4 Mart 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

4 Mart 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

| b © miktar açıktan döviz Türk parasının kiymetini ko- ruma hakkındaki kanuna istina- den, şimdiye kadar neşredilmiş olan kararnamelerden hükümleri mer'i bulunan sekizinin birleşti- ! rilerek 10 numaralı kararname ile | Resmi gazetede intişar ettiğini dün bildirmiştik. Bu kararnameyi aynen alıyo- ruz: Madde 1 — Kambiyo ve ecnebi nu- kudu üzerinde spekülâsyon memnu- dur. Madde 2 — Spekülüsyon: 1447 nu maralı kanunun 29 uncu maddesi mu cibince tanzim olunan merbut ihti- yaç listesine muvafık olmıyan veya- hut Borsa ve Banka ve Maliye Vekâ- İetinden mezuniyet almış banker gi- şeleri ici veya açıktan yapı" lan kambiyo ve ecnebi nukut alım ve satımlarıdır. Madde 3 — Kambiyo ve ecnebi mu kut alım ve satımı bankalarla Mali- ye vekâletince mezuniyet verilecek bangerler marifetile yapılır. Borsa a- centaları ancak bu banka ve banger- lerden aldıkları alım ve satım emirle- rini icra edebilirler. Madde 4 — Kambiyo işleri yapan lar bu işleri kimin için yaptıklarını kambiyo murakıpliğine bildirmeğe ve iş yaptıranlar da işlerinin ihtiyaç lis- tesine muvafık olduğunu isbat edici evrakı ihtiyaç listesinde gösterilen ma hallere ibraz ve tevdi etmeğe ve iste- nilecek malümat ve izahat vermeğe mecburdurlar. Bu evrak bir daha isti mal edilmemek üzere banka veya bankerler veya murakıplikçe iptal ve icap edenleri hafzolunur. Madde 5 — Bankalarla bengerle- rin ecnebi kambiyorumu ve nukudunu karşılık tutarak Türk lirası üzerine avans yapmaları memnudur. Madde 6 — Banka ve bangerler gi hergün alıp sattıkları kam- Biyolarn farkını ertesi günü akşamı na kadar borsada karşılayarak ka- “lesi güne devrolunabilir, Kambiyo borsası mevcut olan ma- hallerde banka ve. bangerler giğele- rindeki kambiyo alım ve satımlarını muralaplikçe lüzum görüldüğü müd- detçe kişelerinde takas etmeyip borsa deki bankalar yevmi muamelelerin- den mütevellit farkları o mahallerde ki bankalardan temin edebilirler. üzerinden bulunan mahallerdeki banka ve ban ger gişelerinde acak alım ve sa- tım fiatler o endeki borsa fiatine na- zaran Türk lirası tutarınm nihayet binde ikisini tecavüz edemez. Madde 8 — Banka ve bangerler Türk parası olarak yapılan tevdiatı istesi haricinde hiç bir suret- le ecnebi kambiyo ve nukuduna tah- vil edemezler. Madde 9 — Türkiyede müesses ol- #ryan ve Türkiyede şubesi bulunmı- yan eşhas ve mücssesat lehine banka ye bangerler ve sair müesseselerce Türk parası üzerinde kredi açılmaz. Madde 10 — İmtiyazlı ve sermi yesinde Devletin iştiraki olan şirket- ler mevduntlarını ancak sermayesi Türk parası olan bankalarda bulundu rabilirler. Madde ti — Mi mına borsa ve komi sit hususatın tetkiki için banka ve bangerler ve ti- carethaneler ve sair müsssessler ko- Mmiserlik ve murakıplikten istenilen ev rnk ve vesaik ve her neyi malümatı ibraz ve itaya mecburdurlar. Madde 12 — Borsa ie “si ii Maliye rük makbuzunun ibrazı alâkadar ta- rafından tsahhüt edilmek kaydile ta rakıpliğince döviz müba Türk parasını koruma Resmi gazetede lediği döviz miktarının bir kısmı ves ya hepsi daha evvel tedarik edilmiş veya tediyo edilmiş ise o miktarı ban kalar tenzil ederek mütebakisini te- diye edeceklerdir. Madde 16 — Maliye vekâletinin mezuniyeti olmaksızın Türkiyeden es- ham ve tahvilât Türk parasının ihracı memnudur. Madde 17 — Maliye Vekâletinin mezuniyeti olmadıkça Türkiyeye 0s- ham ve tahvilât ve kupon ithal oluna maz, Madde 18 — Efektif ecnebi miku- dunun alım ve satımı kambiyo hak- kındaki ahkâma ve ihtiyaç listesine tevfikan bankalar ve bankerlerce ic- ra edilir. Madde 19 — Kambiyo ve ecnebi nukut işleri peşin olarak yapılır. Bun larm teslim ve tesellümü akit günü- nün ertesi akşamma kadar ifa ve ik- mal olunur, Madde 20 — Ecnebi dövizini natık çek ve bonolar ve poliçeler ve hesabı cariler Maliye Vekâletinin muvafaka- ti olmadıkça bankalardan başka kim- seye ciro edilemez. Madde 21 — Kambiyo ve nukut ve esham ve tahvilâtı satmağa ve alma- ğa mezun banka ve bangerler aldık- İarı ve sattıkları dövizin ve esham ve tahvilâtm mevi ve mik: ile tarihi ve alış ve verişin icra edildiği saat ve dakikayı ve fiatini ve müşterinin isim ye hüviyetini ve imzasmı gösterir dip koçanlı bir vesika vermeğe ve bu mu- melelerini aynen, murakıplikçe mu- saddak bir deftere kaydetmeğe ve bu defterlere bir gün zarfında yazılı o- lan muameleleri ertesi günü öyleye kadar bir bordro ile murakıpliğe bil. dirmeğe mecburdurlar, Madde 22 — Eşhas ve mücssesatın bankalar nezdindeki Türk lirası hesa bı carisinden döviz hesabı carisine münakale icra edilemez. Madde 23 — Bankalar ve banger- ler nezdindeki döviz hesabı carisin- de bakıyei matlüpları mevcut olan eş eden ihtiyaç- edebilecekleri | gibi banka gişelerinde veya borsalarda da sattırabilirler, Madde 24 — Bu kararnamede ya» zl ahkâma muhalif harekette bulu- nanlardan, 1567 numaralı kanun mu- cibince bükmelunacak para cezaları- nın tahsilinde yarısına kadarı muhbir lerine verilir. Madde 25 — Kambiyo murakıbi bu lunmıyan mahallerde murakıplik va- zifesi o mahallin en büyük malmemu ru tarafından ifa olunur. Madde 26 — Memleket haricine na kit, kambiyo esham ve tahvilâtı doğ- rudan doğruya veya bilvasıta ve Ma- liye Vekâletinin müsaadesi olmaksı- zm ihraç etmek ve harice sermaye kaçırmak memnu olduğundan girdik leri iş icabı ve bilhassa inşaat şirket- leri ve müteahhitler bu işlerinin ifası esnasında hesaben hariçten sarfetmeğe mecbur olduklar” izle- ri Türkiyede hangi bankaya sattıkla” rmı sorulduğu takdirde isbat edici ve miki hazır bulundurma ğa mecburdur ir Madde 27 — Alivre mal satışları- nın mukabili olan dövizler bankalar. ca vadeli olarak alımabilir. Bu takdir- de banka bu kambiyoyu diğer kambi- yo alışları gibi satmağa mecburdur. Bu akitlerden mütevellit döviz borç- ları döviz olarak ödenir. Bu alım ve satımlar ber defasında bin isterlin- den aşağı olamaz. Madde 28 — Ecnebi memleketler. deki efrat ve müsssesatn Türkiyede- ki bankalar veya şubeleri veya muba birleri nezdindeki Türk lirası matlöp | larının istimali bu kararnamenin 9 ve 26 ıncı maddelerine tevfikan mu- rakıpliğin vizesine mütevakkıftır. Mil W parayı koruma aleyhine matuf ol- madığı sabit olan muamelâtta Maliye Vekâletince tesbit edilecek muayyen bir miktara kadar olan Türk lirası matlüplarmın serbest istimaline müsa ade ediliri, Madde 29 — Türkiyeye mal ithal eden tacirlerden ticaret bilânçoları Türkiyeye karşı alacaklı olup ta Tür kiye ile ticaret muahedesi yapmamış olan memleketler mah getirenler it- hal ettikleri emtia esmanımı Cümhuri yet Merkez Bankası emrine yatırır. lar. Merkez Bankasında bu memleke tin her biri için ayrı ayrı hesabı cari- ler açılır. İşbu hesaplara yatırılan pa- ralar alâkadar memle maz. Madde 31 — Cümhuriyet Merkez Bankası, Türkiye ile münasebetleri o an ecnebi devletlerle veya bunların müsaadelerini havi olmak şartile, ih- raç bankaları veya diğer mal seselerle iki memlel i çıkan On numaralı kararname di ve kuponlarm ve | MİLLİYET. CUMARTESİ Madde 33 — Döviz murakabesi ikame edip te Türkiyeden memleket lerine yapılan ithalâtm (dövizlerini vermiyen memleketler ile ülkesi dahi line Türkiyeden girecek mallarm it- halini menetmiş olan memleketlerden Türkiyeye gelen eşya için döviz veril mez. Bu memleketler mallarını, Tür- kiyeye ithal etmek isteyenlerden malların Türk parasile tutarının Mer kez Bankasına tevdi edilmiş olduğu- na dair vesnik ibraz etmeyenlerin malları gümrüklerce memleket dahi- line ithal edilmez. Bu suretle Merkez Bankasma yatırılmış olan paralar am- cak o memleketlere ithal edilmek üze re Türk mahsulü mübayaası hususun da kullanılabilir. ii Madde 34 — Ülkesi dahiline giren mallar için yüzde muayyen bir niz. bette döviz veren memleketler muva Todalına karşı aynı nisbette döviz ita olunup mütebaki kısım için 33 üncü madde mucibince muamele olunur. Madöe 35 — 33 ve 34 üncü mad. delerin hükümleri mahfuz tutulmak #artile bankalar 13 üncü madde mu- cibince muamele yaparlar. Ancak bankalar kendilerine ibraz ve tevdi e dilmiş olan muamele vergisi makbuz- larını iki nüsha bordro ile der muzmele gününü takip eden gün zar fında kambiyo o murakıpliğine tevdi ederler.. Murakıplik tetkikatını ikmal göm sn bordro ser am emire İe muamele vergisi makbuzlarını ü- zerlerine muamelenin icap ettirdiği meşruhatı vererek mühürler ve alâka darlara teslim edilmek üzere bir hâf ta içinde muameleyi yapmış olan ban kaya inde eder. Madde 36 — Haklarında 33 ve 34 öncü maddelerin bükümleri tatbik p- dilecek o memleketler o muvaredatını Türk parası olarak bedeli Cümburi- yet Merkez Bankasma yatırıldıktan sonra gümrül almacak mua- mele vergisi makbuzları mukabilinde dahi bankalar döviz satmaktan mem mudurlar. Haklarında 33 ve 34 üncü madde- ler ahkâmı tatbik edilecek memlökât imleri Maliye ve İktısat vekâlet leri tarafından müştereken tesbit ve kambiyo murakıpliklerine bankalara Gümrük idarelerinde muamele vergisi makbazla rı üzerine taallök ettikleri malm menşe memleketi bizzat mezkür ida. relerce sarahaten kayıt ve usulü daj- resinde tasdik olunur. İ Madde 38 — Türkiyeden ecmeli memleketlere eşya ve menkul kıymet ler ihraç eden hakiki ve hükmi şa- hıslar bu eşya ve kıymetlerin bedeli olani dövizleri emirlerine . geçtiği ta- rihten itibaren 15 gün içinde Türkiye de bir bankaya satmağa veya kendi namlarına Türkiye Cümhuriyeti Mer- kez Bankasına tevdia mecburdurlaf. Türkiye Cümhuriyetinden ihraç edil- diği tarihten itibaren üç ay içinde'mi Im satılmaması, avarya müş” teri tarafından tesellüm edilmemesi, müşterinin tediye müşkülâtıma voya if lâsa muarız kalması malın ihraç edil- diği memlekette kambiyo tahdidatı mevzu bulunması gibi zaruri sebeple re binaen ihracat bedelini döviz ola- rak bankalara satmayan veya Mer- kez Bankasına tevdi edemiyen ihra lar teahhur sebeplerini kambiyo murakıpliğine bir beyanname ile bil- dirmeğe mecburdurlar. Bu beyannameler murakıplikçe tet kik ve mazereti makbul olduğu tak- dirde yeniden mühlet verildiğine ve- yahut bu mükellefiyetlen istisnm edil diğine dair vesika verilir. Bu şekilde vesika verilenlerin histe si murakıplikçe Maliye Vekâletine &8 babı mucibesile bildirilir, Madde 39 — İhracat yapanlar bi rincisi birinci kânun iptidasından şu- bat gayesine kadar ve diğerleri mü- teakıp üçer aylık i muhtevi ok mak üzere her üç ayda bir aşağıdaki malümatı havi bir beyanname tanzim etmeğe mecburdurlar, a) Beyannamenin taallâk ettiği devre zarfında ihraç ettikleri malin miktarı ve cinsi, b) Gümrük beyanname numaraları ve tarihleri ve beyannamelerin hangi üğe verildiği gümrüğe iy €) Hangi memlekete ihraç edildi: “a Ne nevi para ile satıldığı ve w mum satış bedelinin döviz olarak ba- kalara satıldığı, ) Geçen devreden matlübu olan döviz miktarından bu devrede ele ge girdiği miktarla bunların hangi bam- kalara hangi tarihlerde satıldığı, m) Bu devredeki ihracatian ala- cağı kalan miktar. Bu beyannameler taallük ettiği dev renin hitamından itibaren nihayet bir ay zarfında kambiyo murakıpliğine makbuz mukabilinde tevdi olunur. Madde 40 — İhracatçılar ihracat dövizlerine taallük eden hususat hak kmda Maliye Vekâleti veya kambiyo murakıpliklerince istenilebilecek ma- lümatı vermek ve buna dair vesikala- rı göstermekle mükelleftirler. Madde 41 — İhracat eşyası bedeli ile ithelât eşyası bedellerinin mahsu- bu şeklinde takan muamelesi yapıla” maz. Yalnız ihraç edecekleri malı iştira maksadile hariçten döviz celp ve ban kalara satmış olan tacirlerin ihraç ©- decekleri mal bedelinden bu dövizle ye tekabül eden kısmı ve hükümetçe | verilen mezuniyete | tekler in 4 MART Kazanç kanunu lâyihasi i Marta B. M. Meclisinde müzake- | re edilecek olan Yeni Kazanç kanu- | nu âyihasının Bütçe encümeninde kabul edilen son şeklini neşre de- vam ediyoruz: MADDE 36. Maliye Vekâleti. nin tensip edeceği büyük (şehirlerde munhasıran kazanç vergisi beyanna- melerinin tetkikatile | iştigal etmek ü- zere yeminli hesap mütehassısları is- tihdam olunur. Mütehasssların tercihan . yüksek tahsil görmüş, lisan aşina, Maliye Mü- fettişliğinde, Divanı Muhasebat birin. «i mürakipliğinde veya (o azalığında veya mali ve ticari müexseselerde en az beş sene hüsnü hizmet etmiş, usu- lü muhasebeye ve ticaret ve vergi ka- Bunlarına vâkıf olması, ber hangi bir | suretle idari ve adli mahkemelerde mahkümiyete uğramamış bulunması şarttır, Hesap mütehasamlarımın adet- | leri, ne süretle çalışacakları, sureti intihap ve murakabeleri ve vazifele- nizamname ile tayin olunur. MADDE 37; — Varidat idareleri- ne verilen beyannameler, mütehas- sı3 İstihdam olunan vilâyetlerde vari- dat memurları tarafından varidat mü- dürlerine ve onlar tarafından hesap mütehassıslarma tevdi olünür. He #ap mütehassısları, bu beyannamele- ri tetkik ederek mütaleasını raporla varidat müdürlerine bildirirler. Vari- dat müdürleri mütehassısm raporu münedircatına göre muamele | ifa ©- lunmak üzere evrakı varidatı memu- | runa tevdi eyler. MADDE 38. — Beyannamelerin tetkikatı sırasnda Maliye Müfettişle- rile mütehassıs istihdam edilen sehir- lerde hesap mütehassısları ve istih- dam edilmiyen yerlerde varidat me- murları mükelleflerden verginin ta- yinine medar olacak ber türlü hesa- batın ve bu hesabata müteallik vesai- kin bizzat veya tevkil edecekleri zat | marifetile gönderilmesini tahriren ve- ya şifahen talebe salâhiyettardır. Bu hususta mükellefin tevk mektupla da yapılabilir. Şu ka mektuba mevzu imzanın mük meslekdaşları arasmda maruf imza- 8 olması şarttır. Mükellef, tahriri talep târihinden itibaren, on boş gün zarfında isteni- len malümat ve vesaiki | vermesi lâ- zmıdır, Meşru sebepler dolayısile bü müddet zarfında verilemediği takdir- de, keyfiyet tayin edilen müddet zar- tahriren bildirilmek şartile a- ami on beş gün daha mühlet verilir. Bu mühlet zarfında istenilen malâ- mal ve vesaik veya suretleri gene ve- rilmediği takdirde (41 - 45) inci mad- deler mucibince muamele olunur. > Maliye Müfeltişleri, ante hassısları ve varidat memurlsr: tet- kikatı sırasında: 1. — Resmi (dairelerle mahke- meler ve nolerlerden ber türlü malü- mal ve vesaikin verilmesini, 2. — Vazifosini kolaylaştırmağa yarıyacak malümatı verebilecek kim- selerden her türlü malümatın alım- masını, ie iz Bankalardan, mn şirketlerden, ticaret larından w- mumi surette kazanç © sahiplerinin mensup oldukları mesleki müseccel teşekküllerden, vazifelerinin. stil - zam ettiği malümatm bildirilmesini —— ————— lep edilmez. “cak bu muamelelerin murakıp lik nezdinde tevsiki şarttır. Menkul kıymetlerin takası Maliye Vekiletinin Madde 42 bağ lala zati eşya” & bu kararname ahkâmıa tâbi değil dir MUVAKKAT MADDE A) — 13144 numaralı kararname. | ye mütcallik dövizler kambiyo mura kıpliklerinin vizesi ile temin olunabi- ir. Şeker , kahve ve çay dövizleri Meya ve İktsat vekâletlerinin vazi yete göre bu hususta ve lüzumunda tesbit edecekleri şerait dairesinde te min olunur. ind €) 26 eylül 1932 tarihinden evvel gümrüklerce veril olan muamele Yergisi makbuzları mukabilinde kam biyo murakıpliğinin ayrıca mezuniye. & olmadıkça bankalar döviz veremez ler, d) 3 Binci maddenin bükümleri kâ nünüevvel 1932 iptidasmdan itibaren Türk gümrüklerinden ihraç edilen eş yaya şamildir. 'Mezkür maddede gösterilen müd- detler 3 kânunuevvel 1932 tarihinden hesap olunur. ©) 39 uncu madde mucibince ihra- cat tacirleri tarafından verilmesi lâ- zım gelen üç aylık beyannamelerin mebdei | kânunuevvel 1932 dir. #) 41 inci madde © 3 kânunuevvel 1932 tarihinden itibaren mer'idir. 1) İbtiyaç Histesi mucibince tedariki lâzım gelen dövizler alâkadarların gerek Türkiye dahilinde ve gerekse Türkiye haricinde namlarına mevcut övizleri varsa ihtiyaçları gene mura kapliğin mezuniyeti ile evvelemirde bu dövizlerden, olmadığı takdirde pi yasadan mübayaa suretile temin olu- Bur. Bu itibarla döviz talep edenler ve- recekleri beyannamelerde bu ciheti tasrihen beyan etmek mecburiyetin- dedirler. Madde 43 — Bu kararname Türk parası kıymetini koruma hakkındaki İ ilân & numaralı kararnameler yeri» ne kaim olmuştur. Madde 44 — Bu kararname neşri eberdir.. talep edebilirler, Resmi daireler, mahkemeler, no- terler, bankalar ve hususi mücu ler ve sair ist en malüma- tt ve evrakın asıl veya musadak sur | retlerini on beş'gün zarfında werme- ğe mecburdurlârı, Bu © mecbur riayet edilmediği takdirde, mah ste | nin en büyük mülkiye memuru ta fından bu malümat ve vesaikin alın- ması temin olunur. MADDE 39, — Yapılan tetkikat neticesinde vergiye tâbi kazanç mik- torında beyannamede yazılı miktâr- dan, miktarı bin lirayı tecavüz etme- mek şartile, yüzde ona kadar bir faz- lalık olduğu meydana çıkarsa, işbu fazların vergisi alınarak ceza aranıl- maz. Tetkikat neticesinde zuhur (eden fark, bu miktarı tecavüz ettiği tak- dirde keyfiyet mükellefe £ tahriren tebliğ ve bir güna itirazı varsa tebli- ği takip eden gündes itibaren on beş gün zarfında bu ciheti tahriren be- yan etmesi ihtar olunur. Mükellefin vereceği cevap üzerine, aradaki far- kın maddi bir sehivden ileri geldiği ve sulniyeti olmadığı sabit takdirde, tetkikat icesii nan fark, zamsız olarak matraha ilâ- ve olunur. Mükellef tahriren yapılan tebliğe kı kümlerine uygun gelmezse, a- radaki fark matraha ilâve ve fazlaya ait vergi iki kat olarak tarholunur. Şirketlerde yapılan tetkikat üzeri- ne bu kamınun (hükümleri | dairesin de bulunacak kâr fazlalarına sit vergi, bunların yekünu o üzerinden ve (21 ve 22) nci maddedeki nispet dairesinde tarh ve şeriklerden tahsil olunur. Mükellef kazancınm noksan bi rilmesinin sehivden ileri | geldi; verginin taallâk ettiği mali sene de görüp, alâkadar memurlar tarafın- dan tetkikata başlanılmazdan evvel varidat dairesine tahriren haber ver- diği takdirde bu kısma ait vergi zam- sz olarak tarh ve tahsil olunur. MADDE 40— Beynnameler ü- zerine yapılacak tetkikat | blânçola- rmda stok emtia için maliyet fiatini kabul eden mükelleflerle beyanname- lerine blânçolarmı raptetmek o mec- buriyetinde olmıyan mükellefler için ikinci taksit zamanına kadar, blân- çolarında stok emtia için kıymet te- nezzülünü iddin eden mükellefler i- çin de beyannamenin verildiği tarih- ten itibaren bir sene zarfmda ikmal edilmesi ve neticenin mükellefe tah- riren tebliği lâzmıdır. rahları resen tarholunur. Beyanname vermiş olup ta, tetki- kat srasında bu kanun mucibince tu- ibraz ları kezalik re- sen tayin edilir. Bu suretle takdir 0- Tunacak kazançlarına göre tahakkuk edecek vergi, beyannamelerine müs- teniden muvakkat tarhiyat suretinde tahakkuk eden vergilerinden fazla i- »e farkı zam ve tahsil olumur. Hizmet erbabına ait aylık bordro- ları mindmda vermeyenler hakkında da ayni suretle muamele edilir . Resen tarhiyatta matrahlar (© (36) birile mükellefin mensup olduğu müseccel mesleki teşekküller tarafından ve bu kabil teşekküllerin bulunmadığı yer- lerde ticaret odalarınca ve ticaret © dası bulunmıyan yerlerde belediye- | lerce müntahap iki ehli vukuftan mü- rekkep dört kişilik bir heyet marife- tile tayin olunur. Hesap mütehassısı istihdam olun- mıyan vilâyet merkezlerinde matrah- lar, en büyük malmemurunun riyase- ti altında, varidat müdürü ve yuka- riki fıkra mucibince intihap oluna- cak iki ehli vulduftan mürekkep dört kişilik heyet tarafından takdir edilir. Bu heyetlerde kararlar ekseriyetle reisin | verilir. Reyler müsavi olursa bulunduğu taraf tercih edilir. Kazalarda bu vazife, nün riyaseti altında, biri belediye ve bulamadı talelide her ikisi de be: e lediyeden o müntehap iki ehli vukuf tarafından ifa edilir. Ticaret odalarile belediyeler ehli vukuf ve asli azayi ve asli aza adedin ce yedek aza; vil varida! İaödürünün ve kazalarda mahallinin en büyük malmemurunun işarı üzeri. | ne intihapla mükelleftirler. Ticaret odaları ve belediyeden tayin olunan ehli vukuf, kendilerine ve yakm ak- rabalarma ait tarhiyatta rey veremez. ler. Bu vazi yedek aza reye MADDE az. — (61) İnek madüzde yazılı heyetlerin nisanın on beşinci gününden itibaren teşekkül etmiş bu- İunmaları mecburidir. o Bu heyetler varidat memurlarının, o vilâyetlerde ne tetkikat vazifesini ifa ederler. Heyetler matrahm tayininde, (38) inei maddede gösterilen menabia mü- racaat ve icabında mükellefin elin- iti yegenim e er der. Takdir neticesine dair yazılacak istinat de- | Bu adama Ne cluyer? (Başt 3 inci sahifede) karşı kapatabilecekleri bi ve telâkki eylerler. Ay da Türkler boğazları fetih le ellerinde tutuyorlar. Çünkü yali mız Yunanlıları mağlüp ötmekli kalmayıp İtalyan, Fransız ve İngi lizleri de memlekette sürüp çıkar dılar. Fakat Türklerin bo; ların kr; met ve servetine ait hiç bir fikii leri yoktur, Atina ve Selânik İli manları dolu iken İstanbul boşal: mıştır. Türkler, tevlit edecekleri netayici nazarı mülâhazaya almak sızın vazettikleri gayri makâl ka. munlar, gümrük ve tahmil tahliye mevzuatı ile ticareti gayri müm- kün bir hale soktular ve ecnebile- re âşikâr nefretlerile gayri salim bir vaziyet ihtas ettiler. Istanbulu, hainler beldesi telâk-| ki ederler. Çünkü Sultan orada idi Hıristiyanlarla doludur ve Anka» raya muhalefet etmiştir. Büyük milletlerden korktukları için İstan bula gelmeğe cesaret edemiyorlar ve hakikatte bir kara devleti hali- ni almışlardır. Boğazlar Türkiye- ye zeyil mahiyetindedir. Bir çoklarımız bir ferdin sahsi! servetini ticarete mâni olacak $e-| kilde idare etmek salâhiyetini ha- | iz olmadığma kaniiz. Bunun gibi, milyonların saadetine müessir 0- lan boğazların bu şekilde kontro- lüne müsaade etmenin beyne'mi- lel bir cürüm olduğunu da biliriz. Türkiyenin istikbaline gelince; | Bazılarınız İsmet Paşanın Tür-| kiyeyi sınaileştireceğinden bahset tiğini okumuş ve belki de işitmiş o | labilirsiniz; bir gün Türkiyenin fabrikalar ve dumanlı bacalar, yüz binlerce işçiler ve Türkiyeyi büyültüp zenginleştirecek altın i- le dolacağını söyler. İngilizcedet bir kelimemiz var: “boş” (bosh). İsmetin söylediği (boş) tur. Bunun üç büyük sebebi var; Evvelâ: saf ve ahmak Türk köy lüsünün fabrika zihniye! pki- şaf etürebilmesi için bir.çok batın lar geçmek lâzımdır. Allahtan di. lerim ki bu zihniyeti asla inkişaf iin. İsmet ve keza Stalin, “Lancashire” 1 veya (İyneside) | taraftarlarını ziyaret etseler sınai- leştirme (industialization) hak. kında böyle kolay söz söyliyebile- ceklerini zannetmiyorum. Saniyen: Türkiye, bir fabrika memleketini yapan İevazıma ma- lik değildir. Salisen: Türkler pek geridirler . | Fabrikalarda en iyi eşya istihsal | etseler İsilö militer bülamıiyöcük. lardır. Türkiye muvaffakıyet isterse, büyük bir srmai millet olmağa ça- lışmıyacak, fakat zırai bir devlet olacak ve bunda da küçük ve fa- | kir kalacaktır. | Bunu bir vakıa olarak kabul et. | meli ve istikbale bakmalıdır. Şişe | nin içinde ve boğazların arkesın- daki milletler bir kerre daha bü. yüyecek ve zenginleşip genişliye- cektir, Rusya - veya nas- yonal - sıcak ve zengin cenup de- nizine doğru Yol istiyecek ve kü- çük Türk zırai devleti kapıda bek çi olacaktır. Siz veya sizin çocuk- | larınız kapıcıya kapıyı kapamak için yardım edip etmemeği karar- laştırmak mevkiinde bulunacaksı- nız. Ya Hindistanı terketmeği ve- | ya milyonlar sarfederek ve belki de harp yaparak Hindistan yolu- nu açık tutmağı tahtı karara ola- caksmız, Ben burada ikinci teşrinin 16 sında bir konferans vereceğim, o zaman kararımızın ne olması lâzım geldiğini size söylerim. f TURGUTLU (Milliyet) — Ka sabanın su tesisatı faaliyetle de vam etmektedir. Suların demir bo rular içine alınmasına iki şebeke” den çalışılmaktadır. Gemlikte sıtma ile mücadele GEMLİK, (Milliyet) — Setme kaynaklarını kurutmak için ei liraya ihtiyaç olduğu rapor verilmiştir. Kaymakamı9(” Gani Bey bu iş için toplanacak Y9” dımları tamamile ME EMEŞZİRE5Ğ