28 Şubat 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

28 Şubat 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

za Ekonomi Bu ce Ke A $ üünini, © e Yİ malümata İlkan RAKI Et sarfiyatı azaldı Hayvan borsası komiserliği on senelerde mezbahada et ke- da tetkikat yapmıştır. Bilhassa *on senelerde dünya iktisadi buh- fanının et sarfiyatma ne tesir icra tiği merak edilmekte idi. İktısa di buhran ekseri memleketlerde -İ*t sarfiyatmı şayanı hayret dere- tede azaltmıştır. Bir çok memle- ketler de buhran:a tesirini azalt- Mak için et sarfiyatını tahdit et- “İ mişlerdir. Yapılan tetkikat mezbahanm danberi et sarfiyatmda “aslı bir fark olmadığını göster- miştir. Mezbahada evvelce kesi- len yevmiye 2500 koyun ve 250 ağır kesimi devam etmektedir. Yalnız Pendikte vesair şehir ları haricinde kesilen etle- tin şehre girmesinin biraz menfi tesiri Üzüm ve incir İzmir Ticaret Odası tuttuğu bir Dada meme üzüm erir miktarını tesbit et- miştir. rini mevsim iptidasından itibaren 15 Şubata kadar 48,916, 992 kilo üzüm ihraç edilmi; ihracat Sai ak iştir, En kilo dir. “Mevsim bidayetindenberi incir ihracati 24,447,836 kilodur. İncirlere talep azdır. Stok çok azalmıştır. Amerikadan pamuk ihracatı Gelen malümata nazaran, A- merikanın 932 senesinde pamuk ihracatı 8,916,000 balyadır. 931 ihracatı 6,250,000 balya idi. pamuklarının 929 se- Amerika se mesine kadar başlıca müşterisi Em UM 7G in (iş Bankasından alnan cetveldir) 27 ŞUBAT 1933 “ Hamiline Vi — 4 Terkos ae S7 zmir AAA Çim An Mandal 40 $ İttihat der. 2150 Beji — İSE İ ark den Ri hariye — $ Bah 780 il, eni e Ürmuinz Sigorta 11. — 5 Telefon 1800 ÇEK FİATLA RI » rı 143625 BİLA yak Vana öncam Nüyork 4753 $ Madrit 57225 Milano 199 Brüksel Az Yrm 30,75 Tenevre © AABK Bofin 650412 3AM25 Amsterdam — 1,1789 $ Moskova 10,43 NUKUT. (Satış) Küre $ Kuruş R 100 $ a şile Am 27 a 723 4 1 Paza 07 - M— $ 1 Mark s0— » 210,— 1 Zeleti M— > 117.— $ 1 Penen ar N #9 Ley z— 10 Dinar an > 1 Çernaveç — 7 2 Alm 924 1 Mecidiye | 39/— Banknot 2,39— Fabrikatörler toplanıyor oplantıda hükümete bildirile. meseleler müzakere edilecek İngiltere idi. İki senedenberi bu mevkii Japonya almıştır. Japon- ya 932 de iki milyon kilo Ameri- ka pamuğu almıştır. Wi İplikçiler toplanıyor Bugün Sanayi birliğinde şehri mizdeki her nevi iplik fabrikatör leri bir içtima y ır. Bu içtimada iplik fabrikatörleri yeni gümrük tarifesi (için dileklerini tesbit edeceklerdir. Bir senede limana giren vapurlar Deniz ticareti müdiriyeti tara- fından yapılan istatistiklere göre, 932 senesinde limanımıza 8318 vapur gelmiştir. Liman harekâtın- da Türk vapurlarmdan başka, bi- rinci mevkii İtalyan bandırası iş- gal etmektedir. Bir sene içinde li- mana 1589 İtalyan vapuru gelmiş- tir. 932 senesinde limanımıza ge- lip giden Yunan vapurlarmın ye- künu da 1525 tanedir. Japonya ile ticaret ANKARA, 27 — Japonya mem leketimizden muhtelif cinste mal almak için hazırlıklar ve tedbir- ler almağa başlamıştır. o Son za- manlarda ehemmiyetli miktarda afyon satın almıştır. Japonya ile yeni ticaret mukavelesi aktolun- mak üzeredir. Maarifle Talebe birliği kongresi Milli Türk Talebe Birliği sene- lik kongresine perşembe günü sa- | at 14 de Halkevinde devam ede- | cektir. Bu kongrede intihap encü | İ meninin yeni teçtiği murahbaslar | hazır bulunacaklardır. Güzel sanatlarda Güzel San'atlar o Akademisi Mimari şubesi talebesinin £ imti- hanlarına ayın başından beri de- vam edilmektedir. İmtihanlar üç buçuk ay daha sürecek ve ondan sonra netice anlaşılacaktır. Bir talebe opereti İstiklâl hisesi talebesi taya kadar mektep müsamere sa- lonunda bir operet temsil edecek- lerdir. Operetin temsilinde kon- #ervatuvar talebesi ve muallimle- ri yardım edecektir. Neler uyduruyorlar? Bulgar gazeteleri, küçük san'- atları Türk tebaasına hasreden ve , haziranda mevkii tatbika konulz- cak olan kanundan bahisle bu se- beple 600 kadar Bulgar tebaası i mın imizde işsiz kalaca- ğını, bunlarm Türk tabiiyetine gi için vâki olan müracaat larına cevaben kendilerine güya hükümetçe tebdili din etmeleri teklif edilmiş ol yazmışlar dır. Bu neşriyatı ne kadar haki. katten uzak olduğu meydandadır. | Çünkü, Türkiye hükümeti, lâyik bir hükümettir. Bazı Bulgarların İ tabiiyetimize geçmek üzere müra. caatları vâki olabilir. Hükümetin bunlarda arıyacağı nokta, samimi olmalarından ve şeraiti kanuniye. Yi haiz bulunup bulunmadıklarını tahkik etmekten ibarettir. Turing Klübün bir müsameresi Türkiye Turing ve Otomobil Klübünun Türk - Yunan şubesi tarafından 5 mart pazar (o günü Maksim salonlarında bir çay zi- yafeti verilecektir. Turing klübün o Türk - Yunan şubesi Türkiye ile Yunanistan 8- rasında turizm faaliyetini artır mak için işe başlarken, tertip et- tiği bu çay ziyafeti ile şehrimiz mehafilinde bir makes bulacağın- dan emindir. Ziyafetle beraber verilecek mü- İ samerenin mükemmel olması için hazırlıklar yapılmaktadır. Müsa- merede Darülbedayi ve Yunan ar. mr dlkediir dk Mer İs MİLLİYET SALI Mahkemelerde Gelin, kaynana Düğünden bir hafta sonra kavga, patırtı.. Dün Ağırceza mahkemesinde şayanı dikkat bir dava rüyet edil- miştir. Davanın maznunu Sadife Hanım isminde bir kaynana, şikâ- yetçisi de Semiha Hanım ismin- deki gelinidir. Bir kısım şahitlerin mahkeme- de anlattıklarına nazaran, Sadife Hanım süvey oğlu Esat Efendiye Zonguldaktan bir kız beğenmiş, nişanlamış, getirmiş, burada bir buçuk ay sonra düğün yaparak evlendirmiş. İsmi Semiha olan bu kızcağız İstanbula çırıl çıplak gel- mişmiş, kaynanası gelin akranları arasında mahcup olmasın diye kendi parmağındaki yüzüğü mü- yakkaten gelinin parmağına tak- mış ve akşamı üzeri almıştır. Düğünden bir hafta sonra Se miha Hanım zevcine kızmış ve © nun sesini kesmek için güvercin tersi, dilini kısa tutması için eşek dili yedirmek suretiyle büyü yap- mıya teşebbüs etmiştir. Bu te büs Esat Efendi tarafından ba- ber alınmış, kaynana da bu işe muttali olunca,gelini ile kavga et- miş, gelin de çıkıp evden gitmiş tir. ran da düğünde kaynana geline el öpmelik tek taşlı bir yüzük, gü- vey de hediye olarak 2 beşi birlik ve bir yüyükle yüz görümlüğü ©- larak bir çift hançer küpe tak- muştır. Bir hafta sonra gelinle kay i çıkmış, kaynana gelini ayakları altma a- larını kopararak küpele- , göksünü paralıyarak beşi bir liklerini, kollarını — çimdikliyerek yüzüklerini almış, sonra da adeta çırılçıplak bir halde sokağa atmış tır. Gelin de bunun üzerine kay- manasını dava etmiştir. Yoksa öyle güvercin tersi, &- şek dili yedirerek büyü * yapmak teşebbüsünde bulunulmamıştır. Mahkeme bu şahitleri dinle dikten sonra Sadife Hanım müda, faa şahidi ikame edeceğini bildir. miş, muhakeme bunların celbi i- çin başka güne bırakılmıştır. Çocuk nasıl düştü? 7.11.931 tarihinde Karagümrük te bir kavga esnasında o Hatice Hanımı yere düşürerek hamile ol- duğu 4 aylık çocuğun düşmesine sebep olan sütçü İbrahim ağanm muhakemesine dün devam edil Dünkü celsesinde iddia maka- mı Tıbbı adli raporunda düşme- den mütevellit kedmelerin çocu- ğun düşmesine sebep (olmadığı anlaşıldığını söyliyerek İbrahim ağanın bu cihetten değil, ancak Hatice Hanımı düşürerek kedme- lerin hâsıl olmasına sebep olmak- tan cezalandırılmasını istemiştir. İddiayı şahsi vekili Esat Bey talebinde çocuğun bu kedmeler- den müteessiren (o düşi ü bunun zabıta tabibinin müteaddit raporları, mühtelif şahitlerin söz- “leri ile sabit olduğunu söyliyerek tıbbı adli raporunun bu kanaatı değiştiremiyeceğini ileri sürmüş ve raporların Şurayı âliyi sıhhiye havalesini ve yahutta e adli raporunu imzalayan mütehassıs. ların yegân yegân o celbedilerek dinlenilmelerini istemiştir. Mahkeme bu talep üzerine mü- zakereye çekilmiş, uzun bir müza kereden sönra bu talebin reddine vermiştir. Bundan sonra mü dafaa vekili Sami Bey müdafaası- nr yapmış ve uzun süren müdafaa sında İbrahim ağanın kavga bile etmediğini söyliyerek (| beraetini istemiştir. — ... Umumi maaş Umumi maaş tevziatma yarın ve eytam, eramil ve mütekaidinin üç aylıklarının tesviyesine cumar- tesi günü başlanacaktır. Artvin valisi geldi Artvin Valisi İmadettin B. me. zunen şehrimize gelmiştir. İşten elçektirildi Beyoğlu Maliye memurların- dan Faruk B. e, görülen lüzum ü- zerine işten el çektirilmiştir. İ Diğer bir kısım şahitlere naza- üç aylık elekirik ücretleri değişmiyor Kömürler de mi? “Nâzım” vapurunda ye- ni kaçak eşya bulundu! Kalkavan zadelerin Nâzım va- purunda yeniden yeniye bir çok kaçak eşya meydana çıkarılmak- tadır. Bundan Nâzım vapurunda- ki kaçak eşyanın külliyetli oldu- ğu anlaşılmaktadır. o Maamafih vapurdaki kömürün boşaltılması. na devam edilmektedir. Nâzım vapurunda şimdiye ka- dar yirmiye yakın kürk, şekerler, tabancalar bulunmuştur. Asıl işin garibi vapurda ihrakiye olarak " kullanılan kömürün bile kaçak ol duğu söylenmektedir. Posta tayyaresi geri döndü İstanbul - Ankara hava hattı- na tahsis edilmiş olan tayyareler- den biri dünsabah saat 9da Ye: | şilköyden Ankara'ya hareket et- miş ise de havanm (muhalefetin- den dolayı Bileçikten geri dön- meğe mecbur olmuştur. Tayyare hava musait olursa bu gün Ankara'ya gidecektir. | Belediyede İstanbul umum meclisi dün saat 14,5 da birinci reis vekili Sadettin Fe rit Beyin riyasetinde toplandı. Zaptı sabık okunduktan sonra müzakerata girişildi. Yoğurtlar hakkında sıhhi en cümenin mazbatasi okundu, Mazbata da yoğurtların daha sıhhi bir şekilde imali ve satışı hakkında birçok mad- deler vardı. Mazbataya bu hususa ait hazırlanmış. bir talimatname merbut bulunuyordu. Esas fikir kabul edildi. İ Talimatnamenin tetkik ve kabulü i- çin, tabedilerek bütün azaya tevzii ka rarlaştırıldı. Bundan sonra Cerrahpa- isa, Haseki ve Beyoğlu hastabanele- ri işin dört hemşirenin maaşlarının 17 inci dereceden tahsisi hakkındaki tezkere bütçe encümenine havale edil di. Müteakıben gene sıhbi encümen tarafından pastırma ve sucukların i- mal ve satışları hakkında yapılan ta- limatnameye dair imi encümen mazbatası okundu. Bu talimatname- nin de İabedilerek azaya tevzi ka- rarlaştırıldı. Bundan sonra kapalı çar sının tamiri hakkında mülkiye encü- meni mazbatası okundu. Bu mesele evvelce daimi encümen tarafından u- mumi meclise teklif edilmiş, meclis tetkikat için mülkiye encümenine ha- vale etmiştir. Dün okunan mülkiye encümeni mazbatasmda Kapalı çarşı nım tamirine ait tetkikat tamamen ya pılmadığı makamın bu işi esaslı şekil | de tetkik ederek muameleyi tekem- mül ettirmesi ve ondan sonra meclise sevkedilmesi bildiriliyordu. Mesele birçok münakaşaları mucip oldu. Na- kivs H., Mehmet Ali B. Avni B., Tev fik Salim Paşa ve diğer bazı aza söz aldılar, Nakiye H. dedi ki: — Mesele şudur. Meclis çarşının ta imirini istiyor mu? İstemiyor mu? Ev velâ bu bir bütçe meselesidir. Aşağı yukarı 300 bin lira lâzımdır. Meclis bu parayı verebilecek mi?. Tahsisat temin edilsin, ondan sonra makam ha zırlıklı olarak huzurunuza gelir.” İetmesini, tamirata ait projelerin dahi iyapılarak ondan sonra meclise v mesini istediler. Birçok münakaşalar 'dan sonra Kapalı çarşının tamiratına iait mazbata makama havale edildi. Bu işin makamım buzurile tekrar mü Aydınlı , Orhanlı ve Tepeören köyle- rinin tekrar Kartala raptı hakkında- ki mazbata kabul edildi. Sonra 1931 hesabı kat'i raporunun müzakeresine devam edildi. Mezarlığa ait fasıl ge- çen celseden bu içtiman p Bu mesele hakkında makamın izaha- tı dinlenecekti. Varidat müdürü Na- © faslı müzakere olunurken mevğuu bahsolması lâzım geldiğini söyledi. Bu fikir bazı münakasalara sebep oldu. Naticede makamın huzu- rile tekrar müzakeresi kararlaştırıldı. Meclis perşembe günü tekrar toplan- mak üzere içtimaa nihayet verildi. Mezbahadaki kanlar Bir sermayedar grup belediyeye ürnennt ederek mezbabadaki kan lara talip çıkmıştır. Bu grup bir fab- ilen tesis edecek, mezbaha kanlar» dan tavuklara sit bir nevi yem yapıla caktır. Elektrik ücretleri Elektrik şirketinin yeni üç aylık üc ret tarifesi tesbit ve şimdiki ücretler ipka edilmiştir. Şirket direktörü ile şirket nezdindeki Nafia komiseri Müntafa Asf ve belediye namına İk- tısat müdürü O Asım Süreyya Beyler- Şehir işlerini Kapalıçarşı kimin? İlkönce bunu tayin etmek Jâzım.. den mürekkep olan komisyon, rapo- runu Nafin vekâletine gönd | parasızlığın tesiri olduğu gibi, menfa zakeresi kararlaştırıldı. Müteakiben | * Gümrükte İş saatleri Gümrükte memurların iş saatleri değişiyor Yarından itibaren Gümrükler- de memurların mesai saatları de- Zişecektir. Şimdi, sabahları 9 da iş başma gelip 12 den 13 e kadar yemek tatili yapan ve akşamları saat 16 buçukta çıkan gümrük memurları, Gümrük Kanunu mu- cibince, yarmdan itibaren nisan mihayetine kadar sabahları 8 bu- çuktan akşamları saat 17 ye ka- dar vazifeleri başında bulunacak lardır. 1 mayıstan itibaren de bu mesai saatları akşam saat 17 bu- çuğa kadar devam edecektir. Diğer devair memurları, mayıs- tan sonra akşamları saat 18 e ka- dar çalışmak üzere günde 8 saat çalışacaklardır. —emm— İktısat vekili bugün Kayseriye gidiyor ANKARA 27 — İktisat vekili Celâl Bey salı günü Kayseriye gi- decektir. ünakaşa amm — — tir. fi- bik edilmek suretile müttefikan ihzar edilirken, bu defa ilk defa olarak ta- rife ekseriyetle tesbit olunmuştur. Dün bu meseleye dair kendisile gö- rüştüğümüz belediye İktisat müdürü Asım B. demiştir ki: — “Filhakika tarife tesbit edilir- ken bazı noktalarda komisyonun di- ğer azasile hemfikir olmadım. Bu iti- barla yapor ekseriyetle tanzim edil Diğer tarafinn kendisile görüştüğü müz Mustafa Arif Bey de demiştir ki: “ — Raporun ekseriyetle tanzim e- ihtilâftain haberdar değilim.” Bedestende alış veriş durgun gidiyor Sandal Bedesteninde o yaptığımız tetkikata göre, bir müddetten beri bedestendeki | alım satım işleri çok durgun gitmektedir. Bunda umumi atlarını idrak edemiyen bir çok kimse lerin satılacak şeylerini bedesten hari cinde satmalarının da dahli vardır. Ayni zamanda bu gibi bedesten hari- cindeki satışlarda ekseriya aldatıl- maktadırlar. Diğer taraftan eşya da para etmemektedir. Geçen seneler dirhemi 15 lira olan we son zamanlara kadar 9 liraya ka- dar düşen pilâtinin bile dirhemi bedes tende altı liraya kadar talip bulabili- i bedestende 3 liraya ve orta bir seccade 12 - 15 hi raya kadar satılmaktadır. Bedestene arasıra düşen antika şeylerin de müş terileri kalmamış gibidir. Ahiren ter- ki ticaret eden bir antikacı, 100 - 150 senelik bir maziye ait 40 - 50 tesbih- ten mürekkep bir kolleksiyonu bedes- tende teşhir etmiştir. Fildişinden, keh ribadan ve diğer muhtelif kıymetli madenlerden yapılmış olan bu tesbih ler, birer birer müzayedeye çıkarıldı- ğı halde dahi bir tanesi bile satılma- Terkos bütçesi Belediye, 933 bütçesini tevdi eder- ken Terkos bütçesini de hazırlıyarak şehir meclisine vermek lüzumunu gör memiştir. Terkos hakkındaki resmi muameleler tamamile ikmal edildik- ten ve müessesenin idaresine ait kat'i sekil anlaşıldıktan sonra belediye Ter kos bütçesini şehir meclisine tevdi ede çektir. Diğer taraftan Terkos ile diğer İs tanbul sularının ıslahı için Viyanadan çağırılan mütehassıs M., Fennerin de mütalcası almadan o müessesenin in ida- re şeklini tayin etmek doğru görülmü yor. mem mi Tı epari Bi) 2 MEAIZRARIŞA 177 Adam başına 9 lira Belediye Reisi Muhittin Bey İs- tanbul halkının nüfus başına bele. diye vergisi olarak senede yalnız lira verdiğini söyliyerek bu kadar az bir para ile ancak bu ka- dar belediye işi yapılabileceğini söylüyor. İstanbulun nüfusuna nazaran adam başıma dokuz lira vergi yıl da beş buçuk milyonu bulur ki be- lediye bütçesi de bu sulardadır. Yani belediye hissesi olarak ge- çen yazımda kaydettiğim bütün vergi ve resimlerin pek tabiidir ki belediye bütçesinin varidat hane- sinde yerleri vardır. Mesele bu de ğil İş bu dokuz liranm mevcut nü- fusa vasati olarak taksim edilme- sindedir. İstanbulun belediye hu- dutları o kadar geniştir ki bu çer- çeve içinde belki hiç belediye ver- gisi vermiyen binlerce köylü, yıl. da belki bir lira vermiyen gene binlerce insan vardır. Ve mevcut nüfusun yüzde otuzu mükellef de- ğildir. Yılda dokuz lira belediye vergi- İ si bu noktaları hesap etmeden pek hafif gelir. Fakat verginin bütün yükü altı yüz bin nüfusun nihayet iki yüz bini arasında taksim edil. miştir. Geri kalan kısım şehri bir ağ gibi saran bu resim çemb. den hariçte kalmışlardır. Şü; yok ki belediyenin varidat de leri asıl vergi membalarının De- releri olduğunu vazıh surette gös- terirler, Maltepede oturan bir vatandaş- la Şişlide oturan bir adamın bele- diye vergisi bir değildir. Eyüp hal kının belediye veznesine verdiği para şüphe yok Beyoğlu halkınm verdiği yeköndan fazla olamaz. Şu halde altı yüz bin sehirliden belki yüzde ellisi yılda ancak bir iki lira verği veriyor. Yüzde yirmisinin verdiği mikdar belki üç lirayı bulur. Fakat geri kalan kısmın verdiği para herhalde do- kuz liradan çok, pek çok fazladır. Ve bu vatandaş verdiği bu yüz- lerce lira belediye vergisine muka bil medeni bir şehir hayatı sürme. diğinden şikâyet etmekte haklıdır. Halk verdiği paranın nereye gitti- ğini derhal görmek ister. Soför verdiği paraya karşı yol ister, ma- balleli vergisi mukabil ışık is- ter. Ve bunu ister ve beklerken be lediyelerin plâj yapmaya, park aç mağa kalktıklarını görünce mün- kesir olur. Meyus olur, nevmit o- lur. Muhittin Beyin hesabı top ye- kün doğru olabilir. O aldığı para- yı nüfus başma taksim edebilir. Fakat halk verdiği parayı kesesi. ne göre ölçer. Bu itibarla adım başma dokuz lira meselesinin bir ütçe hesabmdan başka hiç bir kıymeti yoktur. Vergilerin munsa bma değil, membama göre hü- küm vermek daha doğrudur. Barhan CAHİT Farmakologlar Ticaret odasına kayıt meselesini görüştü'er Farmakologlar birliğinde ya- rın bir içtima yapılacaktır. t Bu toplantıda eczane #ahiple- rinin hem Ticaret Odasma, hem Etibba Odasına kaydolunmaları mecburiyeti : karşısında almacak vaziyet tesbit edilecektir. ş Etıbba Odası ane sahip- lerinin Ticaret Odasına kaydedil Ticaret Odası eczanelerin tema- mile bir ticaret müessesesi oldu- ğu kanaatindedir. Bu itibarla O. da kayıtta israr etmektedir. Güzel Sanatlar akademisi 3 imart cuma günü Güzel San'- atlar Akademisinin Sinci: senei devriyesidir. Bu münasebetle cu- ma günü saat 25 da Fındıklıda Güzel San'atlar Akademisinde bir müsamere verilecektir. Akademi mezunlarının dave- tiyelerini mektepten ( aldırmaları. günkü müsamereye tep