23 Mayıs 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

23 Mayıs 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

MİLLİYET PAZARTESİ 23 MAYIS Balkan Tütün Konferansı Ekonomi e Gelen malümata nazaran Avru- bada takas mukaveleleri | akti içim teyahat etmekte olan Ziraat müste- Atif ve Ofis müdürü Cemal B. avdet etmek üzere bulunmakta. . Heyetin buay nihayetine İca- dar şehrimize avdet (etmiş olacağı tahmin edilmektedir. Heyet bu son seyahat csnasında Yalnız Macaristania bir takas mu- İavelesi aktetmiştir. Heyet ayni za- handa Avrupada ihraç eşyamıza ye ti mahreçler temini etrafında tetli- yapmağa ve temaslarda bulum- pain memur edilmiş idi: Heyetin . ia mesnisine nit bazı raporlar gönderdiği aeleşi ! Selânik panayırı Beynelmilel yedinci Selânik pana Yırı bu sene 11 eylülde açılacak ve 15 gün devam edecektir. Yumurta ihracatı- mız azalıyor mu? Yumurta ihracatımız son zaman larda ihraç vaziyetinden mühim mik Poliste Cam göz Canavar peş ve nrliiz hayat geçirdiği anlaşıldı İki kıymetli polisimizin şeha- detine sebebiyet © veren Yülyüs Lübik hakkındaki tahki- ta devam ediliyordu. Bu tahkikat Yülyüsün mw hayatını meydana © çıkarmıştır. Şimdiye kadar polisçe tesbit edil “iğine göre Yülyüs iki aydan be- ti tamamile serseri bir hayat ya- sarmıştır. Ötede beride yatıp durmuş ve lamamile parasız kalmıştır. Son tünlerde çok meyus olduğunu da *öyliyenler olmuştur. Kaçak eşya Şehremini civarında bazı hır- zlar tarafından çalınan bir çok tide hanım isminde bir kadının *vinde saklanmakta olduğu poli- 8 ihbar edilmiş ve zabıta terti- bat almıştır. Evvelki gün polis memurları Feride Hanımın evinde ani bir a- taştırma yapmışlardır. Evde hir- zlık eşyası bulunamamış fakat dının bazı hareketleri polisin Nazarı dikkatini celbetmiştir. E- Yin alt katında yapılan araştırma İn birçok kaçak sizara kâğıtları lunmuştur. Feride Hanım yakalanmıştır. (Mahkemeye verilmiştir. Papelciler Kasımpaşada polis o merkezi pe bir papelei i yakalanmış Ekrem isminde bir papelei ile *kadaşları Cemil ve Nuri Kasım Paşada havuz arkasında yol orta- “na oturarak iskambil kâğıtlarile Papelcilik yapıp halkı soyarlar- n cürmü meşhut halinde yakayı *le vermişlerdir. Zabıtaya hakaret en haklarında za yayı hakaret maddesinden 205 ank Kaçak iskambil kâ- gıtları yakıldı e istimal yi Mig Heyet ay nihayetinde dönüyor gönderilen raporlar.. “yanın Şebremininde oturan Fe | medi . | Bursa valisi F: İ mas ederek bu hususta tedbirler al- İ mak kararmdadır . l darda tenezzül göstermiştir. Bu te- | nezzül bilhassa son aylar | varfında | ehemmiyetli nazarı dikkate alınma- ğa değer bir hal almıştır. Her on beş günde bir yapılan is tatistikler yumurta ihracatımızda mütemadi tenakus göstermektedir. İhracat ofisi bu ciheti nazarı dikka te aarnk meseleyle yakından alâka- dar olmağa başlamıştır. Yumurta ihracatımıza en mühim tesiri yapan hal Fransanı ta kontenjanını ihdas etmesi marta ihracatmmrz işin en mühim bir | mahreç olan Marsilya bugün tama- | mile kaybedilmiş vaziyette bulun- maktadır. Ofis, diğer alâkadar devirle te- | Mısır, İngiliz kömürü| LONDRA, 22 A.A. — Mur Demiryollari idaresi tarafından 200,000 ton kömür siparişini mü- tenkip eylülde kapatılmış — olan Galles memleketindeki cemubi Ce liron kömür madenlerinin açılma- na karar verilmiştir. Sigorta Şirketleri Tütün depolarını sigorta etmiyorlar mı? İzmir'den akşam gazetelerim- den birine gelen bir telgrafa gö- re, İzmir'de sigorta şirketleri, a- yın 19 undan beri tütün depoları" nı sigorta etmekten vazgeçmişler- dir. Buna sebep olarak, mütend- dit tütün depolarının son zaman- arda Meli Bu haberi tahkik için Sigortacılar Dairei merkeziyesine | ediyorduk. Şimdi, siçorla edile- cek malı görerek kıymetine göre 6 seneden kalmış bulamayor, ta fire vererek eksiliyor, zaman- la çürüyüp bir kısmı tozlanıyı Hulâsa, bu yüzden kıymetini kis- men veya tamamen kaybediyor. İşte, böyle malları gördükten k, sigortasında daha itinalı ve ihtiyatlı hareket edilmesinden ibarettir.” , Maamafih, Tütün depolarının polarınn yanması, şirketlerin na- zari dikkatini celpten hali kalma miş ve onları ihtiyat ve ihtiraza sevketmiştir . Bursa valisi ANKARA, 22 (Telefon) — B. bu akşam Karaköy tarikile Bursaya dön- Hilâliahmer haftası başladı Hilâliahmer haftası bugün başlamaktadır. Bu bir hafta zar fında Hilâlishmer şubeleri aza | Hz. me Sefaretlerde | Lituvanva akas heyeti Avrupa- da neler yapabildi?. Sefiri Sefir Ankaradan geldi; gaze- temize beyanatı İtimataamesini Reisicumhur takdim için Ankara'ya gitmiş olan Lituvanya sefiri M. Yurgis Baltruşaitis dün şehrimize gelmiştir. M. Baltruşaitiz Lituvan yanın ayni zamanda Moskova se firi olduğundan yarın Moskov: ya avdet edecektir. Yeni Lituvam- ya sefiri Moskova Darülfununun- da tabiiyat ve edebiyat tahsil ot- edebiyat doktoru unvanı" nı haizdir. Lituvanyanın istihlâs- nı mutenkıp siyasi hayata dahil olan M. Baltruşaitir 12 seneden beri Moskova sefiridir. M. Bal- truşaitis Lituvanya'nın milli şair- lerindendir. «den beri ede. biyat ile iştigal ettiğinden birçok şiirler yazmıştır. İki seneden beri de “Teymurleng” e dair manzum bir dram hazırlamakla o mesgul- dur. Lituvanya'nın o milli şairi, Şark'ın bilhassa memleketimizin kendisine yeni siirler ilham edece ği kanaatindedi M. Baltruşaitis dün Tokatlıyan otelinde kendisile görüşen bir mu harririmize Türkiye - Lituvanya münasebatı hakkında şu beyanat. ta bulunmuştur. — Geçen sene iki hükümet ara sında aktedilen mühadenet mua- nüshalarının in Ankara'ya gitmiştim. İşte bu muahedenin tatbiki netice | si olarak Ankara sefirliğine yin edildim. Bundan böyle ara ra memleketinize gelerek hül metle temas edeceğim. ile Lituvanya arasında ticari mu- nasebatın bir kat daha inkişafı meselesi tetkik edilmektedir. Bu tetkikat ileride aktedilecek tica- ret muahedesine zemin teşkil ede cektir, ee ticaret muahede- Mai deği den tütün ithal etmekteyiz. İle de taze ve kuru meyva, ipe! mensucat ithal etmemiz muhte meldir. Lituvanya, Türkiye gibi zirai bir memleket olduğundan size ihraç edecek mühim eşyasız yoktur. Lituvanya bübasa do- muz eti, peynir, tereyağı ihraç et | mekte ise de Türkiye'nin bunları hariçten almağa il Ticari münasebatımızın ileride Türkiye'ye işlenmiş kereste ihraç etmemiz mümkün- dür“ M. Baltruşaitis, bundan sonra memleketimiz hakkındaki satından bahsederek demiştir Geçen teşrinisvvelde Anl ra'ya gitmiştim; bu defaki timde birçok yenilikler Türkiy, M. Baltruşai nın dahili ve harici v. nda sorduğumuz su le cevaben şu izahatı vermişti — Komşularımız ile münaseba- tumaz iyidir. Eleyvm iki mühim ha rici mesele karş bulunuyo- ruz; bunlardan dir. Bu meseleler beynelmilel &i yaseti, bilhasın Baltik devletleri” geliyordu.” Lehistan sefiri Leh sefiri M. Olsowski, dün sa: bah Köstence tarikile mezunen Varşova'ya gitmiştir. Felemenk konsolo- suna nişan Felemenk fahri konsolosu M. Kock bul'daki in mi mesaisini sarf ve halkın ha. miyetine müracaat edecekler- e Bazı şubeler de bu vesile ile osnasında | ğa kaldırılan Polonezköyü hal- kurturmak kından bazılarını için kendi cebinden fidyei necat verdi tm. | is, bundan sonra | 'ransı bitti takarrür İ- | Bugün bir içtima | Balkan tütün konferansı dün son içtimamı yapmış ve konfe- rans nihayet bulmuştur. Dün konferansa iştirak eden murah- | has'ar şerefine Türk heyeti mu rahlasası reisi Halil İbrahim B. tara'ından bir öğle ziyafeti ve- rilmiştir. Ziyafet gayet samimi ir sarette vukubulmuş ve Bal. kanlurın tütün vaziyeti etrafın- da h: sbühalde bulunulmuştur. Vali Muhiddin Bey ve bazı ze- vatla murahhasların bulunduğu içtimada Halil Bey bir nutuk söylemiş ve buna Yunan ve Bul gar murahhasları mukabele et- mişlerdir. Konferansın son cel- sesi dün saat 16 da yapılmıştır. Geç vakte kadar devam eden bu | içtimada evvelce ayrılan hususi ! komisyondan gelen Balkan tü- Belediyede işletil İstanbulda otobüs işletmek imtiyazı belediyeye devredildik sonra, belediye otobüsleri eteceğine dair mufassal İbir proje hazırlamıştır. Dahili. ye vekâleti ahiren bu projeyi tetkik etmek üzere istemiş İstanbul belediyesi de projeyi | Ankaraya göndermiştir. Proje tetkiki müteakıp iade edildiği İzaman derhal faaliyete geçil- İ mek üzere lözrm gelen hazırlık. lara derhal başlanacaktır. Müsamere ne netice verdi? Vali konağında kimsesiz ço cuklar için verilen müsamereler mucibi memnuniyet hasılat ver miştir. Bu hâsılatın tevzi için tetkikata başlanmıştır. Taşdelen suyu Taşdelen suyunun şehre in- dirilmesi için proje ve şartname Muallimlerin Nakilleri Bu sene nakil ve be- cayiş yapılmıyacak Maarif vekâleti ilk mektep muallimlerinin nakil ve becayiş leri hakkında mühim bir tamim göndermiştir. Bütün vilâyetler. de muallim kadroları tamamen tesbit edildiğinden bu sene ye. niden pek az nakil ve becayiş ya pılabicektir . Nakil ve becayiş için bütün müracaatlar is'af edilemiyecek ve ancak gayet mühim sıhhi eş bap nazarı dikkate almabilecek tir, Bu hususta ise tabip rapor- | ları ehemmiyetle tetkik edile- cektir. Bu müracaatlar netice. | sinde nakil ve becayişleri yapı- labilenlere dahi harcırah verile miyecektir. Fevkalâde sıhhi es. baptan dolayı nakledilenler yol masraflarını kendileri görecek. lerdir. ——— Balkan tütün konfe- ve dağıldı I Kat'i bir teşriki mesai lüzumu ettirildi.. yapılarak verilen kararlar imza edilecek.. İtün ofisi meselesi üzerinde gö- rüşülmüştür. Komisyonun ileri sürdüğü proje ve Balkan tütün ofisi teşkili noktai nazarı esas i- tibarile kabul kanlarda şark nin halli ofise bırakılmıştır. Balkan tütün konferansında ce reyan eden müzakeratın müsait ve samimi bir hava içinde cere- yan ettiği temin edilmektedir. Konferan: irak eden üç Bal kan devleti murahhaslerı kat'i bir teşriki mesai lüzumunu tes- lim etmiş o bulunmaktadırlar. Konferansa iştirak eden murah | baslar bugün Ticaret odasında son defa toplanacaklar ve itti- haz edilen mukarreratı imza © İdeceklerdir. Otobüs imtiyazı nasıl ecek? Dahiliye Vekâletinin sualine cevap verildi. ikmal edilmiş ve tetkik edilmek üzere daimi encümene verilmiş tir. Tetkikat sür'atle ikmal edi. lecek ve mümkün olduğu ka- dar ameliyata başlanacaktır. tir. Sultanahmet parkı Sultanahmet meydanında. ki boş kısmın park haline geti. rilmesi takarrür etmiştir. Bu hu susta belediye bahçeler müdür- lüğü tetkikata başlamıştır. Mev sim geçmeden tesisata başlana- bilmesi için çalışılmaktadır. Adalara iyi su Adalara iyi su temini mese. İlesinin arteziyen kuyuları vücu Jdes getirilmek suretile halledil- mesi tekarrür etmiştir. Açıla. ! cak kuyu yerlerinin tesbiti için kata başlamıştır. Bir kaç aya ka İdar ameliyata başlanacktı İpekiş dün Gezildi.. —a...— Herkes istisnasız kumaşları beğeniyor İş Bankası tarafından tesis edilen İpekiş muvakkat satış mağazasının evvelki gün açıldı ğını yazmıştık. Memleketimiz ipekli mensucat sanayiinde bir inkılâp teşkil eden İpekiş, şeh- rimizde büyük bir alâka uyan. dırmıştır. Dün sabah şehrimizin | tanımış birçok moda müesse. seleri ve terziler İpekiş satış mağazasını ziyaret ederek ku- İ maşları görmüşler ve bihakkın |taksir etmişlerdir. Dün öğle. İden sonra gazeteciler ve ailele- ri İpekiş'i ziyaret etmişlerdir. İpekiş umum müdürü Reşat B. İ ve mağaza müdürü Âli B. misa firleri nezaketle kabul ederek arzu edilen izahatı vermişlerdir. Memlekette bu boşluğu doldur makta olan İpekiş, şehrimizde lâyik olduğu ehemmiyetle kar- nmıştır, Bunun en büyük de lili, henüz satışa başlanmamış omü hirebesi “dün vE aşk ha e İ belediye heyeti fenniyesi tetki. | “Dün Mahkemelerde Kaçakçı Değil.. Feride H. beraat kararı aldı Feride H. isminde malâi bir kadın sişara kaçakçılığı yapmak cürmile Adliyedeki ihti- sas mahkemesi huzurun sevke- dilmiştir. Feride H. ın evinde altı defter kaçak sigara kâğıdı. bulunmuş tar. Bakmız nasıl:: Feride Hanı- mun tanıdıklarından Ganiye is minde bir hizmetçi kızı vardır. Bu kız, işsiz kaldığı zaman Feri- de Hanımın ziyaretine gelir, gün lerce kalır. Ganiye son defa Feri- de H. ın yanından ayrıldıktan son ra kapılandığı evden sekiz yüz lira para çalıp ortadan kaybolur. Zabıta memurları © Ganiyenin Feride H. ile münasebetini öğre- nerek orada saklanması ihtimali» le Feride H. ın evine gelir ve ta- harriyat yaparlar. Çalman para- ların araştırırken © ellerine altı defter kaçak siyara kâğıdı geçer. Bunun üzerine Feride H. tevkif edilerek mahkemeye sevkedilir. Mahkeme dünkü celsesinde ka- çakçılık cürmünü sabit görmiye- rek Feride H. ın beraetine karar verdi. Başka güne kaldı Makbuz ve dip koçanlarmı etmek- şubesi memuru Emin Beyin muha kemesine dün Ağırcezada devam edildi ve bazı şahitler dinlendi. Bir dip koçanının tetkik edil. mek üzere celbi için muhakeme Ankarada büyük bir kongre toplanıyor Temmuzun ikisinden on biri ne kadar devam etmek üzere, bu yaz Ankarada bir tarih kon. gresi toplanacaktır. Kongreye bütün tarih muallimleri, Darül. fünun tarih profesörleri ve alâ kadar olan zevat iştirak edecek tir. Kongrede, liselerdeki tarih tedrisatı hakkında müzakerat cereyan edecek ve bazı karar. lar verilecektir. Kongre hazır. lıklarına başlanmıştır. Müzake- rat neticesinde mühim neticeler elde edileceği ümit edilmekte. dir, Pr. Malch'ın raporu Profesör M. Malche dün Baş vekil İsmet Pş. ile görüş- İmüştür. Profesör Başvekile ha- zırladığı rapor hakkında bazı i- zahat vermiştir. M. Malche 1s- lahat projesini ikmal etmiştir. Birkaç güne kadar Ankaraya giderek Maarif vekâletine tak- dim edecektir. Ecnebi mektepler Ecnebi ve ekalliyet mektep. leri müfettişleri dün Maarif mü dürü Haydar Beyin riyasetinde | yan içtima ederek imtihanlar hak- kında bazı mukarrerat ittihaz etmişler ve mümeyyizleri saç- mişlerdir. Bina ne yapılacak? Voyvoda caddesinde kimse- sizler yurdu ittihaz edilmek vi zere satın alınan eski hanesi binası içinde in zım gelen tamirat ve tadilât bit mek üzeredir. Yurt haziran için de açılacaktır. Binanın bir kıs- mı ilk mektep ittihaz edilecek. İ Rks zı kumaşların, hemen kesilmesi için ısrar edilmesidir. Satışa resmen bugünden itibaren baş- lanması mukarrer olduğundan bu talepleri isaf etmek kabil ola mamıştır. İpekiş Türk teşebbüs ve zekâsının ve milli bir ihtiya can mahsulüdür. Bu noktadan 3 5 >, i r . Vilâyette Orası olmazsa Ötesi Karar geldi, kasap- lar hudut haricine çıkıyorlar Mecidiye köyünün belediye ie du dahiline alınması lâyetin kararı Heyeti vekilece tadi iştir . Karar dün Vilâyete bildirileiştir. Binaenaleyh bundan böyle köyünde de hayvan Klee tir. Et mezbahadan gelecektir. Bura da bir çok kasaparı dükkün açtıkla re malmdur. Şimdiye kadar bu kasaplar bura- da ucuz et satıyorlar. ve bilhasas Şişli, Maçka balkı ekseriyetle bura- dan et alıyorlar. Söylendiğine göre oradaki kasap lar Mecidiyeköyünün biraz ilerisin- de belediye hududu. haricinde hin lerdir. Meyvacılık sergisi Bu perşembe günü açılacak olam meyvacılık, kümes hayvanatı sergisi | hazırlıkları bitmek üzeredir. Vilâye tin bahçesi de tanzim edilmektedir. Edirne Valisi Edirne valisi Öz Demir Bey E- dirneden şehrimize gelmiştir. Köpeklerin itlâfı Sokaklarda başı boş olarak dolaşan köpepklerin itlâfma de vam edilmekle beraber, | bunun kat'i surette önüne geçilememek- tedir. Çünkü şehir kadudunda bir İ gok köpekler sürü halinde şehre girmeğe devam © etmektedirler. Belediye Vilâyete müracaat ede- rek mülhak kazaların köpek itlâ- fına iştirak etmesini (o istemiştir Vilâyet bu arzuyu musip görmü ve keyfiyeti mülhak kazalara ta mim etmiştir . Sun'i telkih Sıfat mevsimi dolayısile Yale- vada 50 hayvana sun'i telkih ya» lmaştır. Şimdiye kadar yalnız atlara ye pılan surfi telkih ameliyesi bade. Bir takdir Eminönü zabıtai belediye mer Munhal bulunan Alemdar na- hiye müdürlüğüne Hukuk mezur larından Mehmet Fevzi Bey tayit edilmiştir. Becayiş Fatih mal müdürlüğünde ihdas edilen yeni masraf muhasebeci. ğine Yenişehir mal müdürü Ragıp Bey tayin edilmiştir. o Fatih mal müdürü Tevfik Bey Adalar maf müdürü ile becayiş edilmiştir. Refik Âmir Bey ANKARA, 22 — Hariciye vaka. leti kalemi mahsus müdür vekâleti. 2 Refik Âmir Bey sayin edilmiş. e Postada yeni memurlar Asil memur imtihanını o kazanıp ya gmdiye bada Te yapılma. vekillerinin. tayini dazi'dün İstanbul Beşmüdürlüğüm gelmiştir. Haaa Riza Bey Riy: kalem mahsus müz Flama padan avdet etmişi Rusyadaki heyet İsmet Pş. Hz.ile birlikte Rusya'ya gidip ikmali tetkikat için orada kalan mütehassısları mızın bugünlerde avdeti beklen mektedir. Odesadan çarşamba ve perşembe günleri Loit Tri- yestino'nun birer vapuru lima- nımıza gelecektir. Mütehasars - İlarımızın bunlardan biri ile av» detleri muhtemeldir. Gelen papaslar 67 Lie pefetı Kai yerde dükkün açmağa karar vermiş-