21 Nisan 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 8

21 Nisan 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 8

EN Tİ | İstanbulda Padişah Şehzadelerde hareket ingilizlerle E| ve emel birliği Ankara, 1921 Padişahım ihaneti (artık açığa vurdu. Ankarada padişaha ve ha- nodanma karşı umumi bir nefret başladı. “ günah, hatâ sâdir olmaz!,, tinde olanlar- il değişikliği var. İşin doğrusu şu ki; padişah; yalnız hanedanı saltanatın selâme- ti, rahatı için bütün memleketin kan ve ateş içinde yanmasına mu- vafakat etmiş.. Padişahtaki bu İneboludan geriye dönen Şehzade Ömer Faruk haleti ruhiyeyi sezen işgal ordusu, biç bu fırsatı kaçırır mı? İstanbul kama e okadar mü- essir padişah ve hanedanın bu zâfmdan, bu hiynnetinden isti- fade etmez olur mu? ... Veliaht Mecit o Efendinin oğlu Ömer Faruk Efendi İneboluya gel- miş, * Anadoluya, kuvvayi milli- yeye iltihak etmek © istiyormuş... Oradan Mustafa Kemal Paşaya bir telgraf / çekmiş.. Anadoluda vaziyetinin, şeraitinin neden ibaret olacağının tespitini | rica etmiş. . Beraberinde bazı zevat getirdiği. ni de ilâve etmiş... Ankarayı sardı. Şehzadenin bu müracaati, yalnız Mecliste değil, — “Ömer Faruk Efendi; Vahi deddinin damadıdır. ağar kızı Sabiha Sultan; bunun zevce- sidir. Bu bakımdan padişahın ha- beri olmaksızın İneboluya gelmesi: ni akıl almaz. Muhtemel ki, bar çe, yahat, bu müracaat; beraberce ha. zırlanmış bir plân dahilinde olmuş tur. Maksat, | efkâri İyi yeniden bulandırmaktır. Padişa- ha ve hanedanına karşı halkta uya. Ankara SİNEMALARI : Yeni anama Bu gece Dünyanın en böyük tenoru Jean Kipura'nmn ievkalâde bir surette temsil ettiği şaheser BİR GENCİN ŞARKISI meşe zevk ve harikulâde bir ses. İlâveten: Dünya haberleri bir de şort. Adres: nan düşmanlığı dindirmektir.,, Bir ihtimal dala var: Genç şeh- zade haristir. Memleketin İstan- bul ve Ankara diye iki | cepheye ayrılmasından istifade ederek kü- lâh kapmayı düşünmüş olabilir. Her halde, Ömer Faruk Efendi, basit bir vatandaş gibi, bir ordu zabiti gibi Ankaraya gelmiyecek.. Şimdi olmasa bile, ilerde padişah ve halife olmak istiyecek.. Şimdi- den bu makamlara namzetliğini temine çalışacak. .. Zaten şehza- denin, bazı dostlarına açtığı tasav- vurlar da meçhul değil. .. Bilhas- sa bazı tanıdıklarına yazdığı mek- taplar elde değil mi?. Bundan baş- ha Anadoluya iltihak kararını İs- tanbuldan bildirmesi, Mustafa Ke- mal Paşaya oradan müracaat et- mesi daha doğru (olmaz mıydı? Anlaşılıyor ki, Ömer Faruk Efen- diye akıl öğretenler olmuş: Ansı- zın Anadoluya çıkacak ve bu em- rivâkii istiyerek veya istemiyerek Ankaraya kabul ettirecek. .. Mem- leketin sükânete muhtaç olduğu, | | l hede toplamağa mecbur olduğu şa | bütün hervvetlerini, enerjisini cep- (8 Bina vergisi Tahririnde | İsabetsizlik mi? Ankarada yeni tahrir yapılması ihtimali var ANKARA, 20 (Milliyet) — An- karada son zamanlarda yapılan bina verğisi tahrir tadilâtı oldukça şikâ- yetleri mucip oldu. Kapı kapı geze- rek vergileri tesbit eden tadijât ko- misyonları tahminleri neticelerini Def terdarlığa v i, kanun mu- cibince ayni zamanda varidat idare- sine de bildirmişlerdir. Varidat ida- resi bunların ekserisine itiraz etmiş ve hakkı kanumisini istimal ederek bun- ların arttırılmasını İstinaf komisyo- nuna teklif etmiştir. Gerek varidat idaresi, gerek mü- kelefler tarafından İstinaf komisyonu na gelen itiraz istidaları üç bini geç- mektedir. Bunlardan binden fazlası hakkında karar verilerek ashabma tebliğ edilmiştir. İstinafta kanuni merasimin sonu olmadığından bazı mükellefler bina vergi temyiz komisyonuna müracaat- etmişlerdir. Haber aldığımıza göre Maliye Vekâleti bu işle meşgul olmu. ya Tahrirde umumi bir isabetsizlik tayin edilecek olursa yeni tahrir yapıl masma karar verilecektir. sıralarda dahilde yeni dedikodula. | Pğ ra, yeni ayrılıklara niçin meydan vermeli? Genç şehzadenin vücu- du memlekete rahmet mi olacak, yoksa onun burada bulunması mii- dafaamıza kuvvet mi verecek?.. İstanbulun, padişahın kurduğu tu. zağa bile hile girmek, bütün ma. nasile gaflet olur!,, Bu mütalea şekli, denilebilir ki, aklı erenler muhitinde, umumidir. Mustafa Kemal Paşa da vaziyeti böyle mütalea etti. (o Şehzadeye verdiği cevapta İstanbula dönme- sinin, orada da milli gaye yolunda çalışmasmın daha faydalı olacağı- nı bildirdi. Korkulu rüya görmektense uya- nık yatmak hayırlıdır. MİLLICİ Efganistan bizden mü- | Ankarada bahar: Fırka binası tehassıs isteyor ü iniz ANKARA, — Efgan hükü- meti memleketimize müracaat ede rek mütehassıs doktor, muallim ve muzika zabiti istemiştir. tayyaı alınmasma ne- zaret için muvakkat bir Türk heye tinin bu işlerle alâkadar olmasını da temenni etmiştir. BATAKANE GÖLGELERİ Hary Piel Baştan sonuna kadar müheyyiç gah. nelerle dolu aşk ve me İ l İ | İstanbul ve Trakya Alpullu Şeker Fabrikasının İstanbul depolarından kristal toz şekeri atideki fiatla bahçesinden Büyük Müncinin heykeline bir Okturva almmıyacak ANKARA; 20 (Milliyet) — Anka raya getirilmekte «'an ağaç fidanla- rile çiçeklerden şimdiye kadar oktor- va resmi alınmakta idi. Belediye şehirde bahçeciliği teşvik resmine tabi tutulmasını “Belediye Meclisine teklif etmiştir. —— için bundan sonra bunlarm oktorva Demir yollar mutahassısı iş başımda ANKARA, 20 (Milliyet) — Ame- rikadan celbedien demiryollar müte- hasuz Mister Carles Bell ile mua- vini F. Jones işe başlamıştır. Mütehassıs © her daireye sünller sormakta ve malümat toplamaktadır. iBlhassa tarifenin salah için çağırılan Mister Charles'in altı aylık mukave- le müddeti zarfında işini ikmal ede- ceği tahmin olunmaktadır. Şeker Fabrikaları . ii,“ . Iktisat Vekâletinden: 2054 numaralı kanunla verilen salâhiyete müsteniden mezkür kanunda yazılı madde- lerden “ÇAY” ın aşağıda yazılı esaslar da- iresinde bir elden mahalline ithal ve ida- resi hükümetçe kararlaştırılmıştır. 1.— 2054 sayılı kanunda yazılı maddelerden çayın bir elden idaresi hakkında yapılacak teklifler 933 Mayısının 1S inci (o gününe kadar doğrudan doğruya İktisat Vekâleti ne yapılmalıdır. 2.— Bu tetklifler Vekâletçe teşkil olunacak bir ko- misyon tarafından tetkik edilerek İcra vekilleri heyetine ar- zolunacaktır. İhalenin icra olunabilmesi için teklif sahiplerinin en müsait teklifi yapmış olmakla beraber deruhte edecekleri işi emniyetle ifa edebilecek ehliyet ve iktidarda bulunmaları da da meşruttur. Hangi teklifin en müsait olduğunu ve taliple- rin ehliyet ve iktidarını takdir hususunda hükümet serbest olup işi bu esas dairesinde dilediğine ihale eder. 3.— Teklifler 1.500.000 kilo üzerinden olacak ve le hine ihale yapılacak şahıs veya müessese (o piyasa için her hangi bir darlığı mucip olmıyacak surette bu baptaki mu- kavelenin devamı müddetince bu miktara mahsuben - stok mal bulunduracaktır. Stok miktarı İktisat Vekâleti ile ayrı- ca tesbit olunacaktır. Getirilecek çayların hangi memleketlerden ne mik- tarda getirilmesi icap ettiği İktisat Vekâletince kararlaştı- rılacaktır. 4 — Türkiyeye ithal olunacak çaylarm bedelleri alâ- kadar tarafından Milli bir Bankaya yatırılacak ve kendi na- mına bloke bir hesaba kaydedilecektir. Bu para ancak al- tmcı maddede yazılı olduğu veçhile sarfedilecek ve çay mu- kabilinde hiç bir suretle döviz verilmiyecektir. 5.— Memlekete ithal edilecek çay mukabilinde mem- leket mahsulât ve mamulâtmdan muadil kıymette eşyanın ihracı mecburidir. Bu mecburiyet, çayın i olan memlekete göre Türk mamulât ve mahsulâtından İktisat Vekâletince intihap olunanlarm o memlekete ihracı ve satılması suretile ifa olu nur. 6.— Memlekete ithal edilecek çaylar, memleket da- hilinde beynelmilel (o fiat ve teamüllere göre toptancı tüc carlara satılacaktır. | Tekliflerde beynelmilel tenmüle göre tesbit olunacak fiata ne nisbette zam yapılmak istenildiği dahi vazihan gös- terilmelidir. 7. — Mukavele müddeti iki senedir. 8.— İktisat Vekâleti bu esaslar dahilinde aktedilecek mukavelename hükümlerinin tatbikatı dilediği şekillerde ve vasıtalarla mürakabe etmek hakkını haizdir. 9.— İthal edilen çay bedellerinin tediyesinde göste- rilecek teshilât ve kredi tercih sebebi olarak kabul edilmiş tir. 10.— Beynelmilel piyasa teamüllerine göre hareket olunmaması veya bu piyasa fiatlarından fazla satış yapıl- ması ve yahut her hangi bir s ebep ve suretle olursa olsun bu mukavele ahkâmma muhalefet edilmesi veya riayet memesi o dolayısiletarafeyn arasında tahaddüs edecek bü- tün ihtilâflar âkitler tarafından intihap edilecek birer ha- kem vasıtasile halledilecektir. Bu hakemler ihtilâfın hallin de veya üçüncü bir hakem tayininde ittifak edemezlerse ihti- lâf, İstanbul Ticaret Odası Reisinin intihap edeceği üçün- cü hakemin iltihakile ve ekseriyeti âra ile halledilecektir. 11.— Taliplerin, tekliflerine İktisat Vekâletince mak- bul ve müteber bir banka teminat mektubunu rapteylemele- ri şarttır. Bu teminatın miktarı teklif yapılırken asgari 25.000 Türk lirası ve mukavele aktedilirken asgari 50.000 Türk lirasıdır. (1658) Darülaceze müdürlüğünden: Müessesedeki hastalar için yevmiye elli ve aceze için de haftanım muayyen günlerinde ayrıca yüz kiloya kadar ik- tiza eden etin şartnamesi veçhile üç aylığı kapalı zarf usuli- le 14-5-933 salı günü saat on dörtte münakasası (icra edile- cektir. Taliplerin yüzde yedi buçuk nisbetinde teminat akçe lerile müesseseye müracaatl arı (1743) her isteyene bin kilodan eksik olmamak üzere satılır. Kristal Toz, Kilosu 36,5 Kuruş stanbul, Bahçekapı,4 üncü Vakıf Taşradan vuku bulacak siparişler yüzde yirmisi peşin ve mütebakisi hamule senedi mukabilinde ödenmek üzere derhal önderilir. Depodan itibaren bilcümle masarif ve mes'uliyet müşteriye aittir. Müşteri isterse sigorta ettirilir. kat, Telgraf adresi: İstanbul Şeker Telefon: 24470.79 Türk Anonim Şirketinden: 5 .jye İncili Şerif Almak için bu adrese yazınız Mason de lan Bible Dpt. T.2 - GenevefSuisse) 12231) Osmanlı Bankası Go 5 Faizli, 1918/1334 tarihli Dahili İstikraz tahvil- leri hamillerine 1 Mayıs 1933 vadeli ve 31 numaralı kupon bedelinin, 1 Mayıs 1933 tarihin- den itibaren OSMANLI BANKASI'nm Galata ve Ankara İdareleri ile Vilâyet merkezlerindeki bilümum şubeleri gişe- lerinden tediyesine mubaşeret edileceği ilân olunur. 20 Türk lirası itibari kiymetli beher tahvil kuponuna mukabil evrakı nakdi- Sü olarak 50 İliş teeviyi ollmeciktin Kuponların, mumara bordrolarile bir- LI BANKASI tarafından hamillerine, berayi tediye 8 (Beş) gün sonra getiril mesi muktazi bir makbuz verilecektir. e Darüşşafaka . Lisesi bereyi Müdürlüğünden: Mektep bahçesinin ihate dar verlerı İçin. açılan “münakasadı teklifler kabili kabul görülmedi. ğinden pazarlıkla ihalesine karar verilmiştir. Talipler nisanın 29 un- cu cumartesi günü saat 10,5 da Nuruosmaniye Cemiyeti Tedrisiyı» merkezine müracaatları. (17591 KIRALIK BÜYÜKHANE Beyoğlunda, Şimal sokağında Ame rikan sefarethanesi civarında (ve sabık Kohut ve Kroker ötelin tam arkasmd. büyük bir hane kiralıktır. Mezkür han Şimdiye kadar Amerikan Mektebi olaralı kullanılıyordu. Müracaat: Ayni sokakta 3 No hanede M. Korpi. (2152) 2015 KİRALIK HANELER Bakarköyünde Kartal Tepede Aksu caddesinde 11 ve 13 numaralı böşer 0- dalı, dışı yağlı boyalı, ayrı ayrı bahçeli, ber tarafında elektrik tesisatını havi, su yu bol, güneşi mebzül gayet sıhhi ve kul İanışlı istasyona pek yakın iki hane ki- ralıktır. Gezmek ve pazarlık etmek için bat bo yunda 50 numaralı eve müracaat. 1938 COCOMALT Mükemmel unsuru gıdaldir 2 büyük veya 3 ufak boş ku- tunun teslimi mukabilinde Ame- rika'da pek ziyade rağbet bul- muş olan Jig - Saw- Puzzle namındaki oyuncak almak hak: kını vermektedir. Alelemciyan Hanmda 15 numerova mürac-* (1328) İst. Mir. Kumandanlığ Satınalma kom. ilânları Maltepe Askeri lisesi ihti- yacı için 50 takım maa ser- puş dahili elbise 22-4-933 cu- martesi günü saat İlde pa- zarlıkla satm almacaktır. İs- teklilerin şartname ve örne- ğini görmek için her gün ve Pazarlığa” girişeceklerin belli vaktinde komisyonde hazır bulunmaları. (615) (1754)