25 Mart 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

25 Mart 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

« Bayı tahliye edeceklerdi. Tarihi tefrika: 134 93felâketleri ve İgnatief Çar, Rus Başkumandanına üç mad. delik bir talimatname gönderdi Başkumandana verilen talimat İndığım sulh şartları projesini de Ça- ri tasvibine iktiran ettirmek için tam zamandı. tarehe aktine mezundur. 2. Çarın emrile Kont İgnatief tarafından kaleme “Ben hazırladığım esas sulh şart- | larını o zamanki harp vaziyetine gö- re tesbit etmiştim. Tuna üzerindeki müstahkem kalelerin, yani Silistire, Şumnu ve Varnanın i bahsetmemiştim. Halbuki Rus ordu! vi Edirneye girdikten ve Türk kuvvet- ri dağılarak İstanbulu müdafaa ede- cek bir kuvvet tahakkuk gitikten sonra bununla itkifa edile- mezdi, Artık lacak- ları kadar olmuşlardı. Şuna ve Var. | Bunu iste- üzerine geçecek müzakerenin biribi- rinden ayrı tutulmasma karar veril. di. Türkiye ile hemen, bilâvasıta bir solh aktedecektik. Avrupa devletle- ri bu sulhün bazı şartlarını değiştir. mek, yahut yeni bir takım tedbirler almak lüzumunu sürerlerse bunun i- çin de ayrı bir konferans yapacaktık. “Böylece bir meseleyi ip bir surette ikiye ayırdıktan sonra, Türk- lerle müsalâha işinin bir tavassut ve vaka İiyor, ayni zamanda Boğara geldiği, İstanbula ecnebi kuv- vetleri ihraç edildiği, yahut Osmanlı | payitahtında asayişsizlik baş göster. diği takdirde ne yolda hareket edile- i, Gelibolu yarımadasına da asker “1 dunun İstanbul üzerine yürümesini tasvip ediyorum: Mütare- he ve esas sulh şartları resmen imza edilmedikçe ordunun ileri durdarulmıyacaktır. "2. — Tarafımızdan teklif edilen mütareke ve csas sult şartları Babıâ* li tarafından kayıtsız, şartsız olarak üç gün içinde kabul edilmesze bu şart- la Rüsyanın da mukayyet olmeya- cağını Osmanlı murahaslarına bildir. Türkler şartlarımızı kabul etmezler- se mesele İstanbul surları önünde hal- ledilecektir. “3, -- Sorduğun dört mesele hak- da talimatım şudur: | “A, Ecnebi filoları Boğaza dahil olacak olursa, filo kumandanlarile dostane münasebetler tesis eder ve şehrin inzibat ve asayişinin birlikte temini lüzumunu ileriye sürersin. “B. İstanbula ecnebi devletler as- ker çıkaracak olurlarsa Rus orduları İstanbul surlarının dışında kalacak, ecnebi askerlerile çarpışmıyacaktır. C. İstanbuldaki ecnebi devletler bu si lâzımdır. İngiltere sefiri Gelibolu yarımadasının tarafımızdan muvak- katen işgali İngilterenin bir tedbir almasına sebep olamıyacağını şifa- hen bize temin etmiştir. Buna karşı da İngiliz müdafaası için vesile olabi- lecek o her şeyden çekinmemiz lâ- zımdır. Şayet Gelibolu yarımadasın. da Türk kuvvetleri varsa bile, bun- karşı tarassut müfrezeleri gön- dermek kâfilir.” Kışlık sarayda İgnatlef'in MİLLİYET CUMARTESİ HARİCİ 25 MART 1933 HABERLER Ya İngilizler ne diyor? Avam kamarasında İngiliz plânı için ileri geri söylenen sözler LONDRA, 24 (A.A.) — Avam Amele fırkası aza- sından M. Wedg Wood Almanya- da bu yakınlarda olup biten şeyle rin Alman taraftarı İngiltereyi Fransız taraftarı İngiltere haline getirdiğini söylemiştir. Liberalerden M. Lewillin J0- nes M. Mac Donald ile M. Musto- lininin şimdi elde bulunan sulh muahedelerinde değişiklikler ya- pılmasından yana olan tekliflerini beğenmiş ve benimsemiştir. Muhafazakârlardan M. Molson da demiştir: “ İktidar mevkiine gelen İngiliz kabinelerinden bir kaçı İtalya ile olan eski dostluğumuzu ihmal et- tiklerinden dolayı muzhazeye hak dır. Amele Fırkası mebuslarından M. Stafford Cripps | amele fırka 81 azasınm dört büyük devlet ara- sında bir blok yapılmasını çok za rarlı, tehlikeli gördüklerini, böyle bir rakip olacağını sandıklarını söylemiştir. Hariciye Müsteşarının izahatı Mecliste yapılan bu müzakere nin sonunda - Hariciye Müsteşarı M. Eden kürsiye gelerek şu sözle- ri söylemiştir: — Biz Fransayı Almanyaya yaklaştırmak istedik. İtalyadan başka her hangi bir devlet bu yak laştırma işini başarmak için Av- rupadaki nüfuzundan faydalı bir #urtte istifade edemezdi. İtalyanm açık ve serbest suret. te mesai iştirakini temin edebilir sek bu işte büyük bir merhale aç- İngiliz plânmın bütün milletler ta rafından hemen ve bu kadar, iyi, i karşılanması uğurlu bir alâmettir. t LONDRA, 24 (A.A.) — Avam kamarasında Amele fırkası üğa- sından M. Greenfelt, Maç Dor'şld plânı hakkında bazı tenkitler bü: rüterek demiştir ki: Bu plân silâh kuvvetlerinin oldukça çok miktarda azaltılacağı nı bildirmediği gibi gelecek beş sene içinde silâhların külliyetli su rette azaltılacağına dair bir kaydı da havi bulunmıyor. Amele fırkası azası dünya iktı sat konferansına daha büyük bir | ehemmiyet vermektedir.Çünkü bu konferansa milletleri eski vahşilik haline doğru çekip götüren milita- rizm ve diktatörlük sebeplerini or tadan kaldıracak bir vesile ve fır sat gözile bakıyor. Samuel grupu azasmdan ve es- ki nazırlardan M. Sinclair, şimdi- den bir hüküm vermek doğru ol- mamakla beraber yanın başka milletlere ibtilâflarını hal i- çin kuvvete müracaat etmiyeceği- ni umduğunu söylemiştir. Bu sözlerden sonra M. Sinclair İngiliz tebasından iki kişinin Ber- linde mahpus bulunduğuna dikka ti çekmiştir. Churehili'e göre.. M. Sinelair'den sonra M. Chur chill söz alarak İngilterenin hari- ci işlerinin son 4 senedenbei M. Mac Donaldtarafından idare edil | mesine şiddetle itiraz etmiştir. M. Churchill, silâhları azaltma gayesine eski diplomatik yollar- dan konak ilerletmek süretile yü- rüyüp gidilmesini tercih ettiğini söylemiştir . M. Churchill, Başvekil M. Mac Donald'n hazırladığı silâhları a- zaltma plânmı kabul etmesi için Fransa nezdinde israrda bulun makla çok akıllıca bir hareket yap tiği zannında olmadığını da kay- detmiş ve demiştir ki: — Avrupanın bu sene sulh i- çinde yaşaması, Fransız ordusu- nun kuvvetli olmasından ileri gel miştir, Bu ordunun kuvvetini - ye rine ameli bir selâmet teminatı gösterecek bir şey koymadıkça - azaltmağa uğraşmamalıdır. Fransada infial PARİS, 24 (A.A.) — V. Mac Donald'ın nutku Fransız matbua- tı tarafından wmumiyet itibarile soğuk bir surette ve hatta sağ ce- | pah matbuatı tarafından hasmane | hal Gazeteler, küçük lerin Ce nevredeki teşel lerini memnu- niyetle kaydediyorlar. “Petit Parisien” gazetesi, sade İ ce diyor ki: “Oldukça soğuk bir süküt ile dinlenen nutuk beklediği şeyi bu- lamadı. Bu nutuk İngiliz Başveki- linin hitabeti muvaffakiyetleri a- rasına her halde girmiyecektir. Hariciye Nazırı Cenevrede LONDRA (A.A.) — Sir John, bu sabah tayyare ile Cenevreye gidi e Hitler tam Diktatör! teklifleri Bu talimat, me Gl e Beler Günl sını buldak made ira a lan bahse tü. Fazl AHMET (Başı 1 inci sahifede) milletlerin müsavatı esasına müstenit Avrupa iş » drndan ömütrer baharat e Halk memnun © Halk bu münasebetle her yerde te- zahüratta bulununuş ve diktatörlük i- daresi alkışlanmıştır. Gazeteler ne diyor? BERLİN, 24 A.A. — Wolff Ajan BERLİN, 24 A.A. — Wolff Ajan- sından: Hükümet, siyasi kında fevkalâde bir kanun çıkarmayı le taylaşke 10,000 Yahudi Almanya aleyhinde nümayişte bulundular NEW.YORK, (A.A) — On bin kadar Yahudi Belediye daire- sine giderek Almanyadaki Yahu- dilere karşı yapılan hücumları pro testo eden bir vesikayı Belediye Reisi M. O. Brien'e vermişlerdir. Bir çoğu İngiliz üniforması giy miş olan bu Yahudiler, Alman eş- yasma ihtiyari boykot yapılması teklifini de ileri sürmüşlerdir. M. Venizelos ve hükü- met darbesi ATİNA, 24 (A.A.) — M. Veni M. Venizelos, yalnız lunduğu hükümetin o hükümet darbesi karşısında aldığı vaziye- tin ve bu hareketi bastırmak için silâh kuvvetine müracaat etme- miş olmasının mesuliyetini kabul etmektedir. Belçika bütçesinde açıl: BRÜKSEL, 24 (A.A.) — M. Jaspar umum! bütçenin 700 mil. yonluk bir açık göstereceğine ihti mal verdiğini, hükümetin tasarruf yapmak ve süiistimallerin önüne geçmek gerek olan tedbirleri al- mağı kararlaştırdığını Mebusan Mecisine söylemiştir. Dört devlet ve Yugoslavya vrupada kuvvetli bir saril olarak küçük iti devletlerinin ve i unduğu unutuluyor mu? batında itilâfın kabili tahakkuk oldu- ve Almanyanın ber iki memleket için ehemmiyeti olan dostça münasebatı arzu ettiğini söylemiştir. M. iHtler Sovyetlerle münasebat- tan bahsederken iştür içi: “Milli inkılâp hükümeti, Sovyetle- re karşı müspet bir siyaset takip ede- karşı mücadele dahili bir meseledir. Almanyanın diğer memleketlerle o- lan devlet münasebatı bu mücadele üzerinde tesi retmemelidir. “Almanya, diğer memleketlerle ve bilhassa kendisine ikindi men- fentlerle © bağlı EN Sa amman. “ Japon murahhası Amerikada NEW.YORK 24 (A.A.) — M. Matsuoka New-Yorka gelmiş- tir. M. Matsuoka, Japonyanın hiç kimseye baş vurmadığını ve vur mıyacağırı, çünkü Japonyanın ne Amerikanın ne de her hangi baz ka bir milletin emrine tâbi hükü. met olmadığını söylemiştir. Fransız elçi ikleri PARİS, 24 (A.A.) — Fransız Orta elçileri Ja bir takım değişiklikler yürlilakter. Münüh erlçisi M. Dormesi x.'sn.. Viyana Orta elçiliğine, Bü ypranmıştır. © sız elçisi M. Paauk “ndan çok. te Orta elçiliğine vi Budapeşte el- gisi M. Devienne'*1“” mektedir. e Köylere kar ağraşılıyor ANKARA, 24, (Telefonla) — Memleketin her tarafımda dil an- ketine gösterilen alâkanm aldığı ehemmiyet kayde şayandır. Bil hassa Halkevlerinin bu hususta gösterdiği delâlet sayesinde liste- İer en küçük köylere bile gönde- rilmektedir. Halkevlerini radyo- lar ve ajans vasıtasile verilen İis- teler teksir edilerek, bütün mek- teplere, halka, köylüye kadar da— ve alman cevaplar tas mif edilerek merkeze gönderi mektedir. Milletin dil işinde en a- teşli elbirliğini gösteren bu atılış, meydana koymaktadır; Bugün gönderilen on dördün- cü liste ile karşılığı aranan arap- ça ve farsça sözlerin sayısı 185 5 bulmuştur. Hilâliahmer Fatih kaza kongresi Türkiye Hilâliahmer Cemiyeti Fatih kaza kongresi dün saat 14 te Letafet apartımanındaki kaza merkezinde toplanmıştır. Çok kalabalık olan kongre Na- ci Beyin riyaseti ve baş muallim- lerden Şevket ve Tahsin Beylerin kâtipliklerile başlamıştır. Kaza heyetinin raporunu oku- yan reis Vasfi Boy Hilâliahmer Fa. tih kazasının bir senelik faaliyeti- ni zikrettikten sonra bu sene ku- za varidatının geçen senenin 2887 liralık varidatma mukabil 6800 li- ra olduğunu, geçen senenin bay- ram tebrik karti hâsılatınm 1338 lira olmasma mukabil bu sene 1800 lira elde edildiğini ilâve et- tikten sonra geçen sene 2500 ba- kımsız mektep yavrusuna gıda te- min edildiğini 190 fakir veremliye ikişer ay müddetle et ve yumurta tevzi ve yirmi felâketzede sileye yardım edildiğini beyan etti. la tasvip edildi ve idare heyeti in- tihabma geçildi, Yeni idare heyeti seçme netice sinde şu suretle teşekkül etti: Vasfi, Halit, Cemal Mahmut, Ne cati, Necati, Celâl Feyyaz ve Srerr Beyler. Bundan sonrakongrede bulu nanlar yeni faaliyet seçmesi, cemi yetin tezyidi varidatı, inkişafı et- rafında mütalâslarını söylediler. Bilhassa her azan sene zarfmda birer aza daha kaydettirmesi kar Pal edildi ve kongre nihayet buk Yunanlıların bayramı Bugün Yunanlıların milli bay“ ramı olduğundan sabah saat 10 d8 Konsoloshane kilisesinde bir âyin yapılacaktır. Öğleden sonra saat beşte de Başkonsolos M. Kapsolit Yunan kolonisinin tebrikâtmı ka” bul edecektir. i Barcelone'da bir nümayiş BARCELONE, 24 (A.A) - Sendikalist Cümhuriyetçiler bir kım İtalyan Faşist gençlerini yapmak istedikleri bir nümayif€ ti olmadığını, Faşizmin on birinc* yıl dönümünü kutlulamak için zırlanmış bir gezinti olduğunu lemiştir.