7 Ağustos 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

7 Ağustos 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Ekonomi lahkemeleri unanlılar meyvaları kışın da satacaklar Kışın pahalıya satılacak olan ,, meyvalar yazın frigo. ifiklerde muhafaza edilecek | meme ne Erin ve de mite Me odama gülen malö- | Bazaran, Yunanlılar meyve şetmı arttırmak için esi ittihazile meşguldürler. tetbirler meyanında Yunan İf Meyve mevsimini değiş- | . Yunan meyvecilik möte ! ia nazaran, Orduda kemale gelen | duğu anlaşılmıştır. yeni fındık mahsulünün toplam | masına bugün başlanacaktır. Ordunun fındık rekoltesi kat'i tahmini 5,760,000 kilodur. FORSA | 6 Ağustos 1932 ları yazm toplanan meyvele lgorifik odalarda muhafaza bunları © teşrinisaninden dünya piyasasına çıkarmağı tedirler. Bu mevsimde hiç bir yerde bulunmıyacağı için Yunan nin hem rağbet görece- Ve hem de iyi fiat bulacağı dü- ilmektedir. muk ihracatının tanzimi için Parmak ihracatının tanzim ve için Ziraat vekâleti pa- İstihsal ve ihraç mmtakalar birer nizamname sureti is- amade teşekkül eden bir he- hazırlayarak Vekâlete gön- Jsmirde de bir proje hazırlan dar, Yunan incirleri Odaya elen malümata naza- vitesi gayet iyidir. Yunan hi ti incirde kurda mâni olmak yerde takim merkezleri İş etmiştir. Bu takım merkezle İen geçmeyen incirler ihraç o- ryacaktır. . Yeni fındıklar toplanıyor Ticaret odasına gelen malima nizamname projesini der- | Akşam Piatları İrtikrarlar Tahvilât Jen, deki. Be, Şark € yoları 4,15 $ Elektrik D.Muvahhide 56 Tramvay Gierökler r $aydi mah 4075 Tüne $ Rohn va N '.. kankam Amade Kai Sir-hayetya Timmvay Urumtalgorua 40.8) Bomonti $i0 Çek Hatları Çimenin Ar Ünyon dey. Şark dey Balya Şark m, ecaa Telefon 0 v5 800 pr ... Cinevre Setya İ amisterdam 1,1778 Nuket (satış) İm Morkova Kuruş 26. Şi Erensan | vsverlin mark S0 “ 20 1 dolar zohu 1 penge, » 36 Mirt 30 (Belçika TIR — #0 örebmi © di, 4 İrvişre ör, — s0 ilya .— 40 orim © a, #0 kur Çakiğ 198, 30 dinar 1 Çermaraş » Alin 1 1 Ba emberlitaşta bir han bir dükkân yandı İki çocukla bir İtfaiye neferi yanmak tehlikesi geçirdi Yangında kastmı seziliyor? Dün sabuh anat sekizde Çem- Werlitaş - Tavukpazarmda Osma 8 apartımanının altındaki Lâm Min ahçı dükkândan yangın mantar, Dükkânın karşısındaki hvede Slanlar, buradan ateş ve du- MN çıktığımı görmüşler ve hemen Polise haber vermişlerdir. İtfaiye hemen yangın: yerine #elmiştir. İtfaiye civardaki cami Krnicindan ve Beyazıt havuzun. dana almıştır. « Aynca hortumla belediye daire “nin içindeki sudan da istifade “ilmitir. Ateş birden bire üst çe sarmıştır. Eşya çıkarılamamış Yukarr katta kundakta bir ço- “uk ile yedi yaşında bir kız çocu- » bulunduğu haber almış ve it iye efradı tarafından kurtarıl- Mastar, Bir itfaiye neferi de dördüncü Matta alevle dumanlar işinde çok Büşleül bir vaziyette kalmış, yük- iek merdiven uzatılarak kurtarıl- Miğtar, Oda oda kiraya verilen han ta- yanmıştır. - Yangın bir vakit, ruzgârm tesi- ie Yanındaki eve de sirayet tehli si #ayreti ile buna meydan verilme- iştir. Lümba; kü) ağı eritirk, e ML a çü sabah kahvelerini içmek | Polis raporuna nazaran “Lümboya ait dükkün bin lira ya sigortalı olup kasten yakıldığı anlaşılmış ve mazmun yakalama» rak tahkikata başlanmıştır.” Bundan bir müddet .evvel de İ bu hanım £ yanındaki marangoz İ dükkünmdan yangın çıkmış ve bir İ bina yazmıştı. Sovyet mütehassıs- ları ayın 14 ünde gelecekler Rusya'dan getirilen makinele- rin montaj edileceği mahalli he- yetimizle birlikte tesbit sleek Soviyet mütehassısları ayın ün de şehrimize muvasalât edecekler dir. Moskova ve Bükreş sefirlerimiz Büyük Elçisi Hüseyin Mine Rİ çoğ ei içinde şeh- rimize muvasalâtı bekle: le dir. ii Bükreş elçisi Hamdullah Suphi B. de ay sonunda mezunen gehri mize gelecektir. — e — Parlementolar kon- feransından avdet parlamentolar konfe eden heyeti murab- 15 laklaş, Beynehmilel ranlına iştirak Belediyede Âşıklar Mezarlığı | Kuga Belediyeye ait ol- | duğu anlaşıldı Kasımpaşadaki Aşıklar mezarlı ör yüzünden Evkafla mütevelli ara- sında bir ihtilâf çıkmış ve iş mahke meye intikal etmiştir. Fakat mubalieme başlayınca bu nit değil, belediyeye ait ol- | Belediye bu mezarlığın tapusunu İ kendi üzerine yaptırmıştır. | | Hurriyet tepesinde Hürriyeti ebediye abidesinin et. İ rafına belediye parke kaldırım yap- brmağa başlamıştır Cenaze alayı oto- İ büsle gidecek | Belediye, cenaze © otomobillerini | İ takip etmek istiyenlere mahsus ol | mak üzere otobüsler almağa karar Bu otobüsler az bir üc- İ retle kiralanabilecektir. EN | Sergiye rağbet! iDevam ediyor Dün inhisarlar veki- | Mi sergiyi gezdi Dördüncü yerli mallar serg dün havanın bozuk ve kapalı İ masına rağmen, yine büyük bir | kalabalık tarafından ziyaret odil- di. Sergiyi dün akşama kadar | yaret edenlerin yekünu 89230 ki şiyi bulmuştur. Bugün pazar olma « dolayısile serginin daha kalaba İ lık olacağı tahmin edilmektedir. Dün sabah sergiyi şehrimi- ze gelen gümrük ve İnhisarlar | vekili Ali Ranu Bey ziyaret etmiş- | tir. Rena Bey Ankara teninden çıkar çıkmaz doğru sergiye gitmiş ve uzun müddet kalmıstır. Rana | Bey bilhassa gümrük noktai naza rından erbabı sanayie bazı sualter İ sormuş ve fikirlerini almıştır. Ser gi bilhassa geceleri çok kalabalık olmaktadır. Halk bir türlü sergi- den ayrılmak istemediklerinden ziller vasitasile serginin kapanma saatinin geldiği ilân edildiği hal | ,eması geceleri büyük bir rağbete mazhar olmaktadır. Her aksam proğram değişmesin- den ve sinema için hiç bir ücret almmamasından dolayı halk sine maya çok rağbet etmektedir. Ser. İ gide halkın çok İ den bir kısım da rübeleri eğlencelerine tahsis edi- bahçedir. | tahsis edilen posta mer | kezi çok iş yapmaktadır. Alâka- | darların beyan ettiğine göre, ser» $i postahanesi şehrin en işlek pos- tahaneleri derecesinde fazla mek tup almaktadır. Sergi heyeti tertibiyesi dün bir | toplantı yaparak dördüncü yerli mallar sergini dekorasyon birinci- liği meselesile meşgul olmuştur. Sergi i li İ bitaraf zevattan intihabını karar laşdırmıştır. Neticede jüri heyet! İ me İstanbul meb'usu Selâh Cim- İ coz, milli tasarruf ve iktisat cemi | yeti İstanbul veisi Daniş, matbuat- | tan Abidin Daver, Sedat Sim; | Beylerle Melile Fuat Hanım inti- | hap edilmişlerdir . Sergi dekorasyon bir tihabı 10 ağustosda yapılacak ve 1 ağustosda birinci gelene Kü- tahya azim çini fabrikası mamulâ tından iki ve ikinciye bir vazo ve- rileceki Merkez bankasının ir şubesi .Cümhuriyet Merkez Bankası İzmirde de bir şube açmağa ka- rar vermişti. Bu şabenin hazırlık ları ikmal edilerek Eylül içinde açılacaktır. Adliyede Nasıl İstinaf mahkemeleri nasıl olacak? Yeni lâyihaya göre istinaf mahkemelerinin vazife ve salâhiyetleri | Mahkemeler teşkilâtı kanun İ hası mucibince istinaf mahkemel İ teşkili istihdaf edildiği malümdur. İ Lâyihaya göre, İstinaf mahkemeleri hukuk ve ceza dairelerine ayrılacak- |ir. Bu dairelerin adedi ihti İ yaca göre çoğaltılabilecektir. | Bu mahkemelerin ber dairesi bir reis ile iki âzadan teşekkül “edecek, lüzumu kadar iza mülâzmmı da bu İlunacaktır. İstinaf “mahkemelerini daire reislerinin fevkinde temyiz hâ kimliği derecesinde bir birinci reis temsil eyleyocektir. Müfettiş hakimler Birinci reisin yanında teftiş ve tahkik işlerine yardım etmek ve ica- bmda âzalık vazifesini Ode görmek üzere lüzumu kadar müfettiş hâkim bulunacaktır. Birinci reis sair v felerinin müsadesine ve daire işleri- nin azlığına göre daire reial > den birimi ifa edebilecek | vaziyette İse bir daire reisinin tayininden vaz geçilebilecektir. İstinaf mahkemelerinin daireleri: I — İlk mahkemelerie hükimlik- lerin 25 liradan yukarı 300 liraya kadar miktar veya | kıymetteki ala- cak ve monkulü ayn davalarile nü- fus kayıtlarınm tashihine mütenllik davalar hakkında verdikleri bük ve kararlara ve nizasız görülen işle rin hâkimin kendiliğinden yapacağı wrwamelelere müteallik istinaf da- valarmı kati olarak | halledebilecek bir. 2 — Birinci fıkra haricinde kalan işlerle kıymet tekdiri mümkün ola- miyan hususlar hakkında verilen bü kümlerden istinaf olunanlara mütenl Tik davaları temyizi kabil'olmak ü- zere görebilecektir. 3 — İstinaf mmtakas “dahilinde ki mahkemeler - arasnda. hukuka müteallik merci ihblâflariyla dava nakli ve tetkiki yukarı mercie (sit hâkim reddi hususları hakkında ka- rar verebilecektir. hukuk kadar para ve alelitlik hafif hapis cezalariyle üç ay ve dnha . az hapis cezasını muhtevi hükümlerinden is- tinef olunanlara ait davaları kat'i o larak hal ve fasl edecekti 2 Birinci fıkra haricinde kalan ve ilk mahkemelerle merbutu hâkim Icrce görülen işlere müteallik hüküm lerden istinaf olunanları ait davala rı temyizi kabil olmak. üzere göre- cektir. yazılı suçlar hakında , delillerin ki- fayetsizliğinden dolayi, verilip isti paf mahkemesince tasdik olunan be raet hükümlerile mahkümiyet ka rarlarının feshinden sonra gene de. illerinin kifayetsizliğinden dolayi mahkemesince ittihaz; olunan be. raet hükümleri kati mahiyet ala. caktır. Kati hükümlerin bozulması 4 — İstinaf mahkemesi dahilinde- ki mahkemeler arasmda vazife veya salâhiyet ihtilâflerile daya nakli ve tetkiki yukarı mercie âit hökim red di hususları da bu daireçe görüle. cektir. 5 — Ağır ceza reislerinin itirazı kabil olmak üzere verdikleri karar- lar aleyhindeki itirazm da bu dairâ- | ce tetkik olunacaktır. İstinaf mahkemelerinin. kati olan veya temyiz müddeti geçmesinden dolayi katileşen ceza ve hukuk hi kümlerinin diğer kati hükmün i de kanuna muhalif bulunanlar. gibi; kann nefine bozulmasını müddei umurnilerin ihbarı üzerine baş müd dei umiumiliğe yazılı emir. verebile- cektir. Bir istinaf mıntakası dahilindeki ilk mahkemelerin hukuk ve ceza hâ- kimleri arasında çıkan vazife 5 İarı istinaf birinci reisinin i mahsus kanuni vazifelerden manda vazifesini daire reislerinden kıdemli si ve bunda müsavi iseler on yaşlısı İ görecektir. Reislerden birinin gaybubeti ba- linde mensup olduğu daire özalarm dan kıdemlisi ve bunda müsavi ler en yaşlısı vekâlet edecektir. Dai re âzalarından birinin gaybubeti ha- linde müfettiş âza veya âza mülâz- mı alınacaktır. Bu suretle heyet teş olmıyan zamanlarda istinaf birinci biri davet ve onunla heyet ikmâl o- lunacaktır. Heyette birden ziyade & za mülüzmu veya vekil bulunamıya caktır, Birinci reisin salâhiyeli İstinaf birinci reisi, ınıntaknsı da- bilindeki hâkim ve mahkemeler ü zerinde nazaret hakkımı ve istinaf mahkemesinin her dairesinde riyaset salâhiyetini haiz olacaktır. Bundan başka, intihap ve inzibat meclisleri- İ ne riyaset etmek, merkez ve mülha- kat hâkimlerinden birinin gaybubeti halinde işini muvakkaten başkasına gördürmek, adalet kuvvetinin şere- fini bozacak kallere karşı bütün cü- züleri üzerinde basiret ve hassasi- yetle mürakebede bulunmak, her se ne merkez ve mülhakat hâkimlerin den her birinin hâl ve hareket ve ehliyet kabiliyeti derecesi hakkında adliye vekâletine ayrı ayrı mütalca- nameler vermek vazifeleriyle mükel lef olacaktır. İ Birinci reis murakaba vazifesini İ kendi dairesinde tetkik olunan ev- İ rük münderecatmdan, (istinaf mah- kemesi ikinci reisleriyle müddelumu misinin yine bu yolda tetkike müs- İ tenit müdellel rey ve mütaleaların- İ dan, refakatindeki müfettiş hâkim- leri raporlarından (ve icabı halinde bizzat teftiş ve tahkikten edineceği kanaatlere müstenit olarak yapa- caktır. Bu vazifelerin kemalile ifası! te- min için birinci reis merkez ve mül hakat mahkemeleri nezdinde bizzat veya refakatindeki müfettiş hâkim. ler marifetile teftişler ve itteli hasıl edeceği yolsuz hâl ve ha reketler bakkında gene bizzat veya müfettişler marifetile tahkikat icra porlurı, tahkikat dosyasını icap be yanile vekâlete gönderecektir. İ Mahkemelerde ———— Katil | Hırsız Muhakemesi karara kaldı 21.2.931 tarihinde Aksaray ci- varında bir gece Hanife Hanım hn minde bir kadınım evine girip sizlik etmek isterken — kendisini yakalamıya tesebbi den mahal le bek Rüslemi öldüren Sal İ hattinin muhakemesine dün ağır- İ ceza mahkemesinde devam edil. miştir. Dünkü muhakeme de maktelde yapılan keşif raporu 0- kunmuş ve iddia makamı suçun İ sabıt olduğunun söyliyerek kati- İlin tayini cezasmı istemiştir. Muhakeme karar tefhimi başka güne bırakılmıştır. Gayrimevkuf muha- keme edilecek Komiser muavini vazifesi gör- düğü esnada Çenkelköyüi ta isminde bir matmaz« cayla cerheden Salâhattin efen: nin muhakemesine dün ağırcezi mahkemesinde devam edilmişti, Salahattin efendi bu cürmü iş- lediği zaman çok sarhoş olduğu. nu ve o anda milli haysiyeti ren- cide edilmiş olduğu için kendisini kaybederek ne yaptığını bilmedi. ğini söylemiş, o mahkemeden de tahliye talebinde , Mahkeme tahliye talı etmiş şahit celbi için muhakeme için aeskakeesesikeeneseeememeseaaaeeeeeemamesememeeeeye Aşkı Ef. levha asıyor! reisince ilk mahkeme hâkimlerinden | edecektir. Bu işler o bakkmdaki ra- | Vilâyette Yetik eni İ Kaymakamlar) Cevdet Bazı nahiye müdür- leri terfi ettiler Vilâyetimiz dahilindeki ba- zı nahiyelerin müdürleri terfi etmiş ve yeni tayinler yapılmış lca o Kaymakamlığına sabık Lüleburgaz kaymakamı Cevdet , İpsala yma- yükdere müdürü | Nurettin, Hayrebolu kayma- kamlığına Alaçal müdürü Hü; yin, Seydişehir kaymakamlı; na Erenköy müdürü Kâmil Kadınhana Arnavutköy müd rü o Sait,, Anamura Şehremini müdürü İsmail Beyler tayin e. İ dilmişlerdir. | Maaş yoklaması İ Eytam, eramil mütekaitlerin maaş yoklamalarma dün baş- lanmıştır. Eminönü Kaymakamı Bir ay mezniyet almış olan Eminönü kaymakamı Raif B. mezuniyeti nihayet bulduğun. dan tekrar vazifesine başlamış tir. Türk-Yunan mahke- mesindeki davalar Muhtelit Türk - Yunan mahke- mesinde yeniden hükümetimiz aley- bine iki mühim zarar ve ziyan dava s1 ikame edilmiştir. Davacılardan biri o Konstantin Dawyalidis isinde birisidir. Niğde deki emvali için 7 bin bira tazminat istemektedir. Diğer davacı da Panayot İzmir. deki emlâki için 61 bin lira alacak iddin etmektedir. Mahkeme görülmekte olan dava | lardan 13'ü hakkımda ret kararı ver miştir. Bu davalarda hükümetimiz. den İstenen tazminat Bin Tiradır. Mahkeme perşembe günü © yeni 13 davaya başlayacalıtır içinde Jorj Mavromani isminde biri h için 450 bin > alacak iddin eden bir davası var Atina-Selânik seyahatı gina — Selâmik seyahati çok rağ. et görmüştür. Vapur bn günü öğleden sonra şehrimizi etmek suretile bu fırsattan is tifade etmek istiyenler için | pek az zaman ka > Cemiyet se- yahate iştirak edenlere | bodava pasaport çıkartmaktadır. Yarm #ktama kadar müracaat kabul o- Tanacaktır. e başka güne bırakılmıştır. Eli usturalı kadın Şoför Rıza isminde bir şahsım usturayla yüzünü kesmekten suç- lu Hafize hanımın muhakemesine dün Ağırcezada devam edilmiştir. İddia makamın Hafize tatili uzva sebebiyetlen tayini ce- istemiştir. Muhakeme mü- dara için başka bir güne kalmış- ir. Hafize hanım tahliye talebinde bulunmuş, bu talep kabul edilmiş ve gayri mevkuf olarak muhake- mesine karar verilmiştir. Kaçakçılık davaları Dün gümrük ihtisas mahkeme sinde transit şeklinde şapka itha- 1 suretile yapılan kaçakçılık dava #inm rüyetine devam edilmiştir. Dokuz maznunlu olan bu dava- da dün şahitlerin & dinlenmesine devam edilmiştir. eeeemesaaaeieanaz Resimli hikâye miktarı 156 | Teşkil (O Edilecek? Poliste Katil Çerkeşte yakalandı, buraya getiriliyor İ Bundan on gün evvel | yeni postane civarında — komisyon- cu Kâmil efendiyi öldüren Cev det kaçmıştı. |, Cevdet Kastamonunun Çer kes kazasında yakalanmıştır. Bir iki güne kadar buraya ge tirilecektir. Kumar Sirkecide İstasyon arkasın. da iki şahsın kavga ettiği görü | lerek bunlar merkeze * getiril miştir, Bunlardan Mersinli “ Ra <dendinin ifadesine nazaran, Sü leyman efendi ile Ahmet elen- dinin kahvesinde kumar oyia- yıp 30 lira kaybettiğini » söyle. miş, Ahmet yakalanmıştır. Dilber H.ın başına gelenler Taksimden geçmekte olan 75 yaşında Dilber © hanıma 2426 numaralı otomobil çarpa. rak yaralamıştır. Şoför yaka. lanmıştır, Pencereden girer- ken düştü Cihangirde Güneşli sokak- ta kırk numaralı apartmanın kapıcısı on dört yaşındaki Sup hi Efendi, apartmanın kapalı olan bir dairesini açmak için, pencereden içeriye girmek İste miştir, Zavallı çocuk bir pen. cereden diğer pencereye geçer. ken birden hire müvazenesini kaybetmiş. Ve (yükseklerden yere düşerek muhtelif yerlerin | den yaralanmıştır. Suphi efendi tedavi edilmek üzere bir otomobille Cerrahpa. şa hastanesine kaldırılmıştır. Kadıköy, Adalar Tarifesi Komisyon buğün bilet ücüratını tesbit edtcgjgj Liman Tarife Komisyonu, bugün toplanarak, Seyrisefain idaresinin sevahili mütecavite bilet ücuratma ait tarifelerini hazırlayacak ve bundan sonra i imal edecektir. Ye. ni terifeler, İktisat Vekâletinin tasvibine iktiran ederek 1 ey- Tülden itibaren mer'i olacak- tır. Yatla bir İngiliz | kadını geldi Amerika zenginlerinden Ley di Ferheybin, İngiliz bandıralı çok güzel ve hususi bir yatla İimanımıza gelmiştir. | Leydi Ferheybin, Türkiyedeki Ameri ka sefareti sekreterlerinden Mr, Khown'un teyzesi olup muma. ileyhin refakatinde şehrimizin. şayanı temaşa yerlerini gezmiş ve yatile Karadenize | çıkarak avdet etmiştir. Dr. Pr. Fahri Pş. öldü! Darülfünun Tıp fakültesinin emektar müderrislerinden Dr. Mehmet Fahri Paşa tedavi ©- dilmekte olduğu © Cerrahpaşa hastanesinde dün sabah vefat etmiştir. Fahri Paşa Tıp Fakültesin de 30 sene hocalık yapmış, bu gün hemen bütün (doktorlara hocalık etmiştir. Fahri Paşa on beş seneden fazla kolordu sertabipliği yap- mış, Balkan harbinde İşkodra- da muhasara altında kaldığı vakit memlekete büyük hizmet ler etmişti: Fahri Paşa (edebiyatla da meşgul olmuştur. tan rahmet Merhuma Al diler ve kederdide ailesine oğ. lu şair Halit Fahri beye taziyet —