27 Mart 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 8

27 Mart 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 8

ANKARA 18 Ağustos 1920 | Bazı sözler, bazı hâdiseler var ki; onun hakiki sebepleri ayrıca izah edilmedikçe bir çok kimseler için meçhul kalır. İşlerin iç yüzü- nü bilmeyenler için Mustafa Ke- mal Paşanın, evvelki gün meclis- te yaptığı beyanatın bir kaç cüm- | lesi müphem, muamma halinde kal dı, Reis Paşa, tok söyleyen bir zattır, Vuzuhu çok sever, Fakat şöylece dokunup geçtiği bir kaç mesele etrafmda meclise niçin izabat vermek istemedi? Mustafa Kemal Paşa Trakya vaziyetinden ix - — “Oradaki arkadaşlar, çok poli- tika yaptyorler, İstanbul hökümetin- den, Fransızlardan işgal ordasundan medet umuyorlar. Tabii ki bunda ya- nılıyorlar, Eğer şayi olduğu gibi bir felâket olmuşsa, bunun mesuliyeti daha evvel görüp takdir edemeyen- lere racidirf” demişti. Bir fırsat buldum. Meseleyi Reis Paşadan, bütün tafsilâtile dinledim. Umumi vaziyet hakkın- da daha ziyade tenevvür ettim: Trakya, coğrafi vaziyeti itibarile çok naziktir. Bir tarafında Yu- nan ordusu, bir tarafında da İs. tanbulun işgal ordusu... Onun için buradaki kumandan ve kıt'aları- mız çok dikkatli, tedbirli hare- ket etmelidirler. Onlara verilen direktif sadedir: Taarruzt hare- ket yapmıyacaklar. Fakat müda- fan imkânlarından istifade ede- çekler, ne kadar müşkül şerait icinde olurlarsa olsunlar, teslim olmıyacaklar, Düşmanla siyasi iel Mustafa Kemal Pş.ne demek istiyor, Cafer Tayyar Bey esir mi oldu? J hiç bir müzakere mevzuunu ka- | bul etmiyecekler... Halbuki öyle olmamış. Fran- | sızların (o delâletile (kendilerini kurtarmak sevdasına düşmüşler.. | Şarki ve Garbi Trakyayı birleş tirmek suretile bir ecnebi devle- | tin himayesinde muhtar bir idare kurmak hevesine düşmüşler.. Ni- hayet Yunan ordusu Edirne üze- rine yürümüş.. Derli toplu bir müdafaa yapılamamış. Kuman. dam Cafer Tayyar Bey, kıt'asın- dan uzak bir yerde, at üstünde e esir edilmiş. Şimdi oradaki kıt'a- larımız inhilâl halinde bulunuyor- muş.. Reis Paşa bütün mes'uliye- şiirli ve onun icapla- rmı unutarak kafasmı siyasi 6- mellere, siyasi telkinata kaptıran Cafer Tayyar Beyde buluyor. Ca- fer Tayyar Bey; Türkiye Büyük Millet Meclisi azasından, Edirne meb'usudur. ... Trakyada idame: edilen vazi- yet; İstanbul için manevi bir em- niyet oluyordu. Şimdi, Yunan or- dusu Trakyada serbest kalacak- sa; o talihsiz, istilâdan istilâya uğrayan ölkede kimlibir, ne sah- neler olacak? Trakya haberi; bir ande Anka» ranın kulağına girdi. Kahveler- de, evlerde, resmi ve nimresmi mahfellerde bunun etrafında ko- nuluşuluyor. Bir çok kimseler, haklı haksız tenkit ve mahküm €- diliyor! a MİLLİCİ Bütçede bir yenilik! İlk defa Ankaraarıcılığı için vilâyet bütçesine 1000lira tahsisat kondu Ankara Vilâyeti 1933 biltçesinin xi- raat faslma, köy arıcılığınm mlahı İ- çin 1000 lira koymuştur. Bu, Türkiyede ilk hadisedir. Yalnız Ankara değil, bütün vilâyetlerimi- sin bütçelerine arıcıkk için böyle bir tahsisat koyması çok temenniye şa- yandır. Ankara Vilâyeti, çıkan yım mâsa- it olmamasmdan, kuraklıktan ve bil- hassa geçen senenin nisan oaymdaki sıcaldık ve mayıstaki soğuk dalçala- rile güve tahribatmdan on binlerce kovanın söndüğünü görmüş, sepet ko- vanların kaldırılarık yerlerine fenni kovan konması için teşebbüste bulum- muş ve bu sebeple de bütçesine bu pa rayı da koymuştur. Güvenin sepet kovanlarda tahribat ak Tekil Sepetin Tnda olan bitenden haberi olmıyan köylü de bittabi bu zararı çekmektedir. Za- rar yalnız köylüye münhasır kalmı- yor. Bu, tabii şümülleşiyor, halk bol- <a bal yemekten mahrum kalıyordu. Orta Anadolunun nü almışlardır. i Kabul edilecek kovan şekline ge 3 Liradan itibaren Gerçi Avrupalılar kendi köylüleri lo bal alan çerçevelerde çok fanliyet ö iyorlar. Üç buçuk kilo üç ok- A ei doldurmak için sarfettikleri zaman Avrupalının, Amerikalmn, Balkan- im Türkün yapamaması i- gin ir hr ebep yoktur. Amerikan bar . Lokanta . Oyun salonu . Danslı çay . Hususi salonlar . Kalten . Band orkestrası daimi Ticaret odası Ne istiyor? Kongre bir çok dilek- ler tesbit etti Ankara Ticaret Odası kongresinden bir köye ANKARA, 26 o (Milliyet) — Son günlerde toplanan Ankara Ticaret O- dası senelik kongresinde | ticaret ve sanayi erbabının bütün müracaatları üzerinde müzakereler yapılmıştı. O- da kongrenin verdiği kararlar etrafım- | da lâzmgelen teşebbüslere başlamıştır. | Bu meyanda; demirci esnafının zira- at pullukları ve elektrik saatleri hak- kmdaki talepleri üzerinde görüşüle- rek henüz demircilerin bir kuvvetlen- miş teşekkül haline gelmediği ve bü- | yük fabrikaları bulunmadığı cihetle ithal edilen pullukların gümrük res- | minin tezyidi talebi reddedimiş ve am- cak pulluk imali için ithal edilecek demirin gümrük resminin bir miktar tenzili İktmat Vekâletinden rica edil- miştir. İ Buraya gelen manifatura eşyasının | kıymetlerine esas olmak üzere tahlil- leri için İstanbula gönderilmeleri tüccara kimyahana tesis, yahut bunların buru- daki mevcut kimyahanelerin birinde tahlilleri gene İktısat Vekâletine yü zılmıştır. Esnaf Cemiyetleri o nizamnameleri İnkişaflarına hâdim olacak mükememe. | liyette görülemediği için bu cemiyet. | lerin manevi şahsiyetlerinin — tespiti | .. onama faydası görülenlerin | tadili ve yeni maddeler ilâvesi karar- laştırılmıştır. | | 'Hariçten gelen sebzelerin trenler. | de urun müddet kalmaması ve he- | men piyasaya geldiği gün arzedilme- | si için her gün trenin öğleden sonra Ankaraya gelmesinin temini Nafia Vekâletinden temenni edilmiştir. Ankarada semt semt o hemen her gün kurulmakta olan pazarların sıhht ve umumi sıkı bir kontrola tâbi tutul. ması belediyeden rica edilmiştir. Tiftik neslinin İnkıraza mahküm ol- maması için Tiftik Cemiyetinin mü- racaati üzerine; tftik keçilerinin ko- yanlardan ayrı güdülmesi ve ayrı yer. lerde yatırılması, tiftiğin revacı için ame avukat ve hâkim latala- rm sofundan imallerini; . ni İktisat Vekâletine Be Esnaf cemiyetlerinin — daha salim bir inkişafa doğru yürümesini temk nen merkezlerinin tevhidi ve Oda ta- rafmdan tayin edilen mürakıbm va- zifesini lâyıkile yapabilmesi için de bir talimatname Ihzarı düşünülmüş ve talimatname © tanzim © edilerek O Oda Meclisinin tastikine arzedilmiştir. Ankaradaki fotoğrafçılarm malze- mesizlikten şikâyeti üzerine bu mevad- yel İktrsat ze al v. ği SeN 'ekâletinden talep ©- Buradaki gümrük teşkilâtı yapılın. ca Ankara namına gelen malların İş- tanbuldan buraya nakliye mesarifinin muamele vergisi osasına zammedilme- mesi Maliye Vekâletinden temenni o- hanmuştur. Paket gümrüğü, . gümrük haline if rağdan sonra muayene memurların adedi kâfi gelmediğinden bu memur kadrosunun tevsii de İnhizarlar Vekâ- letinden rica edilmiştir. Oda Heyeti bugünlerde bu karar» lan takip ve intaç ile iştigal etmek HÜ ler görmek için halhalandığınıgör ANKARA, — 26 (Telefonla) — lebesi Halkevinde bir © müsamere verdi. Gazi Hazretleri de müsa- mereyi şereflendirmiş bulunuyor- “Ileri” tablosu ile başladılar. Genç neslin ateşli ve anlayışlı İ gözüerii ileriye dikerken inkulâbı- Ü muzdan nasıl küvvet ve hamle aldı- İ ğunu, Büyük Gazisine nasıl bağlan» İ dığını ve onun etrafında büyük iş- İ teren bu tablo cidden çoh güzeldi, Mektebin küçük © talebelerinin müzikli jmnastıği ve izci tabloru çok alkışlandı. Bunlardan sonra den bir perde ve Yaşar Nabi Beyin (Mete) piyesinden üç tablo göste- İ rildi, Ziraat talebesinin oynadığı O-- tello ismindeki musikili komedi tel rar edildi. Ülküyü sembolize eden İİ tablo ile müsamereye nihayet veril- İl di. Teviik Rüştü Beyin ziyafeti ANKARA, 26 (Telefonla) — Yax rn akşam Hariciye Vekili Tevfik Rüş- tü Bey Ankarapalasta bir ziyafet ve- recektir, a Yeni istasyon ANKARA, 26 (Telefonla) — Ye- ni eşya istasyonu İnşaatı ilerlemekte- dir. İnşaat mayıs sonunda bitmiş bu- lunacaktır. Şimdiki halde ambar bi- nası, ambar ön ve arka kısımların» daki makas ve manevra hatlarile ara « ba yolları ve elektrik tesisatı bitmek üzeredir. İstasyon sahasr dahilinde kalan wn fabrikasile küçük Cümhuriyet mahal. lesinin muvasala yolları da yapılma» ğa başlanmıştır. e — Esrar satanlar ANKARA, 26 (Telefonla) — Fev- zi Paşa mahallesinde Safranbolulu Muharrem oğlu Mehmet ile kardeşi kundura boyacısı Hakkının evlerinde esrar sattıkları haber alınarak 150 dir hem esrarla beraber zabıta tarafın- dan yakalandılar. Maznunlar o Müd- deiumumiliğe tevdi edilmişlerdir. —5 200 lira çaldı tutuldu ANKARA, 28 (Telefonla) — Pev- zi Paşa mahallesinde oturan İnebolu- hu Mehmet Efendinin evinden 200 1- yasmı çalan İstanbullu Salâhaddin oğ- la Necmeddin yakalanarak adliyeye verilmiştir. > Ankara Ziraat mektebi ANKARA — Ankarada teşkilâtı yeni tamamlanmakta olan yüksek Ziraat Mek tebi rektörlüğüne tayin olunan Geklim- ras Falke Almanyadan gelmiş ve işe baş- lamıştır. Yeniden Almanyadan getirilecek olan profesörlerin bir kısını seçilmiştir. Bun- Umumi kimya için Lâyipzigden kimya ger profesör Dr. C. Weygand seçilmiş- tir. Bu zat mektepte kem umumi kimya dersleri verecek, hem de umumi kimya enstitüsü müdürlüğü yapacakbır. Yine Lâyipzigden gelecek olan diğer bir muallim de, Universite profesörü Dr. Richard Wolterecektir. Bu zat yüksek Ziraat Mektebinde Zoologie dersi vere. ek ve ayni zamanda Zoologie Enstitüsü müdürlüğünü yapacaktır. Yurtdaş! MN yea misafir. İerine kuru ve yemiş- lerimizden ikram et, — Milli İktisat ve Tasarraf Cemiyeti Molyerin (Zor nikâh) komedisin- | | “Tenekearme,, Ankarada 10 liraya yaptırılıp | Dün gece Ankara Erkek lisesi ta- ği! ha duvarı, bir tarafı rafı'da iye «e ile tahdit edilmiş bir ki; burası kulübe yaparak başını s0- kacaklar için maruf tabirile bir ce- beli mübahtır. Saha Emlâki milliyenindir. Bura» daki kulübeciklerin hiç birisinin arsa tapusu olmadığı gibi, binaların da irapta mahalli yoktur. Bu kulübeler diyarın genşilği ev- velce belki de Monako prenaliği me- #ahai sathiyesine müsavi idi. Fakat tâ mezbahanm yanına ve Salâhaddin Refik Beyin fabrika pavyonları önle- rine kadar taşan bu incikler © niha- yet belediye tarafımdan yıktırıldı, © taraflar bir günlük bir mesai dümdüz bir tarla oluverdi. Oraları neden temizlendi de şim- dikiler duruyor? Bunun © cevabı ga- yet kısadır. Temizlenen yerlerin İs- tikbali plânda tayin ve tesbit edil. mişti, oraları amele mahallesi ayrılan bir nda oldu. Buralar ise Akıbeti meçhuldür, çünkü bu kısmın plânı henüz gelmedi. Muhakkak ki son günlerini yaşa- yan bu teneke mahallesi hayli ente- resan bir yerdir. Bu evciklerin inşa malzemesi İnanılmıyacak kadar W- cuz ve her zaman kabili tedarik, in- şa ise bir gecelik meseledir. Bu binaların inşa sistemine Tene- kearme demek doğru olur. Çünkü sermayesi tenekedir. Eski, paslı tenekeler toplanır, iç- lerine toprak doldurulur, üst üste yı- Eılır, İçten ve dıştan hafif bir çamur uvası çekilince binanm duvarları ta- mamdır. Direğe bile üzüm yoktur, çünkü duvarların irtifa nihayet bir buçuk metredir, fazla irtifa için 2e- minden toprak kazarlar. Çatıya ge- ince iki tane ince lâta çekilip bir de üstüne açılmış tenekeler mıhlandı mı oda tamamdır. Artık ötesi makya- Jana kalır ki bu da, kuruyunen beyaz badanadır. Pek pek kırmızı renkle acaibüşşekil dekorasyondan İbaret. tir. Mahallenin aralarındaki sökaklar- İmkânı, dan geçmek imkânı, hele gece Yoktur. Çamur diz boyudur, am desiz ve ber an idama mahküm bir kulübe yığmı olduğu için Belediye tenvirine de bakmaz, Her yağmuru takip eden açık ha- vada mahallede asılı yorganlardan geçilmez, çünkü her kulübe beheme- hal akar, Buranın kış kokusu da şehir ko- kusuna benzemez, çünkü teshin için alelekser tezek yakılır. Denebilir ki Yeni Bugün bugece EZEN Gençlik için fevkalâde ibrotamiz ah- lâki bir eseri 8GENÇ KIZLAR CARIN HART İlâveten Dünya haberleri ve Radyo | İ teşekkür. ZER EA ar ne işlere yarar, İlâveten : Dünya haberleri Fevkaiâde odalar Çok Büyük Tenzilât Şarkın En Muhteşem Oteli Teneke arme mahallesinden bir köşe ANKARA, 26 (Milliyet) — An- karada bir tarafı meclis binasmın ar- bostanlar, bir ta- li Ankara SINEMALAR mahalle! Ankaranın tavuğu bollukta her ma- hallesinden ileridir. ... — Bu mahllede gezerken dikkatimi iki şey bilhassa celbetti. Belediye bu- ralarda araba işliyemiyeceğini naza- rı itibara alarak ve temizlik vazifesini Tenekearme mahallesinde yeni bir &0 için inşa malzemesi depo ediliyor. yapmak hüsusunu da ihmal etmiye- rek burada Ankarada ilk defa gör- düğüm bir tanzifat nakil vasıtası kul- anıyor; bu da beygirin sertıma kon- muş madeni küfelerdir. Garip bulduğum diğer şeye gelin- ce; bir kümes kadar kulübeciğin ka» pıunda gördüğüm; “Kiralık hane” ilânıdır. Nasıl hoş değil mi? ... İşittiğim diğer bir garip seyi de yazayım, kariler şaşemi Bu evler on liraya yapılır, on beş liraya satılır. mış. Bir de Ankrada mesken buhra- nı var, evler pahalı diyorlar, Nasıl buldunuz?.... | VERNER | | Ankaranın en lüks p ri TUVALET l salonu Bankalar caddesi Tel: 3240 l Bugün bugece Ku p Viyana operetlerinin en şen ve en fazla musikisi olan şaheser: KADINLARIN SEVGİiLiSi MARTHA EGGERT Tarafından fevkalâde bir surette tem- sil edilen Almanca film, Fiatlarda 1057