23 Mart 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

23 Mart 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

Si Tarihi tefrika: 132 93felâketlerivelgnatief Artık muharebe kaybolmuştu, İgnatief tekrar sahneye çıktı Türk ordularının Ruslara bu ka- dar olsun dayanabilmeleri, Avrupa- da hayretle karşılanmıştı. Bir yum- rukta devrilecek bir hasta saydıkla- fı imparatorluğun daha yaşama kuvveti- ni haiz olduğunu görenlerin kimisi iniyor, kimisi için için üzülü du. Benconsfield sevini İgnatief kan ağlıyordu. ... Gazi Ahmet Muhtar Paşa Gedik- ler muharebesini kazanmış, Süleyman Paşa Elpa'yı Rusların elinden kurtar- mış, Gazi Osman Paşa Plevneyi as- lanlar gibi müdafan © etmişti. Fakat her ordunun imdada İhtiyacı vardı. İmdat edecek kuvvet te yoktu. Rus- lar boyuna asker getiriyorlardı. Mu- zaffer kumandanlar, feryat ederek, ya imdat, yahut sulh isterken, Abdül- bamit ve müşavirleri, İstanbulda gu- rurdan kaplarına sığamıyorlardı. Zahniler de Anadolu ordusunun ye- silmesi, Karsın tekrar muhasara al ima düşmesi, Muhtar Paşanın Soğan» hı dağına, oradan da Erzuruma çekil veni, Rusların tekrar ilerliyerek Er- türum önlerine kadar yürümesi, Kar- sn düşmesi, birdenbire Abdülhami- din gözleri önüne yeni bir uçurum açmıştı. Bu işlerin kabahatini Gazi Muhtar Paşaya yükleyerek Erzuru- mun müdafansını Kurt İsmail Paşa- ya verdi. Daha dün muzafferiyetle- tile kurulduğu kumandanı İstanbula çağırdı. Plevne büyük tehlikedeydi. Süley- | man Paşa bir plân yaptı: Tuna Şark | ordusundan en güvendiği 15 tabur | “sekeri Varnadan — vapurlarla İstanbula, oradan şimendiferle Solyaya götüre cek, siperler içinde duran Balkan ordusundan da eskiden kumanda et- tiği 15 taburu alacak, Orhaniye or- dusundan 10 tabur da ilâve ederek bu kuvvetle bizzat kendisi Plevneye saldıracaktı, Bu saldırışile muhasa. yayı bozarak Osman Paşa © ordusunu kurtarmak umadundaydı. Plân pek iyi idi. Neçare ki zülfü yâre dokunur bir yeri vardı. Kendi seçeceği 15 taburla <ek olan Süleyman Paşa, bir zaman üç tabur asker, bir kaç yüz Harbiye talebesi ile Abdülâzizi tahtından a- tan adamdı. Ya bu 15 taburla Abdül- hamidi de tahtından yuvarlarsa ? İşte şu miskin hesap; Plevneyi ve oradaki kırk bin muntazam Türk as kerini feda edecek kadar tesir gös- terdi. Dört devlet | Misakı (Başı 1 inci sahitede) rolunan tebliğin met İngiliz başvekili ile Hariciye nazırı, Romadan Avdetlerinde, M. Mussolini ile yapmış oldukla- | rı mülâkat e müzakerelerin ma- | hiyeti hakkında Fransız Başveki- mn le ledi ariste tevakkuf et- İngiliz ve Fransız un uzadıya moltiai nazar tertin de bulunmuşlardır. Fransız nazır. koslovakya silâh fabrikası nin evinde müsadere etmekte olduğunu söylemiştir. M. Lupu Skoda fabrikası ikide birde Viyanaya seyahat etmesi esbabı hakkında izahat ve tafsil, temiştir. Plevne düştü. Gazi Osman Paşa yaralı yaralı düşmana esir oldu. Artık feliket elle tutulacak bir hale gelmişti. Süleyman Paşanın baş düşmanı olan Rauf (o Paşa serasker kaymakamı olmuş, Elna'yı alarak Maçka'da dövüştüğü sırada Süley- man Paşa Plevnenin düştüğü habe- rile hemen elli altmış tabur askerle İzlâdiden Sofyaya kadar olan mevki- Süleyman Paşa İstanbulda kendisin den şüphe içinde olan Abdülhamide bir türlü hakikati anlatamamış, Sof- yaya kadar gittiği halde Ruslarm her taraftan saldırdığını görerek bütün kuvvetleri Edirne etrafında toplamak Tüzumunü anlamış, fakat Edirneye dönüşü yeniden Rauf ve Mehmet Ali Paşaların uyandırdıkları kuruntular ra meydan vermişti. Abdülhamit, sa- ray telgrafhanesinden emirler vere- rek orduların başkuumandanı olan Sü- leyman Paşayı Pazarcik ilerisine sön- dermiş, umum © kumandanlık vekâleti- ni serasker Rauf Paşaya vermişt kat bu kargaşalık © arasında Ri her taraftan ilerlemiş, Şipla'da sel Paşanın kumandasındaki orduyu sararak esir etmişti. Sofyaya topla- dığı kuvvetleri Edirneye doğru ric'at ettirmeğe çalışan Süleyman Paşa, Rus larm Merici ve şimendiferi tutarak kendisini de esir etmeğe çalıştıkları» nı anlayınca Kırcalı Balkanlarına doğru çekil İstanimaka'da topladığı çürük ça- rik askerle Tahtalı boğazından Gü- wülcüne'ye geçti ve oradan bu bozuk düzen askeri vapurlarla Bolayır ve Çatalcaya sevke muvaffak oldu. Artık muharebe kaybolmuştu. Mu- hakeme altına alınmak için getirilen Gazi Ahmet Muhtar Paşa Çatalcada, Süleyman Paşa Bolayırda son müda- faaları tertip ediyorlardı. Ahmet Eyüp Paşa Edirneyi boşaltmıştı.. Sırbistan barbe girmiş, Yunanlılar o kımıldanma- ğn başlamış, Karadağlılar tekrar ta- arruza geçmişti. Bir leşin üzerine ü- şüşen kargalar gibi herkes devrilen imparatorluktan bir lerle Tagi OLMAM donanmalarını soktular. Ruslar Edir. neden İstanbula doğru © yürüdüler. Abdülhamit Rus Çarına telgraf çeke- rek sulh istedi. İşte o zaman İgnati ötüşü kendi ağzından dinliyelim (Devamı Eminönü askerlik şubesinden : 833 Nisanında celp ve sevke tabi efrat ile içtima günleri aşağıda yazıl muşta, 1 — 326 doğumlu pi e ei piyadeler ve berhan 17/328 doğumlu. jan- darma ve muzika efradı içtima günü 124.933; 3 — Tam veya nısıf olarak bedeli nakdisini vermiş ve henüz kıtaya sev kedilmemiş bedeli nakdi efradi içti: ma günü 28-493 4 — Bu celp için hedeli nakdi ve- recek efradın bedelleri 14-933 tari- hinden itibaren 114.933 akşamına Kari mektupları Sarıyerdeki ortamektep , , Maarif Vekületi Sarıyer kasabası içinde bir orta mektep açılmasına ka- rar vermiştir. Çok teşekkürler ederiz. Sarıyer civarında yirmiye yakın köy vardır. Çocuklarımızı Sarıyerden |: Sznbula ki sani gitme, İk ent gelme en kurtulacak mektep ha: lanmıştır. Fakat bazı kimszler mekte bin burada açılmasını istemi; rada açılmasını istemiyorlarmış, Çocuklarımızın fırtmalı havalarda çektikleri wstirap artık yetişmez mi? Sarıyer muhtarı ve Nahiye Hilâli Ah- mer Reisi Çocuk velisi kalbi yanık insanlardan Mehmet RACI 02 İstanbul Halkevi reisliğinden: Bugü sat 17 de Ressam Nami Ziya Baze rafından (Ressam muhterem Hoca Ali Rıza Bey) hakkında bir konferans veri- « Herkes gelebilir. İecektir. Bu münasebetle alt kat salonda serdi tertip edilmiş ve üstadın yüz <lk az seri Se iştir, isana kadar her gün ziyaret edilir, Dühuliye yoktur. Si ğ MİLLİYET PERSEMBE 23 MART 1933 HARİCİ Silâhları bırakma kon- feransı tehir ediliyor | Paskalya geçsin CENEVRE, 22 A.A. — M. Hen derson'un silâhları bırakma kon. feransının tehirini teklif” etmek kararı bir tebliğ ile bildirilmiştir. Bu tebliğ umumi o komisyonun 23 mart perşembe günü içtimaa davet edileceğini ve komisyonun konferans mesaisinin Paskalya ta- öllerinden sonraya (bırakılması muvafık olacağı mütaleasın ser- dedeceğini bildirmektedir. . Bu tebliğ, daha iyi bir teşriki mesai temin etmek üzere halıha- zırda bazı devletler arasında ya- pılmakta olan müzakerelerden bahsetmektedir. İtalyan projesinin muhtemel akislerinden endişeye düşen bazı devletler bir takım hususi mükâle melerde izhar edilmiş olan bissi- yatı ileri sürerek mukavemet gös- termeğe kalkışacaklardır. Fakat M. Henderson'un hal ve zamana uygun olan teklifinin galebe çal- | ması muhtemeldir. Balkan birliği SOFYA, 22 A.A. — Bulgar ajansı bildiriyor : Balkan Okonferans: bulgar ve yunan milli grupları dün Sofyada mülâki oldukları saman Balkan millet- İması eserinin taciline konferansın diğer milli mesi için iktisadi ve siyasi osasata müs- tenit bir itilâfm tahakkuku için çalışma. ön davet etmeğe karar vermişlerdir. Bu iki grup bu programın tatbiki Balkan devletleri hariciye nazırları ara- sında müşterek icraat lüzumuna kani ol. maşlardır. , Suriye mandası CENEVRE, 22 (Akşam) — Fran. sanm Suriye mandası İtalyaya ter. kedeceği rivayet olunuyor. Graf zepelin BERLİN, 22 (A. A.) — Graf zepe- lin balonu 29 ve 30 Martta Fried. riehshofen'den Viyanaya gidecektir. Balon ilk defa olarak Viyanaya ine- Cenevrede şark tütü- nü müzakereleri CENEVRE, 22 (A.A) — Dün tütün mütehassıslarından mürekkep bir grup bir toplantı yabmiştır. Bu grup, bilhassa Avrupanın ce- nubu şarkisind. tütün müstahsil memleketi, mütesisir etmekte olan buhranı hafifletecek beynelmilel tet- birler bulmak imkânmi tetkike me- murdur. Afyon mukavelesini kabul ettik CENEVRE, 22 (A.A.Y — Türkiye istan, uyuşturuğu maddeler ir takım ahkâma ve nizam lara rapteden 1931 tarihli rukavele- | nameyi kabul etmişlerdir. Bu suretle lerin adedi on üçe baliğ olmuştur. Mukavelenin meriyet mevkiine gir mesi için 13 Nisandan evvel daha 12 devletin kabulünü temin etmek lâzrm gelecektir. Türkiye Nisan başlanğıcında Af- yon hakkındaki La Haye - 1912 - ve Cenevre - 1925 - mulka: nin musaddak decektir. Bükreşe giden mu- rahhaslar dönüyor an 22 (A.A.) — Bülkan Bir. İK Dukan olan Tük Meraşbele. der. Bulgaristan malt tahkikat istiyor CENEVRE, 22 (A.A. — M. Mow- chanoff, Milletler Cemiyeti Kâtibi U. sama ae ime LE mali vaziyeti .dilmiş olacağı ümidini izhar etmiştir. Fransız meclisinde PARİS, 22 (A.A.) — Sağcenah müstakillerinden M. Dommange, Me busan Meclisinde harbiye müsteşarı M. Hulin'in istifa etmesini İstemiş, ve mumaileyhi hususi mahiyette hazı ka balıklarda bulunmuş olmakla muaha eye karun 367 rey le itimat beyan et- iştir, | yanın nefine | kurtarmasını temenni Almanyada geceli, gündüzlü şenlikler Reichtag'ın açılması kuvvetli AL manyanın remzi gibi gösteriliyor BERLİN, 22. A. A. — Yeni Rayişta- ğın Potestamda açılması münasebetile her tarafta mutlak bir sülün ve ayni zamanda tasviri kabil olmayan bir şevk içinde bir takım merasim © ve şenlikler yapılmıştır. BERLİN, 21. A.A. — dik etmiş ve ona teşkilâtı esasiye kanu. ları hatırlatmıştır. Bu firin hür Alman. olarak yeni nesli nifaktan Başvekilin nutku Başvekil M. Hitler söylediği nutukta Alman milletinin deyişen mukadderatı nı ir edyrek demiştir ki: mark Alman devlet birli; tığı zaman nifakın sonu, gelmiş zanne. diliyordu. Alman milleti imperatorun | daveti üzerine rehberlerinin eserine işti- vak ederek birleşmekle beraber kendisi- ni Avrupa milletleri zümresinin diş ara: smda bırakmamıştır. Alman devlet bir- scmehi ne de milleti hiç bir zaman harbi iste. memişlerdir. Ancak umumi ve manevi sarsıntı onları kanaatleri bilâfma olarak harbe sokmuştur. Başvekil, dünya iktisat feliketinin, ga lip ve mağlup arasında o fark gözeten mantılsız nazariyenin bir neticesi oldu ğunu ve dünyanın sefalete düştüğünü e | hemmiyetle kaydettikten sonra demiştir kiz Bütün bü sefnletler © cenasında al- ğunu ve bu yüzden alınan milletinin se- man milleti dahilde biri birine girmiştir. Ancak Almanlar kendi milletlerine o- lan itimatlarını tekrar elde ettikten son- radır ki yeni bir milli birlik — ve yeni Almanya Reisicümhur 3 ikinci | kânunda işte bu yeni Almanyaya hükümeti teslim et- mis ve milletin ekseriyeti de son inti- habatta bu yeni Almanya ile beraber ol- duğunu ilân etmiştir. met b tan rihi anda yeni Reichstag'ın önline Alman milletini yeniden teşkilâtlandırmak yo- lunda bütün kuvvetini — kullanmak hu- susundaki hudutsuz ve sarsılmaz azmi ni bildirmek için gelmiştir. — Hüleümet farklı düşüncelerden kurtula- rak bu işe kuyulamalarını bekliyor. Biz, Söke umumi meclisi SÖKE, (Milliyet) — Kazamız meclisi umumi intihabı dün fırka salonunda kaymakam beyefendi nin riyaseti altında ve idare he- yeti huzurile yapıldı. İntihaptan evvel vilâyet fırka reisi Etem Kad- ri Bey ikinci müntehiplere bir nu- tuk söyledi. Reyler tasnif edile- rek İsa Ruhi ve Nuri Beylerin se- çildikleri anlaşıldı. Söke belediye bütçesi SÖKE, (Milliyet) — Kazamız nince 40 bin lira olarak tesbit e- dilmiştir. Bütçe nisan toplantısın. da belediye meclisinin tasdikine arzedilecektir. Sökeden geçen çay SÖKE, (Milliyet) — Kasaba. mızın ortasından geçen ve taşkın zamanlarında baskın ve tahribat yapan çayın setlerinin küçük ne birler ve çaylar kanunu hükmün. ce halkın mükellefiyetile yaptırıl ması geçen sene kararlaştırılmış ve işe başlanılmıştır. e Bu sene u- mum mükelefler iş başı edilerek setlerin bitirilmesine çalışılacak- Aydmda yağmur AYDIN, (Milliyet) — Vilâye- tmize faydalı yağmurlar yağdı, çiftçiler sevindi. Umumi meclis seçimi bitti, 23 martta toplana- cal Sökede polis teşkilâtı SÖKE, (Milliyet) — Burada yeni polis teşkilâtı yapılıyor. Bu- nun için Aydın emniyet müdürü şehrimize geldi. Polis için bina te- darik edildi, noksanları tamam- landı. Bugünlerde bir komserle dört polis gelerek vazifeye başla- ! yacaklardır. | milletin büyüklük için şart olan kuvvet ve kıymetini tanıyarak ve dahili kuvvet menbat olarak Alman milletinin ve Al- man harsinin büyük ananelerini inkişaf ettirerek, fikir ve azim birliği içinde canlanmak istiyoruz. Başvekil Hitler, mareşal Hindenburg hakkında bütün meclisin o ayağa kalka- rak hürmetle dinlediği şu sözleri söyli- yerek mutkunu bitirmiştir: Müttehit Almanyanın doğuşunu gör- müş olan Reisicümhur, onun şerefi ve hürriyeti için nihayet bugün onu milleti kalkınmaya götürmek ta ir, üç defa savaş Alman ku bü ifeyi başarmak cesaretini ken dilerinde görmeleri için alman milletinin mümessillerine de geçmesini dilerim. Fener alayı BERLİN, 22. A. A. — Dünkü mera- sim geceleyin muazzam bir Fener ala yile bitmiştir. Bu alaya milliyetperver sosyalist hücüm kitaatiyle çelik miğfer teşkilâkı ve Darülfünun talebesi iştirak etmiştir. Büyük bir halk kütlesi sokak- ları dolduruyordu. Bu esnada Berlin operasında da Vag nerin — Maitres Chanteurs — piyesi temsil ediliyordu. Bütün kabine erkân in üçü sini dinlemek eserin şu son kelimeleriyle bir daha kay detmele istemişlerdir. Almanyayı idare edenlere sayğı ile ba | kanez. Tiyatroda bulunan balk başvekil HABERLER (Ze. Hitleri cılgmca alkışlamıştır. Almanlara sınıf ve fırka fikirlerini a- gutturmalıdır. Ve bütün Almanları tam manasiyle tek bir millet, devlete temes- sül eden bir millet yapsm. Matbuat Reichstag'ın dün kendisine yapılan kabule biyik bir surette bareket ettiğini ve sosyal (o demokvetlerin bile nümunci imtisal olacak bir ciddiyet gös- terdiklerini kaydediyorlar. Reichstağ reisliği BERLİN, 22.A.A. M tekrar Reichetag rek miştir. Gazetelerin sevinci BERELİN, 22. A, A. — Dün akşamki Berlin gazetelerinin hemen hemen hep- si Potslam gününe ait tafsilât ile dolu- dur. Hepsi de bugünün fevkalâde ehem Goering, ğine intihap edil. detmektedir. Hatta hükümet fırkalarınm naşiri ef. kârı olmayan gazeteler bile bu münnse- betle — Alman tarihinde bir döncmeç — den bahsetmektedirler. Almanyada affı umumi BERLİN, 22. A.A. — Volt ajansı mı gösterdiği mütalmasiyle | ceza suçları için bir affı umumi lâyihasını reisicüm- bura takdim etmiştir. MEMLEKET Ormanda cinayet TOKAT, 21 — Tokadın Karaören köyü ile Küsürük köyü arasmdaki or- manda bir vak'a olmuştur. Burada Yakup ve arkadaşları odun keserler. ken Murtaza ve arkadaşı Ömer ile a- ralarında kavga çıkmış, Murtaza ta bunca le ateş etmiştir. Çıkan kurgun- a iri ağaya isabetle ölü- müne sebebiyet vermiştir, — Portakalcılığımız MERSİN (Milliyet) — Mersin ve itinde portakal ve ik yük tehlikeden kurtarmıştır. nin endişesi kalmamıştır... Z Burada toprak bayramı büyük bir programla neşe içinde kutlulanmıştır. Bu münasebetle kır eğlenceleri yapıl- mıştır. MUĞLA 22 — Buraya faydalı Yağ murlar yağmıştır. MERSİN (Milliyet) — Burada lah hayvanat işlerine başlan mıştır. ızlığa yaramayan hay. vanlar “iğdiş” edilmektedir. Kıdem zammı Sini Şark kıdem zammına başlangıç tarihi ANKARA, 22 (Telefonla) — Ordu, Bahriye, Jandarma zabit ve memurlarına verilecek şark kı- dem zammı hesabına hangi tari- hin başlangıç sayilacağının tefsiri hakkında Başvekölet bir tezkere ile Millet Meclisine müracaat et- miştir. Kredi bankası idare heyeti âzâlığı "ANKARA, 22 (Telefonla) — Kredi Bankası idare meclisi azalı- ğına Sanayi ve Maadin Bankasi idare meclisi azasından Haşim v8 Safa Beylerin tayinleri âli tasdike iktiran etmiştir. Hariciye değişiklikleri ANKARA, 22 (Telefonla) — Roma büyük elçiliği üçüncü kâti- bi Mustafa Fehmi, Londra evrak memuru Ali Rıza, Berlin konso- losluğu kançıları Necdet Tahir B. ler derecelerile merkeze alınmış- | lerdir. Londra evrak memurluğuna dör- düncü daire ikinci şube memurla- rından İrfan Niyazi, Berlin kançe | larlığına birinci daire kâtiplerin- | den Fikret Tahir Beyler tayin & dilmişlerdir. Rus alimlerine ziyafet ANKARA, 22 (Telefonla) — Rus sefareti cumartesi günü An karada bulunan Rus âlimleri fine bir çay ziyafeti verecektir. Zi- yafete Türk profesörleri ve şehrin mümtaz. simaları davet olanmuş lardır. Konya valiliği ANKARA, 22 (Telefonla) — Dahiliye müşteşarlığına tayin edi- len Konya valisi Vehbi B. in yeri- ne şimdilik vali tayin edilmiyerek Vekâleten idare edilmek üzere Konyaya bir Mülkiye mülfettişi gönderilecektir. Yerli mallar eşya piyaugosu ANKARA, 22 A.A. — Türkiye İdman Cemiyetleri üttifakile Milli İktisat ve tasarruf, Hilâliahmer, Hi Etfal ve Türk Maarif ce- miyetleri yılda bir kere çekilmek şartiyle aralarında bir yerli maf | lar eşya piyangosu birliği yapmıf tavdı er, Hasilât ortaklaşa olacak ve bk letler birer liraya satılacaktır. B8 cemiyetler ayrıca kendi namlart na piyango tertip etmiyeceklerdir” Fırka idare heyetinin kararları 'ANKARA, 22 AA. —C.H.F Umumi idare heyeti bugün topla” dı. Sıvas, Eskişehir, Cebelibereket! Giresun, Balıkesir Vilâyet idar6 heyetleriyle kaza heyetleri reisle" rinin yeni seçilmelerini tetkik 0 tasdik etti. Burdur Vilâyeti kazâ reislerinin de yeni intihabı tasdik edildi. Aksaray vilâyeti kongresi” nin esini o tamamlamasını Kastamonunun Abana nahiyesi nin kongresinin de yeniden yapıl masına karar verildi. Kırkağaç 08 ziyeti etraflıca görüşüldü. Gümrük ve inhisarlar vekilinin beyanatı ANKARA, 22 A.A. — Gümrük ve İnhisarlı Ajansımıza şu beyanatta bulan kâlete tekliflerini bildirmeğe lıyacaktır. # © Çocuklara öz Türkçe hil ADAPAZARI (Milliyet) — 7 mal Paşa ilk mektebinde yavr rın ceki arapça isimleri dei miş, Güngör, Erdoğan, Taşkı"Z gibi öz türkçe atlar konulmuş Herkes isim değiştiriyor. ÜYE | st diğer mekteplerimizin bati Roma üçüncü kâtipliğine Şadi, | Kİ mmm mma. lar vekili Ali Rana B. 4 Le baş 20 ı 1 » » » m, »