23 Mart 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

23 Mart 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Ekonomi ii Tahdidi istenen sanayi Bir kısım sanayiimizin fazla inki. şafı muzır rekabetler doğuruyor Bizde sanayiin sür'atle inkişafı son altı sene içinde olmuştur. Altı sene ev vel her sanayi şubesinde azami istih- sale ihtiyaç vardı. Piyasa dahili fabri- kaların verdiği malı derhal alıyordu. O vakittenberi bu hal böyle devam et ti ve bir kısmı sanayi şubeleri biraz da ileriyi görememenin tesirile icap ettiğinden fazla genişledi. Bir zamandanberi böyle fazla inki- saf eden sanayi etrafında şikâyetler başlamıştır. Bu şikâyeti şiddetlendi- ren bir sebep te fazla inkişaf eden bu sanayide tabiatile başlayan rokabet- tir. Bu rekabet yüzünden bazen fab- rikaların ellerindeki eşyayı #ermayo- sine kadar Sanayi Bi miyetli bir surette meşgul olmakta- dır. Hattâ bir kısım sanayiin tahdidi istenmektedir. Patates ucuzluğu Patates fiatleri bu sene çok ucuz- dur. Hele son günlerde şehrin her ta- rafında el arabalarile çok ucuza pata- tes satılmaktadır. Hem de iyi cins pa- tateslerin okkasının yüz ya ka- dar satıldığı görülmektedir Patatesin bu kadar ucuzluğunun muhtelif sebepleri vardır. Bilhassa ih- r#catın az oluşu ve eldeki stokların sarfı lâzım gelen bir zamanda bulu- nuşumuz bunun başlıca sebeplerinden dir. Patatesin bu kadar ucuz olması dan tüccarın ve zürram müteessir masına mukabil halk çok memmundu.r Yumurta vaziyeti Fransadan sonra İtalya, Almanya ve mir da yumurta ithalâtini a- e e sandığı 20 liraya olan yumurta, gümrük resmi yüzünden Al manya piyasasına 55 —60 liraya ma- ledilebilmektedir. Vapur şirketleri de yumurta nak- Diye tarifelerini arttırmışlardır. Halen yumurta için en mer mii İngiliz piyasası bulunmak: Muhtelif e yumurta it- halâtını azaltmış olduklarından piya- sada 3 yumurta 5 kuruş kadar düş- müştür. Yugoslav mısırları Fransa ve Yuğosavya arasmda co- üzakerat | neticesinde Fransa, Yugoslavyadan © 40 tenzi- Iâti gümrük resmine tâbi olmak üze- | re 5000 vagon misir satınalmıştır. Yugoslavya'da halen ihraç editmi- ye hazır bir halde 40 bin vagon mi. tır bulunduğu şehrimize gelen malü- mattan anlaşılmıştır. . Amerika gümrük tarifesi Şehrimiz Ticaret mehafiline gelen mnlümata göre, Amerikada gümrük tarifesinin indirilmesi lehinde kuvvet- li bir cereyan hâsıl olmuştur. Yugoslav afyonları Yugoslavyada 30 bin kilo satılama a Sai keiki. Afyon mü- yansı 'ugoslavyada imtiyazı lan Mak arsie Şirketi) in nin 11 marttanberi Yugoslavyada afyon sa- tmalmiya başladığı bildirilmektedir. memleketlerin kontenjanları Ticaret Odası, hangi memleketler. alınan cetveldir) 2 MART 1933 Akşam Fiatları Tahvilât İstikrazlar İerikram dahili 9— D. Murrahbhide 58 $ Tramvay vE TE İ Tünel Iİ “e 1815 Şir, hariye © 15— $ Telefon — ÇEK FİATLARI Paris 1206 $ Pi 1089 72534 $ Viyana 42835 Nüyork 4130 $ Madrit Se, Milano 34820 $ Berlin 10883 Brükael 3386 $ Varşova 42150 Atina 82214 $ Peyte 34800 Cenevre 4 Bük s0,i4 Sorü 6129 $ Balgı 3, Amsterdam © 13723 $ Moskova 1089 12 NUKUT (Satış) Kuruş $ 1 İsterlim 72 1 Florin de kontenjan usulü tatbik edilmekte olduğunu tesbit etmiştir.Oda, bu mem leketlerdeki kontenjan mukarreratın- dan Türkiye'yi alâkadar eden kısım- ları da tesbit ve bu husustaki tetkika- tı neticesini bir raporla İktısat Vekâ- etine bildirecektir. Oda meclisinde Ticaret Odası Meclisi, dün öğleden sonra topl . Bu toplanmada, Odanın 932 bilânçosu okunup ilmiştir. zedilmiş ve muvafık görül Odaya kaydedilmiyen mi binli cezalar tarhedildikten sonra toplan- miya nihayet verilmiştir. Balık gübresi Yenmiyen balıkların gübre yerine kullanılması için Ticaret Odasınca tet kikat yapılmaktadır. Bu hasu talcasma müracaat edilen cak bir grup meydana çıkarsa cemi- yetin iştirak edebileceğini bildirmiş- tir. Kakao ithalâtı Yerli çikulata | fabrikatörleri ithalâtmın fazla resme tâbi Ge için teşebbüste bulunmak üzere An- karaya gidecek bir heyet seçmişlerdir. — vu» — Gümrüklerde İhtilâs var mı? ümrüğü hamalla rının yol parasından ihtilâs vaki oldu. u hakkındaki neşriyat üzerine mez» kür gümrük (kolbaşılarından Ağa Beyden aldığımız bir mektupta “Hü kümetime sit alarak bendeniz gümrükte idari ve inziba- ti işlerle meşgul bulunuyorum. Ka- zanç vergisinin sureti tahsil ve hü- kümete bir teslimi o hamal başılara ait ifedir. Bendeniz para işleri için ne gümrükten para aldım ve ne de şimdiye kadar hiç bir istievaba hedef oldum” denmekte ve yapılan neşriyat ve ihbarların garez eseri ol- duğu bildirilmektedir. Sıhhat işleri Ecza depoları tef- tiş edildi Sıhhiye Vekâletinin şehrimiz ecza- haneler müfettişliği son hafta içinde bütün eczaneler ve ecza depolarını s1 kı ve esaslı bir teftişe tâbi tutmuştur. izdeki eczaneler her zaman bu teftiş sıkı bir şekilde ve ecza- nelerle ecza depolarmdan yapılan şi- kâyetler nazarı dikkate almarak ya- pılmıştır. Son zamanlarda bilhassa ba zı ecza depolarının reçetesiz ilâç ver- diklerinden, hattâ memnu ve satılma- Pr. Malehe i için İM bir mesai odası hazırlanıyor Darülfünunun ıslahı için kendisile mukavele yapılan İsviçreli profesör M. Malche nisan başında memleketi mizde bulunacaktır. Darülfünun oma neti M. Malehe'in İstanbula gelmesi i çin 2 bin Türk lirası yol harçlığı gön- dermiştir. M. Malehe'in çalışması için Ema- net dairesi yanında kendisine bir bü- ro hazırlanmıştır. Amerikan kız kolejinin yil dini Şehrimizdeki Amerikan kız kolle- jinin 42 inci yıl o dönümü merasim İe tesit edilmiştir. Merasimde talebe namına Perihan Cemil H. bir hitabe söyledikten sonra Amerika Sefiri na- mına Alaşemiliter bir nutuk irat ede- rek memleketimizde şimdiye kadar vücuda getirilen inkılâplardan sitayiş i Ataşemiliter, Gazi lalâpçılarm en ba- geldiğimi, yeni bir devlet Ge ettiğini ilâve etmiştir. Muallimler kongresi Istanbul Muallimler Birliği kongre si bu sene toplanamamıştır. Kongre lar cereyan etmektedir. Behçet Sabit B. in bir tavzihi Tıp fakültesi Meclisi Müderrisinin vazifesinden istifa ettiği yazılmıştı. Dün Dr, Behçet Sabit B. bir murarri- rimize demiştir şi: miş bir keş e hadisesi de Meniie “Terkos işi işi Eekseriyet ol olmadığın- dan toplantı olmadı Terkos şirketi heyeti umumiyesi dün fevkalâde toplanarak şirketin tasfiyesi hakkında bir karar verecekti, Fukat Ti. caret kanunu mücibince tasfiyeye karar verebilmek için hissedarların üçte ikisi- 'nin toplantıda bulunması Hizm gelmek. tedir, dünkü toplantıda hissedarların üç te ikisi hazır © bulunamadığından top- lanma 24 nisan'a berakılmıştır. Dün aldığımız bir habere göre girket, tasfiye edileceği cihetle memurlarına taz minat vermeğe karar vermiştir. Şirke- tin Türk memurları arasında şayi oldu una göre, şirket, yalnız ecnebi memar- larma tazminat verecek, Türk memur. larının maaşlarının son zamanlarda ya. pılan zam ile iktifa ederek bunlara taz- minat vermiyecektir, Bu haber Türk me yolda hareket eden bazı depolar ol- duğunu göstermiştir. Teftiş neticesin- de üç, dört deponun reçetesiz ilâç tıkları anlaşılmıştır. Bu depolar Cüm - huriyet müddei umumiliğine verilmiş- tir. Cemiyetlerde Hilâliahmer koncresi Hilâliahmer cemiyeti nahiye kon- greleri tamamen bitmiştir. Kaza kon- grelerinin de bu ay sonuna kudar bit- mesi beklenmektedir. Cemiyetin Fa- tih kazası kongresi de yarın saat 14 te Letüfet apartımanındaki merkezin- de yapılacaktır, an kadar yapılan kongreler- inan netice göstermiştir ki İstan bul halkının Hilâllahmere karşı olan alâkası gittikçe artmaktadır. Cemiye- tin aza aidatı ir muvaffakiyet le toplanılmaktadır. Halkın bu yük- sek alâkası neticesi olarak yardımla- İ rını daha geniş yapabilmek imkânme bulmuştur. * nihayet bu sene mekteplerdeki bütün fakir e bir tane eksik kalmamak üzere, yecek vermeğe muvaffak olmuştar, Fakir ilk mektep | talebelerine haftada dört gün yemek ilemi Hafta nın geri kalan birinde mektep tatil ve Bizde de öğleye ka. dardır. Hukuk talebesi ve baro İstanbul barosunda cereyan etmekte olan son hadireler üzerine meslekleri do layisile alâka gösteren Hukuk talebesi cemiyeti istikbalde kendilerini çok ya- kmdan alâkadar edecek (olan bazı hu- suslar ve nektalar üzerinde bir takım arzular izhar etmiş ve bü arzularını ad- liye vekâleti ve İstanbul barosu reisliği- ne bildirmeğe karar vermiştir. ee Güze! sanatlar bir- liginde cay Güzel sanatlar birliği Mimari şubesin İ de'dün Avrupa'da tetkikattan dönen ar kadaşları şerefine bir çay ziyafeti veril- miştir, | | racaal ettik, M, Veilhan bize dedi ki: — Şirketin eski memurlarma tazminat dağıtacağı doğrudur,fakat bunun miktarı ve tazminatın Türk memurlarına veril- memesi hakkında şimdilik bir karar ve- rilmemiştir.Bu meselede kat'i karari ver mek için Terkos'un satın alma ms kave- lesimin B. M. Meclisince tasdikini bek- yoruz.” e Oturan vapurun yükü Boğazişinde karaya oturan Harkot is gön: üzre harp malzemesi oldu- ğu yazılmıştı, Şehrimizdeki Sovyel ce neral vapurda Londra, terdam, ilmek üzre Yunan artistleri geldi Şehrimizde temsiller verecek olan Mel Aliki Musurü'nin idaresindeki yunan ko medi kumpanyası artistleri dün şehrimi- ze gelmişlerdir. Yunan artistler; bura- da kaldıkları zaman zarfında | İpekfilm şiöiyosunda rumca bir film çevirecek. Gla Posta tayysresi Dün Ankaradan rp gelmiştir. Buradan da Ankaraya hareket etmiş ise de hava bozulduğundan niz rey çağ Tahsildarsız vergi ANKARA, 21 — Maliye encüme ni Kastamonu meb'usu Hasan Feh- mi Beyin vergiler hakkındaki teklifi- ni kabul etmemiştir. Bu teklif şudur: Vergiler tahsildar © kullanılmadan halktan alınmalıdır. Herkes nabi lerdeki sandı teslim etmelidi: gü: getirmiyenlerin nesi var, nesi yoksa satılmalı ve kendileri de teşhir olun- malıdı Mei Encümeni bu teklifi halk için çok ağır bulmuş ve bundan do- iayı reddetmiştir. Ri hir Haberleri Vüâyetie Maliye teşkilâtı Yeni şekil hakkında neler düşünülüyor? İstanbul Maliye teşkilâtmen dü- sünülen yeni şeklinde bazı noktalar üzerinde durulmaktadır. Bunlar: işlerin düzgün müraka- besi, vergiyi almakta kolaylık ve Maliye memurları aylıklarının müm- kün bir nisbete yükseltilmesidir. Aylıkların çoğaltılması bir bütçe meselesi olduğundan bunun ne ka- dar kabil olup olmadığı merkeze ait bir iştir. Umumi bütçenin müzakeresi es- masında Defterdar Mustafa Beyin Ankara'ya gitmesi muhtemeldir. Beyoğlu tahkikatı Defterdar Mustafa Bey dün Be- yoğlu Malmüdürlüğüne gitmiş ve ©- rada yapılmakta olan tahkikat bak- kında malâmat almıştır. Rapor hazır Amerikalı mütehassıs raporunu hazırladı Gümrüklerde tetkikat yapan Amerikalı mütehassıs Mr. Wurf- bayn buradaki işini bitirmiştir, bu-| gün yarın raporunu Vekâlete ver- mek üzere Ankara'ya gidecektir. Gümrük ve İnhisarlar Vekâleti Müsteşarı Adil B. in bugünlerde şehrimize geleceği haber veril. mektedir. Âdil B. Amerikalı mü- tehassısın raporunda lüzum terilen hususatın ifa edileceğini, lüzum görüldüğü takdirde kaçak- ğa karşı muhafaza teşkilâtının bazı mıntakalarda daha ziyade kuvvetlendirileceğini söylemiştir. «03. Poliste Fili 7 ia etmiş Pangaltıda oluran berber Hidayet Majik sinsmasının önündeki vitrinler den film resimlerini çalarken yakalan mıştır. “s4 Tramvaydan düştü. Şeliremininde Tatlı kuyu caddesin- de oturan 35 yaşında cideli Emine Hanım vatman Süleymanın idaresin- deki * İramıvaya © binerken © düşmüş, başından yaralanmıştır. İskarpin çalarken Zekeriya isminde bir adam Tak- simde Meşe sokağında Rozanın evin- de iskarpin çalarken yakalanmıştır. Vinçten n düşen yükün eğ ln sokağında otu- şıkarırken vinçten düşen bir İri Gedik İmar ağır surette yaralanmış, ümiteiz bir halde Cerrahpaşaya kaldırılmığ- tr. Mühkenielirdi Yeniden keşif yapılacak Düğünde Ramazanı öldürenin kim olduğu katiyetle anlaşılacak Geçen künunusanide Yenibah- çede Abdurahmanın düğününde Ramazanı öldürmekten suçlu Hü- dai ile Hüdaiyi öldürmeğe teşvik ötmekten suçlu Karanfilin ve bu cinayette yi şahitlik etmek- ia Sül Z l, , Süleyman, Zeynel, Fethi Elmas, Emin, Haydar, Ke- rim, Sabri, Nasip, Galip ve Hay- darın muhakemelerine dün devam edilmiştir. Dünkü celsede dinle- nen şahitler biribirlerini tutmayan şahitlikler yapmışlardır. Neticede yak'a mahallinde keşif yapılması kararlaştırılmış, ve muhakeme baş ka güne bırakılmıştır. Kaçak kâğıtlar Külliyetli miktarda sigara kâ- ğıdı kaçırtmaktan suçlu Hacı İs- mail ve Mehmetle bu sizara kâ- ğıtlarmı tasımaktan suçlu hamal Salâhattin ve yakalanacakları es- nada bu kâğıtları kuyuya atmak- tan suçlu Hanifenin muhakemele- rine dün devam edilmiş, bir çok it dinlenmiş, neticede Hacı İs- mailin sabıkalarının sorulması i- çin muhakeme başka güne bırakıl mıştır. ! Belediyede Lokanta için EE 'Lokanta için yirmi bin lira istendi Belediye kooperatifinin işleri- ni genişletmek için 20 bin lira is- tikraz yapılmasma karar verilmiş | ti.Bu istikraz belediyenin bankada ki parasından yapılacaktı. Beledi- ye Dahiliye Vekâletine bir tezke- re yazarak bu istikrazın yapılma- sı için müsaade istemiştir. Vekâlet müsaade ederse bu 20 bin hira ile lokanta genişletilecek ve yeni satış mağazaları açılacak- tır. Deniz hamamları Bü yaz mevsiminde meköellf yerlerde deniz hamamları açmak üzere Belediyeye müracaatlar ol- maktadır. Bu sene Belediye her yerde deniz hamamı açmak için müsaade etmiyecekti; se- ne deniz hamamları için yapılan talimatnameye birçok yeni kayıt- lar ilâve edilmiştir. Haseki hastanesi baş doktorluğu Haseki hastahanesi baştabibi Esat Beyin yerine göztabibi Naz- mi B. tayin edilmiş fesine başlamıştır. Bütçenin tastiki Belediye 1933 bütçesi Meclisin yaptığı tadilât yeniden temize çe- rilmiştir. Bütçe her sene geç tas- dik edildiğinden, inşaat mevsimi geçmekte ve bazı zorluklar olmak tadır. Bu sene bütçenin çabuk tas- diki için Belediyeden bir memur Ankaraya gönderilerek, bütçe ta- | kip ettirilecektir. Köylerde itfaiye Şehir hudutları dahilinde bu- lunan köylerde itfaiye teşkilâtı hemen, hemen hiç yoktur. Bu köy- lerden biribirine yakın olanlar i- çin bir köy merkez ittihaz edile- rek itfaiye grupları teşkili karar- laştırılmıştır. Köyler telefonla bi- ribirine ve bu itfaiye grupuna mer but olacaktır. Yangın olunca tele- fonla haberdar olan itfaiye yeti- şecektir. Bu gruplardan birinin Remide teşkili tekarrür etmiş ve bu gru- pun garajı yapılmıya başlamıştır. Rami itfaiye grupu civar köylere de bakacaktır. Kunturatlar tetkik ediliyor Belediye kiraya verilmiş ev, dükkân ve binalara ait kunturat- ları araştırmaya başlamıştır. Muh telif kollardan işe başlıyan grup- lar şehri taramaya başlamışlardır. Konturatları olmıyanlar cezalan- dırılacaktır. Çenberli taş cinayeti Bir kadın meselesinden dolayı Çemberlitaşta Saidi öldüren Sali- hin muhakemesine dün Ağırceza- da devam ediliniş, şahit dinlen miş, başka şahitler celbi için de. vamı başka güne bırakılmıştır. Kaçak eşya Muammer isminde biri, bir sandalla Fındıklı sahiline çıktığı sırada elindeki torbadan memur. lar şüphelenmiş ve yapılan arama da torbada kaçak eşya ve kendisi nin beline sarılmış birkaç ipekli çarşaf bulunmuştur. Muammer, 8 inci ihtisas mahkemesine verilmiş ve kaçak eşya müsadere edilmiş” tir. Çığ mecmuası Çığ mecmuası mubarrirlerinin Polis müdüriyeti tarafından ii vap edildiğinden bahsedilmişti. Çığ mecmuası Müdürü Mümtaz Beyin gazetemize gönderdiği bir mektupta, mecmua irleri- nin hiç bir münasebetle, zabıta ta rafından isticvap edilmediği ve metmuanın bitaraf gençlik mec- muası olduğu bildirilmektedir. ULUORTA PA AN 7 Bana ne, sana ne? Nasraddin hocaya, birisi koşa koşa gelmiş: —Hocam demiş deminden bir yere kocaman bir tepsi (baklava götürüyorlardı. Hoca omuzlarını silkmiş: — Bana ne? Öteki; gülmeğe başlamış: — Höcam, bilmemezlikten geli- yorsun. Baklava tepsisini (o senin eve götürüyorlardı... Nasraddin hoca, gene omuz silk miş: — O hâlde sana ne? Akşehirli koca o Türk, bu sözü söyleyeli yüzlerce yıl oldu. Fakat, bir çoklarımız hâlâ üstümüze ait olmayan işlere karışmakta hocayı sorguya çeken (o çömezden farklı değiliz. —Yahu... Duydunuz mu? fil. canın karısını, filânca erkekle bir arada görmüşler... Birisinin arkasından mânâlı mâ: âli göz süzerek: Allah versin !... Vurgun vur- gun üstüne... Beğimiz baksana oto- mobilden inmiyor... Kulaktan kulağa bir fısıltı: » —Parayı bol bulunca kabınıa #r ğamaz oldu? Taksimde dokuz o- ir apartmana taşımıyormuş... başında zar atarken: Şaşılacak şey... Yüz lira maaş, ayda beş yüz lira masraf.. Yahut lokantada pirzolanın kemiğini diş lemekle meşgul olduğu sırada: —O da gürledi ha! Amma, ben dedimdi, bu kadar açılmanın s0- nu budur... E... Şimdi ne olacak? Başkalarına dokunan, başkalarını alâkalandıran, işlere, o kadar me- rak sarıyoruz ki bu bize bazı defa kendi işlerimizi unutturuyor, -Filân, iflâs etmiş! ilânca,'para (o kazanıp mal mülk sahibi olmuş. —Öteki karısı ile geçinememiş... —Beriki, komşusunun kızına a- bayı yakmış. Nasraddin hocanın evine giden baklava için verdiği cevaba, bir türlü ağzımızı alıştıramadık: —Bana ne? Eğer yalnız beni alâkadar edi- yorsa, o halde: —Sana ne? M. SALAHADDİN Gişe tahkikatı. Suiisiimal meselesi Adliyeye verildi Şark Demiryolları kumpanya- sının Sirkeci gişelerinde vuku bu- lan ihtilâs tahkikatına devam edil- mektedir. Şirket nezdindeki Na- fin Başkomiseri Nuri B. şirketten aldığı izahat üzerine raporunu Vekâlete göndermiştir. Nuri B. dün kendisile görüşen muharriri- mize, tahkikatın, şirketin müraca- akı üzerine Adliyeye intikal ettiği- ni söylemiştir. Palisteki ra yürüyüşü- ne nazaran, bu suiistimalin daha şümullü olduğu anlaşılmaktadır. Polis tahkikatın gizli kalmasına çalışmaktadır. mağ Bahailik maznun'arı Adana 22 — Bahailik maznunle. rının muhakemelerine devam edil. tarafından Perileri verilmiş- Edge, dün camileri, sarayları gez Bursada sergi BURSA, 22 A.A. — Ticaret ve Sanayi Odası önümüzdeki tem. sergisi — namiyle bütün memlekete şamil bir sergi açmak için hazırlığa başlamıştır. Sergi on beş gün sürecektir. Sergiyi gezecekler için lâtlı tarife tatbık edilecekti tenzi- Vatandaş! Kurban bayramı için alacağın mallar hep yerli olmalı. Mülki İktisat ve Tasarruf Cemiyeti saü il bl ül, Geminin kk. Si İZL MİR Bim mi ölem lm 2 mhz sam.