23 Mayıs 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

23 Mayıs 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sabite 2 Cenevrede akşam (Baş tarafı birinci sahifede) * O zaman iş, tam manasile “ko- misyonlara havale,, edilmiş oluyor! Nasıl ki: bugün, omuazzam ve mübim terki teslihat mevzuu, tam bizdeki manasile“komisyona havale edilmiştir!,, Hem bir komisyona değil.. Umumi komisyon, işi üç fenni komisyona havale etti, Bu üç teknik komisyondan her biri, meseleleri tali komisyonlara, onlar da daha tali tahrir komisyonlarına havale edip duruyorlar. Bir nevi spor, tenis oyunu... Versay muahedesi esnasında bu mesele 24 saatte nasıl halledildi? Çünkü © zaman, müzakerelere kılı kırk yaran medresevi ihtisas değil, politika hâkimdi. Bugün aynı insanlar aynı meseleyi neden halledemiyorlar? Çünkü, müna- kaşaya yüksek politika görüşü, bir işi bitirmek zihniyeti değil, ihtisas ve fen ukalâlığı hâkimdir. Terki teslihat, Cenevrede med- resenin o eline d , yahut kasten düşürüldü. i, politi- kacılar, karşı karşıya gelmek- ten, "bu işi açık konuşmaktan içtinap * ediyorlar. (e Aralarındaki ihtilâf, bilhassa Almanya ve Fransa iddiaları arasındaki mübeyenet çok büyüktür. Konferans ruznamesinde ise sıra bu iki teze geldi: Ilk umumi celsede ihtilâf meydana çıkacak, konferans dağilical. “ Dağılacaksa vaktile dağılsın!. Ne olur?,,.. Bu suale, konferansı idare eden zevat şu cevabı veri- yorlar: “ Ayıp olur. Bir şey bekle- yen diya efkârı umumiyesine karşı rezil oluruz!,, Konferansı bozmuş olmak mesu- liyetini kimse üzerine almak istemiyor. İyisi mi, beceriksizlik, oyun bozanlık töhmetini ibtisasa, fenne yükletmeli.. Mütahassıslar fe kii Ez e istih- ak için ellerinden eni yapı- yorlar.. —Z. H. Roma seyahatı (Baş tarafı birinci sahifede ) muhabbete yerinde, burada te- şekkür ederken Ankarada beni o kadar teşvik ve teşçi ile yolla- mış olan büyük halk kütlesini de selâmlamış oluyorum." M. Venizelos vapura gidecek Atina, 22 ( Hususi ) — Ismet paşa ile Tevfik Rüştü bey, yarın sabah Pireden geçeceklerdir. M. Venizelos ile M. Mihalakopolos, gayrı resmi bir surette vapurda İsmet paşa ile Tevfik Rüştü beyi ziyaret edeceklerdir. Ismet paşanın karaya çıkarak Atinada bir cev- lân yapması ihtimali vardır. Cevat bey Merhumun. cenazesi Istanbula nakledilecek Varşova sefiri iken bir kaç gün evvel Roma sefirliğine tayin edil- miş olan Cevat beyin Varşovada vefat ettiği haberi şehrimiz ma- hafilinde büyük bir teessür uyan- dırmıştır. Cevat bey eski ve muktedir hariciye memurlarımızdandı. Bu- lunduğu ber vazifede kendisini sevdirmeğe muvaffak olmuştu. Merhum Avrupanın hemen her tarafında sefaret kâtibi, müsteşar ve sefir olarak bulunmuştur. Harp esnasında : Stokholm sefiri idi. Mütarekeyi müteakip Atina, Paris ve Tokyo sefirliklerinde bulunmuş, geçen sene Varşovaya nakletmişti. Vefatile memleket kıymetli bir hariciye memurunu (kaybetmiş oluyor. Merhumun naaşı İstnbula nakledilerek burada defnoluna- caktır. Biraderleri mahkemei tem- yiz âzalığından mütekait Memduh ve Bolu mebusu Hasan Cemil beylere beyanı taziyet ederiz. Varşova, 22 (A.A.) — Hariciye müsteşarile (protokol (müdürü Türkiye sefaretine giderek Cevat beyin vefatından dolayı Lehistan hühümetinin taziyetlerini bildir- mişlerdir. Bu Sahahki Teleraflar el - Japon hazırlıklarına karşı Rusya tedbir alıyor Japonya hiç bir müdahale kabul etmiye- cek, Cemiyeti Akvamı da dinlemiyecek Berlin 22 ( Hususi ) — Vorverts gazetesinin akşam nüshası Japonyadaki son hadisat üzerine Rus Sovyet hükümetinin büyük askeri tedbirler aldığını yazıyor, Vorverts bu hususta şu malümatı neşretmektedir: Harbiye komiseri Voroşilof telsizle bir konferans verecekti. Fevkalâde bir içtima mü“ masebetile bu konferans geri bıraktırılmıştır. Ibtilâl askeri şurası tarafından telsizle verilen bir emir üzerine yeni harp manevralarına. 1909, 1910,1911 esnani ile fabrikalarda mühim: vazifeler- den dolayı askeri vazifesi tecil: ölunan efrat iştirak edecektir. Şimdiye kadar manevralara yalnız bir sınıf ibtiyat iştirak ediyordu. Şimdi bir çok sınıfların davet edilmesi Rusyanın harbe hazırlığını gösteren bir nümayiş olacaktır. Tayyare cemiyetine mensup sivil tayyarecilerin de manevralara iştirak eylemesi İstirahat için Krıma gitmesi mukarrer olan Stalin yoldaş Moskova civarında ikamet edecektir. Londra, 22 ( Hususi) — Tokyodan bildirildiğine göre amiral Saito yeni kabineyi teşkile memur edilmiştir. Amiral 70 yaşındadır, şimdiye kadar politika ile meşgul olmamıştır. ümit ediliyor. etmiştir. karışmasını emredilmiştir. Yalnız bir kaç defa bahriye nazirlığı ve iki defa Kora valiliği yapmıştır. Bu intihabın şimdiye kadar memnun görünmeyen müfritleri memnun edeceği Hariciye nazırı gazetelere beyanatta bulunarak hükümetinin Mançuri hakkındaki politikasını izah Nazır, menfaatine ve iki harbe. rağmen Mançuriyi ilhak emelinde olmadığını söylemiştir. Nazır demiştirki: “Mamafih Japonya, Rusyanın, Amerikanın ve diğer her hangi bir hükümetin Mançuri işlerine kabul hareketinin Cemiyeti edilmesine de müsaade edemez., Tokio, 23 (A.A,) — M. Saitonun hariciye neza- retine sabık sefirlerden M: Ishii ve maliye neza- retine Eminscito fırkası lideri M. Wakatsuki'ye teklif etmesi muhtemeldir. Bahriye nezaretine gelince; bu nezaretin amiral Okadoya tevcih edilmesi hususunda itilâfı efkâr vardır. Yeni kabinenin teşkili için hemen hemen bir hafta kadar bir müddetin geçeceği zannolun- maktadır. Çünkü vaziyet oldukça karışıktır. Japonyanın burada 36 senelik edemez. Kendi serbestii Akvam tarafından ihlâl Yunan kabinesi buhranı Yeni kabineye M. Venizelosun da girmesi teklif edildi Atina 22 ( Hususi ) — Kabine buhranı devam ediyor. Reisicum- bur siyasi fırkalar rüesasile müşa- verelerde bulunmaktadır. Kraliyet fırkası reisi M. Çaldaris reisi cum- hura, buhranı tesir ve nufuzlardan azade bir gözle hal ve fasletme- sini tavsiye etmiştir. Vaziyetin inkişafından bir te- merküz kabinesi teşkil edileceği anlaşılmaktadır. Esasen siyasi fırkalar rüesasından bir çoğunun da fikri bu merkezdedir. Fakat baş vekâlete kimin geçeceği belli degildir: : Salâhiyetdar ricali hükümetten biri, vaziyetin vahim olduğunu ve hükümeti deruhte edecek olan recülü hükümetin kendi kuvvet ve iktidarına büyük bir itimadı bulunması lâzım geldiğini söyle- miştir. Her halde buhranın hal ve faslında M, Venizelos nazım rolünü oynayacaktır. Atina, 23 (A.A.) — M. Zaimis, M. Venizelos'tan milli birlik hü- kümetine iştirak etmesini talep etmiştir. Mumaileyh yarına kadar düşüneceği (o cevabında © hulun- muştur. M. Tchadaris, milli birlik hükümetine taraftar beyan etmiştir. Grev ilân etmiş olan demir yolları müstahdemini Atina 25(A.A)— Grev halinde bulunan Makedonya demiryolları amelesi, Semplon ekspresini hu- dutta tevkif etmişlerdir. olmadığını Ağrı maznunlar 44 kişi idama mahküm oldu, 179 kişi beraet etti Adana 23 (Hususi) — Ağrıdağı maznunları hakkındaki karar dün tefhim edilmiştir. Evvelâ mahkeme huzuruna çıkarılan 179 maznuna beraat ettikleri bildirilmiştir. Bu 179 maznun büyük bir sevinçle mahkemede cumhuriyete, hükü- mete dualar etmişlerdir. Ikinci kafile olarak mahkeme huzuruna çıkarılan 48 maznundan ikisi sekizer sene dörder aya, üçü yaşlarının küçüklüğünden dolayı üçer buçuk seneye, biri son zaman- larda jandarmaya yardım ettiği için altı buçuk seneye, mütebakisi onar seneye (mahküm olmuşlardır. Üçüncü kafile olarak gelen 44 kişi idama mahküm olmuşlardır. Bunlardan onu yaşlarının küçük- lüğü dolayısile idamdan kurtul- muşlardır. Idamdan kurtulanlardan ikisi on beşer, sekizi yirmi dörder seneye mahküm (edilmişlerdir. Beraat kararı alan maznunlar derhal tahliye edilmişlerdir. Şükrü Kaya bey Ankara, 22 — Dahiliye vekili Şükrü Kaya beyin Meclisin tati- linden sonra mezuniyet alarak Avrupaya gitmesi muhtemeldir. Ipekiş Kumaşları herkes çok beğendi Ipek iş müessesesinin Beyoğlunda açtığı muvakkat satış mağazasını dün sabah şehrimizin: bütün ma- ruf terzileri gezmiştir. Öğleden sonra da mağazayı matbuat erkânı ve aileleri ziyaret etmişlerdir. Ziyaretçilere kumaşlar hakkında izahat verilmiştir. Mağazadaki (ogüzel kumaşlar çok nazarı dikkati celbetmiştir. Mağazanın dahili tertibatı çok güzeldir. Mobilyeler ve dahili aksam, bu sahada zevki selimi ile meşhur olan Salâhaddin Refik beyin fabrikasından çıkmıştır. Ipekisin bugünkü mağazası mu- vakkattir. Müessese teşrinievvele kadar daha büyük, daha müsait bir mağazaya geçecektir. Yeni mağazada yüniş mamulâtı, mo- bilye: şubesi, kadın ve erkek terzilik kısımları da bulunacaktır. Gayrı mübadiller bugün toplanıyorlar Gayrı mübadiller bugün saat on dörtte Halkevinde umumi bir içtima (yapacaklardır. £ İçtimaa cemiyete dahil olsun, olmasın bütün gayrı mübadiller iştirak edecek- lerdir. Kongrenin çok hararetli olacağı tahmin edilmektedir. Devlet matbaaları Birleştirilecrek matbaaların satış ve idare kadrosu Ankara 23 (Hususi) — Devlet matbaalarının tahdidine dair olan lâyiha (Omeclise (gönderilmiştir. Lâyihada umumi bütçe ile idare edilen bütün matbaaların tevhidi ve Ankaraya nakli kararlaştırıl- mıştır. Bu matbaalar baş vekâlet emrine tabi olaçaktır. Askeri (omatbaalar da tevhit edilerek milli müdafaa vekâletine raptedilecektir. Bütün devairin işleri bu matbaalarda tabettirile- cektir. Yalnız maarif ovekâleti hariç (matbaalarda & kitaplarını bastırabilecektir. Matbaaların tevhit ve idaresine dair hükümetin meclise tevdi ettiği lâyihada neşriyat (o sermayesinin idare ve şatış kadrosu şöyle teklif edilmiştir: Sermaye muhasibi 30 lira (An- karada) hesap memuru 20 lira (Ankarada) ayniyat muhasibi 25 lira (Istanbulda), satış memuru 150 lira ücret (Istanbulda), sipariş ve cari besap memuru 20 lira (Istanbulda ), veznedar 20 lira (istanbulda), ambar memuru 20 lira (Istanbulda) kâtip 14 lira (Istanbulda), 23 Mayısl932 Balkan haftası Balkan ticaret odası bugün açıldı Balkan tezahürat haftası dün başlamıştır. Dün Yoguslavya mu- rahaslarından bir kaçı konvansiyonel trenile şehrimize gelmişler ye Sir- keci istasyonunda ( karşılanmış- lardır. Şehrimize gelen murahhaslarla Türk murahhasları öğleden sonra Balkanlar birliği Istanbul şubesi reisi Tahir beyin riyasetinde tica- ret odasında bir içtima yapmışlar, Balkan ticuret odasının tesisi ve haftaya ait diğer hususata dair müzakeratta bulunmuşlardır. Dünkü içtimada takarrür ettiği veçhile Balkan ticaret odası bugün saat onda ticaret odası salonunda açılmıştır. Tahir bey (Balkan ticaret odasının ; teşkilinde takip edilen maksat ve balkanlılar ara- * sında ticaretin inkişafına dair söylediği (Obir nutukla © içtima: açmıştır. Tahir beyden sonra Yunan, Yuğoslav ve Bulgar “baş murah- hasları da birer nutuk irat etmiş- lerdir. Her Balkan milleti namına odanın müessisleri ayrılmıştır. Bu gün Tahir bey tarafından murahhaslar şerefine Tokatlıyanda bir ziyafet verilecek, ziyafetten sonra murahhaslar Haliçtaki tütün fabrikasını, mezbahayı (o vediğer fabikalarla elektrik ( fabikasını ziyaret edeceklerdir. Balkan tütün konferansı Balkan tütün konferansı dün bitmiştir. Aza öğle vakti Tokat- liyan otelinde” verilen ziyafetten sonra son ictimaını aktetmiş ve tütün ofisi hakkındaki porojeyi kabul eylemiştir. Konferans samimi tazahürat arasında neticelenmiştir; Aza bugün toplanarak protokolu imza edeceklerdir. J Vapurda yangın Bir Yunan vapuru kısmen yandı Iki gün Ereyli civarında kereste yüklü bir: Yunan vapurunda yan> gın çıkmıştır. Vapurun tayfaları"; yangın esnasında yaralanmışlar, ve bir kaç sandalla karaya çıka- bilmişlerdir. ğ Kozlu vapuru, yanan vapura yanaşmış, yedeğine alarak limana getirmiştir. Vapurun yükü ve gü- verte kısmı tamamen yanmıştır. Vapur limana yanaşacağı esnada kuma oturmuştur. Tütün sigortası Mal görüldükten sonra sigorta ediliyor izmirden gelen bir telgrafta sigorta şirketlerinin tütün depo- larını sigorta etmedikleri bildiri- lidi. Sigorta şirketleri müdürleri bunun doğru olmadığını söyleye- rek şu malümatı veriyorlar. “— Sigortacılar heyetince böyle bir karar verilmiş değildir. Yalnız, son zamana kadar, malı görme- den emniyet üzerine, sigorta edi- yorduk. Şimdi, sigorta edilecek malı görerek kıymetine göre sigorta muamelesi yapılmaktadır. Malı gördükten sonra sigorta etmek usulü, yalnız tütün sigorta- sında tatbik edilmekte değildir. Diğer bir kısım mallar için de aynı usulün tatbikine başlanmıştır. Aradaki fark, tütün sigortasında daha itinalı ve ihtiyatlı hareket edilmesinden ibarettir.,, Bir tekzip Ankara, 22 (A.A.) — Kahirede münteşir (OElbelâğ (gazetesinin 13/4/932 tarihli nushasında “Türk çeteleri Suriye hududunda,, ser- lavhası altındu görülen yazı hakikata temamiyle mugayırdır . Tekzip olunur.