24 Mayıs 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

24 Mayıs 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

IBaşı birinci sahifedel yeli 10 bin name muharrer his- seye münkasim 500 bin Türk li rasından ibaret olacaktır. Gerek Türkiye Seyrisefain idaresinin Türk Gemi Kurtarma Limited şirketindeki yüzde kırk beş his sesile gene mezkür idarenin ma hı olan Alemdar vapurunun be. deli ve gerek Türk Gemi Kur- tarma Limited şirketinin diğer şeriklerinin hisselerile hususi €ş hasa ait tahlisiye vapurlarının takdir olunacak kıymetleri şir- kekin ilk sermayesini teşkil ede cek ve bu kiymetle mukabil es habına çıkarılacak 500 bin Türk Yiralık hisse senetlerinden hisse senedatı verilecektir. Mütebaki hisse senetleri evvelemirde ha- sinenin şirketteki hissesini yüz | 'de yetmişe iblâğ etmek üzere hü kümet tarafından tahhüt oluna caktır. Mütebakii diğer hisse- darlara ve bunlar tarafından mü bayaa edilmediği takdirde ha-| riçte taliplerine satılacaktır. Hisse senetleri Hi taahhüt oluna- cak hisse senetleri mikdarı ha- zine hissesinin yüzde yetmi iblâğına kifayet eylemediği su- rette diğer müessis hissedarlar hazine hissesini yüzde yetmişe iblâğa kifayet edecek mikdarı hazineye satmağa mecbur ola. <aklardır. Kıymet takdiri Şirkete ayni sermaye olarak görecek tahlisiye vapurları tabli siye hizmeti noktai beynelmilel usullere göre tasfi yeye tâbi tutulacaktır. Şirkete sermaye olarak kona cak tahlisiye vapurlarınn âlât ve edevatın karada ve denizde mevcut demirbaş eşyaların be- delleri İstanbuldaki İngiliz Lo- idi mühendisinin iştirakile ikisi İktisat vekâleti, ikisi sefine sa- hipleri tarafından intihap edile cek beş kişilik bir ehli vukuf he yetince takdir olunacaktır. Bu heyetin takdir ettiği kıy- ymeti kabul etmeyen vapur sahi bi, vapurlarını başka işlerde kul #e hariçte serbest olacaklardır. Bilcümle u | mumi masraflarla yüzde on a- mortisman çıktıktan sonra ta- hakkuk edecek saf temettüden evvelâ hazne de dahil olduğu halde bilümum hissedarlara yüz dedokuz ilk temettüü, şirket memurin ve müstahdeminine bi yer maaş nisbetinde ikramiye ve | rildikten sonra kalan safi temet | yüzde dahil olduğu halde umum hisse darlara verilecetkir. Mütebakisi münhasıran hazineye ait olacak tır. Elyevm Liman işleri inhisa- | rt şirketlerinde bulunan liman kavelede takarrür ettirilmediği hallerde beynelmilel kabul edi! miş usullere tevfikan açık mu. kavele ve hükme müracaat su- retile tayin olunacktır. Posta vapurculuğu ANKARA, 23 (Telefon) — Türk Posta Vapurculuğu Ano- »im Şirketi hakkındaki kanun lâyihası Millet Meclisine tevdi edilmiştir. Bu lâyihaya göre “Türkiye sahillerinde posta se- ferleri yaparak yolcu ve emtea veya hayvan nakli işini inhisar altına almağa ve bu inhisarı iş- işletmek üzere Türk Posta Va- kıymeti itibariyeli ve nama mu harrer 25 bin hisseye münkasim | 2 milyon 500 bin liradan ibaret olacaktır. Seyrisefain idaresine sit posta vapurlarile ayni ida- reye ait ve şirketin mühtaç oldu ğu bazı mebaninin ve hususi do natanlara ait posta vapuriri- nm takdir olunacak kıymeti şir ketin ayni sermayesini teşkil e. decek ve bu sermaye ile şirke- tin asil sermayesi (o arasındaki| farka mukabil çıkarılacak hisse | senetleri ekseriyet hazinede kal mak şartile (tercihan müessis vapurculara ve bunların satım al madıkları kasım da hariçte ta- liplerine satılacaktır. Ancak gerek hususi donatan ların ayni sermaye olarek şirke te getirecekleri vapurların kıy. | metine mukabil verilecek hisse senetlerini ve gerek şirketin ay nisermayesile asıl sermayesi far | kına mukabil çıkarılıp ta mües | sis vapurculara ve hariçteki ta- liplerine satılacak hisseleri ih. | raç kıymetleri üzerinden 3 se-| ne zarfında hükümet satm al- mak hakkını haiz olacaktır. Şirketin sermayesi heyeti u- | miye kararile ve hükümetin mü saadesile nısıf nisbetle tezyit o lunabilecektir. Şirketin meclisi idare azasınm azami olarak nis | fı hisse senetleri ellerinde kaldı 1 zamana münhasır bulunmak üzere heyeti umumiyece husus si donatanlar arasından intihap Şirkete ayni sermaye olarak girecek posta vapurları evvele- mirde muayene ve mesahai se. fain hakkındaki mevzuata göre muayene ve tasnif olunacaktır. Bu vapurların bedeli İstanbul. daki İngiliz Loidi mühendisinin iştirakile ikisi İktisat vekâleti, ikisi hususi donatanlar tarafın. dan intihap edilecek beş kişilik bir ehli vukuf tarafından takdir Türk gemi kurtarma ve posta | Balkan Ticaret Odası Vapurculuğu hakkındaki Lâyihalar dün meelise verildi Teşkil edildi (Başı birinci sahifede) nın ve Balkan konferansı Mecli- sinin en mufit kararlarından biri olan İstanbul'da bir Balkan Tica- ret ve Sanayi Öd. m ihdasının kuvveden file isali ade eylemeyi Muhterem efendiler, Malümunuzdur ki, Balkan kon feransi ilthadı böyle | bir te- şekkülün ehemmiyeti azimesini asdik etmiş ve lerini tanzim ve kâ- tical göstermiştir. ifa edeceği sayımız rinde israr eylemeğe burada lü- zum görmiyorum, Yalnız takip e- dilen maksadı pek vazıh bir su- rette tayin eden statülerinin birin ci maddi ahattur ettirmekle iktifa edeceği Balkan şibihceziresinde kâin memleketler beynindeki münase- batı iktisadiyeyi, imkân dairesin- de yörülebilen bilcümle vasıtalar» la, teshil ve tesvik eylemek. Muhtelif Balkan memleketleri arasındaki ticari ve sınai şeraitin ıslabi için müstemir mesai sarfet- mek. Teşekküle dahil bulunan mem leketler arasında mevcut veyahut ileride tehaddüs edebilecek mü. masil mevat müstahsil, da itilâf, fazlai istihsal, fiatlarm istikrarı, nükut darlığı, gümrük itilâfı, bahri ve berri münakalât, seyahat teshilâtı, hudut ticareti, tevhidi nukat ve saire gibi iktısa- di mahiyette olan muhtelif mesai lin balli, Balkan memleketleri arasında yırlar teşkil ve müntesip her memleketin başlıca ticaret merkezlerinde ticaret mü- zeleri ihdas etmek. Altı memleketin biribirlerine yakınlaşması için sarfı mesai et- mek ve bunların iş adamları ve teşkilâtı aralarında bir anl teminine çalışmak. Balkan memleketlerinin biribir lerile siki bir surette teşriki me- “.i ini temin ve sulhun takviyesine en esaslı bir garanti teşkil edecek olan bir Balkan Mef küresi ihdasına bezli mesai et- mek. Balkan memleketleri tacirleri, erbabı sanayii ve sairesi tehaddüs edebilecek ihtilâfların larını satılmak üzere kooperati e teslim edeceklerdir. Koope- | İden maadasırda kullanmaktı İ ücretlerinin azami fiyatlarını İla amertismanların tefriki sure- | Ancak bu esas mukavelename | meriyet mevkiine , Jihtiyat akçesi ile ilk temettü his ratif, azalarına teslim edilen af yon mukabilinde avans verebile | cektir. Ziraat Bankası koopera- tif emrine kâfi mikdarda kredi açacaktır. Umum idare masraf. arile satış muamelesinin ipka ve ikmalini müteakıp masraflar satış bedelinden tenzil edildik. ten sonra geri kalan kısmın tes limat nisbetinde kooperatif aza hükümet | sma tevzi olunacaktır. Bu ka- nunun hükümlerine muhalif ola olunacaktır. Takdir edilecek kıymeti ka- bul etmeyen donatanlar gemile rini inhisar altına alınmış işler. | veya memleket dahil ve haricin i satmakta serbest olacaklardır. Şirketin seyrüsefer programile nakliye tesbitine ait esasları tayin edecektir. İşbu kanunun | ti seşri tarihine kadar Seyrisefain | vak afyon alıp satanlar bir idaresi tarafından yapılmakta o | dan bir seneye kadar hapis, lan harici seferler idame edile- | 1000 liradan 10000 Tiraya ka-| cektir, dar para cezasile tecziye edile- Bilcümle umumi masraflar. | ceklerdir. Kanunun tesis ettiği | inhisar 933 senesi mahsulüne| tile tahakkuk ettirilecek safi te | şâmil olmak üzere 1 Mayıs 933 mettüün tevzi şekli esas muka- | tarihinden itibaren mer'i olacak velename ile tesbit edilecektir. | tır. Afyon tacirleri bu amin e rik. mucibirce ayrılması i 'n İten itibaren bir ay içinde mev- 'i ak edeli emtmz BABİLİ sesinin safi temettüden tepzilin | mı ve nerede buludnuklarını den sonra kalan'bakıyenin yüz. | bir beyanname ile kooperatife de onu sermayeleri nisbetinde | bildirmeğe wecbur olacaklar. müessislere verilecektir. dır. Beyannameyi vermeyenler veva hakikati gizleyenler, giz. ! Afyon yetiştiriciler | ledikleri afyonun her kilosu icin kooperatifi 7 lira para cezası ir. | on tacirleri ellerinde bulu- | ANKARA, 23 (Telefon) — met »fyonlara bu kanunun meri | Türkiye Afyon yetiştiriciler sa- | yetiden itibaren iki av içinde ih | tış kooperatifi teşkili hakkında- | raç etmeğe mecbur olacaklardır | ki lâyiha Millet Meclisine gel. İ Bu müddet içinde ihraç edilme miştir, Bu lâyihanın ihtiva etti- yen afvonlar kooperatife tes. ği esaslara göre afyonun gerek | im edilecek ve kooperatif bun. memleket içindeki ve gerek ih arın bedelini satış yaptıkça| racatı ticareti ancak tesis edile-| yüzde on komisyon tenkis ederek sahiplerine ödeyecektir. Devlet sanayi ofisi ANKARA, 23 (Telefon) — purculuğu Anonim Şirketi namı altında bir şirket teşkiline hü- kümet mezun olacaktır. İnhisar Türkiye sularında ta seferleri yapmak suretile yal suz yolcu veya ayni zamanda Hem yolcu ve hem emtea veya hayvan taşınmasına dair olup Türk limanları arasinda posta seferleri yapmak şartile yalnız | taklık emtea taşıyan şileplere ve İstan bul limanmda Seyrisefain, Şir. keti Hayriye, Haliç şirketlerile İzmir Liman ve Körfez şirketi. nin tahtı inhisarında bulunan sevahili mütecavire seferlerine ve inhisar şirketinin her zaman vapur işletmediği limanlarla iş- İlettiği limanlar arasında buhar lı, buharsız küçük merakibi bah riye ile nakliyat icrasma şamil değildir. Şirketin sermayesi 100 lira gayri hisseye münka- | Kanunu mahsusuna tevfikan sim bulunacaktır. Türkiyede ma | kurulmuş olanlardan manda lik veya müstecir olduğu arazi- | devlet sermayesi ile tesis edil- ye afyon eken her çiftçi afyo. İmiş ve edilecek fabrikaların ve | ş nun memleket veya | devlet iştiraklerinin ve kurulma haricinde satışı itibarile koope- | sı müsaadeye tâbi veya muka- ratife aza olacaktır. veleye bağlı olan fabrikaların Araziye sahip olmadan or-| sureti idaresi hakkında hükü- suretile afyon yetiştiren. ! met bir lâyiha hazırlayarak Mec lerin afyonları kooperatif tara- | lise tevdi etmiştir. Bu lâyihaya fından satın alınacaktır. Koope | göre devlet teşebbüsü şeklinde | sis edilen Odaya im gibi, n Ticaret ve İeyh, Odanm ihdas ve teşekkülü Ilik merasimi | bu içtimai hitamında delkke efen | diler ikinci Balkan konferansı ta- | rafından kabul edilen statülerin iki nüshasının leffile (o hükümeti mahalliyenin salâhiyettar devai- rine verilecek olan bir beyanna- me imzasına davet edileceklerdi Muhterem efendiler, Nutkumüu bitirmeden evvel gru pumuzun diğer Balkan memleket İleri milli gruplarına pek samimi İ ve kardeşcesine selâmlarını tak- dim, İstanbul Ticaret ve Sanayi Odasınm bize karşı lütfen göster diği mihmarnüvazlığa teşekkür ve Balkan Ticaret ve Sanayi Oda- nın muvaffakiyeti için (en har | temennilerimizi izhar eylemekli- #ime müsaade buyurmanızı rica İ eylerim.” İM. Nikolof'un nutku i Tahir B. den sonra Bulgar he- İ yeti murahbasası namına M. Niko İof tarafından irticelen (hararetli bir nutuk irat edilmiştir. M. Niko- lof, nutkunda, Balkan milletleri arasında itilâf fikirlerinin gittik- ge yolaldığını ve şimdi hür bulu- nan bütün Balkan ( milletlerinin ayni yolda çalışarak ve ayni ga- yeyi takip ederek İstanbul'da te- sis ettikleri Balkan Ticaret ve Sa- nayi Odasının ehemmiyetini anlat mıştar. M. Haci Mihalis'in nutka M. Nikolof'u takiben Yunan heyeti murahhasası namma reisi İ M. Hacimihalis te bir nutuk irat ederek Balkan Ticaret ve Sanayi Odasının el iyetini kayıt ve Türk grupuna bu husustaki me- saisinde dolayı teşekkür eylemiş- M. Gregoriç'in nutku M. Hacimihalis'ten sonra Yu- goslav heyeti reisi M. içi te irat ettiği nutkunda, Balkan Ti | caret ve Sanayi Odasının tesisin- İ deki ehemmiyeti izah o etmiş ve 'ürk grupuna bu yoldaki hizme- tinden (dolayı yapılan lere iştirak eylemiştir. Mitat B.in nutku Bundari$önra Türk Balki Birliği cemiyeti namma Mubtelit Mübadele komisyonundaki mrüsa, virlerimizden Ahmet Mitat B. söy lenmiş olan fikirlere iştirak ve ya pılan teşekkürlere © mukabeleyi mutazammın bir tir. Ziya B. in nutku Tahir B. in beyanatı Müteakiben reis Tahir B. içti mada Arnavutluk konsolosu Asaf B. in de hazır bulunduğunu, ken disinin Arnavutluk Balkan Birliği miş olduğunu tebliğ etmiş ve Ati- na'da bulunan Romanya (ataşe komersiyalı M. Manesko'dan ge- len bir telgrafta da mumaleyhin Romanya Balkan Birliği cemiyeti- ni temsilen salı günü (bugün) İs- ai gini söylemiştir. Tahir B. bu su- retle altı memleket cemiyetleri. Din Odanm tesisi hususunda müt- tefik bulunduklarını — kaydetmiş ve hazıruna kür ve yeni te- muvaffakiyet temenni ederek celseye hitam ver miştir. Dün, Balkan Ticaret ve Sanayi Odası'nın teşekkülüne dair hükü- mete verilecek © beyanname de, delegeler tarafından imza edilmiş tir. Oda müessisleri tarafımızdan Habipzade Ziya, Nemli zade Mi. tat, Ahmet Mitat ve eczacı Necip B. ler gösterilmiştir. Yuzoslav, Yunan, Bulgar mü » essisleri olarak ta beyeti murah » hasaların reisleri gösterilmişlerdir. Dünkü ziyafet Balkan Ticaret ve Sanayi Oda- sının tesis merasimi bittikten son ra, murahhaslar, Tokatlıyan ote. line gitmişler ve orada Türk Bal. tün Muhittin, Polis müdürü Ali Rıza, müderris Muslihittin Adil, Tiça- ret Odası umumi kâtibi o Vehbi, Zahire Borsası umami kâtibi Niza mettin Ali Beyler, Balkan hükü - metleri konsolos ve ticaret ataşe- leri ve refikaları ve sair | zevat ratif azaları kooperatif işlerinde | kurulacak sanayi ri. Mİ röye iştirake ve intihap olunma | nin doğrudandağaruya veya bil | pak saminz ve öztece baslikai ğa hakları olacak ve her aza bir | vasıta tesisine hizmet, kanunu | lerle geçmiş, Tahir B. alkışlanan reyi hiz olacaktır. mahsusla kurulanlardan manda | bir mate irat ederek ürk Bak : 2 ere mene eri i ku, Köoyeratf idare medliri do| devlet sermayesile erit edilmiş | er murakhaslara teşkkür cip Kooperatifin bir de unenmi kö. Kline eli lele tibi bulunacaktır. Umumi kâtip Heyeti vekile kararile ve Reisi. cümhur tarafından tayin oluna caktır. Kooperatif azaları 'kâletinin mürakabesi altında bir devlet sanayi ofisi teşkil edile. afyon ! cektir. | İsmet Pş. huzurun | öğrenmez derhal vapurdan çıkmağa Atinada (Başı birinci sahifede) Türkiye Başvekili İsmet Pş. M.| Venizelos'un rahatsızlığım öğrenir karır vermiş ve refakatına Hariciye Vekili Tevfik Rüştü B. yi alarak) jı, Atinaya, doğruca M. Venizelos'un €vine gitmiştir. İsmet Pa. ile M, Venizelos'un mü- lâkatı tarif edilmez derecede samimi ve tesirli olmuştur. İsmet Pş. M. her iki memleket içi İ rece faydalı ve lüzumlu olduğu nok- | ne gelmiş ve İsmet Pş. ile görüşmüş ür. M. Zaimis de Törk - Yünan itilâfnamesinin fayda ve ehemmiye- tini zikreyledikten sonra: Hiç bir kabine tebeddü Tünün iki hükümet ve mil- let arasındaki dostluğa ha- el getiremiyeciğini, Türk - Yunan dostluğunun artık kökleşmiz derin esaslara is tinat ettiğini, hiç bir kuv- vetin bu dostluğu yerinden oynatamıyacağını o İsmet Pş. ya söylemiştir. İsmet Pş. yaz mevsimini geçirmek üzere M, Venizeles'u Gazi Hz. na- mma Yalovaya davet etmiştir. M. Venizelor bu davet karşısında çok if ir kalmıştır. Tevere vapuru öğlede Brendiziye hareket etmiştir. .. | ATİNA, 23. A. A. — Atina Aja | e Hilliriyi İalyaya gitmekte olan İsmet Pa- şa Hazretleriyle Tevfik Rüştü Bey ve refakatlerindeki | zevat bu sabah Pireden geçmişlerdir. Ürreler “ katürleştlkğı üzre Mm. Venizelos, Men, ve M, Mihala- kopulos ve Mm, ve M. Çamndos ve yüksek ve maruf yolcuları selimle- mak ve hafif rahatsızlığından dolayı evinden çıkamamakta olan M. Veni- zelosun bu maniinden o dolayı gele- memesinden mütevellit eseflerini bil dirmek üzere Tevere vapuruna çık” mışlardır. Türk Vekilleri M. Venize Josn mülâki olmak üzere Atinaya gitnişler, 'M. Mihalakopulosun da huzuru ile yarım saat kadar M. Ve. gözden geçiril- miş bunlar hakkında iki hükümet arasında tam bir mutabakat mevcut olduğu müşahade edilmiştir. kuk etmesi şerefine idarei akdah etmişlerdir. Balkanlı murahhaslar, ziyafet ten sonra otomebillerle r ve saat 15 Elektrik fabrikalarını ziya ret etmişler, avdette Mezbahayı ve Fesane Mensucat fabrikasını | da gezmişler, gördükleri müesse - seleri takdir ederek istihsalât, i- malât, mezbahadaki & zephiyat mikdarı ve saire etrafında izahat almışlar, geç vakit otellerine av- det etmişlerdir. ir. Bugünkü program Balkan Haftası murahhasları, hazırlanan programa (o nazaran bugün öğleye kadar serbest baluina- <aklar ve istedikleri yerleri geze- ceklerdir. Öğleden sonra, saat 14 buçukta, Şirketihayriye'nin 72 nu maralı — vapuru, muri rı köprüden alacak, © Boğaziçinde bir tenezzühu müteakip Beykoz deri fabrikasma götürecektir. Murahhaslar, Beykoz'dan ayni vapurla avdet edecekler ve saat 17 buçukta o Ekonomist Doryan mecmuna wriri ve Koca- eli meb'usu Reşit Saffet B. tara- fından Perapalas'ta — şereflerine verilecek çay ziyafetinde buluna- caklardır. Habip zade | Ziya Bey tarafından Tokatlıyan'da bir ziyafet verilecektir. Gene yarın Balkan Ticaret ve Sanayi Odası müessisleri içtima *klerdir. Balkan be za perşem- sünü Yalova'ya © gidecek ve cuma itibaren kısım kı. m memleketlerine dö ler. ir. | rinde muhtelif Mecliste kabul edilen kanunlar (Büşr birinci sahifede) idareleri tarafından mübayaa edil- mekte olan kömür fiyatlarındaki farkların sebeplerini izah eylemiştir. Kemal Zaim Bey, rmtahassıs cek bi meselesi hakkımdaki mütalealara karşı bu cibetin ihmal edilmiş ol- madığı ve ahiren intihap edilmiş o- an mutahassısın yakında memleke- timize geleceğini bildirmiştir. Mudanya iskelesi Bülçe encümeni reisi Hasan Fehmi Bey, Mudanya iskelesi üze aları itibarile dört milessesenin iddiayı hak ey- lemekte olduğunu işaret ederek Devlet Demiryolları idaresine ait malzeme ile alât ve edevatın Mu- danya belediyesince cibayet edil mekte olan rüsumdan islsnası hakkındaki maddenin yerinde bu kunduğunu söylemiştir. Dahiliye Vekili Şükrü Kaya B., mevzuu müzakere maddenin hu- kuku tasarrufiyeye tenllik eder bir ciheti olmadığını, bir resim meselesi bulunduğu kaydeylemiş ve bu itibarla teşkilâtı esasiye ka- ununun verdiği salâhiyetle Mec- Misin bu meseleyi istediği şekilde halledebileceğini söylemiştir. Bu müzakeratı müteakip Dev- let Demiryı i 361 liralık tahsisat verilmesi hak kındaki kabul edilmiştir. İdare- nin cibayet edeceği varidat mik- tarı 14,558,000 lira tahmin edil. miş ve idarenin Mudanya iskele- sine çıkaracağı mal, diye resminden olunmuştur. Muvazene vergisi İzemenin bele. muafiyeti kabul na olmak üzere heyeti sinin müzakeresi ikmal Kanuna nazaran; de Umumi, hususi ve mülhak ütçelerle ve Belediye bütçelerile idare edilen daire ve müesseseler den verilecek maaş, tahsisat, üc- ilramiye, ibbariye, taz- minat ve herhangi bir unvan ile olursa olsun yapılmış ve yapıla <ak hizmet mukabili tediyat; b) Hakiki ve hükmi şahısların nezdinde veya onlara t ola rak çalışanlara yevmiye suretinde bile olen verilecek bilimum üc- ret, bedel veya aymlar mesbuk veya mahrum kalinacak olan bi hizmet mukabili verilecek meba- iğ dahil; €) Şirket veya müdsieselerin &sa3 mukavelenameleri veya ni- zamnameleri veya heyeti umumi- ye o kararı meclisi idarelerinde bulunanlara iss senedi veya tahvilât mukabili ol- maksızın verilen temettü ve ikra» miyeler ve ayni mahiyetteki istih- bekler Muvazene vergisine tâbi- ir. Harcırah ve masârifi hakikiye- akabül edecek miktardaki ler, hizmet ve muayyen müd etli vekâlet ve temsil — akitleri hariç olmak üzere diğer akitlerle haksız füllerden ve o kazalardan olursa olsun aldıkları yirmi lirayı geçmiyen müstahdemler ve memurlar ve liye miktarından yüzde 10 nisbe tinde alınacaktır. İhtiyat zabitleri ve ihtiyat as- keri memurları kanununun üçün cü maddesine bir fıkra ilâvesi hakkındaki kanunun ikinci müza keresi yapılarak kabul edilmiştir. Nakliyat vergisi kanununun müzakeresi perşembeb © gününe tehir edilerek içtimaa nihayet ve rilmiştir . Münakaşalar > ANKARA, 23 (Telefonla) — vlet Demiryolları | bütçesinin müzakeresinde ilk sözü Kocaeli yeeb'usu Sırrı B. almış ve bütçe ini bazı noktalarma işaret ederek kömür mübayaası işinde tevekkuf etmiş- tir. Kömür mübayaasında beher yaatına nazaran fazla olarak te- diye edilen bir buçuk liranın me- sulleri aleyhine Meclis tarafından bir anket yapılması teklifinde bu- kundu ve ilâve etti; — Eğer tahsisatı geçen seneki bütçede mevcut olan ecnebi mü- tehhasis getirilmiş olsaydı bugün hepimizi müteessir eden bu yan- i ışıklar, hatalar, yolsuzluklar ol. mazdı idare tasarrufla işleri tes. bite muvaffak olurdu. Refik Şevket Bey (Manisa) söz aldı. Cumhuriyeti: ipda ve milli müesseseler meya- mına | ettiği Türk şimendifer. ciliğinin teknik muvaffakiyetleri- ilayişle anlattıktan sonra: Onu, dedi, idare eden eller eğer bizim tuttuğumuz doğru yol da sukutu hayale uğratmak iste. mezler,s dikkatlı olsunlar. | sadile kadrodan çıkarılacak me murlar hakkında ortaya bir çare koydu: — Aceba, dedi, bunları çıkart imaktan ise, bunların maaş! çlarna memur maaşlarından ya pılacak bir tenzilât ile temin et- mek kabil olmaz mı? İtirazlara cevap Encümen namına mazbata mu- arriri Kemal Zaim B. itirazlara veya bu suretle mes'uliyeti mucip söyledi. bir hareket olmadığını Ve iktisat vekâletinin totkikata başladığ yakında heyeti ceğini ilâve etti; Çalışan memurların maaşlarm- dan açığa çıkarılacak memurlar lehine ıkihatta bulunmanın ge çen sene kabul edilen o kadroda mümkün olamıyacağı ve csasen ede çalışan memurların n maaşlarının dü. Muvazene vergisi ve ikramiyeler Müvazene vergisi kanun lâyi- hasının müzakeresinde de muna- kaşalar oldu. Kanunun neşrinden itibaren meriyete vazediledeğine pazaran ikramiyeleri © kanunun neşrinden evvel tahakkuk eden, Er m fakat tediyeleri tahsisat azlığın- dan dolayı kesilen den vergi İkramiyeler- Müfit Beylere gö- vergi alınmamalı- “Müvazene vergisi tahakkuk esasına göre değil, tediye göre almacaktır. Binaenaleyh ver gide asıl olan tediyedir. Bu suret le hareket ayni zamanda hususi müesseseler tarafından tahakkuk ettirilebilecek tediyatta melhuz İ müvazaalar için de saruridir. in noktai na- zari tercih edildi ve madde kabul edildi. Tütün deyaları Nasıl sigorta Edilecek? (Başı birinci sahifede) galmış olması ve bu yan ginların da şüpheli vaziyette telâk. ki edilmesidir. Tespit edildiğine na. zaran son iki ay zarfında memleket dahilinde sekiz tütün ( deposu yan- mişter. Dünkü içtima Sigorta şirketleri mümessil ve mü dürleri dün Sigortacılar dairei mer- keziyesinde toplanarak bu meseleyi müzakere etmişlerdir. Biza verilen malümata mazaren, sigorta şirketleri bu sene tütün depoları için 17 bin Bira prim tahsis ettikleri halde tazmi nat olarak 500 bisi lira tediye etmiş- lerdir. Tütün depolarmda yansımla- rın çoğalması üzerine bariz bir za rara uğrıyan şirketler, dün tütün cülere karşı alacakları vaziyeti uzun uzadıya görüsmüşlerdir. Dünkü iç- timada Yunanistanda da tütün de polarında yangınlar o çoğaldığından sigorta şirketlerinin büdema tütün- leri sigorta etmemeğe karar verdik leri mevzuu bahşolmuş isede, Tür. kiyede çalışan şirketler buna taraf. tar olmamışlardır. Türkiyedeki şir- ketler, badema tütün depolarının si | gortasına devam edilmesine karar vermek suretile bir hüsnüniyet ese ri göstermişlerdir. Bununla beraber şirketler zararlarının tahfifi için de- po sahiplerine karşı bazı şartlar der meyanını lüzumlü sörmüşlerdir; bu, da depoların muhteviyatmın sigorta edilmezden evvel bir ehfi hibre tara fından expertise yapılarak kıymet: lerinin takdir, ve verilecek rapor? göre sigorta edilmesidir. Sigorta edilen tütünler, yanın ve kuunda, yanşınm vuko bulduğu İ günkü kıymet üzerinden tazmin © dilmekte ise de, tütün tüccarı bun. ların sigorta edildikleri günkü kıy. met üzerinden tazminini istemekte. örler.Halbuki son senelerde,tütün pi yasasının düştüğünü nazarı dikka te alan sigorta (şirketleri buna yar naşmamaktadırlar. Tütünler üzerin. . içti mada ehli ener iltiğn kimle te rafından tesviye edileceği meselesi de hayli münakaşayı mucip olmus tur. 10-15 lira sigorta ücreti alan şirketler 20-25 liraya | baliğ olacak olan ehli hibro masrafını tek başına deruhte etmeğe © yanaşmamışlardır. Bu masrafın sigorta çitketlerile de- Po sahipleri ve tütünlerin merhun bulunduğu banka arasında tevzi ve İ taksimi meselesi mevzun bahsolmuş