21 Nisan 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

21 Nisan 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

xa etin ANKARA, 20 (Telefonla) — Su- merbank hakkındaki kanun lâyihası Memlekete ve kendisine lüzumlu olan wa, amele ve sanayi mühedi ve mütehassıs i için mek- tep açmak ve bu maksatla diğer enem leketlere sitajiyer ve talebe gönder- » alelumum bankacılık işlerini En emin, en kârlı ve başbaş para (Başı | inci sahifede) iyet bük inin ta istikrazlardan daha emin ve daha Son bir “i Kii 4 karş Ai Gel , Çok ümitederimki ikinci ve bu tehalük biraz daha artacaktır.” riot da ertesi gün hareket etti. Bi- nacnaleyh Waşington konferansı- sın baş aktörleri eger bu dakika | Amerikaya ayak basmamışsalar, | e | Aa mar aailicer hazırlık mahiyetinde olacağı bil- dirilen Waşington © müzakereleri başlamak üzeredir. Waşington'a İngiltere ve Fran- sadan başka Almanya, Italya, Ja- ponya, Arjantin, Şili, OBrezilya, Meksika ve Kanada davet edilmiş. | lerdir. Diğer devletlerin Amerika. ya mümessil gö ine im- kân okmadığı beyan edilerek bun- ların da yazı ile noktai nazarları- nr bildirmeleri talep (o edilmiştir, ' Eğer bu devletler de davet — edil miş olsaydı, Londrada ioplanacak | İ Tasarruf edilmiş 20 lirası olan her konferans Waşington'da toplan. | meselesinin beynelmilel bir konfe- i İ | | doğruya yaratıcı bir menbaa tah- sis edilecektir. Bu itibarla sağlam ve emindir. Piyasamızda ve cihan piyasasında faiz miktarının pek düşük olduğu bu zamanda senede iki defa çeki- lecek ikramiyesinden başka “5 95 ihraç fiatı ile alınacak olan bu tahviller, alacaklı hesaplarla elde edilemiyecek bir varidat temin «- diyor. Vadesinden evvel 9, 100 k: meti bulacak olan Ergani tahvi tını bilâtereddüt ve vicdani hiç mesuliyet altına girmeden heri sin almasını tavsiye edebilirim. | babanın çocuğuna bir tahvil alma sı kendi menfaati iktizasıdır.” Bir senede tediye ANKARA, 20 (A.A.) — Em- lâk ve Eytam Bankası 1933 sene- si dahili istikraz tahvilllerinden satın almak istiyenlere kolaylık göstermek kararını vermiş ve bu hususta şubelerine de lâzım gelen emirleri tebliğ etmiştir. Bu karara göre, istikraz tahvil. lerinden kaç tane olursa olsun sa- tın almak istiyenler bunların her biri #çin peşin olan Beğer rü vörü- cekler ve geri kalan borçlarını da yüzde yedi buçuk faizle sene sonu na kadar diledikleri zaman kısım kısım ödeyeceklerdir. Zonguldaktaki istek ZONGULDAK, 20 (A.A.) Dahili istikraz tahvilleri satışı bu- riciye Nazırı Mr. Hull, söylediği dikkate şâyan bip mak. ta konferansın mevzuunu şu yolda izah etmiştir: “Devletleri, iktisadi milliyetperverliğin sürüklediği â. kıbetten ”. Bu sözlerin manası sarihtir: Amerika nihayet gümrük tarifeleri meselesini diğer devletlerle müzakere (o etmeğe ve kendi tarifelerinde tenzilât yap- mağa hazırdır. Harpten sonra, büyük devletler arasnda Amerika İ Hariciye Nazırınm “iktısadi milli- yetperverlik,, ismini verdiği güm- rük himeyesini tatbik eden Ame- rika olmustu. Biri 1922 senesinde, diğeri de 1930 senesinde tatbik e- dilen iki gümrük kanunu ile Ame- rika, her nevi ithalâta gümrük ka- pılarını kapamıştı. Ve şimdiye ka- dar da Amerika, gürrük tarifeleri k, ser-.| Hitler için Alma nyada İ hafil, Sovyet Rusyanın vermiş ol. | vermiş olduğunu beyan etmekte. MİLLİYET CUMA 21 Sumerbankası kanunu | HARİIİCI lâyihası Meclise verildi | Banka tahvilât çıkarabilece mayesi 20 milyon lira olacaktır | 44 yaşında! büyük tezahürler BERLİN, 20 A.A. — Başvekil, doğumunun yıl dönümü münase- betile gürültülü nümayişler ve bu buhranlı zamanda bir takım şenlik ler yapdınaması arzmsanu zlar eb miştir. Bismark zamanından beri ilk defa olarak başvekilin yıldönümü münasebetile binalar milli bayrak- larla donanmış ve dün gece birçok fener alayları yapılmıştır. Bütün gazeteler, Hitlere uzun sü tunlar tahsis etmekte ve Münihde- ki siyah yurda mektuplar, telgraf- lar ve her türlü hediyeler gelmek tedir. Nazi ve çelikmığferliler kıtaatı, bu sabah saat 8 de Dahiliye neza- reti önünde bir geçit resmi yap- mışlardır. Rus portestosu Tokyoda ehemmiyetli telâkki edilmedi. | TOKİO, 20 A.A, — Resmi me- duğu muhtiranın hakiki bir protes to mahiyetinde olmasına ihtimal vermemektedir. Bu wehafil, Ja- ponya'nın şarki Çin demiryolları trenleri ile yapılan asker sevkiya- tunın ücretlerini tediyeye r | dir. Japonyaya iktisadi | abloka mı? TOKİO, 20 A.A. — Gazeteler Japonyanın Milletler cemiyetin- den çekilmesi dolayısile devletler tarafından iktısadi bir abloka ya- pılması takdirinde Japonyanın bü tün varidat membalarının seferber edilmesini mümkün kılacak bir ka nun lâyihası hazırlanmakta oldu- ğunu yazmaktadır. Gazeteler yeni plânın sinai, mil- Ni müdafaa ve iktesadi inkişaf nok- tai nazarından sanayiç. rehberlik edilmesini ve kontrole tabi . tutul- masını istihdaf eylemekte olduğu- Plâstirası Istiyorlar ATİNA 20 — Hükümet Roma sefiri vasıtasile İtalya hükümetin- den (Plâstiras) ın iadesini talep edecektir. Bununla beraber iki memleket arasında siyasi cürüm- ler için iadei mücrimin mukavele- si mevcut olmadığından bu teşeb- büsten bir metice beklenemez. Bu takdirde Jeneral Plâstiras gıyaben muhakeme edilecektir. ATİNA, 20 A.A. — Ceneral Plâstiraş Radosta karaya çıkmağa | muvaffak olmuştur. İ Saatte 700 kilometre MİLANO, 20 A.A. — Tayyareci binbaşı Bernaşconi dün öğleden sonra yaptığı yarı resmi bir tecrü- be uçuşu esnasında Angelonum ge- çenlerde tesis etmiş olduğu rekorunu ( kirmiştir. Mumaileyh saatte vasatı olarak 700 kilo met- ili Mac Donald da Amerikaya hareket etmezden ev- vel Avam Kamarasında sorulan suallere cevap verirken, Waşing- ton lerinin, Cihan iktısat konferansı için zemin hazırlamak maksadını istihdaf ettiğini bildir- miştir. Bi ümrük tari- lı misak yerine, Amerika, İngilte- re ve Fransa arasında üç © tarafı bir misaktan son günlerde bahse- dilmeğe başlandı. Bu ( haberler doğru olmasa gerektir. Amerika- nın Avrupa işlerine karışmamak yolundaki ananevi siyasetten ay- rılması beklenemez. İngiltere bile NİSAN İngilizler Rus malların- dan ambar- goyu kaldıracaklar LONDRA, 20 A.A. — Mac Do- nald ile Thornton'a Moskovada verilmiş olan cezalar, hafifleştiril- diği takdirde Sovyet mahsulleri ü- zerine konulmuş olan ambargonun kaldırılacağı zannedilmektedir. MOSKOVA, 20 A.A. — İngiliz mühendislerinin avukatı yarın mü hendis Mac Donald ile Thoratoi verilen hapis cezalarının tahfifi çin bir istida verecektir. Bu istidanın kabul edileceği ve bir daha dönmemek üzere Rusya- dan çıkarılmak cezasma tahvil o- lunacağı zannolunmaktadır. LONDRA, 20 A.A. — Rus tica- ret mümessilliği reisi bugün bera- berinde ticaret muahedenamesinin İ feshi üzerine diplomatik masuniy yetleri ilgâ edilmiş olan mümessil. lik erkânı olduğu halde Moskova- ya hareket etmişlerdir. LONDRA, 20 A.A. — Kralın beyannamesi ile ambargo konulan Rus mahsulleri, hemen hemen bu memleketten gelen mahsullerin hepsine samildir. 1932 senesinde Sovyetler, İngil- tereye 19.679,013 İngiliz lirası kıy metinde muhtelif mahsul ithal et- mişlerdi. Dolar düşüyor (Başı İ inci sahifede) racatı üzerine konulan ve dünden iti- giren ve do- baren meriyet mevkiine de beynelmilel nakit min etmeği istemek hususunda cümhura daha ziyade kuvvet ba decektir, Esham borsasında dolar, dün düş- müştör. Sabahleyin 4 dolar 100 Fran. sız frangı idi. Akşam ize 100 frank ile 4,27 dolar tedarik ediliyordu. VAŞINGTON, 20 A.A. lar buhranı üzerine ihda: lan ve altm karşılığı olmiyan bank- notların mühim bir kısmı, iktısadiya- pal bulunan ve miktarı 5,000,000,000 tahmin edilen atıl kre- dileri kurtarmak için tedavül mevki- ine çıkarılacaktır. NEVYORK, 20 A.A. — Dün kam- biyo piyasasında dolar, mühim suret- | te düştükten sonra kaybetmiş olduğu nun yarınını kazanmış, İngiliz Tirası 3,67 olarak kapanmış, yani dünkü kapanış fiatına nazaran 16 çent vük- selmiştir. lin takriben boş miyen ee: satışı yapılmıştır. Birçok esham Haslarlüe bie ilâ on bir puan tereffü a) ir, VAŞINGTON, 20 A.A. — Altın üze rine ambargo vaz'i, halk tarafından umumiyetle istihlâk olunan maddeler fiatlerini slaha matuf bir tedbirdir ve deflasyons mâni olmak. için kon- trole tâbi yeni fiat seviyeleri ve kre- di vücude geti için yapılacak mücadeleye doğru atılmış ilk adım. dar. On iki federal banka müdürü, Fe- deral Reserv sistemine monrup ban- kalarm ellerinde bulunan sağlam ©s- ham karşılık gösterilmek üzere bank not çıkarmalarına dair olan yeni ka- nunun tatbıkma ait plânları müzake- re etmek üzere hazine nezaretinde toplanacaklardır. İngilterede telâş LONDRA, 20 A.A. — Amerikanın altın mikyasını terketmesi Cite de şiddetli mütalealara yol açmıştır. Gite mehafili bilhsasa bu vahim ka. rarm İngiliz maliyesi üzerinde > pa İnam işlerine bir çok kayıtlar ve şartlar altında karışma. muvafakat etmişken, Amerika sulh muahedelerinin tadili Amerika- İ ne hapse İngiliz Hükümetinin Ruslar, protestolarına ve Avam Kamara: ta revaç vermek ve halihazırda ka- | bankalarda HABERLER | Ceza hafiflerse (Goeringmemnun İki Alman nazırı Romadan döndüler PARİS, 20 A.A. — Temps ga- zetesi, başmakalesini Roma mükâ lemelerine hasretmiştir. Bu gaze- te, bu mükâlemelere hâkim olan ahval ve şeraitin M. Fon Papen i- le M. Goering'in beklemekte olduk ları bütün memmuniyetbahş netice- leri vermemiş olduğunu yazmakta dır. ROMA, 20 A.A. — M. Goering, dün saat 15,25 te tayyare ile Mü- nihe hareket etmiştir, BERLİN, 20 A.A. — M. Fon Pa- pen, bu sabahı Romadan gelmiştir. Mumaileyh, istasyonda Çelik miğ- ferlilerin bir bölüğü tarafından karşılanmıştır. astaneler Tahsisatı (Başı inci sahifede) ankarada yapılmakta olan mümu- ne hastanesi için Evkaf müdürlü- ğünce 1932 senesi nihayetine ka- i dar senevi 150 bin liradan 750 bin | lira verilmesi kabul edildiğini söy. lemiş ve demistir ki: — Geçen sene mali vaziyet do- layısile Evkaf bütçesinde 75 bin lira kabul edilmişti. Bu seneki Ev- kaf bütçesinde ise 75 bine mukabil 40 bin lira konulacağı bildirilmiş ve bütçede ona göre tanzim edil- misti, Bundan sonra diğer bir va- ziyet hâsıl oldu. İstanbuldaki Gu- reba hastanesinin umumü masraf- lar için konulan tahsisatı maksadı temine kâfi gelmedi ve yeni bütçe ye 110 bin lira konulmasına lüzum görüldü. Buna Evkafın mali vazi- yeti müsait olmadığından Gureba hastanesinin idaresi için varidat kısmındaki kırk bin firanın Evkaf bütçesinin hastane faslına iadesi-. ni teklif ederim. Vekil Beyin bu teklifi kabul edil miştir. Kabul edilen kanuna göre idare- nin 1933 mali senesi masrafları karşılığı olarak 573,992 lira tahsi- sat verilmekte ve varidatı 718,500 olarak tahmin olunmaktadır. Demiryolları ile yük nakliyatı hakkındaki beynelmilel mukavele nin imza protokolunda derpiş edi- len dört senelik muvakkat tedbir- ler müddetinin uzatılması hakkın- da kanunun ikinci müzakeresi ya- pılmış ve kabul olunmuştur. Bundan eörre ” Halkevleri için getirilecek alıcı ve verici radyo Kanunun diğer bir maddesine | olunacak göre ithal makineler ve cihazlar Maarif Vekâletince veri. lecek ihtiyaç Tistelerine tevfikan ithal olanacaklardır. Meclis cumartesiye toplanacak- tır. etmesi muhtemel tesirleri, ol maktadır. Dolar kıymetinin düşmesinin İngiliz. ihracat ticaretine İngiliz lirası kıyme tinin sukutu ii temin etmiş olduğu menfaatleri o kaybettireceği smmm kabul ettiği kanıma ehemmi- / olmuş demektir, Fakat İngilizler yet vermiyerek adli takibatta de- vam ettiler. Aleni muhakeme ne- ticesinde altı mühendisin biri be- raet etti. Biri iki sene, biri üç s€- Rusya arazisinden kovul. şiddeti malüm olduğuna göre ca- susluk cürmünden mahküm edilen İngilizler hakkındaki cezalar her halde bafifti. Sovyet Rusyada ik- tısadi casusluğun cezası idamdır. Ve bu yüzden sürülerle insan idam edilmiştir. lerin tehdidi ve tazyikı altında cezayı hafifletti mi? Burası malöm edilen iki mühendisin Ode devlet reisi tarafından affedilmesi ihti- malinden bahsediliyor. Bu vazi- yette İngilterenin tazyik. müessir | rından murahhas Hariciye müsie İ yet kâtibi Nurettin Bey ba akşam etti. | Kur muallim mektebi mahküm oldu. Üçü de | betlerini katetmişlerdir. Telgraf Devlet Demiryolları İdare yeni seneye 6 mi'yon borçla giriyor ANKARA, 20 (Telefonla) — Devlet Demiryolları ve limanları U. Müdi ün 933 bütçesi ba sılarak rmebuslara dağıtılmıştır. İdarenin yeni bütçesi hakkında bütçe encümeni mazbatasında dik kata şayan mütalealar serdetmek tedir. İdarenin yeni mali seneye 6 milyon liradan fazla bir borçla dahil olacağı tasrih edilmektedir. Bu vaziyetin sebepleri de olunmaktadır. İdarenin 931 ve 932 bütçeleri ile teşkilâtta mühim miktarda tenki- porunu vermesine intizaren 935 kadrosunun 932 kadrosu gibi ks bulu encümence zaruri görülmüş tür. otobüslerin rekabeti bahsna b mas etmis ve zatülhareke veseiti# bir taraftan demiryollarına, bir taraftan da memleket iktusadiyatt na a olduğu zararları te barüz ettirmiştir. Ancak bu işf kat'i bir çare balmanın zamanı gö) diğine işaret edilmektedir. İktısat ve Hariciye ve ikilleri yarın geliyorls' ANKARA, 20 (Telefonla) — | Atinaya gidecek heyetimiz azale sarı Numan Rifat Bey İş Bankasi umami müfettişi Sami Bey ve he İstanbula ik İktısat Vekili Mahmut Celâl Beyle Hariciye Vekili Tevfik Rüş #ü yarın akşam hareket edecekle" ir. Ofis müdürü Cemal Bey d* heyete müşavir olarak refakat © decektir. Madenciler Ankaradaf ç Yİ 20 (Telefonla) — | Çorum Valisi Cemal Beyin Konyf | Valiliğine tayini âli tendika ikti ran etmiştir. Muammer B. geliyor ANKARA, 20 (Telefonla) — İş Bankas umum müdür vekili Muammer Bey Istanbula hareket müdürlüğü ANKARA, 20 (Telefonla) — İstanbul Kız imuallim müdürlüğü" me Tezer Hanım tayin edilmiştir. bu neticeyi de kabul etmemişler ve iki mühendis hakkındaki mah kümiyet kararını haksız bularak Sovyet Rusya ile ticaret münase haberlerine göre, Sovyet Rusyada” İngiltereye ithal edilen © eşyanıs yüzde sekseni memnniyet altına 8 lanmıştır. Bunlar arasında petrol, kereste, yağ ve hububat gibi ehem miyetli eşya vardır. Binsenaleyf bi beynelmilel mübadeleni di olduğu söylenirken ve Waşin$ ton müzakerelerinin gayesi de b” tahditleri kaldırmak o maksadı” istihdaf ederken, İngiliz Hüküm” tinin bu hareketi Waşington'da *” ya ile evvelâ ticari münasebetli sonra da siyasi münasebetlerin K* silmesini istiyen küvvetli bir zü9* | re vardır. Ve Ottava konferans!