31 Ağustos 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

31 Ağustos 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

| ileri İngiltere Terkos Ekonomi Tiftiklerimiz bu sene ne kadar düştü? Hiç bir eşya fiatında bu kadar sukut görülmemiştir inin Kâmunusanı ayda tan satılan Tiftik 1932 kâ isinde 40 kuruştan müşteri vi . Buna bir teni inhidam demek kabildir. 1912 para hesabiyle 16,25 kuruş apak fintları arasındaki nisbet gibi idi. 991 senesinde bu Mile aksedilmiş bir halde gördüğü — aylar olmuştur. 830 ihracatından yüzde i # # ŞE Es 23 nok Me 1981 ihracatı, 1927 ve 1928 | Me mene mısfna tekabül et İhracatta tonal; “ve Fat düş: künlüğü nazarı itibarn alındığı tak. Girde, Tittilderimizin ihracat matar kabiliyetinden baylı kaybetti Tiftiklerimizin en büyük ii ve Amerikadır bakran Sola ll gk heva tini kaybetmiş olan bu iki memleket, buğün ancak kendi İstihaalâtını kıs men İşleyebildikleri | için artık biz. den mal almamağa baş parlameşlardır.. ki büyük mahrecin Icketimizde ve diğer yerlerde id» mesi kabil olmayan £ Tiftiklerimizin Piyasamızda birikmesini intaç etmiş (1931 senesine em stok 17,000 balya olduğu halde, 1932 se Besine devredilen stok 27000 bal | yadır) Vasati bir hesapla, senevi is- tihsal miktarının “beşte üçüne” mü- savi olan bu muazzam stokun, her gün bir ax daha salı; (kabiliyetini kaybettiği ve her gün bir az daha masrafı mucip olduğu düşünülürse, İ umumi tiftik Fatı tenezzülünün esas / kı sebebi anlaşılmış olur. Tiftik hayvanları neslinde, büyük bıyakmış olduğu boşluğun te imkârfını veren sebep, mütareke- yi takip eden senelerde fiatların yük selmesi idi, 1923 senesinde (iki) İ milyon olan Tiftik hayvanı adedinin, ezzül değil | 1926 ve 1927 senelerinde (üç) mil- yonu tecavüz ettiği görülür. Kısa bir müddet içinde yüzde elli nisbe- #nde tezayüt etmiş olan | bu neslin, son zamanlarda, tehlikeli vaziyette olduğu söyleniyor. Bir öz mabalağa edildiği takdirde mutavassıt ücretle- İ riyle nakliye masraflarma ancak te- kabül eden bu günkü fiatta, müs- tahsile bir hisse ayırmak imkânı kal mamış gibidir, Köylüye artık kıy- met olarak yalniz etini veren Tiftik bugün için maalesef basit bir kesim hayvanı vaziyetine girmiştir. Krizin bize bir Tiftik nesline mal olmasım- dan korkulmahdır. Kap ve Ameriln ya nazaran teşkilâtsiz olan memleke timizin bu günkü şersit devam etti- gi takdirde, bu kıymetli neslin mü him bir kısmını kaybetmesi muhte. meldir. 1930 da yirmi bir bin küsur ve 1931 de ondört bin küsur adet Tiftik keçisi beliğ tesbit etmiş olan ke san wn rakkam fihakika şebrimizde T Tiftik ke- dir gelen malü- mata göre, köylerde tiftik keçisi ke- siminin aksi istileamette inkişaf et tiği anlaşılıyor. Fena bir Şaka Evvelki gün itfaiyemiz çir- kin ve teessüf edilecek bir şekil de aldatılmıştır. Evvelki gün öğle sularında itfaiyenin nöbetçi telefonu çal. mış, telâşlı bir ses: — Aman yetişin. yaniyoruz.. Yangın var, diye bağırmıştır. Santral memuru sormuş: — Nereden telefon ediyorsu- Pan itfniye yağlı direkt. ke en sıyrılarak otomo billerine binmişler ve yıldırım ii sür'atle 3 dakika sonra Top ıpıya varmışlar. e Fakat hiç kimsede de öyle yangına dalâ- let edecek bir telâş görmemiş- er ve nihayet yangmın nerede i eczaneden sormuşlar ir, Topkapı eczanesinin sahibi Nazim Sadık Bey nazik, kibar, “zanesinden bir dakika bile ay "İmıyan işinin ehli bir zattir. — Yangın nerede? suali kar- Hsında kalınca evvelâ şaşırmış. bilmediğini söylemiş, sonra: Nazım iç bunun i Yy aralmuş tfaiyeyi ksa menle- betin daima £ rm a haz in bu fedakâr insanları > Yere rahatsız etmek ayıptır. inin bunlardan başka Topka- Beyi tehyiç etmek- için yek fena bir vesi- İlan elen başka yerde te- | maz ve yangına gitmekte yoktur, İtfaiye de Topka- ra zanesinden yapılan ihbarla asılsız olduğu kana; te Vapurcular Hazırlanıyor Posta vapurculuğu 17 Ey- lölde devlet inhisarı altına gire cektir. İnhisar idaresi için bir araftan Seyrisefain hazırlıkta bulunurken, diğer taraftan mil- H vapurcular da bundan sonra yapacakları işi şimdiden tesbit ile guldürler. Bunun muhte Hi tezabürlerine tesadüf edil mektedir. Maruf iki kumpanya olan Yelkenci zade ve Sadıkza- deler birleşmişlerdir. Bu suret- lebir kumapanya ortaya çıkmıştır. Şimdilik Karadeniz seferlerile uğraşan bu kumpan- yanın inhisar başlayınca silp- şilik yapacağı ve ecnebi lima, İara seferler tertip edeceği söy lenmektedir. Alemdar zadeler sahayı terketmiştir, Diğer kum panyaların ne suretle hareket edeceği malüm değildir. Polonezköylülerin bayramı Lehistan sefiri ve refikası Mın Olsowski evvelki gün Yeniköyde- ram etmişlerdir. Polonezköylüler ber sene âdet olduğu üzere, İstan bul'da yerli im hatırasını taziz ederler. Geçen gün sefirin evinde tertip edilen eğlencede bu hatıra yadedil, Mim Olsows- ki, misafirlerini hüsnü suretle ka- bul etmiş, çocuklara muhtelif he- agri ve oyuncaklar tevzi etmiş perverlerinden prens Adam Czar- toryıki tarafından tesis edilmiştir. Prens Czartoryski Paşabahçeden ve 1856 il tecssüs etmiş- tir. Karım harbı hitam © bulunca Leh Kazalarından mürekkep fır ka da lâğvedilmiştir. Bunun üze- rine Sultan Abdülmecit bir. fer- man ile Kazaklara Türkiyede yer leşmek hakkını buhşetmiş ve bun ları her türlü vergiden istisna et- cal etmezse vaziyet ne olur? Bu soğuk ve manasız şakayı vehas | yapan münasebetsiz acaba ih- ve huda nekerde bir de | das ettiği tehlikenin büyüklüğü m zuhur ederde it- | nü idrak edemiyecek kadar kuş - | velisation tesisatı ikmal edilmiş MİLLİYET, Belediyede Terkosla Müzakere Şirket yeni bazı teklifatta bulunuyor| Terkos tesisatmın 1932 si nihayetinde hükümet tarafım dan satın alınması tekkarrür et tiğini yazmıştık, Bu karar tat- bik edilmekle beraber, tesisat hükümete intikal ettikten s0n- ra bunun ne surette işletileceği meselesi de tetkik edilmekte dir. Verilen habere göre Ter: kos şirketi tesisalın o işletme bakkının kendisine devrini ta - lep etmiş ve bu hususta şirket- le müzakereye girişilmiştir. Şir ket hükümet veya Belediyeye intikal edecek olan tesisatı im- tiyaz müddetinin hitamına ka- dar muayyen bir ücretle işlete- cek ve hasilâttan belediye vermekle beraber şehre mebzul su verebilmek için İâzım gelen tesisatı yapacaktır. Bu vadide şirketle müzakereye devam edil mektedir. Şirketin, İstanbul'a fazla su verebilmek için Terkos gölü ile Uzuncaova ve Mangla' sn. da yapmakta olduğu tesisat bir kaç güne kadar hitam bulacak- tır. Bu tesisatın ikmalinden son ra şirket şehre günde fazla ola rak 4500 metre mikâp su verebi lecektir. Bu sayede şehrin bazı mıntakalarmda geceleri sular kesilmiyecektir, Şirketin bun- dan evvel sularm tasfiyesi için yapmağa başladığı otomatik ja- ve işlemeğe başlamıştır. Yeni bir hastahane Maruf doktorlarımızdan ba- zıları tarafından Şişlide | Şi Yurdu namile tesis edilen hasta nenin küşat resmi dün sabah saat 10.30 tâ icra edilmiştir. Kü şat resminde şehrimizin tanm- mış bir çok doktorları hazır bu- lunmuşlardır. Şişli'de Bomonti civarmde havadar bir mahalde tesis edilen hastane cidden za rif ve hıffzissıhha kavaidine mu vafık bir tarzda tefrişedilmiştir. İki ameliyatanesi rontken tesi- satı ve sun'i güneş tedavihane- sini havi olan bu sıhhat müesse sesi 20 yataklıdır. Hastane için mütehassıs üç hasta bakıcı hem şire tedarik edilmiştir. Resmi evraktan kese kâğıdı Son günlerde bazı resmi ev- rakın bakkal, kasap vesaire gibi dükkânlarda kese kâğıdı olarak kullanıldığı nazarı dikkati cel- betmiştir. Belediye bunu mene- decektir. Hapishaneden çı- kan şoförler Şoförler içinde evvelce her - hangi bir sebepten mahküm ©- larak müddetini ikmal etmiş o- lanlar tekrar şoförlik yapıyor - lardı. Bu arada sirkat, cinayet, dolandırıcılık gasp, tehdit, em- niyeti sui istimal ve sair buna benzer fiillerden dolayı mah- küm olan şoförlerin şoförlük eh liyetnamelerinin istirdat edilme si düşünülmüştür. Fakat bunda kanuni salâhiyet görülmemiş- tir, Belediye şoförlerin emin in- sanlar olmasını arzu ettiğinden evi eee a —.aa.em Aşkı Ef. tavan boyayor! Vilâyette Umumi Maaş > Yarın veriliyor İstihzarat bitti Eylâl umumi maaşmın ve- rilmesi için lâzım gelen istihza rat mal edilmiştir. Maaş ya- rın verilecektir. Eytam, eramil, mütekaidin maaşları; da cumar tesi günü tevzie başlanacaktır. İhtikârı tetkik komisyonu Vilâyetteki ihtikârr tetkik komisyonu bugün “toplanarak petrol kumpanyaları hakkında- ki raporunu tanzim'edecektir. Defterdarlık; terfi imtihanı Defterdarlık memurin terfi imtihanı bugün öğleden sonra Darülfünun konferans salonun- da yapılacaktır, | zmirdekiz. Rıhtım davası Karar maznunlara tebliğ edildi IZMIR, 29. (Milliyety/— Ribtım sulistimali davası hakkinda karar tefhim edilmiştir. Şirkein murahhas azası M. Jurdan, müdür Giffre ev- râk imhasından ve sahtekârliktan ve rüşvetten birer sene, üçer ây, dör- der gün, muhasebeci M. Perret bir sene, iki ay, M. Gad Franco 52 gün hapse ve şirketin maslahat güzar Galip B. in suçu sabit olmadığından beraatine karar verilmiştir. Maznun lar temyiz edeceklerdir. Kadınlar birliğinin tenezzühü Kadmlar birliğinin” dünkü Yalova tenezzühü çok eğlence- Wi geçmişi Sabahleyin saat 10 da Köprüden hareket eden bususü vapur muhtelif iskelele- re uğrayarak Yalovaya gitmiş- tir. Gece Boğaziçinde bir ceve Jân yapıldıktan sonra avdet edil miştir, bunu temin etmek (için şayet simdiki kanun müsait. değilse şoförlük evsafı ve şoförlük ehli. yetnamesinin verilmesi ve istir dadı hakkında kanuni salâhiye. tn tevsii için hükümet mezdin- de teşebbüsatta bulunacaktır. Sanatoryoma yardım Belediye bu sene bir miktar tahsisat ile Erenköyündeki sa- natoryoma yardım ettikten son ra müessesenin yatak âdedi ço. #nlacak ve daha fazla İağla ka- bul ötmek imkân: hasıl olacak. tır. Bütçe tasdik edildi Belediye ve idarei Ki bemiiye bütçeleri şimdiye kadar dahili. ye vekâleti ile belediye arasın- daki bazı noktai nazar farkla. rından dolayı muhabereye vesi le veriyor ve tasdik edilemiyor. du, Bu muhabere ve tetkikat bitmiş ve heyeti vekileden çık- tığından bütçe'milli iradeye ar- zedilmiştir. Bütçenin bu günler de tebliğ edilmesi bekleniyor. MİRİ e vik İ ratı tatbik edeceklerdir. Maarifte Avrupada Tahsil İmtihanlar yarın sabah yapılıyor Avrupaya tahsile gidecek lise mezunlarınm imtihanları yarn sabah İstanbul erkek ve Erenköy kız liselerinde yapıla- caktır. Bu sene imtihanda mu- vaffak olan 50 talebe Avrupa- ya gönderilecektir. Şimdiye ka | , ,* dar talip olanlar adedi 200 ka | tirirke, dardır, Müfettişler kongresi yarın bitiyor İstanbul ilk tedrisat müfet- tişlerinin kongresi yarın akşam hitam bulacaktır. Kongrede bü | tün İstanbul ilk mekteplerinin vaziyeti, muallimler, talebenin ruhi ve bedeni kabiliyetleri, gü. zel el ya: levazımı dersiye ihtiyacı, tecrübe mekteplerinin neticeleri, test usulü tatbikatı ve saire konuşulmuş. bazı mu- karrerat ittihaz edilmiştir, Önü | müzdeki ders senesi içinde ted ris ve terbiye hareketlerinin da ha salim bir şekilde cereyanı için müfettişler kendi mıntaka- larında ittihaz edilen mukarre- Kon- gre kararları Maarif vekâletine de bildirilecektir, Lise ve orta mek- teplerde kayıt muamelesi Lise ve orta mekteplere kay- dü kabul yarından itibaren baş layacaktır. Bu sene liselere da- ha fazla tehacüm vardır. Bü- tün müracaatların is'afhı için Maarif idaresi lâzım gelen teda biri ittihaz etmiştir. Yeni muallimlere yer bulunamayor Bu sene İstanbul Maarif mü | dürlüğü emrine verilen yeni | 135 ilk mektep mualliminin ta | yini için İstanbul Maarif idare- | si hayli müşkülât çekmektedir. Yeniden ilkmektep açılmadığın dan münhal muallimlik bulmak çok zor olmaktadır. Bir kısım eski ve yaşlı hocalar tekaüde sevkedilmiş, tasfiyeye tâbi tu- tulmuşsa da gene yeni mual- limlere münhal bulunamamak- tadır. Maarif tün maarif mi him bir tamim göndererek, her şeyden evvel, mecburi hizmete | tâbi bulunan yeni mezunlarını tayin edilmesini bildirmiştir. Buhran dolayısle Anadolu vilâ- yetlerinde yeniden ilk mektep açılmamakta, hattâ bazı yerler- de'bir kaç ilk mektep kapatıl- maktadır, Bu sene Anadoluda- ki muallim mekteplerinden me zun olan muallimlerin tayini de kolaylıkla mümkün olma- maktadır. Eylül devresi imtihanları cektir. Lise ve orta mekt: bakalorea ikmal imtihanları de | Yosun | yan başlayacak ve plan 15 Sn kadar İsürecek Memlekette Kırıkhanda Bir arbede Bedevilerle mü- sademede iki kişi öldü İ a NAAN zy! hâdise olmuş ve iki ile neticelenmiştir. Vak'a şöyle ol- » av tüfeklerile Bedevilere ateş etmişler ve iki ta- raf arasında şiddetli bir musade- me başlamıştır. Musademede çiflik kâhyası ile Bedevilerden bir kişi ölmüştür. Bir nahiyede cinayet Malatyadan yazılıyor: — Bu raya merbut İsmetpaşa nahiyesin de kanlı bir cinayet işlenmi “Tahkikat göpe wear makiyö | zenginlerinden Abdullah isminde birisi, komşusu bulunan Hacı Ah- medin evine girerek on haraç imtemin, bunun üzerime ikisi sında bir kava çıkmıştır. ittikçe azıttığı için ev sahibi Hacı Ahmet silâhını çekerek Ab- dullahı ağır surette yaralamı a Bir şerir daha Pütürgeden bildiriliyor: — Bir müddetten beri bu havalide türe- yen Ale isminde bir şerir birçok ilmekte idi. Köy- lülerin de alâkası ile yapılan son bir takip neticesinde bu azılı şerir ölü olarak yakalanmıştır. Şükrü Kaya B. Dabiliye Vekili Şükrü Kaya B. ev velki akşam Yalovaya gitmiştir. Tevfik Rüştü B. Hariciye Vekili Tevfik Röştü B. dün Büyükadadan şehre inerek diş- lerinin tedavisile meşgul olmuş ve snat 15,30 a kadar Tokatliyan otelin | de istirahat ettikten sonra Atina se firi Enis B. le birlikte Dolmabahçe sarayına gilmiştir. Vekil B. burada un ziyaretlerini aki etmiştir. Tev- ik Rüştü B. akşam üzeri tekrar Büyükadaya avdet etmiştir. Tevfik Rüştü B. Cemiyeti Akva- man eylül içtimama iştirak etmek ü- zere 20 eylülde Cenevre'ye hareket edecektir. Holanda Kraliçesi- nin yıldönümü Holanda Kraliçesi Hz. nin senei devriyesi dolayisile bugün Holanda sefareti konağında bir resmi kabul yapılacak ve şehrimizdeki Holanda- hların tebrikâtı kabul edilecektir. | Küçük haberler | * 4 Eylülden itibaren tatbikn baş- lmnacak olan yeni İcra ve İflâs ka Bununa göre, adliye binasını altin. da yaptırılmakta olan tesisat iki gün bitecektir. sesraremenmessssase Resimli hikâye Şirketi Ile Yeni “Mukaveleler Yapılıyor Poliste Arap Ayşenin Sevdalıları Rekabet yüzünden biri ağır surette yaralandı Tophanede Bostanbaşıda 13 numa ralı evde oturan Cafer isminde bir genç Yenişehirde Sazlıdereye git miş, orada Halil isminde (birisinin kahvesinde çıraklık yapan | İbrahim isminde bir delikanlı ile kavgaya te tuşmuştur. Kavganın sebebi, iki delikanlının Arap Ayşe isminde kıza reg işim erkek ayrı Fakat Cafer birkaç © def im müracaat ederek bu sevdadan vaz geçmesini Arap Ayşenin kendisine ait pe söylemiş, fakat vi İ him bu miş, Bunun üzerine aradaki relinbi feci şekilde patlak vermiştir. Cafe kavganın kızgın bir dakikasında be çağını çekerek İbrahimin üzerine yö rümüştür. Kahveci çırağı bu hücum dan kendisini kurtaramamış. ve bu çak üne saplammıştır. o İbrahi min yarası çok ağır ve tehlikelidir Kendisi tedavi edilmek üzere hasta neye kaldırılmış, Cafer yakalanmış: tar, Tabiat dövme etmektedir. Yankesicilik Manav, Tr «fendi, tramvayla Sir- Zavallı öcal Boğazkesen'de Nahide isminde üş yaşında bir kıza şoför Hüseyin efem dinin idaresindeki otemebil çarpa rak yaralamıştır. Duvardan düşen amele Beyoğlu İstiklâl caddesinde Ma- dam inin apartımanında çalışan duvarcı ustası Françesko yirmi met- re irtifandaki duvarin üstünden 50- kağa düşerek ağırca yaralanmıştır. Tabanca ile taarruz Usküdarda Selâmi Ali efendi ma Attan düyersiz yaralandı Lütfi imminde “bir çocuk Föfikee dolaşırken başı boş bir beygir gö müş ve hayvanı yıp üzerine inmiştir. ie Çocuk üzerine biner binmez Baly- van ürkerek alabildiğine koşmaya başlamıştır. arr Lütfiyi taşların üstüne far. latımıştır. Çocuk başından ve muhtelif yer- lerinden tehlikeli sörette yaralan. mıştır. Yere düşer düşmez beyğir de çocuğa bir tekme vurup kaçmıştır. Lütfi ifade veremiyecek © bir halde hastaneye kaldırılmıştır. Eğlenceli bir nişan gecesi Salmatomrukta Şükrü Efendinin kım Edibe Hanım ile Hatiçe Hanı. mun oğlunun nişan merasimi yapıl maktadır. Sant dokuz buçuğa kadar nişan memesini bitirilerek çalım — Artık bize müsande, kızımız skiller dak d ni söylemiş, olurdu, olmazdı şeklin- deki münakaşalar büyümüş, kaz ü vey armesi Şefikn Hanım da pek faz in asabileşerek Edibeyi kolundan ta tarak dikarı çıkarmak istemiştir. Şefika Hanımın beraberinde gelen komşusu Sıdıka Hanım da ağzım açınış, yeni kaynanaya hücum — et mişlerdir - Nişanlı kızın tarafı nihayet hırsla. rm yenememişler, Hatice Hanımı, « raya giren Cemile Hanımla Ahmet Sİve Mehmet Efendileri dövmüşler, İ kazların alarak evden çıkıp gitmişe