20 Nisan 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

20 Nisan 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

ide iğim edil gin Hi #gün herk > i far — ez inin L İ 3 MİR disak Riğeşimii iğgrk i e şikâyetler mayi ve “Ekonomi İhracat mallarımız er biri hakkında ayrı tetkikat ya. pılıyor, yeni tedbirler -tınacak Ankarada İktısat Vekâletinde harici ticaret mümessilleri ve mm- taka ticaret müdürlerinin yapmak ta oldukları iktisadi toplanmalar- da ihraç maddelerimiz için mü- him kararlar ittihaz edilmektedir. “Ayrılan bir encümen yalnız ihraç maddelerimizle ayrı ayrı meşgul olmaktadır. Gelen malümata nazaran, yu murta ihracatımız için yapılan tet- kik bitirilmiş ve bir lâyiha hazırla mıştır. Bu lâyiha heyeti umumiye- de de tasvip edilerek İktısat Vekâ Jetine verilmiştir. Diğer ihraç eşyamız üzerinde de ehemmiyetle meşgul olunmak- tadır. Ankaradaki içtimalarn İk- twat vekili Celâl Beyin Atina seya hatinden dönüşüne — bitirile- Odasma Milli tasarruf ve İktisat cemiyetine bazı şikâyetler yapıl- mıştır. Yerli malların umumiyetle nefaset ve metaneti malüm ve mü- sellem olmakla beraber, bu g> hareketler de yerli mallarm mad. di ve manevi zararmı mucip Gerek Ticaret Odası, o gerek Milli İktisat ve tasarruf cemiyeti yerli mallara karşi alıcının emni- yetini azaltacak bu nevi mallar bula mücadele tetbirleri almağa mi Karar vermişlerdir. Bilhassa her malm hangi firma tarafından imal Imar edildiğini anlamak için o firma- mecburi- nn damgasını taşıması yetinin konulması düşünülmekte- İ dir. Oda meclisinde oktruva meselesi Ticaret Odası meclisi dün bir içtima yapmıştır. Mecliste evvelâ Istanbul Beledi- yesi oktruva resmi talimatnamesi- nin 9, 11 ve 13 üncü maddelerin. . te talarda 1-2 milimetre pay bırakıl. tası için bir karar verilmişti. Dün görülen lüzum üzerine bu miktar azami 2 milimetre olarak tahdit edildi. Ticaret gpehkemesinden sabun imali; kazan kaynatılışında konulan mevadı iptidaiye için sar- fiyat Tistesi tutulması âdet olup ol madığı soruluyordu. Oda bu husu- (Iş Bankasmdan alınan cetveldir) 19 NİSAN 1933 Akşam Fiatları ' rn dahaki ği sabr . Sark &. yolları 330 $ Elektrik — D. Muvahhile 5450 $ Tramvay — Güme ükler S3 İŞ Tünel > Saydi maki 7 1025 8 $ * EH 29 $ Mi 5,5750 SAR $ Berlin 20082 anla $ Vasvoni 421 Peyte Cenerra , ZASID $ Bükreş 220 Setin 672850 Belgrat BASA, Amsterdam VAZZT 8 Moskova 108325 NUKUT (Satış) mi / Kuruş a Me 1 Şile, Av 28— 1) İeterlim Li e zi A Dele mal ği Mark — İB Liret 218 $ 1 Zelow 24— 6 Bekçikn © TSİ 1 Penga 3 ÜN Drahmi o 2550 İ 20 ey v— 10 leviçre 820. $ 20 Dinar 55— Lava 20 $ OX Çermeneç NN Karin. 1.— 4 1 Alm *20 Ker. Çek (129 $ 1 Mecidi 4— su #abuncularılan sormuş, âdet ol- madığı cevabını almıştı. Halbuki | meclisteki sabuncu aza lüzum ol- duğunu ve kendilerinin defterle- rine kullandıkları mevaddı. ipti- daiyeyi yazdıklarını söy)iyorlardı. Bunun üzerine meselenin halli i- çin sabuncu azadan İzzet Beyin riyasetinde bir komisyon teşkiline karar verilmiştir. İçtimada 933 Oda kongresi ra- por ve kararlar tetkik edildikten sonra toplantıya nihayet verildi. LONDRA, 19 A.A. — Dolar düş müş ve İngiliz lirası 3.575 dolar olmuştur. Fakat resmi makamla- rın müdabalesi üzerine 3,535 i bu- Alman ticareti BERLİN, 19 A.A. Volff A- Jansından: Almanya'nm harici ticaret mizanı geçen martta 64, 000,000 reichsmarklık bir ihracat fazlası göstermetir. Bu fazlalık şubatta 26,000,000 idi. Yine geçen martta ithalât tak- riben ç 4 ve ihracat tahminen İç 14 nisbetinde artmıştır. ticareti VAŞİNGTON, 19 A.A. — Ame- rikanın 1933 martı esnasındaki ihracatı 108 milyon dolara, ithalâ. tı da 95 milyon dolara beliğ olmuş tur. 1932 martında ise ihracat 154. 876,000 ve ithalât 131,189,000 do- lar idi. İtalvanm ticaret” ROMA, 19 A.A. — Resmi ista- tistiklerden anlaşıldığma göre bu senenin ilk 3 ayında İtalya'ya it- hal edilen ticaret eşyasının kıyme ti 1,931,000,000 İiretten ibaret bu- Yunmuştur. Bu miktarda 429,000, 000 lirete yakın bir açık vardır. geçen senenin ayni dev resinde bu açık 526,000,000 a var must. Borsa parasız Odadan tekrar para ” | istemeğe karar verdi Ticaret borsasının son zaman- larda mali vaziyeti çok bozuktur. Borsada muamele gören maddele- rin kıymetlerinin düşmüş olması son senelerde varidatı mas- rafını koruyacak bir halden çık- mıştır. Sepelerdenberi Borsa Tica ret Odasının mütemadi yardımla rile yaşamaktadır. Odanın borsa- ya şimdiye kadar verdiği para 30 bin lirayı bulmuştur. Borsa son zamanlarda memur- larına on beş günde bir ve 15 gün techhürle maaş verebiliyordu. A- raya giren bayram bu şekli boz- muştur. Bunun üzerine Borsa Oda dan yeniden 3000 liralık. bir a- vans istemiştir. Oda bu avansı da vermeği kabul etmi: Borsanm mali vaziyetini kurtar. mak için yeni tetbirler düşünül mektedir. Bilhassa borsada kıy- met üzerinden alınan resim yeri- ne miktar üzerine resim alınması istenilmektedir. Esasen bu hususta alınmış kararlar ve yapılmış mü- racaatlar vardır. Tazim telçraflarına cevaplar Meniere idare eden Cemiye- tedrisiyenin senelik kongresi dola- yade şekilen tazim telyraflarına aşa- fıdaki cevaplar gelmişti mi MARE Halil Ethem Be- ka meali temiz duygulara teşek kür ederim efendim. İNE Reisicümhur Gazi M: Kemal Cemiyeti tedi nin hakkımda gösterdiği samimi duygulara teşek. kür ederim efendim. B.M. M. Reisi A, Kâzem Yıllık toplüntier münasebetile hak kımda samimi duygular gösteren top- luluğunuzu sevgi ile selâmlar, nurlu ve uğurlu işinde sürekli muvaffaki- yetler dilerim efendim. Domiki Uzun zamandan beri ulan se lik namma çalışan cemiyetinizi ve Da rüşafakayı saygı ile anarken son top- lantınız dolayısile hakkımda izhar buyrulan teveccühlerden dolayı sük- ranlarımı arzeder, sevgi ve saygıları- mu sunarım efendim. Maarif Vekili Reşit Galip | İki ticaret odası İstanbul Od: Odasınca Adliyeye verildi Ticaret Odası dün hilâfı kat beyanname vermek ittihamile Ordu ve Giresun Ticaret Odaları- nı Cümhuriyet müddei umumiliği- ne vermiştir. Ticaret Odası Ordu ve Giresun Ticaret Odalarını ka- nunun kendine verdiği salâhiyetle ihraç eşyalarında tağşişin men'i ve mürakabesi nizamnamesi kümlerini ihlâl etmekle ittiham etmektedir. İstanbul kahve limited şirketi namına mütehassıs ve mutavassıt 5. Bülücyan mahtumu firması Or- du ve Giresundan iki parti ihraç edilmek üzere fındık alıyor. Bu fındıklara Ordu ve Giresun Tica- ret Odaları fındıklarımızm men'i değişi nizamnamesine muhalif ©- şehadetnamesi veriyor. rn itanbula geldiği za- man, bir ekspertiz yapılıyor ve bi- ri 50 diğeri 25 çuval ve 6000 kilo olan bu fmdıkların karışık, yüzde 10 - 15 arasında toleranslı ve çü- rük olduğu görülüyor. İhracatı tetkik komisyonu derhal işe vazi- yet ediyor ve ihraca mâni olmak istiyor. Fakat malm sahibi firma Ordu ve Giresun Odalarının şeha- detnamesile fındıkları ihraç etti- ğini bildiriyor. Şimdi hariçte ihraç mallarımızın değerini düşürme ittihamile Cüm- buriyet Müddei umumiliğine bu Odalar hakkında müracaat edil mektedir. Florya plâjı İstimlâk için yakında faaliyete geçiliyor Belediye bu yaz Filorya plâjının istimlâkine karar vermiştir. Bu hususta yakında faaliyete geçile- cektir. Plâjm muattal kalmaması halkın ihtiyacının temini için be- lediye burada bir kısım sahili der- hal tanzim ettirerek bu yazlık plâj ihtiyacı temin edilmiş olacak- tar. Kimsesizler yurdu Galaladaki kimsesizler yurdu i- çin komisyon dün son yaparak nizamnameyi ikmal et- miştir. Yurt haziranda Deli mi? Fedai Beyin müsahede- ye alınması istenildi Anadolu Ajansı daktilolarm- dan Mel. Suzanı öldüren Ali Fe- dai Beyin vekili tarafından şuuru nun bozuk olduğu iddia edilerek müşahede altına almması istenmiş tir. Ali Fedai Bey itirafatta bulun duğu zaman müddei umumilik bil âhare müdafaa vekilleri tarafm- dan böyle iddialar ve talepler ya- pılacağını ahmin ettiği için maz- ettirmiş ve şuurunun muhtel olup olmadığının tespitini istemiştir. O zaman yapılan muayenede Ali Fedai efendinin şuurunda bir şey tespit edilmiştir. Müda- edilmemiş ve Ali Fedai efendi mü şahede altına üzere Tıb- bradliye gönderilmiştir. Bugün gönderilmesi muhtemeldir. RE Vapur gezintisi Şehrimizde bulunan Gaziayın. taplılar cemiyeti yarım Boğaziçin- ed bir vapur gezintisi yapacak- Yeni polis divanı Yeni polis teşkilâtı kanununa göre polis divanı bir serkomiser, bir ikinci komiser, iki üçüncü ko- miserden mürekkep olarak teşkil edilmiştir. Polis dıvanı riyasetine kıdemli birinci komiserlerden Hamdi Bey tayin edilmiştir. Bu divan yalnız polislerin | suçlularına ai meşgul olacaktır. Merkez memur- ları ile komiserlere ait islerle Em- niyet işleri umum müdürlüğü meş gul olacaktır. haki. | işlerle | viyette Bina vergisi Bu sene yeni esaslara göre alınamıyacak Bina vergisinin bu sene yeni tahirir esasına göre alınamıyacağı anlaşılmaktadır. Defterdarlık bu sene hiç olmazsa Fatih kazası da- hilinde yeni esaslara göre vergi tarhını ümit ediyordu. Zira mükelleflerin itiraz ve is- tinaflarıpa ait muameleler bitiril- mişti. Yani Defterdarlığın noktai nazarına göre, istinaf itirazlarının intacı üzerine vergi almabilirdi. Halbuki Devlet Şurasının bir ka- rarı mucibince mükellef işi temyiz ettiği taktirde bu sene intaç edil meden vergi almamaz. Temyiz itirazlarmın ancak ma- yıs ge kadar intaç edileceği gö idare heyetleri teş lâyiha maaşlı kili hakkında Meclise bir verdiğini yazmıştık. Bu şekilde üçer kişiden teşekkül edecek idare heyetleri dolayısile dabil olan müdürler de dairelerin den ayrılmamış olacaklardır. Bazı maliye memurları Eminönü Maliye tahsil şubesi memurlarından bazıları kaza ida- re heyetine verilmiştir. İdare he- 7. de icap eden kararları vermiş Eminönü Malmüdürü Eminönü Malmüdürü Salâhattin Bey hasta olduğundan iki ay izin almıştır. Kendisine Muhasebeci Ibrahim Bey vekâlet edecektir. — —— Rus âlimi Ankara- dan geldi Tarih Çemiyeti ve T. D. T. Cemi- e e geçen PL M. Anderson geldi Atinaya gitmiş olan Muhtelit Mü- badele komisyonu reisi M. Anderson dün İstanbula dönmüştür. Ecza tarifesi Farmakologlar değil, vekâlet hazırlanıyor Farmakologlar Birliği reisi Rı- za B. riyasetten ve idare heyetin- den istifa etmiştir. Dür' birlikte bir toplantı yapıla- rak yeni riyaset intihabı yapılmış, neticede Ticaret Odası 2 inci reisi eczacı Hasan Necip B. seçilmiştir. Toplantıda, diğer mesleki işler ve mecmua işleri de görüşülmüş tür, Ecza tarifesi meselesi Fazmakoloğlar Birliğince, bir ecza tarifesi hazırlanmakta oldu- ğunu bir refikimiz Bir- lik Umumi Kâtibi Hasan B. ken- disile görüşen bir muharririmize ll lik, bir ceza tarifesi ih- zar ve tatbiki için Vekâlet nezdin de teşebbüsatta bulunmuştur. Bu- nun neticesini bekliyoruz. Bizim bildiğimiz, tarifenin Vekâletçe ha zırlanacağıdır. Birliğin tarife ha- zırlamakta olduğu doğru değil dir.” Diğer taraftan hali aldığımı. za göre, Vekâlet, şimdilik müstah- zarat için bir tarife tatbikini mu- vafık görmüştür. Bu tarife hazır lanmaktadır. Yakında ikmal edi- lerek tahkika başlanacaktır. Vergi kaçak-ılığı Bir tüccarın iki defter kullandığı anlaşıldı Eminönü Malmüdürlüğü mühim bir vergi kaçakçılığını meydana çıkarmıştır. Balıkpazarında taşçılar'da ma- karna tüccarı Yani Raka Efendi- nin çift defter tutarak kazanç ver gisini sakladığı haber alınmıştır. Bunun üzerine Eminönü Malmü- dürlüğü, müddei umumilikten ta- harri emri almış ve bu ticaretha- mede araştırma yapılmıştır. Bunun neticesi olarak defter bu- hunmuştur. Yapılan tetkikatta bu ticarethaneye yalnız bir sene için 750,000 Tira kazanç vergisi tesbit ve tarkolunmuştur. Sadettin Bey Sanayi Kredi Bankası U. M. Sa- dettin B. bugün Ankara'dan av- det edecektir. Romanyalı seyyahiar Şehrimizde bulunan Romen seyyah ler, dün sabah Eyipte öğleden sonra İ Üsküdarda bir gezinti yapmışlardır. Mahkemelerde Eroinciler sorguda! İfadeleri alınacak şahitlere dün birer celp kesildi Eroin tahkikatına dün de devam edilmiştir. Evvelce sorguya çekil meden isticvap edilenlerden Ale- ko İstefanidis Efendi dün getiril- miş ve isticvap olunmuş, daki tahkikatın gayri mevkuf ola- rak devamına karar verilmiştir. Baklacı oğlu Yorgi Efendinin vekili tevkif kararma itiraz etmiş, itirazı reddedilince ayni itiraz A- ğirceza mahkemesi nezdinde de tekrar edilmiş ve tahliye talebin- de bulunulmuştur. Ağırceza mah- kemesi talebi reddetmiştir. Dün bu meselede şehadetlerine müracaat edilecek olanlara celp kesilmiştir. Artist Mel Zozo Dalmasın dün Adliyeye geldiği ve er edil- diği yl olmuş ise de bunu askı yoktur. Dün şahit « olarak kimse is- ticvap Cevap all civarında Tütün İnhisar ekime cip Beyler suiistimalden suçlu ola- rak Ağırceza mahkemesinde mu- hakeme edilmektedirler. Dün mu- hakemeye devam edilmiş, fakat inhisar idaresinden sorulan şeyle- karar verilmiştir. Refet Bey tahli- ye talep etmiş, fakat talebi reddo- lu > 106 bin liralık dava Avunduk zadelerin iflâsı esna- smda sındık vazifesini gören avu- kat Kenan Ömer ve Ekrem-İlhami Beylerle diğer arkadaşları aleyhi- ne defterdarlık tarafından bir da- va ikame edilmiştir. Dava defterdarlığın oAvunduk zadelerden alacağı olan 106 bin liralık tahsil edilememiş vergiye aittir. Muhakemeye 17 mayısta Sultanahmet İkinci Sulh ceza mah kemesinde devam edilecektir. Nazım Hikmet B. in Muhakemesi “Gece gelen telgraf” isimli şiir kitabiyle | komünistlik ri yapmaktan suçlu Nazım Hikmet 28 Kurtuluşta kaçak rakı ararlarken eşya üze- rinde tahribat yapmaktan suçlu olarak Adliye ihtisas mahkemesin de muhakeme edilen ve mahküm olan, fakat cezaları tecil edilen inhisar memurları haklermdaki diğini söyliyerek bozmaya uyul mamasmı istemiştir. Maznunlar uyulmasını talep etmişlerdi.r. Hâkim esbabı mucibenin tafsil edildiğini bildirerek nakza uyma- mış, ısrar kararı vermiştir. Tümesi Tehlikeye karşı! Siyasi teşekküller içtimat niza- mı sıkı tutmak için mütemadiyen yeni yeni kanunlarla vaziyeti kur« tarmak mecburiyetindedirler. Kanunlarda alöstikiyyet hassa- sı ne kadar fazla olursa maksat o kadar emniyetle yerini buluyor. Kanun vazileri cemiyetin ahlâki temayüllerindeki seri inkılâbı ya- kından takip etmekle mükelleftir. ler. Artık tahşiyeli, tefsirli eski şekil kanunların kıymeti kalım i | yeni yeni kanunlar hazırlamak za rureti hasıl olmuştur. Yüzlerce yıl “Mecelle yifönlmi ikmal öteziş düsturlarına! bağlanıp kalan Türk camiası ar- tık gülünç olmağa bu ahkâmın çer- çivesinden kurtulduğu gün inkılâ- bın geniş nefeslerinden birini ala- bildi. Emreden, nehyeden kanunun Çev bir fazilet hassası olmalı lir. Ceza kanunları bilhassa bu ga- yenin temini için çok alâstiki bir şekilde tanzim edilir. Ferdi bazı hareketleri yapmak- Li noktayı tesbit ettikten sonra bir haftadanberi doktorları, gaze- tecileri, hâkimleri hep birden ha- rekete geçiren erain kaçakçılığma temas etmek istiyorum. Kanun, bu nevi kaçakçılığı ya- panlara üç aya kadar hapis cezası tayin ediyor. Hatırımda kaldığına göre dam- galı, damgasız çakmak taşı kulla- nanlar için bu ceza altı ayı bulu- / Çakmak taşı © kullanmak bir cürümdür. Bi bu cürüm nihayet bir emre karşı itaatsizlik ifade © der. Halbuki eroin, esrar kaçakçı- lığı yapmak doğrudan doğruya bir cemiyetin sıhhatini, hayatını, is- tikbalini kasden zehirlemek de- mektir. Bana öyle geliyor ki inkılâbı müdafansı için nasıl titiz davranı- yorsak cemiyetin sıhhatini ve ahi kını himaye için de aynı gör'ermemiz lâzımdır. Menfi ha- reketleri kökünden kazıyacak ka- nun maddeleri kadar böyle ahlâki ve içtimai tehlikeleri ortadan kal- dıracak adli ahkâma da ihtiyacı- rez vardır. von Öyle zannediyorum ki bu mü- him ihtiyaç takdir edilerek Türk cemiyetinin saf bünyesine bu müh- lik zehiri aşılayanlar, onu yapan- lar ve satanlar hakkında (O dabia zecri o hükümler verdirebilecek bir yeni kanun tanzim edilecektir. Buna ihtiyacımız var. Burhan CAHİT Zocuk haftası Fevzi ve İsmet Paşa- ların Hima- yeletfale mektupları Çocuk haftası i isin hazırlıklara de- Paşa Himayeietfal ce- miyeti merkezine birer gön- dermişlerdir. ir. Fevzi ze Hazretleri caktır. Müsabaka için şimdiden idare me- murluğuna müracaat edilerek çocuk- ların kaydettirilmesi lâzımdır. “köşrkr şerririp EEE