yeniden girecek tütünleri si- lacak olan intihaba tidarın münhasıran Başvekilin elinde kalmasını ik tizam etti. Bu, filhaki federasyonuna alenen tarziye vermedikleri takdirde al | 1zmirdekilere aa ari een tışar ay boykotla tecziye edil- | Jesini tatil etmişlerdir. Sigorta şir- mesine karar vermiştir e ve ka- | ketleri yeniden depo sigorta etme- rar da tebliğ olunmuştur. dikleri gibi, mevcut ve sigortalı de- bul Elektrik şirketinin evvelce gorta etmekten de istinkâf etmekte sipariş etmiş olduğu âlât ve malzeme kontenjan harici ithal edilebilecetkir. Sigorta şirketlerini bu harakete sevkeden şey, söylendiğine göre, son (Devamı 6 ner sahifede) oyunu noktasımda, iye idi. Ağustos veya eylülde Yapılacak olan habatta Ve- hizelos ve fırkası bugünkü vazi Yeti ihdas etmiş adamlar vaziye Vinde kalacaklardı. İşte Venize- bu vaziyette kalmamal dir ki çekilmiştir. Başvekil isti- sile demek istiyor ki bizden daha becerikli olduklarını iddia *denler hükümeti ellerine alsın- ir ve intihabat gününe kadar he yapabileceklerini göstersin- - Yahut ta bizimle teşri ai etsinler ve bugünkü vaziye- mes'uliyetini müşterek o- Muzlamış bir halde müntahiple tin önüne çıkalım. Binaenaleyh enizelos istifa etmekle hiuha- illerin siyasi tabiyelerine yeni ir tabiye ile mukabele etmiş lunuyor. Ancak bu buhranı cidden Pek müşkül olan i âh husule getirici yacağı da aşikârdır. Veni- Balkan Teza) dün ikinci günü ayni za- manda Balkan Ticaret ve Sanayi Odasının tesis merasimi de yapıl mıştır. Merasime saat 11 © 15 ka- ret Odasınm bü İiği cemiyeti mümessilleri ile ei rimize gelen Yunan, Yugoslav ve Bulgar deleseleri ve Arnavutluk konsolosu Asaf B. hazır bulunduk ları halde başlamıştır. Evvelâ Türk Balkan Bir kadar müşkül olduğunu anlama makta temerrüt gösterenlere bu hakikati anlatmak istiyor. Acaba anlayacaklar mı? Ve an- larlarsa bir faydası olacak mı? Herhalde şu muhakkaktır ki Yunanistan çok çetin günler ge çiriyor. Komşumuzun bu müş- külât iktiham eylemesini te- menni ederken Türk milletinin de bu noktadaki samimi arzusu i | nu ifade etmiş oduğumuza ka- cemiyeti İstanbul şubesi reisi ve Hukuk fakültesi reisi Tahir B. atideki tesis nutkunu fransızca o- larak irat etmişlir. Tahir Beyin nutku Muhterem efendiler, Türk Balkan İttihadı cemiyeti namına, bu içtima: huzurlarile şe- reflendirmek lütfünde bulunmuş olan Balkan memleketleri delege- lerine, hoşgeldiniz, temennisinde bulunmakla bahtiyarım. Bu sene dahi tesit eylemekte olduğumuz Balkan Haftası, bu defa bize Bal kanların muteber ticaret ve sana» ini kabul eylemek Bir müddet böyl rimizi taş bil menafii iy kat Balkan memleket terek menfaatlarmı da temin ve siyanet etmek üzere sıkı bir işti- raki mesaiye vücut vermek mak- sadile işe koyulmak için kıymetli bir forsattır. İşte, bu maksatladır ki, cemiye tmiz, ikinci Balkan konfaransı- İstanbul Telefon şirketinin 450 tonluk malzemesi de ayni suretle kontenjan harici bırakıl mıştır, Rusyada kalan mütehassıslarımız MOSKOVA, 23. A. A— Tas A- jansr bildiriyor: Türkiyeye avdet etmekte olan Türk mutahağsısları grupu Harkofu ziyaret etmiştir - Türk misafirler, şebri ve trak- tör fabrikasını gezmişlerdir. Mutabassrslar, akşam üzeri Sov. yet Rusya ile ecnebi memleketler a- mdaki harsi münasebetler cemi- yeti tarafından vücuda getirilmiş o- lan analığı ve çocukluğu himaye ser gisini ziyaret etmişlerdir. Müteakiben bir kabul © resmi ya- pılmış ve bu merasimde Ukranya hü kümeti erkânı hazır bulunmuştur. r, Ukrayna Sovyet cüm- huriyetinin elde etmiş olduğu terak kiyat hakkında | takdiratta bulun- muşlardır. Mümaileyhim, Kafkasya- ye müteveccihen hareket etmişler- AL yapıldı. Yazısı kısmı mahsusumuzdadır. aamememeraseaaamaseeeeseeaeeeeeeiekesiei sesekekkeeseeseeseekemeemeseeemamamesea Dün Kadıköy stadgomunda 5000 mekteplinin iştirakile idman şenliği provalar.