23 Mayıs 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

23 Mayıs 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

AŞ YMM a MAM MN Mp aş e ŞAMAN Ve AM MM MANN NM MAM AŞ MANN AA e AŞA A A ON AŞ O 23 Mayıs 1293 AKŞAMDAN AKŞAMA Eş mana? Gazeteler son zamanlarda gayet İlmi, fenni bir tabir kullanmağa başladılar : Konkur ipik. Bunu, ne Türk'ler anlıyor, ne de Fransız'lar... Halbuki tabir, haddi zatinde Fransızcadan alın- mıştır : Concours hippigue sözü- nün, güya bizim harflerin tasav- vutuna göre yazılışıdır. Bu müthiş sözün manası, öyle içinden çıkılamıyacak derecede karmakarışık bir felsefi mefhum değildir; sadece “at yarışı , demektir. Evet, bazı gazetelerimiz, alelâde at yarışı haberlerini, bu fransız- çanın karamanlıcasi tatlısu dilile yazıyorlar. Böyle büyük lâf edilmesi eş mana ?... Nasraddin hocaya, karısı demiş kiz — Aman efendi.. Müsafirler geldiği vakıt, hocasın diye, seni yüksek kabiliyetli adam yerine koyuyorlar. Halbuki sen, onlara pek sudan şeyler anlatıyorsun. Itibarın düşüyor. Ben de, kapı arkasından, dinliyerek yerin dibine batıyorum. Aman göreyim seni; yüksek mevzulardan dem vur.. Büyük lâflar kabarsın. — Merak etme canım.. -diye- rek, Nasraddin hoca, misafirlerin yanına girmiş. Pürazemcet, köşeye ( kurulmuş. Malümat furuş bir tavur takınmış. Herkes, dört kulak kesilerek din- lemeğe koyulmuş. Hoca, ağzını açmış: — Devel... - demiş. Sonra, büyük sözün tasirlerini derece derece artırmak istemiş: — Fil1,. Konak!... Hamam... Dağ 1... Dünyal... Gök yüzül.. Allah 1... Karısının yanına döndüğü zaman, koltuklarını — altlarında mevhum karpuzlar varmış gibi — kabar- tarak sormuş: — Büyük lâflarımı beğendin mi hanıml... Haniya, bunlardan büyük lâfda bulunamazdı.. “ At yarışı, diyecek yerde, malümat (o furuşane olsun diye Konkur ipik yazmak.. Nasraddin hocanın hesabı... Ecnebi tabirler, Türkçemize, ancak, bizde, yeni mefhumlara tekabül edecek kelimeler bulun- madığı şıklarda girmelidir. (Va - Naj Samsun valisi Şehrimizde bulunan yeni Sam- sun valisi Mustafa Arif bey, çarşanba günü Samsuna hareket decekti: Kira ile gaz tesisatı Boyoğlu Havagazı Şirketi, gaz isti- malinin temin ettiği fevaidin herkese teşmili için gayet cüz'i bir kira ile kendi hesabına gaz tesisatı yapmaktadır. i ŞEHİR HABERLERİ Ticaret kongresi | Türk vapurculuğu | Makarna yükseldi Yakında odalar mümessilleri toplanacaklar Istanbul ticaret müdiriyeti da- hilindeki, ticaret odaları murahas- ları yakında, ticaret odasında toplanacaklardır. Bu odaların her biri, bulundukları muhitin ticari ve sına! vaziyetine dair birer rapor hazırlamışlardır. Kongreye iştirak edecek odalar arasında Zonguldak, Urfa, Ada- pazarı, İzmit, Çanakkale ticaret odaları da o vardır. £ Bunlardan Zonguldak ticaret odası, kömür ihracatımız hakkında şayanı dik- kat bir rapor hozırlamıştır. Diğer taraftan Istanbul ticaret odası da kongreye takdim etmek üzere iki rapor tanzim edecektir. Bu raporlardan birini oda umumi kâtibi Vehbi, diğerini de Hakkı Nezihi bey yazacaktır. etde koltuklarım | Manitacı Hüseyin gene yakalandı Maruf manitacılardan Hüseyin son defa bir cürümden dolayı altı ay hapse mahküm edilmiş ve bir kaç gün evvel bu mahkümi- yetini ikmal ederek hapisaneden çıkmıştır. Hüseyin hapisaneden çıktıktan sonra gene rahat durmamış bir soygunculuk vakasına daha iştirak etmiştir. Zabıta bu defa gene kendisini (oyakalıyarak adliyeye teslim etmiştir. Pirinç zeriyatı Ziraat vekâleti tetkikat yapıyor Ziraat vekâleti pirinç mutahas- sısı Harun Aziz bey bazı mınta- kalardaki tetkikatını ikmal etmiş ve bir müddet evel Tosyaya gitmişti. Aziz bey Tosya havalisinde köylü- lerle beraber ufak, çeltik nümune tarlaları hazırlamakla meşguldür. Mütahassıs, ayrılan nümune tar- lalarında pirinç zeriyatı yaptır- maktadır. Aziz bey Ziraat (o vekâletine Anadolunun pirinç zeriyatı yapan sahalarındaki umumi tetkikatı ile Tosya mıntakasındaki tecrübeleri hakkında (mufassal (© malumat vermiştir. Diğer taraftan ziraat vekâle- tinin memleket pirinç mahsulâtı etrafındaki umumi tetkikatı da ayrıca devam etmektedir. Madam Katinanın evinde neler bulunmuş? Taksimde madam Katinanın evinde araştırma yapılmış, bir çok kaçak sigara kâğıtları ve ecnebi sigaraları bulunmuştur. Vapurlar Seyrisefainle birleşmek istemiyorlar Iktisat vekâleti, vapurcuları Seyrise- fainle birleştirerek, bir anonim şirket yapacaktır. Ankarada ( bulunan vapurcular bu teşekkülün, Türk vapurculuğunun inkişafına mani olacağını iddia ediyorlar. Ankaradan gelen (haberlere göre, ovapurcular . Seyrisefain idaresile birleşemiyeceklerini Ikti- sat vekâletine bildirmişlerdir. Bu mesele hakkında, seyrisefain idaresinde yeni bir malümat yok- tur. Idare erkânından bir zat, bir muharririmize şu malümatı vermiştir: — Vapurcularla seyrisefain ara- sında şirket teşkili omeselesile doğrudan doğruya iktisat vekâ- leti oğraşmaktadır. Başka bir haberimiz yoktur. Tasmasız köpekler Belediye sahiplerinden ceza almak niyetinde Son günlerde serseri köpeklerin çoğaldığından ve kuduz vakaları- nın arttığı bu mevsimde bunların ciddi bir tehlike teşkil ettiğinden bahsetmiştik. Belediye, başı boş köpekleri mütemadiyen topladığını iddia etmesine rağmen mahalle arasında bunların bir türlü eksil- dikleri görülmüyor. Belediye serseri (o köpekleri tamamile ortadan kaldırmak için daha sıkı bir surette takip et- meğe karar vermiştir. Diğer taraftan sokaklarda do- laşan tasmasız ve ağızlıksız sahipli köpeklerde bu günlerde artmıştır. Belediye, başı boş gezen köpek sahiplarinden de ceza alacak ve bunları tasmasız gezdirmemeğe icbar edecektir. Köpeklere tasma takmak için sahiplerine bir mühlet verilmesi ve bu mühlet bittikten sonra tasmasız ve ağızlıksız köpeklerin itlâf edil- meleri düşünülüyor. AKŞAM ABONE ücretleri © Türkiye Ecnebi SENELİK 1400 kuruş 2700 kuruş G AYLIK 760 » (1450 > 3AYLIK“400 » 800 >» 1AYLIK 150 »> may” Abone ücretleri doğrudan doğruya AKŞAM idaresi namına gönderilmelidir. Adres tebdili için yirmi beş ku ruşluk pul göndermek lâzımdır. Muharrem 17 — Ruzuhızır: 18 5. İmsk Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsı E 7, 9,10 444 841 2 Va, 2,27 4,36 1241 16,9 19,27 21,0 — Idarehane: Babıâli civarı Acımusluk sokağı No. 13 Fiatlerde bu tereffüün sebebi nedir ? Her sene ilk bahara doğru ma- karna fiatları düştüğü halde bu sene aksi olmuştur. Yerli makar- nanın toptan fiatı 17, perakende fiatı 22 kuruş olduğu halde on beş yirmi gündenberi makar- nalar toptan 22 ve perakende olarak 28 kuruşa satılmaktadır. Tahkikatımıza göre bir okka un- dan bir okka makarna yapılmak- tadır. Makarna amilleri bir okka unu onbir kuruşa satın alıyorlar. Okka başına da işçilik vesaire namına dört kuruş ilâve edildiğine göre makarna on beş kuruşa mal olmaktadır. Esasen makarna fabrikaları teşviki sanayi kanunundan ve bir çok kanuni maafiyetlerden istifa- de ettiklerinden onbeş kuruşluk maliyet fiatine başka hiç bir şey ilâve edilmemektedir. Geçen marta kadar şehrimizde hali faaliyette bulunan makarna fabrikaları arasında esaslı bir rekabet olduğu halde sonradan anlaşmışlardır. Iddia edildiğine göre bu anlaş- madan sonra, yukarıda kaydetti- ğimiz gibi, makarna fiatları yük- selmiştir. Halkin esaslı gidalarından birini teşkil eden makarna fiatlerinin bir iki ay içinde (yükselmesi dikkate şayandır. Alâkadarların ehemmiyetle nazarı (dikkatini celbederiz. Hfaiye alâtı Bugünden itibaren pazarlıkla alınmağa başlanacak Istanbul itfaiyesini takviye et- mek için yüzbin küsur liraya alı- nacak makine ve arazözler için açılan münakasaya şartların ağır- lığından hiç bir kimse iştirâk etmemiştir. . Nihayet şartnameyi değiştirmek lâzım gelmiş ve yapılan yeni şartnameye göre şehir meclisi daimi encümeni pazarlık karar- namesini hazırlamıştır. Bu kararnameye göre bugünden itibaren itfaiye levazımı satın alınmağa başlanacak ve nihayet üç ay sonra İstanbul itfaiyesi yeni makinelerle teçhiz edilecektir. Türk cerrahi cemiyeti Türk cerrahi cemiyeti merkezi Brukselde bulunan o beynelmilel operatörler cemiyetine dahil ol- muştur. Beynelmilel operatörler cemiyeti 933 senesinde Kâhirede bir kongre akdedecektir. Bu kongrede Türk cerrahi cemiyetinin murahhasları da bu- lunacaktır. sıkıntısına Hayde can A.B. — Çekirdekçi, çekirdekçi 1. | — Emret Amca Beyciğim | : Sahife 3 İl Wir çırpıda İl Göknen Göknen isminde yeni bir roman neşredildi. Buromanın muharriri Güney Halim isminde genç bir kanımmış. Bakalım en son nesil hayatı asıl görüyor dedim. Kitabı merakla aldım, okudum. İyi hoş ifade fena değil. Romanda bir şey nazarı dikkatimi celbetti, Tanımadığı iki adam romanın kahramanı Göknene lâf atıyor.. Fakat nasıl lâf atış.. Işte alıyorum. — Nasıl nefis değil mi? — Enfes... azizim! Bütün gü- zellikleri eserinde tecelli ettiren “Diyana,, mabudunun âşık olduğu heykelden de nefisini, şu dakikada ömrümün kışı altında titreyerek mevcudiyetime hararet veren bu güzel çiçekleri (yarattığı için cenabı hakka derin bir şükran hissetmekteyim. Uçan kelebekler gibi gezen bu çiçekleri gördükçe göğsümde bir şeyin kanatlandığını ve beni nihayetsiz haz bulutları arasında (oyöklere ouçurduğunu duyardım. ,, Bunu okuyunca bun- dan yirmi beş, otuz sene evvel Feneryolu âlemlerinden kupa ara- baları içindeki feraceli hanımlara lâf atan kaytan bıyıklı yakası güllü, fesi yana eğilmiş püskülü sarkmış “Tende canım, goncel dihanım , âşıklarını dinliyorum zannettim. Hoş onlar da bu derece şairane (o lâkırdi atmazlardı ya.. 1932 senesinde böyle lâf atışı doğrusu (o kaldırım o âşıklarının şanına yediremedim.. Ben genç muharririn oeserinde (o bugünün hayatına daha yakın parçalar göreceğimi zannediyordum, halbu- ki o; — Anam babam.. — Parçaya bak.. Gibi kaldırım edebiyatını bile bir şiir haline sokmuş. Bizde her ne hikmetse bazı kadın muharrirleri böyle.. “Şiir yapa- cağız, diye böyle basma kalıp şeylerle bir şiir tülüne bürünmek arzusu.. Halbuki bu onları ne kadar geriye bırakıyor haberleri yok.. Hikmet Feridun Nasıl soyuyorlar ? Bazı esnafın yaptıkları hileler Istanbulda yeni bir ihtikâr nev'i daha türemiştir. Bazı kasaplar, tabakası 50-60 dirhem tutan kalın kâğıtlar ile et sattıkları gibi balıkçılar da barbunya, mercan kalkan (gibi (pahalı balıkları tartıya daha ağır gelmek için dipleri mukavva parçalarile dol- durulmuş kese kâğıtları içinde tartıyorlar. Bundan başka bir çok esna- fın da vezinleri noksandır. Zabital belediyenin gözü önünde halkı soyan bu muhtekirler hakkında belediyenin şiddetli tedbirler ak masını bekleriz. A. B. — Mahalle aralarında beyhude bağırıyorsun, aklın varsa çarşiya git|...