20 Nisan 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

20 Nisan 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

ğ vE. all A eiiki t ayaş li emma er emer Tarihi tefrika: 151 93felâketleri ve Ignatief İgnatief Başkumandanı bir türlü idi harbe razı edemiyordu Müzakerenin kırılması Rusları da sarstı Ignatisf, bu ağır ss vi ten sonra, Gemerek nm yanma gitti. Rus yn Ürn pek dirdiğinden Gran- dük onu yatağında kabul etti. İgna- tief, rahatsız ettiğinden dolayı affını ipek Grandüke olanı © biteni o tt. — Müzakere kesilmiştir. Bunun da bütün mes'uliyeti Türklere aittir. Bi- zi İstanbulu işgal etmek için müzake- reyi uzatmakla itham eden İngilizler bu işte kabahatli olduğumuzu indirdile- Grandük Nikola” bizim Edirnede vakitsiz durmak sure- tile yaptığımız hatayı tashihe | fırsat | vermiş oldular. Diyordu. Grandük Nikola, “Muharebeci dip- lomat" ın yeni ve büyük bir oyun oy- nadığını anladı. Ona, çatkın bir yüz- ci — Sen aklını ma şaşırdın? — de- di — Bizi mutlaka İngilizlerle harbe mi sokmak istiyorsun? İgnatief, cevap vermek istedi. Fa- kat Rus Başkumandanı, Çar haneda- sının en yaşlı prensi sfatile kullandı- Grandük giyindikten tief'le kendi Erkâniharbiye Reisi Ce- nerai Nepoysitski'yi tekrar buzuruna kabul ederek meseleyi Erkâniharp re- isine de anlattı. Erkâniharp Reisi, son derecede soğukkanlı bir adamdı; bu- nunla beraber İgnatief'in teklifi onu bie emini Grandükle Erkâniharp tanbul üzerine hareketin çok ehli olduğunda müttefiktiler. İn- giliz filosunun müdahalesi, o yorgun Rus orduları için muhataralı neticeler verebilirdi. Ordunun iaşe yolları ka- panıraa, bu kadar fedakârlıkla kaza- nılan şeyleri kaybetmek tehlikesi var- dı. Gelibolu ve Bola: kuv- vetleri Rus sağ cenahıı tehdit edebi- lirdi. İngiliz filosu Karadenize geçer- se Rus gemileri gidip gelemezdi. İs- tanbul önündeki Türk kuvvetleri de, bu dar sahada, işi mu kavemet İgnatief, Türke uğraştıktan son- ra, şimdi de kendi ordusunun k istemiyorlar. Boğuza hâkim te- peleri tatarci bem Tü lere, bem Je: gilizlere on kuvvetli darbeyi indirmek mümkün | memleketimin şeref ve < haysiyetini muhafaza ederek tekrar müzakereye Grandükü a ayrılırken, İgnatief bir gayret daha sarfetti: — Asaletmeap, dedi, mukaddes A- yasofyanın üzerine haçı takmak sırf efendimizin bir teşebbüsüne bağlıdır. Ben, Türklerle müzakereyi | öyle bir şekilde kestim ki bütün dünya mes'u- liyeti onlara tahmil edecektir. bürudetle Grandük, gülümsedi. berrak görüşmeğe Dedi. İgmatisfı imzası O gece, Rus ve Türk murahhasları için pek fena geçti. Saffet Paşa, Meh- met Ali Paşayı şiddetle munhaze edi- yor, vaziyeti gözönüne almadığı, İg- Batief'i kızdırdığı için ona kızıyordu. Padişahım neler yapacağını düşünen Mehmet Ali Paşa da pişman olmuş- tu. Rus Başmurahhasımdan af dileme- ğe hazır olduğunu söyliyordu. Türkler böyle biribirlerini yerken, Rus murahhasları da Üzüntü içindey- diler. İgnatief, başkumandanın kara- rı karşısında, iki mengene arasına s- kışmış kalmıştı. Ne Türlelerden mü- zakereye devzmı istiyebilir, ne de mü- mütarekenin rüşere! sürdüğü şa: hiç birini geri almamıya, şayet Türk 'murahhasları bunları kabul etmezler- se kendi vazifesinin bittiğini ilân ede- son bir ültimatom hazmlanırkon Saffet Paşanm oturduğu evde de Rus teklif. lerinin son şekillerile kabul edildiği- ne, müzakerenin inkıtama sebep ol- madığına dair bir nota yazılıyordu. Ertesi günü bu notayı alar İçnati ef, artık ülümatomu vermeğe lüzum görmedi. Notadaki yazıları ağızdan da teyit için gelen Türkiye Başmurah- hasını kabul etti. Saffet Paşa bir gün evvelki hâdiseden dolayı Rus Başmu- oi özür dilemek üzere bir kore ka- ee rica ediyor. Ben de lâtfünüzü bari İgnatief, bu defa da âlicenap- kik maskesini takındı. Mehmet Ali Pa- şanın itizarlarmı kabul etti. (Devamı var) Ünüfiye hamilleri TOLSTOY — NURULLAH A MİTOLOJİ — Kanaat Kütüplmnesi Yeni nevi ekmek mi? Encümen şimdiki un formülünün bozulmasına pek taraftar deği Ekmeklerin glüten ve rutubet dere esine sit zabıtai belediye talimata” mesi maddesinin Şehir Meclisinde ta- dili görüşüldüğü zaman, azadan Nur cemiyeti de, herkesin azami fiyattan aşağı ek- mek sattığını, bunun rekabet neticesi olduğunu, âzami fiyatın ihtikâr yapıl- maması endişesile tatbik edilmekte balunduğunu ve bundan ekmekçilerin şikâyetleri olmadığını söylemiştir. HARİCİ HABERLER 44 yaşında! Hitler için için yazılan bir methiye BERLİN, 19,A.A. — Volff Ajan sa bildiriyor: Correspondance Na- tionale Socialiste gazetesi Başve- kilin 44 üncü doğum yılı münase- betile Mücadeleci devlet adamı Hitler” başlığı ile yazdığı bir makalede mücadelenin safha- İarmı anlatmaktadır. Makalede, enerji ve kuvvetli az- mıyle, birbirini takibeden 12 inti- hapta muhasım cepheyi yıkan Hit lerin kuvvetli şahsiyeti gösterile- rek deniliyor ki: “Hitler, ikinci reisicümhur inti- babatda tayyarelerle yaptığı çok seri seyahtler sonunda 15 gün için de üç milyon müntehibe söz söyle- miştir. Bu bir faaliyet rekoru teş- kil eder. Hitlerin kararlarına açık ve yanılmaz bir muhakeme âmil olmuştur. Bu muhakeme, tabiatı- nın yüksekliği ve ateşli azmı ile birlikte şahsiyetinin en kuvvetli vasfıdır. İktidar mevkiine geleli- den beri yüksek devlet adamı va- laklığı vermiştir. Mekteplerdeki Yahudiler BERLİN 19 (A.A.) — Başvekil M. Hitler cuma gününe kadar ce- nubt Amanyada kalmağa karar | yül hudi talebenin kabulü için mah- dut bir miktar tayin edilmesine bel vereceği ve 2 mayıstan iti- baren mekteplere kabul edilecek vE ari olmayan talebe ade. | dinin Almanyanm mecmu nüfusu- na nisbeten teyin edileceği söyle. | nilmektedir. Iran petrolü İngilizlerle müzakere- lere Tahranda başlandı TAHRAN 19 (A.A.) — lo Persian oil Company idör& reisi M, Cadman ile İran hükümeti| arasında kumpanya imtiyazınm ye aye hakkında müzakere lere başlanılmıştır. İran hükümeti M. Cadman'a bir takın tekliflerde bulunmuştur. Mumaileyh bunları tetkik etmekte İ dir. ! > | Parlamentolar ticaret kongresi ROMA, 19 A.A. — Beynelmilel parlâmentolar ticaret konferansı memurlar huzuru ile ve yirmi s€- kiz milletin iştirakı ile M, Musso- lini tarafından bugün Kapitolda açılmıştır. ROMA, 19 A.A. — M. Mussoli- ni parlâmentolar ticaret konferan sı münasebetiyle yaptığı beyanat- ta, mukabilinde ticaret eşyası tes- limatı ya altın para nakli muahelelerinin imkânsız ol- duğu fikrini ileri sürmüştür. Dollfuss'un Roma seyahati VİYANA, 19 A. A. — Başvekil M. Dollfuss, dün saat 17 de Roma v. tayyare ile Viyana'ya dönmüş iy Dollfuss, tayyare meydanın- da mikrofon önünde bir nutuk söy liyerek İtalya'ya yaptığı seyahat- ten çok memnun kaldığını beyan etmiş ve sözüne şunları da katmış- ter: “Avusturya milleti cenupta ha- kiki bir dosta malik bulunmakta- dır. Beynelmilel müzakerelerde bu dosta güvenebilir.” Fransada Alman izciler LİLLE, 19 A.A, — Şimal mınta- kasmdaki mezarlıkları ziyaret et- miş olan 22 Alman i izcisi, evvelki Mahalli zabeta, ski bir inzibat servisi yapmıştır. Büyük meydan- da adamın biri ziyaretçilere yuha demiştir. Bir polis memuru hemen müdahele etmiş ve mesele kapan- mıştır. Ziyaretçiler, Belçika tarikile | Aix-La-Chapelle'e gideceklerdir. Paskalya Atina şenliklerinde türkçe incil okundu ATİNA, 19 A.A. — Bu mevsim- de Yunanistanda bilhassa mühim olan turizm hareketi, mukaddes hafta esnasında daha ziyade dik- merasimine ve cumartesi günü ak- şamı gece yarısmda yapılan - öl dükten sonra dirilme - merasimi- ne iştirak etmek üzere bilhassa gel miş olan seyyahların miktarı 4000 kişi tahmin edilmektedir. Hava çok güzel ulduğundan bu iki mera sim fevkalâde parlak olmuştur. Atina caddeleri ziya fışkıran ne- hirleri andırıyordu. Zirâ enaz ya- rım milyon halk ellerindeki meşa- lelerle dolaşmışlardır. Atinanın etrafında bulunan Ly- cabete tepesi ile Hiğer tepeler pırıl pırıl parlayordu. Her tarafı aydınlatılmış olan Akropol, masal larda arlatılan manzaraları yi ran bir manzaranın şaşaasını mamlayordu. Atinanm büyük b lisesinde incil, orumca, lâtince, fransızca, İngilizce, Almanca, ital yanca, eski slavca, romence ve türkçe olarak okunmuştur. Paskalya şenliklerinden sonra | Atinaya gelmiş olan seyyahların miktarı da mühimdir. Bütün bu binlerce seyyah Altinadan gayet iyi intibalarla ayrılmışlardır. Bunlar, şimdi Yunanistanın ar- keoloji noktasından mühim olan diğer mevkilerini ziyaret etmekte- dirler, Önümüzdeki aylarda da birçok seyyah gelmesi beklenilmektedir. Zira, diğer menfaatlerden başka bir de drahmi fiatinin ecnebi dö- vizlerine nisbeten düşmüş ve ma- amafih memleket dahilinde eski satım alma kabiliyetini muhafaza etmiş olması gibi bir menfaat var dır ki bu sayede Yunanistan tu- rizm itibarile dünyanmen ucuz memleketi haline gelmiştir. Sabık Çar Ferdinand ROMA, 19 A.A. — Bari gazete- lerinde okunduğuna göre caki Bul gar çarı Ferdinand, Mısır'dan Ba- riye gelmiş ve Venedik'e gitmiştir. 213 ev yandı VARŞOVA, 19 A.A. — Kiehge Voyvodalığı dahilinde bir çok yan gmlar çıkmıştır. Üç kasabanm 213 den ibaret olan evleri tamamen yanmıştır. —- Çocuk murahhasları dün toplandılar ANKARA, 19 (A.A.) — 23 Niran çocuk ba; zimata gidecek olan çocuk ezel ları bugün Himayeietfal salonunda kongte halinde toplanmıslardır. Kon- gre Kırklareli meb'usu ve Himayeiet- fal reisi Fuat Beyin riyasetinde açıl- mış ve nan maksadı anlatı. dıktan sonra reis ve Gizli rey il lan intihap peticerin rey ile yapıl | — Tekke tklledımme püre Mek — tep kitapların ucuz ve kolay tedariki için teşebbüslerde bu- lunulması. 3 — Çocuklar için sağlık munyene- bera 'Mühtaç çocukların pa — enaz beş günde bir yıkanmaları için terti- oya sikşi — Sinemalarda çocuklar için &; ri saatlerde faydalı filmler gösteril. $ — Çocuklar için neşriyat yapıl: |- ması ve yaptırılması, , 7 — Bu hususta gazetelerimizin ve yardım ve alâka gös teresi, 8 — Ankarada hor mevsinide müna sip bir surette çocuk bahçeleri yapıl ması, 9 — Fakir çocuklara ucuz banye- lar tedarik edilmesi, 10 — Fakir çocukları bedava tabi dot yapılması, 11 — Sinemalarda yurdumuzu ta» mıtacak filmler gö: 12 —— Fakir çocuklarım ucuzca ilâç Beraberlik M. Nadolny'ye göre konferans kati safhada BERLİN, 19 A.A. — Volff Ajan sı bildiriyor: Alman elçilerinden M. Nadolny, bir makalesinde di- yor kiz Silâhları azaltma konferansı kat'i ve son safhaya girmiştir. Çünkü ileride aktedilecek mukave le'hakkında artık bir karar ver- meğe mecbur olacaktır. Bu işi ge- ciktirme ve uzallına tabiyesinin devam etmemesi lâzım gelir. Silâhları azaltma meselesinde Almanya alacaklı vaziyetinde bu- İunmaktadır. Onun bu alacağının ödenme vadesi de çoktan gelmiş- tir. Yeni bir geciktirmeyi kabul edemeyiz. Almanya bütün devletlerin silâh kuvvetlerini milli oerniyetlerini korumaları için gerek olan seviye- ye indirmelerini istiyor. Şu halde tepeden tırnağa silâhlı olan devlet lerin silâh kuvvetlerini her dev- let için tesbit edilecek asgari had- de indirmeleri lâzımdır. Almanya nın silâk kuvvetlerinin de milli s6- lâmetin asgari haddini temin et- mesi icap eder. Taaruz maksadile silâhlanmayi da istemiyoruz. Biz hiç kimseye hücum ve taarruz niyetinde deği- liz. Fakat bize milli emniyetimizi korumak imkânının verilmesi lâ- zim gelir. Muarızlarımızın israrlı dilekle- rine gelince, silâhları azaltma i- şinin kontrola tâbi tutulmasma ra- ziyiz, fakat bu kontrol herkes için müsavi olmalıdır. Bu kontrola Al manya da iştirak etmelidi Fransız sosyalist kongresi PARIS, 19 A.A. — Havas Ajan- sından: Bütün sabah ve akşam ga- zeteleri, sosyalist kongresinin it- tihaz etmiş olduğu kararm gerek siyaset ve gerek parlâmentarizm noktasmdan © neticelerini sayıp dökmektedir. Sösyalistlerin resmi naşiri efkâ- rı olan ve bu kararı fırkanın da- hili vaziyetini tenvir ve hükümet- le teşriki mesaj bahsinde ahiren zuhur etmiş olan ihtilâfları tasfi- ye edecek mahiyete telâkki eden Populaire gazetesi müstesna ol- mak üzere bütün gazeteler, kon- grenin uzlaşma için sarfetmiş oldu ğu gayretin boşa gitmiş olduğunu yazmaktadırlar, Çorumda muhakeme edilenler ÇORUM. 19. A, A. — Ezanın it eden Evkaf hakkında kana nu muamele yapılması talebi ile Yrabioi müddeiumumiliğine mü- racaat eden Müezzin Osman oğlu Hamdi, Hasan oğla Masa, Ibrahim! oğlu Halil'in Ağır cezada muha- Me başlarımışır. arzuhalcının öyl, duğımı ve maksatlarının ba olma: dığım söyleyorlar, İstinabe için muhakeme başka güne bırakıldı. Derleme fişleri ne kadar oldu? ole 19 e —ID.T. Cemiyetinden! “ sonunda 34,350 ye varmış olan derleme fiş- Mi nisanm ilk 15 günü zar- fında daha 15 bin 303 tane gele- rek hepsi 49 bin 653 e varmıştır. Vilâyetlerden yeniden gelen fişle şunlardır: Demiryolları Adana-Fevzipaşa, Sar sun-Çarşamba batl ANKARA, 19 ( Telefonla ) Di Bu hususun temini çin işletme müfettişi Cemal Hid: yet Bey bugün Halebe müte, Kadri Bey de kendisine iltihak decektir. Tesellüm mazbatası H: lepte imza edilecektir, sahiplerinden 150 bin liralık resine bağlayacaktır. Samsun - Çarşamba hattır ANKARA, 19 ( Telefonla ) — Samsun - Çarşamba demiryolu gif keti haciz altında bulanduğundas < hattı ayın onbeşinden itibaren ba İ kümete devretmiştir. 360 kilomı re tulünde bu 57 santimlik dah ha bu tarihten beri şirket hesabınd “ Devlet demiryolları tarafından işi letilmektedir, Şirketin yarısından fazla hissesi esasen hükümetin lindedir. Hariçte nihayet 150 biri V liralık kadar esham vardır. Bit ş müddetten beri tasfiye komisyo: Ü nunca vaziyeti ietkik edilen şirke' d 8in 300 bin lira kadar borcu tesbil "İ edilmiş ve aczi tahakkuk ettiği den işletmesi hükümete devredil. miştir. Fırka idare heyetinin kararları ANKARA, 19 (A.A) — C.H Forkası umumi idare heyeti de toplandı. Meraş vilâyeti feri vaziyeti tetkik edildi. Birinci um. mi müfettişlik mıntahasındaki fı ha vaziyeti ile Halkevleri açılma" s işleri, amumi müfettiş Hilmi ii BE yin hazuriyle konuşulda, İzmir vilâyet idare heyetinin tasdiki, vilâyet heyeti reisi Hacim Muhittin Bep bulunduğu halde) müzakere edildi. Ve tasdik işi, ye- ni heyete seçilen iki arkadaşı kongre srrasındaki hareketlerinin tahkiki neticesine bırakıldı. . Dahiliye memurlarını tekaüt yaşları ANKARA, 19 ( Telefonla ) — Dahiliye memurlarının tahdit sin lerine dair olan kanun lâyihasını Dahiliye ve bütçe 1 zakere ve kabul etmişler, hey, umumiyeye sevkeyleimşlerdir. En ikâmetçe teklif edilen yaş hadlerini tezyit etmişlerdir. Lâyihanın aldığı yeni şekle göre, nahiye müdürleri, kaymakamlar £ le polis müdürleri ve mülkiye mü fettişleri, yazılı yaşları bi. e sevkedileceklerdir. Nahiye müdürü için sin haddi 55, birinci sınıf kaymakam, mülki ye müfettişi, emniyet müdürleri i- çin 60, ikinci sınıf kaymakam, mü fettiş ve emniyet müdürleri için 58, üçüncü sınıf kaymakam, müfet #iş ve emniyet müdürleri için 56, Bunlardan hizmetlerinin deva- mında fayda olduğu mafevklerinir vekâletinin m maddesi hükmüne tâbi olacaktır. Nüfus memurlarının | maaşları arttırılacak İZMİR, 19 (Milliyet) — Bir müddetten beri burada | bulunan nüfas uma mmüdürü ına gif miştir. Denizli, Burdur İsparta v£ Afyonda tetkikatta bulunduktan sonra Ankaraya dönecektir. Hare ketinden evvel bana şu beyanatts bulunmuştar : — Yeni nüfas Tâyihasına sel ehliyet ve kıdemlerine göre maaf larını arttırılacaktır. Tefsir talebi | ANKARA, (Milliyet) — Vil& yetler hesabı kat'ılerinin ne ie tesbit ve tasdiki lâzım gel nin tefsir yolu ile halline dair di yani muhasebat reisliği bir tezk” re ile meclise müracaat etmiştir.