6 Kasım 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

6 Kasım 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

İlâhları amli lik divanmın geçen perşem- #ünü Cenevrede toplanma- senelerden beri dünya dev- meşgul eden bu mese- Yeni bir safhaya girmekte- : Hatırlardadır ki Almanya, temmuzda umumi heyet nda diğer devletlerle at hususunda beraberliği madığı için reislik divan. çekilmiş ve müsavat pren- tanımmadıkça, konferansa etmeyeceğini bildirmiş- | Almanyayı tekrar Cenevre- #etirmek için geçen yazdan Yapılan bütün teşebbüsler Detice vermemiştir. Almayanm konferanstan çe- karşı büyük devletle- aldıkları vaziyet şu olmuş. Amerika ve İtalya Alman- müsavat hususundaki sarih surette tanımış- . İngiltere, Almanyanm it muahedelere nazaran vle bir bak iddia edemeyece- Tesmen bildirmekle bera- * muahedelerin tadil edilme- imkân: olduğunu iddia et- ir, Ancak devletler şu nok- da ittihat etmişlerdir: AF ya, bu müsavatı silâhlarını irmak süretile temin etme- idir. Yani silâhların azaltıl- için dolayısile Fransa üze. tazyik yapmağa başlamış- Bu tazyik üzerinedir ki Fran . Boncour tarafından esas geçeu çunkü riyaset diva- ah edilen projeyi ileri Pıojenin mahiyeti nda rjara telgrafları he- etraflı malimat vermnek beraber, bunun askuri tahdi- siyati teminata mezcedon ellü bir 0 dif üre Sa anla "maktadır. Mecburi askerlik iddeti indiriliyor. Fekat b- mukabil Alnanyaca olduğu ücretli askerlerden terek- eden ordular ilga edi'iyor. *lihatı azaltma O konferansı şubatta toplandığı za- Nin Tardicu, bazı senef silâhla İn beynelmilelleştirilmesini ve etlerin fevkinde beynel bir askeri teşkilât yapilması İN teklif etmişti. Şimdiki Fran- e Ne bu noktada bu dere- ilkem olan bazı tarafları da Muğu anlaşılıyor. jenin daha dikkate şayan ı, siyasi teminat mesele- Malümdur ki Fransa öte- “insa, Lokarno'dan daha ge- N ve bütün Avrupa kıt'asma il bir mütekabil teminat ga akdini ileri sürmekte- — projesi henüz müza- zemin olmamıştır. Ve » Mac Donald, Sir John se erkân Cenevreye , bunun müzakeresi en bildiril. göre, bu ehemmiyetli nn müzakereye ik için daha birkaç haf- Seçmek lâzımdır. Bununla , bunun ehemmiyeti şu- ki Fransa ilk defa olarak, Wrailles muahedesinin silâh- hakkındaki hükümlerini de- pci muvafakat etmekte Mah Bunun içindir ki. projenin yeti henüz kat'i surette olmamakla beraber, her a ve bilhassa Almanyada iyetle telâkki edilmiş- Gerçi proje Almanyaya silâh Müsavat temin etmeye- » Çünkü teklife göre, İrt 'asındaki müdafaa mi. teşkilâtma £ terkedilmekle , müstemlekelerin mu için her devlet asker rabilecektir. £ Fransa müstemlekelere sahip ol- ın külliyetli mikdarda bulunduracağı halde Al- a asker bulunduramaya- » Yani esas itibarile Al- müsavatı tanınmak- , öyle bir formül bu- tur ki, filiyatta Fransa” noktadan bir tefevvuk etmektedir. Böyle bir mi. | masından Gazi Hz. ile Iran Şahı Hz. Yakında Buluşacaklar İranla iki muahede dün imza edildi Fürugi Hanın beyanatı.. “ Dost devletlerin muhterem reisleri görüşmek arzusunu izhar buyurmuş- lardır, bu mesut gün yakındır. ,, Fürugt Han Kırıkkalede fabrikaları gezerken ANKARA, 5 (Telefonla) — Komşumuz İran ile. bugün iki muahede ve bir muvakkat iti- lâfname imzalandı. Ve İran Ha riciye veziri Fürugi Hazretleri maiyetlerile birlikte bu akşam İstanbula hareket etti 22 Nisan 1926 da İranla bir dostluk ve emniyet muahedesi akdetmiş- tk. Bu mushedenin müddeti boş sene idi, İki taraf feshetme- diği takdirde bu muahede ken. Giliğirden bir sene uzayacaktı. Bu suretle altı sene devam et- raiş ola. muahedenin müddeti İsitmiştir. Dastlak muahedesi Bugün imzalanan dostluk mu ahedesi bu 22 Nisan 1926 tarih kğ li muahedenin alelâde bir uzatıl | muahedesinin karşılıklı emniye ibaret olmamıştır. Dostluk ve emniyet muahedesi nin birmaddesi Türkiye ile İran arasmda dostluğa ait idi, Yeni muahedede bu esaf * | ayrılarak diğer dostluk munhe- delerindeki hükümlerle bera- ber yeni bir dostluk munhede- si yapılmış, bu muahedeleri Ha riciye vekili Tevfik Rüştü, Ha- riciye müsteşarı Numan Rifat Beylerle Füruzt Hazretlerile büyük elçi Sadık Han imzala” mışlardır. Emek birliği protokolu 22 Nisan 926 tarihinde imza lanmış olan dostluk ve emniyet te ve bitaraflığa taallük eden maddelerile bu muahedeyi ta- mamlayan bir parça olarak 928 de yapılmış olan iktısadi ve si- yasi “emek birliği” protokolü- nün esasları bir araya toplana- rak ikinci bir mvahede yapıl- pain emniyet, bitaraflık iktı- sadi ve siyasi emek birliğine ait bütün esaslar bu munahedede toplanmıştır. Bu iki muahede de ayni zevat tarafından imza” lanmıştır. Mücrimlerin iadesi içimbir muvakkat itilâfname bugün im zalanan muahedeler meyanında dır. Bunlardan maada bu sene- (Devamı 6 ; -cı sahilede) Yeni Yunan kabinesi teşkil edildi Metaksas ve Condilis te yeni eze dahil oluyorlar Ceneral Kondilis ATİNA, S.A.A. — Kabine, M. Tsaldaris'in riyasetinde şu suretle te şekkül etmiştir: Başvekil ve maliye nazırı M-Tsal- Hariciye nazırı M. Janralli, Adliye nâzırı M, Papa Tanaşis, Dahiliye nazırı M. Metaksas, Hörbiye nazırı M. Kondiliş, Bahriye nazırı M. Hacı Kiryakoş, İktisat nazırı M. Casmasağu, Münahalöt nazırı M. Stratos, Maarif nazırı M. Hafjskos, Sihhiye nazırı MU Teotokis, Maliye müsteşarı M Evambios. Yeni kabine dün, reisicümhurun önünde yemin etmi; ve işe başlamış ter. Akşam üzere yeni kabine, ilk iç- timaınmı aktetmiştir. binesinin günl mecisiz İsbetı vüzek Çaldaris tarafından bildirilmekte, m——— << —— kombinezonun bir taraftan Al- manya, diğer taraftan da ber bi rinin hassas bir noktasına temas eden diğer devletler tarafmdan ne dereceye kadar kabul edile- ceği malüm (olmamakla bera- ber, herhalde teslihatı azaltma konferansını girdi; kurtarması ve yeni bir münaka şa kapısı açması itibarile, Fran sanın teklifi ehemmiyetli ve si- lâhları azaltma ( yolunda yeni bir merhaledir. Ahmet ŞÜKRÜ Terkos İmtiyazı Veriliyor mu? M. Veil Ankara- daki temas- larını anlatıyor Yeni bir vaziyet yok Sabak, Reji grketi umum müz bi sermayesi celbi için yemi hükümete bazı tekliflerde bulun- duğu yazılmıştı. M. Weil memle- 'ketimizde faaliyette bulunan ©c- nebi sermayedar grupları meya- nmda pek tanmmış bir sima ol- duğundan, bu defa hukuk müşa- viri metr Salem ile birlikte Anka ra'ya vaki olan seyahatı bir çok tefsirlere meydan açmıştır. Bu meyanda M. Weil'in Terkos şirke & imtiyazini, Elektrik şirketi na- mına almak istediği, Tütün inhi- sarını ve syni zamanda Tütün in- hisarı namma hariçte tütün ve si gara satışı inhisarını elde etmek için hüleümete bazı tekliflerde bu- lunduğu yazılmıştır. Evvelki gün Ankara'dan gelen M. Weil dün Elektrik, Tramvay ve Tünel şir- Tam saat sekizde salonu dol- duran binlerce kişinin alkışları & rasında Yugoslav Mongolyak ile Türk Mustafa Filiz sikleti güreş mek için ringe çıktılar. Kalabalık arasmda gene şehrimizin kibarla- rı ve hükümet erkânı göze çarpı” yordu. İlk güreş büyük heyecan içinde ve çok güzel başladı. Genç ve ye- ni güreşçilerimizden olan Musta- fa bu ringin üzerinde kendine dü- şen vazifeyi müdrik bir halde gü- veşiyor. Müsabıklar henüz biribir- lerini deneme halindeler bu ara- da nasi olduğu belli olmayan bir hareketle genç ve muvaffak gü- reşçimiz bir kafa kol (o kaptı ve şimşek gibi bir hareketle yere inerek inin sırtını yere getirdi. Bu o kadar ani olmuştu ki seyirciler srada M. Weil'e müracaat ede- rek bu haberlerin doğru olup ol- madığını sorduk. M. Weil, bize (Devamı 6 ıncı sahifede) Fransızlarla Son itilâflar Esaslara dair sızan bazı malümat Suriye meselelerinin za edilen itilâfname- latin 15 beşrinlenakde ğini yazmıştık. Türk tebaasınm ye'de nummıştır. Demiryolu meselesin- de Hükümet, Adana - Nuseybin hattımı Bağdat battınm temdidi mahiyetinde telâkki etmekte oldu ğundan, bu kınmın Türkiye bükü meti tarafından satın Mi — sası Kabul edil Bu kısım bir Türk » Fransız sızlar arasında müsavi surette tak sim edilecektir. İntikam Maçı Bulgarlarla ikinci maç bugün Bugün Sofya muhtelitiyle ikin. ci maçımızı oynayacağız. arka arkaya Balkan şampiyonlu ğunu kazanan Bulgar Milli takı. mın oynunu topraklarımızda sey- rettik. Bu takım haddi & zatında , | di. Ancal bir an tereddüt ettiler. Falez bu saşgınlık devresi geçer ŞE yerinden oynadı ve Maksim salonları dakikalarca alkıştan in ledi. Bu maç orayı dolduran bin- lerce kişiye rahat bir nefes aldır- Nuri B.ve27 saniyede mağ- lâp ettiği Yunanlı rakibi dı. Ne de olsa müsabaka başlar başlamaz bir muvaffakiyet kazan meş olduk. . Bundan sonra yari orta için i im ile Rormanyalı Ghimeş kar- İkibin de biribirlerine çok denk ol- ması delayısile büyük bir fark ar- zetmeden cereyi İlk on dakikayı her iki iribir terine müsavi vaziyette Çekilen kurada Saim. üç dakika sonra Sai ve rakibine bir bik etti, Sonra daha fnik güleşti. metizede sari hesabile galip gel- muvaffakiyetine rağmen Saim iyi bir güreş yap- madı. Nedendir bilinmez. Saim pek büyük bir kıymet arzetme-| Pi» mekle beraber, oyunu takım ha- linde oynamaya (muvaffak olan bir ekiptir. Her oyuncu kendine terettüp eden vazifeyi tam bir intizamla yapmakta ve takımına bu suretle müsbet netayiç kazandırmakta” dır. Cuma günü oynayan takım- da her ferdi ayrı, ayrı tetkik ede- cek olursak şunları görürüz: Kaleci; çok çevik olmasına rağ men, insanın üzerinde (usta bir (Devamı 6 ıncı sahifede) | soslav Markoviç ile Yunan Zaha- rins güreştiler: öreşti. On dakika ber iki ven hakemide müttefikan Yugoslav Markoviçin faik olduğu- nu ilân ettiler. Bundan sonra Yugoslava nasil etik, Fakat güreşin bu kısmı gör timlâki reşlikten çıktı. günkü. hakimipe- tin kendisinde ol Galip gelen güreşçilerimizden Saim ve Mustafa B. ler rahiplerile bir arada Güreşmüsabakaları neticelendi. Balkan güreş şampiyonu olduk.. | İki kategori müstesna diğerlerinde kazandık ki Romen altta olmasma rağmen ge duğunu anlayan | ve enerjisini idareli kullanıyor. Yu- Yugoslav güreşci kendini yorma- | goslav Romen'in uzerinde bir hâkimi dı ve hep ringten dışarı çıktı. Ne- ücede Yugoslav sayı hesabile gar lip geldi. Dördüncü maç orta sikletler a- rasında oldu. Buna Bodo Romanyalı, Metz- ver Yugoslav girdi. İlk da rakipler biribirlerini deniyor. lar, Romen Yugoslara | nazaran yet tesis edebildi Mhtzner daima üs tte güreçiyor. Bu arada Bodo bir fırsattan istifade etti ve ayağa kalk- tı. Neticede Bodo Yugoslav Metzne ve sayı hesabile mağlüp oldu. Bundan sonraki maç Yunanlı Ni- * | kos ile Nuri orta siklet için güreşme e başladılar. Aradan 27 saniye ge- çer geçmez Nuri Yunanlınm kafasını kapar kapmaz sırtımı yere getirdi. Ve . (Devamı 6 ıncı sahifede) İstimlâk hakkındaki kanun tadil ediliyor Tahmin usulü kaldırılıyor. Mec. lise yeni bir lâyiha verildi ANKARA, 5 (Milliyet) — İstanbulda ve vilâyetlerde bele diye daireleri namına istimlâk, olunacak mahallerin sureti is- hakkındaki kanunun bazı maddelerinin tadiline dair takdim ad, ayi kanun daki tahmin usulü kaldırılmak- ta, eyrine arazi vergisi kanunile | bina vergisi kanununun tesbit ettiği kıymetler, bedelin tayini ne esas olarak alınmaktadır. İstimlâk edilecek arsa veya bi- ma ise vergi kanunun, arazi ise kıymeti arazi vergisi kanu- nuna tevfikan vergiye matrah olmak üzere tayin edilecek, ira da nazaran safi iradm on misli istimlâk kıymeti sayılacaktır. İtirazlar bir tetkik komisyo- nunda tetkik olunacak, verile” Şükrü Kaya B. cek karara mülk sahipleri razı olmazsa belediye riyaseti bede. lin tayini için mahkemeye enli. racaat edecektir. Ihsan Beyin cenaze merasimi Ölümünü büyük bir teessürle | Pş. köşkünden öğleye doğru kal: haber verdiğimiz emektar muhar- | dırlarak namazı Kızıltoprak €a- rir ve musahhih İhsan Beyin ce- nazesi dün merhumun rakta, Kuyu başında Abdüsselâm Kızıltop- miinde kılmdıktan sonra gazeteci . (Devamı 6 ıncı sahifede)