23 Mayıs 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

23 Mayıs 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

Ikamet ve iadei mücrimin mukaveleleri Ankara, 23 (Telefon) — Irakla aktedilen ikamet mukavelenamesinin tadili hakkında lâyiha
 Cenevrede Akşam Terki teslihat meselesi medreseye düştü ! Fen ve ihtisas bazen nerelerde dünyaya zarar veriyor ? Cenevre 19 —
 Ucuzluk Ankara belediyesi bazı tedbirler alıyor Ankara 23 (Telefon) — Ankara piyasasında satılan gıda maddeleri üzerinde...
 Başvekil Ismet paşa ile refakatindeki zveatı hâmil olan Tevere vapuru bugün saat onda Pire limanına vasıl olacaktır. Vapur

Başvekil zelosla görüşecek. Ismet paşa bugün Pirede M. Veni- AKŞAM Japonya Mançuriye hiz; kimsenin müdahalesini kabul etmiyecek. Sene 14 — No: 4890 — Fiatı her yerde: 5 kuruş PAZARTESİ — 23 Mayıs 1932 Telefonlar: Tahrir 21686 — Idare 21434 — Klişe 20113 Cenevrede Akşam Terki teslihat meselesi medreseye düştü! Fen ve ihtisas bazen nerelerde dünyaya zarar veriyor ? Cenevre 19 — Eskiden, medrese ve camilerde, ilmi çok derin hoca efendilerin, kılı kırk yararak, bir vav barfinin günlerce ve hafta- larca manasını anlata anlata biti- remediklerini hayretle . işitirdik. Şarkta ve garpta iş aynıdır: Zihniyet meselesi... Sade bizim kadim /harfı cer mevzuu değil, bu asrın en ileri, en fenni mese- leleri de medrese müzakeresine düştü mü, işin içinden çıkılmıyor. Bu tarza, frenkler, “Bizans müna- kaşaları,, diyorlar. Türkler İstan- bulu zaptederken, Bizanslılar kili- selerde dini ve mezhebi münaka- şalarla meşgul imişler, ondan kinaye... Terki teslihat konferansı da bizansvari münakaşalarla meşgul. Bu sıfatı icat eden ben değilim. Gazeteler, hattâ bizzat murahhaslar kendi o mesailerini bu lakapla tavsif ediyorlar ve gülüşüyorlar! Kara, deniz ve hava komisyon- larında her devletin bu üç sınıfa mensup. meşhur mütefennin ve mütahassısları, jeneraller, amiral- ler, kumandanlar, bir aydır vav harfinin kırk türlü manasını ara- makla meşguldürler, hâlâ bulama- dılar. “ Hangi silâhlar hassaten tecavüz ; silâhıdir ? * Sualine cevap veremediler. Bu yüzlerce ilim ve ihtisas sahibi müte- fenninler, “ teknisyenler ,, saye- sinde, konferans, oldukça bol miktarda “Narkotik,, , münevvim ilâç yutmuş bir hasta gibi derin uykuya daldı... Teknik namı verilen bu uyutucu mualece, belki kon- feransın, mühlik buhran ibtilâçları içinde çırpımarak vefat etmesine engel oluyor... Amma muvakkaten. Çürkü, farzı muhal olarak, uyuş- i ik asia “tecavüz : ve taarruz silâhları,, meselesi bitiverse, hasta uyancak, ve karşisina derhal Alman ve Fransız iddiaları çıkacak... Kon- feransın bu buhrana dayanabile- ceğine kimse ihtimal vermiyor. Bir aydır hangi silâhların taarruzi mahiyette olduğuna karar vere miyen bu fen ve ibtisas sa hipleri, hep aynı teknisyenler 1919 se nesi OAlmanya ile müttefikler arasında sulh müzakereleri cereyan ederken, hangi silâhların mi dan ziyade taarruza yar yirmi dört saat zarfında karar vermişler... Bu aynı fen müşavir- lerinin - bugün terki teslihat kon- feransında ayni meseleyi tetkik eden askeri mütahassısların - bir iki gün içinde verdikleri karar iledir ki, mağlüp Almanya, sadece kendini müdafaa edebilsin ve başkasına tecavüz edemesin diye bir takım “taarruzi,, silâhlarıimal ve istimalinden menedilmişti. Ver- say muahedesi, Almanyayı, tayyare, tank, ağır top, tahtelbahir, saffı harp gemisi v. 8. gibi bir kısım “taarruzi,,. silâhlardan tamamen tecrit ediyor. O zaman bu nevi silâhları (kolaylıkla ve süratle tefrik etmiş olan aynı mütahas- sıslar, bugün aynı. nevi silâhları bir türlü ayırt edemiyorlar. Kara komisyonunda, “seyyar ağır top, nedir, hâlâ anlaşamadılar ! Bazı- sına göre ağır batarya 15 den başlar, bazısına göre 20, diğer- lerine nazaran 22, 25 santim!... Anlaşıldı ki, beynelmilel bir konferansı meflüç hale gatirmek için meseleyi mütehassıslara ha- vale etmek, mevzuu | politika sahasından çıkararak akademik münakaşa çığırına sokmak kâfidir. ikinci il — Hayimaçi |.. Paltonu ne yaptın? Antika Hayimaçi — Nokare şamatal.. hazreti Ali'nin cübbesini arayordu, dolârları yorünce dayanamadim, verdim, yitti | Bir Amerikalı seyyah © Başvekil Ismet paşa Hz.nin dün Şehrimizden hareketine ait intibalar : Yukarıda başvekil Haydarpaşa istasyonundan çıkarken, ortada Tevere vapuru hareket ederken ve romorkörler, sandallarla vapura giden halk başvekili selâmlarken, aşağıda başvekil Tevere vapuruna çıkarken ve mihmandarlığına töyin edilen Italyan miralayı Solonetti ile musafaha ederken Ucuzluk Ankara belediyesi bazı tedbirler alıyor Ankara 23 (Telefon) — Ankara piyasasında satılan gıda maddeleri üzerinde ucuzluk temini için, dahiliye (o vekâletinin (teşebbüsü üzerine Ankara belediyesi tara- fından bazı * tertibat alınmağa başlanmıştır. Bu tertibat arasında şehrin muhtelif Oo mahallerinde muhtelif günlerde pazarlar kurul- ması vardır. Belediye riyasetinin işarı üzerine polis omüdiriyeti kurulacak pazar yerlerini teftiş etmiştir. Hazırlanan cetvele göre per- şembe (günleri Hamamönünde, pazar günleri Halkevinin karşısın- daki sahada, salı günü de mutat olduğu üzere Salıpazarında pazar kurulacaktır. Kararın tatbikine hazirandan itibaren başlanacaktır. Bu suretle Ankaranın her tarafında oturanlar köylünün pazara getirdiği ucuz maddelerden istifade edeceklerdir. Ikamet: ve iadei müçrimin mukaveleleri Ankara, 23 (Telefon) — Irakla aktedilen ikamet mukavelename- sinin tadili hakkında lâyiha hari- ciye ençümeninde kabul edil- miştir; ir ile adli müzaharet, Irakla iadel mücrimin mukavele- namesinin : tastiklerine dair lâyi- halar, adliye encümenince müza- kere ve kabul edilmiştir. Roma seyahati Tevere vapuru bugün Pireye vasıl oluyor Vapurun Pirede durduğu esnada başvekilimizi bir çok zevat selâmlıyacak Başvekil Ismet paşa ile refaka- tindeki zveatı hâmil olan Tevere vapuru bugün saat onda Pire limanına vasıl olacaktır. Vapur Pirede bir kaç saat kadar kala- caktır. Atinadan gelen haberlere göre başvekilimizle hariciye vekili Tev- fik Rüştü beyi bir çok zevat Pirede selâmlayacaktır. Vapur akşama doğru Pireden hareket edecek ve yarın sabah Brendiziye vasıl olacaktır. Başvekil Tevere vapurundan Reisicumhur hazretlerine şu tel- grafı çekmiştir: “İstanbuldan büyük dost mem- lekete hareket ederken memle- ketin mukadderatını o kadar bü- yük isabet ve her an daha ziyade tebarüz eden bir idare ve meta- netle saadetlere 'sevkeden Milli Reisimize benim ve arkadaşlarımın sarsılmaz tazimlerini, merbutiyet- lerini ve itaatlarını ifade etmeğe müsaraat ederim.,, Reisicumhur hazretleri de âti- deki cevabı vermişlerdi: “ Dost memlekete seyahatinizde size ve cümle arkadaşlarınıza su- | rur ve âfiyetler.diler gözlerinizden öperim. ,, Başvekilin mühim beyanatı Istanbul (A.A.) — Ismet Paşa Hz., Tevere vapurunda Anadolu Ajansına atideki beyanatta bulun- muştur: “ — Romaya hareketim, An- karada ve Istanbulda muhabbetle teşyi ve teşci edilerek başlamıştır. Ben ve arkadaşlarım hakiki mem- nuniyet hislerile hareket ediyoruz. Kemalist Türkiye ile Faşist Italya arasında birbirinin namus- kârane sözüne itimat eden bir haleti ruhiye vardır. Iki memle- ketin o mukadderatını — ellerinde tutan büyük reisler, gerek millet- leri, gerek beynelmilel âlem tara- fından sözlerinin o samimiyetine, görüşlerinin doğruluğuna itimat edilecek müstesna şahsiyetlerdir. Bu sözlerim, yaptığımız politi- kanın sağlam olduğunu ve istik- balde daha kuvvetli olacağını aynı zamanda ifade eder. Istanbulun gösterdiği alâka ve (Devamı ikinci sahifede)