23 Eylül 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

23 Eylül 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

2 HARİÇTEN ALDIĞIMIZ TELGRAFLAR Konferansalmanyasız, Gandhi müzakerelere başladı Hatta Almanyanın bulunmayı. şına alâkasızlık gösteriliyor CENEVRE, 22. A. A. — Tahdidi teslihat konferansı bürosunun ilk cel hiçbir hadise olmaksızın ak ir Bu celseye rüzname müzakeratı nin #n nazik soktası olan Alman; nin M. Henderson'a mektubu ve makaşalara sebebiyet © vermemişi Çünkü reis, Almanyanın kendi mek bir cevap vermesine in bizar etmenin muvafık olacağını söy lemiştir. Maamafih, Cenevrede hazır bulu- nan Almanlar, böyle birşeye ihtimal vermemektedirler. Her ne olursa olsun dün meclisin harası, Almanlarm — çaybubeti yü zünden hiçbir veçhile karışmamış” tur, Hiç kimse , mesaiyi işkâl için bu gaybubet badisesinden istifade etme ğe kıyam etmemiştir. İkinci celse CENEVRE, 22. A.A. — M. Be- pes'in tanzim etmiş olduğu rapor mü zakerata mevzu ittihaz edilmiştir olan meseleleri derde ayırmaktadır. Evvelâ sivil ahaliye karşı teyya relerle tanrruzun kat'i surette mem : yeti kimy : i manlarınm ilgası, ağır toplara ait | şapların tahdidi ,tanşlar için âzami ” Bir tonaj nisbeti tesbiti gibi hakların da itilâf hasıl olmamış olup müzake. re edilmeleri icap eden ve fakat prensipleri tekarrür etmiş bulunan meseleler, Salisen, ordu mevcutları milli mü dala masraflarının tahdidi, silâh ti caret ve imali, milli silâhlar müey. yideler gibi haklarında henüz ihti İf mevcut olan meseleler, Rabian, umumi ve siyas imeseleler dir ki bu meyana emnüselimet ve teslihat sahasında müsavat meselele | ri dahildir , Nasıl Feshedildi? Encümen Von Pa- pen'den meseleyi soracak BERLİN, 22 A, A. — Havas mu banirinden: “ i takip edecek ve bu suretle kanunu « ; sasinin ihlâl edilip edilmediğine dair © hükmünü verebilecektir Diğer taraftan komisyon, meşhur celsede hazır bulunmuş olan bir ta- kım istenolarla gazetecilerin ifadesi e müracnat edecektir. © M. Von Papen'in bilâhare isticvap edilmesi ihtimal haricinde değildir. , Arjantinde vaziyet BUENOS AİRES, 22. A.A — Sao Paulo hükümetinin resmi bir teb liğine nazaran Para hükümeti, fede- “ral hükümetine karşı kıyamerlarla || Öğleden biraz sonra hemen müza kerata başlanılmıştır. M. Litvinoff, mazbata muharriri tarafından takip edilmesi lüzumu i- leri sürülmüş olan usulün aksedilme sini teklif etmiş ve daha mühim me selelerin takdimi (talebinde bulun- muştur. Mümaileyh, O konferansın ilk safhasının o pekte © ümit bahş olmayan bir takım neticeler vermiş olduğunu söylemiş ve bunları söyle mek için M. Henderson'un © geçen lerde intişar eden beyanatından cesa olduğunu beyim eylemiş münakaşa esnasında Fransız mümes sili M. Paul Boncour, divanının ken di fikrince rolü neden ibaret olduğu nu tarif eylemiştir . Almanların bazar bulunmaları hu- susunun tahdidi teslihat konferansı İ divanında katiyen münakaşa ve mü İ emen edilmemiş olması şayanı dik- ittir, İ Bu zahiri alakasızlık , kesmen dev letlerin hattı hareketinin mesuliyeti ni Almanyaya bırakmak istemeleri- Da, kısmen de bu kabil bir müzakere nin hiçbir şey yaramıyacağı kanaa- | tine hamel edilmelidir. Hakikatta Alman izzeti nefsi için açık ve hesap edilmiş bir tevbihten daha ağır olan bu süküte rağmen me selenin yakında le icra edi- lecek hususi mükâlemelerde mevzuu bahsedilmesi muhtemeldir. Muhtelif mehafilde ve bilhassa İn- giliz heyeti ile teması bulunan mah- fellerde hakim olan fikir, Almanya. nin iştirak etmemesi yüzünden hadis olan meselenin ancak burada hallo- nulabileceği merkezindedir. Diğer taraftan Almanya iştirak et * de Lytton Raporu ihidir. Japonya icabında Cemiyeti ak- vamdan çekilebilir NEVYORK, 22 A A. — Vaşing tondaki Japon © maslahatgüzarı M. Hiroshi Saito, Lytton komisyonu ra porunun mmühteviyatı kabul ettiril- i takdirde Japonyanın et şir Iytton komisyonu ahvali olduğu gibi görmi İ yecek olursa Japonyanm, bundan ij pervası yoktur. Abiianpadi elektrik istihlâki BERLİN,22.A.A — Volffa.| v Almanyada elektrik istihsal eden fabrikalar federasyonunun elektrik cereyanı istihlâkinin geçen sene için de yüzde 11 nisbetinde (azaldığını Ba tenezzül hilhasın sanayi âle minde vukubulmuştur. Haftalık Siyasi İcmal Almanya'nın teslihatta mü- © osavat talebi Avrupa'nın en e- “ hemmiyetli meselesi olmakta © devam ediyor. Ve galiba uzun bir zaman Avrupa © bununla meşgul ol Almanya © wat talebinden sonra hâdiseler Hi bir yürüyüş aldı: Fran- sa lisanı nazik ve mutedil fa- © kat manası çok kat'i olan bir — cevapla Almanya'nın teklifini © reddetti. Fransız ge © çen haftaki icmalde hülâsa et- Bundan sonra İngiltere de Almanya'ya noktai nazarını bil- di. İngiliz noktai nazarı da Fransız noktai (nazarı kadar > kat'idir. İngiltere Versailles uahedesinin Almanya'yı mü- t talep etmek (o hakkından hrum ettiğini, Almanya'nın © silâh miktarınm bu muahede ile tayin edildiğini ve bütün devletlerin tahdidi teslihata oğru yürüdüğü bir sırada Al- © Ç manya'nın. £ silâhlarını tezyit etmeğe teşebbüs bildirmektedir. İngi gil tai nazarının bu kadar gayri müsait olması Almanya'da hay ret ve azacık ta endişe © tevlit etmiştir. Alman gazeteleri, €- sasen efkârı o umumiye naza- rmda pek itibarda olmayan hü- kümeti tenkit ediyorlar ve si- yasi vaziyeti hazırlamadan le mühüm adım atmaması lâzım geldiğini ileri sürüyorlar. Ba- zıları'da bunun. geçen” seneki / Alman — Avusturya ittihadı İ teşebbüsü gibi suya © düşmesi tehlikesinden bahsediyor. Fakat Alman hükümeti kat'i adımını atmışa benziyor. İn- giliz notasmın Alman hattı hareketi (o üzerine hiç bir tesir yapmıyacağını bildiren Alman bükümeti, Cenevre'deki tahdi- di teslihat konferansı riyaseti- İ ne bir tahrirat göndererek 21 İ eylülde toplanacak olan konfe- me faideli bir iş görülemiyeceği | Ölecek'mi? ucu devam ederse on beş günlük ömrü var POONA, 22. A. A.- İ ver intihap heyetleri arasında “do- kunulamaz” ların vaziyeti hakkında bir itilâf akdi zamn: | bulunmak üzre Gandi miş olan heyetler İ hin çok »aif ve sesinin duğunu söylemişlerdir Murahhaslar acilen bir itilâf akdi lüzumunda israr etmişlerdir. Bunlar 10 gün sonra Gandinin ihtimal mü | l | müzakerede ziyaret et- , mümeiley- kuvvetsiz ol düşeceğini ve daha 15 gün | şasa bile ihtimal artık büsbütün iyi | — kalkamayacağını söylemişler- 30 saatten beri Gandi hiçbir şey yimemekte ve yalnız bol bol su iç- mektedir. Mümaileyh e çdunlarma devam et tedir. Kendisi, hapishanenin methaline yakın bir hücreye nakledilmiştir Çünkü burası ziyaretçilere daha el i Bir itilaf akdi ihtimalleri, zaker: bitap Hindistan hududunda bir milletindir BOMBAY ,22 A.A — Chitral üzerine yörüyen İngilir müfrezeleri. nin ilerlesine mani olmuş olan kıyam halinde ki kabileler, evvelce tevkif ve hapsedilen Kırmızı o Gömlekliler teşkilâtı mensuplarının tahliyesimi is temişlerdir. Bunlar, bu husustaki ta lepleri is'af edildiği takdirde hasına- | ne hareketlerinden vazgeçeceklerine | dair vaitlerde bulunmuşlardır. | Çinde kKaldırılanlar MOUKDEN, 22. A. A. — Hay- dutlar tarafından dağa kaldırılmış o lan Pavley, Conkran'dan 6 eylülden beri henüz hiçbir haber alınamamış tır. Haydutlar. yerleri bulunmak i- | çin ayni mahalde pek az kalmakta | dırlar. | NEV . CHVAUZ, 22. A. A—| Çindeki basr bozuk kuvvetler tara fından dağa kaldırılan Paue: .Corknan papazı Pavaey'e gönderdik leri bir haberde kulaklarının ke mek tehlikesi karşısında bulundul ların, istenen necat fidyesi çabış ve | İ rilmiyecek olursa kesilecek kulakla. | rep bir hatıra olarak gönderileceği | 'ni bildirmişlerdir. Zırhlı otomobille Kaçakçılık DÜSELDORF, 22. A. A. — | ajanamdan bildiriliyor: lemenk hududunda gümrük kolcula rile kaçakçılar arasında vukubulan | mücadelenin şiddetinin gösteren bir vak'a olmuştur. Valbeck'de cereyan İ eden bu vak'unın mahiyeti yadur: | | Felemenk'ten gelen bazı kaçakçı- | İ ları taşıyan zırhlı bir otomobil kolcu | ların açtıkları ateş rağmen «gümrük | kordonunu aşmıştır. Fakat kolcula. Ç rın silâhlarından çıkan kurşunlarla delik deşik bir hale gelen lâstiklerin patlaması yüzünden otomobil durma İ ğa mecbur olmuştur. Şoför kaçmış, | otomobil içindeki kaçakçılardan biri ağır surette yaralı olarak tevkif © dilmiştir | Külliyetli miktarda tütün ve kah ve müsadere edilmiştir. Romanya veliahtı | Londrada ! PARİS, 22. A. A. — Romanya ve Bahtı prens Michel saat İ2,10 da Londraya gitmiştir. | Prens'e bu seyahatinde kral Ka- İ eol'ün yaveri miralay Grigoresco ve İ Londraya kadar Romanya orta elçi. İsi M. Cesiano refakat etmektedi Volt içtimama Al- man mümessilinin gelmiyece- i bildirmiştir. Bu, Alman- teslihat konfe- çekildiği şeklinde tefsir edilmektedir. Filhakika bundan sonraki iç- | timalarda da icabet (o edileceği hakkında bir sarahat yoktur. Notada Almanya'nın. hâlâ tah- wi teslihata taraftar olduğu ve konferansın m i uzak tan seyredeceği bildirilmekte- dir. Almanya'nın bu yoldaki faa liyeti yalnız bu O muhaberata da inhi etmiyor. Almanla- ta geçtikleri de görül. | mektedir: Evvelâ Hindenburg' | ün bir emirnamesile (o Alman in terbiyesi hakkm. teşebbüse | girilmiştir. İmparatorluk © zamanında as- resmi geçitler için kulla- nılan 20 kadar meydan şimdi gençliği terbiye namı altnda İ başlanan bu yeni teşebbüse tahsis edilmiştir. İkinci mühim bir adım da Almanya'nın üçün- 'Cib Zırhlısı,, inşa ettir. İmek üzere (o verdiği karardır. “ Filhakika Almanya Versai Mutasav- | | Yeni talepleri BERLİN, 22. A. A— Havas A jansından; Alınan hükümeti, tahdi di teslihat konferansına iştirak etme mek kararını muhafaza etmekle be raber, İngiliz notası ve M, Hacver- mümkün olamıyacağını anlamakta dır. İyi bir menbadan alınan malüma- ta göre Almanya hukuk müsavatı ta lebinde israr etmekte ve bu talcbi nin Versailles muahedenamesini za etmiş olan devletler beşinci mad İ de yerine tahdidi teslihuta nit nihai mukavelenameye ayrı maddeler ilâve ettikleri takdirde tatmin (edileceği mütaleasında bulunmaktadır. Alman yaya bunun böyle yapılacağına dair kat'i talimat verildiği in men Cenevre konferansındaki mev- kiine avdet edecektir. Bu maddeler ne mahiyette olacağına gelince, Al manya atideki metalibi ileri sürmek tedir: Alman ordusunda — askeri hizmet müddetinin 6 seneye indirilmesi, ha- lihazırda Almanya için memnu olan Bir tek Cümhuriyet M. Venizelos'un nutku Atinada hararetle karşılan. ATİNA, 22. (Hususi) M. Venizelos'un Garbi Trakyada in- tihap turnesine çıktığı zaman Gü- mülcünede söylemiş olduğu tuk burada derin bir akis bırak- mıştır.. M. Venizelos mutkünda ezcümle sunları da söylemiştir: “Türkiye ile Yunaniştanın tek bir Reisicümhurun idaresi altında müşterek kanunlarla idare edilen bir devlet teşkil etmeleri pek âlâ mümkündür. Bolk tahakkuk edecektir. Bu mutektan Garbi Trakyada k Türklern de'son derece hassis oldukları gelen mal tan anlaşılmaktadır. Türkiye riciye vekilinin evvelce de ortaya attığı bu fikrin M. Venizelos ta- rafından terviç edilmesi hemen bütün Yunan matbuatında hara- retle karşılanmıştır. nu Ruama i Karşı Cezri bir tedavi usulü bulundu MARSİLYA, 22. A, A — Postem müessesesinde tedrisat işleri müdü. rü Fransız âlimlerinden M. Legroux, Akdeniz hıfesıssıkha kongresinde ba zı mühim ifşatta © bulunmuştur. Bu santa göre genç mikropların yep yeni bir ihzar usulü sayesinde Ruam ve vebaibakariden ağır surette has talanan hayvanlar ceği bir surette tedavi edilmektedir. Veremli hayvan İ lar üzerinde yeni tecrübeler yapı maktadır. Bu tecrübelerden mühi | neticeler beklenilmektedir. muahedesile bu zırhlılardan tı tanesini inşa ettirmeğe sal, hiyettardır, Ve bu şmidi sipa- riş edilen üçüncü zırhlıder. An cak gençlerin talimle bir arada tahdidi teslihat konferansından. çekildiği bir sırada (gelmesi, bilhassa Fransa'da endişe ter- lit etmiştir. Diğer taraftan İngiltere'nin tahdidi teslihat konferansında yapacağı bir teşebbüsten bah- sediliyor. Rivayete göre İngil. tere, Almanya'nın müsavat ta- lebine karşı, diğer devletlerin tir. Bu suretle Almanya'yı “di- ğer devletler silâhlarını tahdit etmiyor. diyemiyecek bir va- ziyete koyacaktır. Almanya'- nm bu hareketinin ergeç Fran- sa üzerine bir tazyik (o olarak kullanılmak © istenileceğinden geçen hafta da bahsetmiştik. Filhakika © hâdiseler öyle bir cereyan almışa | benzemiyor. İHer halde “Almanya letse de etmese de gelecek tah- İdidi te: t konferansının ge- çen konferanstan daha ehem- Almanya konferansa nasıl gelebilir? —> e. daha yumuşak tanklara ve tahtelbahirlere sit olan silâhlara ve .. bilhassa ağır toplara, memnuiyetin uzun & ve fakat muay. yen bir müddet sonra kaldırılması süvari kuvvetleri yerine motosikletli bölükler ikamesi Alman ordusu bütçesi esasen ka- barık olduğundan bu tahavvül mun zam mesarif ihtiyarsar istilzam © et miyecektir. Alman metalibatı bu su / ki metalipten daha ziyade hafifle- mi Bu beyanatta tahdidi teslihat meselesinden ziyade Almanyanın as- keri kuvveti in uu bahis idi, Maamafih, Almanyanın milis hak. kındaki hakiki maksatlarını bilmek güçtür, M, Von Sehleicher bu milis meselesine büyük bir ehemmiyet at- fetmekte olduğunu — gizlememiştir. Mümaileyhin plânı, her 3 ayda bir | tecdit edilecek, âzami 400 bin ki bir kuvvet vücuda ilmesi: bunlara ait askeri bir hizmetin mec bari olmasını natıktır. Bu plân tatbik edildiği artırılması mev ii takdirde zemanda tamamen tali mgörmüş o- iacaktır. Bari i Sergisinde italya maliye nazırı sergiyi takdir etti BARI (Milliyet) — Bari ser- isine iştirak eden Türk tacirleri Maliye nazırı da paviyonumuzu ziyaret etti. Kapı- dan girer girmez © Gazi Hz. nin il letile paviyonumuzu gezdi. İtal- İ ya Maliye nazırı bilhassa İpekiş mı fevkalâde beğenerek ve o kravatları uzun tetkik etti ve Türk ipekli İ lerinin Avrupa kumaşları dereces | sinde olduğunu, bi | Türki il gördüğünü di. Nazıra em ziyade — beğen: bir kravat hediye edildi... İtai Maliye nazırı Türkiyenin ipel hakkında malümat aldı. Nazır, Türk incirlerinin nefase tini, güzel ambalâj ve istif tarzı- Bı görünce yanındaki zevata dö- nerek — İtalyan incir müstahsilleri Bin Türklerden ders almaları lâ- İ zımdır, dedi. / Yeni Nev-York ! Şehremini NEVYORK, 22. A. A. ilk günden itibaren büyük bir azim ve metanet göstermiş olan yeni Nev York şehremini Joseph Mackee, bu İ sefer selefinin taraftarlarına karşı | yeni bir muvaffakiyet iheaz eylemiş tir. |, Teşrinievvelde yeni belediye inti İ haplarının vel temine çalışmış | olan sabr sehremini taraftarlarmın bu husustaki müracaatları bu gibi meseleleri halle memur mahkeme rafından reddedilmiştir. Bunun | <csi olarak M. Mackee 1932 teşrini sanisine kadar mevkiini muhafaza © | decektir. | retle Von Sehleicher'in beyanatında | ilik | İ bundan Alman gençliği pek az bir | İstanbulda bulunacak | İ tihsalâtr ve istihsal mmtakaları | BAKEKA ANKARA, 22 (Milliyet) İHen mübadillere v matname hazırlardı. Talimaln. kine arzolunacak ve gelecek ay ANKARA, 22 (Milliyet) | | lecektir. | Mühendis mek ANKARA. 22 (Milliyet) güne müderris Fikri Beyin tayi ANKARA, 22 (Milliyet) Rüâna Bey İstanbula hareket eti bikine nezaret eyliyecektir. SOFYA. 22 (A.A.) — vekili Tevfik Rü: ştü Beyefendi Başvekil Mr. Mi MERSİN, filomuz bugün 22 (AA) —I | fından bir ziyafet verilmiştir. Göztepe tak spor takımı bugün avdet etmi; nün fahri reisi Vali Kâzım P» | se Atina federasyonundan yazı rinin yüksek meziyetleri takdir iradiki kabineyi Dil kurult ISTANBUL, 22. A. A tayda âze olmak arzusiyle müracaat eden zevatın isimlerinin neşrine de- vam ediyoruz: Orhan Seyfi B.Karagöz gazetesi sa ret B., Pertevninl #muallimi, Safiye Hüseyin Hanım, İ Belediye umumi meclis özasından, | Halit B. Muallim Ahmet Halit kü- İ tüphanesi sahibi, Hilmi Naili B. Sa nayi komisyoncusu, Fuat Naili, B. İstanbul erkek muallim mektebi Fransızca muallimi, H. Mahir B. E- renköy Tisesi ü, Rasim B. İzmir çeşme mektebi baş mı mi, Talât Âli B. Ticaret ve sanayi odası memurlarından, Dr. Cemal B. Antalya mebusu, Dr. Suat Fuat B. Anadolu Hisar, Dr. Hamza Vahit B. Bostancı, Vasfı Aziz Bey, avukat Uuluğ Bey T. T. T. C, Kâtibi, Ahi B. Galatasaray muallimlerinden Bin başı Eşref B. Harbiye mektebi alay baş bayları, Ahmet Bedi B. Hariciye vekâleti müdürlerinden, Kiymet Ha- nva, İlk Tedrisat müfettişlerinden, İ B. O. Tahsin B,Ankara erkek Tisesi mke” tiseni Türkçe B. İstanbul hukuk fakültesi son sent fında ve muallim, Muhlis E: iktisat müderrin them B. Darülfüni mavi” maktadır. Kararnameler tasdikten geldikten 8 mal resmi gazetenin pazar veya pazartesi nüshasında 17 de şehrimize geldi. Büyük ecilerimiz şerefine bu gece belediye tara şimdilik cari işleri görmeğe Mübadillere böno fevzi — Emlâki etabli ek bonolarm sureti tevzi ame divanı © muh; başında tatbikir Yeni liste neşrediliyor — Yeni kontenjan listeleri badi! onra aglebi ihti ne dir tebi müdürlüğü) Mühendis mektebi müdürlü tasdike iktiran etmiştir. Inhisarlar vekili geliyor — Gümrük ve İnhisarlar vekili miştir. Yeni kararnamelerin tal Hariciye vekili Sofyadan geçti Cenevreye gitmekte olan Hariciye Sofya'dan geçmiş ve istasyonda uşanof ile Türkiye elçisi Tevfik Kâmil Bey ve sefaret erkânr tarafından selâmlanmıştır. Tayyare filomuz Mersinde 0 tayyareden mürekkep bir hava tezahüratla ımı avdet etti İZMİR, 22 (A.A.) — Üç maç yapmak üzere Atinaya giden ştir. Mıntaka ve Göztepe kulübü» 'aşaya Atina sefirimizden ve gerek“ lan mektuplarda İzmir gençle” ile methüsena edil, mektedir. Macar kabinesi istifa etti , PEŞTE. 22 (A.A.) — Dahili vaziyetten o dolayı hükümet istifa eylemiştir. Hükümetin ni tifayı kabul etmekle be. memur ayı azalorı ni, H. İstanbal Kız lisosi me» murlarından, Yusuf Ziya B. İst İ Konservatuvarı müdürü, Memduh Şevket B. Elaziz mebusu, Mehmet Faruk B. muharrir, Süphi B. Aske ti ıbbiye mektebi müzakereci dok. toru, Abdülkadir B. Edebiyat fakül tesi Türkiye enstitüsü asistanı, Tah. sin Hamdi B. Şişli terakki | lisesi munllimlerinden, Nazim B. İstanbul B. 27 inci mektep muallimi, Dr. Ali Haydar B. o Hilâlishmer | İstanbul | merkezi veisi, Mustafa Hulki B. Sa. İ bik Sürt orta mektebi muallimi. Na- | ci Hasan B. Derince ciftlik müdürü Hasan Remzi Bey, Hukuk fakültesi mezunu, Nürettin Rüştü B. antikacı Cevdet Salih B. Catalca kaymaka- mı, Teologos Efendi Hukuk dokto- ru, Saime Faik H. Şişli Halk Fır kasr Ocak Reisi Hüseyin Rağıp Bey ANKARA, 22 A.A. — Mezur nen şehrimizde bulunan Moskova büyük elçisi Hüseyin Ragip Bey mahalli memuriyetine dönmek ü- zere cumartesi günü Ankaradan ayrılacaktır. Hüseyin Ragıp Bey bir hafta kadar İstanbulda kala cak ve oradan Odesa | tarikiyle - z : Alman Reichstag'ı ile hü- kümet ve Reisicümhur arasın- daki mücadelede hükümet ga- lebe çalmıştır. Reichstag da- ğılmış bulunuyor; hükümet te iktidardadır. Reichstag'ın ne gibi şerait altında dağıldığını geçen hafta izah etmiştik. Baş vekil meclisi dağıtmak için en söz isterken, meclis te hükümete karşı (o ademi itimat reyi vermekle guldü. Bir taraftan bu rey m eder- er taraftan da Başve- kil dağıtmak emrini reisin ma- sası üzerine koymuştu. Mecli- sin daha evvel hükümete ade- mi itimt mı beyan ettiği, yok- sa hükümetin daha evvel mec- mi dağıttığı ilk şüpheye düşmüş iken. nihayet Reichstag meclis reisinin hü- kümet noktai o nazarını kabul etmesile mesele halledildi. Bi- | naenaleyh şimdi meclis hem demektir. Hattâ intihabat gün bile tayin edilmiştir. Ka- nunu esasiye göre, intihabatın tihabattan sonra bir ay zarfın- da da meclisin içtima (o elânesi lâzımdır. Binaenaleyh intiha- bat teşrinisaninin ilk haftasın- da yapılacaktır. Ancak hiç ya- pılmaması oda muhtemeldir. Çünkü çok elâstiki olduğu an- aşılan Weimar kanunu esasi- sine göre, eğer asayiş müem- men değilse, intihabatın yapıl- ması tehir edilebilir. Üç sene- İ den beri bu kanunun nasıl tat- bik edildiği göz önünde tutu- gayesile ehemmiyetli bazı te- dabir almacağından bahsedili- yor. Weimar kanunu, Bismarck zamanından — farklı olarak, İ Prusya'yı Almanya'dan ayır. mmrişi, ismarck zamanında Prusya'nın Başvekili iştirak | Gilen, hem de hükmen dağılmış | manda Almanya'nın da İ vekili idi. Weimar kanunu bu- İmu ayırdı ve Prusya'yı meselâ Baviyera vaziyetine koydu. Ber 8s imivetli o olacağı (o simdiden! iki ay zarfında yapılması in: | lin şehiri hem Prusya'nın payı tahtı, hem de Almanya'nın mer kezi (o olduğundan ve polis ve asayiş teşkilâtı bile Prusya'nın elinde olduğundan bu ikilik bir çok noktalarda aykırı gelme ğe başladı. Şimdi Von Paper hükümeti tekrar birleştirmeği düşünüyor. Fakat | evvelleri Prusya'nın Başvekili ayni za- manda Almanya'nın Başvekil oluyordu. Şimdi Almanya'nın Başvekili ayni zamanda Prus- ya'nın Başvekili olacak. Yani Prusya haritadan silinecek de- mektir. Von Papen hükümetinin ne kadar devam edeceği o malüm değildir. Fakat © şimdiden Al- manya'nın siyasi bünyesi Üze- rinde devamlı £ tesirler yapan bir hükümet olarak tarihe ge- çecektir. ... Aksayı Şark meselesi yeni bir tekâmül © safhasma girdi: 15 eylülde Japonya yeni Man- çurya devletini — tanıdı ve iki devlet arasmda bir de muahe- de imzalandı. Binaenaleyh Ja- ponya'nın Mançurya'da takip ettiği bir senelik siyaset yeni