25 Mart 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

25 Mart 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

i MEMLEKET Sıvas Oda Kongresi Son toplantısında mü- him kararlar verdi SIVAS, (Milliyet) — Sivas ti- caret ve sanayi odası, 933 senesi mahalli kongresi toplandı. Ruznamede şunlar vardı: 1 — Vilâyetimizde bir şeker fabrikası, : 2— Şimendifer nakliyatında tenzilât. 3 — Buğday mübayaa kanunu- nun tetkiki için kongre mukarre- rat, 4 — Takasa tabi mevat hakkın da müzakerat, ii * 5 — Oktruva tenzilinin uzaltıl ması. Müzakereden sonra: 1 — Şeker fabrikasmın Sivas- ta yapılması tekarür etmiş oldu- dan İktısat Vekili Mahmut Ce İâl ve Sivas Mebusu Rasim Bey arzı ki metlerde vaki teklif üzerine te- şekkür edilerek bu mesainin de- vamı rica edilmiştir. 2 — Şimendifer nakliyatmda Sivasın mevaddı iptidaiyesi için mesafe uzadıkça nakliye ücretleri nin azaltılması düstürunun tatbi- ki. Bu talebe amil olan zaruret ve borsasının (İstanbulda) gayet uzak bulunmasından Sivas mevad dı iptidaiyesinin memleketin her hangi bir yerinden daha pahalı o- larak maliyet fiyatma maruz kal: masıdır. Piyasaların kırıklığı bu sebepten geçen sene ihracatını dörtte bir nisbetinde noksanlaştır mıştır, Devlet demiryollarının Si. vas postası her ne suretle olursa olsun işlemek mecburiyetinde ol- duğundan tarifelerin bu şekilde tenzili ihracatı arttırmaya. vesile olacaktır. 3 — Buğday mübayaa kanunu- nun köylüye temin etmiş olduğu büyük faydalara müsteniden bu kanunun Sivas için okkada yirmi para bir zamla bu sene de tatbiki ve bu husus için Sivasta bir silo in şası (Yirmi para zam üç üze rinden alman EA rine göre çok'dun olm farkı iyi mal e hakli olarak izale için- — Mevaddt iptidaiyemizden yg iğeşd l a. i tabi tutulması, 5 — Oktruva resimlerinde as- gari tarife tatbiki ve tahsilâtta tes hilât gösterilmesi için mahallt be- lediyeden ve vilâyet merkezinden kazalara emtea için i- kinci bir oktruva slmmamasmın hükümetten temennisine karar ve- rilmiştir. t «>». İzmir Esnaf birlikleri IZMİR, (Milliyet) — İzmirde kurulmuş olan Esnaf Birlikleri ida re heyetleri Cümhuriyet Halk Fır. kasmda vilâyet İdare Heyeti Reis ve altında bir toplantı yapmışlar ir. Bu toplantıda Birlikleri alâka. dar eden işler etrafında müzake. rede bulunmuştur. Bursa Ticaret Odası kongresi BURSA, (Milliyet) Bursa, Ti caret odası kongresi, Martta, Cüm pe Halk Fırkası salonunda a» çılı Kongre mesaisine bir hafta de- vam edecek, ikmal edemediği tak dirde temdit ediecektir. Encümen ler faaliyetlerine başlamıştır. Manisada zeriyat MANİSA, ey de — Vilâye timizin bu seneki kışlık zerriyatı miktarını a; bildiriyorum: Buğday 751,631 dönüm arpa, 677,700 çavdar 240,755, yulaf 288,900 bakla, 74040 burçak, 16,700 burçak, 458,772 dönüm haşhaş tohumu ekilmiştir. Mersin kooperatifi komisyonu kaldırdı MERSİN, (Miliyet) — 932 se- nesi nihayetine kadar şehrinziz zi- rai kredi kooperatifi çifçiye verdi ği paralardan yüzde doksan faiz ve yüzde üç komisyon olmakta idi. 933 senesi Kânunusani ayi ipti — sonra yüzde üç komis 1 ve ancak yüzde do- kaz Para ikraz edilmesi tekarrür Çinede intihap Kadınların g gösterdiği alâka şayanı şükrandı ÇİNE, (Milliyet) — Çineliler bu günlerde en ziyade Belediye intihabı ile alâkadar oldular, Ka- dm erkek herkes bununla meşgul dü. Fakat bu işte daha ziyade ka- dılar çalıştılar. 40 - 50 kadından mürekkep bir grup Belediye daire sinden çıkmadan, ikinci, üçüncü gruplar geliyordu. Kedımlarm yek Çinede bir hanım reyini verirken diğerini kandırarak kendi listele- rine rey verdirmeğe çalışmaları ve reyleri yazan daktilolar ve intihap encümeni azalarıyla mücadeleleri, kadınlarımızın siyasi | rüştlerini göstermesi itibariyle memleket ve inkılâp hesabma şükranla kayda şayanelir, Samsun Gazetecileri Kendi aralarında bir büro teşkil ettiler SAMSUN, (Müliyet) — da Fırkanın delâletiyle bir matbu at bürosu teessüs etmiştir. ve İstanbul lerinin Samsun muhabirleri büroyu teşkil et- mişlerdir. İlk içtima Dili Reisi Nazifi ile yapılmış ve her .munlazaman toplanılması kararlaştırılmıştır. İlk plânda ynuntazemı çalışma- larda Dil işleri üzerinde tatbikat paha ve mesai sonunda bir broşür neşredilecektir. Sie taraftan arkadaşların ga ik vazifelerini lâzım geldiği şekilde yapabilmeleri için tertibat « Memleket o hesabma bilhassa mahalli işler için büronun müsbet mesai sarfetmesi esasında ittifak kı eileğlin. İsmir kör körfez şirketi IZMIR, (Milliyet) — Otobüs rekabeti yüzünden Körfez şirketi hâsılat mühim bir surette azal- mıştır. Hemen her hat zararla iş- lemâktedir. Körfez şirketi, bu vaziyet kar- şısında bazı tedbirler alacaktır. Manisa tayyare cemiyeti reisliği MANİSA, (Milliyet) — Sene- erden beri büyük bir vukuf ve mu vaffakiyetle Tayyare Cemiyeti Re iliğini yapmakta olan Abbas B. istifa etmiştir. Abbas Beyin istifa sına sebep vilâyet Halk Fırkası dare heyetinde bulunması ve ahi- ren de umumi meclise aza icap €- dilmiş olması keyfiyetidir. Muma- ileyhten inhilâl eden Tayyare Ce- miyeti Riyasetine keresteci Raşit Bey intihap edilmiştir. Mersinde krom madeni MERSİN, iye) — Vilâye vela çıkarılmış. da meydana olan krom madeni hariç piyasaların mühim rağbet kazanmaktadır. Evsafı i barile bu madenimizin diğer mem eketlerde çıkanlara ok cihet- a faik olduğu söylenmekte- ir, Madenlerin işletilmesi civar Köylülerimizin & iş bulmasına vesile olmuştur. Çıkarılan madenlerin ekserisi develerle ei nakledilmektedir. Mersin yolları MERSİN, “Miliyet) — Köylü- lerimizin nisbeten işsiz kaldığı şu zamandan ii edilerek, köy yolarınm yaptırılmasına büyük bir ma ile devam edilmekte- dir. İki ay içinde bütün yolların bitirileceği umulmaktadır. Köy yolarınm yapılmasında en MİLLİYET CUMARTESİ 25 MART 1933. Galatasaray - Süleyma- niyeye İ-0 mağlup oldu Beykoz . Beşiktaşa 4.0 yenildi. İstanbul şampiyonası maçlarına dün devam edildi. Fenerbahçe stadında, bu sene arka ar- kaya fena neticeler alan yan ehemmiyetsiz görünmesine bi- rinci devrede sürpriz yapan Süleymani- yeye karşı ne yapacağını merak eden Li labalık bir seyirci kütlesi toplandığı gi- bi, Taksim sahasında da şampiyonanam Fenerden sonra gelen rakibi Beşiktaş Beykoza karşı alacağı netice ile alâka dar diğer bir kalabalık birikmişti. Her iki maç, ayrı ayrı noktalardan merakı davet ediyordu. 'enerbahçe Stadında : Galatasaray « Süleymaniye birinci ta- era şöyle me iie takım karşılaştığı takımı Beşiktaşa kar- ve çıkardığı takıma nazaran daha ku. vetii bir şekilde srlammışt £ Avni - Burhan, - Muzaffer, Nihat, Suphi a elini Ulvi, Meh- met, Rasih, Rebii. Buna mükabil Süleymaniye şu şekilde maça başladır 'Nuri - Necdet, Ruhi - Tanas, Bülent, Burhan - Süreyya, Basri, Ali, Nuri, Da- Te başladı. Bu imei sağdan ve çok can k oldu. Celâlin güzel ortalayişiyle in ilk dakikada mükemmel bir gol fır- satı elde eden Galatasaray, bu çok mü- ime vaziyeti Rasihin gecikmesi yüzüm den kaçırdı. Süleymaniyeliler bu tehli- keyi savuşturduktap sonra karşılık bir hücum. yaptılar. Bu hücum netice ver- medi, Masmafih üstüste birbirini kova- ber Süleymaniye hücumları büyük- bir tesire malik olmamakla beraber,Ge- İutasaray müdafaasını çalışmağa mecbur ediyor. Sekinzinci dakika: Soldan. bir Gala- tasaray hücumu, Rebüinin bir şan delini Necdet kafa ile çeldi. Top Niha- dın ayağına geldi. 30 metreden çok si- kı bir şöt, kalenin üst direğini yalaya k geçti, Bu, Süleymaniyenin geçirdi. Galatasaray canlı ve hikim bâtta müessir oynuyor. o Mehmedin kuvvetli bir eşape ile çıkardığı top, bomba gibi bir şüt halinde Süleymaniye — kalesine oli . Fakat kaleci, — bölki tesadü- raya bir sayiya mal olabilirdi. Fakat Sü leymaniyeli muhacim bü fırsatı kaçırdı. Bir dakika sonra karşılık bir Galata saray hücumu Süleymaniye kalesine u- sanıyor, Necdetin topu keterek kale ciye verdiği bir geri pası, Galatasaraylı karşıya kalıyordu. kaybettiği bir saniye bu fırsatın da kaç- masiyle neticelendi ve Süleymaniye bir tehlike daha savuşlurdu. Zi inci dakika : Bir Süleymaniye hü- cumu, soliçten sağiçe geçen bir pası Tevfik eliyle kesti, 35 metreden Gala- tasaray aleyhnci bir farıkık. Bu bir tehli- e ar Fakat Avni Emin bir ka- Avninin ei arasından o Gölatasaray ağlarına takıldı. Süleymaniyeliler, yenileşen azimleriy- le çok canlı oynuyorlar, güzel ve derin paslarla arkadan yardan & gören muha- .cimler Galatasaray kalesine sik sık in- mektedirler, 34 üncü dakikada Rasih, Mehmetten aldığı güzel pir pası Necdeti atlatarak Süleymaniye kulesine | yaklaştırdı. Gol olmak üzere, Fakat arkadan bir favl ya- pıldı. Hakem penaltı cezası | verdi. Bu tir. Fakat, Burhan fena bir vuruşla töpu kalecinin ellerine attı. Oyun zaman zaman iki tarafın tazyi- kma tâbi olarak ortalarda, bazan da ka- lelerin önünde oynanıyor, Birinci devre bu suretle 1-0 Galatasarayın aleyhine bitti, İkinci devre garip bir hâdise ile baş- uslanmaz eymen ziyade göz önündetutulan şey, köy lerin şehre, nahiye merkezlerine, umumi şoselere bağlanmasını ve mektebi olan merkezi köylere bir- leşmesini temin etmektir. Talebe pansiyonları MERSİN, (Milliyet) — Önü- müzdeki ders senesi için proğram hazırlanmıştır. Uzak köylerden ge lecek talebe için yapılmakta olan pansiyonlara die verilmek tedir. Bu proğram dahilinde tale- benin yüzde kırk artacağı tahmin edilmektedir. Menemen böyleri MENEMEN, (Milliyet) — rada yol işlerinde ve Maarif saha sında değerli faaliyetler göze çar pıyor. Otomobilir Karşıyakadan Menemene muntazaman seferler yapıyor. Bir çok köyleri ve bu meyanda. Yanık, Boğa, Belen, Yeni Çukur Köy, Hasanlar, Görüce ve Süley- manlı köylerini birbirine bağlıyan yolların inşası bitmiştir. Yanıkköy | yakınındaki köprü de bitmek üze redir, larin Birinci hattayında Galatasaray rüz aleyhine idi, Çölü rüzgârm istikameti birden bire değişmişti. Şanssızlığa delâ- let eden bir sey. Devre Sülaymaniyonin hücumu ile başladı. Oyunun yavaş yavaş sert bir ce revana doğru yürüdüğü görülüyor. Ni- tekim favaller sıklaştı, oyuna sabi bir ha va hâkim olmağa başladı. Galatasaraylılar daha düzgün oynu- yorlar, Fakat Süleymaniye kalecisi gü- zel kurtarışlariyle bu oynun netice ver- mesine daima mâni oluyor. Bu devrenin o anlatılması kolaydır: Galatasaray ekseriyetle hâkim ve hücum du, folat en çok talihsizlik ve biraz da fırsatları iyi kullanmamak yüzünden sayı yapamıyor ve maç 1-0 Galatasaray- mm sanğlubiyetiyle bitiyor. Taksim Stadyormunda: Beyikiaş - Beykoz maçı Sami Hezin i- Nuri Feyai » Hayatı, Hakı, Nazım, A- leko, Eşref. Beykoz: Nihat - Nebi, Halit - Şerif, Mehmet, Cahit » Şahap, Sait, Mustafa, Ridvan, Bahadır. Mera ilk dakikaları bir şekilde ce- sağ taraftan leriemek istiyor. ani sürüyor, ortalayor.. Ba ii iki tehlike atlattı. Fakat, hökeyemi esi hafi ve sol beki, Beşiktaş muhacimle reyan ediyordu. oldu. Eşref çekti. Nazım plase bir şütle Beşiktaşm ilk golünü yaptı. Bu golden sonra iki tarafta daha şiddetli oynama ğa başiadılar. Oyun hem seri hem de güzel bir şekil aldı. Di ee takımı hayatı, Hakkı, ve tında Ali, cidden iyi oyauyorlardı, Bey- koz muhacim hattı, geriden devrenin son dakikalarında hakkı yine Beykozun sol müdafiinin durgunluğundan istifade e- derek ikinci yaptı. Bu suretle birinci devre 2-40 Beşiktaşın Deticelendi. galibi İkinci devre başlarken o Beykoz sağ muavinini sola almıştı. Oyuna gayet 80- vi bir elenla başladılar. Bu akın Beyko- zun hemen hemen son gayreti oldu. Be- şiklaş bundan sonra tamamen e z db üzel bir ozen oyuammağa bea On sekizinci dakikada Alinin çektiği biz firikik vuruşunu Hakkı, kafa ile gole tahvil ederek Beşiktaşın üçüncü sayısı” 4Pv gölden sonra Beykoz muhacimle- pek gevşediği oyunun bütün sikle a yıdan sonra oyunun t © Beşiki rr irani ın maç taş bee maçtan evvel oynanan Beşiktaş ve Beykoz $ takımları maçını da 5-0 gibi bariz bir farkla Beşiktaş takımı kazan. miştir. Yine Taksimde yapılan ikinci küme- den Altunordu - Kasımpaşa maçını 2-1 Altunordu kazanmıştır. İlk devrede Ka- #rnpaşalılar güzel oynamışlar ve bir gol atarak devreyi bitirmişlerdi. Fakat Al tunordulular, ikinci deyre de çok canlı bir oyun oynıyarak maçı 2-1 kazandı. Basketbol şampiyonası Dün mumtaka basketbol şampiyonası» pa dn devam edildi. Galatasaray, rakıbı Fenerbahçe müsabakaya gelmediğinden ve İstnbulspor da keza rakibi Beşiktaş gelmediği için hükmen galip ilân edildi- ler, İzmirde maçlar İZMİR, 24. A. A, — Mintaka birinci- lik müsabakalarına bugün de devam e- dildi. Sabahleyin oynanacak olan Altun- ordu - Altay musahakası Altayin likler den çekilmesi dolay siyle yapılmadı, AL. tunordulular seremoni galip geldiler. İlk oyun Buca - Türkspor birinci ta- kınıları arasında yapıldı. Her iki takım da müsavi kuvvette olduğu için müsaba- ka heyecanlı oldu. Ve i bir fırsattan istifade ederek oyunun yegâne gölünü attılar ve 1-0 maçı kazandılar. İkinci oyun İzmirspor - Göztepe ara- sında oynandı. Geçen hafta Şarkspora mağlup olan İzmirspor bu müsabakayi rine neticelendi. Bu oyundan sonra yapılan K. 5, K. - faka planbakamı da 1:1 beraberlik Çanakkale Defterdarlığından: Çanakkalenin saat kulesi civarında mağaza içinde mev- cut makarna imaline mahsus alât ve edevat 29 Mart933 tarihinde pazarlıkla satılacak tır, (1314) Tek kitap Hazırlığı (Başı 1 inci sahifede) kalır. Bastırdıkları takdirde bu kitaplar yardımcı kitap olarak mekteplere tavsi- ye olunur, Müsabakaya girenler eserlerini teslim ederken kabulü takdirinde (eserini ilân edilen telif hakkı mukabilinde ve her türlü tasarruf hakından vazgeçerek Maa rif Vekâletine üç yıl müddetle terketti- ğini ve kitabın son tashihlerinin kendi- si veya kendi mesuliyeti altında tayin e- deceği diğer bir zat tarafından ze İmu gösterir noterlikten tasdikli taahhütname verir. Vekâlet üç yıl için kabul ediliş bir Uhtesine kitap ihale edilen talip şart- name esasları dairesinde yapılacak bir mukavele ile o kitabı ticari mülkiyeti- ne üç sene müddetle sahip olur. ş6 kadar tabı işlerini kat'iyen bitirecek İerini fenni ve mali esaslarin ispat ede- medikleri takdirde Vekâletçe mukavele- name fesh ve teminat akçesine de vazi- yet edilir. Bu cihet bütün şartname ve mukavelelerde rahatle tespit olunur. Silâhları Azaltma (Başı 1 inci sahifede) tirak eden hükümetlerin hepsi de Türk heyeti murahhasasının dü- şündüğü gibi samimi düşünceleler le hareket etmiş olsalar her halde silâh bırakımı konferansının mu- vaffakiyetle neticeleneceği oka- naatı hâkim bulunmaktadır. Büyük Devletler arasındaki hu- susi müzakerelere ve İngiliz pro- jesinin hava bombardımanlarını yalnız bazı uzak havaliye mahsus addeden maddesi hakkındaki ten kitlere dair kısımları büyük tesir uyandırdı , Nutkun bilhassa Boğazların ser bestinin temamiyle Türkiyenin ke faleti altında mahfuz kalması ve gerek bu mıntakaya, gerek Yu- nanistan ve Bulgaristan ile Tür- kiye arasındaki hudutlara ait her üç dost ve komşu memleket era- zilerine teallük eden askeri tah- didatın tabiatiyle kaldırılarak ye rine müsavat esasında her mem- leket için olduğu gibi bu husus- larda dahi umumi teshihatın azal tılmasma ve tahdidine dair mu- kavele ahkimmnın kaim olması hakkındaki beyanatı derin bir te- sir yaptı ve konferans umumi he- yetinin ekseriyeti tarafından iyi telâkki edildi. Konferans yarm müzakereye devam edecek ve salı gününe ka- dar İngiliz projesinin müzakere- si hitam bularak teferruatım tet- kikine yek Seyyal" gelecek Bugün Yuğgoslâvya (o bandıralı Princesse Maria vapuru ile Adria- tik sahillerinden şehrimize iki yüz küsur seyyah gelecektir. Himayei etfal kongresi MERSİN (Milliyet) — Ke Etfal senelik kongresi Martın, ünde toplanacaktır. İSTANBUL BELEDİYESİ Darülbedayi temsilleri İstanbul Şehir Tiyatrosu Bu 1,30 Aynaroz Kadısı NN Yazan: Müsahip zade Celâl Bey 6 perde tarihi komedi Umuma 1123 Bu çünkü prograw ISTANBUL, 1200 m. 18 - 18,45: Saz Müşerref Hanım, ): Orkestra, 18.10 Alaturka saz. 19.10 Gramofon. 1940: Dans musikisi. 20.10: Ajans haberleri ve VARŞOVA, 1411 m. 13.15: Plâk. 17: Plâk. - Konuşma lar. 19.25: Haberler - Hafif musiki, 21: Hafif konser. (Armandola, Elli. ot, Supe . 4.). 2235: O Yunanlıların milli gününü tes'it. 23.05: Şopen kon- seri. 241 Caz. Hava raporu, (Çaykovak, Bah). 21,50: Starauss'un eserlerinden konser, 23,50: Sigan mwasikisi,. YIYANA 517 m. 18,45: Hafif musiki (operet ve valaler), 19,45: Orloff Donkosaken'in eser. lerinden solist takımın şarkıları kon- serleri, 21,20: “Bir Balo Gecesi” isim li O, Strauss'un 3 perdelik opereti 23,35: Tagannili caz. 21881 Brom 1 'nı bir öper; 20: Ostrava'dan Radyo filmi, ali ZÜRİH 20: Kilise çanları, 20,20: Konfe- rans, 21,05: “Figoro'nun düğünü” i- simli Mozart'ın operası. BÜKREŞ 394 m. 18: Konser. 19,20: Keza, 21: Kla- sik konser. İl BRESLAU, 325 m. 20: Yeni plâklar. 20.30: Haberler. 21: Neşeli neşriyat. 23: (o Haberler. || 23.35: Berlinden: Caz. | İRTİHAL Nafia İmtiyazlı Şirketler Umum Mü- dürü Ziya Beyin validesi hanımefen- di vefat etmiştir. Cenazesi bugün saat on birde Gülhane hastanesinden kal- dırılarak Ayasofya © Camiişerifinde namazı kılmarak Edirnekapıda def- edilecektir. , Cenabıhak rahmet eyliye. İst. Mr. Kumandanlığı Satınalma kom. ilânları Kuleli Askeri bsesi.. için 2000 kitap 26-3-933 pazar gü nü saat 10 da pazarlıkla cilt- lendirilecektir. İsteklilerin i- zahat almak için her gün ve pazarlığa girişeceklerin belli vaktinde komisyonda hazır bulunmaları. (70 (1319) Maltepe Askeri lisesi için ifayı teahhüt etmiyen müteah hit namı hesabına iki adet dört tekerlekli fıçılı su araba- sr27-3-933 pazartesi günü saat 14 te pazarlıkla satın alı- nacaktır. İsteklilerin şartna- mesini görmek için her günve | | pazarlığa girişeceklerin belli vakitte komisyonda hazır bu- lunmaları. (574) (1317) 81 kalem muhtelif cins eşya 26-3-933 Pazar günü sal lacaktır. İsteklilerin komisyo- na müracaatları. (529 ai ... Kuleli askeri lisesi için 2000 yatak çarşafı 2000 yas- tık yüzüne verilen fiatlar pa- halı görüldüğünden 26-3-933 pazar günü saat 14 te icra kı- İınmak üzere münakasa tem dit edilmiştir. İsteklilerin şart namesini için her gün ve münakasaya belli vaktinde komisyonda ha zır bulunmaları. (571) (1264) 1131 ... lğyen Dekovil malzeme de- posu ihtiyacı için 30 kalem malzeme 13-4-933 perşembe günü saat 14 te pazarlıkla sa tın alımacaktır. Evsaf ve şerai ti görmek için belli vaktinde komisyona gelmeleri, (575) (1318) Şiir Kralımızın Resmi (Yerli) ve (Beynelmilel) sergilere ko- mk yi e ve ince geirimiz Medili Saip Bay Sörelimönü, rare rağ ge 04 İanmuştur.