14 Mart 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

14 Mart 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

125 Tarihi tefri! 93felâketleri velgnatief Ahmet Paşa 200 askeri bin. , Almanyada yeni bayr ak lerce asker gibi gösterdi Sivastapol limanına ilk giriş Kayserili Ahmet Paşa Sivastopol muharebesinde Mahmudiye Kalyonu haptanı ve filo kumandanı idi.Merhu. mun oğlu bu zamana ait (olarak şu menkıbeyi naklediyor: “Müttefik devletler donanması Si- ir nöbetçi dikerek mahpus Yaziyetine girmiştir. ” yaptıktan sonra muavnini derhal İnçiliz donanması © amiraline göndererek, göya bizim askerin kur'a wuamelesinden dilgir olduklarını, “— Onlar bizim yardımcımızdır, harp ası! bizimdir. şu halde istihkâ lar arasına gerili zinciri kırarak ilk- önce bizim gemimiz Sivastopola gir- meli. Olmazsa, fora yelken cümlesi. nin aralarına girer ve her iki borda- ya da ateş ederiz. Onlarda yanar, çeri “Diyerek isyan ve kumandan paşa- yı da kamarasma hepsettiklerini, çu halde bu işin önüne bunlara mÜsna- deden başka suretle geçmek imkânı küm nezaketini ve âkibetin vehameti- ni teemmül ederek derhal kabul ve muvafakat cevabını vermiştir. öylece hâsıl olan itilâf Üzerine büyük bir hamaset ve meserret gale- yanile ileri atılan Mahmudiye harben ve galiben Sivastopola girmiş ve fil. hakika karaya da evvelâ Mahmudi- yedeki askerler çıkarak © müzaffer sancağımızın dalgalanması min olunmuştur, “Bu galibiyet hâtrâsnı terennüm eden bugünkü Sivastopol marşı, bu şan ve zafer neşidesile muhterem mil. İetimizin sinei iftiharını ilelebet şevk ve şerefle kabartacaktır!” Kayserili Sakızda ih- tilâlcilere karşı Girit iktilâli sırasında adayı ma- hasara eden donanmamız, Yunanlı ların Arkadi vapurunu / yakalamıştı. Bu sırada donamamıza İngiliz deniz. ilerinden Hubart Paşa kumanda e diyordu. Kayserili Ahmet Paşa bu sırada Cezayir Bahrisefit valisi idi. m ma ap amam Devlet bankasının altın Ahmet Galip Bey İstanbul Hilâli- ahmer reisi Ali Paşadan bu zamana ait olarak şu hatırayı naklediyor: “Arkadi vapurunun İzzettin tara- fından takip ve zaptı üzerine Sakız- “ bulunan bütün sefaine Yunan ıyrakları çekilerek vilâyette büyük bir fitne ve şüriş mukaddemesi baş “Kayserili hemen bir maiyet va- purile hareket ve refakatine aldığı (Nasrulâziz) firkateynine de 250 ka dar asker irkâp ederek Sakıza geldi. Vürudunda bu 250 askeri ahali ma- i binlerce asker zannettire- cek bir tertipte karaya çıkarttı. Ada- hlar arasında adı öteden beri kor. ku ile anıldığı cihetle ahali tara- fından korku ile karışık bir tazim ile karşılanmak istenildi fakat Kayseri. li bütün bu istikbal merasimine çehre i bu müddet zarfında icra ey- lediği çok seri tetkikat ve takibat ile kıyama cür'et ve ihzar edenleri peyderpey yakalattı. Bu suretle top- lanaı i bine yakın asiyi derhal Nas- doldurarak Radosa gönder- di ki bunlar orada tamamen vilâyet yollarınm tanzim ve imarnda istil dam olunmuşlardır. 24 saatin in. ia, ecnebi o konsolosları pey- derpey Kayserilinin nezdine geldikle- rindö cümlesinden evvel kendisi söz alarakı “— Dostlarım, çok müteessifim ki bu kadar ehemmiyetsiz ve geçici bir hâdise için benim gibi çok meşgul ve ihtiyar bir kumandanı buralara kadar ihtiyarı zahmet mecburiyetin- de bırakmışlar, Artık sükün ve asayiş tamamen avdet etmiştir. Beyanı ho- inize teşekkürler ederim.” Yolunda lisan kullanmış, oraya kımen şikâyet, İkwmen de şefaat maksadile gelmiş olan muhatapları nı suküta mecbur eylemiştir. Bilâha- re vak'anm ahali üzerindeki tesirini tetkik için vilâyet dahilinde keştü güzarı canasında halkın yollara biri- kerek, “— O, Pasasi” Nidasile alkışladığını görmüş ve avuçlarile etrafa çil paralar serp- mekle asiler tecziye olunurken sadık- larm taltif olunacağını ima eylemek siyasetini göstermiştir. “Filhakil m 1325 te Aymtap kara- la idil ahal eden çocuklarımı ekseriya; Karserili geliyor!” Tehdidile korkuttuklarına müte- addit defalar şahit olmuşumdur.” (Devamı var) rezervi ziyadeleşti maliyesi hakkında çıkan “ Times ” gazetesinin bir makalesin- üzerine i bir 10.000000 TİE tecrü. azalma nazsı De vergisi” namı altında manşat Üzerine konulan versi ile elvevm cari olan tekâ- fin tezyidi buna karşılk tetuldu. En fazla tasarruf yapması talep olunan Ve- kâletler mili Müdafan © Vekâleti 5 500.000 ile Nafin Vekileti 6.500.000 Halbuki, bir seneden bir az fazla bir müddet zarfında büyük bir açık teraküm etmekte idi İçinde bulunduğumuz ma- li senenin ilk altı ayı zarfında tahsilâten hemen hemen o müddet (için yapılan muhammen erkâma vasıl olduğu zanno lunuyor, Vaziyet o kadar memnuniyet. bahş olmasa bile, bunun (fazla vergi tarhı ile düzeltilmesi mümkün değil dir, zira memleketin fazla tekâlife ta- bammiilü yoktur , ve vergilerin tezyidi ne teşebbüs iktişaden doğru olamaz. Senenin başlangıcında milli Müdafaa Vekâleti vadesi gelmiş (olan tediyatm dört sene için tehirini ecnebi, silâh fab rikalarımdan talep etti. Ve ondan başka Ankara hükümeti teahhüdatmı munta- zaman ve zamanında ifa etmiştir. Os amanda ğu da fena tecrübeleriyle Türkiye aleyhinde fena hisler besi ları bu ci- heti . Cümhüriyet TTürkiyesinin İmparatorluktan kendisine esini kendi ikti. tikrar için mstlup tedabiri ti. İsbu sene zarfmeda mezkür il tiyat. altan 6000000 Tire şerka derek 21.000.000 İirava iblağ elimistie ki, kâğit paranın yüzde 13,5 ni ferkil » Diğer “Türk MİLLİYET SALI İ4 MART 1933 HARİCİ HABERLER Zel | Hitler taraftarlarından körü. körüne biz disiplin istiyor BERLİN, 13 (A.A.) — Yeni bir emir verilinceye kadar umumi bi - nalara çekilecek olan bayraklar hakkında dün © Reisicümhur tara. fından neşredilmiş olan kararna. me metni şudur: “Harp ölülerinin hâtıralarmı teb çil için bütün Almanyada eski si. yah - beyaz - kırmızı bayraklarm matem alâmeti olmak üzere yarı çekilmiş olduğu bu günde, Yarın. dan itibaren ve imperatorluk bay. rakları meselesinin kat'i bir usul ve nizama bağlanacağı dakikaya kadar siyah - kırmızı - beyaz bay. rak ile gamlı haçı taşıyan bayrağın “Hitler Bayrağı” ile yanyana asıl masına karar verdim. Bu bayrak. lar, Alman imperatorluğunun şe. refli mazisiyle Alman milletinin muzafferane bir surette tekrar can lanması arasında bir bağ teşkil et mektedir. Bu bayarkların birleşme si, devletin satvetini ve Alman milletinin bütün milli unsurlarının samimi vahdetini temsil edecek. tir. Askeri binalara yalnız Alman harp bağrağı çekilecektir. İmza: HİNDENBURG Hitler'in nutku BERLİN, 13 (A.A.) — Hitler, mikrofon önünde bir nutuk söyli - yerek Nasyonal - Sosyalist fırkası mensuplarını yeni rejimi yalnız şe refli, değil ayni zamanda bir surette temsil etmeğe davet et. miştir. Mumaileyh, ilâveten demiş tir kiz İcra kuvvetinin mecmuunum tim sali demek olan makamın milli hü kümetin elinde bulunduğu bu an. da mücadelemizin ikinci safhası başlamıştır. Bugünden itibaren si ze en mutlak ve en körükörüne bir disiplin emrediyorum. Her türlü münferit hareketten çekilmek i. cap eder. Bugünden itibaren mün ferit hareketlerle idaremizin faali Bankalar tekrar açıldı M. Roosevelt,'telsizle Amerikaya itimat verici bir nutuk söyledi VAŞINGTON, 13 (A.A.) — Ha zine nezareti dün akşam bankala- rın tekrar açılmasına dair 4 emir- name çıkarmıştır. VAŞİINGTON, 13 (A.A) — Nevyork Federal Reserv bank mat lâbatı 7 milyar dolar çıkan ve bu- gün normal muamelelere başlama larına izin verilmiş bulunan 52 ban kanın ismini ihtiva eden bir Jiste neşretmiştir. M. Woodin, bankaların halkın haklı isteklerini yerine getirmek mecburiyetinde bulunmalarına rağ men para birktirmek maksadile para çekilmesine müsaade etmeye hakları olmadığını söylemiştir, Mu maileyh, normal vaziyet avdet ©- dinceye kadar bankalardan para | yetini veya ticaret hayatımızı bo- zacak olanlar, bilerekten milli hü- kümet aleyhine hareket ediyorlar demektir. Zira bugün elimizde bu Janan Almanyanın her türlü hare dinden bizler mes'ulüz. Arka- lar, 14 sene bu Almanya İçih, mücadele ettiniz. Mücadele- mizin bayrağı resmen tanmmıştır. Bu size disiplin ve itaatini sizi nerelere sevketmiş, sizi ne gibi ne ticelere kavuşturmuş olduğunuzu göstermektedir. Muzafferiyetimiz o kadar büyüktür ki, adi ve miski nane bir intikam hissi beklememi- ze imkân yoktur. Milli kalkınma- nm düşmanları herhangi bir mu. kavemete kalkışacak olurlarsa hü kümet onların o bu mükavemetini hemen kıracak ve o zaman size i- cap eden emirleri verecektir. Fa- kat Komünist fırkanın teşkilâtımı zın içine sokmuş olduğu casuslar- dan, tahrikâtçılardan sakınınız. Nazi davasında ölenler MÜNİH, 13 (A.A.) — Hitler, 9 teşrinisani 1933 tarihinde kendisi nin Lüdendorf ile beraber yapmış olduğu hükümet dairesinin tenkili esnasında ölmüş olan Nazilerin maktul düşmüş oldukları yerdeki askeri serefler mabedi önüne bir çelenk koymuştur. Çelengin üzerin de su yazı vardır: “Maamafih galip geldiniz” Ele gecirilen patlayıcı maddeler GÖETTİNGEN 13 A.A.— Volf ajansmdan: Zabita komünistlere karşı giriştiği takibat esnasında Harz dağlarının garbindeki orman lardan birinde çok ustalıklı bir su rette saklanmış bir patlayıcı mad - deler deposu bulmuştur. Komünist ler, bu ormanlarda bir müddet ev vel yaptıkları talimlerde daha ev- velce kurdukları bir takım köprü- leri havaya atmak için bu depo- dan aldıkları patlayıcı maddeleri kullanmışlardı. çekilmesinin mübrim ihtiyaçlara hasredilmesini tavsiye etmiştir. Beyaz Saraydan telsizle neşrolu nan bir beyannamesinde M. Roo- sevelt şöyle demiştir: “Bu hafta yeniden açılacak ©- lan bankalar halkın bütün ihtiyaç larma karşı koyabilecek vaziyette bulunacaklardır. M. Roosevelt, tedavül mevkiine çıkarılmış olan yeni paran kıy» metine itimadı olduğunu söylemiş, bankaların tekrar > açılmasına ait plânın ana hatlarını çizmiş ve ha- zine nazırınm muhtelif hükümet lerden mali vaziyetleri iyi olan dev let bankalarınm millt bankalar gi bi gişelerini açmalarını istemiş ol duğunu ilâve eylemiştir. —— yeni bir Rusyayı tanımak MOSKOVA, 13, A. A. — Sovyet Rue ye ipe adenin br heye Azak im mein 100000 altan ruble krymetinde gırla çı karılmış idi. Şimdiye kadar Rusya bun- ları dışarıdan ithal ol har dn etmek mecburiyeti. ———-—- inkişaf edener Zirant, İş ve Sanayi ve Maadin bankalarıdır. B. ergime makta olan maamelâtı dirler ve bunun neticesi unlar bu ana ka- de gerine mezkür senenin ilk (11) a; Di lan Türk ihracatı 1931 senesi mea AR det zarfındeki nazaran 4/4 20 bir tenezzül göstermektedir. “Binanma- Jeyh ithalâtın takyidine küzam örülmek tedir. Bazı ithalâtı tahdit ve e bazılarınnı me- prensibine her ne süretle itiraz edilirse edilsin, bu usul hiç olmazsa Türkiye'ye yeni sanayi girmesine ve yaşamak için uğraşan eskilerine yeni hayat vermesine sebep olmuştur. Türkiye tabiat ve ana- ne itibariyle zirantcidir, “fakat | zirant mahsulleri, hariçten getirteceği sanayi iştiraya anı muktedir. kıla hariçte bir mahreç bulamaz sa Türkiyenin bizzat sanayile uğratma sından başka çare yoktur. Bugün Tür- kiye bu sahada muvaffak oleyor, mma 0 AA »»»»nınILLı,.»>M Amerika âyân mecli- sinde bir hâdise VAŞİNGTON 13 (A.A.) — A- yan azasından M. King, ayan mec lisine bir karar sureti vermiştir. Bu karar suretinde ayan meclisi hari- siye encümeninin Sovyet Rusyayı ne gibi şartlar altında resmen tanı mak doğru olacağı hakkmda tah- kikatta bulunmağa memur edil- mesi teklif olunmaktadır. — 6. Casuslar ldmler ve sikeri EREL Şal takasında casusluk yapmakta olduğunu itiraf eden bir Alman tevlcif edilmiştir. İtalya kralı Romaya döndü ROMA, 13. A.A. — Kel, Kraliçe, Prens ve Prenses de Savois, bugü Sall saree Ramaya daniel Mi Belgrat'ta bir nümayiş BELGRAT, 13. A. A. — Yüksek tah sil talebesi, bu sabah darülfünun önün. de bir nümayiş yapmışlardır. Talebeden biri, dirliği ve düzeni eski haline getir. meğe gelen polislerin üstüne doğru içi | göz yaşı alatıcı gaz dolu bir kap fırla. tıp atmıştır. Polisler nümayişçileri dağıt mağa muvaffak olmuşlardır. tır. Matchek ile Korochets Yeni muhârebe Çinliler geçit önünde çarpışıyorlar TOKYO, 13 (A.A.) — Çin tak- viye kuvvetleri Hsifengku geçidi- ni tekrar ele geçirmek için mezbu hane gayretlerde bulunuyorlar. Cu ma gününden beri çok şiddetli mu harebeler olmaktadır. Dün akşam Çinlilerin şiddetli bir mukabil ta- arruzu tardedilmiştir. Çinliler 200 ölü bırakmışlardır. CHAN HAT KOUAN 13 A, Rengo ajansından: Tiyen - Çin'in Çinli ahalisi, Peiho veya Louan nehrinin şarkında askerlikten çı- ş bir mıntaka vücude geti- rilmesini temin için harekete geç- mişlerdir. Maksatları, boş yere kan dökülmesine mâni olmaktır. Kaliforniya zelzelesi LOS ANGELES, 13, A. A. — Dün yarım saat zarfında üç kuvvetli zelzele LOS ANGELES, 13, A.A, — Zel zeleer devam etmektedir. Pakat şiddeti VASHİNGTON, 13. A. A. — Ame- rika Filosu haşkumandanı Amiral Heig bahriye idaresine zelzele mıntakasında kurtarma işleri birçok £ adama ihti hissettirmekte olduğu çihetle Kaliforn! ya sahillerindeki donanmanın bu hafta İki manevralarının geri burakılmasızı tavsiye etmiştir. Harp zenginlerine hücum PARIS, 13. A A. — Eski muharip. ler Federasyonu (meclisi, sulistimallere dair olan 31 Mart 1919 tarihli kanun lehinde karar vermiş ve barp sırasında bazı kimselerin elde etmiş oldukları ka zançların geri alınmasını kabul etmiştir. Meclis, vatandaşlardan bir kısmı mem Jeketin selâmeti için canlarını feda eder ken diğer bir kısım vatandaşların böyük servetler yapmalarının rezilâne bir şey olduğunu ve hayatta kalanların irtikâp- larınm hayasızcasına istifadelerin ve yağ maların açmış olduğu delikleri ar mak için ağır bir tektm vergiler altında ezilmeleri, mala kabul edilemiyeceğini beyan etmiştir. Meclis, sil edileceği , mesini ve bu komisyonda harp esoasın- da elde edilen rezilâne kazançları geri alınmasına müteallik bir kanun lâyihası vücude getirilmesini istemiştir. Tekaüdiyelerde vukua getirilmiş olan #wiistimaller hakkında yeniden tetkikat yapılmasını istiyen diğer bir takım mad deler de kabul edilmiştir. Tam hedef civarında düştü mü? LE CAP, 13. A.A.— Tayyareci Sepith anat 0,25 te Cap'n 350 mil mesafede kâin Bay üzerinden uçmuştur. 2000 kişiden fazla kimse Cap tayyare meydanında Smith'in gelmesini bekle. yordu. $ Sabahleyin saat — 4,05 te tayyareci Cap'tan 80 mil mesafede bulunuyordu. O saatten beri tayyareciden hiçbir haber almamamıştır. Alıbetinden endişe edilmektedir. Sahil boyumca tayyareciyi araştırmak üzre bir tayyare gönderilmiştir. Şimdiye kadar bir netice alınamamış- miki 13. A, A. — Biraz evvel çıkarılan bir tebliğden anlaşıldığına gö- re, * Devleti koruma ” mahkemesi müd dei umuminin dileği üzerine Matehek a- leyhinde “ Halk arasında dirliği ve dev let işlerinde düzeni koruma ” kanunu. 3İ inde Ljoublinnada çıkarılan beyanna Kale “hazırladığını bir. tanımak iste- Romayı ziyarete gelen amele ROMA, 13, A. A. — Şeker sanayti a. melesinden beş bin kişi, dün hususi tren lerle Padowe, Ferrare ve Cenev'den bu- rava gelmişlerdir. Bu amelerinin hepsi de Colisee'de top lanırışlar ve sonra önlerinde bayraklar ve muzika olduğu halde bir alay teşkil ederek Venedik meydanma kadar impe- ratorlak yolunu takip etmislerdir. Ve. nedik meydanında hararetli bir nümayiş yapılmıştır. Halk tarafından şiddetle alkışlanan M. Mussolini, Venedik saraymın balkonun- da görünmüştür. MAİ ke eke air > Abidesi ile faşizm davası irin ölenlerin mabedi- ne çelenk götürmek üzere bir alay toş- kil edilmiştir. Yeni tahviller eli Milli hükümete ait borçlar için ANKARA, 13 ( Telefonla ) — 932 bütçe kanununun 11 inci mad desi ve 1513 numaralı kanun mu cibince milli hükümete ait borçlar la tahsisatsız borçlara verilmek ü* zere bastırılan hazine tahvilleri hü susi vagonla Ankaraya getirilmiş, Merkez Bankasına teslim edilmiş tir. Bu tahviller 75 bin adettir. 50 ve 100 liralık olan ve hamiline & it balunan bu tahvillerin yekânü 4200000 lira tutmaktadır. Maliye Vekâletinden bankaya verilen cet vel mucibince banka alacaklıların bulundukları mal sandıklarına tah villerden kâfi mikdarda göndere cek, mal sandıkları da alacaklılar rın ellerindeki mazbatalarla teb- dil edecektir. İrsalâta bu hafta s0 nunda başlanacaktır. Bundan baş ka hükümeti sakıte zamanında h& zineden alacağı tahakkuk edenle: re verilecek tesviyei düyun tahvil leri de tertip edilmiş ve provalar Maliye vekâletine gelmiştir. Ya- kında bunlar da basılmağa başla nacaktır. Bu tahviller 38 bin adet olup yekünları bir milyon 800 bin küsur lira tutmaktadır. Türkçe salât ve tekbir ANKARA, 13 ( Telefonla ) — Öz dilimizle her tarafta türkçe eza nın okunduğu bir zamanda ve mi narelerde arapça salât okunmasını doğru Diyanet işlerini türkçe üç salât sureti ile tekbir su reti hazırlatarak müftülüklere gön dermiştir. Türk tarihinin Dördüncü cildi ANKARA, 13 ( Telefonla ) — Türk tarihi tetkik cemiyeti tara- fından tertip ve tabedilen Türk tarihinin dördüncü cildi yeniden basılacaktır. Bu cilde cümhuriye « tin yeni eserlerini gösteren metin - ler de il olunacaktır. Bu hasu- sun temini için cemiyet veköletle- re müracaatlarda bulunmuştur. Mühendis mektebi lâburatuvarı ANKARA, 13 ( Telefonla ) — Yüksek Mühendis mektebindeki kimya lâburatuvarlarında haricin de istifade edebilmesi: karar. laştırılmıştır. Bu lâburatuvarlarda yapılacak tahlillerde alınacak üc- retlere git tarife Nafia veköle- tince tasvip edilmiş ve mektebe bildirilmiştir. Bundan sonra ba kimyahenede bilâmum gıda mad- delerile her nevi eşya tahlilleri ya Şale Deniz ticaret lâyihası ANKARA, 13 ( Telefonla ) — Iktısat vekâleti hazırladığı denize lerde muntazam posta tesisi hök- kındaki lâyiha ile deniz ticareti ve seyrisefain hakkındaki lâyihayı le ra vekilleri heyetine vermiştir, Polis ikinci şube müdürlüğü ANKARA, 13 ( Telefonla ) — İstanbul emniyet müdürlüğü ikin. ci şube müdürlüğüne polis müfet « tişlerinden Demir Bey tayin edil. miştir. Samsunluların maarif severliği ANKARA, 13 (A.A.) — Sam sun umumi vilâyet meclisi bu yıl vilâyette yeniden 30 köy mektebi açmağa karar vermiş ve vilâyet bütçesine yetecek tahsisat koymuş tur. Maarif vekâleti Samsunlular rın yüksek Maarif severliklerinin şahidi olan bu karardan dolayı vilâyet umumi meclisi ile vali Mus tafa Arif Beye tebrik ve *ekkür telgrafı yollamıştır... <0 Mebusların Mezuniyetleri ANKARA, I3 (AA.)-— Bü yük Millet Meclisi bugün reis ve- kili Refet Beyin riyasetir.. “olan mıştır. Bazı azaların mezun'88 ri hakkındaki divanı riyaset, “She resi okunarak kabul edilmiş ve raz namede müzakere edilecek “başka madde bulunmadığındar perşem- be günü toplanılmak üzere dağıl- muştır. Müvazene vergisi bütçe evcüiaei ANKARA, 13 (A.A.) — Müve zene vergisi kanununun bir sene & zatılması hakkındaki kanan lâyi” hası Meclise gelmiş ve Bütçe e cümenine verilmiştir. yarar