24 Mayıs 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

24 Mayıs 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

17 Haziran Cuma.. OTOMOBİL Y YARIŞIMIZ YAKLAŞIYOR Duhuliye varakasını gazeteden ne doldurunuz... Tertip ettiğimiz otomobil yarışınm esasatı tesbit edil- miştir. Bu gün alâkadarlara müsabakaya iştirak için muktazi duhuliye varakası- nr neşrediyoruz: İsteyenler gazeteden bu- nu kesip muayyen yerlerini doldurduktan sonra imza ve adresini yazarak Turing ku İüpten de tedarik etmek ka- bildi, Müsabakamızın riyaseti- ni kabul etmesi için dün Va- li Beye bir heyet gitmiş ve ricada bulunmuştur. Heyeti tertibiyemizin bu günkü içtimamda belediye reis muavini Hâmit ve fen işleri müdürü Ziya Beyler de bulunacaktır. Acentelere Her markadan birinci çele- cek otomobillere mükâlat ver- mek isteyen acentelerin salr gü“ nü heyeti tertibiye içtimacna mümessil göndermeleri ilân 6- larmar, Yarış nasıl olacak Yarışın nereden nereye icra olunacağı, iştirak şartları ve ka tegoriler şunlardır: 1 — Yarış İstinye köprüsünün Maslak tarafından başlayacak ve Zincirlikuyudaki karakolun önünde bitecektir. 2 — Yarışa üç simit otomobil girecetkir, a — Amatörler tarafından sü. rülecek olan hususi otomobiller, verilmesi için teşebbüsat yapıl. mıştar. Bazı mühim acenteler şimdiden mühim müküfatlar ver #meği vadetmişlerdir. 6 — Yarış 17 haziran cuma günü yapılacaktır. 7 — Kayıt muamelesi de ma- yısın yirmi beşinde başlayacak. tır. Kayıt şeraiti yakında gaze- temizde intişar edecetkir. Amatörler ve şoförler tarihi olacak olan bu ilk yarışa iştirak ediniz... : TÜRKİYE TURİNG VE OTOMOBİL KLOBU Teleton B. 3166 Adalet Han—Galat: BİRİNCİ OTOMOBİL SURAT KOŞUSU 17 Haziran 1932 *“HULİYE VARAKASI 17 Haziran 1932 tarihinde Türkiye Turing ve Otomobil Klöbü ve Mülliyet gazetesi tarafından tertip edilmiş olan BİRİNCİ OTO- MOBIL SURAT KOŞUSUNA tarifatı herveçhi ati ötemobilim ile iştirak ediyorum: Markası Motör numarası Madeli, Mönye etmeğe » . Silindir kutru Strok (piston tulı Silindir adedi Hacmi İstiabisi. mm lu seyri) ae Hangi sınıf yarışa gireceği İşbu musabakaya iştirak için tediyesi merit 3 Cü Hira Turing ve Otomobil KIöbü veznesine tevdi edikmiştir. Yarış tertip hey'etince yapılan nizamname ve bey'etin ittihaz edeceği ber türlü tedabiri kabul ettim. Otomobil Yarışları Beynelmilel nizamnameşinin madde mah- susası mucibince yarışlara iştirak eden arabaları sevk ve idare edenlerle bunların içinde bulunan eşhasa gerek yarış esnasında ve yarekse yarışa hazırlık talimlerinde veya bu yarış dolayısile her hangi surette olursa olsun vaki olacak kaza; zarar ve ziyan ile bu arabaların sebebiyet verineleri muhtemel bulunan her han gi kaza, zarar ve ziyandan dolayr Kiöbü ve Milli; Türkiye Turing ve Otomobil £ Gazetesi ve tertip bey'eti hiç bir mes'uliyet kabul etmez. Yukardaki hususatm bütün mes'uliyeti yarışa işti- rak edenlere ait ve racidir, Imza. Adres, . . e İ İ | m” MİLLİYET HARICİ HA Yeni Japon Kabinesi Ancak bir hafta içinde ! | yeni kabineyi teşkile memur edilmiş | tör, Mümaileyh, 84 yaşında olup 1927 İ tarihinde Cenevrede inikat elmiş 0- İ lan 3 devlet deniz konferansına işti rak eden lapon heyetine riyaset et İ işti M. Saito, yarm yeni kabinenin İ şekli hakkında devlet adamlarının en lan prens Salonji ile gö- |, İshii ve maliye İ pezaretine Eminseito fırkası deri İM. Vakatsukiye teklif etmesi muh- | temidir. Bahriye nezaretine gelince; bu ne zaretin amiral Okadoya tevcih edil- itilaf eflâr vardır. Yeni kabinenin teşkili için hemen bir hafta icadar bir müddetin geçe- ceği zannolunmaktadır. Çünkü vazi- yet oldukça karışıktır. Bir İngiliz konsolosu yaralandı . ŞANGHAY, 23. A, A— konsolosu Nan | iie Çinliler tarafından bir tüfek kurşunile yaralanmıştır. Konsolos, komünistler tarafından Ferguson'u aramak için buraya gel- miş bulunuyordu Tehlikeli surette yaralanmış olan | M. Graham, acilen Nankine gönde- | rilmiştir. M. Shirakava'nın vaziyeti CHANGHAİ, 23. A. A. — Ren heyeti seferiyesi reisi olup 29 nisan suikastinde yaralanmış olan M. Shi- rakavanın vaziyeti hemen hemen ü- mitsizdir. ve mes —— Heriet Kabinesi Geniş bir temerküz kabinesi olacak PARİS, 23. A. A.— M Tardisu, yarm sant 16da refakatinde M Flandin bulunduğu halde Elysce s- i M. PARİS, 23. A. A— Paris Midi muhabiri M. Herriot i- ie Lyon'da Lyon'da yapmış olduğu mülâka- ta dercediyor: Bir kartel veya bir temerküz teş- kili hakkında vaki olan suale M. Herriot, bu meselenin yalnız eee Bombayda zENdE BOMBAY, 23. A. A. — Devamlı surette yağan yağmurlar, kıyameı- ların hareketini iz'aç etmiş ve Bom- baydan harice yapılan akını tevkif etmiştir. Vali, kendisini birçok defalar ha- reketsizlikle ittiham eden gazeteleri sansür etmektedir. Uzlaşma komitesi - azarından M. Shaukatali istifa elmiştir. Zabıta Bombay şehrinin şüpheli mahalleri ni tasfiye için taharriyat yapınıkta dir Verilen raporlara gör: mecusiler- den ölenler biçak yarasile ve Mi da sopa yaralarile ölmüş” Berliner Tageblatt gazetesi tara fından organize edilen Cihan İkti. sadiyat kongresi geçen hafta zarfın- da Berlinde toplanarak | faaliyete başladı ve üç gün zarfında işini ik- mal etti. Münakaşaya meyzu “Kambiyo ve nukut siyase. tesiri” idi, Kambiyo tahdidatının ma zarratı müttefikan tasdik ve bunun ilğası lüzumu edilmekle bera- ber, bazı raportörler serbesti reği- kında mütalealarmı beyan ettiler. iri ve Dr Nawratzki namın- konulan ilik Haşa ettiler. yüksek bi rektörü Mir. Mebel etmek mecbariyetinde kaldıkları tür | dı Kü türlü mevani ve müşkilâttan şi- kâyet, ve bu münasebetle bir de in- tihabat esnasında siyasi fırkalara ya | teşekkül edebilecek! TOKİO, 23. A.A. —M. Saito,| go ajansından; Changhaidaki Japon | cih SALI 24 o MAYIS | Bahrimuhiti ji Geçen kadın Kendisine “Memle- ketin .naşukası,, | unvanı verilecek.. ! İ ! | Miso Amelia Earhart LONDRA, 23. A. A — Kadın tay yareci Mrs. Earhart, Kyanos hava | bateelerlala sayyarlarlk sar heye” | sındaki terakkiyat ve hava rasodatı haberlerindeki sihhat itiharile 1928 senesindekinden çok daha tehlikeli olduğunu beyan etmiştir. Mümaileyha, herhangi bir istifa bir seyahat yapmağa hazır olduğu- nu söylemiştir. NEVYORK, 23. A A— Mrs. Earhart'ın muvaffakiyeti Amerika" da şimdiye kadar bir kadın tarafın- dan elde edilmiş en büyük muvaffa- kiyet olarak selâmlanmaktadır. Mümmileyha'ya memleketin maşa- | kası, gözdesi ünvanı mefhareti tev- edilecektir. Hatta kongrenin mi- şanını alacak yegâne kadın olması ihtimali vardır. | Bu nişan bir Amerikalı vatanda- gin iltisap edebileceği en büyük şe- reftir. Hali hazırda yalnız Lind-| bergh, tayyareci wfatile bu nişana malik bulunmaktadır. Amerikada alâka LONDRA, 23. A. A.— Esrhart'ım tek satıhlı tai, yaresi, dün gece Ham vorth'a ge” 5 zaman şiddetli bir fortına çılmsstar. Tayyare şiddetli bir yağmur altında yere inmiş've tayyareci, yere atlıya- rak, tayyaresinin kanatları altına il tüca etmiştir. Tayyare limanı kumandanı, ken- disini orada kabul etmiş ve limanın klübüme kadar kendisine refakat ey. İemiştir, Klüpte Amerika sefiri M. Mellon, tayyareciye hoşamedi beyan etmiş ve dradaki ikameti esna- sında sefarethanede kalmağa davet eylemiştir. 1932 ERLER || Lindberg i Hadisesi Amerikada gazete- lerin tirajını yüzde yirmi artırmış PARİS, 23. A. A — Lindbergh'in çocuğumun kaçırılarak (öldü meselesi Amerikan matbuatına fev- i kaide heyecanlı fırsatını bahşeylemiştir. Amerikalı 10 senede bir kere tesadüf olunur. Associated Press'in meseleye | vasati Hoarst'in gazeteleri ise 50.000 keli. me tahsis etmektedir. Gazete muharrir ve sahiplerine verilmiş olan emir, Lind'orm mese-| lesi hakkında toplyabilecekleri bü- | tün malümatı vermek idi. Diğer bü | tün bavadisler, hatta oilânlar bile, dolmalık kabilinden olacak idi. Bunun üzerine gazeteciler, mu hayyelelerine fevkalâde işletmeğe başlamışlardır. Maruf yüksek muhabirlerden Art- hur Brisbane, hapishaneye giderek İ Al Capone ile görünmüştür. Hearst” in gazeteleri bu mülükatr 8 sütun luk manşetle neşretmişlerdir. * Chicago Tribune” gazetesi, ge rek mahpeste bulunan ve yerek ser- İ best olan “Haydutlara ait mektup- lar” serisini nesre baslamıştır. Bütür haydutlar, müttefikan Lind- dayi mucip olduğu takdirde yeni | bergh'in çocuğunu kaçıranlara ies) mücadeleye girismeğe hazır oldukla | rını beyan etmektedirler Gazeteler, karilerinin mzarı dik katini celbetmek için, Lindbergh'in hususi hayatına ait bircok tefsilât foteğrafiler vermekte ve bir takım basmaktadırlar. Bu gazeteler, şu ve ya bu şahsı ittiham eden veya tebrie m faraziyelerini izah eyleyen bir ve teşrih etmektedirler. Bu hal, aylarca devam etmiştir. Gazetecilerin bu fevkalâde gayret- İ leri mükâfatsız kalmamıştır. Muvaffakiyet, pek büyük olmuş- tur. M. Hearstin Nevyork'ta intişar etmekte olan iki gazetesi, yani Ame rican Joumal ile Nev York Journal tirajlarını 1.500,000'e — çıkarmışlar- dır. Bütün Amerika gazeteleri tirai- larının tereffü nisbeti yüzde 15 ilâ yüzde 20 dir. Yüzde $ nisbetinde bir tezayüt bile Amerika için bir hâdise oldu- ğundan bu nisbet, Amerika matbua- tında yezünedir. Lindbergh'in yavrusunun maaşı bu lunduğu zaman, Miralay Sehvarz- kopt, tebliğini gazetecilere polisler tarafından muhafaza © edilmekte 0- lan bir hangarda okumuştur. Bunun da sebebi gazetecilerin tebliğin okun iması bitmeden evvel salonu terket- melerine mani olmak idi. Bu sebep- ten dolayi facianın bu son hadisesi, müzevir bir takım havadis ve tafsi- haberler vermek gazetecilere nazaran böyle heyecanlı bir vak'aya ancak gazetesi, bu 10.000 kelime, LONDRA, 23. A. A— Kadın tay- yareci Earhart'ın muvasalâtma dün Croydon tayyare meydanmada inti- zar olunmuş ve aralarında birçok fotoğraf il zam bir halk kütlesi im sonra lât ile gazetelerin doldurmasına ma- hal vermemiştir. Yunan Tayyarecinin e Hamvertk pall vadi le ölkücet bayala bak Buhranı olmuştur. Macar tayyar€cileri| M. Yek milli nin cenaze merasimi |kabineye girecek mi ROMA, 23. A. A —Atlas denizi ni geçen tayyarecilerin beynelmilel kongresinde hazır bulunmak için Ma caristan'dan tayyare ile gelerek ka- raya inerken kazaya uğramak sure- | üle feci bir surette ölen tayyaresi Endrez ve Bittay için bu sabah Ro. ma usulünde büyük bir cenaze me. rasimi yapılmıştır. Dün akşamdan itibaren tramvay- larla olobüslerin üzerlerine yapış. trnlan etrafı siyah çerçive İle çevril. miş verakalarla davet edilmiş bulu nan bütün şehir halkı cemsze mera- ATİNA, 23. A. A — M. Zaimis, M. Venizelos'tan milli birlik hülümeti- | metine taraftar olmadığını beyan et | miştir, İ ATINA,23.A. A.— Reisicümhu- rün arzusu veçhile o bir milli birlik kabinesinin teşkili, M. Venizelos'un böyle bir kabineye iştirakten imtina etmesi ve âyan meclisinin ekseriye- | mümsileyhe taraftar olmak hasa- siminde hazır bulunmuştur. bile mebusan meclisinin feshi kabil Tayyarecilerin (naaşları — sabah- | alması dolayisile mümkün değil- leyin saat 9 da Macaristan safaretin. | den kaldırılmistır. — Bu rerasimde" M. Mustolini ile jereral Balbo, 'ha- İ uhaleet fırkalarının bir koalis- yon kabinesi vücude getireceklerin- dep bahsolunmaktadır. Her tarafta sökün ve intizam hü- küm sürmektedir. Bütür siyasi rüesa, M. Venize- los'un Havsanne konferansında Yu- | manistan'ı temsil etmesi lüzumuna kani bulunmaktadırlar. zar bulunmuşlardır Cenaze #lavı, tayyare * kıtantına mensup bir alay tarafından ihate e- dilniş ve konrrede bulunmak üzere gelmiş olan bircok İtalyan ve ecne. bi tayyareciler tarafından takip olun muştur, anlayacağımız şekilde bir tecrübe yapmak isteyişimizde mazuruz. . | addeylerim. — m 00...—————————- Yunan kabinesi teşkil edilemiyor Bir koalisyon kabinesi teşkili ihtimali gittikçe azalıyor ATİNA, 23 (Hususi) — Kabine buhranı devam etmektedir, Henüz takarrür etmiş bir şey yoktur. M. Venizelos bütün ısrarla ra rağmen kabineye girmeyeceğini, yalnız mesai arkadaşlarının girmekte serbest bulunduklarını söylemiştir. Bir koalisyon ka- binesi teşkili ihtimali gittikçe azalmaktadır. M. Papanastasyo'- nun yeni kabineyi teşkil etmesi en kuvvetli bir ihtimal dahilinde görülmektedir. Ziraat bankası kanununun bir maddesi tadil ediliyor ANKARA, 23 (Telefonla) — Ziraat Bankası hakkındaki 19 Mart 340 tarihli kanına müzeyyel 8 Haziran tarihli ve 1697 nu. maralı kanunun ikinci maddesinin aşağıdaki şekilde tadiline dair Millet Meclisine bir kanun # takdim olunmuştur: “Zirsat Bankasının münhasıran zürraa yapacağı ikrazlara âi | deyin senetleri ve zürra tarafından teminat gösterilen gayrimen. kullerin ipotek muamelelerile bu ikrazlara müteallik olarak tan zim edilecek sair her nevi evrak damga resmile tapu ve note harçlardan muaftır. i Türk - Çekoslovak mukavelesi ANKARA, 23 (Telefonla) — Medeni ve ticari hususatı kaza ıyeye mütedair karşılıklı münasebat hakkında Çekoslovakya hü. kümetile akdedilmiş olan mukavelenamenin tadili hakkında Mil ) let Meclisine bir lâyiha tevdi etmiştir. Konya sulama idaresi ANKARA, 3 (Telefonla) — Konya sulama idaresinin tik. âyihası hazırlanmıştır. Bu lâ; a varidatının tezyidi zımnında umum sulama tesisatı ova köylerindeki gayri muntazam şebekesinde ve Konya civarın: daki kanallarda tadilen yapılacak işlere sarfedilmek üzere Maliye vekâletinin kefaletile sulama idaresi bir bankadan (90) bin lira is tikraz etmeğe mezun olacaktır. İstikraz mikdarı sulama idaresi. nin her sene bütçesine konulacak taksitlerle beş senede tediye olunacaktır, Rıhtım şirketi davası İZMİR, 23 (Hususi) — Yarın ağır ceza mahkemesinde müd. delumumi tarafından Rıhtım şirketi maznunları hakkındaki iddi: aname serdedilecektir. Izmirde hafriyat yapılırken 7000 altın bulundu İZMİR, 23 (Hususi) — Birinci kordonda belediyenin yaptı: ğı parkta hafriyat yapılırken ameleler bin kadar altın bularak kapışmışlar ve bazıları kaptıkları altınları yutarak kaçmışlardır. Fakat bunların hepsi yakalanmış ve altınların bir kısmı meydana çıkarılmıştır. Lehistan'ın taziyetleri ANKARA, 23 (A.A.) — Büyük Elçimiz Cevat Beyin irtihali münasebetile Lehistan Reisicümhuru M. İgnace Moscicki Hazret i fından Reisicümhur Hazretlerine gönderilen taziyet tel- g imesile Gazi Hazretlerinin cevapları berveçhi “Büyük Elçi Cevat Beyin âni surette vuku bulan irtibalinden pek ziyade müteessir olarak Zatıdevletlerine en hâr taziyetlerimi arzeder ve merhumun yüksek evsaf ve meziyetlerini ziyadesiyle takdir ettiğimi ve memuriyetinin bu derece hazin hitama erme. sinden çok müteessif bulunduğumu iblâğ eylemeği lâzimeden İgnace Moscicki “Büyük Elçi Cevat Beyin irtihali dolayısile izhar ve iblâğ buy- rulan necibane alâka ve taziyeden pek mütehassis olarak teessür. lerimize iştirakinizden dolayı Zatıdevletlerine samimiyetle te. şekkür ederim. Gazi M. Kemal Avusturya sefiri | Gazi Hz.nin İzmir- ANKARA, 23 (A.A) — A-; deki heykelleri vusturya sefiri M. August Kral| IZMIR, 23. A. A. — Birinci Kor bu akşamki trenle memleketine ! donda rekzedilen Gazi beykeli et avdet etmek üzere şehrimizden | rafındaki tahta perdeler kaldırılmış hareket etmitşir. Sefir Cenapla dele streğmdakdi mii yi rı istasyonda Heyeti vekile aza | maklıların boyanmasına Beşanmiş ları tarafından teşyi edilmiştir. | “Fieyket halen bir yelken bezi ile lü bulunmaktadır. Rİ , Civar ve ze ii i min et tathir edildikten sonra kü- Musevi yurdu şat resmi yapılacaktır. LONDRA, 23 A.A. — Amerika (1 klar, gayesi inde bir musevi | olacak olan bir Fi yurdunun tesisini iltizam etmek * teşkil eylemişlerdir. komitesi da ittihaz olunan karardır. İşbu ka- | fintlerde tevazün © hünel olamaması: rar mucibince önümüzdeki | Hazi- | dır. Aksiyonlar 15 liradır. malümat henüz vürüt etmemekle beraber yukardaki izahattan anla sıldığı üzere, bu kongre, bali hazır ik etmek istediğimiz “öconomie dirigöe” siyasetine âleyh | tardır. Hükümetimiz bu kongre me- saisini yakından takip etmiştir. Bu İ arada memleketimiz içim mücibi is- tifade nokat mevcut olup olmadığı- nımı bittabi tetkik edecektir. İlâve edilecek bir şeyimiz varsa, o da, Almanya vey: / sair bir mem- - | lekette tatbik edilen bir rejimin mat | âka bizde de eyi bir netice vermesi | Esham ve tahbvilât Hâmillerle yeniden temas temin edilmesine rağmen hafta zarfında pi Yasamızda şayanı kayıt bir hareket vukubulmadı. Ünifiyeler geçen haf- ta gibi 42 kuruşta kapandı. Buna mükabil Düyunu muvahhidenin ba- kayada kalan kuponlarına sit mü- messil senetleri hayli aranıldı, Bu talebin saiki, İtalya, tin ve İrak metlerinin Düyunu umumiye. mizde deruhte ve tediye ettikleri hissenin, Fint farkından mütehassıl ran 1937 de seri A hümillerine 7 şi- lin; seri B hörmillerine 43 frank; se- ri C hâmillerine de 4,50 frank tevzi olunacaktır. Dabiliye 94 karaya arz olunmak» tadır. Muamele pek azdır. İş Bankaları üzerine yine 9.20 W- talip vardır. paritesi 31 liraya kadar tuttuğu hal- de burada ancak 25 40 lira etmekte dir, Sebebi kambiyo tahdidatından raya muamele vukubuldu. Bu finte Anadolu kâğıtlarının. Almanyada | Mümessil senetler azıcık gerilemiş lerdir. Son fint 20,50 liradır. Bomonti 22,25 lirada alıcı vardır. Tramvay aksyonları 46 liraya mua- mele gördü. Kota harici Misir Kredi Fonsiye- lerin Fati berveçhi âtidir: 1886 tertibi o 172 lira 1803 95 lira, ou . 2 liradır hafif bir tereffü ile 986 ku