6 Kasım 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

6 Kasım 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

a Tarihi tefrika: > 93 felâketleri ve İgnatief 93 den evvel İstanbulda Rus entrikaları Diye sordu. Pehlivan Damat Paşa gü" lümsiyerek başını önüne limde yedi evli; kudreti var. Ben nasıl karşı ge levim?. Yedi kralın ordularile karşı gelemediği bir kuvvettir 0... - Sahi, Padişahlarda yedi evliya kuvveti olur derler. Doğ ru mudur acaba?. — Elbette. efendim, bu ka- dar devlet işlerini başka türlü başa çıkarabilirler midi olma- — İyi dersin, ulan! — Efendimiz bir Padişahı müstebitsiniz. Fikrinize ne ge- Hak kalbi hümayununuza ik hamını eksik etmez. o Vükelâ kulları bu ilhamdan hissement olmadıklarından telâş ederler. | İşleri fena görürler. — İçleinde Âliyi beğenirim. Çok kurnaz bir diplomata ben- zer. Sefirlerle iyi boy ölçüşür. Âli Paşa kulunuz umuru siyasiyede çok mahirdir. — Ama, her zaman yeni ye- ni işler görmek ister. Avrupa- luya yaranmağa çalışır. — İşte orası ver. — Ne edelim?. yok ki... — Padişahıma sadakati var- dır, Bazı kere yanılsa da hüsnü niyetine bağışlanır. — Öyle. Ama, Fuat çok hi lebazdır. Türlü fent ile herkesi bağlamıştır. — Vezirizamlık mesnedi, Padişahımın vekâleti mutlaka- sı şerefi yüzü suyunadır. Teba- aheneniz efendisinin sevdi- sever. Efendimiz bir yüz | çevirseniz Fuat Paşa kulumu- zun da'yiizüne bakan olmaz. s1 öyle, ama işte iş er- babı bilinmişler. — Efendimiz hangi kölesini o makama getirse o da iş erba bı olur. Keramet feyzi nazarı sahanenizdedir. Abdülisiz kahkaha ile gül — Ulan Mehmet Ali, müdahin değilsin he! Dedi, — Vallahi müdahene değil, Padişahım, Geçenlerde horozu- nun döğüşte birinciliğini beğe- nip nişanı Osmani ile sine hamiyetini tezyin buyurduğu" nuz Mehmet Ağa bile şimdi her gezdiği yerde aheli ayağa kalk maktadır. — Sahi mi?, Efendimin huzurunda hi- lâf söylemek haddim mi?. Padişah, bu seferde horos bahsine alâka gösterdi: — Ama, horoz da ne horoz- du ya! Ben hiç öylesine rasla- madım Şimüre sav zari Gözünü sevdiğimin ben, — İsmail Paşa ri tak- dim ettiği horozlar kadar ola" maz elbette... — Sahi be! Neye aklıma ge- lip te şunları ona karşı çıkar- madım.?, — Kul kasının horozu E- fendimizin horozlarile döğüş- | lundu mek haddi mi? Mehmet Ağa İrem haddini bilmezler Mi imker mala e e İs- olur — Ferman Padişahımındır. ei Devlet işleri ve padişah Fuat Paşanın geldiğini ha- verdiler. Padişah, daha giyinmemiş- © ti. Mehmet Ali Paşa ilelâfa dalmışlardı. — Buraya gelsin! Diye söylendi. Fuat Paşayı içeriye getir (diler, Keçeci zade (1), epeyce vak düşmeğe başlamış sakalı (4) Puat Paşa, zamanında bir Te de Sivasa sürülen ve Sih şah fermanile öldürülen şair Keçeci zade İzzet molanın oğludur. aha “iyisi | | ! çabuk aranmış, sıvazlıyarak, huzura girdi. — Gel bakalım, Fuat, nere- de kaldın? Merak ettik. Otur, bakalım, şöyle. Fuat Paşa, saray âdeti olan selâmları vererek (gösterilen yere oturdu. — Şimdi Mehmet Ali ile o- nu görüşüyorduk. Şu geçende horoz döğüşünü kazanıp ta boynuna Osmani nişanı taktı- ğım horozu İsmailin hediye et- tiği horozlarla dövüştürmek is terim, — Ferman buyurursunuz. — Amma Mehmet Ali ho- roz sahibi horozunu po Derileri dövüştürmekten u- tanır der, Efendimizin horozlarına karşı çıkarmağa cesaret edeme mek tabildi. — Horozu satın alsak ta ağam HARİCİ HABERLER | Gazi ve Musolini Bir Bulgar gazete- sinin şayanı dikkat bir yazısı SOFYA, S A. A. — Balkan | muhabiri mahsusumuz bildiri- yor: Çankof fırkasından mebus Palief, Demokratiçeski Zgovor gazetesinde neşrettiği bir baş. makalede, memleketi idare e den siyasi ricalin şahsi ahlâk ve namusküârlıklarının ehemmiyeti noktasi üzerinde ısrar ettikten sonra diyor ki: “Mustafa Koral ve Musso- tini. kendi o memleketlerinde, milletlerinin ruhlarında büyük ihtilâller uyandıran milli hare- ketler yaptılar ve inhitat halin- de olan devletlerini, büyük dev etler haline koydulı Bu bü yük milli kahramanlar, kendi memleketlerinde iktidarı elleri İ ne almadan evvel, kim düşünen lirdi ki, hars noktasından o kadar geri kalmış Türkiye ve dini teasubun o derece işlemiş 7-| olduğu Türk milleti, bu kadar Mehmet Ali Paşa rışta : — Horos sahibi bedestan kâbyası Mehmet Ağa kulla- rıdır. Hakipayi hümayuna tak. dimini kendisine şeref ve ifti- har bilir . - Amma, ben karşılıksız al- masını sevmem. — Padişahın memnuniyeti ona en büyük karşılıktır. Abdülâziz, sadrazamma dön dü: — Sen şu işle uğraş, Fuat. Bedestan kâhyasını çağır. bak, para ile. nişan ile, ne ile olursa şu horozu almak çaresini bu- İuver, Fuat Paşa, sadrazamlık va- feleri arasma sokuşturulan | horoz satın alıcılığı işini, biraz yüzü kızararak, gi i bula- narak, üstüne aldı: Ferman padişahımındır. İ Sayende kolayını buluruz. Mehmet Ali Paşa: — Oh! Ne mutlu o horoza İki kümesi hümayun (2) ile | müşerref olacak. Diye horozun alın yazısını alkışladı. Sadrazam. şaşkın şaşkın, i bakmıyordu. Padişahın çabuk | İ kendisini istediğini haber ver- mişlerdi. Çabuk istendiği ma- beyne çıkmak için beklenme- kendisi Enderuna alınmak- ia da anlaşılıyordu. Bu kadar yalnız. padişa bın aklına gelen bir horozun sahibinden satın alınması için miydi? Saray yaşayışında buna ben zer çok gülünçlükler görmüş, geçirmiş olan Fuat Paşa, ye rinden davrandı: — Ferman buyurursanız ka- pıya (3) gidip bedestan kâh- mız horoz için midir sanırsın? Devlet işleri için de görüşmek isterim. Mitalı çağırmıştınız. — Mitat Paşa kulunuz, bu- güne kadar hangi eyalette bu- ise kargaşalıkları teskin Eyaletlerin hali fenadır. Hele Silistre ve Vidin taraflarında Bulgarların fesadı ilerlemekte- dir. Bunun için geceli gündüz. lü müzakere ile yeni bir niz. hazırlamaktayız. Vidin, Silis- tre ve eyaletleri birleş- tirilerek Tee vilyeti geheoi si namile bir nümune vilâyet terkili mukarrerdir. Ba viüye- tin idaresini Mitat Paşa kulu- nuza tevcih etmek münasip o- (2) Mehmet Ali Pasa Hemşinli, tahsili az bir adam olduğundan pa- dişaha dalkavukluk edeyim yi padişah kümesine de mayun” diyor . (3) Eskiden hükümet d ne “Kapı” derlerdi. «Bab ün ara sek devlet dairesi olduğundan “yi sek kapı” denilmistir. “kümesi hü- az vakitte eski mevzu nizam | zincirlerini her gün kıran böyle geniş ve yüksek bir inkişafa ka 7 Türk'ün bugün Lâtin harfle rile okuyup yazacağını ve bü- tün mahrum bir esir den başka © birşey olmıyan Türk kadınının müsavi vatan daş vaziyetine çıkarılabileceği" ni kim düşünebilirdi? Kim tahmin edebilirdi ki, ik tısadi bünyesi itibarile Bolşe- vikleşmeğe en müsait millisi en salim hale getirilmiş bugünkü İtalya olacak? Hiç şüphe yok ki, bu büyük adamların zekâları. cesaretle ri. enerjileri ve irade kuvvetle- ri, bu parlâk neticeleri | verdi. Fakat, bu meziyetler yanında onlarm bilhassa yüksek fazilet ve namuskârlıkları şahsi ve hu | | susi ahlâklarınm temizliğidir | ki, kendil. mütemadiyen yükseltmekte ve milletlerinin kalplerinde, şefler için zaruri | i olan büyük muhabbet ve ima- | nı sağlam tutmaktadır. gal ettikleri yüksek makamlar, onları aslâ bozmadı. Memura. | müsamahaları olmıyan bu dev karşı daha müsamahalı değil. | dirler, Hususi hayatın bu sertliği, | kendilerini feragatin en haddine eriştirmekte ve işte bu ir ki, onları büyültmek- | te | “me —— Tokio'da bir haydutluk İ TOKİO.SAA, —Geceya İ rısından biraz sonra bir takım süvari haydutlar, cenubi Mançu rinin «rühim bir istasyonu olan Dupingkai islasyonunu zaptet- mişler, ateşe vermişler ve istas yon şefi ile diğer iki memuru öldürmüşlerdir. Diğer üçme- müur da alevler içinde kalıp yan mışlardır. Dairen'e gitmekte 0- ! mezkür istasyondan geçmiş ve a Ş ar, — Amma, bu kadar geniş bir eyaletin idaresi güç olmaz mi? — Yeni nizama göre vilâ- yetler, Fransada olduğu misül- lü. müteaddit sancak, kaza ve | mahiyelerden mürekkep ola- İ caktır, Vali “cümlesine neza- ret edecektir. Tumadan başlan- İ ması oraların ehemmiyetinden dir. Malümu şahanenizdir ki Moskof ve Ulahlar hep Tuna İ boyundaki Bulgar tebeai mü- -| lülkâneyi tahrik eylemektedir. ba) Bunların laştırılmışıdır. En yük ahvalini koyırak elzemdir. (Devamı var) nizamma bize | Şahsi ahlâkları sayesinde iş- | rından istedikleri şeylerde hiç | let adamları, kendi nefislerine | İlan marşandiz treni, bu sırada | süratini arttırarak yapa edil. Berlindeki grev va- BERLİN, S.A.A. — Havas ajan # muhabri bildiriyor: Nakliyat grevinin — meticesi 4 ölü jile birçok yaralı göstermektedir İ Grevciler tarafından tramvay rayla- İ rı üzerine bir takım manialar kon İ ması yüzü bu gece bazı hadise İ ler olmuştur. | Grevcilerin tahribat yapmalari muhtemel olan mahallelerde polis devriyeleri | dolaşmaktadır. Şimdiye kadar takriben 200 kişi tevkif edil miştir, Sant 18 de grev halâ devam edi- yordu. 20-3 kudar trumvay arahust, olanamadığı takdirde örfü edileceği zanmolunmaktadır Grevciler Beriinde oto- büsleri tahrip ediyorlar BERLİN, 5. A.A. — Dünkü hir| kem karardan sonra servise çıka- | rılan 9 otobüsten sekizi Nazierle ko | münistlerden muavenet gören grev- | ciler tarafından tahrip edilmiştir.Za. beta bu harekâta mani olamamıştır. Asayiş düzeldi BERLİN, G.A.A. — Volff ajan-| sından: Berlin'de vaziyet hakkında dün akşam yapılan tetkikat sökün polis muhafazası altnda e dir. | Fransız Teklifi Journal bazı yeni malümat veriyor PARİS, S.A.A. — Journal gazete si, silâhları bırakma © konferansma tevdi edilecek Frans plânma mer but muhtıra hakkında e daha şimdi- den aşağıdaki tafsilâtr verebilecek yele balandağına biirmekie ir pliüüünm esas noktasi, akti vwutasavvey mütekabil muavepet mi salma iltihak edecek Avrupa devlet | leri arasında bir blok teşkilidir. Aralarında böyle bir ittihat vücu | de getirilecek olan hükümetler, bir | birine karşı pek sarih ve kat'i tenh- butler girişmek mecburiyetinde | lunacakları Bu tesirler inucibince, akit dev etler evvelâ mütekabil munvet misa | kının tatbilkini temine matuf bütün askeri teşekküllerden manda bilcüm ie daimi askeri teşekküllerini orta. | ın kealelarmak. germ inisakın tatbilini & için azami olarak veya üçer frka hazır bulundurmak, | Salisen, bir taarruz vukuunda bu kuvveteiri hücuma maruz kalan hü- kümetin emir ve iradesine tevdi ey- | | temek, | Rabian, taarruzi bir mahyietteki bütün harp levazımını tahrip ve an- cak daimi kuvvetlere lâzm selâhları | muhafaza etmek ve bir de ihtilâf vu- | kuunda milletler cemiyeti emrine ve rilmek üzere ayrı ve mahsus bir ta- istok vücude ge | 5 dacaktır. Devletler bundan başka kendi a: | ralarındaki nufus mak vecanlı cansız her türlü ei levazımı tedarik hususundaki kud- ret ve kabüiyetlerini tevazun ettir. | mek üzere müdafan | kuvvetlerinin | tehdidini kabule mecbur. tetalcak. İs teşekküllerin tebdili teşek- | külü için tedricen ve serian bildirile- | cektir. İ « Muhtelif memleketler gayet sıkı Amerikada içki yasağı meselesi NEVYORK, 5 A.A. — İspirto- lu içkilerin Amerika'da satılmı nı meneden Volstead kamınu, gü- nü birinde Amerikan kongresi ta. rafından tadil edilecek olursa pılacak bu değişikliğin yalnız merikan şaraplar hakkında tat- ik edileceğini gazeteler yazmak » Bu suretle İngiliz ve Ame- rikan biralarınmn Fransız ve İtal. van şaraplarının satılması hakkın daki yasağın tatbikine devam o- lunacaktır. bale | retmek, hakiketta him bir şekil aldı | Hükümet kargaşalığın & önüne | geçmek için tedbirler alıyor ve asayişin tamamile iade edildiğini göstermektedir. Alman hükümeti sü kün ve huzuru her vasıta le muhafa- Zn karar vermiştir. Başvekil von Papen, dün akşam söylediği bir nutukta nakil vasıtaları | wüstahdimlerinin yaptıkları grevden Sosyalist fırkasının ko münistlerle birlikte propaganda mak | sadile istifade etmeğe kalkışmasına şiddetli surette itiraz etmiştir. Bu nu tuk,tehsizle her tarafa meşvedilmiştir. | nakliyat sö müssseselere münhasır | kalmıştır. Ezaliyetlerine deva etmeketdir. Çalışmak istiyenlerin adedi, grev yapanların yerini tutmağa ve vazi- felerini yapmağa kâfi gelecek derece de çoktur. Prusya nezdindeki Alman komise- ri M. Bracht, grevcilerin yerine baş kularını, icap ederse zorla istihdam için bütün Berlin zabitesini seferber Bununla beraber, milli müdafaa , ordusundan istifade edileceğine veya orfi idare ilân olunacağına dair orta | ya çıkarılan haberler, tarmamile asıl sızdar. Kiçneri | Torpilleten Adam Trebisek | Lincoln Kolon- yada yakalandı KOLONYA, SAA. maceraperest, 5000 markını dolan İ dermuş olduğu bir Felemenk şirketi- nin müracaat tevkif edilmiştir. Müamileyh harp esnasinda ve İ harpten sönreki karışık devirlerin en garip simalarmdandır. Avam kamara | «e arasında ve ayni zamanda Alman | yanın para ile tutulmuş bir casumu o İlan bu sdam, lord Kiçner'i Rusyaya | götüren vapuru © torpillemek için Almanlara icap eden malümali ver- miştir, Ingiltere ve diğer itilaf | devletle- İ rinin birçoğunun topraklarından ko Zulmuş olan bu maceraparest, miha- yet Almanyaya iltica etmiş ve orada birçok hadiselere karışmıştır. Oğlu dinayetle ittiham edilerek © idama mahküm edilmiş olduğundan Londra | ya arzıhal göndererek idam edilme- den evvel oğlunu son bir defa göre bilmesi için İngiltereye © girmesine mezuniyet verilmesini talep etmiş tir. İngiliz hüleümeti, bu talebi red dettiğinden Trebitsch Lincoln, mem leketine karşı vahşiyane bir kin bağ lamıştır. 1020 de Kap'ın geptelerini idare Birkaç ünye yar, gilçe b lll e ise pek esrarem- giz onn siyasi tasavvurlarını takip etmek üzere Almanya gitıniştir.Bir. | kaç hafta evvel Belçika topraklarına İ geçmiş ise de hemen hunlut harici © , dün gece Ce- logne'da Buda hakkında bir konfe- | ana verirken bilekli: hilekârtik cürmle tev- kif edilmiştir. Kendisi şimid, Buda rahibi elbise giymeket ve kendisine “Aziz” süsü vermektedir. Bu adam, birçok (o memleketlerin zabıtası tarafından harekât: seki bir surette nezaret altında bulundurul. makta olan fevknlâde maceraperest bir tiptir. Tokio'da gizli fesat tertibatı TOK1O, 5 A.A. — Tokio'da bu gün tevkif edilen kimseler, şehri karanlıkta bırakmak ve bu vazi- yetten tevellit edecek kargaşalık esnasında bazı kimseleri öldür. mek için elektrik £ fabrikalarını tahrip maksadile © yapılmış gizli bir fesat tertibatma dahil olmak- la zan altına alınmışlardır. Tevkif nler arasında “Müs takil Gençler” teşkilâtı azasından da 6 kişi vardır. tertibatmı ortaya pit ven id- dia etmektedir. va şikâyeti üzerime) ta, bu fesat | cektir. .Meclis encümenler pazartesi seçilecek Namzetler arasında müstakil mebuslardan Halil B. de vardif Gümrük ve İnhisarlar encümesi RS MAR KY AN ANKARA, 5 (Telefonla) — Millet Meclisinin p | inikadında encümenler intihabatı yapılacaktır. Halk forkas #X pu idare heyeti her encümen için ihtisasları nazarı itibara 4 maanieileri Gali atesi. Natazetler eracmda erik GERİ lar da vardır. Ezcümle İzmir meb'usu Bey Hariciye meni ar. nda gösterilmiştir. Bundan m adında Meclis dahili nizamnamesinin 22 inci eğ yapılması teklif olunacak ve vekâletlerle & K İ teşkil etmek üzere İktisat encümeninin iktısat ve ziraat © üzere ikiye ayrılması bir de Gümrük ve İnhisarlar encüm dası için heyeti umumiyeden karar alınacaktır. Bu yeni va | karşısında encümen reisliklerinde bazı tebeddüller olması # | buzdur. Ezcümle Maliye encümeni reisliğine Bordur m: Mustafa Şeref Beyin intihabı kuvvetle memuldür. Fevzi Pş. Hz. Çanakkalede ÇANAKKALE, 5 (Milliyet) — Büyük Erkânı harbiye isi müşir Fevzi Paşa Hazretleri ile ordu müfettişi Ali Sait mum jandarma kumandamı Küâzem, K. O. kumandanı Ali met Paşalarla Balıkesir valisi Etem Bey bu akşam Al gelmişlerdir. Müşir Fevsi Paşa Hr, ve refakatlerindeki pal, İ valimiz Süreyya Beyle heyetler tarafından vilâyet hududüfğg karşılanmışlardır. Gece müşir Fevzi Paşa şerefine a kişilik bir ziyafet verilmiştir. y BALIKESİR. 5 (A'A.) — Büyük erkân harbiye reisi İ şir Fevzi Paşa Hazretleri bugün sant 7,30 da Balya çenli yolundan Çanakkaleye hareket etmiştir. Balıkesir belediyesi B İikesirin muhterem misafirleri şerefine cuma akşamı büyük ziyafet veribriştir. Feti müteakıp bir müsâmere tertip miştir. Büyük Erkdin: harbiye reisi Paşa Hazretleri Pamukçu hiyesi gençlerizrişi Faki Kl gri Bengi ve AZE zeybek rakısları yaparak muvaffakiyet kazandıkları müsamel de hazır bulunmuşlardır. Sovyet ittihadının 15 inci yıl dönümü İSTANBUL, SALA — Teşeisiseminin yedicd günü Sovyet ittihad ği Glilinin 15 yıl dönümüne müsadiftir. Ayni gün, Sovyetlerce 5 segeli plânın tatbilcinin nihayeti dolayisile de bir bayram günü telâkki ekme dir, Bu münasebetle şehrimizdeki Rus jeneral konsolosliânesinde $ ven Ti kadar bir çay verilecek ve bir resmi kabul yapılacaktır. Rusya iktisat konferansına çağırıldı MOSKOVA, S.A.A. — Milletler cemiyeti umumi | kâtipliği, Rusyaf” | bondrada toplanacak olan dünya iktisat konferansa davet etmiştir. vetiye ile birlikte bu konferans ait vesikalar da gönderilmiştir. Konferansın toplanma sonradan bildirilecektir. T.D.T. Cemiyetinde konuşmü ! ANKARA. SA .A. —T.D. T. Cemiyeti Umumi kâtip” ginden; T, D. T. Cemiyeti bugün Maarif vekili Reşit Galip E. yin reisliğinde toplanarak nizamnamede gösterilen çalışma ları azalarını seçmek üzere konuşmuştur. Bu konuşmalar k— sürecektir. Yarın saat 15 te gene Maarif Vekili Beyefezdi relliğinde toplanarak derleme klavuzu ve dereyolları; Geneli konuşacaktır. Fındıklarımızın ıslahı için GİRESON, S.A.A. — Ziraat vekâletince fındık zeriyatının rr mahsullerin islâhı için burada mücadele teşkilâtına karar verilmiş bu lâta Manisa müfetti dir Bey tayin kdınanştır. Bu teşkilât karaf! vesunda pek bü karşılanmıştır. Japon büiçesini9 açığı TOKİO SA.A. — Mi hezaretler tarafından ve bütçe tahminlerindeki tasi ruflara rağmen Japon bü! 780 milyon yen mikdarmd8 açık göstermektedir. Bu kapatmak için hazine bon çıkarılacaktır. Bütçe taht Mehmet | rine ait müzakerelerin pek çö , | raretli olacağı reiki lacsk Kömür Bayramı Uzun Mehmet için bir abide yapılacak ZONGULDAK, 5.A.A. — Türkiye kü bilhassa Harbiye bütçet'”, de mühim tasarruflar yapıl -) ter, e Tokio'da tevkifle” .TOK1O, 5 A.A. — Zabıt? ki irtica fırkası lideri Ti Toyamanın ikametgâ Nİ ğini anca karari da taharriyatta bulunmu? Bir çok kimseler tevkif edi il teşrinin salı gecesi saat 2130 “pe tanbul sanayi mea fik Obey, İste vasıtasile kömür havzası tarihi İstanbul'da da Ticaret | odasında | zun Mehmet hakkında bir K9" yapılacaktır. 8/9 İkinci | verecektir. m yü gidip silesini ziyaret edecektir. Ge- <a, şehir sinemasında zengin bir mü samere verilecek, nutuklar söylene- N