6 Eylül 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

6 Eylül 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Ekonomi yor, yakında a Memleketimizle Yunanistan “ve inkişafı ve memleketler | ara- takas mukaveleleri akti çarele "ini taharri etmek üzere ticaret odu çalışmakin olan komisyonlar sailerini bitirmişlerdir. Ml iki komisyon mesailerine ait ırı İktisat vekâletine vermiş- Mei İktirat vekâleti bu Taportar & tetkikat yaparak bu husus- wi Boktaj nazarımızı tespit edecek- Bundan sonra bu üç memleketten BORSA | İİ Bakarlar alnan eetveldir ) 5 Eylül 1932 Akşam Fiatları İstikrarlar Tahvilât den 441/2 Köstek Tramvayı Tünel Ço 491, e 4. yoları 418 Üryan dey. süs Çark dey. .n Balya bez Şark mona 2 Tessa .— Çek fiatları Prj 1095, Viyana 2.005 Mad araş Bartin 19828 Yaramı “m1 — Pate öps,0a Bükreş Yeme, - Belgrat mar 1TA/NEĞ Moskova ö0er9 Nukut (satış) Kuruş $ iri, Türkiye-Bulgaristan, Yunanistan ticaretinin inkişafı Verilen raporlar tetkik edili. üç memleket murahhası toplanacaklar gelecek murahhaslar içtima ederek bu üç memleket © arasında iktisadi münasebetlerin inkişafı için müşte rek tetbirler tespit edeceklerdir. Takas mukavelesi Belçika ile Macaristan ve Çekos. Tovakya ile Bulgaristan aras rer takas mukavelesi aktedilmiştir. Buğdaydan resim Ispanya 1 Eylölden itibaren Misir buğdayından kental başına 7 altun Peceta resmi almaktadır. Resme tabi olacak Hindistana ithal alınacak her tür li mamulâtının 26 teşrinisani den itibaren yüzde 7 munzam istih lâik resmine tabi tutulduğu bildiril. mektedir, Pamuk sarfiyatı | | Gelen malümata nazaran Mun hükümeti pamuk £ fintlerinde teref- füü temin etmek için pamukları sat- mamaktadır. Mısır hükümetinin Ma- caristana 15 bin balya pamuk sattı ğı havadisleri tekzip edilmektedir. Tütünlerin sigortası Tütünleri sigortası meselesi hak kında Ticaret odasının yaptığı tet- kikat devam etmektedir. Sigortacılar odairsi merkeziyesi Ticaret odasının bu hususta verdiği cevapta tütün fiatlerinin son zaman- larda esaslı surette düşmüş olması. na rağmen müşterilerin elân eski şe kilde ve ayni kıymetle malları si gorta ettirmek istedikleri kaydolun- makta bunun üzerine bazı tedabir almak Tâzumunun görüldüğü bildi. rilmektedir. Bari sergisi Bari şark sanayi sergisi bugün a- sılmaktndır. Pancar ekimi AKŞEHİR — Burada sön sene ler zarfında pancar zeriyatı ehem- miyet kespetmiştir. Bu sene şehir mülhakatında üç bin dönüm araziye pancar ekilmiştir. Ekilen pancarla- ları yalnız Uşak şeker fabrikası aldı ğmdan fazla pancar ekilmemekte- dir. Balkan tenis turnuvası bugün de oynanıyor Bu maçlarda duble'de kimin meye tenis şampiyonasının günü buyün gene Fener Ne kartlarında oynanacaktır. vi başlam. an evvel Şan günleri 4,9, 11 olarak tes- R edilmişti. Ancak 22 sene! fazla olması dola: du Künlerin arasında iki gün daha ba ti de iki oyun yapmağı kararlaş- Bugünkü oyunlara gelince biri Pi szarlan kalan Papado- rt ir rmmseni bu üç ikisi biribirlerine karşı Bulgaristan. İ Bundan başka çarşamba günü in | saat 15 finale kalacağı anlaşılacak Yordanoff - Surucisf müdafas ©- deceklerdir . Bu oyunu hangi devlet kazanır sa o Yunanistan ile Balkan tenis şampiyonası finalini oynayacak- tır, Bundan dolayıdir ki bugünkü oyun fevkalâde mühimdir. Bulgaristan - Yuna- 'nistan singi kuvvetleri çarpışacak- tr. Bunlarda Nikolaidis ve Yor- tags Diğer maç 7reguboff ve Sedat - Papadopoulo galibi iledir. Polis olmak isteyenler Yeni polis kanunu tatbikatı ve kadro delayisile İstanbulda bazı mün halât vuku bulmuştur. Buralara ta. | yin edilmek üzre 40 müracat vardır. | Bunlardan ancak üçü kabul edil- miş diğerlerine red cevabı verilmiş- tir. İtalyan seyyahları Mektep Kitapları Ortada hilekârlık şeklinde hiç bir şey yok.. Listeye konmayan Ritap- ların mekteplere sürüldüğü doğru değil. Dünkü gazetelerden biri, bazı kitapçıların mektep kitaplarının geçen senekinin ayni olacağı ve yeni bir liste çıkarılmayacağı tar- zında mektep idareleri öğrendiğimize göre sirkü leri gönderen kitapçılar değil, Ma v geçen mayısta tabi ve müelliflere hitap eden resmi bir sirkülerde ders s0- nesi başmda talebenin — kitaparz kalmamasını temin için kitapların matbu nüshaları talim ve terbiye dairesine gönderilmeden hiçbir ki- tabın resmi cetvele konulmayaca ğini bildirmişti. Tahkikatımıza göre Vekâletin | bu kararı üzerine, baalığı bir ilk mektep kitabının resmi listeye gir meyeceğini gören bir kitapçının gösterdiği telâş, ortaya böyle ri- vayetler atılmasına sebep olmuş” tar. Yoksa tabiler tarafından mek sirküler gönderildiği Esasen resmi kitap cetveli neş- redilmeden yapılacak her hangi bir sirküler müessir de olamaz. Kitapçıların bu meseleye dair verdikleri izaliat şu suretle hulâ- sa edil “— Gelecek 1933 — 1934 ders senesinden itibaren mektep- lerde munhasıran komisyonlar ta- rafından hazırlanmakta olan kı- raat, tarih, Yurt bilgisi gibi kitap okutulacaktır. Tabiler elinde kalan bu derslere ait kitaplar, ki: tap cetvelinden çıkarılacağı içi bu nevi kitaplarm yeni kabul edil. miş olanları yoktur. o Yalnız bir tabi, geçen sene kabul edilen bir kıraat seriüini bu sehe kitap liste- sinden evvel yetiştiremediği için Vekületin emri mucibince Hsteye ithal edilmemesi icap ediyor. Ba sene resmi İlste © çıkmayacağına dair vaki olan neşriyatın bu tabi tahrikile yapıldığını çok o muhi mel görüyoruz. Maksadı, da olsa olsa mektep müdür ve mual imle- maktır.” Bizim haber aldığımıza göre Devlet matbaasında mektep tap ları listesi hazırlanmıştır. güne kadar neşredilecektir. Keriman Ece İstirahata Çekiliyor Keriman Eçe dün Fındıklı apartı. manından bir yere çıkmamıştır.Dün gene bir çok ziyaretçiler | sabahtan akşama kadar Ece'nin ziyaretinde bulunmuşlardır. Bunların © arasında Pcra kulüp namına iki murahhas ta vardır. Şehrimizdeki ecnebi banka” ları namına da Felemenk ( barikası muhasebe müdürü" Vefik B. ziyaret te bulunmuştur. Aldığımız bir habere - yan Esan b b milas Büyük — istirahat © etmesi muhtemel Odaya girmeyen . esnafı tecziye Esnaf cemiyetleri reisleri ve kâti- bi umumileri, evvelki gün yaptıkla- rı aylık içtimalarında, Ticaret Oda- sma yazılmıyan esnaf hakkında tu- tulan zabit varakalarını odaya tev- dia karar vermişlerdir. Bu suretle © da idare heyetine verilen ilk partiye dahil bazı na 7 onar lira $1 kesilmiştir. İçtimada, ye ye dedilmemeye teşvik eden gene | es- naftan bazı kimseler oda riyasetine tevdii kararlaştırılmıştır. Marangozlar cemiyeti, Odaya kay dedilmiyen esnafım isim ve adresle- rini tesbit etmiş ve bunlara âit bıtların Bugün Julios Cesare vapurile | ye hee bir sarhoşu ikiye ölüp yol üzerine attı Perşembeden başlamış ölün. | kadar durmadan dinlenmeden içmiş! ceye Bu feci ölüm hâdisesi nasıl oldu? Cumartesi gecesi Yedikule ile Bakırköy arasında Kazlı Çeşme denilen mahalde feci bir tren ka- zası olmuş, İlgazlı Hüseyin efen- di isminde bir adam uyurken tren tarafından çiğnenilerek ölmüştür. Kazlıçeşmedeki tren köprü mü biraz geçince demiryolu rinde ve demiryoluna müvazi bir tarzda bacağı kesilmiş ve ölmüş olarak bulunan bu ceset © ancak cumartesi sabahı saat 4,30 de gö- rülmüş ve keyfiyet nöbetçi müd- dei umumisi Sadun Beye bildiril- miştir. Sadun Bey saat 5,30 da vak'a mahalline gitmiş ve hâdiseye va» zıyet ederek tahkikata başlamış- tar. Kazlıçeşmedeki kösele fabrika larından birinde çalıştığı anlaşılan İlgazlı Hüseyin perşembe günü akşamından beri rakı — içtiği ve cuma günü akşamı saat 20,30 da arkadaşlarından ayrıldığı tesbit edilmiştir. Hâdise evvelâ bir eina- yete hâmledilmiş, fakat — cesette kesik bacaktan maada bir . cebir ve ölmiye sebep olacak alamet görülmemiştir . Çok büyük bir dilikatla yapı: lan tahkikatın verdiği O neticeye göre İlgazlı Hüseyin efendi çok sarhoş olduğu halde tren yolu im- tidadmca yürürken tren yolunun 80l tarafına düşmüş ve orada hat- ta müvazi bir surette ve raydan mesafelice bir vaziyette sızmış kalmıştır. Bu sızıt osnasında Hüseyin ©- fendi hik hareket etmiş ve sağ bacağını kaldırıp raym üzeri- ne atmış, gene BEZ) devam et- miştir Bu esnada da tren geçmiş; Hi. seyin efendinin sağ ayağını kes- mis, bacağı ko; amaa Hüseyin efen bi” değilen şekilde a- ölmüştür Hüseyin efendinin bu feci ölü- müne kendi gaflet ve sarhoşluğu» nun sebep olduğu anlaşılmış, fas kat kendisini hangi trenin çiğnedi ği anlaşılamamıştır. Hüseyin efen diyi 10,30 veya 1,30 treninin çiğ- nemiş olması lâzımdır. Fakat her iki trenin de tekerlekleri muayene edilmiş, 'kan lekesi görülememiş- tir. Yalnız bir buçuk treni Yediku le istasyonuna geldiği zaman yol kenarında bir karaltı gördüğünü, fakat ne olduğunu farkedemediği ni haber vermiştir. Ma, bu iyon makinisti adam çiğmemediği- e israr o etmektedir. Tahkim derım amekiğiğ Çocuğu diri diri mi Gömdü? Evvelki gün müddei umumiliğe dayaktan bir adamın öldürüldüğü ihbar olunduğunu ve cesedin me- zardan çıkarılarak morga nakle- dildiğini yazmıştık. Dün müddei umumiliğe bu $€- | kilde bir ihbar daha vuku bulmuş ve cesedin mezardan çıkarılması lâzım gelmiştir. Salmatumrukta | Avni Bey mahallesinde oturan a- rabacı Yaşarm Mevlüde ismi bir metresi vardır. Mevlüde bir | kaç gün evvel murtopu gibi bir | çocuk doğurmuştur. Fakat ertesi günü arabacı Yaşarın bu çocuğu | bir pakete sararak mezarlığa ö- ve gömdüğü görülmüş, t müddei umumiliğe ihbar morgta tetkik edilecektir. diri diri üldüğü de söylenmektedir. Maamafih Ya- şar çocuğun vakitsiz doğduğunu ve doğar doğmaz öldüğünü söyle- mektedir. Kavgadan mı Öldü? Dün Kasımpaşada Karaman mahallesinde garip bir ölüm vak'- as olmuştur. Bu mahallede oturan Mehmet ağa isminde bir adam, bu adamın 'da bir metresi vardır. Yardım nasıl Olacak? —....— Fakirlere kömür ve aş tevzii de düşünülüyor Leyli kız talebe yurdu tesisi de tasavvur edilmektedir İstanbul Halkevi İçtimai Mua- venetler şubesi, halka mümkün o- lan yardımları ifa edebilmek üze- re kendisine gelecek seneler için bazı varidat membaları aramakta dır, Bu sene, bu şubenin bütün pa- rası, Belediye bütçesine mevzu 8 bin liradan ibarettir. Bütçe ise hü kümeti merkeziyenin tasdikinden gelmediği için Belediye, bu para- yı da henüz tesviye etmiş değildir. İçtimai Muavenetler şubesi, bu 3€- six ve çalışkan kız talebe için leyli bir Yurt tesisini düşün- müştür. Bu idenl tasavvur, lira kâmilen bu maksada sarfedil se bile bu sene için o tahakkuku gayri kabil görülmüş, — bu Jeyli yurt açılsa bile, gelecek seneler de belediyenin Halkevine — syni yardımı yapıp yapmıyacağı şimdi N varidatı bulun- madığı cihetle, di srafları- na karşılık para olmadığından i- İdame edilemiyeceği anlaşılmıştır. Bu vaziyet karşısında, şube, her şeyden evvel açlara yemek, hasta lara doktor ve ilâç, kişm soğuk- tan titriyeceklere mabrukat temi. ni suretile, belediyeden — alacağı parayı göze görünür âcil işlerde istimale karar vermiş ve leyli kız talebe yurdu gibi ideal bir tasav- vuru, senci âtiyeye bırakma Verilen kararlara göre, Şube, Yerebatan'da Belediyenin vertce- inada, bu sene bir çocuk yır müessesesi buhun- duğu nazari dikkate alınarak şu- be, Kadıköy'ünde tedarik edeceği bir binada da diğer bir çocuk ba- kım evi tesis eyliyecektir. Bu ba- kım evlerinde fakir çocuklar mec .canen muayene edilecek ve ilâç- ları da parasız verilecektir. Bundan başka, şube, biri Fatih ve biri Aksaray tarafında olmak üzere iki aş evi açacak, buralar- dan fakir ailelere gayet cüz'i bir bedel mukabilinde sıcak yemek Mehmet ağa dün metresi ile şiddetli bir kavga yapmıştır. Ba kavganın üzerinden üç dört saat geçtikten sonra da Mehmet ağar. en öldüğü müddei umumiliğe ib- ar ler umumilik derhal ölü- muayenesini emretmiş ve tah Kimiz başlamıştır. Hapishanedeki mah- > kümlar çalıştırılacak Mahkümları ayırmak için bir komisyon toplandı Müddelamumi başmuavini Hikmet Bey hapishane- den çıkıyor İlk içtima yapıldı pisane kâtibi Basri, Tevkifane başkâtibi A- ala Benle le bilki Şen Pr mandanından müteşekkildir. Bu komisyon dün hapisane de ilk içtimamı yapmış ve verilen istidala- rı tetkik etmiştir. Kongre bugün açılıyor marea emmiş le kong- Fransız murah- kaslarından İl: Mareckal ve MUVlat dün Köstenceden şehrimize gelmiş- lerdir. semtlerde muhtaç ai dağıt- twacak veya mahalle muhtarları vasıtasile tesbit edile- Bu daimi varidat ta temin edi- lince, şube, leyli kız talebe yurdu nu açacak ve diğer hayırlı teşeb- büslere girişmek imkânını elde et- miş olacaktır. Sütçüler cemiyeti idare heyeti mü yapılacak Sütçüler cemi: intihabı cumartesi ür. Temyiz icra Dairesi Yeni tayin emirleri dün geldi değildir. Ağır ceza mahkemesi reis ve- kili Nüsret Beyin Kudretuilah 8. üçüncü ceza Şayialar Bu haberler hususi maksat- larla çıkartılıyor Gayri mübadillere, istihkaklarının evvelce aldıkları yüzde 20 nisbetin- deki bonolardan dan işan edildiği anlaşılmıştır. Cemiyet erkünundan biri, bize bu hususta demiktir kiz yetimiz. gayri mübadiller lehine mü Zayedeye çıkamlacak muhtelif mm- takalardaki emval kıymetlerinin tes bitini intaça çalışıyorlar. Bu er tin vekünu anlaşılmadan yeni beceri mayan Gia Poliste Zorla Güzellik Polise meydan oku- yan bir kadın Galatada Şeftali sokağındaki w- mumhanelerden birinde sermaye ma dam Ester saat 20 de sokakta zorla müşteri çağırdığı görülerek devriye memurları tarafından menedilmek is tenmiştir. Ester buna hiddetlenmiş ve memurların üzerine atılarak bağı rip çağırmağa başlamıştır. Polisler kadınla uğraştığı bir serada, Esterin dostu Arap Himmet de onu polisle rin elinden almağa uğraşmıştır. Her Bırakılan veni Evvelki gün iki yerde iki metruk ç Dün gece Fim si caddesinde ahmut Ağa riya karanlıklar da İlyas halle ayl gezmekte iken Kya büyü ir paket Ki g tır. Mahmut Ağa yerden paketi al- mış, içinde bir kız çocuğu bulundu ğunu hayretle görmüştür. Çocuk bir aylık kadardır ve hayal tadır. Koynunda çıkan bir pusladar, kazcağıza Mediha ismi verilmiş oldu ğu anlaşılmış ve Darülücezeye göm- derilmiştir. Yine dün akşama doğru Şişlide çocuk bastahanesinin arkasın Seyyar satıcı Şükrünün Haydar. dün gece sat m kesi ateş çık- mus, ev kâmilen yı Yangın alt kanl Miri ri isminde biri kestane patlatırken mangalda nateş sıçramış ve yanma Adliye Vekili Yüsut Kemal Bey dün de adliye sarayma