26 Mart 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

26 Mart 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Ekonomi Yumurta ihracatı durgun Bazı memleketler Almanyaya karşı — mukabeleye hazırlanıyorlar Almanyanın yumurta ithalâtı üzerine koyduğu ağır resim bütün Yumurta müstahsili memleketler- de şiddetli tesirler bırakmıştır. Bu yüzden bizim de yumurtaları- mız 60 paraya kadar düşmüştür. Romanya ve Yugoslavyada da bu resim arttırmanın tesiri fazla olmuş ve bu memleketlerde Al manyanm bu hareketi infial uyan dırmıştır. Alman eşyasına karşı Romanya da menfi harekete geç- miş ve müşkilât çıkarmağa karar vermiştir. Eğer Almanya ile bir sureti hal bulmamazsa, Romanya Kül müşkilâtı arttırmak dır. Malümdur ki Romanyanm Almanyaya ihracatmın birinci safında yumurta gelmektedir. Yugoslavyada da telâş büyük- tür. Yugoslav hükümeti daha zi- yade Almanya ile bu iş üzerinde i bir anlaşma sekli bulmağa çalışmaktadır. Bir istatistiğe göre subat zar- fında Haydarpaşadan ihraç edi- > yumurta miktarı 60 bin lira- ıktır. Yerli mallarında fena malzeme kullanlar Bazı kimseler piyasada satılan Oda yerli mamulâtın kıymeti- ni düşüren bu hâdiseleri tetkik et- mektedir. Tenzilâtlı satışlar Yaklaşan bayram dolayısile bir çok ticarethaneler tenzilâtlı satış yapmak için Ticaret Odasından müsaade istemektedirler. Oda bu müracaatları tetkik etmektedir. Milâno sergisi Milâno sergisine memleketi. mizden iştirak edecek firmaların mümessilleri bugünlerde hareket edeceklerdir. İhracat ofisi bu işle | meşgul olmaktadır. Yünlü kumaşlar Gelen emir mucibince bundan sonra yüzde otuz nisbetinde pa- muğu ihtiva eden ve metre mu- rabba: 300 gramı geçmiyen yün- lü kumaşlar da safi yün gibi mua- mele görecek ve ithal resmi alma- caktır. 5 Ne kadar stok mal var ? Ticaret Odası başlıca ihraç eş- yamızın nihai rekoltelerini ve ge- çen seneden kalan stoklarm haki- ki miktarını tesbit etmiştir. Odanm bu hususta hazırladığı (İş Bankasından alınan cetveldir) 25 MART 1933 Aleşam Fintlar, e a e Tı Ta 0. Ba. Nama » Hemilime VE üesnis 1S— Fösen Brüksel * 33812 Atina 81125 Cenevre 24528 - Selin G7ALsO Amsterdam © 11780 NUKUT (Satış) abin, 29. i, İsvkre a20.— an na | seltişleri bağırsak İ istatistiğe göre. vaziyet şudur: Nihai rekolte 120,000 balya 50-60,000 kile 4,000 , 600,000 ton 800 sandık 52-50,000 ton 30-28,000 ton 931 den devre- dilen stok 40,000 balya yoktur 120,000 kilo Cöz'i 3800 sandık! yülter Kabuklu fındık Arpa Afyon Üzüm İncir Madde Yapak Tiftik Kalin fandık Arpa Afyon Üzüm İncir Bağırsak ihracatımız Mühim ihraç esyamızdan olan bağırsakların son zamanlarda ha- riç piyasalardaki vaziyeti fena- dir. Vasati Avrupadaki resim yük- ihracatımıza menfi tesir yapmıştır. Diğer taraf- tan Amerikada son banka buhra- nı bağırsaklarımızın başlıca mah- reci olan orada da alıcı bırakma- mıştır. Liman n işleri Hamdi Bey y geldi, his- sedarlar toplanıyor Ankarada bulunan Liman Şir- keti müdürü Hamdi Bey şehrimi- ? ze avdet etmiştir. Liman şirketinin perşembe nü yapılacak heyeti umumi; çin meclisi idare raporu hazırlan. mıştır. Raporda umumi dünya buhranmdan tabil olarak İstan bul iman işlerinin müteessir oldu ğu zikredildikten sonra şirketin iş hacmini tevsie çalıştığı zikredil- mektedir. 931 senesinde 1,444,000 lira olan liman varidatı 932 de 1,286,000 lirayı bulabilmiştir. Bu- na mukabil şirket te 119,117 lira- irk tasarruf yaparak tevazünü te- mine çalışmıştır. Geçen senenin safi temettü ye- künü 32978 lira isede bu para sermayeye yüzde altı faiz verme- ğe kâfi gelmediğinden noksan kalan 54,077 lira için rigorta be. deli karşılığından münakale yapıl maktadır. Mmmiymezin Mel Şor Matmazel Şor'un sahte pasa- portla Atina'ya gitmesinde alâka- ları olan bazı kimselerin de ifade- leri alınmaktadır. Bu hususta ba- zi yerlerden beklenen malümat geldikten sonra, evrak Adliyeye verilecektir. İki artist geliyor Haber aldığımıza göre şehrimize pek yakada konser vermek üzere A- vusturyanın iki büyük sanatkârı gele- cektir. Mile. Edith Wachtel ve Mös- yö Neumann ismindeki bu sanatkârla- rın biri piyano diğeri viyolonsel çal- maktadırlar. Avrupanın müteaddit şehirlerinde verdikleri konserler bü- alışamı verilecektir. Avrupanın çok taradık ve sevdiği bu deo şekerimiz Köycülük İdare heyeti yeni tedbirler aldı Halkevi köycülük şubesi idare komitesi dün akşam bir toplantı yaparak neşredilecek köycülük gazetesini önümüzdeki ay başın- da neşre karar vermiştir. Köylü gazetesi tek yaprak olarak neşre- dilecek, köylere (o gönderilerek, muhtar odalarının duvarlarına & sılacaktır. Gazete her ay başı çıka caktır. Gazete bir ay köy duvarın da asılı duracaktır. Mükâfat verilecek Halkevi dil ve edebiyat şubesi yakında mükâfatlı eserler müsa- bakası açacaktır. Edebi eserlere rağbeti celbetmek, güzel yazı yaz- mağa teşvik etmek için Halkevi, müsabakada birinci gelecek ede- bi esere nakdi mükâfat verecek. tir. Türkçesiz el ilâ elilânı Bir Yalar acentesi ad'iyeye verildi va ize Müdürlüğü bir yapar Çar Türk madığı için Cümhuriyet Müddehimu. miliğine vermiştir. İktısadi müesseseler kanunla türle” N kulanmak i şehrimizde bulunan “ “Yataş” nammdaki vapur ve seyahat acentası Atinaya tertip ettiği bir seyahat için yalnız rumen yazılı el ilânları dağıt- magter. Ticaret Müdürlüğü kanunun bu hu- susta kendine verdiği salâhiyetlere is- tinaden dün bu müesseseyi müddeiu- mumiliğe vermiştir. b aş Tapuda “- |Yeni yapılacak teşkilât Kadastro Fen Müdürü Halit Ziya ve Teftiş Reisi İsmail Hakkı Beyler şeh- rimize gelmişler ve burada haziran da yapılacak kadastro teşkilâtı otra- fında tetkikat yapmışlardır. Ayni zamanda, İzmir Tapu Sicil Muhafaza Müdürü © bulunan İsmail Haki B: dün akşam Bandırma yolu ile İzmire gitmiştir. Halit Ziya Bey de bugünlerde An- karaya dönecektir. İstanbulda haziranda Alemdar ve Adalarda kadastro teşkilâtı yapacak- tır. Konya, Mudanya, Bursa ve An- karada da haziranda kadastro teşki- lâtı yapılması mukarrerdir. Ayni zamanda şehrimizde tapu si- cil muhafızlık kadroları da genişle- tilecek, bazı müdür ve memurluklar Tapu Sicil Muhafızlığı ismini alacak- lardır. Hire bulma k Samiapon Saffet Bey Gazi Terbiye Enstitüsü içtimaiyat muallimi ve Türk Tarihi Tetkik Co- miyeti azasından Mehmet Saffet Bey, Maarif Vekâleti Milli Talim ve Terbi. ye Heyeti azalığına tayin edilmiş ve | metli gençlerimizdendir. Bu tayinden dolayı memnuniyet o beyan eder ve Saffet Beyin yeni vazifesinde rauvaf- fak olmasını dileriz. Papaz mektepleri Şehrimizdeki bazı papaz mek teplerinde bütün talebeye şamil ol mak üzre “moral”ismi altımda bir nevi din dersi yapı- lan teftişler neticesinde anlaşıl- mıştır. Bu dere Türk talebe de dahil olduğu balde bütün talebe- ye okutulmaktadır. Halbuki ecne- bi mektepleri Oo talimatnamesine göre Isik olmiyan papaz mektep- leri yalnız katolik olan talebeden arzu edenlere din dersi okutmak salâhiyetini baizdirler. İstanbul maarif müdürlüğü bötün talebeye okutulan bu “moral” dersinin ma hiyetini ehemmiyetli tetkik ettirmektedir. Bina teslim ediliyor Maarif ve Defterdarlık memur- larından mürekkep komisyon dün den itibaren Düyunu umumiye bi- nasmın tesellüm ssuamelesine baş lamıştır. —a Yunan milli bayramı Dün Yunanlıların milli bayra- mi olduğundan saat 17 de konso- Yahsi a 1 8 SMi yeğ Tapudan mezarlığın senedi alınıyor Belediye Sürp Agop hakkın- daki ilâmı mahkemeden çıkart- mıştır. Yarm bu ilâmla Tapuya müracaat edilecek ve mezarlığın Belediye namıma senedi çıkartıla- caktır. Kimsesizler yurdu Galatada açılacak kimsesizler yurdunun faaliyete geçmesi için çalışan komisyon bugün vali ve | Belediye reisi Muhittin Beyin ri- yasetinde son içtimamı yapacak» | tır. Bu topantıda yurt için hazır. lanan nizamname müzakere edile cektir. Seyyar ekmekçiler Yapılan teftişler sonunda Sa- matya, Yedikule, Aksaray, Fatih ve Eyüp taraflarında hâlâ ekmek- lerin küfeler içinde satıldığı anla- şılmıştır. Seyyar ekmek satıcıları- dın çinke kaplar içinde be ehüsekİ leri muhafaza etmeleri'lâzım gel- | diği şubelere tamim edilmiştir. | | «0» Poliste Bir eve taarruz ölümle! neticelendi Fenerde bir cinayet olmuş ve Hasan isminde biri yaralanarak ölmüştür. Hâdise şudur: Fenerde | Mollaaşkı mahallesinde oturan Ha tiçe H. mın evine Eyüp, Ömer, Şücanttin taarruz ederek içeriye giriyorlar. Bu sırada evde Hatice Hanı- mın kardeşi Hasan Efendi bulun- maktadır. Aralarında kavga çıkı- yor ve diğer üçü Hasanı yaralaya- rak kaçıyorlar. Hasan hastanede ölmüştür. E- yüp, Ömer, Şücanttin yakalanmış- tır. iş inhisarlarda Hüsnü Bey gitti sAnhisarlar. mama müdürü Hüs- ! nü B. Ankara'ya gitmiştir. Hüsnü B. in Ankara'ya gitmesi bütçe ve müdürler arasında yapıncak deği- şikler hakkında izahat vermek i- çindir. Verilen habere göre istifa etmiş olan müdür muavini Asım B. in yerine teftiş heyeti reisi Hüs- nil, teftiş heyeti reisliğine de me- murin müdürü Abdülkadir B. ler tayin edileceklerdir. air Düzenli posta 1 Nisan 1933 ten İtibaren An- kara ile İstanbul arasında munta- zam tayyare seferlerine başlana- caktır. Ankara ile İstanbul ara- | sında mektup ve posta paketi ka- bulüne başlanacağı gibi yolcu da gidip gelebilecektir. Bu maksatla Ankara'da teşkilât yapılacaktır. in yolcudan 40 lira ücret alma- caktır. İehkömülerde Bursadan gelen suçlular Burada da başkalarile alâkaları olup olmadığı Bursadan şehrimize gönderilen 15 komünist dün müddei umumi- likten istintak hakimliğine tevdi Bunların ayrıca İstanbulda da alâkadarları olup olmadığı tahkik edilmektedir. Henişire katili Üsküdarda bir içki âleminde hemşiresi Ayşeyi öldüren Yaşarın duruşmasına dün de devam edil- miştir. Dün birçok şahitler dinlenmiş- tir. Nadire isminde iki çocuğun vefa- tına Hüseyin Efendi isminde bir erkekle bir kadının da yaralanma sına sebep olmaktan suçlu Refik Beyle Kevser ve Talât Hanımın duruşmalarma dün devam edilmiş tir, | yeti umumiye lerini aktetmiye baş İ bütün Anonim Şirketler hisseda- İ lanmada Defterdar vilâyette Kıymetli eserler Dün yeni kararlar alındı Müzeler Müdürü Aziz Bey, dün Vali muavini Ali Rıza Beyi ziya- ret etmiştir. Ali Rıza ve Aziz Beyler tarihi ve Kıymetli eserlerin bazı kimse- ler tarafından harabiye uğratılma ması için lâzım gelen tedbirler hakkında görüşmüşlerdir. Burgazada Nahiyesi Burgazada Nahiyesi Müdürü Kemal Beye işten el çektirilmişti. Heybeliada Nahiyesi Müdürüne işten el çektirilmiş değildir. Kemah Kaymakamı Kemah kaymakamı Tevfik B. Vekâlet emrine alınmıştır. Defterdar Bey Defterdar Mustafa Bey şubele- ri teftiş etmiştir. ——e »— Şirketlerde Şirket içtimaları Anonim Şirketler, senelik he- İamışlardır. Nisan içinde hemen ran heyeti umumiyelerini aktet- miş olacaklardır. Dün Usküdar Bankası hisseda- ran heyeti umumiyesi saat 14 te, bankanm Üsküdardaki merkezin- de toplanmıştır. 100 bin lira sermayesi olan bu banka, bu sene hissedarlarma “9; 5 temettü tevzi edecektir. Ayas ihtiyat akçesi olarak 1000 küsur lira ayrılmıştır. Otomotör Türk Ticaret Şirketi heyeti umumiyesi de dün toplafi- mıştır. Alpulluda Ziraat işlerile iştigal eden Alman - Türk İktisat Şirketi heyeti umumiyesi de dün toplan- mış ve hükümet namma bu top- Mustafa B. bulunmuştur. tramvayı Bu ayım 30 unda Üsküdar - | Kısıklı tramvay şirketinin senelik heyeti umumiye içtima: yapılacak- tır. Bu içtimada Üsküdar hattının | Kadıköye temdidi meselesi görü- şülecek, bu hususta tetkikat ya- pan komisyonun raporu münaka. | Ecnebi ilâçlar Sıhhiye Vekâleti yerli ve cene- | bi mustahzerat için bir tarife tat- | bikine karar vermiştir.! Yakında tatbik edilecek olan tarife İstan- bul, sahil şehirleri, Orta Anadolu ve Şark için mesafe ve maliyet farkları itibarile 4 fiat esasına gö- re yapılacaktır. Reçete ile yapılan ilâçlar için tarife yapılıp yapılma- yacağı belli değildir. araştırılacak dan kasten çıkarıldığını söyle- mişler, Refik Bey de Hüseyin E- fendinin sarhoşlukla nargilesinin ateşini düşürüp yangın çıkması- na sebep olduğunu iddia etmiştir Dün birçok şahitler de dinlen- miştir. Muhakeme başka şahit <elbi işin başlan güne Burakılmış. Bir destan Bir Harbiyelinin isimli destan sattıkları Komünistlik tahrikâtı yapmak- tan suçlu olarak Ağırcezada mu- | hakeme edilirlerken karar okundu ğu esnada hakimlere hakaret et- mekten suçlu Nuri, Cemal ve Ze- ki Efendilerin duruşmalarına dün İlk mektep hocası Çocukları okuma çağına gelen ana ve babalardan her zaman ayn. şikâyeti işitirim, Onlar yavrularmı nerede oku- tacaklarını düşünürler . Yuvalar, Ana mektepleri ve ilk mektepler Avrupa zihniyette bir âileyi tatmin edemiyor. Şimdiye kadar iemlekmmiii ecnebi mekteplerin yuva sınıfları yüksek tabaka için pek cazipti. Katolik ve Protestan Misyoner- lerinin yumuşak ve gönül avlayan terbiye sistemleri bir çok âilelere emniyet veriyordu. * Fakat hükümetin çok yerinde xe isabetli bir kararile ilk tahsil örmesi Türk mekteplefine hasre. ildi. Bugünkü mekteplerimiz tahsil yaşına gelmiş çocuklar için emni- yet verecek halde midirler. Meşgul si rum. Herhâlde hergün gördüğü- müz sıkı ve hararetli Maarif hare- ketlerine nazaran bu mühim nok- e ihmâl edilmediği şuphesiz- ir. Yalnız Misyoner mekteplerinin terbiyaşileri ile resmi mekteplerin tâlim heyetleri arasında daima a- çık kalan bir ara vardır. Misyonerler bütün maksat ve gayelerini çocuk yetiştirmiye bağ- İamiış ve zaten bu fikirle beslenmiş ve yetişmiş, bu işi dini ve mukad- des bir vazife gibi kabul etmiş in- sanlardır. Resmi mekteplerin tâlim ve ter- biyecileri bu meslek için hazırlan- mış olsalar bile nihayet aylıklı bir vazife adamıdırlar. Onu için ilk tahsil teşkilâtma yüksek tahsilden daha çok itinâ etmek. Küçük mu- * allimi profesörden fazla himaye etmek icap eder. Aylığı kendini geçindiremiyen gıdasını iyi ala- mayan,mesleğine ihtiyaçlarını temin edemiyen bi: mektep ho- cası Misyonerin tasasız başi, kay- gusuz yaşayışı ile rekabet edemi- yecektir. Feragatin hududu vardır Çocuk dımağlarının pek sade muhakemeleri vardır. Çocuk, mu- allim diye tanıdığı adamı hayatta &n mükemmel insan timsâli olarak kabul eder. Bir ilk mektep hocasına ne kö- dar,emek vermelidir ki böyle bir timsâl olmak mevkiine gelsin Memlekette sinirli, heycanlı bir Maarif hareketi var. Bu bilgi Ma- arif bütçemizde yükselmiştir. Fi- kir inkilâbının temel taşları yeni yeni atılıyor. Bu çok mühim istihâ- le devrinde ilk mektep terbiyesini en başta tutmak icap eder zanne- diyorum. Misyonerler gibi çocuk terbiye etmsini candan meslek edinecek ve yine onlar gibi hayati endise lerden âzâde rahat bir hayat geçi- recek ilk mektep muallimleri ye- tiştirmeliyiz. İsviçre'de Protestanların munl lim ve hasta bakıcı teşkilâtı vardır. Buralara kimsesiz gençleri alır. Sıkı bir terbiyeden geçirir. bir kaç yıl içinde ortaya ya dünyasından vazgeçmiş bir Gardmalad, yahut gocuk terbiyesini Allah için iş e- dinmiş bir muallim çıkarırlar. Çocuklarımızı inkilâbm ruhuna uygun bir terbiye ile yetiştirmek için evvelâ böyle seciyesi kuvvetli kafası kuvvetli, meslek aşkı kuv- vetli muallim yetiştirmeğe mecbu- ruz? zannederim. Burhan CAHİT esere Acı bir gün Bulgarların Edirneyi ite bazı müzir anasırın tah- rildi; halâ eksik değildir. Şüpbesir 5 bugünkü Türk - Bulgar dostluğu milletin yüksek menfaatlarının çe uygunluğundan doğnuştur. o Bu dost luğa Bulgar hükümeti de bizim kadar dikkat ediyor. Fakat hali Edirneyi al- hay Bulgarlar da yok değildi karıştırıcı unsurlar bizim kadar temiz düşüncü Bulgarlar: da sinirlendiriyar. Yarın yapılacak tezahürat işte bu müzir unsurların lüzumsuz ve yersiz tabri ve propagandalarına artık nihayet ver-