2 Ekim 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

2 Ekim 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

ğ # ç < | | | Saint-Foy-Les-Lyonda İ kanapelerinden birinin üzerin | İ üzere bulunduğumu. İ verilmiştir. Komiser Mr. | ftank p tir. (Başı 1 inci sahifede) pasaportunu göstermiştir. Komiser serseri adamın peri şan kıyafetine rağmen, kibar ve asil bir aileye mensup oldu- ğunu anlamıştır. Perişan kıya- fetli adam Cerievreden geldiği- ni, polisler kendisini gördüğü Zaman Parise hareket etmek lâkin ce İ binde 25 santimden fazla para- | #1 olmadığını söylemiştir. Kendisine karakolda yemek Ver- yrrca Hikmet Beye beş niş ve kendisini tram yaya kadar götürmüştür. Kon- döktöre de fakirler için mecca- ni yatakhaneye varmadan y#) cuyu tramyaydan indirmemesi- ni tenbih etmiştir. Hikmet Bey evvelce de bir geğe geçirdiği | Seguin sokağmdaldi'Bu yatak- haneye gitmiştir . M. Verden- ux iki hafta kadar Hikmet Bey den bahsedildiğini işitmemiş- Nihayet 9 haziran akşamı Lyon daimi gece komiserliği- İ ne getirmişlerdir. Polisler ken- disini yarı çıplak bir halde de bulmuşlardır. Üzerinde hiç bir vesika yoktu ve anlaşılmaz sözler söyleyordu. Hüviyetinin tesbitine imkân hâsıl olmadı. Polisler Hikmet Beyi gece karakolda alıkoymuşlardır. Fa kat Sainte-Foy-Les-Lyon Oul lins komiserliğine tâbi olduğu için, zavallı adam bir defa M, Verdeaux'nun yanına götür müşlerdir. Komiser 24 mayısta yardım ettiği perişan kıyafetli adamı tanımıştır. Fa- kat o zamandan beri bedbaht Türk zabitinin ahvali sıhhiyesi çok fenalaşmıştı. Oullins istas- yonunde edildiği zaman Hikmet B. va- zıh olarak iki üç cümle söyleye biliyordu. Fakat 10 haziranda ne söylediğini anlamak müm- kün olamıyordu. Maamafih zavallıyı Bron ti- marhanesine ler. Beş gün sonra da 15 haziranda öl- dü ve timarhaneye mücavir 0- lan küçük bir mezarlığa defne- dildi. Hâdiseden kimse haber- dar edilmemişti. 26 mayısta bir adam hakika- ten Saint Barthelmy yokuşun. da Hikmet Beyin pasaportunu dermiş ör vale glam lerilmi ral ter ar bar öalyrafta e malisimlem Laroche'daki oteline borç ola- rak verilen 20 frank talep edili yordu. Bu telgraf ta Lyondaki Türk konsoloshanesine gönde- rilmiştir. Konsolos M, Langot keyfi- yetten Cenevre ve Marsilya İkonsoloshanelerini haberdar et miş ve vesikayıda muhafaza eylemiştir. Ancak dün (26 ey- lâl) konsolos gazetelerden Hik met Beyin taharri edilmekte olduğunu öğrenmiştir. Bunun üzerine M. Langot vesaiki Lyon emniyet müdürü M. Sar- bach'a götürmüş. o da emniyeti umumiye müdürlüğüne gönder Görülüyor ki Türk zabitinin diği gi bidayette iy ği esr. mn azılan En mühim bir nokta “Journal” de şu mütemmim malümatı veriyor: “Sokaklarda İstanbul, İstan- iye elmas ve e li 15 haziranda Bron timarhane- resmini hastane müdür ve dok- torlarma göstermiş ve onlar da hayretle üç ay evvel defnedilen adamı tanımışlardır. Hikmet B. in ölümü zabıta #ahkikatına nihayet vermiş de- ğildir. Zira gayet o mühim bir noktanın tenviri icap etmekte. dir, 19 mayısta Hikmet B. Pa- risten İsviçreye hareket ettiği zaman, yakın tanıdıklarının söylediklerine göre. © üzerinde | Credit municipal'in bir çok makbuzları vardı. Diğer nir — tan ondan evvelki günlerde sokak | kendisine ilk tesadüf | MİLLİYET PAZAR ri TEŞRİNİEVVEL | 1902 mühim miktarda paralar almış tı. Halbuki 25 mayısta üzerin- de ancak 25 santim çıkmıştır. Sonra Paristen İsviçreye giden adamın nasıl olup ta (o Lyon'a düştüğü henüz anlaşılmamış- tır, Bu noktalarm tenviri icap etmektedir. Paris konsolosumuz ne diyor? güzete muharririne şunları söy lemiştir; — Vefatım henüz bize haber verilmemesi şayanı hayrettir. Bron'dan sabırsızlıkla bekleyoruz. | Hikmet B. Provence sokağın daki Credit municipal'e karısı- na götürmek üzere üvey oğlun dan miras kalan bütün mücev- herleri yatırmıştı. Bu parelarlı kâğıtların ne olduklarını anla- mağa çalışacağız. Neden delirdi? Ayni gazeteye göre. Hikmet B. in tecennün etmesi, bazıları- nın rivayetine (o mazaran fazla kokain istimal etmesinden ileri gelmiştir. Duühter Hanımın Kalfası ne diyor? Hikmet B, in 15 haziranda Lyon'da vefat ettiği Duhter H. a tedrici surette anlatılmış, ka- İ dmcağız pek müteessir olmuş- tur. Kendisile görüşmek istiyen gazetecilere, bu teessur saikasi le cevap veremiyen Duhter H. ım kalfası Hatçe H, şunları söy- Memişti ” Salk Hikme B. peşin vefatından bir buçuk vene 30n- ra, araya bir atbap girerek Ha. dima talip olmuş ve evlenmiş. tir. Öyle tekkelerde filân hanı- munla tanıştığı, paşaya yaver- lik ettiği doğru değildir. Ken- disi Hüsrev paşa zadedir. Me- latyalı bakkal Hasan OEF.nin oğlu diye yazılmış. bu da ya- landır. Avrupa'ya Hanımın bazı iş- leri için gitti. Vakım bir » evvel hafif bir felç te geçi başından da hastalanmıştı. Doktorlar iyi ettiler, Avrupa" ya giderken iyileşmişti.. | H nım, vefatı haberinden ü- züldü, bu kara habere bir türlü inanmak istemiyor. iğ, Hanımla Bey arasında (o 13 senelik hayatlarında en küçük bir hâdise geçmemiştir.” Burada tahkikat yapılmayor. Bu mesele etrafında müddeiu- mumilikte tahkikat yapıldığı söy- a de bunun asl yok- Müddei umumliğe bu hususta ne 6 mii vuku bulumş, ne de bir ihbar yapılmamıştır. Müddei umumilik te mesele ile resen alâ kadar olmamaktadır. Çünkü her #ey Türkiye haricinde cereyan et miştir. Asilerle Uyuşuyorlar Brezilya mütareke şartlarını bildirdi RİO DE JANEİRO 1 A.A. — Gazeteler, sulh müzakerelerinin başlamış olduğunu haber vermek tedir. Federal hükümeti, asilere aşağıdaki şartları koşmuş olduğu rityet edilmektedir: iz 1 — İsyan hareketinin ele ba- şılarş, müstesa olmak üzere affı umumi; 2 — Sao - Paulo hükümetinin istifaar; e sete karışmalarını o men'edecek şekilde yeniden tensiki; 4 — Mücssesan meclisi davet edilinciye kadar 1891 tarihli mu- addel kanunu esasinin © meriyet mevkiine muvakkaten vaz”ı; 5 — Bir milli birlik hükümeti teşkili . NEVYORK, 1 A.A. — Nev- york gazetesinin bir habere göre Brezilya hüküme ei, asllardan böğlm "ve Güz yazı” | ndan evvel telim olmaları iz) temiştir. er gemi ; Sait Hikmet nasıl ve niçin öldü? Paris konsolosumüz da ayni | tafsilât ! HARİCİ HABERLER Von Neurath ta ateş Ji Alman bir nutuk s0 yedi. Alman hariciye nazırı Cenev. | rede M. Herriot ile neden görüşmedi? BERLİN, L A.A. — Volff | istilzam etmekte olduğu bedihi Ajansından tebliğ ediliyör: Hariciye nazırı M. Von Neu- rath, gazetecilere yaptığı beya natta Cenevre'deki mülâkatla. Irmda hukukça beraberlik esas meselesi tamamile halledilmez- se tahdidi teslihat konferansı- na Almanya'nın tekrar iştirak etmiyeceği noktası o hakkında hiçbir şüpheye mahal bırakma- dığını ehemmiyetle kaydetmiş- tir, M. von Neurath. Almanya'- nın konferans tarafından umu mi tahdidi teslihat ni akti muhtemel itilâflar çe si dahilinde diğer meki milli müdafaa sahasında verile cek serbestinin ayzini istemek- te olduğunu da sözlerine ilâve etmiştir. Cenevrede ne diyorlar? CENEVRE, 1A. A, — Ha- vas ajansının hususi muhabirin den: Dün öğleden sonra malüm olan ve M. von Neurath'ın ga it bir tesir hâsıl etmemiştir. Alınan hariciye nazırının yal nız M. Herriot'ya karşı değil, ayni zamanda İngiliz hariciye 'nezarotine ve tahdidi konferansı reisine karşi kullan- mış olduğu lisan hayreti celbet- miştir, Bu ihtiraslı nutuk ile | tesihat ; | İmamı tehir edememek mecburi Herriot'nun milletler cemiyeti | büyük meclisinde söylemiş ol- duğu akilâne ve mütedilâne nu | tuk arasındaki şayanı dikkat te | zattan bahsedilmektedir. Alman zimamdarlarmın tah didi teşlihat hakkında resmen görüşmekten imtina ederek bu meselenin hallini müşkilleştir. melerine ve efkârı umumiyeyi hiçbir sebep olmaksızın müte- madiyen tehyiç etmelerine te - essüf olunmaktadır. Alman tezi gayet vazihtir. Ya diğer devletler | teslihatlarmı Versailles o muahedesinin Al manya'ya bırakmış olduğu tes- libat seviyesi derecesine indire cekler veyahut Almanya kendi teslihatını arttıracaktır. M, ö-| lr Kİ ada bir onla yalılama- kümetini tahdidi teslihat hak- kında mabremane müzakcrata | iştirakten imtina eylemekle it tiham ediyor. Halbuki. Lausanne itimat iti- lâfı mucibince M. Herriot'nun gizli diplomasiye rucu etme mek mecburiyetinde bul ğunu unutuyor. M. von Neurath, Almanya'- nın tekrar silâhlanmak arzusun amafih Alman kabinesi erkânı dan olar M, von Schleicher, bu hususta gayet sarih davranmış- tır. Daha âlâsı var. Alman bü - kümeti Fransa'dan başka diğer devletlere göndermiş | olduğu diplomasi vesaikinde mutaleba- tanı tasrih etmiştir. Bu mütalebat şunlardır; 1—Askeri hizmet müddetini 12 seneden 6 seneye indirmek suretile Alman müdafaa ordu- sunun iki misline çıkarılması, Bu sayede Almanya iki misli muallim efrada malik buluna- caktır, 2 — Alman ordusuna ağır harp malzemesi ve tayyareler verilmesi; 3 — Bir milis ihdası; Bu milise askerlikte almış ol dukları malümetı ikmal etmek için senede 4 defa üçer ay müd- detle yeni yeni efrat kaydedil- mektedir. Bu mütalebat. jeneral von Seekt'in devletin ihtiyat kuvvet lerine istinat eden bir ordu ih- dasmı natık bulunan maruf plânına pek çok benzemektedir. Bütün bu mütalebatınAlman yanın silâhlanmasını İ ğini ilâve etmiştir. zetecilere vaki beyanatı, müsa- | İ dir. M. Von Neurath. Cenevrede M. Herriot ile bir mülâkat maktan kaçınmak istemediğini, fakat protokola ait bir takım mülâhazatm bü teşebbüsün o- | nun tarafından yapılması icap etmekte bulunduğunu beyan et miştir, Neden Herriyot ile görüşmedi? M. Von Neurath'ım kendisi: görmeğe amede olduğuna dai M. Herriot'ya hiç bir haber ve- , Herriot. i dostla. | hemielirmdi daya | namayın. büyük ç mecliste söz | almağa karar verdiği ozaman mücamelekârane bir hareket ol | mak üzere keyfiyetten M. Ven | Neurath'ı haberdar etmiş ve hattâ söyleyeceği rutukta nâ- | zik meselelere temas etmeyece | memiştir. GL rının rica v Malüm olduğu veçhile Fran- | sız başvekili büyük bir itidal ve basiretle nutkunu söylemiştir. M. Von Neuarth. M. Herriot | ya resmen teşekkür etmiş ve kendisinin Berline avdetini i cap ettiren nazırlar medlisi içti yetinde olduğundan dolayı bu nutku dinlemek üzere mecliste: hazır bulunamayacağından na- şi İtizar etmiştir. Alman râzırı, Fransız başvekiline mülâki ol- madığından — dolayı mütecssif nu ve fakat mumaileyhi | | yakında görebileceğini ümit et rr bulunduğunu bildirmiş- tir, M. Von Neurath'ın M. Herri ot'yu görememesi, görmek iste memiş olmasından münbaistir. | Paris gazeteleri ne diyor?| PARİS, 1 (A.A.) — Paris gözeteleri M, Fon Neurath'ın beyanatını protestolarla karşıla makta ve bu beyanatın mütear rızane edasımı kaydettikten son ra bu tarzda beyanatta bulun- makla Almanyanın gizli tesliha sının önüne geçilmek için her türlü müzakeratı inkrtaa uğrat mak arzusunun e gösterilmekte | olduğunu yazmaktadırlar. Ma- tin gazetesi. Berlinde vukubu- lan ve M, Herriot'nun Cenevre de Alman heyetine karşı müca melekârliğma mukabil bir usul takip etmekte olduğuna dair o- lan efsaneye karşı isyan etmek tedir, Bu gazeteye nazaran M. Herriot burun tamamile aksi- Bi yapmıştır, M. Herriot. nu- tuk söylemek niyetinde olduğu | nu bildirmek ve hattâ bu nutku nun hiç bir suretle polemik ma- hiyetinde olmayacağını ilâve et | mek suretile uzlaşma sahasın- da pek fazla ileri gitmiştir. M. Von Neurath bunu mükemmel bir surette anlamıştır. Çünkü Cenevreden hareketini tehir et miştir, Fakat Berlinden almış olduğu emirlere karşşı koyan dığından M. Herriot'nun gös- termiş olduğu mezakete teşek- kür etmekle ve nutkunu dinle- yemeyeceğinden dolayı mütces sif olduğunu beyan etmekle ik- tifa etmek mecburiyetinde kalı Gandhi gene açlık grevi mi yapacak? rar sade JA.A. — Söy lenildiğine göre Gandbi, Paria'la” | ra tatbile —— “Dokunulamaz- lar” tabirinin sebebi mevcediyeti, 6 aya kadar ortadan kalkmazsa | tekrar açlık grevine başlıyacağı- | nı ve ölüncüye kadar bu greve | ki devam Sizcetii beyan eylemiş- tir, | mazını Baron Eltz-Rübenach, | den istifa eden M. Snowden, M. Herbert , Havacılığı öluezenin bir inki- şaf göstermektedir BERLİN, 1 A.A. — Volff Ajan undan: Bugün açılacak olan Ber lin Alman hava sporu sergisi mü nasebetiyle Almanya münakalât Ber İ lirer Boersen Courier mümessili» ne beyanatta bulunarak o Alman hava sporunda görülen muazzam | kişafın kem yolunu kendi .w adenin ifadesi ol 926 tarihli Paris mukavelenamesi Alman hüküme- tinin hava sporuna nakten mua- venette bulunmasını menodi du. Alman milletinin fakirli layısiyle ve Alman tayya tahdidat hasebile hava sporu motörsüz uç- maya doğru yol almış ve o derr- ce inkişaf etmiştir ki hali hazır. da Alman yelkenli uçma sporu dünyada birinci mevkii işgal et- mektedir. Nazır Avrupa ötr du tayyare ile devir sefer İ olduğu gibi Alman — hava sporu | sergisinin de bütün dünyaya Al- maaya gibi her türlü hakkında yapılan bu | vasıflarla | mücehhez bir milletin hiçbir za- man rüm edil. yarecilikle işti iyeceğini ve tay- 1 eden bütün mil letlerin bu sai Almanyaya müsavatı — bahşedilmesini iltizam etmelerinin bu milletler için bir şeref meselesi olduğunu söylemiştir. Selânik Zelzelesi Tehlikeli duvarlar tep ateşiyle yıkılıyor | ATİNA, 1 A.A, — Zelzele men takası civarında bulunan İngiliz harp gemileri Yerisso ve Stavros köylerinde ahali için bir tehlike teşkil eden duvarları top ateşile tahrip etmiştir. ! Dünkü sarsıntılar, pek zaif ol- muştur. Atos manastırı, hiçbir ha- sara uğramamıştır. Dün de hafif bir takım zelzele ler hissedilmiştir. Aynarozda hasaret azdır. Kili- 8 ve manastıra birşey olmamış. tır. M. Mumolini, Yunan feliketze verilmek üzere 50,000 Macar kabinesi BUDAPEŞTE, 1 A.A. — Hari ciye nezaretine tayin edilen meb” utan meclisi ikinci reisi | dekter Puky, yeni kabinenin en yaşlı aza sıdır. Müşarünileyh, 61 yaşında. dır. Diğer nazırların yaşı 40 ile 50 arasındadır. M. Puky, hayatı” nın büyük bir kısmını Macaris tan hükümeti devairinden çalışa» rak geçikmiş, iktesadi sahada da büyük faaliyet göstermiştir. İtal yanca, Fransızca, Almanca ve İn- gilizceyi kolayca konuşmaktadır. Naziler mühürlerini verdiler LONDRA, | A.A. — Kabine Samuel ve M. Sinclair vazifelerine ait mühürleri krala vermişlerdir. Bundan sonra, yeni nazırlar bu mühürleri, kraldan tesellüm et- mişlerdir. Bir rapor başında 36 mütercim TOK1O, L A.A. — Rengo ajan. smdan: yen lime eleği Türkiye baş pehlivanı ün anlaşılacak ANKARA, | (A.A.) — Şe. Büyük ortada: Gönanlı Ham hir bahçesinde Türkiye baş | di, Manisalı Ömeri yenerek bi pehlivanlık müsabakalarına de- vam edilmiştir. Bahçe çok kala yük orta birincisi oldu. Baş altımda; Mandralı Mah- balıktı. Milli Müdafaa ve Güm- | mut. Afyonlu Süleyman: yen rük ve İnhisarlar vekilleri ile | di. Uzunköprülü Hüseyin, Bul meb'uslar ve daha birçok zevat güreşlerde hazır bulunmuşlar. dır. Müsabakalar neticesinde: Küçük orta: Bursalı Hüseyin. | Karamürselli Hilmi. Adapazar Ir Bekir Kızılcahamamlı Mah- mudu yendi. salı İbrahim ile berabere kald Baş güreşte; Kara Ali, Hüseyi ni. Rifat Arifi yendi. Vaktin geç olmasma binaen bu gün de Türkiye > baş pehli- vanı taayyün etmemiştir, Paza ra yapılacaktır. Türkiye - Irak dostluğu LONDRA, i (A.A.) — İrak hükümetinin Ankara elçiliği sabık müsteşarı Atâ Emin Bey Londraya muvasalat etmiştir. Mumail eyh yeni sefir Cafer Paşa gelinceye kadar maslahatgü- zarlık vazifesini ifa edecektir. Atâ Emin Bey Reüter Ajansı mü“ messiline &eyanstta bulunarak Türkiyenin Gazi Mustafa Kemal | Hazretlerinin idareleri altında mazhar olduğu inkişaf ve tekâmül den büyük bir sitayişle bahsetmiş ve Türkiyenin * siyasi içtimai ve fikri irikişafının şayanı hayret bir dereceyi bulduğunu söyle miştir. Atâ Emin Bey Türkiye İrak münasebetmın fevkalâde dostane olduğunu da ilâve etmiştir, Hilâliahmer Yunan felâketze- delerine 5 bin lira gönderdi ANKARA. 1 (A.A.) — Türkiye Hilâliahmer Cemiyeti Yu nan zelzele felâketzedelerine yardım olmak “üzere beş bin lira göndermiştir. Yunanistanda kalkçılar Cüm- huriyeti tanıdılar ATINA.T (A.A.) — M. Çaldaris. Reisicümbür M, Zaimise Cümburiy. halkçılar tarafından bilâkaydüşart tanındığını mu- tazammın bir mektup göndermiştir. Yeni bir harp gemisi BORDEAUX, LA. A. — Uzak Henri Barbuss Moskovada MOSKOVA, 1, A, A, — Sovyet- ler ile ecnebi memleketler arasında 6ikir münasebetleri cemiyeti, meşhu Fransız edibi Hanri Barbuss şerefi- pe büyük bir resmi kabul tertip et- miştir Meri işte rin mikdarı VASHİNGTON, 1.A.A. —A- merika mesai federasyonunun sta Gstilleri Amerikada Ağuston ayı ni- hayetinde işsizlerin miktarını 115 milyona baliğ bulunmakta olduğunu göstermektedir. Siyasi niza BERLİN, 1. A. A. — Şiddetli bir münekaşa neticesinde bir Nazi, ru- velverle bir komünisti öldürmüş ve serseri bir kurşunla da yoldan geçen bir adamı ağır surette yaralamıştır. Polis, katilin ahali tarafından linç tur, Bir tahtelbahir battı KOPENHAG, 1. A.A. — Bir Da- nimarka vapuru, Fenlandiya körfe- zinde bir Sovyet tahtelbahirile mü- sademe etmiştir. Tahtelbahirin bat- muş olduğu zannediliyor. a, Belgratta bir suikast BELGRAT, 1. A. A. — Bu sabah saat 6 da meçhul bir şahar, bir hama © İla yeni bir bavul tevdi ederek bunu ve kendisini . Ha- ve bir müddet sonra bavulun içinde bulu- Bu | man bomba patlıyarak hamalı öldür- Küçük yeni bir kabili sevk balon BERLİN, 1. A. A. — Volf€ ajan- sından; 46 metre uzunluğunda, 16 metre yüksekliğinde, 2600 metre mükâbr © gizem ve $ yolen taşıyabilme üçük bir kabilisevk a lp re ill e tahsis edilmiştir. müştür. Mahfelin hizmetçisi, hafif surette yaralanmıştır. Hasar, ebem- miyetsizdir. * İmüü zamanma kadar | Amerikanın Atlas Okyanosu filosu VASHİNGTON, 1 A.A — Bek vi harekât şefi amiral Pratt, Atlas Okyanosu filosunun, filonun önü. | müzdeki kış mevsimindeki tece büyük Okya nosta kulucağını söylemiş ve bu ka rarın tamamen iktisadi mahiyette ol. duğunu, çünkü büyük Oleyansata mancvraların daha ziyade kolaylıkla icra edilmekte olduğunu ilâve eyle müştür. Almanyanın nehir | yolları FRANKFURT- AN - MEİN, 1. A.A.— Volfi Ajansından: Frank furt yakımında Grieshein küşat resmi yapılmıştır. Grieshein ile Mainz arasında yap Iseak olan ve 1935 te bitmesi muhte mel bulunan diğer fki seddin inşasin. n sonra Frankfurt - şiranl denizi büyük sefain hattının ilk merhalesi meydana gelmiş olae-ktm. Bu yold3 üzami 3000 tondaki gemiler Fran İngiltere Maktksdiiğ tahsilâtı CENEVRE, 1 A.A. — Çin mü” messilinin talebi üzerine toplan” 19 lar komitesi Lytton raporu 14 el millet ler cemiyeti tarafından tebliğ edilir edilmez, bu. rapor” hemen büyük meclise Japonya'ya ve Çin'e bildirmeğ* Büyük Faşist meclisi! karar toplanıyor ROMA, 1. A, A. — Büyük Faşist | meclisi yarın M. Mussolini riyaseti altında toplanacaktır. Birçok içtima. lar akdini istilzam edecek olafmün vermiştir. Raporun müz3” keresi tarihini büyük meclisi 1 yin edecektir. 19 lar komitesi, her iki tarsf'* mevcut Mei daha ziyade v9” himleştirecek ber türlü ten sakınması hakkındaki tavsiyf sini bu taraflardan birinin naz” ya almamış olmasını iie