20 Nisan 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 8

20 Nisan 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 8

Ankaralının Defteri * Jililliyet Vekillerin intihabı.. Vekiller, İstanbuldaki na-ırların vekilleri mi? Vekil totihabında bu türlü an- layış, vaka umumi değildir. Fakat bir çok vatandaşların hele.İstan- bazı adamların, hattâ Mec- lis azasından bazılarının, böyle sandığı muhakkaktır. Mustafa Ke mal e Solanlarde olsun, a İs olsun, Büyük Mik bei i ve salâhiyetini herkese re salonunun bir köşesinde, riya- set odasında, koridorda, etrafına birikmiş olan mebuslara yorulmaz ve üşenmez bir misyoner feraga- tyle günün meselelerini, umumi vaziyetimizi anlatırken görürsü- nüz. Hele evinde, akşam sofrala- Tı; bir nevi ders ve konferans yeri oluyor. İcra Vekilleri heyetinin; İstan- bul hükümetinin nazırlarına vekâ- let ettiği zannı çok İlerilemiş ola- cak ki, dünkü Hakimiyeti Milliye gazetesi de başmakalesini bu mev zua tahsis etmiş... Makalenin hu- Masası şu: — “.. etanbul, İngilizlerin elinde ayancak olarak Anadoluya karşı düş- manlık etmek istedikçe bizim de aşık » o Onunla görülecek rip zihniyetin fün da tesiri vardır: Ankarada hühâ- met teşkil edilirken İstanbulda (na- saret tabir edilen makamlara burada (oehdilet ) denilmişti. Bu vekâletin ma nan: Milletin ve onun mümessili olan Mület Meclisinin vekâletidir. Franss ça mukabili interime değil, omanda- dır. İstanbul, hep hulya içinde, ba ve- hâletleri, nezaretlerin oekâletleri san nediyor ve goliba en ziyade kendisini aldatan şay de bu oluyor. Halbuki iki | mana arsındaki fark, şark ile garp a rasındahi fark kadar uzaktır?” MİLLİCİ Yangına müstait dükkânlar ANKARA, 19 (Milliyet) — iel | diye ebniye kanununun mad susası mucibince yangın çıkarmağa müstait kalaycı ve demirci gibi ateşle icrayi sanat eden dükkânların kanu- nun tarifi veçhile inşa edilmemiş ve bulundukları mevkiler için tehlikeli © Ankarada Rus sefiri M. Sariç Cena, Ras dil bilgiçleri şerefi Senli alaka kl e er yaren Ankara SİNEMALARI Yemi Begün Buzece | Bugün Bu gece Kulüp arar En caz'p ve en operet- biri olan ORLOF ÇARIN ELMASI Emsalsiz musiki, baş döndürücü danslar, güzel şarkılar İlâveten: Dünya haberleri Yüzü damgalı adam ALKAPON Macera, aşk ve heyecan filmi İ'âveten: Dünya haberleri Mahrukat Depoları 27 depo belediye ta- rafından kapatıldı | ANKARA, 19 (Milliyet) Ebniye kanununun maddei mahsu- sası mucibince şehir dahilinde yangın için tehlikeli bulunan dükkânların ka unun gösterdiği şekilde olmayanları- nın kapatılması tasrih edildiğinden şeh rimizde sık ve yangına müstait semt- lerdeki mahrukat depoları için birkaç defa verilen mühlete rağmen gösteri- len mahallere sakletmiyen yirmi ye- di mahrukat deposu belediye tarafın. dan seddedilmiştir. Bunlardan nisbeten tehlikeleri az o lan Çankırıkapıda bir depo ile Halke- vi civarmda bir tanesi şehrin ihtiyacı nazarı dikkate almarak muvakkaten bırakılmıştır. İstasyon semti belediye <s tehlikeli addedilmediğinden bura- daki eski depo kapatılmamıştır. Bu | depolardan başka ; perakendecilerden yangın için tehlikeli görülen ve bilhas sa bina bodrumlarmdakilerden kırk kadarı seddedilmiştir. Belediye gerek depoları kapatılan- lar, gerek yeniden açacaklar için muhtelif semtlerde yerler göstermiş. tir. Bunlar; Hamamönünde Bayram meydanı, Duatepede tepe etekleri, Çankırıkı asfalt fabrikası karşı. bazı hâli ar yum sahasınm karşısı ve Musiki alim mektebi ile ilk Tekin mektebi arasındaki saha ve ayrıca ilk Tekin mektebi karşısındaki mahaldir. Boyacı salonları Cuma günleri açık olmalıdır! | alınımca Hfaiyemiz teşkilât ve vesai- Anharada bir cwma günü: Kapalı bo- yacı salonu önünde ayakkabılarını Boyattıranlar.. ANKARA, 19 (Telefonla) — Be- lediyenin seyyar sat hakkında baxı tedbirler aldığını bildirmiştim. Bu tedbirler ilân edilmiştir. 28 nisan- da tatbikma geçilecektir. Yeni vazi- yete göre, seyyar satıcılar belediye- den behemahal ayirk ruhsatiye ve ate şe girmeden yenecek mevat satanlar da sıhhat cüzdanı almaya mecbur tu- tulmuşlardır. Her syn onuncu gününe kadar harcı yatırıp izin almayanlar- dan aym onuncu gününden itibaren bir misli fazla harç almacaktır. Ayni karara göre de, ana caddelerin man- zarasmı çirkinleştiren kundura boya- cıları da bu caddelerde durmaktan me nedileceklerdir. Bu münasebetle Şe- hirde adedi saten mahdut olan boya- <r salonlarının cumalar: açık kalabil- meleri için belediyenin bir karar ver- mesini temenni ederiz. Bu suretle cu- ma günleri Ankaralılar ara sokaklar- da boyacı aramak derdinden kurtul- muş olacaklardır. Bulgar şimendifercileri ANKARA, 19 (Telefonla) — Bul gar şimendifercileri bu sabah geldi- ler. Refakatlerine verilen demiryol memurlarımız tarafından kendilerine şehrimiz gezdirildi. Misafirlere ya- rın öğleden sonra Gari çiftliğinde bir çay ziyafeti verilecek, Halkevile Ga- zi enstitüsü gezdirilecektir. | gok büyük işler Yangınlardan yılgın bir İstanbullu gözüyle. Ankara itfaiyesi nasıl bir teşkilâttır? Bir yangın zuhurunda, 30 saniyede İtfaiye kutaatı ANKARA, 19 (Milliyet) — Anka ra sahifemiz için, Ankaralıları olmak üzere dört memur- dan ve altmış altı neferden, vasati de dokusu urazöz olmak üzere on dört | arabadan ve mubtelif oşyadan İbaret tir. Yeknazarda bu kadro ve vesait ax gibi görünürse de şehrimizdeki yan- | gınların derhal söndörüldüğü, hattâ senenin sekiz ayında şebrin sokakla- | | rını muntazaman yine bu müessese- nin sulamağa yetiştiği nazarı itibare | tinin bize kâfi geldiği anlaşılır. ... Biz itfaiyemizi pek yakmadan gör- dükten ve burayı tetirike imkân. duktan sonra da anladık kk, siki bir | disiplin altında, iyi bir programla ça- bir münseese yalnız azami vasa | | itle değil, ihtiyaca kâfi vesnitie de örebilir, ve görür. İtfaiyemiz yalnız disiplin yeri de- ayni zamanda bir aile ocağıdır. bir askeri terbiye tatbik edilen bu müessese efradı ayni zamanda en bü- yüğünden en küçü kadar birbiri ne sevgi İle merbut bir aile şeklinde- dir. Burada köyünde çoluğu çocuğu olan efradın maaşlarını çar çur etme sine meydan verilmez, ailesine para göndermesi temin olunur. Aralarında yaptıkları bir tabidotla yemek masraf İarı da asgari haddedir. Efradın pa- ra biriktirmesine de çalışılır... Hulâsa; ocağa giren bir nefer o kadar memnundur ki, bir daha çek- maz ve bundan yine müessese kaza- nır; çünkü nefer ne kadar uzun müd- det müessesede kalırsa o kadar usta olur ve tecrübe kazanır. Onların bu birliğine bir misal ola- rak, aralarında para toplyarak aldık ları ve müesseseye demirbaş kaydet- tikleri güzel bir radyo olhazmı da zik redebilirim. Aynı zamanda bu ciha?- dan onlar yaz akşamları bahçelerin- de halka da istifade ettirirler. ... il, Efrat kovuşlarmda tenbel tenbel yatırılmaz. Muntamam temizliğe, nun alime, muntasamı tara atamam banyoya tabidirler. Eler talim yapıyor. rmın beyaz mendille tecrübeleri ya- pıldığı vakidir. Bu usulün burada da ber oşyaya tatbiki, kabildir. İefai- lerimizi utandırmaz. bilirim ki intizam, bakım, temizlik... Hullas, tam manasiyle vazifeşinaslık RK ği l ği e NT > İtfaiye grapunun garajdan çıkışı itibariyle Ankara itfaiyesi bir nümu- nedir. ... Yangın yerine ilk yetişen araba gek seridir. Bunun bin beş yüz metro luk hortumu vardır, bunun arkasn- 'dan koşan çok süratli hafif arözözler birer buçuk ton su taşırlar Mevcut arabaların dördü en son sistemdir. İki tane motopomp mevcuttur. Bu arabaları İn tlar, mer direnler ve salre, senelerin “erdiği tçeribe ile yerli yerine yerleştirilmiş- tir ki katiyen wfak bir sallantı yap- maz ve alırken mahfazaları gayet kolay açılır.. Bu arabalarda meler yoktur; gaz makinelerine kadar taşıyan bu oto- mobillerde bilhassa itfaiyemiz tara- sabah ilk vazifelerini müsssesenin ve bilhasın makinelerin tathiri teşkil e- der. 1 kumandanı Bey or. ile ar arak Onunla birlikte geraja girerken bü. tün yazdıklarım canlı neticesini ilk nazarda gördüm. Her taraf, her ara- ba, her makine, her âlet... Tahta, ma den, taş ber şey, her 5 © Hlaeplerde ran miller zalsiik etmiş olanlar bilirler ki, hayvan tima İstanbul ve Trakya Şeker Fabrikaları Alpullu Şeker Fabrikasının İstanbul depolarından kristal toz şekeri atideki fiatla fından icat edilmiş çengelli şeytan çarmıhı denilen bir merdiven nazarı da vardır. Hele bir arazöz vardır ki, iki bu. Londraya Telefon Ankara - Londra te- lefonu da başlıyor ANKARA, 19 (Telefonla) — Pos ta ve Telgraf idaresince fiyat tesbit edilemediğinden dolayı yalnız İngil- tere ve İtalya ile bugüne kadar tele- fonla muhabere edilememekte idi. Bu günlerde bu fiyatlar da tesbit edil. mekte olduğundan Ankaradan Lon- dra ile on gön evvel yapılan tecrübe mükemme setice vermiş ve Londra o- tomatik telefon müdürü tarafından Ankara otomatik telefon müdürü Ni- yazi Beye bu ilik rmuhaborenin hâtıra- m olmak üzere posta ile bir Londra #ehri resmi gönderilmiştir. Yarım gün tedrisat kaldırılıyor ANKARA, 19 (Telefonla) — Bazı mekteplerde tatbik edilmekte olan yarım gün tedrisat usulünün kaldırıl- ması için vilâyetçe kredi suretie ihti- yaca tekabül edecek kadar mektebin inşası haki jenin tatbikma gi ik mek- teplerin münakasa şartname taslak- ları hazırlanmaktadır. —.ş çark tonluk ve yetmiş beş beygir kuv. © vetindedir. Bu arazözün hariçten alı- sacak su İçin arkasında dört ağızlı müthiş bir pompası mevcuttur. Arasörler içinde üçer fonluk olan lar ve doku iken elli kilometre süratle gidenler de vardır. Her arabanı taşıdığı hortumlar bir yanfım için ihtiyaca kâfidir. Her araba hortum taşır ve aydette bunlar lak gelerek yine mücesesenin kendi sa o zaman ihtiyat hortumlar kullanı- * Banların uzunluğu boş yüz metre Garajda gördüğüm yekpare lâstik bandlı eski arazözler bile motör ak #ni na kadar yeni gibi temiz bakım hı ve parlaktır. Kumandan söyledi- Bine göre bunlar sekiz senedir mü madiyen çalışıyorlar, bugün sulayorlarmış. Tekaüt edilmeleri ii samahatini bekliyen bu araba Yer 5 kadar parlıyordu ki bön Yeni zannettim, Mücesesenin mütev. nesi ve bir de anbarı rı bile İntizama mükemmel bir nürm nedir. Yeni yapılan küçük benzin de posu da dikkate şayandır. İtfaiye; tamirlerini, bazı ufak te fek inşaatmı, kendine lüzumlu eşya yı hep kendi yapar. O kadar ki karşı taraftaki spor sa çen sene yapılan, İasmen © meyi i Civar bahçenin de istifade ettiği bu kuyu yangın zamanı işe yaradığı sibi, şimdi de sular. Bu kuyunun kırk tonluk bir deposu, bu depoyu su aza- Imea kendi kendine dolduran ve do- hunca yine kendi kendine duran bir elektrik motörü vardır. ... Kumandanın söylediğine göre; An karanın yangın için en tehlikeli mın- takası Hisar mahallesidir. Burada su yoktur ve sonra kale kapısından ara balar sığmamaktadır. Buradan sonra tehlikeli mahalleler Müsevi mahal- lesi, Hacı Bayram, Haman Önü Yeşil Ağa cihetidir. Şurası bir hakikattir ki böyle ma- hallelerde yalnız bizim canlı itfaiy miz değil, dünyanm en mükemmel vesaltini hniz itfaiyesi getirilse taria- men muvaffak olmanın ihtimali zayıf tar. Ankaralılara haber verelim ki, it- faiyemiz hep uyanıktır ve daima ha- rrdır, telefonu alır almaz, ne eksik, ne fazla tam otuz saniyede kendini” yola atmaktadır. Yanşmlardan yılgın eski bir İstan- balla olduğum halde itfaiyemizi ya» kndan gördükten sonra ben artık ge celeri müsterih ve düşüncesiz oyuya- ii SR her isteyene bin kilodan eksik olmamak üzere satılır. Kristal Toz, Kilosu 36,5 Kuruş Türk Anonim Şirketinden: Taşradan vuku bulacak siparişler yüzde yirmisi peşin ve mütebakisi hamule senedi mukabilinde ödenmek üzere derhal önderilir. Depodan itibaren bilcümle masarif ve mes'uliyet müşteriye aittir. Müşteri isterse sigorta ettirilir. Adres:İstanbul, Bahçekapı,4 üncü Vakıf han 4üncü kat, Telgraf adresi: İstanbul Şeker Telefon:24470.79 : SİKİSİ ZOREK yanan... TE eOmISI ARIN sez amırs5 İİİ Aİ AI